به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « islamist discourse » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «islamist discourse» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمدرضا بردبار *

    جامعه پذیری سیاسی یکی از مهم ترین اهداف و دستاوردهای جریان های سیاسی است. به زعم نویسده، انقلاب اسلامی ایران با ارایه گفتمان ویژه خود توانست فرایند جامعه پذیری سیاسی را در جامعه ایرانی پی گیرد و آن را گسترش دهد. در واقع، پرسش اصلی پژوهش از این قرار است که: انقلاب اسلامی ایران چگونه و از چه راهی توانست این فرایند جامعه پذیری سیاسی را پیگیری نماید؟ فرضیه ای که در پاسخ به پرسش از سوی نویسنده مطرح است، از این قرار است که: از راه جریان شناسی سیاسی در جامعه ایرانی و شناخت کانون های قدرت، می توان چگونگی جامعه پذیری سیاسی در جریان انقلاب اسلامی را تبیین کرد. در واقع باید گفت که نوآوری پژوهش کنونی در تبیین فرایند جامعه پذیری سیاسی در جامعه ایرانی از راه جریان شناسی انقلاب اسلامی است. در این پژوهش از گفتمان اسلامی سیاسی به عنوان چهارچوب نظری پژوهش استفاده شده است و داده ها با استفاده از روش جامعه شناسی تاریخی مورد تحلیل قرار گرفته است.

    کلید واژگان: جامعه پذیری سیاسی, گفتمان اسلام گرایی, جریان شناسی سیاسی, انقلاب اسلامی}
    ahmadreza bordbar *

    Political socialization is one of the most important goals of political currents. According to the author, the Islamic Revolution of Iran, by presenting its special discourse, was able to follow the process of political socialization in Iranian society and expand it. In fact, the main question of the research is: how and in what way was the Islamic Revolution of Iran able to pursue this process of political socialization? The hypothesis raised by the author in response to the question is as follows: Through political orthography in Iranian society and knowledge of the centers of power, it is possible to explain how political socialization during the Islamic Revolution. In fact, it should be said that the innovation of the current research is in explaining the process of political socialization in Iranian society through the flow of the Islamic Revolution. In this research, Islamic political discourse has been used as a theoretical framework of the research and the data have been analyzed using the method of historical sociology.

    Keywords: Political socialization, Islamist discourse, political currents, Islamic revolution}
  • علی محمد حاضری، علیرضا محسنی ابوالخیری

    ابهام پژوهش این است که علی رغم هژمونیک شدن حجاب اسلامی از اواسط 1358 ه . ش و به ویژه با حذف گفتمان سکولاریسم (وبه دنبال آن انگاره حجاب مورد نظر آن) و هژمون شدن گفتمان اسلام گرایی (به عنوان تنها گفتمان موجود که می توانسته انگاره ی خود از حجاب را بدون رقیب هژمون سازد) از سال 1360 ه ش، مساله ی حجاب همچنان موجودیت داشته است. پرسش این است که: «چگونه و چرا مساله ی حجاب در جمهوری اسلامی ایران ایجاد گشته و تداوم یافته است؟» پژوهش حاضر با روشی توصیفی - تحلیلی این فرضیه را به آزمون گذاشته است که «مساله حجاب معلول قرایت های متفاوت خرده گفتمان های گفتمان اسلام گرایی (گفتمان های جنگ، سازندگی، اصلاح طلبی و اصول گرایی)، بر مبنای فضای گفتمانی خود، از انگاره ی حجاب اسلامی (حد حجاب شرعی (حد حجاب حداکثری و حداقلی) و تکلیف حکومت در الزام یا عدم الزام به حجاب) است». واکاوی منابع و داده های دست اول تاریخی و ردیابی فرآیند منازعات گفتمانی حجاب در این دوره، فرضیه ی طرح شده را اثبات می نماید.

    کلید واژگان: حجاب, جمهوری اسلامی, گفتمان اسلام گرایی, حد حجاب, تکلیف حکومت در باب حجاب}
    Ali Mohammad Hazeri, Alireza Mohseni Abolkhairi

    The ambiguity of the research is that despite of the hegemony of Islamic Hijab since mid-1358 Hijri, In particular, by removing the discourse of secularism (and the idea of its notion of Hijab), and the hegemony of the discourse of Islamism (as the only existing discourse that could dominate its notion of Hijab without rival), since the 1360 Hijri, the issue of Hijab have still been exist. The question is that: "How and why was the issue of Hijab created in the Islamic Republic of Iran?" The present study, by using a descriptive-analytical method, has tested the hypothesis that “the issue of Hijab has resulted in the different readings of the subdivisions of Islamist discourse (the discourses of war, Sazandegi State`s Discourse, reformism, and Principlism) that based on their discursive space from the notion of Islamic hijab ( The extent of the Hijab (maximal and minimal Hijab) and the d

    Keywords: hijab, Islamic Republic, Islamist discourse, Coverage limits, Islamic government's duty on Hijab}
  • حمدالله اکوانی، علی مختاری، امران کیانی
    بعد از گذشت 50 سال از گفتمان استبدادی رژیم مبارک مردم توانستند هژمونی گفتمان استبدادی را به چالش بکشند. با سقوط حکومت مبارک، اسلام گرایان اخوان قدرت را به دست گرفتند. یک سال از گفتمان اسلام گرای اخوان نگذشته بود که این گفتمان به علت عدم درک شرایط سیاسی و اقتصادی و به دلیل تاکید بر دانش التقاطی، نداشتن دال برتری همچون رهبری امام خمینی«ره»، نشانه ای چون ولایت فقیه و ناتوانی در کنترل مراکز ساختاری قدرت همانند ارتش و نیروهای امنیتی پیشین، نتوانست در جریان تحولات سیاسی مصر 2012-2013 حاکمیت خود را در عرصه سیاسی مصر حفظ کند و در مواجهه با بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناکام مانده و به حاشیه رفت. مجموعه این تحولات موجب بی قراری گفتمان حاکم شده و زمینه برای ظهور گفتمان رقیب هر چند از طریق کودتا فراهم گشت. سوال اصلی این است که چه عواملی باعث شد گفتمان اسلام گرای اخوان المسلمین شکست خورده و زمینه برای ظهور گفتمان سکولار فراهم شود. مقاله حاضر با استفاده از نظریه «گفتمان» به دنبال اثبات آزمون این فرضیه است که اخوان المسلمین نتوانست با مفصل بندی دقیق دال ها حول دال مرکزی، گفتمان خود را هژمونیک ساخته و نظام معنایی مطلوب خویش را در ذهنیت جمعی اجتماع تثبیت کند.
    کلید واژگان: گفتمان, مصر, اخوان المسلمین, سکولار}
    Emran Kiani
    After 50 years of hegemony of The Mubarak authoritarian discourse in Egypt, the people of this country were able to challenge the hegemony of authoritarian discourse. With the fall of the Mubarak regime, the Muslim Brotherhood Seized power. A year after That Muslim Brotherhood coming to power, the group, due to the Incompetence in accordance with the political and economic conditions, Lack of charismatic leadership, Inability to retain key institutions of the Community and Practical action conflicting with the principles of Islamism discourse, so defeated in the Egypt political arena In the revolutionary movement (2011-2013). As a result of these factors, The context was provided for the emergence of rival discourse though the coup. The main question in this article is: what caused the Islamist discourse of Muslim Brotherhood failed And what causes the re-emergence of secular discourse? The hypothesis here is that Muslim Brotherhood Failed to articulate a comprehensive discourse And gradually provide The conditions for the return of secular discourse. In this article, the meaning constellation of Laclau and Mouffe's and Teun Adrianus van Dijk discourse theory have been used as the research method.
    Keywords: Islamist discourse, secular discourse, revolutionary movement, Egypt}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال