به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « political rights » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «political rights» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • معصومه حیدری*

    حقوق شهروندی یکی از مبانی فکری دموکراسی و مفاهیم اساسی زندگی دموکراتیک به شمار می رود. شهروندی مقوله ای است که با مفهوم فرهنگ هر جامعه گره خورده و فرهنگ هر مرزوبوم ناشی از سه قلمرو اساسی فعالیت های اجتماعی، فضای سیاسی و وضعیت اقتصادی آن جامعه است. در یک جامعه مدنی حقوق یک فرد عبارتند از: حقوق اساسی به معنی حقوق بنیادی شهروندان یک جامعه، حقوق سیاسی به معنای حق مشارکت در فرایندهای سیاسی، حقوق اجتماعی که دربرگیرنده حقوق اقتصادی و نیز حداقل های استانداردهای زندگی در تسهیلات اجتماعی است. میزان رعایت و اهتمام به حقوق شهروندی در هر کشوری را با مقیاس مجالس قانونگذاری و سایر ارکان قانونگذاری می توان سنجید. در این راستا حقوق شهروندی به عنوان یکی از بدیهی ترین حقوق فردی و گروهی سهم به سزایی در احساس عدالت اجتماعی را دارا می باشد، به طوری که میزان رعایت حقوق شهروندی در جامعه ملاک و معیار مناسبی جهت سنجش نابرابری های اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی محسوب می شود. به طور کلی احترام به حقوق شهروندی و رعایت و تضمین آن در یک جامعه به دور از رنگ و زبان و نژاد و قومیت و مذهب همواره مورد تاکید قرار گرفته، علی الخصوص در جامعه اسلامی ایران که مبنا و پایه های آن بر طبق موازین اسلام نهاده شده و امروزه حقوق شهروندی و توجه به حقوق سیاسی و مدنی ، حقوق و آزادی های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و حقوق قضایی افراد جامعه یکی از عناصر تفکیک ناپذیر هر قانون اساسی بوده و لزوم توجه و صیانت از حقوق شهروندی در اصول متعدد فصل پنجم قانون اساسی جمهوری به صراحت آمده است . بنابراین معنای اصلی حقوق شهروندی رعایت و حفظ حقوق افراد و انسان ها در بخش کلان جامعه است و شهروندان باید از همه حقوق ازجمله حقوق سیاسی و مدنی، حقوق قضایی، حقوق اقتصادی و رفاهی برخوردار باشند.

    کلید واژگان: قانون اساسی, حقوق شهروندی, حقوق سیاسی, حقوق اجتماعی, حقوق ملت}
    Masoume Heydaari *

    Citizenship rights are one of the intellectual foundations of democracy and the basic concepts of democratic life. Citizenship is a category that is tied to the concept of the culture of each society and the culture of each border and environment is derived from the three basic realms of social activities, the political environment and the economic status of that society. In a civil society, the rights of an individual include: fundamental rights, meaning the fundamental rights of the citizens of a society, political rights, meaning the right to participate in political processes, social rights, which include economic rights and minimum standards of living in social facilities. The degree of observance and attention to citizen's rights in any country can be measured by the scale of legislative assemblies and other legislative bodies. In this regard, citizenship rights, as one of the most obvious individual and group rights, has a significant contribution to the feeling of social justice, so that the degree of observance of citizenship rights in the society is considered a suitable criterion for measuring social, political, economic and cultural inequalities. In general, respect for the rights of citizens and their observance and guarantee in a society far from color, language, race, ethnicity and religion have always been emphasized, especially in the Islamic society of Iran, whose foundations are laid according to the standards of Islam. Today, citizenship rights and attention to political and civil rights, economic, social, and cultural rights and freedoms, judicial rights of members of the society are one of the inseparable elements of every constitution, and the need to pay attention and protect citizenship rights in the numerous principles of the fifth chapter (Laws nation) the constitution of the republic is clearly stated. Therefore, the main meaning of citizenship rights is to observe and preserve the rights of individuals and human beings in the larger part of society, and citizens should enjoy all rights, including political and civil rights, judicial rights, economic and welfare rights.

    Keywords: Constitution, citizenship rights, Political Rights, social rights, Nation's Rights}
  • Mahmoud Shafiei *
    The present article consists of three sections. The first section considers some dimensions of the discussion on ‘rights’ in the framework of religious thought with the centrality of jurisprudence, and distinguishes four types of rights, defining each of them. This section aims at specifying the central point of the subject of this study. In the framework of jurisprudence, rights – as opposed to obligations – contain benefits for a Muslim, and they have been mentioned inside Shariʿa in a variety of direct or indirect forms through legal or non-legal languages. Sometimes, such rights have not been mentioned in Shariʿa. The latter type constitutes of rights that we may cause them to be confirmed by Shariʿa through some certain mechanisms. In the second section of this study, the nature of the theory of Ibāḥa (literally, ‘permissibility’) and important arguments in this regard have been considered. Our purpose in entering this section was clarifying the mechanisms of confirmation of right of the fourth type. The last section of the article is dedicated to the political results of the theory of ibāḥa from the viewpoint of political rights. In this section, we have discussed in detail that by accepting the theory of ibāḥa, the way is paved for harmonizing the religious world with other worldly realms.
    Keywords: ibāḥa, Right, obligation, Political rights}
  • فوزیه کشاورز، حمید ضرابی*، کورش استوار سنگری، بابک باصری
    حقوق زنان بیش از گذشته، امروزه در کانون توجه جوامع بشری و نهادهای سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است که اگر بدان توجه نشود صرف نظر از لطمه به سلامت جسمی و روانی زنان، مشکلات عدیده ای را در جوامع ایجاد خواهد کرد، به هر حال زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. ستم ها و نارواهایی که در طول تاریخ بر جامعه زنان تحمیل شده قانونگذار بین المللی و داخلی را به سمت وضع قوانین و مقرراتی برای جلوگیری از این ستم ها و حمایت از حقوق زن در تمامی زمینه ها سوق داده است ؛ ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست . در ایران ، با انقلاب مشروطه در سال 1304 هجری شمسی اولین قانون اساسی نوشته شد و علی رغم تلاش زنان در ظهور این جنبش، در اولین قانون اساسی و متمم آن نامی از زنان برده نشد و لیکن بعدا قوانین عادی جسته گریخته در خصوص زنان قوانینی را وضع کردند. با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توجه بیشتری به حقوق زنان شد و خانواده واحد بنیادین و نهادی مقدس تلقی شد و همچنین مجلس شورای اسلامی بیشتر از قبل در خصوص حقوق سیاسی و اجتماعی زنان قوانینی را وضع کرد و رفته رفته نیز شاهد تغییرات مثبتی در قوانین ایران در خصوص زنان هستیم؛ در این مقاله با روش تحقیق توصیفی - تحلیلی تلاش شده است که تحولات قانونگذاری کشور ایران در خصوص زنان، از قاجاریه تا به امروز بیان شود.
    کلید واژگان: زنان, حقوق سیاسی, حقوق اجتماعی, تاریخ مشروطه, قانون مداری}
    Foziye Keshavarz, Hamid Zarabi *, Korush Ostovarsangari, Babak Baseri
    Women's rights are more in the spotlight today than ever before in human societies and political and social institutions, which, if not addressed, will create many problems in societies, regardless of the damage to women's physical and mental health. They make up half of the world's population. The oppression and injustice that has historically been imposed on women's society has led international and domestic legislators to enact laws and regulations to prevent such oppression and to protect women's rights in all areas; Iran is no exception to this rule. In Iran, with the Constitutional Revolution in 1304 AH, the first constitution was written and despite the efforts of women in the emergence of this movement, the first constitution and its amendment did not mention women, but later ordinary laws were passed on women. They laid down. With the victory of the Islamic Revolution in 1978, the constitution of the Islamic Republic of Iran paid more attention to women's rights and the family was considered a fundamental and sacred institution, and the Islamic Consultative Assembly passed more and more laws on women's political and social rights. We are also witnessing positive changes in Iranian laws regarding women; In this article, with the method of descriptive-analytical research, an attempt has been made to express the changes in the legislation of Iran regarding women, from Qajar to the present day.
    Keywords: Women, Political Rights, Social Rights, constitutional history, Rule of law}
  • محسن امامی قشلاق*، آرزو حسینیه

    حقوق سیاسی بیانگراین است که انسان بتواند در زندگی سیاسی-اجتماعی، کشور خود از راه انتخاب زمامداران، مقامات سیاسی شرکت جویند و یا در تصدی مشاغل سیاسی و اجتماعی کشور خود نایل آید یا در مجامع آزادانه، عقاید خود را به خوبی ابراز کند؛ از این رو منشور حقوق شهروندی نشان دهنده دغدغه دولت در آگاه سازی عمومی درباره حقوق شهروندی و نهادینه کردن احترام به حقوق بشراست. دراین راستا یکی از مهم ترین محورهای منشور حقوق شهروندی مساله حقوق زنان است. براین اساس هدف از مقاله حاضر، بررسی وتحلیل میزان توجه به حقوق شهروندی زنان در قاموس منشور حقوق شهروندی می باشد. پژوهش فوق نشان دهنده این امر است که حقوق شهروندی زنان در منشور حقوق شهروندی درحد قابل قبولی مورد توجه قرار گرفته ولی با این حال نبود ضمانت اجرای مناسب از یک سو و برخی چالش های عملی و اجرایی از سوی دیگر حقوق زنان را در ایران با موانع جدی مواجه نموده است.

    کلید واژگان: حقوق سیاسی, حقوق شهروندی, حقوق زنان, حقوق بشر, عدم تبعیض}
    Mohsen Emami Qashlaq *, Arezo Hoseinie

    Political rights mean that a person can participate in the socio-political life of his country by electing rulers, political officials, or in holding political and social jobs in his country, or expressing his ideas well in free assemblies; Thus, the Charter of Citizenship Rights reflects the government's concern in raising public awareness of citizenship rights and institutionalizing respect for human rights. In this regard, one of the most important issues of the Charter of Citizenship is the issue of women's rights. Accordingly, the purpose of this article is to review and analyze the degree of attention to women's citizenship rights in the dictionary of the Charter of Citizenship Rights. The above study shows that women's citizenship rights have been considered to an acceptable extent in the Charter of Citizenship Rights. However, there is no guarantee of proper implementation on the one hand and some practical and executive challenges on the other hand. Has faced serious obstacles.

    Keywords: Political Rights, Citizenship Rights, women's rights, Human Rights, Non-Discrimination}
  • روح الله شریعتی*
    هدف این پژوهش بررسی لزوم یا عدم لزوم اجازه ی زوجه از زوج نسبت به استیفای حق مشارکت سیاسی است. نتایج این تحقیق با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی حاکی از آن بوده است که اگر دلیل محکمی بر اذن زوجه از زوج یا عدم آن نباشد، باید به دنبال «اصل» در مساله بود و بدان عمل کرد. اولا، بنابر سیره ی فقهای سلف، در فقه فردی صرفا مواردی از مشارکت که با حق زوج منافی نباشد، نیازمند اجازه نیست. ثانیا، براساس فقه حکومتی نیز مبنای حقوق و تکالیف متقابل فرد و دولت اقتضای دارد افراد تکالیف اجتماعی خود را انجام دهند؛ لذا در آن بخش از مشارکت که تکلیف زن است، نه تنها اجازه نمی خواهد، بلکه زوج نمی تواند مانع آن گردد، حتی اگر با حق او منافی باشد؛ اما آن بخش از مشارکت که در قالب تکلیف نمی گنجد و حق زن است، اصل بر عدم اجازه است، مگر دلیل خاصی اجازه را بطلبد. ثالثا، مشارکت سیاسی زن باید با رعایت اصول و واجباتی مانند حفظ هویت اجتماعی و خانوادگی فرد و حفظ عفت همراه باشد.
    کلید واژگان: مشارکت سیاسی, حقوق زنان, حقوق سیاسی, حقوق اجتماعی, حق زوج}
    Ruhollah Shariati *
    The purpose of this study is to investigate the necessity or non-necessity of the wife's permission from the husband to get back the right of political participation. The results of this research, based on the descriptive-analytical method, have indicated that if there is no strong reason for the wife's permission from the husband or not, the "principle" in the problem should be sought and acted upon. First, according to the tradition of Salaf jurists, in individual jurisprudence, only cases of participation do not require permission that they do not contradict with the right of the spouse. Secondly, according to government jurisprudence, the basis of mutual rights and duties of the individual and the state requires individuals to perform their social duties. Therefore, in that part of the participation which is the duty of the wife, not only she does not need to get permission, but the husband cannot prevent her, even if it is against his right. But that part of the participation which does not fit in the form of duty and is a woman's right, the principle is based on not to allow, unless it requires permission for a specific reason. Third, women's political participation must be accompanied by the observance of principles and obligations such as the preservation of the individual's social and family identity and the preservation of chastity.
    Keywords: Political Participation, women's rights, Political rights, Social rights, Marriage rights}
  • محمدعلی توانا، نوش آفرین عزیزی

    در نظام خلافت ماوردی، مخالفان چه جایگاهی دارند و احیانا از چه حقوقی بهره مندند؟ یافته های این مقاله نشان می دهد: در نظام خلافت ماوردی، می توان مخالفان عقیدتی، سیاسی و مخالفان عقیدتی-سیاسی را از هم بازشناخت. مهمترین مخالفان عقیدتی کافران ذمی و مرتدان هستند.کافران ذمی از حقوق مدنی و اجتماعی و سیاسی برخوردارند، هرچند از منظر مدنی، اجتماعی و سیاسی با اکثریت مسلمان برابر نیستند،مرتدان از تمامی حقوق مدنی و اجتماعی و سیاسی محرومند. مهمترین مخالفان عقیدتی-سیاسی، باغیان هستند. باغیان مشروط بر این که از نظام خلافت، اعلان استقلال نکنند، دارای حقوق اولیه مدنی و اجتماعی هستند، و در درون نظام خلافت در مرتبه ای همتراز با مخالفان عقیدتی قرار می گیرند. البته مخالفان عقیدتی-سیاسی فاقد حقوق سیاسی اند.مهمترین مخالفان سیاسی، محاربان هستند. محاربان به واسطه این که خطری بنیادین برای نظام سیاسی محسوب می شوند و به کنش خشونت آمیز مسلحانه مبادرت می کنند، از کلیه حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی محرومند و هیچ جایگاهی در درون نظام خلافت ندارند. مقاله حاضر از روش خوانش متن -زمنیه محور برای تحلیل محتوای کتاب احکام السلطانیه بهره می برد.

    کلید واژگان: ماوردی, احکام السلطانیه, نظام خلافت, مخالفان, جایگاه, حقوق مدنی, اجتماعی و سیاسی}
    MohammadAli Tavana, NooshAfarin Azaizi

    what is the question of the position of the opposition in the system of caliphate, and what rights do they have?The findings of this paper show that in the system of caliphate,the ideological,political,and political-ideological opposition can be identified.The most important opponents of the ideology are the disbelievers and the apostates.Dafi disciples have civil, social and political rights, although they are not equal in civil, social, and political terms with the Muslim majority, the apostates are deprived of all civil, social and political rights.The most important political-ideological opponents are the Gardens.Provided that they do not stand up for the caliphate system, they have basic social and civil rights, provided they are at the same level as the caliphate,on par with the ideological dissent. political dissenters lack political rights. The most important political opponents are Mohareb.The hostages are deprived of all civil, social and political rights because they are a fundamental threat to the political system and engage in violent acts of armed resistance, and they have no place in the system of caliphate.

    Keywords: Al-Mawardi, Al-Ahkam al-Sultania, Caliphate, dissidents, Position, civil, social, political rights}
  • مهدی ذاکریان*
    سه موضوع کانونی در موضوع آموزه های اسلامی و حقوق بشر می تواند مورد توجه باشد: 1. حقوق بشر چیست؟ 2. نقد اسلام بر حقوق بشر کجاست؟ و 3. تبیین دیدگاه اسلام از حقوق بشر چگونه انجام می شود؟ روشن است که حقوق بشر در گذشته های دور به دشواری می توانست در مذاهب و ادیان ورود پیدا کند. (Tomuschat, 2008: 18) اسلام نیز به مانند همه دیگر مذاهب در آغاز از در آشتی با حقوق بشر هم نشین نشد.  بسیار طبیعی به نظر می رسید که طرفداران حقوق بشر بتوانند احکامی مانند آزادی اندیشه، بیان، مذهب و نیز رویارویی با برده داری، شکنجه، مجازاتهای خشن و اعدام را به عنوان یک باور و ارزش جهانی  گسترش دهند. از سوی دیگر، شماری از رهبران و علمای مذهبی ادیان گوناگون به جای ارایه روندهای بهتر برای زندگی افراد که در هر مذهب وجود دارد، با تاکید بر نقطه های تقابل به حقوق بشر تاختند. اینگونه شد که احکام مذهبی با حقوق بشر در ستیز قرار گرفت و برخی تقابل شریعت با حقوق بشر را مطرح کردند. این پژوهش در پاسخ به پرسش کلیدی چگونگی آشتی میان حقوق بشر و اسلام این فرضیه را مورد آزمون قرار می دهد که: جا به جایی تعامل شریعت اسلامی با آموزه های مدنی اسلامی در موضوع حقوق بشر کاهنده جنبه های سلبی ارتباط حقوق بشر و اسلام است. پژوهشگر در این زمینه از مطالعات شخصی و یافته های آموزشی - پژوهشی خویش برای تنظیم این نوشتار بهره برده است.
    کلید واژگان: اسلام, حقوق بشر, جهان شمولی, تشیع, ایران, حقوق مدنی و سیاسی, حقوق زنان, شریعت}
    Mehdi Zakeiarn *
    Three focal points in the subject of Islamic teachings and human rights can be considered: 1. What are human rights? 2. Where does Islam critique human rights? 3. How is the viewpoint of Islam about human rights? It is clear that human rights in the distant past could have been difficult to enter in religions (Tomuschat, 2008: 18). Islam, like all other religions, did not begin to reconcile with human rights at the outset. It seemed very natural for human rights advocates to extend the rules of freedom of thought, expression, religion, and confrontation with slavery, torture, harsh sentences and executions as a universal belief and value. On the other hand, instead of presenting better ways for the lives of individuals in every religion, a number of religious leaders and scholars from different religions have emphasized points of opposition to human rights. It became perceived that religious laws were in conflict with human rights and some discussed the contradictions of the Shari'a with human rights were raised. This research examines the hypothesis in response to the key question of how reconciliation between human rights and Islam takes place. The authors hypothesize that the shift in the interaction of the Islamic Sharia with Islamic civil law on human rights reduces the link between human rights and Islam. The researcher has used personal studies and research findings.
    Keywords: Islam, Human rights, universality, Shiism, Iran, civil, political rights, Women's Rights, Sharia}
  • سیدصادق حقیقت، مرتضی اکبری
    بازخوانی سنت در برخورد با دستاوردهای عقلی بشر مدرن، برای حل تضادهای پیش آمده بین عقلانیت سنتی و عقلانیت مدرن ضروری است. هر سنت دینی، تفسیری از چندین امکان تفسیر از متون دینی است که بر اساس عقل برسازنده دوران خویش ارائه شده است و همچنان امکان ارائه تفسیری نوین از متن، بر اساس عقلانیت حال حاضر بشر، محتمل است. از این رو، این نوشتار درپی آن است که با بازخوانی وجهی از وجوه سیره سیاسی اجتماعی نبی مکرم اسلام9 در قالب شکل گیری دولت مدینه و امت واحده بپردازد که در سیر تاریخ تحول دولت اسلامی به فراموشی سپرده شده و تبعات عمیق و جدی سیاسی حقوقی آن مغفول مانده است و گامی در جهت ایجاد وحدت معرفت شناختی در میان سنت دینی و عقلانیت جدید بردارد. این مقاله با بررسی مفاد پیمان نامه مدینه النبی که در حکم قانون اساسی دولت شهر مدینه النبی است، ماهیت سیاسی دولت مدینه و نیز اثرات حقوقی آن را بازشناسایی می کند. بر این اساس و با تاکید بر حقوق و آزادی های سیاسی مردم در پیمان نامه مدینه می توان نتیجه گرفت که دولت پیامبر اکرم9 با احترام به آزادی انسان و حق تعیین سرنوشت خویشتن شکل کرفته است.
    کلید واژگان: پیمان نامه, مدینه النبی, حقوق سیاسی, حقوق اقلیت های مذهبی, عقلانیت جدید}
    Seyyed Sadegh Haghighat, Morteza Akbari
    In order to resolve the contradictions between the traditional rationality and modern rationality, it is necessary to reflect and review the tradition in dealing with the intellectual achievements of modern human being. Each religious tradition is an interpretation of several possible interpretations of religious texts which have been offered based on the constitutive wisdom of their era. And it is also possible to present a new interpretation of the text based on the current rationality of mankind. Hence, this paper seeks to reconsider the aspects of the political and social behavior of the prophet of Islam (PBUH) in the form of the establishing town-state of Medina and Ummah.- which have been forgotten in the course of the Islamic State developments and its deep political and legal consequences have been neglected- and to take a step towards the creation of epistemological unity among the religious tradition and the new rationality. This paper examines the provisions of Treaty of Medina which could be considered as the Constitution of Medina and scrutinizes the political nature of town-state of Medina and its legal consequences. With emphasis on political freedom and rights of the people in Treaty of Medina it could be concluded that the town-state of Medina was established by respecting the human being's freedom and the right to self-determination.
    Keywords: Medina, Political Rights, The rights of Religious Minorities, the Modern Rationality, Treaty}
  • عباس عمادی، ابوالفضل شکوری
    حقوق سیاسی انسان، بخش مهمی از حقوق بشر است که امروزه در اعلامیه ها و متون مربوط به حقوق بشر حقی طبیعی و غیرقابل سلب شناخته می شود و در بسیاری از کشورها و نظام های مردم سالار نیز مبنای مشروعیت نظام سیاسی قرار گرفته است. در سنت اسلامی، رویکردهای متفاوتی در مواجهه با این مقوله مدرن وجود دارد که هر یک از آن ها بر مبانی معرفتی خاص خود استوار می باشد. برخی از عالمان دینی و فقهای نواندیش در مواجهه با این مسئله صورت بندی جدیدی از مناسبات مردم و حکومت ارائه نموده و حقوق سیاسی انسان را با بهره گیری از ذخایر فقهی و با رجوع به منابع دینی توجیه نموده اند. پرسش اصلی این نوشتار آن است که «فقه نواندیش، حقوق سیاسی انسان را بر اساس کدام مبانی معرفتی اثبات می کند و در استدلال بر آن، چه قواعد و اصولی از سنت اسلامی را مورد استناد قرار می دهد» ؟ نتایج تحقیق نشان می دهد که «باور به خاستگاه الهی حقوق» ، «اعتقاد به حقوق فطری» ، «باور به کرامت ذاتی انسان» ، «مرجعیت دین در زندگی سیاسی» و «تاکید بر عقل و گزاره ها ی قطعی عقلانی» ، مهم ترین بنیادهای نظری حقوق سیاسی در سنت نواندیشی فقهی است که اندیشه فقی هان نواندیش درباره حقوق سیاسی انسان بر پایه آن ها قرار دارد.
    کلید واژگان: حقوق سیاسی, نواندیشی فقهی, فقه سیاسی, مردم سالاری دینی, اندیشه سیاسی اسلام}
    Abbas Emadi, Abolfazl Shakouri
    The Human being's political rights are an important part of human rights that is now recognized as a natural, inalienable and inviolable right in declarations and texts related to human rights and in many countries and democracies, it is considered as the basis of the legitimacy of the political system. In Islamic tradition, there are various approaches to this modern category which lie in their own specific epistemic foundations. Facing this phenomenon, some reformist jurists and religious scholars have presented a new formulation of relations between the people and the government and justified the political rights of the human being by using the jurisprudential texts and referring to religious sources. The main question of this paper is "based on which epistemic foundations does the reformist jurisprudence prove the political rights of human being, and what are the rules and principles of the Islamic tradition in its arguments?"The results of the research show that "belief in the divine origin of law," "belief in natural rights," "belief in human dignity," "the authority of religion in political life," and "emphasis on reason and definite rational propositions," are the most important theoretical foundations of political rights in the modern jurisprudential tradition in which the ideas of reformist jurisprudents on human rights lie.
    Keywords: Political Rights, Modern Thinking Jurisprudence, Political Jurisprudence, Religious Democracy, Islamic political Thinking}
  • علی کاظم زاده*

    حقوق سیاسی، بخشی از حقوق بشر است که به حقوق انسان ها در حوزه سیاست می پردازد و اموری از قبیل حق تعیین سرنوشت و مقدرات سیاسی و حق آزادی های سیاسی را شامل می شود. حق تعیین سرنوشت و مقدرات سیاسی مهمترین حقوق سیاسی است؛ حوزه عمومی ملک مشاع انسان هاست و میزان رای مردم است . متصدیان امور عمومی به نیابت و انتخاب مردم انجام این خدمات را به عهده می گیرند. تصرف و دخالت در حوزه عمومی، بدون رضایت و اذن مردم مجاز نیست؛ در نظام مردم سالاری معیار بهره مندی از حقوق عمومی رضایت اکثریت با احترام به حقوق اقلیت می باشد؛ از جمله حق مشارکت سیاسی که شامل حق تعیین سرنوشت، حق شرکت مردم در انتخابات و همه پرسی ها، حق شرکت در تصمیم گیری ها، حق دسترسی شهروندان به مناصب دولتی، حق انتقاد و اعتراض، حق عزل، حق انتخاب رهبران و شرکت مستقیم و غیرمستقیم در سیاست گذاری عمومی و حق برخورداری از آزادی های سیاسی، حق برخورداری از آزادی بیان و آزادی احزاب می باشد. این حقوق سیاسی ابزارهای اعمال نظارت مردم بر دولت می باشند؛ که هریک از این ها نوعی نظارت مردم بر دولت است اگر مردم از هیات حاکمه منتخب خویش ناراضی شوند در انتخابات بعدی فرد دیگر را انتخاب می کنند یا در آن شرکت فعال پیدا نمی کنند و بدین طریق مراتب نارضایتی خود را اعلام داشته و ابزار نظارتی را نسبت به هیات حاکمه اعمال می کنند.

    کلید واژگان: دولت, حقوق سیاسی, همه پرسی, مشارکت سیاسی, نظارت مردم}
    Ali Kazemzadeh *

    Political rights are part of human rights that address human rights in the field of politics, including matters such as the right to determine their political destiny and political rights, and the right to political freedoms. The right to determine their fate and political destiny is the most important political right; the public domain is common to human beings and is the voice of the people. Public service providers are responsible for selecting people to do this service, Capture and interference in the public domain is not permitted without the consent and consent of the people; in the democratic system, the criterion of enjoying public rights is the consent of the majority with respect for minority rights, including the right to political participation, including the right to self determination, the right of the people to participate in Elections and referendums, the right to participate in decisions, the right of citizens to have access to government offices, the right to criticize and protest, the right to dismiss, the right to choose leaders, , they will elect another or choose not to participate in it. Through which they announce their dissatisfaction and apply regulatory tools to the governing body.

    Keywords: Government, Political Rights, referendum, political participation, people, s supervision}
  • علی فقه مجیدی *، فریبا سلامی، زهرا ضرونی
    به طورکلی درباره ی اثرات مثبت یا منفی دموکراسی بر رشد اقتصادی، بین اقتصاددانان اتفاق نظر وجود ندارد. هدف این پژوهش بررسی اثر دموکراسی بر رشد اقتصادی در 99 کشور درحال توسعه، در دوره ی 2013-1980 با استفاده از روش پانل دیتا است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط اثر متغیرهای اتو کراسی، شاخص خانه آزادی، آزادی مدنی و حقوق سیاسی بر رشد اقتصادی منفی و معنی دار هستند. در کشورهای با درآمد پایین تر از متوسط اثر اتوکراسی مثبت و معنی دار و دیگر پراکسی های دموکراسی اثر معنی داری بر رشد اقتصادی ندارند. همچنین در کشورهای با درآمد بالا اثر متغیرهای مخارج مصرفی، آموزش و جمعیت، منفی و معنی دار و اثر طول رژیم و تورم بر رشد اقتصادی، مثبت و معنی دار است و در کشورهای با درآمد پایین مخارج مصرفی، سرمایه ثابت ناخالص، تورم و طول رژیم اثر مثبت و معنی دار، جمعیت اثر منفی و معنی داری بر رشد دارند.
    کلید واژگان: آزادی مدنی, دموکراسی, رشد اقتصادی, حقوق سیاسی}
    Ali Feqh Majidi *, Fariba Salami, Zahra Zarouni
    Generally, there is no consensus among economists about positive or negative effects of democracy on economic growth. This study aims to investigate the impacts of democracy on economic growth in 99 developing countries over the period of 1980-2013 using the panel data method. The results show that in upper middle income countries, the autocracy, Freedom House index, civil liberties, and political rights have negative and significant effects on economic growth. But in lower middle income countries, autocracy has positive and significant effect on economic growth, while other democracy proxies have insignificant impact on economic growth, statistically. Moreover, government consumption expenditure, education and population have negative and significant effects and regime duration and inflation have positive and significant effect on economic growth in upper middle income countries, statistically. In lower middle income countries, government consumption expenditure, gross fixed capital, inflation and regime duration have positive and significant effects and population have a negative effect on the economic growth, statistically.
    Keywords: Civil Liberties, Democracy, Economic Growth, Political Rights}
  • یوسف فتحی

    کارآمدی نظام سیاسی برای امام خمینی یک مساله جدی است که با رسمیت یافتن حقوق و آزادی های مدنی، گره خورده است. مقاله پیشرو، نظریه مدارا را راه حلی بنیادین برای دستیابی به این هدف با استناد به آثار وی تلقی می کند. امام خمینی از اولین متفکران مسلمان است که یک فصل از کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» را بمناسبت شرح عبارت«رفق» به مدارا و آثار آن اختصاص داده و به تبیین چرایی تعامل مدارا محورانه در حیات اجتماعی و مذهبی پرداخته و معتقد است منش خشونت محورانه نه تنها تاثیری در اصلاح فرد و اجتماع ندارد بلکه منشاء مفاسد بزرگتر و پیچیده تر می گردد. بررسی مبانی و پیامد مدارا در اندیشه امام خمینی، نشان می دهد مدارا یک مفهوم پارادیمیک منتزع از متون دین و جزء لاینفک حاکمیت دینی، فضیلت اخلاقی و اصل حقوقی سیاسی است و زندگی صلح آمیز را در درون یک جامعه معین اجازه می دهد و شیوه مناسبی برای تاسیس سرمایه اجتماعی در جامعه و کاهنده تنش های اجتماعی و سیاسی بین گروهی است. مدارا، کنش های اجتماعی را در جامعه تسهیل و بار مثبت اخلاقی و حقوقی جامعه را تقویت می کند. مدارا، همدلی در عین تمایز است که فرهنگ صلح را جایگزین فرهنگ نزاع می کند. مدارا، یک نگرش فعال منبعث از بازشناسی حقوق و آزادی های مدنی است و با فرهنگ پذیری شکل می گیرد. مدارا با آیات جهاد با کفار و منافقین و نفی سبیل، تعارض ندارد. موضوع اصلی این نوع آیات بستن راه نفوذ و سلطه است.

    کلید واژگان: مدارا, فضیلت اخلاقی, ضرورت حقوقی سیاسی, سرمایه اجتماعی, امام خمینی}
    Yousef Fathi*

    From Imam Khomeini's perspective, the effectiveness of the political system is an important issue. This is connected with the recognition of the rights and civil liberties. The present article investigates Imam Khomeini's theory of tolerance as a fundamental concept in order to achieve a solution in mutual acceptance of the civil and political system. Imam Khomeini is one of the pioneers among Muslim thinkers who have commented on the notion of tolerance, i.e. "Rfg"In Arabic language and its educational, ethical, social and political impacts in a chapter of his book entitled "The Explanation of Hadith about Soldiers of Wisdom and Ignorance". In this chapter, he explains about the necessity of tolerance in every community and its impacts on social and religious life and thoughts. He believes that not only character-centred violence has no impact on social and individual reform, but also it is the source of bigger and complex corruption. Moreover, further investigation of the notion of tolerance from his perspectives shows that tolerance is a para-dynamic concept. It is driven from religion and from the perspective of political ethics and political philosophy, which are an integral part of the religious rule and a principle of moral virtue and political rights. Therefore, tolerance, as social capital takes the educational, administrative, political, social and economic burden off the communities and strengthens positive moral and social rights. Along with distinctions, it makes peace possible and replaces the culture of peace with the culture of conflict. It is not a granted privilege but an outlook which is emanated from the recognition of the rights and civil liberties, and it takes place through practice, training, and acculturation in society.

    Keywords: Tolerance, Moral virtue, Political rights, Social capital, Imam Khomeini}
  • بررسی رابطه میان استیفای حقوق شهروندی با میزان مشارکت سیاسی / مطالعه موردی: بررسی تطبیقی دو شهر اصفه ان و کرمانشاه
    نجات محمدی فر، حسین مسعود نیا*
    مسئله مشارکت شهروندان در فرایندهای سیاسی جامعه، از گذشته تاکنون یکی از آرمان ها و دغدغه های اصلی متفکرین اجتماعی و سیاسی بوده به گونه ای که می توان گفت گسترش تدریجی حق مشارکت مردمی و شکل گیری نهادهای سیاسی اعمال آن، محصول این دغدغه ها بوده است. در این میان، استیفای حقوق شهروندی می تواند میزان مشارکت سیاسی را به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی توسعه سیاسی جوامع تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان استیفای حقوق شهروندی با میزان مشارکت سیاسی در دو شهر اصفهان و کرمانشاه می باشد. روش پژوهش در تحقیق حاضر، توصیفی پیمایشی و مبتنی بر تکمیل پرسشنامه است همچنین نتایج بر اساس روش تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته اند. داده های پژوهش از مناطق مختلف در دو شهر اصفهان و کرمانشاه به دست آمده و سپس از طریق تکمیل پرسشنامه نزد 683 نفر از افراد با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس یافته های مطالعه حاضر، بین استیفای حقوق شهروندی با میزان مشارکت سیاسی ارتباط معناداری وجود داشت. این مقدار آماری برای استیفای حقوق سیاسی با میزان مشارکت سیاسی در شهر اصفهان برابر با (22/0=r) و در شهر کرمانشاه برابر با (28/0=r)، برای حقوق اجتماعی در شهر اصفهان برابر با (19/0=r) و در شهر کرمانشاه برابر با (18/0=r)، و برای حقوق مدنی در شهر اصفهان برابر با (22/0=r) و در شهر کرمانشاه برابر با (24/0=r) می باشد.
    کلید واژگان: حقوق مدنی, حقوق سیاسی, حقوق اجتماعی, مشارکت سیاسی}
    Nejat Mohammadifar, Hossein Masoudnia*
    The issue of participation in the political process of a society has been one of the main ideals and concerns of social and political intellectuals since the past in such a way that it can be said that the gradual development of public participation rights and establishment of political institutions practicing them are products of these concerns. In this arena, vindication of citizenship rights can influence the degree of political participation as one of the key concepts of political development in societies. Accordingly, the main objective of the present study is to investigate the relationship between vindication of citizenship rights and the degree of political participation in the two cities of Isfahan and Kermanshah. The research method employed in the present study is descriptive-survey research based on questionnaire completion. In addition, the results were investigated based on the comparative method. The data of the research were obtained from different areas of the two cities of Isfahan and Kermanshah. Then, via completion of questionnaires by 583 participants, the data were analyzed by the SPSS software. According to the findings, there was a significant correlation between vindication of citizenship rights and the degree of political participation. These values for vindication of political rights were as r=0.22 the City of Isfahan and as r=0.28 for Kermanshah City. In addition, the values for vindication of social rights were as r=0.19 for Isfahan and r=0.18 for Kermanshah. Moreover, the values for civil rights were r=0.22 for Isfahan and r=0.24 for Kermanshah City.
    Keywords: Civil Rights, Political Rights, Social Rights, Political Participation}
  • علی باقری دولت آبادی*
    پژوهش حاضر به بررسی آگاهی سیاسی دانشجویان دانشگاه یاسوج درخصوص موضوعات روابط بین الملل و عوامل موثر بر آن در سال 1394 پرداخته است. برای این منظور از نظریه های جامعه پذیری سیاسی، چرخه زندگی و اثربخشی سیاسی استفاده شده است. با توجه به ماهیت موضوع پژوهش از روش پیمایشی بهره گرفته شد و با فرمول کوکران حجم نمونه 340 نفری از دانشجوی مقطع کارشناسی تعیین و پرسش نامه ای مشتمل بر 24 سوال باز و بسته برای پاسخ گویی در اختیار آنها قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین جنسیت و سن (به عنوان ویژگی های فردی) و رشته تحصیلی و تعداد واحد گذرانده (به عنوان ویژگی های آموزشی) با آگاهی سیاسی دانشجویان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. بدین صورت که آگاهی سیاسی دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر بود و با افزایش سن میزان آگاهی سیاسی افزایش پیدا نمود. همچنین دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی بیشترین میزان آگاهی سیاسی و دانشجویان رشته کشاورزی کمترین آگاهی سیاسی را داشتند. یافته های پژوهش نشان داد که بین ویژگی های خانواده دانشجو(درآمد، تحصیلات والدین، شغل والدین و شرایط سکونت) با آگاهی سیاسی دانشجویان ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین میزان آگاهی سیاسی دانشجویان در سطح متوسط ارزیابی شد.
    کلید واژگان: رویدادهای بین المللی, سازمان های بین المللی, مفاهیم سیاسی, مشارکت سیاسی, دانشگاه یاسوج}
    Ali Bagheridolatabadi*
    The issue of participation in the political process of a society has been one of the main ideals and concerns of social and political intellectuals since the past in such a way that it can be said that the gradual development of public participation rights and establishment of political institutions practicing them are products of these concerns. In this arena, vindication of citizenship rights can influence the degree of political participation as one of the key concepts of political development in societies. Accordingly, the main objective of the present study is to investigate the relationship between vindication of citizenship rights and the degree of political participation in the two cities of Isfahan and Kermanshah. The research method employed in the present study is descriptive-survey research based on questionnaire completion. In addition, the results were investigated based on the comparative method. The data of the research were obtained from different areas of the two cities of Isfahan and Kermanshah. Then, via completion of questionnaires by 583 participants, the data were analyzed by the SPSS software. According to the findings, there was a significant correlation between vindication of citizenship rights and the degree of political participation. These values for vindication of political rights were as r=0.22 the City of Isfahan and as r=0.28 for Kermanshah City. In addition, the values for vindication of social rights were as r=0.19 for Isfahan and r=0.18 for Kermanshah. Moreover, the values for civil rights were r=0.22 for Isfahan and r=0.24 for Kermanshah City.
    Keywords: Civil Rights, Political Rights, Social Rights, Political Participation}
  • عباس منوچهری*، فیروز جعفری
    قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، توجه خاصی به حقوق شهروندی می کند، به طوری که رنگ، نژاد و زبان را موجب تفاوت در برخورداری از این حق نمی داند و دولت را نیز موظف به رعایت حقوق همه شهروندان می کند. از سوی دیگر، جهانی شدن، یا جهانی سازی، به صور مختلف بر وجوه گوناگون زندگی ملت ها تاثیرگذار بوده است. یکی از قلمروهای تاثیرپذیری از جهانی شدن، حقوق شهروندی است. استدلال مقاله حاضر این است که جهانی شدن با «حقوق مردمی - مشارکتی» در ایران نسبت تضعیف کننده داشته است، ولی با حقوق سیاسی و اجتماعی در عین حال نسبت تقویت کننده و تضعیف کننده داشته است.
    کلید واژگان: حقوق شهروندی, جهانی شدن, حقوق سیاسی, حقوق اجتماعی و حقوق مردمی, مشارکتی}
    Abbas Manochehri*, Firooz Jafari
    In the constitution of the Islamic Republic of Iran, special attention has been given to the “citizen rights”, so that it disregards color, race, and language as regards these rights. It also requires the government to regard these rights for all its citizens. Now that the different aspects of the nations’ life all over the world is apparently being affected by the globalization. Citizen right is one of the domains influenced by globalization. This paper argued that the globalization has a converse relationship with human-participatory` rights, but it has a direct and converse relationship with political and social rights.
    Keywords: Citizen rights, globalization, political rights, social rights, paritcipatory (people) rights}
  • امیر عظیمی دولت آبادی، مهسا میرحسینی
    حقوق شهروندی علیرغم قرابت هایی که با حقوق بشر دارد، ولی از آن متمایز است. حقوق شهروندی دلالت بر مجموعه حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی دارد که افراد به سبب عضویت در یک دولت ملت از آن برخوردار می شوند و توسط قانون از آن حقوق پاسداری و حمایت می گردد. سابقه برخورداری شهروندان از این حقوق اگرچه به ظهور دولت- ملت های مدرن بازمی گردد اما صورتبندی آن توسط اندیشمندان سیاسی و حقوقی و ورود آن در قوانین کشورها، به خصوص کشورهای جهان سوم، سابقه کمتری داشته و عمدتا به دهه های اخیر مربوط می شود. مدعایی که در این مقاله در پاسخ به این پرسش که حقوق شهروندی چه جایگاهی در نزد بیانگذار جمهوری اسلامی داشته است، دنبال می شود این است که با وجود سابقه اندک حقوق شهروندی در ایران و با وجود شرایط خاص جامعه ایران در ابتدای پیروزی انقلاب، حقوق شهروندی در نزد امام خمینی، مساله و دغدغه ای جدی بوده است و علیرغم آنکه ایشان از این مفهوم در آتار و بیانات خود استفاده نکرده اند ولی محورها و مصادیق آن در سیره نظری و عملی ایشان مورد تاکید و توجه ویژه بوده است. این توجه می تواند در شرایط فعلی جامعه ایران راهگشای بسیاری از مشکلات این حوزه باشد.
    کلید واژگان: امام خمینی(ره), حقوق شهروندی, حقوق مدنی, حقوق سیاسی, حقوق اجتماعی}
    Despite the similarities of citizenship right with human rights، but it is distinct. Citizenship rights implies a set of civil، political and social rights that people get it because they have become a nation-state member and those rights safeguard and protect by law. Although the having of the citizens of these rights، back to the emergence of modern nation-states but theorizing about it by political and legal scholars and its inclusion in the legislation of countries، especially developing countries، have less experience and are related to recent decades. A claim in this paper in response to the question of what is the position of citizenship rights in Islamic Republic funder view، is: despite little history of citizenship rights in Iran and the Iranian special conditions at the beginning of the revolution، citizenship rights at the Imam Khomeini is the serious concern; and although he did not use this concept in his statements، but its axes and objects in theoretical and practical manner was Particular attention and emphasized. This attention in the current situation in Iran could be helpful for many of the problems in this field.
    Keywords: Imam Khomeini, citizenship rights, civil rights, political rights, social rights}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال