به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « down » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «down» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین رفیع، مجید عباس زاده مرزبالی*

    ابن خلدون را می توان از جمله نخستین متفکرین اسلامی ای دانست که در قرن هشتم هجری قمری با روشی علمی به مطالعه و بررسی پدیده های اجتماعی و سیاسی پرداخت و سعی کرد تا علل، اسباب و قوانین حاکم بر آنها را کشف کند. او در پی علایق تاریخی اش، علم نوبنیادی تحت عنوان «علم عمران» را بنا نهاد که هدفش بحث و گفتگو درباره اجتماع انسان و تمدن بشری بود. اما نکته مهم در اینجا این است که ابن خلدون به طور کلی هیچ گاه در صدد تدوین کتاب مستقلی در فن سیاست بر نیامد و بر این اساس دیدگاه سیاسی اش را می بایست به عنوان بخشی از نظریه اجتماعی و تاریخی وی در نظر گرفت، که به تناوب در کتاب «مقدمه»اش آمده ست. ابن خلدون گرچه در امتداد اندیشه اسلامی حرکت می کرد اما درک او از مفهوم سیاست و دولت، که بر بنیاد دانش عمران و رویکرد طبیعی محور او قرار داشت، اندیشه سیاسی وی را از سایر نحله های اندیشه سیاسی نظیر فلسفه سیاسی، سیاست نامه نویسی و شریعت نامه نویسی متمایز ساخته بود. او با کنار زدن هرگونه ملاحظه دستوری یا عملی، به شیوه ای عینی به بررسی منشاء، تکامل، دوام و تجزیه دولت (قدرت سیاسی) در مناسباتش با همه پدیده های اجتماعی پرداخت. این مقاله به طور کلی به بررسی دیدگاه های ابن خلدون در مورد ریشه ها، ماهیت و فراز و فرود دولت و چگونگی ارتباط این نهاد با مواردی چون: سرشت انسان، عصبیت و عمران (اجتماع) بشری می پردازد.

    کلید واژگان: ابن خلدون, اندیشه سیاسی, عمران, عصبییت, ماهیت دولت, فراز و فرود دولت}
    Hosein Rafiei*, Majid Abbaszadeh Marzbali

    Ibn-e-Khaldun generally considered being among the earliest Islamic visionaries that in the eighth century scientific method to the study of social and political phenomena spent and tried to reason, to discover the causes and laws governing them. He followed his interest in history, as the nascent science of "Omran science" which established the goal was to discuss human society and civilization. The important point here is that Ibn Khaldun generally never had a political science of trying to develop an independent book and based on his political views should be considered as part of his social theory and history, alternatively the name of the book "Moqaddima" written. Although Ibn-e Khaldun Islamic thought is moving along, but his understanding of the politics and government, according the knowledge that he was based Omran and natural approach. Political movements like the rest of his political thought, political philosophy, Policy Writing, and Law writing was made a distinct, pushing him any instruction or practical considerations, an objective way to evaluate the origin, evolution, and analyze the state (political power) relations with the payment of all social phenomena. He general study of Ibn-e Khaldun's ideas about roots, nature and the state ups and downs and how to interact with institutions such as: Human destiny, prejudice and omran (Community) humanity done.

    Keywords: Ibn-e-Khaldun, Political Thought, Omran, Prejudice, State Nature, StateUps, Down}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال