جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "imam khomeini (pbuh)" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «imam khomeini (pbuh)» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
The category of justice and fair governance is one of the crucial issues in the history of thought and political philosophy. The point is important in Iranian-Islamic thought as well. The present paper has raised the question of what the founding principles of fair governance are through the normative and Life-World theory. We can discuss the existence of an Iranian-Islamic justice pattern within the framework of Life-World culture in the shadow of contemporary era necessities. In an address to this hypothesis, the author has argued that, by forming a combination of the world life, Iranian and Islamic dimension, and one can either correct the problems of governance or present a broader idea of that, defined on three axes. The pattern in question owes three historical-theoretical components: Iranshahri political thought and justice, justice in Imam Ali's outlook, and Imam Khomeini's justice-seeking theory realized in the context of the Islamic Revolution discourse that acts as a roadmap in a turbulent world and satisfies the justice seekers in the Islamic Awakening. This article has been written in a descriptive-analytical method within the normative critical theory framework.Keywords: Justice, Iranian-Islamic Pattern, Imam Ali (PBUH), Iranshahri political thought, Imam Khomeini (PBUH)
-
مسجد از همان آغاز به بخش اجتناب ناپذیر زندگی مسلمانان مبدل گشت و چنین کارکردی را در دوره های تاریخی بعدی ادامه داد، موضوعی که آثار مستقل اندکی را به خود اختصاص داده است. از این رو، پی بردن به نقش همه جانبه آن به ویژه در حوادث مهمی چون انقلاب اسلامی، بررسی بیشتری را می طلبد. بنابراین همچنان با این سوال مواجهیم که: مسجد در بسیج سیاسی منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی از چه کارکردهایی برخوردار بوده است؟ احتمالا قدمت، اعتبار و تناسب مسجد با فرهنگ و اعتقادات اجتماعی، آن را به عنوان سازمان انقلابی مطرح ساخت به گونه ای که در مقایسه با سازمان ها و نهادهای مدنی مدرن، گوی سبقت را از آنان ربود. هدف مقاله ضمن نشان دادن اهمیت بی بدیل مسجد، اشاره بر نهادینگی مسجد در حوادث تاریخی به خصوص در جامعه شیعی است. دسترسی به این هدف تنها در پرتو روشی توصیفی تحلیلی میسر است. تاکید بر ضرورت ایفای نقش مسجد در پاسداشت تحولاتی که خود پدید آورده است از یافته های نوشتار حاضر است.
کلید واژگان: امام خمینی+, رهبری, مسجد, انقلاب اسلامی, بسیج سیاسی و کارکردهاFrom the very beginning, mosques have turned into an inalienable part of Muslim life and continued its function in later historical periods, something which has not been the subject of but a few individual works. Therefore, mosques need to be more investigated to grasp their all-inclusive role especially in the important events such as Islamic revolution. Thus the question is still: what functions had mosques had in the political mobilization leading to the victory of Islamic revolution? Probably long credibility of mosques and their correspondence with social culture and beliefs have turned them into revolutionary organizations such that in comparison with modern civil organizations, mosques took over such organizations. This article is aimed at first expressing unparalleled importance of mosques and then mentioning their being institutions in historical events especially in Shiite society. It is only possible through a descriptive analysis to achieve this end. Highlighting the necessity of mosque's role in the preservations of developments they have created themselves is among the findings of this paper.Keywords: Imam Khomeini (PBUH), leadership, mosques, Islamic revolution, political mobilization, functions -
امام خمینی با نگرش های سیاسی و اجتماعی به حج، مسلمانان را متوجه ظرفیت آن در بیداری اسلامی کرد. ایشان در پیام های خود به مناسبت حج، روح بیداری اسلامی را مبارزه با استعمار و استکبار مطرح و مسلمانان را به کارکردهای سیاسی و اجتماعی مغفول حج در عزت بخشی و نهضت اسلامی متوجه نمودند. از نظر امام خمینی، حج، فضایی برای آگاهی و روشنگری نسبت به اسلام و مسائل جهان اسلام است و برائت از مشرکین در راستای هویت بخشی و انسجام بخشی جهان اسلام در مقابل کفر و استعمار به عنوان دشمن مشترک مسلمانان است.کلید واژگان: حج, بیداری اسلامی, امام خمینی, استعمار, اسلام سیاسی, احیاگری دینیWith his political and social attitudes towards Hajj, Imam Khomeini (PBUH) attracted Muslim's attention to its capacities in Islamic awakening. In his messages on the occasion of Hajj, he introduced struggle with colonialism and arrogance as the spirit of Islamic awakening and notified Muslims of the forgotten political and social functions in Islamic movement and giving dignity to Muslims. From Imam Khomeini's (PBUH) point of view, hajj is an environment to learn about and clarify Islam and issues of the Islamic world and voicing disgust at the pagans are in line with giving identity and consolidate the world of Islam against atheists and arrogance as Muslim's common enemy.Keywords: Hajj, Islamic awakening, Imam Khomeini (PBUH), colonialism, political Islam, religious revivalism
-
دو گفتمان جهانی شدن و اسلام سیاسی برای هژمون ساختن هویت و مفصل بندی خود که به معانی خاصی از نشانه های مطرح در ساحت زندگی می انجامد، تلاش می کنند اما محل های نزاع بین آن دو در نگاه امام خمینی+ و سید قطب همچنان مبهم باقی مانده است؛ لذا با این سوال مواجهیم که محدوده های منازعه دو گفتمان جهانی شدن و اسلام سیاسی با تاکید بر آرای امام خمینی (ره) و سید قطب کدام است؟ به نظر می رسد دو گفتمان مذکور در جنس حاکمیت، عدالت، مشارکت، رقابت و نظایر آن در تضاد با هم اند. غرض این مقاله آن است تا با نشان دادن محدوده های منازعه، ناسازگاری آنها را در صورت و سیرت تصویرسازی کند.کلید واژگان: امام خمینی(ره), سید قطب, منازعه, گفتمان, جهانی شدن, اسلام سیاسیTwo discourses of globalization and political Islam try to make their identity and configuration hegemonic which leads to special meanings for symbols in life. However, the areas of dispute are still unclear in Imam Khomeini's (PBUH) and Seyyed Qutb's viewpoint; therefore, we are faced with this question: what are the areas of dispute of two discourses of globalization and political Islam with an emphasis on Imam Khomeini's (PBUH) and Seyyed Qutb's opinions? It seems that these two discourses contradict each other in the type of ruling system, justice, participation, competition and the like. This article is aimed at depicting their incompatibility both in form and content through determining the areas of dispute.Keywords: Imam Khomeini (PBUH), Seyyed Qutb, dispute, discourse, globalization, political Islam
-
پیشگیری از چالش های مذهبی یکی از مهم ترین وظایف و مسئولیت های روحانیت شیعه محسوب می گردد. از جمله ویژگی های تفکر کلان نگر راهبردی امام خمینی+ و مقام معظم رهبری، توجه به امت اسلامی به عنوان مجموعه ای اثر گذار و کارآمد در جهان پر تلاطم در قرن اخیر بود.
این مقاله گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی را فرصتی مناسب برای بررسی کالبدشکافی و آسیب شناسی وحدت مذاهب دانسته و بر این باور است که این مهم به یک هم اندیشی و برنامه ریزی جامع و راهبردی نیازمند است. بدین منظور به بازخوانی اندیشه سیاسی امام و مقام معظم رهبری در این خصوص پرداخته است و رهکارهایی را از آنها استخراج کرده است.کلید واژگان: امام خمینی(ره), وحدت مذهبی, روحانیت, فرهنگ سازی و نگرش سیستمیIt is one of the Shiite cleric's most important duties and responsibilities to prevent religious challenges. Among the features of Imam Khomeini's (PBUH) and supreme leaders holistic thinking is to consider Muslim ummah [nation] as an influential and viable community in last century's fluctuating world. This article believes it is an appropriate opportunity, three decades after the victory of Islamic revolution, to evaluate proximity of denominations and study shortcomings in this respect and believes it needs a collective thinking as well as a comprehensive strategic planning. To this end, it has reviewed Imam Khomeinis (PBUH) and supreme leaders political thought in this respect and has extracted some solutions.Keywords: Imam Khomeini (PBUH), religious unity, clerics, culture making, systemic approach -
جمهوری و دموکراسی، دو واژه ای است که از قرن پنجم قبل از میلاد تاکنون به معنای حکومت مردمی به کار رفته و از قرن 16 میلادی بر آن تاکید ویژه و گسترده تری در غرب صورت گرفته است. امام خمینی(ره) نیز برای تبیین نظام حکومتی مورد نظر خود، قبل و بعد از انقلاب، آن دو را به کار برده است. اینکه، جمهوری و دموکراسی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) از چه معنایی در کمیت و کیفیت برخوردار است، پرسشی است که این مقاله در پی پاسخ به آن است. به نظر می رسد امام خمینی(ره) واژه جمهوری را بیشتر از دموکراسی و به مفهوم نقش تعیین کننده مردم در حکومت با الگوی حکومتی مورد نظر خود یعنی ولایت فقیه نزدیک تر دیده اند. نشان دادن ظرفیت اسلام با مقتضیات زمان و مکان و هویدا کردن سازگاری جمهوری اسلامی (مردم سالاری دینی) با واژه جمهوری و کمتر با دموکراسی از یافته های مقاله حاضر است.
کلید واژگان: جمهوری, دموکراسی, مردم سالاری دینی, ولایت فقیه و امام خمینی(ره)Repu: blic and democracy are two terms applied to mean ruling of people since fifth century B.C. They have been especially and tremendously emphasized in west since 16th century. To clarify his ruling system prior and subsequent to the victory of revolution, Imam Khomeini applied these terms as well. What republic and democracy quantitatively and qualitatively mean in Imam Khomeini's political thought is the main inquiry this article tries to answer. It seems Imam Khomeini applied the term republic more than democracy to mean people's pivotal role in the state which is closer to his desired ruling model i.e. welayat-e faqih. Findings of this article indicate that capacities of Islam with necessities of time and place are demonstrated with the term republic more than democracy and that Islamic Republic (religious democracy) is more compatible with the former and less with the latter.Keywords: Republic, democracy, religious democracy, welayat, e faqih, Imam Khomeini (PBUH) -
این مقاله سعی دارد تا با توجه به ادبیات حوزه فرهنگ و ارتباطات، ضمن پرداختن به پرسش چگونگی نقش و جایگاه ظرفیت های ارتباطات سنتی تاریخ اجتماعی ایران در جنبش های عدالت خواهانه و حرکت سیاسی اجتماعی انقلاب اسلامی ایران به ارائه تصویری شفاف و گویا از نفوذ و حضور و نقش کاربردی رسانه های سنتی در حوزه های اجتماعی بپردازد. با توجه به نقش و تاثیر علما، مسجد، منبر، بازار، مراسم عزاداری، تجمعات و حرکت های جمعی سنتی مرسوم در جامعه مذهبی ایران و دیوارنوشته ها و دیگر ظرفیت های فرهنگی و ارتباطی، می توان به اهمیت و ضرورت واکاوی و بازتعریف مفهوم ارتباطات سنتی در ادبیات حوزه فرهنگ و ارتباطات اسلامی پی برد و دریافت که ارتباطات سنتی به عنوان عمیق ترین و ساده ترین نوع ارتباطات، نقش بی بدیلی در فرهنگ شفاهی ایران اسلامی و تحولات سیاسی اجتماعی معطوف به انقلاب اسلامی داشته است.
کلید واژگان: ارتباطات سنتی, انقلاب اسلامی, امام خمینی+, روحانیون, مسجد و منبر, جنبش های اجتماعیWith respect to the literature of the field of culture and relations and examining the role and position of the capacities of traditional relations in social history of Iran in justice seeking movements and sociopolitical movement of Islamic revolution of Iran, this article tries to depict a clear image of the influence and the practical role of traditional media in social arenas. Taking into consideration the role and influence of ulema [Muslim clerics], mosques, minbars, bazaar, mourning processions, gatherings and traditional collective movements in Iran's religious society, graffiti and other cultural and communicative capacities, we can grasp the importance and necessity to review and redefine the concept of traditional relations in the literature of the field of Islamic culture and relations and realize that traditional relations, as the deepest and simplest type of relation, has played an unparalleled role in oral culture of Islamic Iran and sociopolitical developments leading to the Islamic revolution of Iran.Keywords: traditional relations, Islamic revolution, Imam Khomeini (PBUH), clerics, mosques, minbars, social movements -
این مقاله در پی پاسخگویی به این سئوال است که ارکان اصلی الگوی مدیریت بحران در سیره امام خمینی (ره) کدامند؟ برای پاسخگویی به این سئوال، پس از بررسی مهمترین رهیافت ها و الگوهای رایج مدیریت بحران، به انتخاب الگوی مدیریت سیاسی امام (ره) می پردازیم و با مطالعه موردیبحران جنگ تحمیلی و سومین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی به مثابه دو بحرانی که اولی کیان نظام اسلامی را تهدید می کرد و دومی بن بست سیاسی فراروی نظام اسلامی ایجاد می کرد، عناصر اصلی الگوی مدیریت بحران امام (ره) شامل ترکیبی از دو سبک مدیریت بحران ها یعنیمدیریت سیستمیک و مدیریت کاریزماتیک را مورد تحقیق و بررسی قرار می دهیم.
کلید واژگان: امام خمینی (ره), الگوی مدیریتی, مدیریت سیتمیک, مدیریت کاریزماتیک, بحران سیاسیThis article tries to respond this question: What are the main estates of crisis management pattern in Imam Khomeini's thought? In order to respond this question, after examining the most significant approaches and patterns of crisis management, we select the crisis management pattern of Imam Khomeini (PBUH). Then we study the cases of Iran-Iraq war and the third parliamentary election in Iran as two crises. The first crisis threatened the existence of Islamic system and the second could create a political deadlock for Islamic political system. The main elements of Imam Khomeini's crisis management pattern will be discussed in this study, consisting a combination of two styles in crisis management namely systemic management and charismatic management.Keywords: Imam Khomeini (PBUH), management pattern, systemic management, charismatic management, political crisis -
در تاریخ معاصر ایران دو نوع شیوه مبارزاتی سیاسی پارلمانی و مسلحانه مرسوم بوده است، اما هر دو شیوه بنابه دلایلی ناکام مانده و توفیقی در پی نداشته است. در دهه 1350 امام خمینی+ با ابداع یک شیوه مبارزاتی جدید، توانست به عمر نظام سختافزاری طاغوت پایان دهد. بنابراین، پژوهش حاضر تلاش دارد به بررسی شیوه مبارزاتی امام خمینی+ در مقابله با رژیم طاغوتی پهلوی در قالب قدرت نرم با بهرهگیری از آموزههای دینی بپردازد. در همین ارتباط، ابتدا به مولفههای فرهنگی مذهبی مولد قدرت نرم پرداخته میشود و در ادامه ضمن بررسی اقدامات امام در جهت بازتولید قدرت نرم با بهرهگیری از الگوهای دینی اعتقادی، در قسمت پایانی به استراتژیهای مبارزاتی امام خمینی+ در مبارزه با رژیم پهلوی پرداخته خواهد شد.
کلید واژگان: قدرت نرم, آموزه های دینی, انقلاب اسلامی, طاغوت, امام خمینیIn contemporary history of Iran two kinds of struggle have been commonplace; political-parliamentary struggle and armed struggle. However, both of them have been fruitless for a couple of reasons. Having created a novel method for struggle in 70s, Imam Khomeini (PBUH) could put an end to the kingdom of arrogant shahs. Therefore the current study tries to study Imam Khomeini's (PBUH) method for struggle with Pahlavid arrogant dynasty in the framework of soft power adopting religious teachings. In line with this, first cultural-religious elements creating soft power will be discussed and then having studied Imam Khomeini's (PBUH) measures to recreate soft power adopting religious-confessional paradigms, we will cover Imam Khomeini's (PBUH) strategies for struggle in his campaign against Pahlavi regime.
Keywords: Soft power, religious teachings, Islamic revolution, arrogant shahs, Imam Khomeini (PBUH) -
سوال اصلی مقاله این است که گفتمان امام خمینی بر تحولات اخیر کشورهای اسلامی تحت عنوان «بیداری اسلامی» چه تاثیری گذاشته است. فرضیه پژوهش این است که گفتمان امام خمینی مبتنی بر آموزههای اصیل اسلامی با برجسته کردن نقش دین در حیات اجتماعی، بسترهای لازم برای الهام فکری و نهادینه کردن اندیشه مقاومت و تقابل با استبداد داخلی و استعمار خارجی را در میان ملتهای اسلامی و عرب، به وجود آورده و فریاد بیداری اسلامی را در منطقه طنین افکنده است.
کلید واژگان: امام خمینی+, بیداری اسلامی, گفتمان, ملت های اسلامیThe primary question of this article is how Imam Khomeini's (PBUH) discourse has influenced recent developments in Islamic countries known as "Islamic awakening". The hypothesis of this research is that, with original Islamic as its base, Imam Khomeini's (PBUH) discourse has prepared the ground with intellectual inspirations and institutionalization of defense mentality as well as confronting domestic and foreign despotism among Muslim and Arab nations to resonate the screams of "Islamic awakening" in the region.
Keywords: Imam Khomeini (PBUH), Islamic awakening, discourse, Islamic nations -
کارآمدی سیاسی و تلاش برای تحقق اهداف نظام سیاسی، مورد تاکید حضرت امام خمینی+ است. ایشان در کارآمدی سیاسی، همواره بر لزوم انجام وظایف و تکالیف الهی که بر عهده کارگزاران و دولتمردان و بخشهای مختلف جامعه است، تاکید داشتند. تکلیفگرایی بر کارآمدی سیاسی و مولفههای سنجش آن (اهداف، امکانات و موانع) تاثیر مستقیم داشته و ضمن استفاده این نظریه از نکات مثبت سایر نظریات، نمیتوان کارآمدی نظام اسلامی را بر اساس سایر الگوهای رقیب نظیر رضایت شهروندان، توفیق و تیوری سیستمی سنجید. میزان کارآمدی سیاسی، تابعی از میزان پایندی اعتقادی و عملی به تکالیف الهی است. ارتقاء سطح کارآمدی سیاسی نیز، اثبات صحت و اتقان ایدیولوژی اسلامی در پاسخگویی به نیازهای جامعه و استحکام اعتقادی و اهتمام بیشتر جامعه به رعایت تکالیف الهی را به دنبال خواهد داشت.
کلید واژگان: کارآمدی سیاسی, تکلیف گرایی, دین و سیاست, نظام سیاسی اسلام, امام خمینیAn Analysis of the Relation between Political Viability and Dutifulness in Imam Khomeini's DiscoursePolitical viability and the efforts to implement objectives of the political system are emphasized by Imam Khomeini (PBUH). About the political viability, he always emphasized the necessity to perform divine duties assigned to officials and different parts of the society. Dutifulness exerts a direct impact on political viability and components of its evaluation (goals, facilities and barriers). Although this theory applies positive points of other theories, the viability of Islamic system cant be assessed based on other competitive models such as citizen's satisfaction, success and system theory. The level of political viability directly depends on the level of faith in and loyalty toward divine duties. The increase in political viability will prove the correctness of Islamic ideology to meet the needs of the society and strengthening beliefs and society's more effort to perform divine duties.
Keywords: Political viability, dutifulness, religion, politics, Islam's political system, Imam Khomeini (PBUH) -
مقاله حاضر مترصد است با بهره گیری از روش اکتشافی-اسنادی و کنکاش در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به این پرسش اساسی پاسخ دهد که استکبار جهانی برای تحقق سلطه خود در عرصه فرهنگی از چه راهبردهایی در سطح مردم و حکومت بهره می گیرد؟یافته های پژوهش در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) در این عرصه بیانگر این است که جریان استکبار برای ایجاد سلطه فرهنگی خویش از راهبردهایی همچ.ن،وابستگی فکری و فرهنگی،خودباختگی،تخریب اسوه های ملی،مخدوش کردن هویت ملی،نفوذ در مراکز تعلیم و تربیت،استحاله ارزشی،استعانت از ساده اندیشان،تفرقه افکنی و انشقاق میان آحاد ملت و غیره بهره می گیرد.و این راهبردها در دو سطح حکومتی و مردمی قابل شناسایی و مداقه علمی است.
کلید واژگان: فرهنگ, امام خمینی(ره), حکومت, مردم, تهدیدهای فرهنگیThe current study intends to explore what strategies global arrogance applies for people and the ruling system in order to implement its domination in cultural arena. Findings of an investigation of Imam Khomeini's (PBUH) thoughts in this field indicates that the global arrogance applies strategies such as cultural and ideological dependence, feeling of inferiority, destruction of national role models, dampening national identity, infiltration into educational and training centers, devaluation of values, using capabilities of naïve people for their own interests, fostering disruption and separation among people to maintain their cultural domination. These strategies are recognizable and debatable in two levels of people and the ruling system.
Keywords: culture, Imam Khomeini (PBUH), state, people, cultural threats -
انقلاب اسلامی ایران با اثبات امکان پذیر بودن تغییر به ملت های مسلمان، باعث شد تا مسلمانان از فضای رخوت و رکود ناشی از اتکا به ایدئولوژی های غربی و نبود مدل یک انقلاب و حکومت دینی فاصله بگیرند و با الگوبرداری از روش ها و ارزش های انقلاب ایران، فعال شده و مطالبات خود را به صورت جدی تری پیگیری کنند.
انقلاب اسلامی و تداوم حرکت آن در غالب نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگویی موفق پیش روی ملت های مسلمان قرار گرفته و آنان را به حرکت در جهت تغییر فضای موجود متمایل کرده است. حاصل این حرکت امروز به شکل بیداری اسلامی در کشورهای منطقه به ویژه بحرین قابل مشاهده است.
کلید واژگان: بحرین, ایران, انقلاب اسلامی ایران, بیداری اسلامی, امام خمینی, مردم سالاری دینیProving the possibility of change to Muslim nations, Islamic revolution of Iran helped Muslims step out of the recession caused by imitating western ideologies and lack of a model for revolution and a religious state. Adopting methods and values of Islamic revolution of Iran they have become active and they follow up their demands more seriously.Islamic revolution and its constant movement in the framework of a system called Islamic republic of Iran have been regarded as a successful role model by Muslim nations and has inclined them toward changing the current atmosphere. The result is Islamic awakening in regional countries specially Bahrain.Keywords: Bahrain, Iran, Islamic revolution, Islamic awakening, Imam Khomeini (PBUH), religious democracy -
در این مقاله، پس از فهم جایگاه عناصر درونگفتمانی اندیشه حضرت امام، تلاش میشود تا عناصر درونگفتمانی هویت اسلامی شیعی در متن فرایند انقلاب اسلامی درک شود و دریابیم که رهبر و معمار کبیر این انقلاب چگونه توانست با بهرهگیری از نص شریعت اسلامی و وقایع مندرج در متن زندگی سیاسی اجتماعی، نوعی تحرک و بسیج سیاسی را در راستای آرمانهای هویتی خود ایجاد کند. در ادامه، برخی از این مفاهیم را که به عنوان مفاهیمی محوری و کانونی در تبیین گفتمان هویتی حضرت امام نقش داشتهاند، مورد تامل قرار میدهیم.
کلید واژگان: امام خمینی, نوگرایی دینی, انقلاب اسلامی, غیبت و انتظارHaving identified the position of intra-discourse elements of Imam Khomeini's thinking, this article tries to perceive intra-discourse elements of Islamic-Shiite identity within the Islamic revolution process. It also tries to understand how Imam Khomeini could create a kind of movement and political mobilization along his identity aspirations benefitting from Islamic sharia [Islamic Law] and events in socio-political life. In addition, some of these concepts which have played a role as pivotal concepts to explain Imam Khomeini's identity discourse will be studied.
Keywords: Imam Khomeini (PBUH), Religious intellectualism, Islamic revolution, occultation [of twelfth Shiite Imam], waiting [for his reappearance] -
چگونگی بومیسازی مفاهیم مدرن سیاسی توسط امام خمینی+ سوال اصلی مقاله حاضر است. روش تحقیق گراندد تیوری، روشی جدید در علوم سیاسی است. این روش با یک سوال آغاز میشود و طی مراحلی چندگانه، پاسخ سوال را عرضه میکند. نگارنده درصدد است برای اولین بار، رویکرد امام خمینی+ به سنت و مدرنیسم را بر مبنای یک روش جدید نه به صورت توصیفی بلکه به شکل تبیینی، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. برآیند کار(یافته)، عرضه یک مدل یا تیوری جدید است که نشان از رویکرد تداوم سنت در صورت و سیرت، در روش امام خمینی+ دارد. حوزه تحقیق، مجموعه بیانات امام خمینی+ از سال 1323تا سال 1368است که در این حوزه، تنها نمونهای از مفاهیم سنتی و مدرن استفادهشده، مورد مطالعه قرار گرفته است.
کلید واژگان: امام خمینی, مفاهیم مدرن, مفاهیم سنتی گراندد تئوری, بومی سازی, سنت و مدرنیسمThe main question of this article is how Imam Khomeini (PBUH) domesticated modern political concepts. Grounded theory research method is a new method in political sciences. It begins with a question and through a few stages it presents the answer. For the first time the author intends to analyze Imam Khomeini's (PBUH) approach to tradition and modernism based on a new method not descriptive but rather explanatory. The resultant (finding) is a new model or theory that indicates an approach to sustain tradition in appearance and behavior in Imam Khomeini's (PBUH) method. The scope of the research is Imam Khomeini's (PBUH) speeches from 1945 to 1990. In this field only a sample of applied traditional and modern concepts has been studied.
Keywords: Imam Khomeini (PBUH), modern concepts, traditional concepts, grounded theory, domestication, tradition, modernism -
سلطه کاریزماتیک به معنای وفاداری و التزان توده مردم به شخص رهبر است.کاریزما پیوستگی زندگی سیاسی را، خواه قانونی باشد یا سنتی ،قطع می کند،نهادها را در هم می شکند،نظم موجود و فشارهای اجتماعی معمولی را مورد مواخذه قرار میدهد و به جای آن، به شیوه نوینی از فهم مناسبات میان انسانها دعوت میکند.پرسش محوری این نوشتار آن است که آیا شخصیت اقتدار آمیز امام (ره) را می توان با نظریه اقتدار کاریزماتیک،درک و تحلیل نمود یا خیر؟ویژگی شخصیتی امام خمینی(ره) در جریان انقلای اسلامی،ایشان را در مقام کلریزما، برتر شناخته و در واقع یکی از عوامل اصلی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران،وجود امام خمینی(ره) در مقام رهبر این انقلاب بوده است.ایشان تمام نیرو و توان خود را در بسیج مردم به کار گرفتو با قدرت،آن را رو در روی شاه قرار داد تا سلطه وی را در هم بریزد و دولت اسلامی به وجود آورد.شخصیت امام(ره) به عنوان رهبری عقیدتی،سیاسی و انقلابی که رنج همه زحمت کشان را بر دوش دارد جلوه می کند که در واقع تبلور آمال و آرزوهای همه ملت است و انها را در مسیری روشن و درست هدایت می کند.این نوشتار ضمن تحلیل نظریه اقتدار کاریزماتیک(وبر)به تحلیل مبادی و ابعاد اقتدار امام خمینی(ره) نیز می پردازد و در آخر این دو تحلیل را به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار می دهد.
کلید واژگان: وبر, اقتدار کاریزما, انقلاب اسلامی, امام خمینی(ره)Charismatic domination means loyalty of the masses to the leader's person. Charisma disrupts the continuity of political life, legitimate or illegitimate, destroys the institutions censures the current order and normal social pressures and calls to a new understanding of the relations among humans. The main inquiry of this article is as follows: is it possible to understand and analyze Imam Khomeini's charismatic power by the theory of charismatic authority or not? Imam Khomeini's personality made him charismatically prominent in the course of Islamic revolution of Iran. In fact, one of the primary factors in the victory of Islamic revolution of Iran has been having Imam Khomeini as its leader. Imam Khomeini applied all his resources and powers to mobilize people putting them vigorously before Shah to disrupt his domination and establish an Islamic government. Imam Khomeini's personality manifests as a religious, political and revolutionary leader who carries the agony of the oppressed who is in fact the realization of people's aspirations leading them on a clear and right path. Analyzing the theory of charismatic authority (Weber) this article also analyzes sources and aspects of Imam Khomeini's charismatic power and studies these two analyses in a comparative format at the end.
Keywords: Weber, Charismatic authority, Islamic Revolution, Imam Khomeini (PBUH) -
در سیره نظری و عملی امام خمینی(ره) نظارت همگانی به طور کامل با فرضیه مهم امر به معروف و نهی از منکر مرتبط است و ایشان نیز با استناد به منابع اسلامی،نظارت همگانی فرضیه مزبور را به عنوان مسئولیت همگانی عموم مردم به شمار می آوردند و به ان تاکید می ورزیدند. از دلایل توجه ویژه امام خمینی(ره) به موضوع نظارت همگانی می توان به ارتباط کامل موضوع نظارت با فرضیه بنیادین امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد.دیلی مهم دیگر،اهمیتی بود که ایشان برای نقش و مشارکت مردم در کلیه امور و از جمله در مشارکت در اداره کشور و لزوم مساهمت و نظارت ملت بر این امر مهم قایل بودند و حتی خود و بالاترین مقام حکومت اسلامی را از این نظارت مستثنی نمی شمردند و خواهان نظارت مردم بر خویش و کلیه کارگزاران نظام بودند و از همان ابتدای انقلاب ،بر ضرورت ایجاد سازمان مستقل و فرا دولتی امر به معروف و نهی از منکر در سراسر کشور پای میفشردند. برآیند اندیشه امام خمینی(ره) ذر این زمینه،ناظر بر آن است که تحقق امر به معروف و نهی از منکر و گسترش مسئولیت پذیزی و دایره نظارت عمومی،دارای نقش اساسی در تحقق شریعت و پیشبرد جامعه اسلامی و افزایش کارایی الگوی دین سالاری مردمی خواهد داشت.با ملحوظ داشتن ارتباط کامل نظارت و مسئولیت همگانی،با فرضیه امر به معروف و نهی از منکر،می توان به ابتنا به آموزه های اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره)،فرایند اصلاح اجتماعی و سیاسی جامعه و نظام اسلامی را بهینه سازی،استحکام و سرعت بخشید و آسیب ها و موانع محتمل در این مسیر را رفع کرد و الگوی مردم سالارانه و موفق از نظام اجتماعی و نظام سیاسی را با بالاترین حد مشارکت مدنی و سیاسی عرضه نمود.
کلید واژگان: امام خمینی(ره), نظارت, امر به معروف و نهی از منکر, مسئولیت همگانی, نظام اسلایم, اصلاح, قیام حسینی, دایره فرا دولتیIn Imam Khomeini's theoretical views and his practical lifestyle, public supervision is completely corresponding with the important faridha [compulsory act by Islamic law] of commanding the good and forbidding the bad. Referring to Islamic sources, he considers public supervision and this faridha as a public responsibility and tremendously emphasizes on it. The reason why Imam Khomeini paid special attention to public supervision can be the complete relation between the supervision and the fundamental faridha of commanding the good and forbidding the bad.Another outstanding reason was the importance he believed for people's role and participation in all affairs including participation in the administration of the country and the necessity of people's cooperation in and supervision of these affairs. He did not even exclude himself and the highest ranking person in the Islamic ruling from this supervision. He asked for people's supervision on him and all the country's officials. From early days of the victory of the revolution he insisted on the establishment of an independent and supra governmental organization for commanding the good and forbidding the bad all over the country. His overall opinion in this field implies that commanding the good and forbidding the bad and the development of the sense of responsibility and the expansion of public supervision, plays a pivotal role in the implementation of the shari'a (Islamic law), the progress of the Islamic society and the increase of efficiency of religious democracy model. Having in mind the complete relation between public supervision and public responsibility and the faridha of commanding the good and forbidding the bad we can optimize, consolidate and accelerate the process of social and political reforms of the Islamic society and system according to Islamic teachings and Imam Khomeini's ideas and remove possible barriers and pitfalls presenting a successful and democratic model for social and political system with maximum civil and political participation.
Keywords: Imam Khomeini (PBUH), Supervision, commanding the good, forbidding the bad, public responsibility, Islamic system, reform, Imam Hussein's (PBUH) uprising, supra governmental domain
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.