به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « postmodern » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «postmodern» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سارا نجف پور*، سید محسن آل سید غفور، علی تدین راد
    یکی از عوامل بحران در خاورمیانه که همزمان بستر و حاصل سوزاننده آن به کشورهای اسلامی این منطقه می رسد، نوسلفی گرایی است. نوسلفی ها و افراطیون جهادی در این منطقه با تمسک به تفاسیر سست بنیان اما خشن از دین، همواره به شکل های مختلف موجب آسیب به کشورهای اسلامی و دین شده اند. اگرچه بسترها و پشتیبانان آن ها مورد بررسی و تا حدی شناخته شده است اما در سال های اخیر در سایه برخی شرایط به وجود آمده، با استفاده از روش ها و تکنیک های تبلیغاتی توانسته اند به جذب نیرو و گاه ایجاد رعب و ترس بپردازند. اقدامات و نقش های تروریستی آن ها در کشورهای منطقه در حالی همچنان در جریان است که با استفاده از این روش های تبلیغاتی نیرو می گیرند و اثرگذارند. از این رو می توان گفت یکی از راه های تضعیف و از میان بردن این کانون بحران ساز در منطقه، شناخت راه ها، ابزارها و تکنیک های تبلیغاتی این گروه ها و مقابله با آن است. در این مسیر اگرچه در مورد فعالیت این گروه ها در شبکه های مجازی بررسی هایی شده است، در مورد مضمون تبلیغات و به طور خاص تکنیک های پیچیده، فکرشده و مدرن این گروه ها در ساخت فیلم های تبلیغاتی کمتر تامل و تحقیق شده است. سوال اصلی پژوهش این است که این گروه ها از چه تکنیک هایی برای جذب مخاطبان خود استفاده می کنند و اثر فیلم ها بر مخاطبان چگونه است؟ یافته های ما با تمرکز بر گروه داعش نشان می دهد این گروه در ساخت و تولید فیلم های تبلیغاتی خود از ابزارها، روش ها و تکنیک های مدرن فیلم سازی جهان و نیز عناصر و تکنیک های رویکرد پست مدرن در سینما و ارتباطات به ویژه خلاقیت های آن در ساخت صحنه های اکشن، تصاویر خارق العاده از کشتار و سازوکارهای روانشناسانه پیوسته با آن ها در سمت و سوی اهداف خود استفاده کرده است.
    کلید واژگان: نوسلفی, پست مدرن, فیلم, داعش, هالیوود}
    Sara Najafpour *, Seyed Mohsen Ale Seyedghafur, Ali Tadayon Rad
    Neo-Salafis and jihadist extremists in the Middle East have always caused damage to Islamic countries and religion in various ways by adhering to loosely based but violent interpretations of religion. Their terrorist actions are still going on while they gain strength and influence by using propaganda methods. One of the ways to weaken and eliminate this crisis center in the region is to know the ways, tools and propaganda techniques of these groups and to deal with it. Based on this, the current research is focused on this issue and the main research question is, what techniques do these groups use to attract their audience and what is the effect of the movies on the audience? In order to investigate this issue and answer the question, The article has selected and analyzed a number of the most famous and most visited propaganda films of the terrorist group ISIS during the peak of its activity, using analytical and descriptive methods. Finally, the research findings show that this group, in the production of its advertising films, uses the tools, methods and techniques of modern filmmaking in the world, as well as the elements and techniques of the postmodern approach in cinema and communication, especially its creativity in making action scenes, extraordinary images of killings and mechanisms. Psychologists have continuously used them in the direction of their goals. These films have helped the ISIS to create fear and recruitment by increasing the audience and incorporating various techniques known in the field of postmodern marketing.
    Keywords: Neo-Salafism, Postmodern, Film, ISIS, Hollywood}
  • محمد میرزائی مهر، خیرالله پروین*، عبدالکریم شاحیدر
    پسامدرن راهی است برای تشخیص آنکه جهان فعلی ما در دوران برزخ است و این برزخ انتقال از مرحله ای به مرحله دیگر را به ما نشان می دهد. پسامدرنیسم داعیه های جهان شمول مدرن در مورد علم، برابری، آزادی را نمی-پذیرد و حقوق بشر را نیز مانند علم افسانه می داند و در مقابل، از تفاوت ها و تکثر در جامعه انسانی حمایت می کند و به دنبال آوردن هر آنچه در نظم مدرن، حاشیه ای محسوب می شود به متن جامعه و حقوق هستند و کلیت و جوهر هنجارهایی که به دنبال برقراری نظم بنیادین و فراگیر در سطح جامعه است را زیر سوال می برند. در این راستا نظریه پسامدرن در حوزه حقوق همنوا با مکتب مطالعات انتقادی حقوقی، با به چالش کشیدن مبنای عقلانی جهان شمول برای حقوق، آن را پوششی از مشروعیت جعلی و ساختگی بر تن حقوق و نظام حقوقی می داند. با توجه به پژوهش بازخورد پسامدرنی تغییرات حقوق شامل تغییراتی در بنیادهای حقوق و ایجاد تزلزل در آن ها و عقب نشینی شخصی گرایی است. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی سعی در بررسی بازخورد پسامدرنی تغییرات حقوق شده است.
    کلید واژگان: مدرن, پسامدرن, فردگرایی, سیطه ی شخص, حاکمیت}
    Mohammad Mirzaei Mehr, Khairullah Parvin *, Abdul Karim Shahidar
    Postmodernism is a way to recognize that our current world is in the era of purgatory and this purgatory shows us the transition from one stage to another. Postmodernism does not accept modern universal claims about science, equality, freedom, and considers human rights to be a myth just like science, and on the other hand, it supports differences and pluralism in human society and seeks to bring Everything that is considered marginal in the modern order is related to the context of society and rights, and they question the generality and essence of the norms that seek to establish a fundamental and inclusive order at the level of society. In this regard, the postmodern theory in the field of law, in line with the school of critical legal studies, by challenging the universal rational basis for law, considers it to be a cover of fake legitimacy on the body of law and the legal system. According to the research, the post-modern feedback of law changes includes changes in law foundations and weakening them and the retreat of personalism. In this research, a descriptive-analytical method has been used to investigate the postmodern feedback of law changes.
    Keywords: modern, postmodern, Individualism, personal domination, Sovereignty}
  • حسن ملکی، رضوان حکیم زاده، سید علی خالقی نژاد*
    در سال های اخیر بحث های متعددی پیرامون جایگزین شدن دیدگاه پست مدرن به عنوان نوعی تفکر و نگاهی فرهنگی - اجتماعی به مسایل و باورهای انسان ها با دیدگاه مدرنیسم در موضوعات مختلف در جریان است. عرصه تعلیم و تربیت به شکل عام و برنامه درسی به شکل خاص نیز درگیر این جریان شده است. براین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های مبانی فلسفه پست مدرنیسم در برنامه درسی و نقد این مبانی با شاخص های مبانی فلسفی تربیت اسلامی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع اسنادی- تحلیلی است. یافته های پژوهش حاکی از این است که مبانی فلسفه برنامه درسی پست مدرن در اصول هستی شناختی بر عدم اعتقاد به ماورای طبیعت؛ در اصول انسان شناختی بر شکل گیری جوهر انسان از طریق روابط اجتماعی، تاریخی وفرهنگی؛ در اصول معرفت شناختی بر رد عقلانیت، فطرت، وحی و حاکمیت زبان به عنوان محور آگاهی؛ در اصول ارزش شناختی بر محوریت فرد و نسبی بودن اصول جهانشمول؛ و در اصول زیبایی شناختی بر معیار ذهنی زیبایی و دوری از فهم ظاهری و غور در باطن تجارب هنری استوار است. در مقابل مبانی فلسفی تربیت اسلامی در اصول هستی شناختی معتقد به حقیقت ماورای طبیعی (خداوند)؛ در اصول انسان شناختی بر اعتقاد به متکی بودن وجود حقیقی انسان بر روح؛ در اصول معرفت شناختی بر قابل وصول بودن معرفت؛ در اصول ارزش شناختی بر تکیه بر قرآن و مبانی دین اسلام و ارزش های ثابت و متغیر؛ و در اصول زیبایی شناختی بر گرایش ذاتی انسان به زیبایی و عینی و ذهنی بودن زیبایی ها استوار است. در مجموع نقد مبانی فلسفی پارادایم  پست مدرنیسم از منظر مبانی فلسفی تربیت اسلامی نشان می دهد که حذف فراروایت ها و اصول جهانشمول، عقلانیت، فطرت، وحی و مرکزیت زدایی از انسان در این فلسفه] اصولی که جزو شاکله هویتی فلسفه تربیت اسلامی به سوی حیات پاک محسوب می شود [با هدف دستیابی به چارچوبی که مروج چندگانگی، نسبیت گرایی، نهیلسم و غیره باشد، صورت گرفته است.
    کلید واژگان: برنامه درسی, پست مدرن, تربیت اسلامی, مبانی فلسفی}
    Hassan Maleki, Rezvan Hakimzadeh, Seyyed Ali Khaleghinezhad *
    In recent years ,There are various  discussions around of being substitute postmodernism viewpoint as type of  thinking and cultural-social view to human’s problems and beliefs to modernism viewpoint in different subjects is common. So that, field of education in generally and curriculum in specially shape engage in flow. According to, present study has done to examine characteristics of postmodern philosophical foundations in curriculum and critique of this foundations based on philosophical foundations of Islamic education. Method of this research is” documental-analytical” Results of this study has showed that philosophical foundations of postmodern curriculum placed in ontological principals upon unbelief to metaphysics; anthropology principals upon shaping of human's essenes via social, historical and cultural relations; epistemological principals upon rejection of wisdom, oracle, temperament and master of linguistic as center of conscious; axiology principals upon center of person and was relative of cosmological principals; aesthetic principals upon subjective criteria of aesthetic and escape of surface understanding and contemplation in essence of experimental aesthetic. In opposition to philosophy foundations of postmodern curriculum, philosophy foundations of Islamic education placed in ontological principals upon beliefs to metaphysic; anthropological principals upon shaping of human essences based on oracle; epistemological principals upon human ability to reach wisdom; axiological principals emphasis on Quran, Islamic foundations, and absolute and changeable values; aesthetic principals emphasis on person’s inherent interest to aesthetic and objective and subjective criteria of beauty. In sum, critique of philosophy foundations of postmodern curriculum based on philosophical foundations of Islamic education, revealed that elimination of metanarrative, cosmological foundations, wisdom, temperament, oracle, and decentralize of human [principals that are part of identity constructer of Islamic education’s philosophy] in postmodern philosophy,have done to access of constructer that spread ideas such as pluralism, relativism, nihilism, and etc.
    Keywords: Curriculum, postmodern, Islamic education, philosophy fundations}
  • حامد روشن چشم*، محمدحسین دشتی
    شکل گیری ساختارهای جامعه مطابق دیدگاه ساختارگرا بواسطه کنش میان اعضای جامعه و تولید نشانه های مشابه در یک نظامی از نشانه ها به وجود می آید. این کنش ها در ارتباط با یکدیگر به یک «نظم تعاملی» می رسند که الگو ها، ساختارها و نهادهای جامعه از درون آن سر بر می آورند. از این جهت فرآیند توسعه جامعه از رهگذر این ساختارها و نهادها صورت می پذیرد. از این جهت بررسی شیفت  ساختار سنتی و اجتماعی یک جامعه و تاثیر آن بر تحول توسعه حایز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تحول در ساختار اجتماعی ایران است. سوال اصلی پژوهش این است که شیفت از ساختار سنتی به ساختار پست مدرن چه تاثیری بر فرآیند توسعه سیاسی و رویکرد روابط بین الملل در ایران دارد. فرضیه پژوهش این است که تحول در ساختار اجتماعی باعث شکل گیری ساختارها و نهادهای جامعه ایران می شود که مفهوم توسعه بیش از آنکه بر وحدت و توسعه اقتصادی معطوف کند بر کثرت و توسعه انسانی تاکید دارد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از رویکرد تلفیقی همچنین گردآوری کتابخانه ای بر این نتیجه است که تحول صورت گرفته در ساختار سنتی که در اوایل انقلاب اسلامی حاکم بود و عمدتا در قالب نقش های مشخص افراد و نظام خانواده صورت می پذیرفت که توسعه جامعه را به صورت سنتی و رشد ارگانیک ترسیم می کرد به کنش ساختار  پست مدرن که عمدتا در انسان مجازی و نقش های متکثر و متضاد صورت می پذیرد.
    کلید واژگان: کنش ارتباطی, سنت, پست مدرن, توسعه اجتماعی, جمهوری اسلامی ایران}
    Hamed Roshan Cheshm *, Mohammadhossein Dashti
    The formation of society structures according to the structuralist view is created by the action between members of society and the production of similar signs in a system of signs. In relation to each other, these actions arrive at an "interactive order" from which the patterns, structures, and institutions of society emerge. Therefore, the process of community development takes place through these structures and institutions. Therefore, it is important to study the shift of the traditional and social structure of a society and its impact on development. The purpose of this study is to investigate the change in the social structure of Iran. The main question of the research is what effect the shift from traditional to postmodern structure has on the process of political development and the approach of international relations in Iran. The research hypothesis is that the change in social structure leads to the formation of structures and institutions of Iranian society that the concept of development emphasizes pluralism and human development rather than unity and economic development. Using a descriptive-analytical method and an integrated approach, as well as compiling a library, this study concludes that the change in the traditional structure that prevailed in the early Islamic Revolution and mainly in the form of specific roles of individuals and family system. He acknowledged that he portrayed the development of society as traditional and organic growth through the action of the postmodern structure, which takes place mainly in virtual human beings and in multiple and contrasting roles.
    Keywords: Communication Action, Tradition, postmodern, Social development, Islamic Republic of Iran}
  • احمد مرادپور

    کارویژه اصلی حقوق عمومی تبیین چگونگی کاربست مفهوم اقتدار و تعیین مناسبات آن با دیگر مفاهیم از جمله حق‌ها و آزادی‌های بنیادین است؛ از این رو چگونگی کاربست آن در جامعه، اهمیت فراوان دارد و به همین دلیل با مفاهیمی چون مقبولیت و مشروعیت ارتباط تنگاتنگ دارد. بهترین جلوه اقتدار اعمال حاکمیت در جهت تضمین حقوق آنها است؛ که به نوعی با ویژگی مدیریت و رهبری جامعه سیاسی نیز مرتبط می‌شود. این راهبری از نظر زمانی چهره‌های مختلفی از اقتدار را آشکار ساخته است. به بیان دیگر معنای اقتدار در دوران مختلف تاریخی همچون قرون وسطی، مدرن و پست مدرن دچار تحول مفهومی شده است. در قرون وسطی، اقتدار به معنای استبداد و قدرت مطلقه پادشاه بوده است. ماحصل تعمقاتی که در باب بازیابی مفهوم قدرت مطلقه توسط اندیشمندان حقوقی صورت گرفته، ارایه خوانش نوینی از حاکمیت تحت عنوان حاکمیت مشروط بود. در این مفهوم نوین از حاکمیت، هرگونه اقتدار تام و متمرکز فردی نفی شد و به‌جای آن، حاکمیت مردم (حاکمیت مردم) و نمایندگان آنها (حاکمیت ملی) در قالب قانون (حاکمیت قانون) مطرح شد. این تحول خود به اندازه‌ای موثر بوده است که سیر تاریخی حاکمیت از دوران قرون وسطی تا دوران پست مدرن به تلقی اقتدار عمومی و مشروعیت آن بر می‌گردد. امروزه با ظهور تفکر جهانی شدن و دولت های فراتنظیمی که موجب گسترش روابط اجتماعی و ارتباطات در سطح ملی و فراملی شده است؛ قدرت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مختلفی ظهور یافته‌اند که بعضا از دایره قدرت دولتی هم خارج‌اند و به صورت قدرت های خودجوش، مردمی و غیردولتی در جامعه سربرآورده‌اند.
     

    کلید واژگان: اقتدار, حقوق عمومی, دولت, حاکمیت, قرون وسطی, مدرن, پست مدرن}
    Ahmad Moradpour

    The main function of public law is to explain how to apply the concept of authority and determine its relationship with other concepts, including fundamental rights and freedoms. Therefore, how it is used in society is very important and therefore it is closely related to concepts such as acceptability and legitimacy. The best manifestation of authority is the exercise of sovereignty to guarantee their rights, which is somehow related to the characteristics of management and leadership of the political community. This leadership has revealed various faces of authority over time. In other words, the meaning of authority has undergone a conceptual change in different historical periods, i.e. the medieval, modern and postmodern periods. In the medieval period, authority meant the tyranny and absolute power of the king. The result of the reflections on the retrieval of the concept of absolute power by legal thinkers was the presentation of a new reading of sovereignty under the title of conditional sovereignty. In this new concept of sovereignty, any total and centralized individual authority was denied, and instead, the sovereignty of the people (people sovereignty) and their representatives (national sovereignty) were introduced in the form of law (rule of law). This development itself has been so effective that the historical course of sovereignty from the medieval period to the postmodern era goes back to the perception of public authority and its legitimacy. Today, with the emergence of the idea of globalization and Post-Regulatory State that have led to the expansion of social relations and communications at the national and transnational levels, various political, economic, cultural and social powers have emerged, some of which are outside the scope of state power and have emerged as spontaneous, popular and non-governmental powers in society.

    Keywords: Authority, Public Law, Sovereignty, Medieval, Postmodern}
  • محمد جواد هراتی، علی آزرمی
    با توجه به تفاوت مفهوم پیشرفت متناسب با مبانی معرفتی و فلسفی، نگرش های فکری گوناگونی در ایران نسبت به صورت بندی این مسئله مبادرت ورزیده اند. بر این اساس مقاله حاضر با استناد به نگرش های فوکو، هگل و درنهایت نگرش های بومی به بررسی صورت بندی مفهوم پیشرفت در رویکردهای هگلی و پست مدرن و اسلامی ایرانی پرداخته و در تلاش برای پاسخ به این سوال است که چه ارتباطی میان رویکردهای هگلی و پست مدرن با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وجود دارد؟ نگرش های هگلی در ایران، نگاهی خطی به پیشرفت داشته و تنها الگوی ثابت در این امر را اخذ تجربه غرب می داند، در حالی که نگرش های پست مدرن، دیدگاهی غیرخطی (گسست تاریخ) به پیشرفت داشته و الگوی معیار در امر پیشرفت را الگوهای غیر خطی می داند. نگارندگان بر این باورند که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، علی رغم تلاش برخی برای ارتباطش با رویکرد پست مدرن، ارتباط چندانی با این رویکرد به مفهوم پیشرفت نداشته و رویکردی مبتنی بر هستی شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی متفاوت را ارئه می دهد.
    کلید واژگان: پیشرفت, هگل, پست مدرن, انقلاب اسلامی, الگوی اسلامی ایرانی}
    Mohammadjavad Harati D.c, Ali Azarmi D.c
    With regard to the difference between the concept of appropriate progress with epistemological and philosophical principles, Iranian various mental lines of thought have sought to formulate the problem. On this basis, the paper, relying on Foucaultian, Hegelian and, finally, native views, has studied the formalization of the concept of progress in Hegelian, postmodern and Islamic-Iranian approaches and has tried to answer the question: what relation may be found between Hegelian and postmodern view and Islamic-Iranian model of progress? Hegelian views in Iran have considered the category of progress as a line and the only fixed model as getting experience from the West. While, postmodern views have considered it not being as a line. As viewed in the paper, Islamic-Iranian model of progress, in spite of an attempt made by some to connect it to the postmodern one, is not of such a connection and presents another approach with different ontology, anthropology and epistemology
    Keywords: Progress, Hegel, Postmodern, IRI, Islamic-Iranian Model}
  • هادی آجیلی*، محسن سلگی
    اگر بتوان مدرنیته را با ادعاهایی چون قابل شناخت بودن پدیده ها، انسان گرایی، نگاه ریاضی وار به دنیا و یکسان انگاری معرفی کرد، پسامدرنیته را در نسبیت معرفت، بحران معنا و تکثرگرایی می توان مورد شناسایی و مداقه قرار داد. در این نوشتار این مدعا (Thesis) مورد آزمون قرار واقع گشته که پست مدرنیسم یک تعریف ثابت و متعینی ندارد، که علت این امر به ماهیت بن فکنانه پست مدرنیته برمی گردد و شاید با کمی مسامحه بتوان گفت نیچه و هایدگر جزو معدود کسانی هستند که تا حدودی توانسته اند درک صحیح و جامع الاطرافی از پست مدرنیته داشته باشند. در این جستار سعی بر آن بوده تا با معرفی تعاریف متنوع و گونه گون از پست مدرنیسم و بازخوانی اجمالی آراء نیچه و هایدگر، کنه و ماهیت اندیشه پست مدرن بیشتر هویدا و عیان شود. روش تحقیق در این مطالعه، توصیفی- تحلیلی است و چارچوب نظری مورد استفاده در این تحقیق هرمنوتیک انتقادی یورگن هابرماس است که بر آن است با توشه گیری از روانکاوی فرویدی و تلفیق آن با مارکسیزم از حوزه سطح و روبنایی به کنه قضایا رخنه نماید و به نظر می رسد با بهره گیری از روش شناسی هرمنوتیک انتقادی هابرماس می توان تاروپود اندیشه نیچه و هایدگر را مورد واکاوی و مداقه ژرف نگرانه قرار داد.
    کلید واژگان: پست مدرن, نسبی گرایی, نیچه, هایدگر}
    If modernity with the allegations because it Shnakhtbvdn phenomena, humanism, Ryazyvar look at the world and introduced the identification, postmodernity in the relativity of knowledge, meaning and pluralism crisis can be identified and contemplated. In this article, the claim (Thesis) examined the fact was that postmodernism is a defining fixed and determined not to because of the nature of Bnfknanh postmodernity is concerned, perhaps with a little carelessness can say that Nietzsche and Heidegger, one of the few people who somehow have managed to understand Jamalatrafy of postmodernity are correct. In this article, it was tried to introduce a varied and diverse definitions of postmodernism and a brief review of the ideas of Nietzsche and Heidegger, the lead and the nature of postmodern thought is more evident and obvious. using the methodology of critical hermeneutics Habermas fabric can be analyzed and contemplated the thought of Nietzsche and Heidegger was Zhrfngranh.
    Keywords: Postmodern, relativism, Nietzsche, Heidegger}
  • حسن ملکی، رضوان حکیم زاده، سیدعلی خالقی نژاد*
    در سال های اخیر بحث های متعددی پیرامون جایگزین شدن دیدگاه پست مدرن به عنوان نوعی تفکر و نگاهی فرهنگی – اجتماعی به مسائل و باورهای انسان ها با دیدگاه مدرنیسم در موضوعات مختلف در جریان است. عرصه تعلیم و تربیت به شکل عام و برنامه درسی به شکل خاص نیز درگیر این جریان شده است. براین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های مبانی فلسفه پست مدرنیسم در برنامه درسی و نقد این مبانی با شاخص های مبانی فلسفی تربیت اسلامی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع اسنادی- تحلیلی است. یافته های پژوهش حاکی از این است که مبانی فلسفه برنامه درسی پست مدرن در اصول هستی شناختی بر عدم اعتقاد به ماورای طبیعت؛ در اصول انسان شناختی بر شکل گیری جوهر انسان از طریق روابط اجتماعی، تاریخی وفرهنگی؛ در اصول معرفت شناختی بر رد عقلانیت، فطرت، وحی و حاکمیت زبان به عنوان محور آگاهی؛ در اصول ارزش شناختی بر محوریت فرد و نسبی بودن اصول جهانشمول؛ و در اصول زیبایی شناختی بر معیار ذهنی زیبایی و دوری از فهم ظاهری و غور در باطن تجارب هنری استوار است. در مقابل مبانی فلسفی تربیت اسلامی در اصول هستی شناختی معتقد به حقیقت ماورای طبیعی (خداوند)؛ در اصول انسان شناختی بر اعتقاد به متکی بودن وجود حقیقی انسان بر روح؛ در اصول معرفت شناختی بر قابل وصول بودن معرفت؛ در اصول ارزش شناختی بر تکیه بر قرآن و مبانی دین اسلام و ارزش های ثابت و متغیر؛ و در اصول زیبایی شناختی بر گرایش ذاتی انسان به زیبایی و عینی و ذهنی بودن زیبایی ها استوار است. در مجموع نقد مبانی فلسفی پارادایم پست مدرنیسم از منظر مبانی فلسفی تربیت اسلامی نشان می دهد که حذف فراروایت ها و اصول جهانشمول، عقلانیت، فطرت، وحی و مرکزیت زدایی از انسان در این فلسفه] اصولی که جزو شاکله هویتی فلسفه تربیت اسلامی به سوی حیات پاک محسوب می شود [با هدف دستیابی به چارچوبی که مروج چندگانگی، نسبیت گرایی، نهیلسم و غیره باشد، صورت گرفته است.
    کلید واژگان: برنامه درسی, پست مدرن, تربیت اسلامی, مبانی فلسفی}
    Hassan Maleki, Rezvan Hakimzadeh, Seyyed Ali Khaleghinezhad*
    In recent years ,There are various discussions around of being substitute postmodernism viewpoint as type of thinking and cultural-social view to human’s problems and beliefs to modernism viewpoint in different subjects is common. So that, field of education in generally and curriculum in specially shape engage in flow.
    According to, present study has done to examine characteristics of postmodern philosophical foundations in curriculum and critique of this foundations based on philosophical foundations of Islamic education. Method of this research is” documental-analytical”
    Results of this study has showed that philosophical foundations of postmodern curriculum placed in ontological principals upon unbelief to metaphysics; anthropology principals upon shaping of human's essenes via social, historical and cultural relations; epistemological principals upon rejection of wisdom, oracle, temperament and master of linguistic as center of conscious; axiology principals upon center of person and was relative of cosmological principals; aesthetic principals upon subjective criteria of aesthetic and escape of surface understanding and contemplation in essence of experimental aesthetic.
    In opposition to philosophy foundations of postmodern curriculum, philosophy foundations of Islamic education placed in ontological principals upon beliefs to metaphysic; anthropological principals upon shaping of human essences based on oracle; epistemological principals upon human ability to reach wisdom; axiological principals emphasis on Quran, Islamic foundations, and absolute and changeable values; aesthetic principals emphasis on person’s inherent interest to aesthetic and objective and subjective criteria of beauty.
    In sum, critique of philosophy foundations of postmodern curriculum based on philosophical foundations of Islamic education, revealed that elimination of metanarrative, cosmological foundations, wisdom, temperament, oracle, and decentralize of human [principals that are part of identity constructer of Islamic education’s philosophy] in postmodern philosophy,have done to access of constructer that spread ideas such as pluralism, relativism, nihilism, and etc.
    Keywords: Curriculum, postmodern, Islamic education, philosophy fundations}
  • واحد امینی*
    امروزه در عصر پست مدرن چالش های فرا روی دولت ها و جامعه بین المللی واکنش های بسیار متفاوتی را از نظام حقوق بین المللی و همچنین نقش های متفاوتی را برای این نظام می طلبد. روند جهانی شدن و پیدایش تهدیدات نوین فراملی علیه صلح و امنیت در روابط بین الملل به طور اساسی ماهیت و زمامداری و اهداف اساسی حقوق بین الملل را در چند سال گذشته تغییر داده است. مشکلات بین المللی از آلودگی مرزی گرفته تا اردوگاه های تروریستی، از سیل پناه جویان گرفته تا گسترش تسلیحات، همه و همه دارای منشا و ریشه داخلی هستند که هر نظام حقوقی بین المللی غالبا قدرت رسیدگی به آنها را ندارد. در این میان یکی از پدیده های مهم و بحث برانگیز بین المللی، منطقه ای و ملی در دهه نخست قرن 21 وآغاز هزاره سوم و یکی از اساسی ترین معضلات و چالش های بین المللی و خطرناک ترین تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی مساله تروریسم است. به عبارتی گسترش روزافزون عملیات و اقدامات تروریستی از مهم ترین چالش های فراروی جامعه جهانی و حقوق بین الملل کیفری است که تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت در روابط بین الملل به شمار می رود. در عصر جهانی شدن و با گسترش تهدیدات تروریستی برآمده از پست مدرن، تروریست ها نیز همگام با روند جهانی شدن پیشرفت کرده اند، اما هرگز در قید و بندهای بین المللی ناشی از آن گرفتار نشده اند، از این رو هیچ منطقه، دولت یا ملتی در جهان از اقدامات تروریستی مصون نمی ماند و تروریسم از تهدیدی ملی به تهدیدی بین المللی و سرانجام جهانی مبدل گشته و بیم آن وجود داردکه با گسترش این پدیده در جهان و دستیابی تروریست ها به سلاح های خطرناک هسته ای، شیمیایی و بیولوژیکی به یکباره صلح و امنیت بین المللی به مخاطره افکنده شود. در پرتو جهانی شدن و یا از رهگذر اندیشه جهان شهری نه تنها حقوق بین الملل و آرمان صلح گرایانه بلکه خشونت نیز همانند پدیده تروریسم خشونت بار متجلی از 11 سپتامبر جهانی و فراگیر می شود. حقوق بین الملل عمده تاکید خود را بر روی تروریسم فرامرزی قرار داده است، زیرا تروریسم معارض با حقوق بین الملل و صلح بین المللی است. بنابراین امروزه نگرانی پست مدرن در حقوق بین الملل، چگونگی استمرار بخشیدن به صلح و امنیت بین المللی و جلوگیری از وقوع جنگ است. از آنجا که کشورها عمدتا با عینک منافع ملی به مسایل و موضوعات می نگرند، رویارویی با تروریسم بین الملل از طریق حقوق بین الملل و در راستای صلح بین الملل با چالش ها و موانع جدی مواجه خواهد شد. حقوق بین الملل هنگامی می تواند در ممانعت از تروریسم موفق باشد که کنوانسیون ها و قراردادهای حقوقی بین المللی در یک محیط مناسب بین المللی مورد عمل قرارگیرند، تعارضات حقوقی و سیاسی در سطح جامعه جهانی برطرف شود و اصل کلی فراحقوقی حقوق بین الملل نیز باید نه تنها صلح میان دولت ها، بلکه میان بشریت، و آینده آن باشد. بنابراین یک نظم حقوق بین المللی محکم همراه با اصول و رویه های چند جانبگی لازم است تا قواعد اساسی یک تمدن جهانی در حال ظهور را باز تعریف کند و از طرفی نیاز به یک باز اندیشی بسیار جدی در سطح جهانی وجود دارد که تمام عناصر متشکله روابط بین الملل مورد بررسی قرار گیرند و یک سری تعاریف و مفهوم سازی های مجدد باید صورت گیرد. بنابراین نقطه تمرکز این پژوهش آن است که سیستم حقوقی حقوق بین الملل جهانی چگونه می تواند در برابر تهدیدات پست مدرن تروریسم در عصر جهانی شدن، میان دو حوزه حقوقی و سیاسی مفاهمه، تطبیق یا تعدیل را به منظور تامین صلح و امنیت جهانی انجام دهد. از دید پژوهشگر سنتز پلورالیستی ائتلاف جهانی برای صلح بین الملل با حاکمیت حقوق بین الملل جهانی و همکاری های چند جانبه جامعه جهانی و همچنین ترکیبی از تئوری های جدید در روابط بین الملل می تواند زمینه ساز نوعی نظم حقوقی بین المللی شود که با راهبردهای تهاجمی یک جانبه خشونت بار پس از 11 سپتامبر در مقابله با تروریسم به گونه ای منسجم و قاعده مند مقابله نماید. بنابراین حقوق بین الملل در عصر جهانی شدن با اتکای به ارزشهای صلح، توسعه، آزادی و دمکراسی است که می تواند در هزاره سوم بار دیگر ملل متحد را بازسازی کند و جهان را از خطر تروریسم جهانی و تهدیدات بر آمده از پست مدرن نجات دهد و به مانند یک سوپاپ اطمینان زمینه و بستر مناسبی را برای صلح و امنیت در روابط بین الملل فراهم سازد.
    کلید واژگان: حقوق بین الملل, صلح بین الملل, تروریسم جهانی, حقوق بین الملل جهانی, صلح جهانی, امنیت جهانی, جهانی شدن, تهدیدات پست مدرن, دمکراسی, توسعه, رویه های چند جانبه گرایی, تئوری های روابط بین الملل}
    Nowadays in the postmodern era the challenges facing the states and international community requires very different responses from international law system and different roles for the system too. The trend of globalization and rising new trans-national threats against peace and security in international relations have radically transformed the nature، governance and basic objectives of the international law in the recent years. The international problems from border pollution to the terrorist camps and from flow of refugees to the proliferation of weapons are all locally rooted that no international law system could often have the power to deal with them. In the meantime، one of the important and controversial international، regional and national phenomena in the initial decade of 21st century and beginning of third millennium، and one of the basic international problems and challenges and the most dangerous threat to the international peace and security is the issue of terrorism. In the other words، the spread of increasing terrorist actions and operations are the most challenging issues before the world community and international criminal law which are observed as the serious threat against peace and security in international relations. In the age of globalization and with expansion of terrorist threats as a result of postmodern، terrorist have also developed alongside of globalization، yet never caught by the constrains of it. In this regard، no state، region or nation can be invulnerable by terrorist actions. Terrorism from a national threat has gone to international threat and eventually become global. Thus، there is a feeling of concern and fear that with the spread of this phenomenon in the world and their access to the dangerous nuclear، chemical and biological weapons they could rapidly endanger international peace and security. In the light of globalization or from a cosmopolitan perspective، not only international law and idea of peace، but violence also such as the phenomenon of violent terrorism as the outcome of September 11 becomes general and global in nature. The international law has majorly focused on trans-national terrorism as it is against the international peace and security. Thus، at the present، the postmodern concern regarding the international law is all about how to maintain international peace and security and prevent the outbreak of war. Since the states look at issues and mostly problems through the eye of national interests، confronting international terrorism in the course of international law and in persuasion of peace will face serious challenges and obstacles. The international law can merely be successful tackling terrorism while the international law treaties and conventions are implemented in an appropriate environment، and the political and legal conflicts to be resolved at the world community level، and the trans-judicial principle of international law should not only be about peace among states، but also among human kinds and its future. Therefore، a firm international law system with multilateral principles and procedures are required in order to redefine the rules of an emerging global civilization. On the other hand، a serious rethinking at the global level is needed in which all the elements consisting international relations must be reviewed and studied with a series of new definitions and re-conceptualizations. The focus of this research work is that how the legal system of international law can deal with the postmodern terrorism in the era of globalization and create understanding، comparison and adaptation between two legal and political fields in order to provide global peace and security. The author believes that the pluralistic synthesis of global alliance for international peace with the rule of universal international law and multilateral cooperation of international community and combination of new international relations theories could pave the way for a kind of international law system which would be able to confront with unilateral aggressive strategies of the violent post-September 11 to fight terrorism in a systemic and coherent way. Therefore، international law in the era of globalization by relying on the values of peace، development، freedom and democracy could only restore the United Nations and save the world from scourge of global terrorism and its consequent threat emerged of postmodern and work as a safety valve providing the context for peace and security n international relations.
    Keywords: International Law, Global Terrorism, Global Security, International Peace, Globalization, Postmodern, International Politics, Democracy, Development, Multilateralism, International Relations}
  • رسول افضلی، صنعان مرادی
    در چند دهه اخیر، در نتیجه دگرگونی های نظری و عملی، مطالعات دولت به استفاده از روش ها و رهیافت های فرااثبات گرا متمایل شده است. از جدیدترین رهیافت های فرااثبات گرا روش تحلیل گفتمانی است. براساس این روش، پدیده های اجتماعی در زمان و مکان، واقعیت یکسانی را از خود بروز نمی دهند، بلکه در گفتمان های گوناگون تفاسیر متفاوتی می یابند. بر این اساس، این پژوهش با درنظر گرفتن فرایندهای مدرنیته و پست مدرنیسم به عنوان گفتمان های سیاسی متفاوت، سعی در مطالعه تطبیقی مفهوم دولت و عناصر تشکیل دهنده آن شامل سرزمین، جمعیت، حکومت و حاکمیت در درون هر یک از این گفتمان ها دارد. یافته های این پژوهش نشان می دهند که، دولت خصلتی گفتمانی دارد. دولت خصوصیتی دائم و غیرقابل تغییر نداشته، در گفتمان های گوناگون به شکل های گوناگون تفسیر می شود. به این ترتیب درنتیجه دگرگونی های نظری و عملی صورت گرفته در گفتمان پست مدرنیسم، دولت در کلیت و در عناصر خود، در مقایسه با گفتمان مدرنیته دچار دگرگونی های بسیاری شده است.
    کلید واژگان: پست مدرنیسم, جمعیت, حاکمیت, حکومت, دولت, سرزمین, گفتمان, مدرنیته}
    Rasoul Afzali, Sanan Moradi
    In recent few decades، however، as a result of theoretical and practical changes، politico-geographical studies have tended to apply post-positivist methods and approaches. Discourse analysis is amongst the most recent post-positivist approaches. According to this method، social phenomena do not reflect same reality in time and place. But they acquire different interpretations in different discourses. Thus، considering modern and postmodern as different political discourses، this research tries to do a comparative study of state and its elements including territory، population، government، and sovereignty، in each of these discourses. Findings of this research show that، the state has a discursive nature. State is not unchanging، but is interpreted in different ways in different discourses. Thus، as a result of theoretical and practical changes in postmodern political discourse، the state has experienced many changes both in its totality and its elements، comparing to modern political discourse.
    Keywords: discourse, government, modern, population, postmodern, sovereignty, state, territory}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال