به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "islamic political system" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «islamic political system» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی islamic political system در مقالات مجلات علمی
  • محمود علیپورگرجی*، یوسف موسیوند

    هدف اصلی پژوهش حاضر جایگاه رهبری از منظر آیت الله خامنه ای بوده است. در مهمترین مرکز تصمیم گیری در چارچوب کارویژه های نظام اسلامی به این مساله پرداخته شده است که ازمنظر آیت الله خامنه ای چه فرد یا نهادی، مسایل اصلی سیاست جامعه اسلامی را تشخیص و شناسایی می کند. در دامنه قدرت نیز قلمرو اختیارات رهبری مورد مداقه قرار گرفته شده است. اینکه گستره قدرت رهبر در نظام سیاسی اسلام محدود به حوزه عمومی است یا قلمروهایی از زندگی خصوصی افراد را نیز در بر می گیرد. پرسشی که در پژوهش مورد بررسی قرار گرفته این است که: از منظر آیت الله خامنه ای، رهبری در نظام سیاسی اسلام دارای چه جایگاهی است؟ در پاسخ به این پرسش، این فرضیه مطرح می شود که «از منظر آیت الله خامنه ای، مهمترین مرکز تصمیم گیری مردم هستند و دامنه قدرت رهبری در چارچوب قوانین و جریان قدرت از قایده هرم جامعه است». در این تحقیق با استفاده از چارچوب نظری کارکردگرایی، مهمترین مرکز تصمیم گیری و دامنه و جریان قدرت رهبری در نظام سیاسی اسلامی را از منظر مقام معظم رهبری با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. یافته پژوهش حکایت از آن دارد که آیت الله خامنه ای نهاد رهبری را ولی و نماینده عام مردم می داند که با انتخاب و اراده مردم، تصمیمات و اختیارات او قدرت اعمال پذیری پیدا می نماید؛ و رهبری با پیوند دادن اجزا به یکدیگر، نظم و ثبات را در سیستم برقرار می کند.

    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, رهبری, کارکردگرایی, مرکز تصمیم گیری, نظام سیاسی اسلامی
    Mahmood Alipur, Georgia *, Yusef Musivand

    The main goal of the current research was the position of leadership from the perspective of Ayatollah Khamenei. In the most important decision-making center in the framework of the Islamic system, from the point of view of Ayatollah Khamenei, whether as an individual or an institution, he identifies and identifies the main issues of society's politics. In the scope of power does the scope of the power of leadership include the realms of people's private lives? The question investigated in the research is: From the perspective of Ayatollah Khamenei, what is the position of leadership in the Islamic political system? In response to this question, the hypothesis is proposed that" from the point of view of Ayatollah Khamenei, the most important decision-making center is the people, and the scope of leadership power is within the framework of laws and the flow of power from the society's pyramid". In This research, using the theoretical framework of functionalism, the most important decision-making center and the scope and flow of leadership power in the political system were investigated from the perspective of the supreme leader using the descriptive-analytical method. The findings of the research indicate that Ayatollah Khamenei considers the institution of leadership to be the guardian and general representative of the people, that with the choice and will of the people, his decisions and powers gain the power to be implemented; And leadership establishes order and stability in the system by connecting the components to each other.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Leadership, Functionalism, decision-making center, Islamic political system
  • علیرضا نورا، علی اکبر امینی، سید اسدالله اطهری

    ابوالاعلی مودودی از متفکران برجسته جهان اسلام است که به تحقق آرمانی- اسلامی باور داشت و در اندیشه او مفاهیمی مانند «حاکمیت خداوند»، «نظام سیاسی اسلامی»، «مقابله با غرب»، «آموزش اسلامی»، «جهاد» و مفاهیم اسلامی از جایگاه خاصی برخوردارند. با تشکیل کشور پاکستان در سال 1947 و بازخورد اندیشه های مودودی، بنیادگرایی اسلامی در این کشور نمود یافت و در رشد و پرورش آن موثر واقع شد. این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی که منابع آن براساس روش کتابخانه ای جمع آوری شده است در پی پاسخ به این پرسش است که اندیشه های مودودی چه تاثیری بر بنیادگرایی اسلامی در پاکستان داشته است؟ در پاسخ نیز اندیشه های مودودی باعث رشد اسلام گرایی در پاکستان و بر گروه های مختلف بنیادگرای اسلامی در این کشور تاثیر گذار بوده است. چنین تاثیرگذاری را می توان در روند هویت یابی اسلامی نظام سیاسی پاکستان، توسعه احزاب اسلامی، مدارس مذهبی و سازمان ها و گروه های بنیادگرا در این کشور جستجو کرد.

    کلید واژگان: ابوالاعلی مودودی, پاکستان, بنیادگرایی اسلامی, نظام سیاسی اسلامی, مدارس مذهبی
    Alireza Nour, Aliakbar Amini, Seyyed Asadollah Athary

    Abu Ala'ali Modudi is one of the prominent thinkers of the Islamic world who believed in the achievement of Islamic idealism and in his ideas, concepts such as "the sovereignty of God", "Islamic political system", "confrontation with the West", "Islamic education", "jihad" and Islamic concepts Have a special place. With the formation of Pakistan in 1947, and the feedback on Modudi's ideas, Islamic fundamentalism was shown in this country and it became effective in its cultivation. This article, by analytical-descriptive method, whose sources are based on a library methodology, seeks to answer the question of how did the Modudi’s thought have an impact on Islamic fundamentalism in Pakistan? In response, Modudi's thoughts have contributed to the rise of Islamism in Pakistan and to various Islamic fundamentalist groups in the country. Such an impact can be found in the process of Islamic identification of the Pakistani political system, the development of Islamic parties, religious schools, and fundamentalist organizations and groups.

    Keywords: Aboul Ali Moodoodi, Pakistan, Islamic Fundamentalism, Islamic political system
  • ناصر جمالزاده*، مجتبی باباخانی
    حفظ نظام اجتماعی و سیاسی جامعه، مسئله ای است که از دیرباز همواره مورد توجه اندیشمندان حوزه های مختلف علوم اجتماعی قرار داشته است. فارغ از نوع نگرش به این مسئله، تلاش جهت حفظ نظام اجتماعی و حتی سیاسی، امری پسندیده و ایجاد اختلال در نظم و امنیت عمومی و نظام معیشت جامعه امری قبیح محسوب می شود. در فقه شیعه نیز این مسئله تحت عنوان قاعده «ضرورت حفظ نظام» و «حرمت اختلال نظام» توسط فقهای امامیه مطرح شده و مبنای صدور حکم و اجرای آن در موارد مختلفی قرار گرفته است. حضرت امام (;) از برجسته ترین فقهای معاصری است که توجه فراوانی به جایگاه این قاعده در منظومه فقه شیعه داشته و بهره فراوانی در مرحله صدور احکام فقهی و نیز مرحله اجرای احکام در عرصه اجتماع از این قاعده برده است. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که قاعده ضرورت حفظ نظام چه تاثیری در مرحله صدور احکام فقهی سیاسی در اندیشه حضرت امام (;) داشته است. برای پاسخ به این پرسش، داده های لازم با استفاده از روش مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و با مراجعه به آثار برجای مانده از امام (;) گردآوری شده و با بهره گیری از روش تحلیلی توصیفی مورد تفسیر و تبیین قرار خواهد گرفت. چارچوب مفهومی مقاله نیز قاعده حفظ نظام است که در قالب چهار محور «حفظ کیان اسلام»، «حفظ نظام اجتماعی»، «حفظ نظام معیشتی» و «حفظ نظام سیاسی و حکومتی» مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه تحقیق حاضر آن است که مهم ترین ابداع ایشان نسبت به فقهای پیش از خود، گسترش مفهومی قاعده ضرورت حفظ نظام و افزودن محور حفظ نظام سیاسی به دایره شمول این قاعده است.
    کلید واژگان: قاعده حفظ نظام, امام خمینی (ره), کیان اسلام, بیضه اسلام, نظام سیاسی اسلام, نظام اجتماعی اسلام, نظام معیشتی جامعه
    Nasser Jamalzadeh *, Mojtaba Babakhani
    Preserving the social and political system of society is a matter that has long been the subject of attention among thinkers in various fields of the social sciences. Regardless of the attitude toward this issue, trying to maintain a social and even political system is a worthwhile practice, and disturbing public order and security and the society's livelihood is considered a disgrace. In Shia jurisprudence, this issue has been raised by Imamia jurisprudents under the guise of the "maintaining the system" and "prohibition of creating disorder ", and has been the base of issuing sentences and its implementation in various cases. Imam Khomeini is one of the most prominent contemporary jurisprudents who has paid great attention to the position of this Shiite jurisprudential principle, and has benefited greatly from the issuance of jurisprudential rulings and their implementation. This research seeks to answer the question of how the principle of preserving the system has had an effect on the issue of political jurisprudence in Imam Khomeini's mind. It is concluded that the principle of preserving the system in the thought of Imam Khomeini is based on the four axes of "preserving the very existence of Islam," "preserving the social system", "preserving the livelihood system" and "preserving the political system"; and the most important of his inventions as compared to his predecessors, is the conceptual extension of the principle of the necessity of maintaining the system and adding the pivotal dimension of preserving the political system to the scope of this principle.
    Keywords: Principle of the Preservation of the System, Imam Khomeini, The Epicenter of Islam, Islamic Political System, Islamic Social System
  • احسان کرمی چمه، احمد عابدی، سیامک باقری
    تلاش برای توجیه حق حاکمیت بر اساس خواست مردم، سابقه ای طولانی به قدمت تاریخ اندیشه سیاسی دارد. آموزه مالکیت مشاع با طرد نظریه الهی مشروعیت و نظریه قرارداد اجتماعی، بر آن است تا حق اعمال اقتدار را از نظر دینی موجه سازد و به عنوان مبنای حاکمیت در عصر غیبت مطرح شود. حال مسئله این است که آیا در عصر حاضر مالکیت مشاع به عنوان نظریه سیاسی می تواند مبنای نظام سیاسی اسلامی باشد؟ فرضیه این است که حکومت مبتنی بر مالکیت شخصی مشاع، برآمده از حکمت عملی نیست و در ساخت این نظریه بر آموزه های وحیانی تکیه نشده و تکیه تماما بر آموزه های عرفی است. بنابراین ضعف نظریه مالکیت مشاع با توجه به اشکالاتی که تئوری دارد با روش تبیینی و تحلیلی ثابت می شود. ازاین رو با رد نظریه مالکیت مشاع نه تنها حکومت در اسلام نفی نمی شود، بلکه به وجود حکومت و آن هم به لزوم حکومت دینی منتج می شود.
    کلید واژگان: مالکیت مشاع, نظام سیاسی اسلام, حائری یزدی
    Ehsan Karami Chameh, Ahmad Abedi, Siamak Baqeri
    Seeking to explain democratic right of sovereignty has been of such a historical background as that of human political thought. The theory of joint ownership, refuting divine legality and social contract and as a basis for sovereignty during the age of Imam`s absence, seek to justify right of sovereignty on the basis of religious teachings. Now, on this basis, a question appears in mind as: may joint ownership as a political theory be regarded as the basis of Islamic political system today? The hypothesis is formed as: joint
    ownership is not taken from practical wisdom and is not founded upon revealed teachings; on the contrary, it is completely based on some teachings taken from common sense. The failure of the theory, therefore, would be made clear with regard to the theory`s difficulties. It is, finally, concluded that considering failure of the theory, not only government in Islam is not refuted but it would be known as necessary also.
    Keywords: Joint Ownership, Islamic Political System, Hairi Yazdi
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال