به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « islam » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «islam» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدصادق خرسند*، قربانعلی قربانزاده سوار
    گفتمان های اصلی ایران در دوران پهلوی و انقلاب اسلامی، گفتمان های غربی و اسلامی است. در این دو گفتمان نسبت به شاخص های توسعه سیاسی، ابهام زیادی وجود دارد و این موضوع تاکنون در چارچوب روش تحلیل گفتمان بررسی نشده است. سوال اصلی، مهم ترین وجوه اشتراک و افتراق این دو گفتمان است. مهم ترین وجه افتراق، وجود یا عدم وجود عنصر دین در زنجیره هم ارزی آن هاست و اینکه با دال های مرکزی متباین به توسعه سیاسی می نگرند و وجه اشتراک آن دو نیز، قرابت در دال های شناور است که در زنجیره هم ارزی دو گفتمان، معنای متفاوتی می یابند. مقصد نهایی مقاله، مقایسه رویکرد گفتمان های توسعه سیاسی در دوران پهلوی و انقلاب اسلامی می باشد. برای اثبات فرضیه، گفتمان های توسعه سیاسی در این دوران با روش تحلیل گفتمان و روش تطبیقی واکاوی گردید. گفتمان پهلوی بر شاخص های توسعه سیاسی در چارچوب سکولاریسم و گفتمان اسلامی بر این شاخص ها در چارچوب دین تاکید می نماید. در گفتمان پهلوی به رغم تمایل به الگوهای غربی توسعه سیاسی، به دلیل وجود عناصر متضادی چون مشارکت مردمی و استبداد در زنجیره هم ارزی ، رشد شاخص های توسعه سیاسی حتی به شکل غربی آن نیز مشاهده نمی شود. اما در گفتمان اسلامی، توسعه سیاسی به عنوان یک دال شناور در ارتباط با دال مرکزی یعنی اسلام اصیل، معنایی کاملا متفاوت پیدا کرد. در این گفتمان، به دلیل عدم وجود نشانه استبداد و همچنین توجه ویژه به مواردی چون مشارکت عمومی، شاخص های توسعه سیاسی از رشد قابل توجهی برخوردار شده اند.
    کلید واژگان: گفتمان, توسعه سیاسی, شاخص های توسعه سیاسی, غرب, اسلام, ایران معاصر}
    Mohammad Sadegh Khorsand *, Ghorbanali Ghorbanzadeh Savar
    The main discourses of Iran during the Pahlavi era and the Islamic revolution are Western and Islamic discourses. In these two discourses, there is a lot of ambiguity regarding the indicators of political development, and this issue has not been investigated in the framework of the discourse analysis method. The main question is the most important commonalities and differences between these two discourses. The most important difference is the presence or absence of the element of religion in their chain of equivalence, and that they look at political development with different central signifiers, and what they both have in common is affinity in the floating signifiers that find different meanings in the chain of equivalence of the two discourses. . The final goal of the article is to compare the approach of political development discourses during the Pahlavi era and the Islamic Revolution. To prove the hypothesis, the discourses of political development in this era were analyzed with discourse analysis and comparative methods. Pahlavi discourse emphasizes the indicators of political development in the framework of secularism and Islamic discourse emphasizes these indicators in the framework of religion. In Pahlavi's discourse, despite the desire for western models of political development, due to the existence of opposite elements such as popular participation and tyranny in the equivalence chain, the growth of political development indicators is not observed even in its western form. But in the Islamic discourse, political development as a floating signifier in relation to the central signifier i.e. authentic Islam, found a completely different meaning. In this discourse, due to the absence of signs of tyranny, as well as special attention to issues such as public participation, political development indicators have enjoyed significant growth.
    Keywords: Discourse, Political Development, Indicators Of Political Development, West, Islam, Contemporary Iran}
  • حاجیه صباغ کلجاهی، اکبر اشرفی*، محمد توحید فام

    ایران معاصر در شرایط خاص و پیچیده ای به سر می برد که در آن هم ذخایر سنت و هم مفاهیم مدرن بواسطه تحولات اجتماعی مختلف به چالشی فراگیر کشیده شده اند که بعضا بازخوانی و بازاندیشی در این مجموعه آگاهی ها را اجتناب ناپذیر می سازد. از همین رو پرسش اصلی این مقاله این گونه طرح شده که فرهنگ سنتی با تجدد در دیدگاه شریعتی چه نسبتی با یکدیگر دارند. فرضیه مقاله بر آن بوده که قطبی سازی مطلق سنت و مدرنیته یک برساخته جعلی و وارداتی است، و می توان به حالتهای بدیلی همچون مدرنیته بازاندیشانه نیز توجه داشت که با نقد مدرنیته خواهان بازسازی روابط این دو است. یافته های پژوهش نشان داده که شریعتی با آگاهی نسبی از ظرفیت ذخایر سنت از یک سو، و نیروی خلاقه ای که مفاهیم مدرن فراهم می کرد، و در عین حال، با علم و اشراف به ضعفها و معایب مدرنیته، به دنبال نوعی از بازسازی رابطه سنت و تجدد بود، که می تواند هم متناظر با مدرنیته بازاندیشانه باشد و هم این که الگوی نظری خوبی برای کاربست مجدد آن در شرایط بحرانی فعلی فراهم کند. رویکرد مقاله توصیفی-تحلیلی و روش جمع آوری داده ها کتابخانه ای بوده است.

    کلید واژگان: اسلام, سنت, فرهنگ, شریعتی, مدرنیته بازاندیشانه}
    Hajieh Sabbagh Koljahi, Akbar Ashrafi *, Mohammad Tohidfam
    Introduction

    This research was conducted to investigate the relationship between tradition and modernity in Ali Shariati's thought. Ali Shariati was one of the thinkers who was aware of both the system of tradition and the potential of modernity. He lived in a time when the Iranian society was involved in many issues and problems. Therefore, Shariati tried to pathologize it on the one hand by understanding tradition, and on the other hand, by understanding modernity, extract its conceptual and theoretical capacities. It seems that Shariati was not looking for polarization between tradition and modernity, but he was trying to understand their capacities before anything else. Ali Shariati, as a member of the Islamic thought stream, sought to reconstruct religion in a modern state. Her call to recognize the identity, return to oneself and revolutionary self-improvement, was an approach resulting from the conscious recognition that she had towards the internal problems of the Iranian society and especially its young generation. At the height of the tyranny of the Shah's regime and the dominance of Marxism theory, Shariati believed that the school of Islam is the only liberating element for Muslims and that Islam and the Qur'an should be cleansed of historical superstitions and distortions by reinterpreting them and relying on the religious conscience of the people in order to face the dictatorship. His narration of the modern and traditional pillars of civil society and his cultural critique of these pillars are placed in the realm of religious intellectuals. Shariati's view does not require the negation of tradition and religion and the replacement of modern ideas or vice versa; Rather, he was a critic of both, through the use of symbolic sources of tradition and liberating elements of modernity.

    Methodology

    The methodology of this research was based on an interpretive approach. This interpretive approach has tried to go beyond the dualization of tradition and modernity in terms of the theoretical framework and re-examine this relationship according to the considerations of sociologists of Reflexive modernization.

    Discussion

    Shariati gave answers to the questions of his time. These answers were the solutions for the revival of Islam in the modern world, criticizing the West and making critical use of it, as well as creating a fundamental transformation in the history of Islamic nations to overcome backwardness and colonialism.  According to Shariati, one of the factors of alienation in our era is cultural colonialism. An opinion that is reminiscent of the culture industry of the Frankfurt School. Colonialism appears in political, economic and cultural forms. Shariati was well aware that the contemporary history was not without movements and revolutions, and merely inciting the movement is not enough, so there should be a pathology of the past movements as well. Therefore, with his summary of the contemporary history of Iran and the history of the world, he came to the conclusion that one of the reasons for the failure of movements and revolutions in Iran, from the constitutional revolution onwards, is the lack of a liberating ideology that fits the history, culture and religion of this society. So, he tried to recreate such an ideology. This liberating ideology, like the critical theory of the Frankfurt School, should have criticized the totality of the existing social structure.
    The final

    result

    Shariati, like most intellectuals after the constitutional revolution, stood in the gap between tradition and modernity. He knew very well that according to the used historical interpretations, the reserves of tradition, although they have good capacities, but like any everyday phenomenon, they have lost their revolutionary power, so they need to be defamiliarized so that they can be mobilized for the contemporary situation. On the other hand, Shariati was not a passive modern thinker who unquestioningly accepted the totality of imported and borrowed modernity. Rather, he had a critical and re-thinking reflection on modernity and accepted a re-thought form of it. While looking deeply into his historical features, Shariati is aware of both the weight of tradition and the effects of modernity. Therefore, he never wants tradition to prevail over modernity, or modernity to throw tradition aside. He tries to open a third way by criticizing both modernity and tradition. His method, with a rethinking approach, was refining and extracting cultural resources.

    Keywords: Islam, Tradition, Culture, Shariat, Reflexive Modernity}
  • قاسم پورایمان، سلمان ولی زاده*، مظفر باشکوه

    بحث بر سر حقوق زنان در حوزه های فردی و عمومی همواره یکی از موضوعات بحث برانگیز در تحقیقات حقوقی و علوم اجتماعی بوده است. زن براساس گفتمانهای حقوقی مختلف در حوزه فردی و خانواده دارای حقوقی است که هر یک از این گفتمانها براساس رویکرد هستی شناسانه و انسان شناختی خود به محدوده و میزان این حقوق پرداخته اند. در مقاله حاضر تلاش  خواهد شد تا جایگاه و حقوق زن در دو نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران و کانادا با نگاهی تطبیقی مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا سئوال اصلی مقاله  بدین ترتیب است که در دو گفتمان حقوقی ایران و کانادا زن دارای چه جایگاه و حقوقی در خانواده است؟. در مقام فرضیه پژوهش و مبتنی بر نتایج به دست آمده باید گفت گفتمان حقوقی غربی به ویژه در کشورهایی چون کانادا، با نگاهی مادی گرایانه و تقلیل گرا حقوق زن در خانواده را در فردیت و آزادی وی دانسته و آن را حول ابعاد جنسی و مادی وی تدوین نموده است؛ اما در نظم حقوقی اسلامی به ویژه در جمهوری اسلامی ایران، حقوق و جایگاه زن در خانواده براساس دوگانه ی حق/تکلیف تنظیم شده و با رویکردی خانواده محور و گفتمان تناسب این حقوق را به منظور انجام تکالیف مورد انتظار زن در نهاد خانواده با هدف تحقق نقش سازنده آن در تربیت و تعالی انسانی تدوین کرده است. این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی تدوین گردیده و داده ها و اطلاعات خود را با روش اسنادی و کتابخانه ای جمع آوری کرده است.

    کلید واژگان: حقوق زنان, خانواده, اسلام, غرب, ایران, کانادا}
    Ghasem Pouriman, Salman Walizadeh *, Mozafar Bashkoh
     Introduction

    In this regard, the current research tries to investigate the position of women in the family in two Islamic and Western legal discourses, and especially the two legal systems of the Islamic Republic of Iran and the country of Canada, tries to investigate the issue of women's rights in the family institution. The main question of this article is as follows: In the two legal discourses of Iran and Canada, what position and rights does a woman have in the family? In response to this question, the main hypothesis of the article stipulates: Western legal discourse, especially in countries like Canada, with a materialistic and reductionist view, considers the position and rights of women in the family in her individuality and freedom, and it is based on the dimensions He compiles his sexuality and material; This has been formulated in the Islamic discourse based on the rights and duties of women in the sacred sphere of the family and its constructive role in human education and excellence.

     Research background

    A review of the literature and research conducted in the field of comparative analysis of legal systems and discourses clearly shows that less research in this field has investigated women's rights in the two legal systems of Iran and Canada. Meanwhile, only one article has been compiled in this field, and most of the works are about women's rights in the family in Islam, Iran, or other countries such as France, England, and America. From this point of view, this article has innovation and tries to provide the ground for further research in this field. In the following, we try to examine the most important and closest articles in terms of content and topic.Maruti et al. (2019) in the article "Comparative study of women's legal system discourses in Iran and Sweden" discussed the issue of abortion and women's rights in this matter; The author has concluded that the prevalence and prosperity of women's absolute freedom in countries like Sweden is due to the prevalence of "freedom of choice" theories, which emphasize the absolute freedom of the "body" with a philosophical view of the world, and against the discourse Divine laws in the legal system of a country like Iran arise from the duality of right/duty, which is the continuation of the divine view of human existence, therefore, absolute and unbridled freedom cannot be believed.Zainaldini and Razavi (2019) in the article "Investigating the requirements for the entry of the property sharing system into the structure of the family financial system in the laws of Iran with a view to the laws of the province of Quebec/Canada" talked about two models of financial order in the two legal discourses of Iran and Canada and has concluded that the legal system of the Quebec state of Canada, believing in the equality of rights and responsibilities of couples in the family; The financial system presents the property sharing of spouses as a legal financial regime for the family, in which men and women share each other's income in the family; But in Iran's legal system, following the model provided by Imami jurisprudence, couples have chosen "financial independence".In the article "Comparative study of female alimony in the laws of Iran, England and America" ​​(2013) Tashet and Hejbari discussed the issue of the right to alimony from the economic rights of women in the family. In this article, the authors have concluded that "in the legal laws of the Islamic Republic of Iran, alimony is the responsibility of the man, and in the common legal system, it is the responsibility of the husband and wife, and in the comparison between these two models of Iranian law, with regard to the duties that are customary for couples It is defined in the family as being closer to justice. Also, the receipt of alimony by a woman depends on fulfilling her duty towards her husband (obedience), while in common law, the financial need of the spouses is a condition for the obligation of alimony, and apparently as soon as the marriage contract is concluded or without the marriage contract and cohabitation for a period of time. Special payment becomes obligatory.Abbasi and Ramezani (1400) in the article "Women's non-financial rights in Iran's legal system and its compatibility with international documents" have made women's non-financial rights the principle and concluded: Women's non-financial rights in international documents and in the legal system Iran has been formulated under the shadow of cultural and ideological considerations and political-social developments, and these rights have always been formulated under the dominance and structure of the male approach, and it has not been able to realize women's rights in the non-financial dimension.Johnson (2017) in the article "Family Matters: Gender Justice and Success of Litigation in Canada's Supreme Courts" tries to examine the issue of gender justice in the family and family litigation in Canada and has concluded that in the courts Supreme Court of Canada, female judges pay more attention to women's rights than male judges and have caused many successes in family disputes for women and have been able to establish more gender justice in the realization of women's rights.

    Research methodology

    This article has been compiled using the descriptive-analytical method and has collected its data and information through documentary and library methods.
    4. ConclusionIn this article, an attempt was made to examine the status and rights of women in the two legal systems of the Islamic Republic of Iran and Canada with a comparative perspective. In this regard, the main question of the article was as follows: In the two legal discourses of Iran and Canada, what position and rights does a woman have in the family? In order to answer this question and based on the research done in this article, it should be said that the two Islamic and Western legal discourses regarding women's rights have basic differences. A woman has great dignity in the Islamic discourse because of the expectations and duties that are expected from her in the form of building a family. The subsequent legal system of the Islamic Republic of Iran, which is based on Imamiyyah jurisprudence and Islamic teachings, has taken a family-oriented approach and by adopting the discourse of legal propriety for women in the family. These rights are all in line with the role of women as the main pillar of the family. On the other hand, the Canadian legal system, influenced by the doctrines of individualism, libertarianism, materialism, and feminism, has tried to regulate the rights and position of women in the family like men by adopting a subordinate and analogical approach. From this point of view, women's economic and non-economic rights have been drawn and compiled in a completely equal way without any difference in the roles and responsibilities of men and women within the framework of the family. In this system, the family is the product of a completely biological choice that can be started and ended at any time by the will of one or both couples; Regarding the economic rights in Iran's legal system, the man is responsible for securing and realizing the economic rights of the woman, and for this purpose, he imposes various models (dowry, alimony, etc.) Building and managing the family should be provided by the woman. It is for this reason that the financial system of the family in Iran's legal system is based on the system of financial independence; But in the Canadian legal system, this financial system is based on the sharing of property and assets by men and women; because each of them is equally responsible for the economic provision of the family; And according to this common procedure, they can choose multiple models of the family financial system. Regarding women's non-economic rights, it should be said that the legal system in Iran has tried to protect women's rights and legitimate and legal freedoms against men. For this purpose, it has considered ten rights in its civil and family laws for women to guarantee their rights. Also, these rights guarantee a woman's active role in performing the tasks expected of her in the family; This means that the duality of right/obligation has been seen by the legal and the legislator; In this way, if rights are considered for the woman in the family, it is for the purpose of doing the tasks that have been asked of her; And this duality has been based on the natural need of man to form a family and the active role of men and women for the promotion and excellence of this social institution. However, the non-economic rights of women in Canada, which are formulated at the core of the unwritten system of common law and based on subject requirements in the courts, are set with emphasis on femininity and gender justice to guarantee the preservation of individuality and freedom of women in the field. His numerous personal and public. Therefore, in this system, due to the emphasis on the individuality and freedom of the woman in regulating her rights and status, the concept of family does not have its Eastern and Islamic meaning and is merely an interpersonal contract that was formed during a historical process in the society and is changing day by day. The benefit of feminist demands goes to the sidelines and takes a nuclear form. In the following table, we can discuss the most important differences between these two legal discourses.

    Keywords: Women's Rights, Family, Islam, West, Iran, Canada}
  • حسین عارفی نیا*، مصطفی سلطانی

    چکیدهحیات فکری شایگان به سه دوره متقدم، میانی و متاخر، تقسیم می شود. کتاب آسیا در برابر غرب در دوره متقدم از حیات ایشان و با هدف صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی، آسیایی در برابر غرب تدوین شده است. دغدغه اصلی در این پژوهش آن است که شایگان چه رویکردی نسبت به اندیشه هویت ملی و فرهنگ شرقی در کتاب مورد بحث داشته است. ایشان در تلاش بوده، فلسفه غربی را از تمدن آسیایی جدا کند و عرفان شرقی را که بر مبنای پرهیزگاری و صفای باطن است از گزند مدرنیسم نجات دهد. رویکرد ایشان نسبت به مسئله هویت، سمت و سوی ملی گرایانه داشته و توجه به مفاهیم سنتی و قومی ایرانیان، ملاک ایشان در مقابله با تهاجمات غربی است. شایگان هویت جامعه کنونی مسلمانان را، به جای راهبری و راهنمایی به هویت اسلامی قرآنی، به فرهنگ ایرانی شرقی سوق داده است؛ و از طرفی او به دلیل تعلق خاطر ویژه به عرفان های آسیایی، تضاد ماهوی میان اسلام و مکتب های شرقی را نادیده گرفته است. این پژوهش با جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای به روش توصیفی تحلیلی سعی داشته به بررسی انتقادی اهم اندیشه های شایگان در کتاب مذکور که مربوط به دوره متقدم شایگان است، بپردازد.کلید واژه ها: اسلام، هویت، مکتب های شرقی، مدرنیسم، شایگان

    کلید واژگان: اسلام, هویت, مکتب های شرقی, مدرنیسم, شایگان}
    Hoseyn Arefiniya *, Mostafa Soltani

    The intellectual life of Shaygan is divided into three periods: early, middle, and late. His book, "Asia against the West", was written in the early period of his life with the aim of protecting the Iranian, Asian culture and identity vis-à-vis the West. The main objective of this research is to find out Shaygan’s approach to the idea of ​​national identity and oriental culture in this book. He tried to make a distinction between the Western philosophy and Asian civilization and save Eastern mysticism, which is based on piety and inner purity, from the harms of modernism. His approach to the issue of identity had a nationalist orientation and his criterion in encountering Western cultural invasions was focusing on the Iranian traditional and ethnic concepts. He directed the identity of the current Muslim community to the Iranian-Eastern culture instead of leading and guiding it towards the Quranic Islamic identity. On the other hand, due to his special attachment to Asian mysticisms, he has ignored the essential conflict between Islam and Eastern schools. This research is an attempt to critically examine the main early ideas of Shaygan in the mentioned book. The necessary data was collected from library resources and analyzed through descriptive-analytical method.Keywords: Islam, identity, eastern schools, modernism, Shaygan

    Keywords: Islam, Identity, Eastern Schools, Modernism, Shaygan}
  • محمد محمودی کیا*
    درخصوص نسبت میان اسلام و دموکراسی در بیان دیگر از جمهوریت و اسلامیت از دیرباز، مناقشات نظری فراوان و پردامنه ای میان اندیشمندان ایرانی وجود داشته است. در این پژوهش با عنایت به جایگاه محوری امام خمینی در گفتمان حاکم، بر آن شدیم تا به بررسی قرائت و روایت پژوهشگران ایرانی از اندیشه امام خمینی بپردازیم؛ تا اولا مشخص شود درخصوص نسبت جمهوریت و اسلامیت در اندیشه امام خمینی چه روایت هایی وجود دارد و ثانیا وزن این دسته بندی ها به چه صورت است و کدام روایت، روایت غالب را شکل می بخشد. براین اساس، محقق با بهره گیری از روش تحلیل اسنادی از یافته های پژوهش های فارسی زبان داخل، سعی در ارائه پاسخی به پرسش های مطروحه دارد. یافته پژوهشی حکایت از آن دارد که در خصوص این نسبت، شاهد چهارگونه از روایت هستیم؛ پژوهش هایی که وجه ابزاری برای جمهوریت در اندیشه امام قائل هستند؛ پژوهش هایی که آن را دارای اصالت و جزئی از امهات اندیشه وی برمی شمارند؛ پژوهش هایی که پذیرش جمهوریت را بنا بر اقتضائات زمانی و اصل اجتناب ناپذیری می دانند و پژوهش هایی که بر وجه قانونیت اندیشه جمهوری در فهم اندیشه امام تاکید دارند. با این حال، وجه دوم، وجه غالب را تشکیل می دهد؛ لذا به نظر می رسد ادراک جامعه علمی کشور از اندیشه امام خمینی، بر اصالت اندیشه جمهوری در نظم اندیشگی ایشان تاکید دارد و این که بین اسلامیت و جمهوریت تعارض ذاتی وجود ندارد، بلکه صرفا باید هر یک را در موضع خود نشاند و از همان منظر به آن تحلیل گذارد.
    کلید واژگان: امام خمینی, جمهوریت, اسلامیت, روایت پژوهی, اندیشه سیاسی}
    There have been longstanding theoretical differences among Iranian thinkers regarding the relationship between Islam and democracy or republicanism and Islamism. Given Imam Khomeini’s pivotal role in the dominant discourse, this research is an attempt to study the reading and narratives of Iranian researchers of Imam Khomeini’s thought.  In the first place, this will help us find out what narratives are there about the relationship between republicanism and Islamism in Imam Khomeini’s thought; and, secondly it will be useful in finding out the weight of these narratives, which will show which narrative is the dominant one. Employing documental method in studying the findings of the works of Persian researchers inside Iran, attempts have been made to provide answer to the research questions. The findings of this research indicate that there are four narratives about this relationship: The researches arguing that Imam Khomeini had an instrumental approach to republicanism; the researches arguing that Imam’s approach to republicanism was an important and original part of his thought; the researches arguing that Imam’s approach to republicanism was based on the imperatives of time and was an inevitable principle; and the researches that lay emphasis on the legality of the idea of republicanism in Imam’s thought. However, the second approach is the dominant one. Hence, it seems that the understanding of the academic community of Imam’s thought is that of originality of the idea of republicanism in Imam’s thought. Moreover, according to this, there is no essential contradiction between republicanism and Islamism, rather each should take its proper place and analyzed from the same perspective.
    Keywords: Imam Khomeini, Republic, Islam, Political Islam, Political Thought}
  • علی کریمی*
    جوامع مسلمان در روند نوسازی عصر مدرن با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که گاه چهره سیاسی یا اقتصادی و گاه چهره اجتماعی به خود می گیرند. حجم عظیم این مشکلات، روند توسعه را نه تنها به تاخیر انداخته، بلکه آن را متوقف و چرخه هایی از فساد و بحران مشروعیت را به بار می آورد. جریانی از متفکران مسلمان معتقدند که عمده این مشکلات، ریشه های فرهنگی تمدنی دارند؛ به این معنا که گذشت زمان، ماهیت این مشکلات را تغییر نخواهد داد؛ما همچنان با دشواری های فکری درگیر هستیم که مسلمان چند قرن پیش اینگونه بود. درنتیجه، در مورد راه حل ها نیز، اولویت و اصالت با نظریاتی است که از امکانات درونی فرهنگ برای حل نابسامانی ها بهره می جویند. این مقاله با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی، سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که متفکران مسلمان چگونه از «سنت» برای پیشبرد توسعه استفاده می کنند؟ پاسخ به این پرسش، به خصوص به کارگیری مفهوم «سنت» به عنوان مفهومی روش شناختی، اهمیت فراوان دارد. از نظر این جریان فکری، سنت همچنان مهم ترین ایده های راه گشایانه را در اختیار ما می گذارد؛ ایده هایی که به مختصات و جزئیات جوامع مسلمان آشنا هستند و از ساده انگاری نظریات غرب گرایانه یا شرق گرایانه به دورند.
    کلید واژگان: متفکران مسلمان, تمدن, سنت, تجدد, اسلام, سیاست}
    Ali Karimy *
    In the Modernization process, Muslim societies face many problems that sometimes appear in political form, sometimes in economic form, sometimes in social form. The huge volume of these problems has not only delayed the development process, but even stopped it and caused cycles of corruption and crisis of legitimacy. A group of Muslim thinkers believe that most of these problems have cultural-civilizational roots, i.e., the passage of time will not change the nature of these problems. We are still dealing with the intellectual problems that the Muslims faced a few centuries ago. As a result, Muslim thinkers prioritize the theories that use the internal possibilities of culture to solve these problems. This article, using library sources and employing descriptive-analytical method, is an attempt to find answer to the following question: How Muslim thinkers use "tradition" for development. According to these thinkers, the tradition still provides us with the most important facilitating ideas; the ideas that are compatible with the characteristics of the Muslim communities and are away from the simplifying West-oriented or East-oriented theories.
    Keywords: Muslim Thinkers, Civilization, Tradition, Modernity, Islam}
  • مهدی فیروزی*
    یکی از دغدغه های اساسی فراروی انسان معاصر که ناشی از شیوه حکمرانی در عرصه ملی و بین المللی است، وقوع مخاصمه های مسلحانه است که افزون بر نقض حق زندگی مسالمت آمیز انسان ها، پیامدهای زیان بار و ویرانگر مادی و معنوی فراوانی در پی داشته است. با هدف مواجهه با این دغدغه اساسی، اندیشمندان تلاش کرده اند با اتخاذ رویکردی حق محور به صلح، آن را به مثابه یک «حق بشری» و با عنوان «حق بر صلح» در ادبیات حقوقی و سیاسی جهان وارد سازند. این حق می تواند مبنایی برای همه کنشگران، به ویژه دولت ها در مناسبات و حکمرانی خود در عرصه ملی و بین المللی باشد. در این راستا، پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که، اتخاذ رویکرد حق محور به صلح در حوزه حکمرانی، از منظر اسناد بین المللی و آموزه های اسلامی، چه آثار و پیامدهایی در پی خواهد داشت؟ نتیجه اینکه حکمرانی مبتنی بر رویکرد حق محور به صلح، آثار مثبت فراوانی به دنبال دارد که تحکیم صلح پایدار و استقرار امنیت، تحقق پیشرفت و توسعه یافتگی و حقوق بشر و آزادی های اساسی بخشی از آن است.
    کلید واژگان: حقوق بشر, حق بر صلح, حکمرانی, امنیت, توسعه, آزادی, اسلام}
    Mahdi Firouzi *
    One paramount concern facing contemporary humanity, arising from both national and international governance methodologies, is the outbreak of armed conflicts. These conflicts not only infringe upon individuals' right to a peaceful existence but also yield detrimental material and spiritual repercussions. In response to this pressing concern, some intellectuals have embraced a rights-based approach to peace, advocating for its recognition in legal and political discourse as a fundamental human right termed the "right to peace." This right can serve as a cornerstone for all stakeholders, particularly governments, in their domestic and international dealings. Central to this research is the pivotal question regarding the effects and outcomes of adopting a rights-based approach to peace within the realm of governance, as viewed through the lens of international documents and Islamic doctrines. Embracing governance founded on a rights-based approach to peace is anticipated to yield manifold positive consequences. These include the consolidation of sustainable peace, the establishment of security, facilitation of progress and development, s afeguarding of human rights, and the protection of basic freedoms.
    Keywords: human rights, Right to peace, Governance, security, development, Freedom, Islam}
  • داود مهدوی زادگان*
    برداشت رایج میان محققان این است که با وجودی که سرزمین های شمالی و جنوبی شبه جزیره عربستان سابقه دیرینه ای در تکوین دولت داشتند، اما عرب جاهلی حجاز در بی دولتی به سر می بردند تا اینکه با بعثت رسول الله و دعوت دین مبیین اسلام، اولین شکل از صورت دولت در مدینه پایه گذاری شد. در این پژوهش، با فرض دولت در عام ترین معنای آن که هر گونه سامان عقلانی و عرفی نظم سیاسی را شامل می شود، نشان داده است که سابقه تکوین دولت، لا اقل، به بیش از دویست سال قبل اسلام و با استیلای قبیله قریش که یکی از خالص ترین قبایل عرب حجاز است، باز می گردد. قصی بن کلاب بن مره یا قریش، کسی بود که خاندان های قریش را از پراکندگی نجات داد و آنها را در قالب تاسیس نظام سیاسی قبیلگی یکپارچه و متحد ساخت و شهر مکه را به مثابه مرکز حکمرانی این نظام تبدیل کرد. او شهر مکه را علاوه بر سامان سیاسی با ایده دار الندوه، از جهات اقتصادی و دینی سازماندهی کرد. بنابر این، بسیاری از شاخص های شکل گیری دولت در عرب جاهلی پیش از اسلام را می توان مشاهده کرد. اساسا مهم ترین دلیل برخورداری مکیان از دولت، شدت مخالفت مشرکین و کفار با دعوت رسول خدا در قبل و بعد هجرت آن حضرت به مدینه است.
    کلید واژگان: دولت, مکه, اسلام, قریش, عصبیت, قبیله}
    Davood Mahdavizadegan *
    The common perception among scholars is that although the northern and southern lands of the Arabian Peninsula had a long history of state formation, the ignorant Arabs of the Hejaz lived in statelessness until the resurrection of the Messenger of God and the invitation of the religion of Islam, the first The form of government was established in Medina. In this study, assuming the state in the most general sense that it includes any rational and customary order of political order, has shown that the history of the formation of the state, at least, more than two hundred years ago Islam and the domination of the Quraysh tribe that Hejaz is one of the purest Arab tribes, he returns. Qusay ibn Kalab ibn Marah or Quraysh was the one who saved the Quraysh families from dispersal and united them in the form of the establishment of a tribal political system and made the city of Mecca as the center of its rule. In addition to the political order, he organized the city of Mecca economically and religiously with the idea of ​​Al-Nadwa. Thus, many indicators of government formation can be seen in pre-Islamic pre-Islamic Arabia. Basically, the most important reason for Makyan to have a government is the intensity of the opposition of the polytheists and infidels to the invitation of the Messenger of God before and after his migration to Medina.
    Keywords: Government, Mecca, Islam, Quraysh, nervousness, tribe}
  • علی ملکی*
    از مهم ترین وظایف هر نظام سیاسی، ترسیم راهبردهای کارآمد برای ترسیم هندسه تعاملات در داخل کشور و مواجهه با واحدهای سیاسی در عرصه روابط بین الملل است. برای چنین مواجهه ای راهبرد گام دوم انقلاب اسلامی بر اساس بیانیه رهبر معظم انقلاب، مقاومت شناخته شده است. بررسی مبانی فقهی مقاومت در جمهوری اسلامی، می تواند شیوه تعامل با کشورها، نهادها و سازمان های بین المللی را مشخص نماید. ازاین رو مسیله اصلی پژوهش این است که مبانی مقاومت مورد نظر آیت الله خامنه ای در منظومه فقه شیعه چه جایگاهی دارد و آن را با کدام یک از ابواب فقهی می توان تبیین نمود؟ مهم ترین دستاورد پژوهش حاضر، تبیین مبانی فقهی مقاومت به عنوان مولفه ای تعیین کننده در معادلات سیاسی، اقتصادی جامعه اسلامی و غلبه بر چالش های ناشی از قدرت طلبی نظام سلطه جهانی است. تحقیق حاضر این فرضیه را پیگیری می کند که مفهوم مقاومت موردنظر آیت الله خامنه ای با ابواب مختلف فقهی مانند جهاد دفاعی، تقیه، امربه معروف، و نظایر آن ها قابل تبیین است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی در خلال مباحث و موضوعاتی مانند مقابله با استبداد در داخل کشور و نفی سلطه، استقلال، دستیابی به تمدن نوین اسلامی در حوزه روابط بین الملل، به تشریح فقهی مبانی مقاومت می پردازد تا بتواند تبیین معقول و جامعی از آن، فراروی مسلمانان و اندیشمندان جهان اسلام قرار دهد.
    کلید واژگان: مقاومت, فقه, اسلام, نظام سلطه, دفاع, آیت الله خامنه ای}
    Ali Maleki *
    One of the most important tasks of any political system is to draw efficient strategies for drawing the geometry of interactions inside the country and facing political units in the field of international relations. For such a confrontation, the strategy of the second step of the Islamic revolution, based on the statement of the supreme leader of the revolution, is known as resistance. Examining the jurisprudential foundations of resistance in the Islamic Republic can determine the way of interaction with countries, institutions and international organizations. Therefore, the main problem of the research is, what is the position of the foundations of resistance desired by Ayatollah Khamenei in the system of Shia jurisprudence and which of the jurisprudential chapters can it be explained? The most important achievement of the present research is the explanation of the jurisprudential foundations of resistance as a determining component in the political and economic equations of the Islamic society and overcoming the challenges caused by the power seeking of the global domination system. The present research pursues this hypothesis that the concept of resistance intended by Ayatollah Khamenei can be explained with different chapters of jurisprudence such as defensive jihad, taqiyyah, amrba-maaruf, and the like. This research, with a descriptive and analytical method, during discussions and topics such as confronting tyranny inside the country and negation of domination, independence, achieving modern Islamic civilization in the field of international relations, deals with the jurisprudential explanation of the foundations of resistance in order to be able to provide a reasonable and comprehensive explanation of it. Muslims and intellectuals of the Islamic world.
    Keywords: Resistance, Jurisprudence, Islam, dominion, Defense, Ayatollah Khamenei}
  • سعید قربانی*، بتول یوسفی

    نظام سیاسی اسلام بر دایر مدار اصول و ارزش های دینی شکل گرفته است که جامعه و اجتماع مسلمین با تبعیت از آن استمرار حیات دارند. دین به عنوان رکن اصلی در ابعاد مختلف زندگی انسان نقش اساسی و حیاتی دارد به عبارتی حیات بشری بر اساس منویات دینی پایه گذاری شده است.در مقابل این تفکر، نگاه سکولاریسم و عرفی حاکم است که حضور حداقلی دین در عرصه های اجتماعی و در مواردی حذف دین از عرصه ی اجتماعی و حضور آن در بعد فردی حیات انسان اعتقاد دارد.در این مقاله نگارندگان مترصد این هستند که با استفاده از روش تحلیل مضمون و با تاثی از مبانی فکری و تیوریک آیت الله جوادی آملی موانع عرفی شدن نظام سیاسی در اسلام را مورد تحلیل و واکاوی قرار دهند. سوال مطرح اینکه موانع عرفی شدن نظام سیاسی در اسلام در افکار آیت الله جوادی آملی کدام است و با روش تحلیل مضمون چگونه قابلیت تحلیل دارد؟یافته های پژوهش گویای این است که در باور و تفکر آیت الله جوادی آملی موانعی چون تفسیر صحیح و عقلانی قران کریم و مبانی دینی،دوری از التقاط،دوری از نفسانیات و نفس اماره،توجه به رهبری و پیاده سازی بیانات او و امثال آن می تواند جوامع اسلامی را در تقابل با عرفی شدن مصونیت دهد.

    کلید واژگان: دین اسلام, آیت الله جوادی آملی, سکولاریسم, نظام اسلامی, موانع عرفی شدن, تحلیل مضمون}
    Saeed Ghorbani *, Batoul Yousefi

    The political system of Islam is based on religious principles and values, and the Muslim community continues to live by it. Religion as a main pillar in various aspects of human life has a fundamental and vital role, in other words, human life is based on religious menus. Contrary to this thinking, the prevailing view is secularism and custom, which believes in the minimal presence of religion in social spheres and in some cases the removal of religion from the social sphere and its presence in the individual dimension of human life. In this article, the authors intend to analyze and analyze the obstacles to the secularization of the political system in Islam using the method of content analysis and influenced by the intellectual and theoretical foundations of Ayatollah Javadi Amoli. The question is what are the obstacles to the secularization of the political system in Islam in the thoughts of Ayatollah Javadi Amoli and how can it be analyzed by the method of content analysis? The findings of the research show that in the belief and thinking of Ayatollah Javadi Amoli, obstacles such as correct and rational interpretation of the Holy Quran and religious principles, avoidance of eclecticism, avoidance of narcissism and narcissism, attention to leadership and implementation of his statements and the like It can protect Islamic societies against secularization.

    Keywords: Islam, Ayatollah Javadi Amoli, Secularism, Islamic system, barriers to secularization, Content analysis}
  • امیر اسدی فر*، سید جواد صالحی، جمیل قریشی

    پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی آرا و نظرات دو تن از برجسته ترین فیلسوفان معاصر سیاسی در ایران و جهان، شهید مطهری (از معروف ترین سخنرانان در دو دهه قبل از انقلاب اسلامی و یکی از تاثیرگذارترین افراد در جمهوری اسلامی) و فردریش هایک (یکی از بزرگ ترین اقتصاددانان و فیلسوفان سیاسی سده بیستم) پیرامون مفهوم آزادی، می پردازد. نتایج تحقیق نشان می دهد که آزادی از منظر شهید مطهری اولا بسیط تر از مفهوم آن در لیبرالیسم است و ایشان با خلق ادبیات «آزادی معنوی» می کوشند تا به بعد دیگری از آزادی که در نگاه لیبرال مغفول مانده اشاره نمایند؛ ثانیا  پایه و اساس این دو مفهوم با یکدیگر تفاوت هایی دارند؛ اما حال باید دید در مفهوم «آزادی اجتماعی» که لفظ مورد اشتراک در اسلام و اندیشه لیبرال است؛ چه شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد و چه میزان می توان نگاه شهید مطهری را به عنوان تبیین کننده اندیشه اسلام ناب، همگرا با آزادی اجتماعی در مفهوم لیبرال آن دانست. در یک جمع بندی کلی می توان گفت که آزادی در اندیشه مطهری بیشتر جنبه نهادی و فطری دارد و در اندیشه هایک به صورت نهادی و در ارتباط با نهادهای اقتصادی و سیاسی دنبال می شود.

    کلید واژگان: هایک, شهید مطهری, آزادی, اسلام, غرب, آزادی فطری, آزادی نهادی}
    Amir Asadi Far *, Seyed Javad Salehi, Jamil Ghoreyshi

    The present study compares the views and opinions of two of the most prominent contemporary political philosophers in Iran and the world, Shahid Motahari (one of the most famous speakers in the two decades before the Islamic Revolution and one of the most influential people in the Islamic Republic) and Friedrich Hayek (one of the greatest economists). and political philosophers of the 20th century) about the concept of freedom. The results of the research show that freedom from Shahid Motahari's point of view is simpler than its concept in liberalism, and by creating "spiritual freedom" literature, he tries to point out another dimension of freedom that is neglected in the liberal view. Secondly, the basis of these two concepts have differences with each other; But now we have to look at the concept of "social freedom" which is a common word in Islam and liberal thought; What are the similarities and differences and to what extent can Shahid Motahari's view be considered as an explanation of the thought of pure Islam, converging with social freedom in its liberal sense. In a general summary, it can be said that freedom in Motahari's thought is more institutional and natural, and in Hayek's thought, it is followed institutionally and in relation to economic and political institutions.

    Keywords: Shahid Motahari, freedom, Islam, the West, natural freedom, institutional freedom}
  • فرزاد جهان بین*

    احزاب سیاسی به عنوان یک مساله نوپدید و مولود دوران جدید غرب هستند.در ارتباط با نسبت این پدیده با اندیشه سیاسی اسلام، دیدگاه های مختلفی از موافقت تا مخالفت وجود دارد. مقاله حاضر بر آن است تا مساله تحزب را به نهج البلاغه عرضه کند. برای این منظور در ابتدا مساله پژوهش به دقت مورد واکاوی قرار می گیرد و تعریفی از حزب ارائه می شود. در گام بعدی بر اساس فهم اجمالی از حزب از سویی و اندیشه سیاسی در نهج البلاغه از سوی دیگر تلاش می شود تا گزاره ها و به عبارتی نصوص موجود در نهج البلاغه که می تواند مرتبط با حزب باشد استخراج گردد و در انتها با ترکیب و تحلیل این گزاره ها، فهم نویسنده از جایگاه احزاب در نظام امامت- امت بر اساس نهج البلاغه ارائه گردد. جمع بندی نشان می دهد که از منظر نهج البلاغه، کلیت حزب مورد پذیرش می باشد و می تواند با مراقبت و فرهنگ سازی، منافع حاصل از حزب در خدمت نظام اسلامی قرار گیرد.

    کلید واژگان: مدیریت, اسلام, نهج البلاغه, حزب سیاسی, نظام امامت- امت}
    farzad jahanbin *

    Political parties are a new issue born in the new era of the West. There are different views on the relationship between this phenomenon and the political thought of Islam, from agreement to opposition. The present article is intended to present the issue of partisanship to Nahj al-Balagheh. For this purpose, at first, the research problem is carefully analyzed and a definition of the party is presented. In the next step, based on a brief understanding of the party on the one hand and the political thought in Nahj al-Balagheh on the other hand, an effort is made to extract the propositions and in other words the texts in Nahj al-Balagheh that can be related to the party and finally by combining and analyzing In these propositions, the author's understanding of the position of parties in the Imamat-Ummat system is presented based on Nahj al-Balagha. The summary shows that from the point of view of Nahj al-Balagheh, the party as a whole is accepted and the benefits obtained from the party can be put in the service of the Islamic system with care and culture.

    Keywords: Management, Islam, Political Party, Nahj Al-Balagha, Imamat-Ummat system}
  • زهرا وطنی*، ماندانا میرزایی

    مردمی یا الهی بودن حکومت و به عبارتی تاثیر رای مردم در مشروعیت حکومت در جوامع دینی، از گذشته مورد اختلاف اندیشمندان حوزه سیاست دینی و صاحبان قدرت در نظام های سیاسی مبتنی بر دین بوده است و هریک از صاحب نظران این عرصه در احتجاج بر نظر خود سعی در استناد آن به منابع و متون دینی داشته اند. از جمله مهمترین مصادیق حاکمیت دینی، نظام جمهوری اسلامی و از جمله مهمترین منابع دینی در این خصوص کتاب شریف نهج البلاغه است. تحقیق حاضر برای پاسخ به سوال «رای مردم چه جایگاهی در تشکیل و تداوم حکومت اسلامی دارد؟»، با روش توصیفی تحلیلی، به برشماری و تحلیل عباراتی از نهج البلاغه و صحیفه امام خمینی که مبین زاویه نگاه این دو رهبر به شرایط تشکیل حکومت است، پرداخته و با واکاوی فرمایشات امیرالمومنین (ع) و تطبیق گفتار و سیره امام خمینی با آنها، فرضیه «رای و نظر مردم دخالت مستقیم در مشروعیت حکومت دارد» را اثبات می کند. فرمایشات امیرالمومنین (ع) از جمله: «این شما بودید که مرا به آن دعوت کردید و من علاقه ای به خلافت نداشتم»، و تبعیت نظری و عملی امام خمینی از آن که در بیاناتی نظیر: «حتی اگر مردم برخلاف صلاح خودشان رای بدهند، آن رای تعیین کننده وضعیت ملت خواهد بود» ظهور و بروز یافته است، مثبت این ادعاست.

    کلید واژگان: رای مردم, انتخابات, حکومت اسلامی, مردم سالاری, امام علی علیه السلام, امام خمینی}
    Zahra Vatani *, Mandana Mirzaii

    The popularity of the divine government, in other words the influence of the popular vote on the legitimacy of the divine ruling in religious societies, especially in Islamic societies, has always been a subject of controversy among religious scholars and power-holders in political systems based on religion.In this field, in order to justify and justify their opinion, they have tried to rely on religious sources and texts and on Muslim scholars on the Qur'an and the tradition of the Prophet and the Imams. One of the most important cases of religious sovereignty in the sacred system of the Islamic Republic and among the most important religious sources in this regard is Nahj al-Balagha.The present study uses a descriptive-analytical method to analyze the Imam Khomeini's speeches and to compare Imam Khomeini's speeches with that of the Imam Khomeini.You invited me and I was not interested in the caliphate"and the theoretical and practical adherence of Imam Khomeini is that such statements as"Even if people vote against their own will, that vote will determine the status of the nation. Was and has emergedThe popularity of the divine government, in other words the influence of the popular vote on the legitimacy of the divine ruling in religious societies, especially in Islamic societies, has always been a subject of controversy among religious scholars and power-holders in political systems based on religion.In this field, in order to justify and justify their opinion, they have tried to rely on religious sources and texts and on Muslim scholars on the Qur'an and the tradition of the Prophet and the Imams. One of the most important cases of religious sovereignty in the sacred system of the Islamic Republic and among the most important religious sources in this regard is Nahj al-Balagha.The present study uses a descriptive-analytical method to analyze the Imam Khomeini's speeches and to compare Imam Khomeini's speeches with that of the Imam Khomeini.You invited me and I was not interested in the caliphate"and the theoretical and practical adherence of Imam Khomeini is that such statements as"Even if people vote against their own will

    Keywords: Vote, People, Government, Islam, Choice, Imam Khomeini}
  • روح الله بهرامی *

    میان رودان که بستر شکل گیری تمدن های کهن بود، با سقوط بابل و تسلط کوروش، به مرکز تصمیم گیری ایرانیان تبدیل شد، تا آنجا که آن را دل ایرانشهر خوانده اند. بدین سان اندیشه ها و آرای آریاییان با عقاید بومیان تمدن های سامی، سریانی و هلنی در بین النهرین به هم آمیخته شد. بین النهرین یا دل ایرانشهر که در دوره اسلامی عراق خوانده شد شاهد گونه هایی از جنبش ها و جریان های فکری علیه خلافت امویان بود که برخی آموزه های آن با مبانی اندیشه های اسلامی تعارض داشت. بروز این گونه افکار و جریان ها این پرسش اساسی را مطرح ساخته که این افکار چگونه به آرای جنبش های فکری، اعتقادی و سیاسی مسلمانان راه یافت؟ فرضیه ما بر این اساس استوار است که برجسته ترین و بادوام ترین رخساره افکار التقاطی مذکور، اندیشه ها و آرای گنوستیکی و رازورانه ای بوده که تا ورود اسلام به این خطه تداوم داشت و در روزگار فرمانروایی امویان دوباره در عراق سر برآورد. یافته های این پژوهش با اتخاذ روش های تحلیل مبتنی بر تبارشناسی تاریخی آموزه های فکری و اعتقادی این جنبش ها، نشان داده که کلیت حیات فکری، اعتقادی و اجتماعی این جریان ها در قالب جنبش های اجتماعی با رویکردی رادیکال چون سبییه، پیروان حمزه بن عماره، بیانیه و مغیریه که در عراق در روزگار امویان ظهور کرده اند، ترکیبی از عناصر و مولفه های ثنوی، باطنی گری، رازوری، افکار نجات بخشانه و غالیانه بوده که متاثر از سرچشمه های فکری، آرای التقاطی و تفکرات جریان های گنوسی و ثنوی با سرچشمه های بین النهرینی بوده است.

    کلید واژگان: بین النهرین میانرودان, اسلام, گنوس, جنبشهای غالی, رازوری, نجاتبخشی, امویان}
    Ruhollah Bahrami *

    With the fall of Babylon and the domination of Cyrus, Mianrodan, which was the platform for the formation of ancient civilizations, became the decision-making center of Iranians to the extent that it is called the heart of Iranshahr. In this way, the thoughts and opinions of the Aryans were mixed with the opinions of the natives of the Semitic, Syrian and Hellenic civilizations in Mesopotamia. Mesopotamia or the heart of Iranshahr, which was called during the Islamic period of Iraq, witnessed various movements and intellectual currents against the Umayyad caliphate, some of whose teachings were in conflict with the foundations of Islamic thought. The occurrence of such thoughts and currents raises the basic question of how these thoughts got into the opinions of the intellectual, religious and political movements of Muslims. Our hypothesis is based on the fact that the most prominent and lasting aspect of the aforementioned eclectic thoughts were the Gnostic and mysterious thoughts and opinions that continued until the arrival of Islam in this region and appeared again in Iraq during the Umayyad rule. The findings of this research by adopting methods of analysis based on the historical genealogy of the intellectual and religious doctrines of these movements have shown that the totality of the intellectual, religious and social life of these movements in the form of social movements with a radical approach such as Sabiyeh, the followers of Hamzah Bin Amara, the statement And Mughiryeh, which appeared in Iraq during the Umayyad period, was a combination of elements and components of Tanui, esotericism, mystery, saving and ghalian thoughts, which were influenced by intellectual sources, eclectic opinions and thoughts of Gnostic and Tanui currents with Mesopotamian sources have been

    Keywords: Mesopotamia (Mean River), Islam, Gnostic, Ghali Movements, Mystery, Deliverance, Umayyads}
  • احمد عزیزخانی*
    استقرار نظم سیاسی دموکراتیک دغدغه اصلی بسیاری از جوامع بشری به ویژه در دنیای معاصر بوده است. اما ظهور و بروز مدل های سیاسی دموکراتیک را باید از جهان غرب دانست. این واقعیت به طرح ایده ای انجامیده که مدل های دموکراسی را تنها در بستر فرهنگ غربی قابل تحقق می داند. بر این مبنا جوامع غیرغربی یا باید پذیرای فرهنگ غربی باشند یا به نظام های استبدادی تن دهند. هدف از پژوهش پیش رو به چالش کشیدن این دو مفروض و بررسی امکان اریه الگوی بومی نظم سیاسی دموکراتیک در جوامع اسلامی است تا همزمان ضمن حراست از فرهنگ بومی، به استقرار ارزش های دموکراتیک در این جوامع کمک رساند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی در پی ارایه الگویی با عنوان «دموکراسی تعاملی» است . یافته اصلی این مقاله آن است که کارگزاران سیاسی در جوامع اسلامی با رجوع به سه عنصر ارزش های اسلامی، زندگی روزمره و دیگری، و در یک فرایند دایمی تعامل میان خود (مفاهمه)، می توانند اولویت های جامعه را در یک فرایند نهادمند به نام دموکراسی تعاملی استخراج کنند. نتایج این پژوهش بر امکان دموکراتیزاسیون بومی، احیای هویت اسلامی و کارآمدسازی جوامع اسلامی تاکید دارد. از این منظر تعامل ثقل نظم سیاسی دموکراتیک اسلامی خواهد بود.
    کلید واژگان: دموکراسی, اسلام, دموکراسی اسلامی, دموکراسی تعاملی, تفکر دموکراتیک}
    Ahmad Azizkhani *
    The establishment of democratic political order has been the main concern of many human societies, especially in the contemporary world. But the emergence of democratic political models in the contemporary world should be considered from the western world. This fact has led to an idea that only can democracy models be realized in the context of Western culture. On this basis, non-western societies must either accept western culture or surrender to authoritarian regimes. The purpose of the upcoming research is to challenge these two assumptions and examine the possibility of presenting a native model of democratic political order in Islamic societies to help establish democratic values ​​in these societies while protecting native culture. This article aims to present a model called "interactive democracy" with descriptive-analytical method. The main finding of this article is that political agents in Islamic societies, by referring to the three elements of Islamic values, daily life as well as the others, and in a constant process of interaction between themselves (understanding), can extract the priorities of the society in an institutionalized process called the interactive democracy. The results of this research emphasize the possibility of local democratization, revival of Islamic identity and efficiency of Islamic societies. From this point of view, the interaction will be the gravity of Islamic democratic political order.
    Keywords: Democracy, Islam, Islamic democracy, interactive democracy, democratic thinking}
  • رضا رحمتی

    اولین برخورد وایکینگ های دانمارکی با مسلمانان مربوط به هزار سال پیش است، اما اولین ورود انبوه مسلمانان به دانمارک را باید در دهه 1960 به عنوان کارگران میهمان دنبال کرد. بعد از آن امواج دوم و سوم ورود مسلمانان به عنوان کارگران، پناهندگان پناه جویان و آوارگان به این کشور وارد شدند. به موازات ورود مهاجران مسلمان به دانمارک در نزدیک به 60 سال گذشته، قوانین و مقررات محدودکننده نیز وضع شده است؛ قوانینی که پیوسته محدودیت هایی را نسبت به اسلام، اسلام گرایان و مساجد وضع کرده است. سوال پژوهش حاضر آن است که چرا اسلام در دانمارک نه به عنوان یک اقلیت دینی قانونی، همچون دین یهود، بلکه به عنوان یک پدیده «ضددانمارکی» سازمادهی شده است؟ برای این منظور از نظریه «گسست پروبلماتیک»، برای تحلیل استفاد شده و دستاورد پژوهش حکایت از آن دارد که شاهد تغییر جامعه دانمارکی از پروبلماتیک «مهاجر/کارگر» به پروبلماتیک «مسلمان/ ضددانمارکی» می باشیم.

    کلید واژگان: اسلام, اقلیت, امنیتی شدن, دانمارک, مهاجرت, نظریه گسست}
    Reza Rahmati

    The first encounter of Danish Vikings with Muslims dates back to a thousand years ago, but the first mass entry of Muslims to Denmark should be traced back to the 1960 as guest workers. After that, the second and third waves of Muslims entered the country as workers, refugees, asylum seekers and displaced persons. In parallel with the arrival of Muslim immigrants in Denmark for the past 60 years, restrictive laws and regulations have been enacted; Laws that have consistently imposed restrictions on Islam, Islamist, Mosques, Imams, and so on. The question that arises here is why Islam has become problematic in Denmark not as a legal religious minority, like Judaism, but as an "anti-Danish" ? In response, while referring to the analytical-theoretical framework of the problematic rupture, we refer to the problematic change of Danish society from the problem of immigrants / workers to the problematic of Muslims / the "anti-Danish phenomenon" to describe the transformation of Muslims as anti-Danish issues.

    Keywords: Denmark, Islam, Migration, Social clevag theory, Securitization, Minority}
  • ماها هنان بلالا*

    حاکمیت قانون مستلزم این است که دولت و قوانینی که وضع می کند در خدمت منافع عمومی باشد و فرصت های برابری را تسهیل نماید. الزام دولت به انطباق با حاکمیت قانون، محدودیت های اساسی برای قدرت دولتی ایجاد می کند که در خدمت محافظت از شهروندان در برابر اقدامات خودسرانه یا تحمیل قوانین ناعادلانه است. بنابراین، «قانون» که در مفهوم حاکمیت قانون به آن اشاره می شود، هر موضوعی که از سوی قوه مقننه و دادگاه ها مطرح گردد، نیست؛ بلکه «نوع خاصی از محدودیت در استفاده از زور» یا قدرت خودسرانه است. این امری «تخیلی» نیست که این نوع قوانین توسط دولت برای اهدافی که از پیش به عنوان استفاده از زور در نظر گرفته شده اند، بر مردم تحمیل شوند. به همین ترتیب، حاکمیت قانون تنها در انحصار دولت نیست، بلکه مستلزم تعهد خود شهروندان  به پایبندی و حمایت از حاکمیت قانون است. بنابراین، در جوامع قانون مدار، فساد رواج ندارد و به زندگی روزمره افراد لطمه نمی زند. پیدایش حاکمیت قانون در جوامع اسلامی از آنجا ناشی می شود که قوانینگذار اصلی خداوند متعال بوده، نه قوانینی که توسط فرد یا گروهی از مردم، در هر موقعیتی که باشند، وضع شده باشد. بنابراین، آیا بازگشت به حاکمیت قانون برای جوامع مسلمان امکان پذیر است؟

    کلید واژگان: حاکمیت قانون اسلام, حکومتداری خوب, مسئولیت, امپراتوری عثمانی, استعمار}
    Maha Hanaan Balala *

    The rule of law entails that government and the laws it makes serve the public good and facilitates equal opportunities. The requirement that the state conform to the rule of law puts substantial limits on governmental power which serves to protect citizens from arbitrary action or the imposition of unjust laws. The ‘law’ referred to in the rule of law concept is thus not whatever issues from legislatures and courts, but rather ‘a particular kind of restraint on the use of force’ or arbitrary power. It is not an ‘imaginary’ used by the government towards their equally imagined ends and imposed on the people. Likewise, the rule of law is not the sole prerogative of the government but requires the commitment of its citizens to adhere to and uphold the rule of law. Therefore, in rule of law societies corruption is not prevalent and does not impinge on the daily life of the individual. The inception of the rule of law in Islamic societies arose from the fact that God’s Laws were supreme, not the laws made by any man, or group of men, whatever his/their position. Is a return to the rule of Law possible for Muslim societies?

    Keywords: Rule of Law, Islam, Good Governance, Accountability, Ottoman Empire, colonialism}
  • رسول فلاح زرگران، علی فقیه حبیبی*، کیوان صداقتی

    یکی از چالش های پیش رو در حوزه جهانی شدن فرهنگ، بحث همگون سازی یا همگون شدن فرهنگ است. در مباحث همگرایی و همگونی فرهنگی اغلب به جهانی سازی و همگون سازی توجه شده است نه بررسی فرایند همگون شدن فرهنگ ها که با پذیرش همگانی و اقناع عمومی نسبت به فرهنگ برتر و کامل تر حاصل خواهد شد. هدف از پژوهش حاضر که به شیوه ی توصیفی- تحلیلی و کتابخانه ای صورت گرفته واکاوی همگون سازی و همگون شدن در گستره ی فرهنگ جهانی است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که مبانی فکری اسلام برای همگون شدن دنیا جهت عزت انسان قرار داده شده است. طرح و اجرای این مبانی فکری برای همه بشریت است به دور از هر رنگ، نژاد، ملیت و... . مبتنی فکری اسلام کامل بوده و رهاورد وحی است و سعادت همه جانبه بشریت را خواهان است؛ اما در مقابل، مبانی فکری غرب برای همگون سازی در پی سلطه بر بشریت و برای رسیدن به اهداف خود است. این مبانی ناقص است و نگاهی تک بعدی به بشریت دارد. رشد همه جانبه بشریت را در پی ندارد و تنها برای برآورده ساختن نیازهای مادی بشر است؛ از این رو می توان گفت که غرب صلاحیت رهبری این همگون سازی را ندارد.

    کلید واژگان: همگون سازی, همگون شدن, فرهنگ, اسلام, غرب}
    Rasool Fallah Zargharan, Ali Faghihhabibi *, Keyvan Sedaghati

    One of the upcoming challenges in the field of globalization of culture is the issue of assimilation or assimilation of culture. In the discussions of cultural convergence and homogenization, attention has often been paid to globalization and assimilation, rather than examining the process of homogenization of cultures, which will be achieved by universal acceptance and public persuasion towards a superior and more complete culture. The purpose of the current research, which was carried out in a descriptive-analytical and library way, is to investigate the assimilation of different cultures, identities and values. The results of the present research show that the intellectual foundations of Islam have been placed for the homogenization of the world for the sake of human dignity. The design and implementation of these intellectual foundations is for all humanity, far from any color, race, nationality, etc. The intellectual basis of Islam is complete and it is the source of revelation and wants the all-round happiness of humanity. But on the other hand, the intellectual foundations of the West for assimilation seek to dominate humanity and to achieve their goals. These foundations are incomplete and have a one-dimensional view of humanity. It does not pursue the all-round development of humanity and is only to meet the material needs of mankind; Therefore, it can be said that the West does not have the authority to lead this assimilation.

    Keywords: assimilation, culture, Islam, West}
  • نقش وجایگاه تکنولوژی به مثابه قدرت نرم در فرهنگ و تمدن اسلامی
    محمدعلی خسروی *

    تمدن شامل دوبخش میباشد:بخش نرم افزاری که فرهنگ می باشد وبخش سخت افزاری وابزاری که تکنولوژی می باشد.جهان بینی؛نحوه نگرش وبینش ورویکردنسبت به جهان هستی وفلسفه زندگی می باشد.براساس جهان بینی الحادی ومادی مدرنیسم،که جهان بینی حاکم بر غرب می باشد،هدف نهایی از زندگی؛دستیابی به حداکثر قدرت و ثروت ومنافع مادی ولذت های دنیوی و استیلاء بر سراسرجهان و سلطه برهمه انسان ها وملت ها،با هروسیله ای و حتی با استفاده از تکنولوژی می باشدوازسوی دیگر؛انسان درخدمت تکنولوژی قرار می گیرد ، درحالی که براساس جهان بینی اسلامی ؛ که جهان بینی توحیدی و الهی می باشد، هدف اززندگی؛ رشد وتکامل وارتقاء وضعیت مادی و معنوی زندگی انسان درمسیر حق و صراط مستقیم وحیات طیبه وعبودیت و بندگی خدا و قرب الی الله است ، و در همین راستا پیشرفت ؛ متضمن استفاده از علم و فناوری و تکنولوژی و درعین حال عقلانیت ، اخلاق و معنویت و عدالت وفراهم نمودن زمینه برای بهبود سطح کمی وکیفی زندگی برای همه مردم و آحاد انسان ها می باشد و تکنولوژی در خدمت انسان وتکامل انسان می باشدوعلاوه برآسایش ورفاه مادی؛به آرامش روحی وعنوی وسعادت اخروی انسان نیزتوجه شده است واستفاده ازتکنولوژی نیزدرهمین راستامعناپیداکرده وقابل قبول می باشد

    کلید واژگان: فرهنگ, جهانبینی, اسلام, تکنولوژی, سبک زندگی اسلامی}
    The role and place of technology in Islamic culture and civilization
    Mohammad Ali Khosravi *

    Civilization consists of two parts: the software part which is culture and the hardware and tool part which is technology. Worldview is the way of attitude and insight towards the universe and the philosophy of life. Based on the worldview of atheistic and materialistic modernism, which is the worldview that dominates the West. The ultimate goal of life is to achieve the maximum power and wealth and material benefits and worldly pleasures and conquer the whole world and dominate all people and nations, by any means and even by using technology, and on the other hand, man is at the service of technology. While based on the Islamic worldview; which is a monotheistic and divine worldview, the goal of life; The growth, perfection, and improvement of the material and spiritual condition of human life is on the path of truth and straight path, good life, worshiping God, and being close to God, and in this direction, progress; It involves the use of science and technology and at the same time rationality, ethics, spirituality and justice and providing the basis for improving the quality and quantity of life for all people and human beings, and technology is at the service of man and human perfection, in addition to comfort and material well-being; The mental and spiritual peace and the afterlife happiness of man has also been taken into consideration and the use of technology has also found meaning and is acceptable in this direction.

    Keywords: Culture, Worldview, Islam, Technology, Islamic Lifestyle}
  • امیر قربان پور لفمجانی*، حمید قربان پور لفمجانی، عبدالحسین خسروپناه
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مفهوم عقل در نظریه عقلانی هیجانی آلبرت الیس و مقایسه و نقد آن بر اساس دیدگاه اسلامی انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی تحلیلی است که طبق آن ابتدا با مرور منابع موجود، مبانی نظریه الیس شناسایی و سپس مفهوم عقل در این نظریه شناسایی و مطرح شد و در ادامه از منظر منابع دینی بررسی و نقد شد. یافته ها نشان داد برخلاف الیس که به عقل پراگماتیستی معتقد است و آن را ابزاری برای سنجش سود و زیان ظاهری و محسوس و این جهانی می داند، از منظر دین عقل یک قوه تشحیصی است که در دو سطح نظری و عملی، نمود دارد. به تعبیری دیگر عقل، دو مولفه اساسی دارد یکی مولفه شناختی که کارکرد آن شناخت و تشخیص مصلحت و مفسده و خیر و شر است. مولفه دیگر، انگیزشی است که عبارت است از نوعی گرایش به انجام دادن خوبی و منع و بازداری از زشتی و رفتارهای نامطلوب.
    کلید واژگان: عقل, الیس, اسلام, پراگماتیزم}
    Amir Qorbanpoor Lafmejani *, Hamid Qorbanpoor Lafmejani, Abdolhosain Khosropanah
    The present research was conducted with the aim of identifying the concept of reason in Albert Ellis's rational-emotional theory and comparing and criticizing it based on the Islamic perspective. The present research method is descriptive and analytical according to which, first by reviewing the available sources, the basics of Ellis's theory were identified, and then the concept of reason in this theory was identified and presented, and then it was examined and criticized from the perspective of religious sources. The findings showed that, contrary to Ellis, who believes in pragmatic reason and considers it a tool to measure apparent and tangible profit and loss in this world, from the point of view of religion, reason is a diagnostic power that manifests itself on both theoretical and practical levels. In other words, intellect has two basic components, one is cognitive component, whose function is to recognize and recognize expediency and corruption, good and evil. Another component is motivation, which consists of a kind of tendency to do good and prevent ugliness and undesirable behaviors.
    Keywords: reason, Ellis, Islam, Pragmatism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال