به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « history of ideas » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «history of ideas» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیرمحمد سوری*، سید رضاشاکری
    اسکینر و طباطبایی، دو متفکری که در موضوع تاریخ اندیشه در غرب و ایران کار می کنند، در پی شناسایی ریشه های فکری و تحول و تطور آن هستند. هر چند هر دو نویسنده، دغدغه بررسی تاریخ اندیشه را دارند، نتایج کار به دلیل تفاوت در شیوه بررسی، متفاوت است. اسکینر، بررسی تاریخ اندیشه را با باور عمیق به تاریخ و نفی عقاید کلی بررسی می کند، در حالی که طباطبایی در هر فعالیت پژوهشی، رویای دستیابی به مدرنیته را دارد. طباطبایی، بررسی متفکران را با معیار و ملاک هایی همچون مدرنیته و سنت می سنجد؛ معیاری که در نهایت او را به این جمع بندی می رساند که دچار زوال و انحطاط اندیشه در ایران هستیم. از سوی دیگر اسکینر، نویسندگان برجسته را درون تاریخ و میثاق های زبانی قرار می دهد و تلاش می کند که قصدیت مولف و کنش گفتاری آنان را با در نظر گرفتن متون آن مقطع زمانی تشخیص دهد.
    کلید واژگان: تاریخ اندیشه, فلسفه تطبیقی, واژه ها, قصدیت و زمینه مندی}
    Amir Mohammad Souri*, Seyyed Reza Shakeri
    Skinner and Tabatabaee¡ two thinkers who work in the history of thought in the West and Iran seek to identify its intellectual origins and evolution. However¡ both the author reviews the history of ideas¡ but due to differences in the search way are different. Skinner reviews on the idea with deep conviction to date and the total negation of the opinion that while Tabatabaee in any research activity¡ the dream of achieving modernity. Tabatabaee thinkers review the criteria for such measures modernity and tradition. A measure that eventually led him to the conclusion that a decline of thought in Iran. On the other hand Skinner prominent writers in the history of linguistic conventions and attempts to arrest them intentionality of the author and action with regard to the texts recognize that time.
    Keywords: History of ideas, comparative philosophy, words, intentionality, contextuality}
  • سید صادق حقیقت*
    تاریخ عقاید که به تبیین و تحول ایده ها در طول تاریخ می پردازد، می تواند قرین و یا جزء تاریخ فکری تلقی شود. تفاوت «کوئنتین اسکینر» و «لاوجوی» در این است که اسکینر به ایده اصالت نمی دهد و برعکس، ایده ها را در دل شرایط تاریخی و اجتماعی ملاحظه می کند. این دو حوزه تحقیقاتی، هر چند در اصل به رشته تاریخ تعلق دارند، در فهم اندیشه سیاسی نیز کاربرد پیدا کرده اند. در این بین، مکتب کمبریج - و به ویژه اسکینر- توانسته اند مرز میان فلسفه تحلیلی و قاره ای را بردارند و از این طریق، بین زمینه گرایی و متن گرایی پل بزنند. راه حلی که ایشان ارائه کرده اند، راه حل سوم و بینابینی است که می توان از آن به همروی زمینه گرایی و متن گرایی تعبیر نمود. به نظر می رسد مطالعات سیاسی (اسلامی و ایرانی) علاوه بر نیاز به ملاحظه زمینه ها، می تواند با بهره بردن از مزایای این راه بینابینی، از کاستی های هر یک از دو روش فوق رها شود.
    کلید واژگان: تاریخ فکری, تاریخ عقاید, متن گرایی, زمینه گرایی و همروی}
    Seyyed Sadegh Haghighat*
    History of ideas which deals with explanation and evolution of ideas during history can be considered as part of, or similar to, intellectual history. Unlike Lovejoy, Quentin Skinner analyzes "idea" in the historical and social conditions. Although these two fields of study belong to discipline of history, they have used in political thought too. Meanwhile, Cambridge school of thought, and specially Skinner, has tried to bridge between analytic and continental philosophy in one hand, and between Textualism and Contextualism on the other hand. This could be called "The third way" or "confluence of Textualism and Contextualism". Using "the third way", It seems that (Islamic and Iranian) political studies could overcome detects of the two ways.
    Keywords: History of ideas, Intellectual history, Textualism, Contextualism, Confluence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال