به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « originality » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سید محمدهادی قبولی درافشان*

    استفاده از تتو (خال کوبی) به عنوان ابزاری برای آرایش یا بیان برخی افکار و عقاید، در سطح جامعه، به ویژه بین جوانان و نوجوانان در حال گسترش است. این واقعیت، بیانگر ضرورت توجه به مسائل حقوقی مرتبط با تتو، از جمله حقوق مالکیت ادبی و هنری آثار تتو است. نتایج این مقاله توصیفی-تحلیلی نشان می دهد در آمریکا، دکترین حقوقی غالب، شرایط اعطای حق مولف، یعنی اصالت، قرار گرفتن اثر در زمره آثار تالیفی و تثبیت در حامل مادی را در مورد تتو محقق می داند. هرچند تحقق شرط اخیر، به دلیل تثبیت تتو در پوست انسان، با ایراداتی از قبیل امکان محو تتو با استفاده از لیزر یا تغییرات پوست و نظریه اشیای کاربردی مواجه شده که البته این ایرادات بی پاسخ نمانده است. در حقوق ایران، حمایت از آثار تتو که مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه نباشند، به شرط اصالت و تجسم خارجی و انتشار برای نخستین بار در ایران، امکان پذیر است؛ بنابراین، در حقوق هر دو کشور، با تفاوت هایی در شرایط ایجابی و سلبی، حمایت از آثار تتو امکان پذیر است. در عین حال، با توجه به قرار گرفتن تتو بر پوست انسان، اعمال حقوق مادی و معنوی دارنده با محدودیت های استفاده منصفانه و لیسانس ضمنی مواجه خواهد بود.

    کلید واژگان: تتو, حق مولف بر پوست, اصالت, تثبیت در حامل مادی, تجسم خارجی}
    Sayyed Mohammadhadi Ghabooli Dorafshan*

     Using tattoo as a means for make-up or expression of certain thoughts or beliefs, is expanding in the society, especially among the youth and teenagers. This fact indicates the need to take into account the legal issues related to tattoo including artistic and literary rights of tattoo works which, sooner or later, would arise in the country. In the United States, legal doctrine has examined the conditions of protecting the tattoo designs. The prevailing attitude in the American law considers the conditions of granting copyright i.e. originality, being a work of authorship and fixation in a tangible medium to be fulfilled in the case of tattoo. However, due to the fixation of tattoo in human skin, the realization of the latter condition has been faced with objections which, indeed have been answered. In the Iranian law, it is possible to protect tattoo works which are not against public policy and good behavior, provided that they are original and expressed and have been published in Iran for the first time. Therefore, in the laws of the two countries, with differences in positive and negative requirements, tattoo works may be protected. However, given tattoo works are placed on human skin, the exercising the owners material and moral rights is confronted with implied license and fair use limitations.

    Keywords: Tattoo, Body Art, Copyright, Originality, Fixation In A Tangible Medium, Expression}
  • Masoud Neysani, Seyedeh Elham Elhambakhsh *, Ahmadreza Nikbakht

    The era of AI-generated content has introduced a profound transformation in the realms of creativity, authorship, and intellectual property rights. This study examined two research aspects. Firstly, it explored the impact of AI- English language-generated content on the traditional boundaries of authorship, creativity, and intellectual property rights. Secondly, it investigated the ethical and legal challenges associated with AI's influence on TEFL content generation and how the academic communities address these concerns. The research team employed a mixed-methods approach. Twenty-Eight individuals, organizations, and professionals made up the target population of the current study. The researchers interviewed experts in the fields of AI, law, and English language material development. The researchers analyzed real-world cases of AI-TEFL generated content usage, particularly within academic settings. The findings revealed that AI-generated content challenges conventional notions of authorship and creativity by introducing autonomous AI creators while also augmenting human creativity. The ambiguous landscape of intellectual property rights necessitates adaptive legal frameworks. While AI challenges established norms, it also offers opportunities for collaboration and inspiration. To address these issues, collaborative frameworks, ethical guidelines, and transparency were proposed as integral solutions. Respondents emphasize collaborative efforts to address the ethical and legal concerns associated with AI's influence on content generation within the academic communities. The implications extend to various sectors, including academia, creative industries, and legal systems. This study underscores the pressing need for a delicate balance between AI's creative potential and the preservation of ethical and legal standards in the evolving landscape of content creation.

    Keywords: AI- English Language Generated Content, Creativity, English Language Teaching, Originality, Plagiarism Detection}
  • روزبه میرزایی، فاطمه شاهرودی*
    فرهنگ هر جامعه برآیند و بازتابگر ارزش ها، آداب و رسوم، نمادها و باورهایی است که تعامل های روزمره و تبادلات بین الذهانی کنشگران را جهت می بخشند و غالبا از بطن انواع تقابل ها و همیاری ها بر می خیزند. بخشی از این فرهنگ کلی بی تردید فرهنگ شنیداری است که سیر تکاملی خاص خود در تاریخ هر جامعه را دارد. هدف این پژوهش تحلیل زمینه های فاصله گرفتن فرهنگ شنیداری موسیقی از ریشه های اصیل خود در دوران پهلوی دوم است. این گسست از دوره ناصری با ورود موسیقی نظام به بدنه موسیقی ایرانی آغاز شد و عواملی چون تجددگرایی، مراسم مذهبی، حذف آموزش سازهای ایرانی و رواج آموزش نت محور آن را تشدید کردند. این فرایند بعدها نیز با تعمیق مدرنیته ایرانی در پهلوی دوم تداوم یافت و نهایتا با رخداد انقلاب 1357 در مسیر دیگری افتاد. روش مورد استفاده از جنس کیفی و از نوع تاریخی و توصیفی- تحلیلی است و داده ها به شیوه اسنادی گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که از دوره پهلوی دوم تا انقلاب 1357؛ رادیو و تلویزیون، سالن های اجرا و کافه ها، ضبط و پخش آثار موسیقی و مراکز فرهنگی بر علل قبلی افزوده شدند. هر چند تلاش هایی در جهت احیای موسیقی ایرانی صورت گرفت اما نتوانست در مقابل موجی که حامل موسیقی غیرایرانی بود مقاومت لازم را نشان دهد. لذا موسیقی ایرانی فقط در متن مواجهه با موسیقی غربی و در تقابل و تبادل با آن توانست به کار خود ادامه بدهد.
    کلید واژگان: فرهنگ شنیداری موسیقی, ریشه های اصیل, پهلوی دوم, موسیقی ایران, موسیقی غربی}
    Roozbeh Mirzaei, Fateme Shahroodi *
    The culture of a nation or country can express customs, traditions, and values that are formed on the basis of behavioral interactions of the same nation or country and have undergone an evolution, confrontation, or exchange. Auditory culture is considered as one of the sub-branches of culture, of which the musical auditory culture is one of its branches. The reasons for the divergence of musical auditory culture from the Naseri Period began with the entry of military music into the body of Iranian music, and factors such a modernism, religious ceremonies, the omission of Iranian instrument instruction, and the spread of note-based instruction are considered to be the main reasons for this occurrence. This article investigated the reasons for the divergence of Iranian musical auditory culture from its cultural and artistic originality from the Second Pahlavi Period to the 1979 Revolution. The method of analysis of this article is qualitative and, in nature, it is historical and descriptive-analytical. The necessary data has been collected through library research. The results showed that since the Second Pahlavi Period until the Revolution of 1979, radio and television, performance halls and cafes, recording and broadcasting of musical works, and cultural centers were also added to the previous four factors.  Although efforts were made to revive Iranian music, such endeavors could not offer the necessary resistance against the wave that carried non-Iranian music. Therefore, Iranian music continued in parallel with the contexts upon which western music was presented.
    Keywords: Auditory culture of music, originality, second Pahlavi period, Iranian music, western music}
  • عبدالله رجبی*

    پایگاه داده که نیازمند تلاش و سرمایه گذاری در ایجاد است، متشکل از مجموعه داده هایی است که با نظم و ترتیب خاصی در کنار هم چیده شده است. محتوای این پایگاه ممکن است خود مورد حمایت نظام مالکیت فکری باشد یا خیر؛ اما آنچه در اینجا مهم است، شکل پایگاه داده است که موجد هزینه، تلاش و گاه خلاقیت است؛ در حقیقت، مساله آن است که در حقوق مالکیت فکری کشورها، به ویژه ایران، آیا می توان از چینش و گزینش پایگاه داده حمایت کرد؟ در حقوق برخی کشورها، مطابق آرای مهم قضایی، حمایت فاقد خلاقیت نفی نفی شده است و برخی دیگر، آن را به رسمیت شناخته و از شکل پایگاه داده حماید کرده اند. در حقوق ایران، در قالب قوانین موضوعه، صرفا به حمایت از پایگاه داده تصریح شده، اما شیوه حمایت از آن نامشخص است. بر اساس برخی آرا و مقررات موجود می توان شیوه خاصی از این نوع حمایت را پیشنهاد داد.

    کلید واژگان: پایگاه داده, مالکیت فکری, مالکیت ادبی هنری, اصالت, سرمایه گذاری}
    Abdullah Rajabi *

    A database is a collection of data that are organized in a specific manner, requiring significant effort and investment to create. The intellectual property system may or may not provide support for the content of the database. However, what truly matters is the form of the database, which entails costs, effort, and sometimes even creativity. Now the question arising here is whether the arrangement and the selection of databases can be protected under intellectual property rights, particularly in Iranian Law. In certain countries, important judicial opinions have denied legal protection for databases lacking creativity, while others have recognized and supported the form which databases is selected and arrenged. In Iranian legal system, the protection for databases is only stipulated, but the method of providing this protection remains unclear. Based on various judicial and doctorinal opinions and existing regulations, a specific approach for supporting this type of database can be proposed.

    Keywords: Databases, Copyright, Originality, Investment, Monopoly}
  • وحید باقرپور کاشانی، عباس جوارشکیان*، جهانگیر مسعودی

    موضوع اصلی پژوهش حاضر، بررسی و نقد «نظریه اصالتین» است. این موضوع بنیادی بوده و کمتر به آن پرداخته شده است. بنابر نظر مشهور فلاسفه، اصالت به معنای عینیت و خارجیت داشتن، منشا آثار بودن و متن واقعیت تشکیل دادن است؛ بنابراین، کسانی که مدعی اند وجود و ماهیت، مصداق و حقیقتی خارجی دارند، قائل به اصالتین شده اند. مهجوربودن این نظریه سبب شده است برخی از مهم ترین طرفداران آن، با تطور و تغیر نام اصالتین به نام هایی چون اصالت ماهیت یا اصالت وجود، «نظریه اصالتین» را مطرح کنند که در ضمن آن به حسب ارتباط مصادیق وجود و ماهیت، تفاسیر متفاوتی شده است. در این مقاله، سه تفسیر از اصالتین ارائه می شود. رجبعلی تبریزی در عین حال که وجود را امری خارجی دانسته است، آن را فرع بر ماهیت می داند. احمد احسائی قائل است که وجود و ماهیت به صورت ترکیبی انضمامی، وحدتی را در خارج به همراه دارد. غلامرضا فیاضی، وجود را متحقق بالذات و ماهیت را به تبع وجود (بغیره) در خارج موجود می داند و بین آن دو هیچ تغایر خارجی قائل نیست. پس از طرح این تفاسیر سه گانه، ادله قائلین به اصالتین بررسی و نقد می شود و در پایان نیز، مهم ترین نقدهای طرفداران اصالت وجود، تقریر و ارزیابی می شوند.موضوع اصلی پژوهش حاضر ، بررسی و نقد « نظریه اصالتین » است. این موضوع بنیادی بوده و کم تر به آن پرداخته شده است. بنابر نظر مشهور فلاسفه، اصالت به معنای عینیت و خارجیت داشتن، منشا آثاربودن و متن واقعیت تشکیل دادن است. بنابراین کسانی که مدعی اند وجود و ماهیت، مصداق و حقیقتی خارجی دارند، قائل به اصالتین شده اند. مهجور بودن این نظریه سبب شده است که برخی از مهم ترین طرفداران آن، با تطور و تغیر نام اصالتین به نام هایی چون اصالت ماهیت یا اصالت وجود، «نظریه اصالتین» را مطرح نمایند که در ضمن آن به حسب ارتباط مصادیق وجود و ماهیت، تفاسیر متفاوتی شده است. در این مقاله ، سه تفسیر از اصالتین ارائه می شود؛ رجبعلی تبریزی در عین حال که وجود را امری خارجی دانسته، آن را فرع بر ماهیت می داند؛ احمد احسائی قائل است که وجود و ماهیت به صورت ترکیبی انضمامی، وحدتی را در خارج به همراه دارد؛ غلامرضا فیاضی، وجود را متحقق بالذ ات ، و ماهیت را به تبع وجود (بغیره) در خارج موجود می داند و بین آن دو هیچ تغایر خارجی قائل نیست. پس از طرح این تفاسیر سه گانه، ادله قائلین به اصالتین مورد بررسی و نقد قرار می گیرد و در پایان نیز، مهم ترین نقدهای طرفداران اصالت وجود، تقریر و ارزیابی می گردد.

    کلید واژگان: اصالت, وجود, ماهیت, اصالت وجود, اصالت ماهیت, اصالتین}
    Vahid Bagherpour Kashani, Abbas Javareshkian *, Jahangir Masoudi

    The main aim of the present research is to examine and criticize the Theory of Two Originalities. This topic is fundamental, yet it has received less attention. According to famous philosophers, originality means having objectivity, exteriority, being the source of works, and forming the reality of the text. Therefore, those who claim that existence and essence have an external reality, believe in the theory of two originalities. The neglect of this theory has led some of its major supporters to introduce the Theory of Two Originalities under different names such as the originality of essence or the originality of existence, and various interpretations have been made based on the relationship between the existences and essences. In this study, three interpretations of the two originalities are presented: Rajab Ali Tabrizi considers existence as an external affair, but regards it as secondary to essence; Ahmad Ahwazi believes that existence and essence have an external combinatory unity; and Gholamreza Fayyazi believes that existence is realized in essence, and essence is considered as the existence's attribute in the exterior, and there is no external difference between them. After presenting these three interpretations, the arguments of the supporters of the theory of two originalities are examined and criticized, and finally, the most important criticisms of the supporters of the originality of existence are interpreted and evaluated.

    Keywords: Originality, Existence, Essence, Originality Of Existence, Originality Of Essence, Two Originalities}
  • Mina Asadi, Parvaneh Shamsipour Dehkordi*, Marzieh Entezari
    Background

    The aim of this study was to determine the effect of linear and non-linear pedagogy on motor and cognitive creativity with respect to the role of high and low memory inhibition.

    Methods

    40 students (Mean 7 ± 0.51 years) were divided into four groups (high inhibition and nonlinear training, low inhibition and nonlinear training, high inhibition and linear training, and low inhibition and linear training). The training sessions included 6 weeks, 3 sessions per week, and 60 minutes for each session. In the pretest, Torrance's cognitive thinking test and Bertsch's motor creativity test were performed on them and fundamental movements were performed in both linear and nonlinear methods.

    Results

    The results of the 2 (type of training) × 2 (memory inhibition) analysis of covariance showed that in all components (fluency, originality, and flexibility) of motor creativity and cognitive thinking, the nonlinear training group performed better than linear training (p≤0.05). In fluency and originality of cognitive thinking, high memory inhibition groups were better than low memory inhibition groups (p≤0.05). In the fluency of cognitive thinking, the nonlinear group had the highest score and the linear group had the lowest score.

    Conclusion

    The results showed that the use of nonlinear training is more effective than linear training in improving motor creativity and cognitive thinking.

    Keywords: Fluency, Originality, Flexibility, Memory inhibition}
  • Lamia Mechgoug, Salim Kerboua

    The present paper explores the way postcolonial writers integrate prior texts in their novels while shedding light on the colonized people’s experience with their colonizer. It spots light on the different intertextual clues used in VS Naipaul’s novel A Bend in the River to recall Joseph Conrad’s Heart of Darkness. The paper thus probes how Conrad’s novella is reflected in Naipaul’s postcolonial novel, how the latter comes up to creates an original narrative, and how this generative intertextual relationship revokes the eventual claim that may restrict the originality of the postcolonial text. The paper argues that Naipaul’s borrowing from another text to write his work constructs a new sense of originality, for the claim to originality is not about isolation but about association: the way an earlier text is incorporated in a new one.

    Keywords: Intertextuality, originality, Post, colonial narrative, reader}
  • محمدجواد محمدکریمی*
    حقوق مولف و طرح های صنعتی در نظام حقوقی ایران به ترتیب در دو شاخه اصلی حقوق مالکیت فکری، یعنی مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی، مورد حمایت قانونگذار قرار گرفته و برای صاحبان خود حقوق انحصاری جهت بهره برداری از دستاوردهای فکری ایجاد می نمایند. گاه آفرینه های فکری از حیث وجود شرایط لازم برای حمایت های قانونی در موقعیتی قرار می گیرند که قابلیت آن را دارند تا در دو یا چند نظام حمایتی پشتیبانی شوند. یکی از مصادیق قابل توجه در این حوزه حمایت از دستاورد فکری در قالب حقوق مولف و طرح های صنعتی است؛ آنگاه که در طراحی یک محصول ذوق، قریحه و خلاقیت انسانی متجلی در طرحی شده که از جنبه اصالت و تازگی نیز بهره مند است و این سوال مطرح می شود که کدام یک از قالب های فوق می تواند حقوق آفریننده آن را بهتر تامین نماید. با عنایت به دیدگاه های گوناگون از حیث امکان تجمیع حقوق قابل اعمال در هر یک قالب های حمایتی، پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی - توصیفی  بر آن است تا به سوالات قابل طرح در این حوزه با توجه به قوانین موضوعه ایران و تدقیق در منابع مرتبط بپردازد و سرانجام این نتیجه حاصل می شود که همپوشانی نه به طور کامل، اما تحت شرایط و ضوابط قانونی، بهره مندی جزیی از برخی حقوق و امتیازات به طور همزمان قابل تصور می باشد، حال آنکه بسیاری از حقوقدانان قایل بر تفکیک پذیری کامل هستند.
    کلید واژگان: همپوشانی نظام های حمایتی, حقوق مولف, طرح های صنعتی, وحدت هنر, اصالت}
    Mohammadjavad Mohammadkarimi *
    Copyright and industrial designs in Iran's legal system are supported by the legislator in the two main branches of intellectual property rights, i.e. literary and artistic property and industrial property, and exclusive rights are created for their owners to exploit intellectual achievements. Sometimes intellectual creations are placed in a position that they have the ability to be supported in two or more protection systems in terms of the existence of the necessary conditions for legal protection. One of the notable examples in this field, which is the subject of the current research, is the support of intellectual achievement in the form of copyright and industrial designs, When in the design of a product, elegance, beauty and creativity are manifested in the design, which also benefits from the aspect of originality and novelty, and the question arises as to which of the above formats can better secure the rights of its creator. Considering the various views regarding the possibility of aggregating applicable rights in each form of protection, the current research with an analytical-descriptive approach aims to address the questions that can be raised in this field with regard to the relevant laws of Iran and scrutiny in related sources. And finally, the result is that overlapping is not completely possible, but under legal conditions and conditions, partial enjoyment of some rights and privileges is conceivable at the same time, while many jurists believe in complete separation.
    Keywords: Overlapping between Protection Systems, Copyright, Industrial Designs, Unity of Art, originality}
  • محمدعلی خالدیان، سکینه یگانه*، کبری نودهی

    بررسی مبحث تقابل های دوگانه در آثار ادبی و هنری به جهت درک و دریافت بهتر و عمیق تری از این آثار امروزه مورد توجه زبانشناسان و روایت شناسان معاصر قرار گرفته است. در این پژوهش با نگاهی به آثار و اندیشه های سعدی، به بررسی تقابل های دوگانه یا زوج های متقابل به عنوان یکی از ارکان و عناصر محوری در مولفه هایی که سعدی به بیان مضامین و درونمایه های مرتبط با بهداشت و سلامت روان پرداخته است، توجه نموده ایم. با توجه به ماهیت مولفه های مورد مطالعه در این جستار، پارادایم پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی و روش بازنمایی، از طریق تحلیل محتوای کیفی صورت گرفته است. میدان مورد مطالعه و محدوده ی پژوهش حاضر که از طریق نمونه گیری هدفمند از آثار سعدی انتخاب شده، بر اساس اصل بسندگی کفایت شواهد، تعیین گردیده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که تقابل واژگان با بار معنایی متقابل و متضاد، بخش قابل توجهی از اشعار و نوشته های سعدی را دربر می گیرد. با نگاهی ساختارگرایانه به نمونه های مورد بررسی درمی یابیم که این نشانه ها تبیین حقیقی و عینی از راهکارهای عملی در کسب آرامش و آسایش روحی را بر اساس آموزه های اخلاقی، عرفانی و تعلیمی از جهت هنری و معنی شناسی مورد توجه قرار می دهد و در قالب تقابل های معنایی، ضمنی، ساختاری در واحد جمله و تقابل های ادبی در کلام سعدی ارایه شده است.

    کلید واژگان: سعدی, روانشناسی مثبت گرا, تقابل دوگانه, بلاغت, بدیع}
    Mohammadali Khaledian, Sakineh Yeganeh *, Kobra Nodehi

    Investigating the topic of double contrasts in literary and artistic works for a better and deeper understanding of these works has attracted the attention of contemporary linguists and narratologists. In this research, by looking at Saadi's works and ideas, we have paid attention to the investigation of double confrontations or mutual couples as one of the main pillars and elements in the components that Saadi has expressed the themes and themes related to health and mental health. According to the nature of the components studied in this thesis, the paradigm of the present research is descriptive-analytical and the method of representation is done through qualitative content analysis. The field of study and the scope of the current research, which was selected through a targeted sampling of Saadi's works, were determined based on the principle of sufficiency and sufficiency of evidence. The results of the research show that the contrast of words with opposite and opposite meanings covers a significant part of Saadi's poems and writings. With a structuralist look at the investigated examples, we find that these signs give attention to the real and objective explanation of practical solutions to obtain peace and comfort based on moral, mystical and educational teachings from the artistic and semantic point of view, and in the form of semantic, implicit, A structure in the sentence unit and literary contrasts are presented in Saadi's speech.

    Keywords: Saadi, positive psychology, dual opposition, rhetoric, originality}
  • امید مراغه*، سجاد فرهنگ، مهدی شایان مهر
    زمینه و هدف
    پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی فرآیندی تربیت افسران شایسته و راهبر در ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
    روش
    فلسفه این تحقیق تفسیری، رویکرد استقرایی، روش کیفی و استراتژی نظریه داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده می باشد. جامعه مورد مطالعه، خبرگان حوزه تعلیم و تربیت در دانشگاه های افسری آجا که اعضای نمونه با روش گلوله برفی انتخاب شدند و از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان، داده ها به اشباع رسید. به منظور ارایه الگو، باتوجه به تحلیل های صورت گرفته، از خانواده «6سی» گلیزر استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که مولفه های اصلی تربیت افسر شامل: سلامت عاطفی، عزت نفس، اصالت، تمامیت ، تعهد، معنویت، ذهن آگاهی، مدیریت هیجانات و ورزیدگی است پیامدها شامل: تربیت افسر با ویژگی های (منشاء اثر بودن، شجاع بودن، منظم بودن، تخصص و آموزش پسیوایز، تعهدورای خود، یکپارچگی و تمامیت داشتن، راهبر بودشی، فرماندهی با ابراز طبیعی، مومن بودن برشمرده اند.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق ارایه الگویی فرآیندی برای تربیت افسران شایسته و راهبر در آجا می باشد.
    کلید واژگان: تمامیت, اصالت, افسر راهبر, منشاء اثر, تربیت افسر}
    Omid Maraghe *, Sajjad Farhang, Mehdi Shayanmahr
    The present study was conducted with the aim of providing a process model for the training of competent officers and leaders in the Islamic Republic of Iran Army. The philosophy of this research is interpretive, inductive approach, qualitative method, and foundational data theory strategy with emergent approach. The studied population is experts in the field of education and training in IRI Navy officers' universities, whose sample members were selected using the snowball method, and data saturation was reached from semi-structured in-depth interviews with 19 experts. In order to present the model, according to the analysis, Glazer's "6C" family was used. The results showed that the main components of officer training include: emotional health, self-esteem, authenticity, integrity, commitment, spirituality, mindfulness, emotion management and training. The consequences include: officer training with the characteristics of being effective, brave, regular, expertise and passive training, self-commitment, integrity and integrity, being a leader, commanding with natural expression, and being faithful. The findings of this research provide a process model for the training of competent officers and leaders in IRI Army.
    Keywords: Integrity, originality, leading officer, origin of the work, officer training}
  • فایقه چلبی*، سید حسین ملکوتی هشتجین، محمدرضا مجتهدی، آیت مولائی

    قانون اساسی می بایست سمبل پویایی و انعطاف پذیری در مواجهه با چالش های نوپدید اجتماعی باشد. در اغلب قوانین اساسی دنیا امکان اصلاح قانون اساسی از طریق بازنگری رسمی پیش بینی شده است. با این وجود دشواری فرآیند اصلاحات رسمی، دموکراسی های مشروطه گرا را به این رویکرد رهنمون شده است که بازنگری قانون اساسی به طریق رسمی نمی تواند تنها راه نیل به هدف مطلوب یعنی همراهی قانون اساسی با اقتضایات جامعه و مطالبات سیاسیون، احزاب و مردم از قانون اساسی باشد. در این خصوص در ادبیات حقوق اساسی دو رویکرد منشاگرایی و پویایی شایان توجه است. مناقشه میان منشاگرایان و حامیان قانون اساسی پویا حاکی از آن است که قوانین اساسی غیر از فرآیند اصلاحات رسمی از طرق دیگر نیز قابل بازبینی و تغییر است. در این نوشتار مفهوم و مبانی قانون اساسی پویا بعنوان یک نظریه نو در عرصه نظریات قانون اساسی، حدود تعامل قانون اساسی پویا در مواجهه با قانون اساسی منشاگرا، نسبت قانون اساسی پویا با مشروعیت نظام سیاسی و تقابل یا تعامل آن با حاکمیت قانون بررسی شده است. هدف اصلی این مقاله آن است که با بررسی ابعاد و چالش های موضوع پیش رو، زمینه تحقیقات بعدی و بومی سازی نظریه حاضر را جهت رفع نارسایی های قانون اساسی ایران در مواجهه با چالش های روز قانون اساسی فراهم آورد.

    کلید واژگان: قانون اساسی پویا, بازنگری, انعطاف پذیری, منشاگرایی, حاکمیت قانون, مشروعیت}
    Faeghe Chalabi *, Seid Hossein Malakooti Hashtjin, Mohammad Reza Mojtehedi, Ayat Mulaee

    The constitution should be a symbol of flexibility in the face of social challenges. In most constitutions, it is possible to amend the constitution through a formal revision. The difficulty of the formal reform process has led constitutionalist democracies to believe that a formal revision of the constitution cannot be the only way to achieve the desired goal of meeting the constitution with the needs of society, parties, and people on the constitution in the constitutional law. In this respect, two approaches of originality and dynamism are noteworthy. The controversy between the originalists and the dynamic constitution suggests that in addition to the formal method, constitutions can be reviewed and changed informally. In this article, the concept and principles of the dynamic constitution as a new theory, survey the limits of living constitution interaction in the face of the originalist constitution, the relationship between the living constitution and the legitimacy of the political system, and its confrontation with the rule of law are examined. The main goal of this article is to provide the basis for further research and localization of the present theory by examining the dimensions and challenges of the forthcoming issue to address the shortcomings of the Iranian constitution in the face of the current challenges of the constitution.

    Keywords: Living Constitution, flexibility, originality, Rule of law, legitimacy}
  • هادی سالاری *، علی سلمانی

    بحث این مقاله درباره هنر به مثابه هنر زیبا در معماری نظام کانت است. در اینجا نشان داده می شود که کانت در ابتدای کار خود تصور و تلقی واحدی از معماری نظام فلسفه خود همچون پیکره واحدی داشته است؛ پیکره واحدی که او به آن همچون یک کل می اندیشیده است. از این رو تفکر انتقادی او یک متافیزیک است. او با عبور از متافیزیک سنتی، بنیاد متافیزیک انتقادی برآمده از خرد انتقادی یعنی؛ سوبژکتیویته را آشکار کرد. همه عناصر فلسفه او بر بنیاد سوبژکتیویته شکل می گیرد. از سوی دیگر در دوره جدید هنر همچون هنر زیبا فهمیده می شود؛ چرا که هنر پیش از دوره مدرن معنای عام تری را در بر می گیرد. بنابراین نقش کارکردی، تربیتی و معرفتی و... داشته اما برای فهم رویکرد جدید به هنر از منظر فلسفه می بایست به کانت برگردیم. از این رو نشان داده می شود که هنر زیبا به مثابه محصول نبوغ در دوره جدید و در اندیشه کانت بر بنیاد سوبژکتیویته چونان شرط امکان آن بنا می شود.

    کلید واژگان: سوبژکتیویته, نبوغ, هنر, زیبا, اصالت}
    Hadi Salari *, Ali Salmani

    We argue in this paper on art as the fine art in architectonic of system of Kant's philosophy. Here be shown that Kant had unitary image from his architectonic of system of philosophy as unitary statue. He thought the unitary statue as a whole. Therefore, his critical thought is metaphysics. Kant passed traditional metaphysics and he disclosed subjectivity that is ground of critical metaphysics and it rises from critical reason. All of elements of his philosophy is based on the ground. on the other hand, in modern time art be realized as fine art; Since art before modern time includes sense of more general it. Thus, it had functional, educative, cognitive role and for understanding this attitude from philosophical view we need to back to Kant. Therefore, be shown that fine art as product of genius in modern time and in Kant's thought is based on subjectivity as its condition of possibility.

    Keywords: subjectivity, genius, fine art, originality}
  • امیرحسین ذاکرزاده، انیسه قربانی نیا

    مکان ها آشکارا دارای ارزش هایی هستند که یکی از آن ها ارزش های فرهنگی است. اصالت یکی ازمولفه های سازنده ارزش های فرهنگی مکان است که می توان در مکان های تاریخی به ویژه مکان های میراثی جستجو کرد. شیوه های تزییناتی معماری خانه های قاجاری، دارای ارزش های کالبد ساختاری ناب، با محتوای واقع گرایانه درزمان خود بوده است. علیرغم ارزشمندی بسیار خانه های دوره قاجار، مطالعه کافی در زمینه عوامل موثر درایجاد ارزش فرهنگی این مکان ها صورت نگرفته است. هدف این پژوهش بررسی ابعاد اصالت تزیینات خانه های دوره قاجار و نقش آن درارزش های فرهنگی این میراث ارزشمند، بوده است. مطالعه حاضر، به روش توصیفی-تحلیلی، از نوع پیمایشی انجام گرفته است. حوزه پژوهش امام جمعه، وثوق الدوله و مستوفی الممالک در شهر تهران بوده است. جامعه آماری پژوهش؛ بازدیدکنندگان از خانه های منتخب و حجم نمونه (384 نفر) بود. داده ها به روش کتابخانه ای ومیدانی (پرسشنامه محقق ساخته) جمع آوری و با استفاده از روش های تحلیل عاملی ورگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان داد؛ که ویژگی های شاخص تزیینات معماری خانه های مورد مطالعه؛ حجاری، کاشی کاری، گچبری، نقاشی، آجرکاری، قطاربندی، مقرنس، آینه کاری، لمبه کوبی، ارسی و گره چینی ارسی وآلت چینی های چوبی بوده است. ابعاد اصالت تزیینات به کار رفته دراین خانه ها؛ اصالت بدیع، استثنایی، ارجاعی و دارای نفوذ، شناسایی شد. اصالت دارای نفوذ با ضریب 466/0، مهمترین بعد اصالت و اصالت های ارجاعی، استثنایی و بدیع به ترتیب دراولویت های بعدی قرارگرفته اند. تایید فرضیه پژوهش نیز نشان از تاثیر مثبت و معنی دار اصالت تزیینات خانه های دوره قاجار، بر ارزش های فرهنگی این مکان ها، دارد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که ارزش های فرهنگی خانه های قاجاری تهران، تحت تاثیر ویژگی های شاخص و اصالت تزیینات به کار رفته در این مکان ها بوده است.

    کلید واژگان: اصالت, تزیینات معماری, ارزش های فرهنگی یک مکان, خانه های قاجاری, تهران}
    Amirhossein Zakerzadeh, aniseh ghorbani nia

    Places clearly have values, one of which is cultural values. The decorative methods of Qajar houses had pure structural values with a realistic content in its own time. Not enough study has been carried out on the factors affecting the cultural value of these places, despite the great value of houses in the Qajar period. The purpose of this study was to investigate the aspects of the originality of Qajar period house decorations and their role in the cultural values of this valuable heritage. The present study is a descriptive-analytical survey. The research area is the houses of Imam Jomeh, Vosough Al-Dawlah and Mostofi Al-Mamalek in Tehran. Statistical population of research is visitors of selected houses and the sample size is 384 people. Data were collected by library and field method (researcher-made questionnaire) and analyzed using factor analysis and regression methods. The results showed that the special characteristics of the decoration of the architecture of the houses under study are carving, tiling, plastering, painting, brickwork, trainings, Mogharnas, mirror work, lambing, sash and knitting, sash and wooden masonry. aspects of the originality of the decorations used in these houses; are original, exceptional, referential and influential originality. Influential originality with a coefficient of 0.466, the most important aspect of originality and referential, exceptional and original originalities are in the next priorities, respectively. In general, it can be concluded that the cultural values of Qajar houses in Tehran have been influenced by the characteristic features and originality of the decorations used in these places.

    Keywords: Originality, Architectural decorations, Cultural values of a place, Qajar houses, Tehran}
  • سید محمدهادی قبولی درافشان*

    آشپزها با استفاده از انواع رسانه‏ها تلاش می‏کنند غذاهای مختلف با طرزتهیه و مواد تشکیل‏دهنده متنوع را به مخاطبان ارایه دهند. ابتکار در این بخش به قدری است که امروزه از هنر آشپزی سخن به میان می‏آید. همین امر سبب شده ‏است موضوع حمایت از ابتکارات غذایی، شامل دستورپخت و سفره‏آرایی، در قالب اعطای حقوق مالکیت ادبی و هنری به پدیدآورندگان آن ها مطرح شود. در امریکا، دعاوی اقامه‏شده برای حمایت از دستورپخت و شکل غذاها تا کنون با موفقیت همراه نبوده است؛ هرچند دادگاه‏ها امکان برخورداری این ابتکارات از کپی‏رایت را به طور کلی نفی نکرده‏اند. نتایج این تحقیق، که به شیوه توصیفی تحلیلی نگاشته شده است، نشان می‏دهد دستورپخت‏های فراتر از بیان ساده ترکیبات و روش تهیه غذا، که بیانگر هنر و ذوق و قریحه فرد باشد، به شرط تثبیت در حامل فیزیکی در حقوق امریکا و تجسم خارجی یافتن در حقوق ایران، حمایت‏پذیرند. البته، به دلیل حمایت‏ناپذیری ایده، منع دیگران از تهیه غذای موضوع دستورپخت ممکن نیست. شکل و شیوه ارایه غذاها نیز در صورت تحقق شرایط یادشده از حمایت برخوردار می‏شود. البته، شرط تثبیت در حامل فیزیکی بادوام حمایت از برخی سفره‏آرایی‏ها را در حقوق امریکا با مشکل مواجه می‏کند.

    کلید واژگان: اصالت, تثبیت در حامل فیزیکی, حقوق مالکیت ادبی و هنری, دستورپخت, سفره‏آرایی}
    Sayyed MohammadHadi Ghabooli Dorafshan *

    Chefs attempt to present different foods with a variety of recipes and ingredients to their audience using all types of media. Creativity, in this sector, is to the extent that nowadays people talk about the cooking art. This has led the issue of protecting culinary creations including recipes and food plating through literary and artistic rights, to arise. In the U.S, the actions already brought to protect recipes and food presentations have failed, although courts have not, as a general rule, refused the possibility of these creations to be copyrighted. The results of this descriptive-analytical article show that recipes going beyond mere listing of a food ingredients and its preparation method which indicate the person’s art, taste and talent are protectable provided that they are fixed in a tangible medium in the American law and expressed in Iranian law. However, since ideas are not protectable, third parties may not be prevented from cooking the food explained in recipes. The form of food and way of its presentation, where the above said conditions are met, would be protected too. Indeed, the requirement to be fixed in a stable tangible medium makes it difficult to protect some food presentations in U.S law.

    Keywords: Recipe, Food Presentation, Literary, Artistic Law, Originality, fixation in a tangible medium}
  • علی سیدین، مهدی کارچانی*
    حمایت قانونی از طراح یا دارنده طرح صنعتی در کشورهای مختلف به وجود اوصافی در طرح صنعتی منوط شده است؛ اوصافی اعم از جدید بودن، اصیل بودن، منحصر بفرد بودن یا ترکیبی از اینها از این جمله هستند. حمایت قانونی از طرح های صنعتی به مرحله ثبت منحصر نیست و می توان گفت میوه حمایت در هنگام دادخواهی به ثمر می نشیند. قانونگذاران مختلف، حسب شرایط، امکانات و سیاست های توسعه ای و مزیت های نسبی کشور خود، زمان احراز شرایط حمایت را تعیین کرده اند. برخی گلوگاه احراز این شرایط را در زمان ثبت قرار داده اند و برخی دیگر، دادگاه را جایگاهی مناسب تر برای احراز این شرایط پنداشته اند. گروهی نیز راهی میانه را در پیش گرفته و به نظمی بینابین تن در داده اند. نوشتار حاضر پس از توصیف و تحلیل نظام های مختلف بررسی اظهارنامه ثبت طرح صنعتی در کشورهای مختلف، به سراغ تعیین نظام موردنظر قانونگذار ایران رفته است؛ شناسایی نظام بررسی موردنظر قانونگذار از جمله نقاطی است که سال ها پس از تصویب قانون، برای جامعه حقوقی روشن و آشکار نگردیده است.
    کلید واژگان: بررسی شکلی, بررسی ماهوی, نظام تلفیقی, جدید و یا اصیل}
    Ali Seyedin, Mahdi Karchani *
    Legal protection of designer/holder of industrial design rights in different countries is subject to meeting certain requirements such as novelty, originality, individual character or combination of them. Such a protection is not limited to registration phase and it will bear fruit in litigation. Legislators, depending on the circumstances e.g. resources and development policies and comparative advantage, chose the time and form of examination. Some prefer examination in registration stage, while others considers judicial authority is more appropriate to examine substantive requirements. Other countries have taken in between approach  and applied a hybrid system. this article elucidates and analyzes different examination systems and then tries to determine legislator choice for Iran design rights regime. Despite the fact that years have passed since adoption of 2006 Act, identifying examination system of 2006 Act and clearing the cloud regarding this matter is yet a challenging and controversial subject.
    Keywords: originality, novelty, Individual Character, Substantive, Examination as to form, Hybrid system}
  • محمود حکمت نیا، زینب شعبانی*
    کاربرد کلمات «مصنف»، «پدید آورنده» و «ایجاد» ذیل تعریف «اثر» در ماده (1) قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان (1348) بر لزوم وجود عنصر خلق و آفرینش جهت برخورداری آثار از حمایت دلالت دارد. این مسئله حمایت از آثار مبین واقعیت را با چالشی جدی مواجه می سازد. آثار بیان گر واقعیت، آثار مشتمل بر گردآوری و روایت گری واقعیات، عکس ها و نقشه های جغرافیایی هستند که واقعیات یا جنبه هایی از جهانی که در آن زندگی می کنیم را شرح می دهند؛ یعنی داده ها و اطلاعات دربارهی جهان که کشف می شوند و حاصل عمل خلق و آفرینش نیستند. این آثار به علت متشکل بودن از مواد واقعی قلمروی عمومی به طور گسترده و نیز الزامات نقل دقیق واقعیات در برخی مصادیق آن، همچون زندگی نامه ها و تاریخچه ها، با عدم قطعیت چشم گیری در تشخیص «واقعیت» از «بیان واقعی» رو به رو هستند. پژوهش حاضر با به کار گیری روش توصیفی-تحلیلی در بررسی جایگاه حقوقی آثار بیان کننده واقعیت و مطالعه تطبیقی احراز اصالت در انواع مختلف این آثار در حقوق آمریکا، با توجه به ماهیت متفاوت آن ها، در صدد بیان وضعیت این موضوع در حقوق ایران برآمده و نتیجه می گیرد حقوق ایران در تشخیص ماهیت متمایز این آثار شکست خورده است.
    کلید واژگان: آثار بیان گر واقعیت, اصالت, حقوق مالکیت ادبی و هنری, واقعیت}
    Mahmoud Hekmatnia, Zeinab Shabani *
    The use of the words "Author", "Creator" and "Creation" under the definition of "Work" in Article 1 of the Law on Protection of the Rights of Authors, Writers and Artists (1348) indicates that the existence of the element of creation in works is required in order to protect them. This issue poses a serious challenge to the protection of factual works. Factual works are works that include compilation and narration of facts, photographs, and geographical maps that describe facts or aspects of the world in which we live, e.g.  data and information about the world that are discovered and are not the result of the act of creation. Due to their extensive composition of factual material of the public domain, as well as the requirements for accurate narration of facts in some instances, such as biographies and histories, these works face significant uncertainty in distinguishing between "Fact" and "Factual Expression". The present study by using a descriptive-analytic method in examining the legal status of factual works and a comparative study of achieving originality in different types of these works in American law, due to their different nature, seeks to express the status of this issue in Iranian law and concludes that Iranian law has failed to recognize the distinctive nature of these works.
    Keywords: Fact, Factual Works, Literary, Artistic Property Law, originality}
  • زینب شعبانی*، محمود حکمت نیا
    ماده 1 قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان (1348) اثر مورد حمایت را «آن چه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار» پدید آمده باشد تعریف می کند. در نتیجه لازمه ی حمایت آن است که اثر ناشی از خلاقیت و ابتکار پدید آورنده باشد. این امر در جایی که ایده و محتوای اثر راهی برای اعمال خلاقیت نداشته باشد، به گونه ای که بیان ایده تنها به یک روش یا‎روش های محدودی امکان پذیرباشد،موجب طرح این مسئله می گرددکه آیاد چنین مواردی اثرموردحمایت قانون محقق می شود یاخیر. این مسئله درحقوق ایران کم تر مطرح شده است؛ اما در حقوق آمریکا به شدت مورد بحث و بررسی قرارگرفته وتحت عنوان نظریه ادغام مطرح گردیده است. به موجب این نظریه، زمانی که برای بیان ایده ی اثر تنها یک روش یا روش های محدودی وجود داشته باشد، چنانکه ایده بیان خود را تحمیل نماید، موضوع مورد حمایت قانون محقق نمی شود؛ چرا که درواقع شرط اساسی حمایت که همان اصالت یا خلق اثر توسط پدید آورنده است انجام نشده است. این مسئله هم اکنون در حقوق ایران مطرح است. مقاله حاضر با به کارگیری روش توصیفی-تحلیلی در بررسی آرای قضایی صادره در پرونده های ادغام، درصدد تحلیل تاثیروقوع ادغام بروضعیت اصالت آثار برآمده و نتیجه میگیرد این نظریه در حقوق ایران نیز قابل اعمال است؛ همچنین ارتباط میان نظریه ادغام و شرط اساسی حمایت، لزوم شناسایی واعمال آن درحقوق ایران را دو چندان می کند.
    کلید واژگان: مالکیت ادبی و هنری, اصالت, نظریه ادغام, خلاقیت}
    Zeinab Shabani *, Mahmud Hekmatnia
    According to Article 1 of the Law on Protection of the Rights of Authors, Writers and Artists (1348) the requisite of protection is that the work must be the result of creativity and initiative of the author. This issue, where the idea of the work has no way of being creative, so that expressing the idea is possible in limited ways, raises the question of whether in such cases the work Is protected by law or not? This issue has been highly debated in the U.S Copyright law and has been called the Merger doctrine. According to this doctrine, when there is only one way or limited ways to express the idea of the work, so that the idea imposes its expression, the issue protected by law is not realized; Because, in fact, the basic condition of protection, which is the originality-creation of the work by the author-has not been fulfilled.The present article seeks to analyze the impact of the merger on the status of the originality of works by using a descriptive-analytical method in examining the judicial decisions issued in merger cases and concludes that this doctrine is also applicable in Iranian law; Also, the connection between the Merger doctrine and the fundamental condition of protection doubles the necessity for identifying and applying it in Iranian law.
    Keywords: Literary & Artistic Property, originality, Merger Doctrine, creativity}
  • سمانه دوستی، زهره داودپور*، لیلا زارع
    محله های شهری از عناصر حیات بخش هر شهر محسوب می شوند و فرهنگ ساکنان در تارو پود محله ها نهفته است. بافت تاریخی نیز به عنوان میراث ارزشمند انتقال دهنده فرهنگ و هویت شهر به نسل بعد است. به همین خاطر روزگاری که محله های تاریخی به عنوان نماد امنیت، آسایش و اصالت ساکنان بودند، به علت ناکارآمدی ساختارشان، دچار ناپایداری و از هم گسیختگی ساختار اجتماعی و در نهایت از بین رفتن اصالت محله های بافت تاریخی شده است. بدین ترتیب شناسایی مولفه های اصالت در محله های بافت تاریخی شهر تهران که منبعث از مکاتب فلسفی و اعتقادی ساکنین محله است، به عنوان هدف این مقاله لحاظ گشته است. لذا از طریق مطالعه اسنادی به روش مشاهده به کمک مصاحبه های عمیق، تجارب زیستی ده نفر از ساکنین محله شیخ هادی در منطقه 11 شهرداری تهران به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به روش هفت گانه کلایزری مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. در نهایت خوانش پدیدارشناسانه اصالت محله های بافت تاریخی شهر تهران، از مولفه های زیبایی شناختی، ادراکی - رفتاری و عملکردی - فعالیتی نشات گرفته است به طوریکه اعتقادات و باورهای شخصی، ادراک و دریافت های فردی، مدت زمان سکونت، عناصر زیبایی شناختی، عوامل خوانایی مکان و عناصر عملکردی و فعالیتی به عنوان بنیاد اصلی اصالت محله های بافت تاریخی شهر تهران در تعامل با هویت مکان و افزایش حس تعلق شناخته شده است.
    کلید واژگان: اصالت, بافت تاریخی, محله}
    Doosti Samaneh, Zohreh Davoodpour *, Leila Zare
    Urban neighborhoods are one of the life-giving elements of any city and the culture of the inhabitants lies in the fabric of the neighborhoods. The historical context as a valuable heritage transmits the culture and identity of the city to the next generation. For this reason, once the historic neighborhoods as a symbol of security, comfort and originality of residents, due to the inefficiency of their structure, the social structure has suffered from instability and disintegration, and finally the originality of neighborhoods of historical context has been lost. Thus, identifying the components of originality in the neighborhoods of the historical context of Tehran, which originates from the philosophical and doctrinal schools of the residents of the neighborhood, has been considered as the purpose of this article. Therefore, through in-depth observational documentary study with the help of in-depth interviews, the biological experiences of ten residents of Sheikh Hadi neighborhood in District 11 of Tehran Municipality were selected by purposive sampling and evaluated and analyzed by weekly clipping method. Finally, the phenomenological reading of the originality of the neighborhoods of the historical context of Tehran has originated from the aesthetic, perceptual-behavioral and functional-activity components, so that personal beliefs and beliefs, individual perceptions, duration of residence, aesthetic elements, readability factors and Functional and activity elements are recognized as the main foundation of the originality of the neighborhoods of the historical context of Tehran in interaction with the identity of the place and increase the sense of belonging.
    Keywords: Originality, Historical context, Neighborhood}
  • محمود حکمت نیا، رحیم پیلوار*، مسعود زنگنه
    ورزش همانند صنایع دیگر دارای محصولات و کالاهایی است که ممکن است مبتنی بر مهارت، هنر، فکر و دانش باشد. در این میان پردرآمدترین آن ها فروش امتیاز پخش رسانه ای مسابقات ورزشی است که در قالب یک قرارداد، باشگاه و یا لیگ و یا فدراسیون ورزشی، حق پخش مجموعه مسابقه را به طرق مختلف به سازمان یا شرکتی که در حوزه پخش رسانه ای تخصص دارد، واگذار می کند. با وجود این سطح از اهمیت تجاری و اقبال عمومی در مورد مسابقه های ورزشی حرفه ای، یکی از تردیدهای مهم این است که آیا مجموعه یک مسابقه ورزشی حرفه ای می تواند به عنوان "اثر" ادبی و هنری هم مورد حمایت حقوق مالکیت فکری قرار گیرد؟ این پژوهش به دنبال آن است تا با کمک از اصول بنیادین مالکیت ادبی و هنری، اثبات نماید مسابقات حرفه ای ورزشی این قابلیت را دارند تا با توجه به صدق جنبه های اصالت و بیان شدن به صورت قالب و شکل خاص، مصداقی از آثار ادبی و هنری تلقی شوند و نتیجتا حقوق مادی و معنوی ناشی از آثار ادبی و هنری شامل آنها گردد و البته در این راه از حقوق تطبیقی هم جهت بررسی سیر حرکت حقوق دیگر کشورها استفاده خواهیم کرد.
    کلید واژگان: حقوق مالکیت ادبی و هنری, اثر, ورزش حرفه ای, مسابقه ورزشی, اصالت}
    Mahmoud Hekmatnia, Rahim Pilvar *, Masoud Zangene
    Sport, like other industries, has products and goods that may be based on skill, art, thought and knowledge. With a glance, it's possible to see professional sports competitions and surrounding affairs as the source of products that are shaping up in the industry. One of the achievements of these races is the sale of points, television broadcasting, ticket sales, promotions, and the like; among them the most profitable is the sale of sporting media player points, which are in the form of a contract, club or league or sports federation, the right to broadcast The contest settles in a variety of ways to an organization or company that specializes in broadcast media. Regardless of the level of commercial importance and popularity of professional sports competitions, one of the most important doubts is whether a set of professional sports competitions can be protected as literary and artistic work as intellectual property rights? This research seeks to prove, with the help of the fundamental principles of literary and artistic works, that professional sports competitions have the ability to take into account the truthfulness of the aspects of originality and expression in a particular form and form of the case of literary and artistic works of thought And hence the monitory and moral rights arising from literary and artistic works.
    Keywords: copyright, work, professional sport, sport competition, originality}
  • قربان محبوبی*، مهدی نیکنام، حسن ابراهیمی اصل

    هدف از این تحقیق، تبیین الگوهای مطرح در معماری معاصر ایران بعد از انقلاب از منظر تعامل اصالت و نوآوری می باشد. همانگونه که مکاشفه معماری هر کشوری در یک سلسله تاریخی موجب ارتقاء و پیشرفت سطح معماری کشور می شود، از طرف دیگر می تواند موجب ارتقاء از جنبه های پنهان معماری در زمینه اصالت و نوآوری و تعامل تاریخی با معماری بومی و گذشته خود باشد. با پیروی از این موضوع که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شروع و حرکت معماری از نظر تغییر رویه قبلی به نگرشی نوین استارت می خورد، لذا ارزیابی میزان نوآوری و تعامل با معماری گذشته خود از جنبه های پیروی از مضامین اصالت، ضمن تغییر رویه قبلی به روند معماری معاصر بعد انقلاب از موازین اساسی و اهداف اصلی جهت گیری مقاله می باشد. همچنین طرح سوال تحقیق بدین صورت است که؛ چه عواملی نشان دهنده ی معماری با زمینه هویت و اصالت به عنوان یک شاخصه در آثار معماران بعد از انقلاب می باشند؟ روش تحقیق در این پژوهش به صورت فرا تحلیلی و قیاسی- استدلالی می باشد. نتایج تحقیق حاکی است با رشد هویت طلبی گذشته در معماری معاصر بحث تعامل و اصالت در قالب انسان و ابعاد فرهنگی او در معماری بعد از انقلاب بیشتر ظهور و نمود می کند و غرب گرایی به عنوان یک فرهنگ بیگانه سرکوب شده است و اکثر آثار مطرح دارای یک ذهنیت فرهنگی بومی و برجستگی هویتی -ملی می باشند.

    کلید واژگان: معماری بعد انقلاب, اصالت, نوآوری, کیفیت معماری, معماری معاصر}
    Ghorban Mahmoudi *, MAHDI Niknam, Hassan Ebrahimi Asl

    The current study aims to explain the patterns in the contemporary architecture of Iran after the revolution in terms of the interaction of originality and innovation. As the architectural revelation of every country in a historical series leads to the improvement and advancement in the level of a country’s architecture, it can also cause an improvement in the latent aspects of architecture in terms of originality and innovation and historical interaction with its vernacular and past architecture. Following the fact that after the victory of the Islamic Revolution, the beginning and movement of architecture in terms of changing the previous approach to a new attitude, therefore, evaluation of the level of innovation and interaction with its past architecture in terms of following the themes of originality, while changing the previous approach to the contemporary architecture after the revolution is one of the main criteria and goals of the paper. The research method is meta-analysis and deductive-reasoning. Research results show with the growth of past identity seeking in contemporary architecture, the topic of interaction and originality in the form of man and his cultural dimensions in post-revolution architecture becomes more manifested and visible and Westernism as a foreign culture has been suppressed and most of the remarkable works have an indigenous cultural mentality and identity prominence.

    Keywords: Architecture after revolution, Originality, Innovation, architectural quality, Contemporary Architecture}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال