به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « guardianship of the jurist » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «guardianship of the jurist» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • قربان آهنگری کیاسری، محمود سرافراز
    لطف به معنای فعلی از طرف خداوند متعال که مکلف را به طاعت نزدیک و از معصیت دور سازد، از قواعد مهم کلام امامیه است که در اثبات بسیاری از عقاید دینی؛ مثل لزوم بعثت پیامبران، وجوب عصمت انبیا، وجوب امامت استفاده می شود. از موارد کاربرد این قاعده بحث تعیین و تشخیص امام است. متکلمان، بی هیچ اشاره ای نسبت به کاربرد این قاعده در تشخیص ولایت، آن را تنها در تعیین بررسی نموده اند. جستار پیش رو بر آن است که این دو بحث را از هم تفکیک کرده و جریان این قاعده را علاوه بر تعیین، در تشخیص ولی بویژه در عصر غیبت بررسی نماید. نتیجه بدست آمده حاکی از آن است که همان دلیلی که مقتضی لطف الهی در تعیین امام است؛ یعنی جلوگیری از قبح تکالیف و نقض شدن غرض، مقتضی لطف الهی در کشف ولی بویژه ولی فقیه در عصر غیبت است.
    کلید واژگان: قاعده لطف, ولایت, امام, فقیه}
    Qurbān āhangari, Mahmud Sarafrāz
    ‘Grace’ meaning a Divine Act which serves as a factor which makes the obligatee (mukallaf) approach the obedience of God and turn him or her away from His disobedience or rebellion against Him is one of the important rules in the ImÁmmiyyah KalÁm. It serves to establish the truth of many religious convictions such as the necessity of sending prophets by God, the necessity of infallibility of divine prophets and Imams and the necessity of ImÁmate. The maxim can be used in discussions about how Imams can be recognized and determined. Mutakallimun, making no mention of the use of this maxim in the recognition of Imams, have studied it in the context of determination. The present research paper seeks to make a distinction between these two areas and at the same time studies how this maxim can have both the function of distinguishing a guardian jurist and of appointing him at the time of Occultation. The obtained results show that the same argument which involves the Devine Grace in determining the Imam, that is, prevention of taking religious practices as something bad and of violating the ends and purposes, can be applied in the context of the discovery of the Guardian jurist at the time of Occultation.
    Keywords: Maxim grace, guardianship, faqih (jurist)}
  • غلامرضا بهروزی لک، عباس سلیمانی
    بند نهم از اصل یکصد و دهم قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم سخن می گوید که از آن به کلمه تنفیذ تعبیر می شود. انجام وظیفه رئیس جمهور نه فقط منوط به طی کردن مراحل مختلف (ثبت نام و تایید صلاحیت و کسب اکثریت آرا) است، بلکه طبق قانون اساسی به امضای ولی فقیه منوط می باشد. حال سوال مهم و اساسی این است، که مفهوم فقهی و حقوقی امضای حکم ریاست جمهوری چیست. آیا این امر یک امضای صوری و تشریفاتی یا تنفیذی وشرعی است؟ آیا این امر از وظایف رهبری است که باید امضا کند یا از اختیارات وی می باشد که در صورت مصلحت می تواند از امضا خودداری کند؟ پژوهش حاضر با رد نظریه تشریفاتی و وظیفه بودن امضا بر تنفیذی و اختیاری بودن امضا تاکید دارد و با بررسی پیشینه تنفیذ و با تکیه بر فقه سیاسی و حقوق اساسی و مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی و اقوال فقها و حقوقدانان تنفیذی و اختیاری بودن امضا را اثبات می کند.
    کلید واژگان: ولایت فقیه, جمهوری اسلامی ایران, ریاست جمهوری, حکم تنفیذ}
    Qolamreza Behruzi Lak, Abbas Soleimani
    The 9th element of the principle 110 of the constitution in regard with the responsibilities and authorities of the leader discusses about the signing of Presidency decree following people’s election being interpreted as execution. This decree is not only reliant on passing diverse processes – registration and proving qualification and achieving the majority of votes- but also it is dependent on the signature of guardianship of the jurist according to the constitution. Now the main question is in regard with the jurisprudential and legal concept of Presidency decree signature. Whether this is deemed to be a superficial and ceremonial signature or some thing executive and legitimate? Whether it is one of the responsibilities of leader who should sign it or it is one of his authorities to avoid signing it in case of qualification? Declining the ceremonialism theory and mandatory signature through considering the backgroundof execution and relying on the political jurisprudence، constitution، and the details of khebregan’s negotiations of constitution as well as the sayings of jurisprudents and lawyers، the present research proves that it is an executive and discretionary signature.
    Keywords: guardianship of the jurist, Islamic Republic of Iran, Presidency, execution decree}
  • حبیب الله شعبانی موثقی
    پای بندی به قوانین موضوعه و تحلیل حقوقی آن، جزء مباحث اساسی فلسفه حقوق است. قانون گرایی، مقوله ای است که از دیرباز، مورد توجه عالمان حقوق قرار گرفته است. در فقه اسلامی نیز لزوم عمل به قوانین شرعی، جزء واجباتی است که در حوز ه مدرکات عقل عملی، قابل فهم است. با این حال، در مورد قوانین متغیر و موضوعه دولتی، مباحث روشنی وجود ندارد که نبود دولت مشروع اسلامی در طول تاریخ، آن را توجیه می کند. در نوشتار حاضر با توجه به نظرات مختلف در باب ولایت فقیه، تاثیرات هر یک در باب وجوب اطاعت از قوانین موضوعه دولتی در نظام مقدس اسلامی، مورد بحث قرار گرفته است. با اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه می توان لزوم شرعی اطاعت را نتیجه گرفت، اما اگر مبنای دیگری اتخاذ شود نمی توان الزام اطاعت را در همه موارد، ثابت نمود. در این مقاله، نقش بیعت در ایجاد الزام نیز، مورد اشاره قرار گرفته است.
    کلید واژگان: ولایت فقیه, حکم حکومتی, قوانین موضوعه, بیعت, الزام شرعی}
    Habibollah Shabani Mowaththaqi
    Abiding by positive laws and making a legal analysis of them is among the basic issues of the philosophy of law. Legalism has for long been the special concern of scholars of law. In Islamic fiqh, the necessity of abiding by religious laws is among the duties which can be realized in the context of perceptions of practical mind. Nevertheless, there are no cleardiscussions about the changing and positive laws of a g0vernment and this is justified by the non-existence of a legitimate Islamic government throughout history. Referring to the different views about the guardianship of Muslim jurist, the present article discusses the effects of each of them on the necessity of obeying the laws laid by government in the sacred Islamic government. Taking into account the belief in the absolute guardianship of Muslim jurist, it can be concluded that the obedience is a religious obligation, but if another view is adopted, the necessity of obedience cannot be established in all cases. The article points to the role of allegiance in recognizing the necessity.
    Keywords: guardianship of Muslim jurist, governmental rule, positive laws, allegiance, religious obligation}
  • مهدی امیدی، مهدی قربانی
    در طول تاریخ، ایده های مختلفی برای اداره جوامع انسانی، مطرح شده است. یکی از این ایده ها در قالب نظریه ولایت فقیه مطرح شده است؛ اما به دلایلی درباره این نظریه، شبهاتی مطرح گردیده که یکی از مهم ترین آنها مربوط به اختیارات ولی فقیه و فقدان محدوده مشخص برای آن می باشد که ادعا شده این نظریه به شکل گیری نظام استبدادی خواهد انجامید. به منظور پاسخگویی به شبهاتی از این سنخ، در این نوشتار به بررسی عناصر استبدادستیز در نظریه ولایت فقیه خواهیم پرداخت. در نظریه ولایت فقیه، اهدافی برای حکومت و شرایطی برای ولی فقیه بیان شده است که هر کدام می تواند در ممانعت از شکل گیری استبداد، نقش اساسی ایفاء کند. علاوه بر این، محدویت هایی برای رفتار ولی فقیه بیان شده است که در تقابل با ویژگی های حاکم بر نظامهای استبدادی قرار دارد؛ از جمله این موارد می توان به قوانین الهی، قوانین موضوعه، عدالت، مصلحت و نظارت عمومی اشاره کرد. در کنار چارچوب حاصل از این شرایط، ولی فقیه موظف است بر عملکرد سایر مسوولین در سطوح مختلف نظام سیاسی نظارت داشته باشد تا از هرگونه تمایل به سمت خصیصه های نظام استبدادی، خودداری شود. لازم به ذکر است که در این مقاله از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است.
    کلید واژگان: ولایت فقیه, استبداد, سعادت, عدالت, قانون و مصلحت}
    Mahdi Omidi, Mahdi Qorbani
    Different views about how to administer human societies were presented throughout the history. One of them is the theory which has taken the form of guardianship of religious jurist. Some doubts have, for some reasons, been raised on this theory, the most important of which is related to the guardian jurist’s discretion and lack of defined limits for it. Furthermore, it is assumed that this theory makes the society move towards despotism. This study seeks to dispel such doubts by expounding the anti-despotism elements in the theory of guardianship of religious jurist. The theory of guardianship of religious jurist makes known the aims of government and the qualifications which the guardian religious jurist enjoys, and each of these two can play a major role in blocking any possibility of despotism. Also, this theory has prescribed some limits for the guardian religious jurist’s conduct as distinct from the features governing the despotic rule. Such limits as divine laws, positive laws, justice, expediency and public supervision are a good case in point. In addition to the framework established by these conditions, the guardian religious jurist is responsible for supervising the performance of the officials of all ranks in the political system to refrain from leaning towards the features of a despotic system. It is worth noting that a descriptive-analytical method is used in this research.
    Keywords: guardianship of religious jurist, despotism, felicity, justice, law, expediency}
  • عبدالوهاب فراتی
    معمولا عالمان دینی متاثر از مبانی دین شناختی و نیز شرایط اجتماعی سیاسی که در آن به سر می برند، نگرش های متفاوتی به عرصه سیاست پیدا می کنند. برخی نگرش سلبی به سیاست دارند و به جریان زندگی سیاسی شیعیان در عصر غیبت اعتقاد ندارند و پاره ای دیگر با نگرشی ایجابی به سیاست، معتقد به اقامه وظایف امام معصوم (ع) در کلیت عصر غیبت اند. آیت الله تبریزی از جمله عالمان سنتی است که نگرشی ایجابی به سیاست در سال های پیش از ظهور دارد، اما برخلاف کسانی که به ادله ولایت فقیه تمسک می کنند از مسیر دیگری حق فقیه در اقامه حکومت اسلامی را به رسمیت می شناسد.
    کلید واژگان: آیت الله میرزاجواد تبریزی, ولایت فقیه, حکومت اسلامی, عصر غیبت, اجرای حدود}
    Abdolvahab Forati
    Usually religious jurists are affected by principles of religion and also socio-political conditions they live in. So they acquire different attitudes towards politics. Some of them have a negative attitude and do not believe in Shiites political life during the age of absence، but some other consider politics as a requirement and believe that the duties of the infallible Imam (AB) should be completed. Ayatullah Tabrizi is one of the religious traditional scholars who has a requiring attitude towards policy in the years before His return from occultation. But against those who demand Guardianship of the Jurist، he uses another path to recognize the Rule of Islamic Jurist for the establishment of an Islamic government.
    Keywords: Ayatullah Mirza Jawad Tabrizi, Guardianship of the Jurist, Islamic government, Age of Absence, prescribed punishment}
  • علیرضا دانشیار
    این مقاله کوشیده است دوره موسوم به اصلاحات در نظام سیاسی ایران را بررسی کند. ازاین رو، ابتدا به روند شکل گیری اصلاحات در ایران اشاره می کند، سپس به بررسی دیدگاه های مختلف درباره اصلاحات می پردازد و در نهایت، دیدگاه خاص اصلاح طلبان را بررسی می کند و چگونگی تطبیق یا تطبیق نداشتن آرا و نظرات آنها با نظام سیاسی و قانون اساسی جمهوری اسلامی را بیان می دارد.
    پرسش اصلی تحقیق حاضر، این است که آیا دیدگاه ها و همچنین عملکرد اصلاح طلبان در دوره موسوم به اصلاحات، مطابق با قانون اساسی و نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران بوده است یا خیر؟
    فرضیه اصلی این تحقیق بر این مبنا شکل گرفت که اقدامات و عملکرد طیفی از اصلاح طلبان به خوبی نشان داد که این گروه به حساسیت ها و نیز اصول صریح قانون اساسی توجهی ندارند، به گونه ای که اقدامات آنان، زمینه تشنج و درگیری در جامعه ایران را فراهم آورد. در حماسه دوم خرداد 1376، گروهی از فعالان سیاسی، اجتماعی و فکری به صحنه سیاست و اجتماع ایران وارد شدند که آبشخور دیدگاه های آنان، نظریات معرفت شناسی، دین شناسی و علوم سیاسی غربی بود. تصور آنها این بود که مردم، عرصه قدرت و تصمیم گیری را برای تغییر و تحول به آنها سپرده اند. ازاین رو، دوم خرداد را جریانی برای تغییر ارزش ها، ساختارها و قوانین حاکم دانستند. در این میان، اصلی ترین نیاز آنها برای پیگیری چنین هدف هایی نظریه پردازی و بنیان گذاری نظریات اجتماعی برای بازسازی فکری و نیز تخریب باورها و ارزش های حاکم بر قانون اساسی بود.
    کلید واژگان: اصلاحات, قانون اساسی, جمهوری اسلامی, ولایت فقیه}
    Ali, Riza Danishyar
    This article tries to examine the period called reformism in the Iranian political system. Therefore, first the process of the formation of reformism in Iran is mentioned, and then the various opinions about it are examined. In the end, the specific opinions of the reformists are examined and whether or not their opinions are in congruence with the political system and the constitution of the Islamic Republic of Iran is reviewed. The main question of the present research is: Were the opinions and actions of the reformists during the period called ‘reformism’ in accordance with the constitution or political system of the Islamic Republic of Iran?The main hypothesis of this research was formed upon the actions of a group of reformists which clearly show that they did not pay attention to the concerns or the clear principles of the constitution. Their actions laid the foundations for convulsion and fighting in the Iranian society. In the event of the 2nd of Khurdad, 1376 a group of political, social, and intellectual activists entered the social and political scene in Iran. Their opinions, their epistemology theories, their religious theories, and their political theories all stemmed from the west. They imagined that the people gave them the power and decision to create change. Therefore, the second of Khurdad was considered a movement to change values, organization, and laws. Their most foundational need to advance such goals was theorization and creating social opinions in order to rebuild thought, as well as the destruction of values that rule over the constitution.
    Keywords: reformism, constitution, Islamic republic, guardianship of the jurist}
  • امیرحسین فتحی
    امام خمینی (ره) در دوران مبارزه با رژیم شاه، نظریه ولایت فقیه را به عنوان نظریه سیاسی اسلام به منظور تشکیل حکومت دینی مطرح ساخت. با پیروزی انقلاب اسلامی، نظام سیاسی ایران در قانون اساسی بر اساس مدل جمهوری اسلامی تدوین و اجرا شد. مسئله اصلی در این تحقیق، پاسخ به این پرسش است که: آیا مدل جمهوری اسلامی با نظریه ولایت فقیه هماهنگی و تطبیق کامل دارد یا میان این دو تضاد وجود دارد؟ فرضیه نویسنده این است که هیچ گونه تضادی میان مسئله ولایت فقیه و جمهوری اسلامی وجود ندارد و جمهوری اسلامی کاملا با ولایت فقیه مطابقت دارد. نویسنده با بررسی مهم ترین اصول حکومتی حضرت امام خمینی (ره) و مفهوم «جمهوریت» و «اسلامیت» از نظر ایشان، به اثبات این فرضیه پرداخته است.
    کلید واژگان: امام خمینی (ره), ولایت فقیه, جمهوریت, دموکراسی, جمهوری اسلامی}
    Amir, Hussayn Fathi
    Imam Khomeini (r) mentioned the theory of guardianship of the jurist while fighting against the Shah’s regime. He mentioned this theory as an Islamic political theory in order to establish a religious government. With the victory of the Islamic Revolution, the political system of Iran was compiled and implemented in the constitution in the form of an Islamic republic. The main issue of this research is to answer this question: Is the form of an Islamic republic in congruence with the theory of guardianship of the jurist? Are they in complete harmony with each other or are there contradictions amongst them? The author takes the position that there are not any contradictions between the concepts of guardianship of the jurist and Islamic republic. He considers the Islamic republic to be in complete harmony with the guardianship of the jurist. The author examines the most important principles of Imam Khomeini’s (r) government and uses his opinions about the terms ‘republic’ and ‘Islamic’ to prove his position.
    Keywords: Imam Khomeini (r), Guardianship of the Jurist, Republic, Democracy, Islamic Republic}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال