به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « originality » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «originality» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Giti Pourzaki*
    The present paper is an attempt to reinterpret the concept of West-toxication as explained by Jalal Al-e Ahmad by relying on the concept of Bakhtin’s dialogism with self and other to offer a new interpretation of this concept. Besides, through this research the applicability of the concept of self and other dialogism is also measured and through such measurement it will be shown how dialogism can be used as a method and theory for interpretation and hermeneutics of a text which is interpreted differently through other methods. Bakhtin’s dialogism is achieved through three aspects: self, other and dialogue with the self and other. Through this theoretical tool, in the first place, it is argued that first of all, Al-e Ahmad had to look at the other for self-knowledge in the form of existence. Secondly, the customary perception of Al-e Ahmad, as an anti-Western thinker is not a perfect perception. Through using theory of Bakhtin’s dialogism, one can conclude that Al-e Ahmad more than being against the West, protests the kind of tarnished, unequal dialogue and relationship between the East and the West. His suggests that the East should become a player and create an equal dialogue. This is possible through the concept of originality.
    Keywords: Self, other, dialogism, West-toxication, originality}
  • محمدتقی قزلسفلی
    اندیشه ی معاصر مملو از بحث های متنوع و گوناگون درباره ی «عصر جهانی» و «جهانی شدن ها» است. جهانی شدن به مثابه ی پدیده ای که سبب فشرده شدن روابط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شده است؛ روز به روز تعمیق و گسترش بیشتر می یابد. با این همه، هم زمان با چنین روند عام گرایی، وجهی از «خاص گرایی»ها در شکل نظریه های «بومی گرایانه» (نظریه های اصالت) مورد استقبال قرار گرفته است. نگارنده در نوشتار حاضر این فرضیه را به آزمون می گذارد که بومی گرایی از ابعاد مختلف معرفتی، سیاسی و تاریخی به تضادهای جدی در برابر جهانی شدن همچون ادامه مدرنیته برمی خورد. به این منظور پس از تشریح و تعریف اجمالی جهانی شدن و پیامدهای آن و طرح بحث درباره معنای «بومی گرایی» به چند پارادوکس موجود در نظریه ی مزبور به عنوان نشانه های تائید فرضیه اشاره می شود. رویکرد مقاله ی حاضر توصیفی تحلیلی است.
    کلید واژگان: جهانی شدن, تجدد, بومی گرایی, معرفت شناسی, جهان سوم, اصالت}
    Mohammad Taghi Ghezelsofla
    A considerable part of the current thought has allocated to various debates on the “globalization age” and “Different Globalizations”. Globalization as a phenomenon which has tightened social, cultural and political relations is deepening and expanding in a daily manner. Despite of this generalism, a kind of exceptionalism in form localist theories has been remarked in the globalization context. The authors’ hypothesis is that, localism in its different epistemological, political and historical aspects has serious conflictions with globalization (e.g. continuation of modernity). The paper will survey the notion of globalization, its consequences and concept of localism; then to examine the author’s hypothesis, paradoxes of localism theory will be explained. The approach of the paper is descriptive-analytical.
    Keywords: Globalization, Modernity, Localism, Epistemology, The Third World, Originality}
  • حیدر جانعلیزاده چوب بستی

    دیر زمانی است که نخبگان، دانشمندان و نظریه پردازان، در شناخت و معرفی جامعه متمدن تلاش نموده اند. افلاطون، ارسطو، آگوستین، فارابی، جان لاک، و ژان ژاک روسو،از جمله این تلاش محسوب می شودند. به راستی جامعه متمدن چیست؟ چه ابعادی دارد؟ دارای چه نشانه هایی است؟ عوامل و مکانیزم های اصلی تحقق آن کدامند؟ چه موانع و مکانیزم هایی تحقق آنرا دچار مشکل کرده است؟ و عوامل و مکانیزم های چاره ساز در این راه کدامند؟
    آشنایی با بینش اسلامی امام در پاسخ به پرسش های مذکور، ارایه رهنمودهای ایشان به منظور خروج جوامع و ملت های مسلمان و مستضعف از فرایند عقب ماندگی، و پیشنهاد چند پرسش اساسی برای پژوهش در آینده، نتایج مورد انتظاری است که این مقاله سعی کرده است با تمرکز بر فرمایشات امام خمینی (ره) در کتاب کوثر و بررسی آنها، به آن دست یابد.

    کلید واژگان: امام خمینی, جامعه متمدن, هویت, بازگشت به خویشتن, مدرنیته}
    Heydar Janalizadeh Choob basti

    For quite a long time, the elites, the scientists, and theoreticians have been busy trying to find out more about the civilized society. Among all those who have touched the issue we can name Plato, Aristotle, Augustine, Farebi, John Lock, and Jean Jacques Rousseu. What is the civilized society, indeed? What are its proportions? What are its signs? What are the main mechanisms of which we can eventually lead to it? What mechanisms have hampered its progress? What are the mechanisms which can assist us? The present work attempts to study and analyse the above questions through looking at Imam Khomein's Kosar. The present work will have the following results a scientific familiarity with Imam's Islamic insight in answering the above questions, presenting his guidelines for the oppressed muslim nations and communities for saving themselves from backwardness, and suggesting some important questions for future research.

    Keywords: Imam Khomein, Civilized Society, Identity, Return to Self, Originality, Modernity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال