به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « muslim thinkers » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «muslim thinkers» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی کریمی*
    جوامع مسلمان در روند نوسازی عصر مدرن با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که گاه چهره سیاسی یا اقتصادی و گاه چهره اجتماعی به خود می گیرند. حجم عظیم این مشکلات، روند توسعه را نه تنها به تاخیر انداخته، بلکه آن را متوقف و چرخه هایی از فساد و بحران مشروعیت را به بار می آورد. جریانی از متفکران مسلمان معتقدند که عمده این مشکلات، ریشه های فرهنگی تمدنی دارند؛ به این معنا که گذشت زمان، ماهیت این مشکلات را تغییر نخواهد داد؛ما همچنان با دشواری های فکری درگیر هستیم که مسلمان چند قرن پیش اینگونه بود. درنتیجه، در مورد راه حل ها نیز، اولویت و اصالت با نظریاتی است که از امکانات درونی فرهنگ برای حل نابسامانی ها بهره می جویند. این مقاله با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی، سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که متفکران مسلمان چگونه از «سنت» برای پیشبرد توسعه استفاده می کنند؟ پاسخ به این پرسش، به خصوص به کارگیری مفهوم «سنت» به عنوان مفهومی روش شناختی، اهمیت فراوان دارد. از نظر این جریان فکری، سنت همچنان مهم ترین ایده های راه گشایانه را در اختیار ما می گذارد؛ ایده هایی که به مختصات و جزئیات جوامع مسلمان آشنا هستند و از ساده انگاری نظریات غرب گرایانه یا شرق گرایانه به دورند.
    کلید واژگان: متفکران مسلمان, تمدن, سنت, تجدد, اسلام, سیاست}
    Ali Karimy *
    In the Modernization process, Muslim societies face many problems that sometimes appear in political form, sometimes in economic form, sometimes in social form. The huge volume of these problems has not only delayed the development process, but even stopped it and caused cycles of corruption and crisis of legitimacy. A group of Muslim thinkers believe that most of these problems have cultural-civilizational roots, i.e., the passage of time will not change the nature of these problems. We are still dealing with the intellectual problems that the Muslims faced a few centuries ago. As a result, Muslim thinkers prioritize the theories that use the internal possibilities of culture to solve these problems. This article, using library sources and employing descriptive-analytical method, is an attempt to find answer to the following question: How Muslim thinkers use "tradition" for development. According to these thinkers, the tradition still provides us with the most important facilitating ideas; the ideas that are compatible with the characteristics of the Muslim communities and are away from the simplifying West-oriented or East-oriented theories.
    Keywords: Muslim Thinkers, Civilization, Tradition, Modernity, Islam}
  • مرتضی شیرودی*، محمدسجاد شیرودی

     سخن از چرایی برآمدن و چگونگی برافتادن دولت ها و تمدن ها در آرای سیاسی اندیشمندان مسلمان بسیار است از آن رو که از یک سو، دال مرکزی اندیشه سیاسی، تحلیل وضع موجود و تعلیل وضع مطلوب است، از سوی دیگر، وضع بحرانی بسیاری از دوره های تاریخی گذشته مسلمانان، میل به وضع آرمانی را تشدید می ساخت بنابراین، سخن در باب زوال و بقاء دولت و تمدن، امر جدیدی نیست اما سئوال از چرایی زوال و بقاء تمدنی از طری کاربست روش تحلیل اسپریگنز، موضوع تازه ای است زیرا در این شیوه: 1. تصویری از بحران،مساله و مشکلی که دولت و تمدن اسلامی اغلب به آن مواجه بود،ارائه می گردد.2.علل و دلایل این بحران و مشکل در آراء اندیشمندان مسلمان مورد بررسی قرار می گیرد. 3. وضع مطلوب یا جامعه آرمانی تمدنی در نگاه اندیشمندان مسلمان به میان می آید. 4. سرانجام راه های وصول و دستیابی به آن جامعه تمدنی به بررسی گذاشته می شود. یافته های تحقیق تاکید می کند که: عصبیت فروکاسته از جمله مسائل تمدنی است. فقدان عدالت به مسالمت عجین یافته از دلایل بحران تمدنی است. مدینه فاضله فارابی و مدینه عادله ابن سینا، نمونه ای از جامعه مطلوب تمدنی است.راه وصول به چنین جامعه ای، ظهور رهبری فرزانه و ایجاد نظم اجتماعی جدید است.

    کلید واژگان: دولت, تمدن, اندیشمندان مسلمان, اندیشه سیاسی, اسپریگنز}
    Morteza Shiroodi *, MohamadSajjad Shiroody

    There is a lot of talk about why states and civilizations arise and how they arise in the political opinions of Muslim thinkers, because on the one hand, the central sign of political thought is the analysis of the existing situation and the explanation of the desired situation, on the other hand, the critical situation of many of the period The historical events of the past of the Muslims intensified the desire for an ideal state. Therefore, talking about the decline and survival of the state and civilization is not a new thing, but the question of why the decline and survival of a civilization by applying Spriggan's method of analysis is a new issue because in this Method 1. An image of the crisis, issue and problem that the Islamic state and civilization often faced is presented. 2. The causes and reasons of this crisis and problem are examined in the opinions of Muslim thinkers. 3. The desirable state or the ideal civilization society is mentioned in the eyes of Muslim thinkers. 4. Finally, the ways of obtaining and achieving that civilized society are examined. The findings of the research emphasize that: depressed nervousness is one of the issues of civilization. The lack of justice intertwined with peace is one of the causes of the civilizational crisis. Al-Farabi's utopia and Ibn Sina's righteous Medina are examples of a desirable civilized society. The way to achieve such a society.. leadership and the creation of a new social order.

    Keywords: government, Civilization, Muslim thinkers, Political thought, Spriggans}
  • یحیی فوزی، محمد محمودی کیا*
    هدف

    بررسی وجوه اختلاف و افتراق الگوهای اندیشه ورزی معطوف به توسعه در کشورهای اسلامی پیشرو، می کوشد به مقایسه این الگوها بر اساس 5 مولفه «نوع نگرش به پیشرفت»، «نوع نگرش به دین»، «مبانی دینی الگوی پیشرفت»، «مصادیق دین در عرصه پیشرفت» و نیز «نقش بوم زیست بر الگوی پیشرفت» در کشورهای ایران، ترکیه و مالزی اقدام نماید و به این سوال پاسخ دهد که رویکرد به پیشرفت و نسبت آن با دین در اندیشه ورزی معطوف به پیشرفت در سه کشور مذکور چه تفاوت ها و تشابه هایی با یکدیگر دارد؟

    روش شناسی پژوهش

    روش این پژوهش توصیفی - مقایسه ای است که مبتنی بر اطلاعات کتابخانه ای، ابتدا به توصیف رابطه دین با توسعه و پیشرفت در کشورهای اسلامی مذکور پرداخته و در ادامه، با روش تطبیقی به مقایسه مولفه های مورد نظر در باب پیشرفت در این کشورها اقدام می کند.

    یافته ها

    نخست، الگوهای اندیشه ورزی در خصوص پیشرفت تحت تاثیر مذاهب و سنت های بومی طیفی از الگوهای پیشرفت بومی اسلامی را در بین اندیشمندان آن کشورها مطرح کرده است و دوم آن که، علی رغم برخی تفاوت های بنیانی، این الگوها در خصوص رویکرد به دین و پیشرفت در حال نزدیک شدن به یکدیگر می باشند و همگی درصدد نوعی بهره مندی گزینشی از مظاهر پیشرفت و تمدن غربی و مدرنیته معطوف به شرایط بومی خود هستند.

    نتیجه گیری

    وجه اشتراک تمام الگوهای توسعه در کشورهای اسلامی عبارتند از: بهره مندی گزینشی از مظاهر پیشرفت و تمدن غربی و مدرنیته؛ اعتقاد به جامعیت اسلام، و نیز امکان بازتعریف و فهم مجدد آموزه ‎های دینی بر اساس سه عنصر زمان، مکان و مصلحت در چارچوب مفهوم اجتهاد و دین اندیشی؛ تلاش برای سازگار نمودن اسلام با مدرنیته غربی؛ تاکید بر برخی مولفه های مکتب اقتصادی اسلام به خصوص بانکداری اسلامی.

    کلید واژگان: الگوی بومی از توسعه, اسلام گرایی, پیشرفت, کشورهای اسلامی پیشرو, اندیشمندان مسلمان}
    Yahya Fozi, Mohammad Mahmoodikia *

    The issue of thinking about the pattern of development in Islamic countries has always been one of the intellectual concerns of Muslim thinkers and politicians, and each of them, in accordance with their ecological characteristics as well as the way of looking at progress and religion, have reproduced a local pattern of progress. The construction of various models of progress has led to the Islamic world. This research with a descriptive-comparative method and with the aim of examining the differences and differentiation of development-oriented thinking patterns in leading Islamic countries, tries to compare these patterns based on 5 components: "Attitude toward progress", "Attitude towards religion", "Fundamentals" Religious Pattern of Progress "," Examples of Religion in the Field of Progress "and" The role of atmosphere on the Pattern of Progress "in Iran, Turkey and Malaysia and answer the question that the approach to progress and its relationship with religion in thought-oriented progress What are the differences and similarities between the three countries?The findings of this study indicate that, first, the patterns of thinking about progress under the influence of indigenous religions and traditions have introduced a range of patterns of indigenous Islamic progress among the thinkers of those countries, and second, despite some fundamental differences, these patterns Approaches to religion and progress are approaching each other and all are seeking a selective benefit from the manifestations of progress and Western civilization and modernity focused on their native conditions and are repeating common experiences in various political, economic and social fields.

    Keywords: Indigenous model of development, Islamism, Progress, leading Islamic countries, Muslim thinkers}
  • مصطفی پیرمرادیان*، اصغر منتظر القائم، حسن عبدی پور فرد
    هدف پژوهش حاضر بررسی جوانب نظری چالش های ایجاد شده پس از فروپاشی خلافت عثمانی در سال 1924میلادی و سنخ شناسی انواع تفکرات مطرح شده درباره خلافت اسلامی در سه قالب «سنت گرا»، «نوگرا» و «تجددگرا» بود. در این راستا اندیشه های سیاسی برجسته ترین نمایندگان هر یک از سه طیف، یعنی: رشید رضا، حسن البنا و علی عبدالرازق پیرامون سیاست و خلافت مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و اطلاعات به شیوه کتابخانه ای گردآوری شدند. نتایج نشان داد، متفکران مسلمان دیدگاه واحدی در مورد مساله ی «خلافت» ندارند. وجه مشترک دیدگاه عموم متفکران این است که خلافت در جهان اسلام، شکلی از حکومت برای حفاظت از احکام شریعت بوده است. سنت گرایان و نوگرایان بر این عقیده اند که مشکلات انسان را می توان با رجوع به متون مقدس حل نمود؛ اما علی عبدالرازق، معتقد به توانمندی عقل بشری برای فهم جهان و مدیریت امور فردی و جمعی زندگی است. در این زمینه بین او و نوگرایانی مانند حسن البناء اشتراک نظر وجود دارد. تجددگرایان بیش تر به جدایی دولت از دین و تز دنیوی گری اعتقاد دارند. اجماع بر ایده ی لزوم دخالت دین در سیاست، دو نحله ی سنت گرا و نوگرا را به لزوم احیای خلافت هدایت کرده است. دو گرایش فکری سنتی و نوگرا، وحدت بین مسلمین را شرط لازم خلافت می دانند.
    کلید واژگان: خلافت, متفکران مسلمان, سنت گرا, نوگرا, تجددگرا, خلافت عثمانی, رشید رضا, حسن البنا, علی عبدالرازق}
    Mostafa Pirmoradian *, Asghar Montazer Ghaem, Hassan Abdipour
    The purpose of the present study was to study the theoretical dimensions of the challenges posed in the aftermath of the Ottoman caliphate in 1924, and provide a typology of different types of ideas about Islamic caliphate in three forms—“traditionalist, modernist, and modernist”. In this regard, the political ideas of the most prominent representatives of each of the spheres namely Rashid Reza, Hassan al-Banna, and Ali Abd Al-Raziq, concerning politics and caliphate, were studied. The research method was descriptive-analytical, and the data were gathered in library fashion. The results indicated that Muslim thinkers’ viewpoints are at odds over the question of “caliphate”. Thinkers generally find themselves on common ground on the idea that caliphate in the Muslim world is a form of state for the protection of the laws of Sharia. Traditionalists and modernists argue that human problems can be solved by referring to the holy texts, but Ali Abd Al-Raziq argues for the ability of human mind in making sense of the world and managing personal and collective affairs in life. In this regard, there is a consensus between him and modernists like Hassan al-Banna. Modernists mostly vouch for the separation of state from religion and the theory of world-centrism. The consensus on the idea of the need for the involvement of religion in politics has led the two schools, traditionalist and modernist, to consider the need for reviving caliphate. The two intellectual orientations, traditionalist and modernist, believe that the unity between Muslims is the essential condition for caliphate.
    Keywords: caliphate, Muslim thinkers, Traditional, Modern, Modernized, Ottoman Caliphate, Rashid Reza, Hassan al-Bana, Ali Abd Al-Raziq}
  • Hassan Salami
    The Counseling System is the one of the basis on which all social and political affairs are presented and investigated through public and political consultation in the form of discussions and free conversations. In the Counseling system, it is the public wisdom and agreement that leads to the selection and determination of rulers, social and political constructs and institutions, codifying and approving of laws, binding terms and conditions and in this way, society and government are administered in democratic ways.  In the Counseling system, even after determination and selection of rulers, after formulating the rules and bylaws, majority of the members of society (including rulers and subjects) participate in decision makings that are beneficial to the members’, individual and group, interests, directly and indirectly, with giving and receiving consultations.  Councils and the system of Counseling as a pattern for political life possess two characteristics of Necessity and Legitimacy, and is considered a mechanism for executing duties and the right of political cooperation.

    Keywords: council, Counseling Systems, Right, Duty, Muslim Thinkers}
  • مقصود رنجبر
    وضعیت سیاسی اجتماعی جهان اسلام در دوران میانی در شرایطی قرار گرفت که در خلال آن امنیت به اصلی ترین مفهوم در توجیه سیاست تغلب و استیلا تبدیل شد. در این دوره و بنا بر نیازهای سیاسی اجتماعی، جریان های فکری متفاوتی ظهور کردند که در یک محور اساسی با هم اشتراک داشتند و آن توجیه گری حکومت مطلقه بر اساس مفهوم امنیت و ضرورت دوری از هرج و مرج بود. چنین دریافتی از سیاست و حکومت به حدی در مسیر افراط قرار گرفت که اصول اساسی مورد تاکید اسلام در سیاست یعنی عدالت، برابری و اخلاق کاملا به حاشیه رانده شد. اندیشمندان متعددی از نحله های فکری مختلف نماینده چنین تفکر سیاسی بودند. در این مقاله، ضمن بررسی زمینه ها و علل ظهور این وضعیت، ویژگی های اساسی برداشت غالب از امنیت بررسی شده و آراء برخی از اندیشمندان همچون امام محمدغزالی، ابن ولید طرطوشی و خواجه نظام الملک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس استدلال نویسنده، اندیشه اسلامی در دوره میانه چه در قالب سیاست نامه و چه در قالب شریعت نامه، با هدف برقراری نظم، اقتداری مطلق به سلطان می بخشید و حفظ دیانت را به عنوان یکی از وجوه مهم تامین امنیت، در سایه این اقتدار میسر می دانست. بنابراین سلطان گرچه بنابر نص دین مشروع نبود؛ اما به واسطه حفظ دین، از سوی علما لازم الاتباع قلمداد می شد.
    Maghsoud Ranjbar
    The sociopolitical conditions of the Muslim World took shape in the Medieval Ages when security became the main concept in the justification of overcoming and domination politics. In this period, various schools of thought appeared due to sociopolitical requirements which shared the idea of justifying absolute government according to the concept of security and necessity of removing anarchy. Such conception of politics and government became so extreme that the main principles emphasized by Islam in politics such as justice, equality, and morality were fully marginalized. In this article, examining the grounds and causes of this situation, major characteristics of dominant perception of security are explored and the opinions of a number of thinkers like Imam Moahmmad Ghazzali, Ibn Valid Tartoushi and Khajeh Nazam ul-Mulk are analyzed. As the author argues, the Islamic though in the Middle Ages gave absolute authority to Sultan in order to establish order either in the framework of Siasat-Nameh or Shariat-Nameh. It considered the preservation of religion as an important aspect of establishing security as possible through this authority. Therefore, although Sultan was not legitimate according the religious texts, the Ulema obliged people to obey him for the sake of preservation of religion.
    Keywords: Security, Middle Ages, Political Thought, Muslim Thinkers}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال