به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « radicalism » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «radicalism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • میلاد میری نام نیها، علی امیدی

    اگرچه منازعه روسیه و اوکراین اغلب بر اساس گزاره های ژیوپلیتیکی همچون گسترش ناتو به شرق اروپا تفسیر می گردد، اما هویت فرهنگی و استنباط نخبگان سیاسی دو طرف از آن نیز نقش شاخصی را در تشدید این پیکار ایفا نموده است. بعضا نوع تفسیر از هویت ها که بر اساس احساس دلبستگی فردی به جامعه یا گروه مشخص بر مبنای مولفه های فرهنگی-اجتماعی همچون مذهب، زبان و غیره تعریف می شود، بر ایجاد اصطکاک در میان جوامع بشری اثرگذار بوده است. این امر علاوه بر انبساط «خود و دیگری» در ساحت ذهنی عامه شهروندان، بر خودانگاره سیاست مداران و نحوه کردار آنان نسبت به سایر کشورها نیز تاثیر بسزایی دارد. بر همین اساس، پرسش مطرح آن است که هویت فرهنگی در تشدید منازعه روسیه و اوکراین چه نقشی داشته است. در این میان، ابعاد مفهومی این پژوهش بر مبنای ریوانشیسم و رادیکالیسم فرهنگی استوار و در چهارچوب روش توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از داده های کتابخانه ای و آماری، درصدد پاسخ گویی به پرسش مزبور برآمده است. در نهایت نتیجه حاصله بیان می دارد که سیاست های واکنشی دو طرف نسبت به یکدیگر در پیوند با تحقیرهای گذشته و تهدیدهای کنونی، دارای ریشه هایی منبعث از هویت فرهنگی «متباین و متقارب» روسی و اوکراینی می باشد. ریشه هایی که در کالبد انگاره های تاریخی، قومیتی، زبانی و دینی، منجر به تشدید منازعه کنونی دو کشور گردیده است.

    کلید واژگان: روسیه, اوکراین, هویت فرهنگی, ریوانشیسم, رادیکالیسم}
    Milad Mirinamniha, Ali Omidi

    Although the conflict between Russia and Ukraine is mostly interpreted based on geopolitical propositions such as NATO’s expansion towards the Eastern Europe, the cultural identity and the inference of the political elites in both countries also play a significant role in escalating this battle. In some cases, the way of interpreting identities, which are defined on the basis of a sense of individual affection to the society or a specific group according to a set of cultural and social features such as religion and language, has been influential in creating friction in human societies. In addition to expansion of “self and the other” in the mental situation of the citizens, this interpretation has a great impact on the perception of politicians about their ego and its function in relation to other countries. Meanwhile, the conceptual dimensions of this research have been based on cultural revanchism and radicalism. In order to answer the main question of the research, a descriptive-analytical method has been used and the data has been gathered through library and statistical resources. The findings of the present research indicate that reactional policies of both parties regarding one another and in ties with past humiliations and present threats have roots in “contradictory and converging” Russian and Ukrainian cultural identities. These roots, within the framework of historical, ethnic, lingual and religious perceptions, pave the way for escalating the current conflict between the two countries.

    Keywords: Russia, Ukraine, Cultural identity, revanchism, radicalism}
  • سید محمدمهدی حسینی فائق*

    در عصر حاضر جوامعی از یهودیان حاردی در اسراییل زندگی می کنند که متاثر از دین و آیین های یهودی (و عمل به آن) دارای عقاید، سبک زندگی فردی و اجتماعی خاصی بوده و همین موضوع آنان را در رسانه ها برجسته نموده است. این جماعت از حیث اعتقادی و نظری، جزء بنیادگرایان یهودی (عملگرا) به شمار می روند و به شدت به اصول بنیادگرایی یهودی (و مقومات آن) مقیدند. حاردی ها در حال حاضر - برخلاف باورهای رسانه ای- نه تنها جریانی حاشیه ای و کم اهمیت به حساب نمی آیند بلکه با اتخاذ رویکردی عملگرا - در کنار سایر مولفه ها و بهره مندی از ظرفیت های گفتمانی- توانسته اند خود را به جریانی تاثیرگذار در عرصه سیاسی- اجتماعی مبدل نمایند. با توجه به بنیان های نظری بنیادگرایانه و عملگرایی نهفته در این جریان، به نظر می رسد تقویت و اهمیت یافتن آنان در عرصه ی سیاسی- اجتماعی رژیم اسراییل موجب افزایش تنش های داخلی، خارجی و رشد گرایشات افراط گرایانه خواهد شد. در چنین بستری طرح چالش های بنیادین در خصوص ماهیت رژیم فعلی اسراییل و آینده ی آن دور از انتظار نخواهد بود.

    کلید واژگان: حاردی, اسرائیل, بنیادگرایی, بنیادگرایی یهودی, افراط گرایی}
    Seyed Mohammad Mehdi Hoseini Faegh *

    Currently, some important Jewish communities in Israel live primarily in the media because of their particular lifestyle and isolationism. They have specific beliefs and particular personal and social lifestyles that are mainly rooted in ancient Judaism. The opinions and beliefs of this community are in line with Jewish (pragmatic) fundamentalists, and therefore hold to the Jewish fundamentalist mandates. The ideas of the community in the social and political context, along with their growing importance - by rapid population growth and effective political presence - have made them an influential stream. Given their efforts to be more influential (in the context of fundamentalist discourse) - particularly in the political arena - and in view of their principles and objectives as well as the demographic and political structure of Israel, it seems that reinforcing this trend will increase tensions. And there will be an increase in extremist tendencies in the Israeli regime and even will include fundamental questions about the identity of the present Israel regime and its future.

    Keywords: Israel, Jewish, Fundamentalism, haredi, radicalism}
  • سید اسدالله اطهری*، اعظم سلامتی

    مردم سوریه خواهان بازسازی کشور بعد از هشت سال جنگ داخلی هستند. اما به جای اینکه روند بازسازی، فرصتی برای بازگشت آواره های سوری به خانه های خود باشد، از سوی دولت سوریه به صورت گزینشی به عنوان وسیله ای برای پاداش و مجازات استفاده شده است. در طرح های بازسازی دولتی، نیازهای آوارگان داخلی و پناهندگان، غالبا نادیده گرفته شده است. استراتژی بازسازی بشار اسد، نیازهای ضروری بیش از 10 میلیون آواره داخلی و پناهنده را مدنظر قرار نداده است. در مقابل، این استراتژی، منافع اقتصادی دمشق و متحدان آن را تامین می کند. در شرایط فعلی، این احتمال وجود دارد که به رغم میل دولت و جامعه سوریه، بازسازی کشور، باعث تقویت دیکتاتوری، فرقه گرایی و همچنین درگیری های جدید شود. حقوق جاری مسکن، زمین و دارایی، محرک اصلی درگیری های آینده در سوریه است و انتظار می رود نابرابری های اجتماعی موجود و گسترده را که عامل اصلی انگیزه در شروع قیام سوریه در سال 2011 بود  به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

    کلید واژگان: بشارالاسد, جنگ داخلی, آوارگان, بازسازی, مالکیت, روسیه, ایران}
    Asadollah Athari, Azam Salamati

    Syria was a safe and normal country, but after Arab spring Syria has been a grand battleground among tens group and state. Destruction of big and old cities and displacement of millions people was the first outcome of this bloody, destructive and long war. Rebuilding of these destructions arising from internal war is a complicated problem now, because funds of state is much limit but measure of breakdowns is unexampled. This research has studied the Al- Asad policy about this problem. According to findings of paper, Damascus has a spatial perception and security policy about rebuilding of internal war destructions. Mechanism and implications of this vision has been analyzed by authors.

    Keywords: Arab Spring, Internal war, Al- Asad, Damascus, Displacement, Civil War, Radicalism}
  • هادی آجیلی*، مهدی رضایی
    هدف این پژوهش بررسی انگاره ها و ایده آل های نظریه رادیکال در اقتصاد سیاسی جهانی با تاکید بر محور «توسعه» است. بنابراین، پرسش اصلی این نوشتار ماهیت و چیستی مفهوم توسعه در رویکردهای متنوع رادیکالیسم نظیر مطالعات استعمار و امپریالیزم، نظریه وابستگی، نئوکلونیالیزم، جهانی شدن و تطورات مفهوم «توسعه» در هر یک از این نظریات است. یافته های این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده و داده ها به روش کتابخانه ای گردآوری شده اند، نشان می دهد، در تمام  نظریات، ارتباط و پیوندی ناگسستنی میان دینامیزم های نظام سرمایه داری و کارکردهای آن با مفهوم توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی در سطوح مختلف ملی، بین المللی و جهانی مطرح شده است که در تمامی آنها ویژگی های ذاتی نظام سرمایه داری کمابیش استثمار، نابرابری، و روابط غیرانسانی توصیف شده است. در حالی که درک ایده آل های رادیکالیست ها در نظریه رادیکالیسم در اقتصاد سیاسی جهانی یا روابط بین الملل پیچیدگی های فلسفی زیادی دارد، اما این ادبیات پیچیده در جهت نفی انسان ایده آل غربی به عنوان محور توسعه و تاکید بر نسبی بودن و بومی بودن ایده آل های جوامع مختلف در ارتباط با موضوع توسعه است. مفهوم توسعه  به عنوان چگونگی ساختن جامعه ای برابر از لحاظ روابط اقتصادی و تولیدی دیگر در مرکز توجه رادیکال ها قرار ندارد، بلکه آنچه اهمیت دارد تاکید بر انسانی تر نمودن مناسبات موجود در همه سطوح است. رادیکال ها اگرچه در توسعه و ترویج ادبیات و فلسفه  مرتبط با مباحث توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی نقش مهم و کلیدی داشته اند، اما واقعیت آن است که آنها عملا نتوانسته اند نمونه ای از یک مدل توسعه مبتنی بر آراء و مفروضات واقعی خود در سطح ملی و جهانی ارائه دهند.
    کلید واژگان: توسعه, رادیکالیسم, اقتصاد سیاسی, مارکسیسم}
    Hadi Ajili *, Mahdi Rezaee
    The aim of this research is to study Radical theory ideals in Global political economy with emphasis on development. Thus, the main research question is the nature and meaning of development in the various Radicalism approaches including (such as) studies Colonialism and Imperialism, Dependency theory, Neocolonialism, Globalization, and the evolution of development concept in each theories. As his research is done in descriptive-analytic method and by desk research, the findings show that all theories has been presented (raised) permanent connection (relation) and links between dynamics of Capitalism system and its functions and the concept of development and underdevelopment in different national and international levels, and the inherent characteristics of capitalist system including exploitation, inequality, and inhuman relations has described in all theories. While understanding Radical’ ideals of  Radicalism theory in global political economy or international relationships has many complicated philosophy, but it contradict ideal western human as development basis, and the emphasis is on relative and indigenous nature of different communities ideals in relation to the issue of development. The concept of development, as how to make society equal in the light of economic relationships and production is not in the focus (heart) of attention, but the important matter is the emphasis on humanizing the existing relationships at all levels. However, Radicals have key role in development and promotion of literacy and philosophy related to development and underdevelopment issues, but in fact, they cannot provide an example of development model based on their opinions and assumptions on the national and international level.
    Keywords: Development, Radicalism, Political economy, Marxism.}
  • سید میرصالح حسینی
    جریان‎های دینی اسلامی اندونزی در تعامل با جریان‎های فکری مرکز جهان اسلام از تنوع و تکثر بالایی برخوردار است. گروه‎های مسلمان به قطب‎بندی‎های دینی معرفتی دچار شده، در یک نظام کثرت‏گرای دینی فرهنگی زندگی می‏کنند. در این نوشتار به این پرسش می‏پردازیم که جریان‎های دینی اندونزی کدام‎اند و تاثیرپذیری آنان را از جریان‏های دینی اسلامی خاورمیانه، به‏طورمختصر با رویکرد جامعه‎شناسی تاریخی و روش تحلیلی- توصیفی بیان خواهیم کرد. مهم ترین جریان های اسلامی اندونزی، عبارتند از: تجدخواهی اسلامی، اصلاح طلبی اسلامی، سنت گرایی دینی، بنیادگرایی دینی، روشنفکری سکولار، روشنفکری لیبرال و جریان شیعی که همگی به نوعی متاثر از جریان های اسلامی در مرکز جهان اسلام و منطقه غرب آسیا بوده و در تعامل با آن شکل گرفته است.
    کلید واژگان: جریان‏ های اسلامی, اندونزی, تعاملات فکری, کثرت گرایی دینی}
    Seyyed Mirsaleh Hoseini
    The Islamic religious movements of Indonesia's Muslims are diversified in their interaction with the Middle East's intellectual currents. Muslim groups have experienced epistemological religious polarization and live in a culturally religious pluralist system. The country has the largest Muslim population among Islamic countries and is considered one of the largest archipelago of East Asia. Most Muslims in the country have Shafi'i religion in jurisprudence, and in theology are Matoridye. They turned to the formation of a new political system to emancipate colonial oppression. This Muslim country came to independence in 1945, and the revolutionary leaders of these islands experienced many epistemological religious movements. In this paper, we are going to take this question, what are Indonesian religious movements and will express their influence on the Islamic religious movements of the Middle East, in a similar way with the approach of historical sociology and analytical-descriptive methods.  
    Keywords: Islamic movements, Indonesia, radicalism, Afghanistan, Pakistan}
  • محمدطاهر رفیعی
    جهان اسلام به‏خصوص افغانستان و پاکستان در چند دهه اخیر شاهد شکل گیری و رشد جریان های گوناگون با افکار متفاوت بوده است که بیشتر آنها با عناوینی همانند «افراطی گری مذهبی»، «اسلام گرایی»، «رادیکالیسم» و چه بسا «تروریسم» شهرت یافته اند. از اهداف و انگیزه های برخی اشخاص، مراکز و نهادهای مذهبی و همین طور سیاست های پلید استعمار و استکبار می توان به عنوان مهم ترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه نام برد. در این میان چه بسا میان اصطلاح «افراطی گری» با عناوین مشابه آن، خواسته یا ناخواسته خلط می گردد؛ درحالی‏که بسیاری از جریان های مذهبی خواسته های حق طلبانه و مطابق با موازین شرعی دارند و خط‏مشی آنان از کسانی که به خشونت های نامتعارف مذهبی و قومی دامن می زنند، جداست؛ بنابراین در نوشتار حاضر، ضمن بررسی ماهیت افراطی گری و شاخصه های اصلی آن، به‏ویژه در افغانستان و پاکستان، نقش دو عامل دخالت های خارجی و شیوه آموزش حاکم بر مدارس مذهبی، به عنوان بسترها و محرک های اصلی در این زمینه، مورد توجه قرار گرفته است.
    کلید واژگان: افراطی گری, تروریسم, رادیکالیسم, افغانستان, پاکستان}
    Mohammad Taher Rafiei
    The Islamic world, especially Afghanistan and Pakistan, has seen the formation and growth of various currents with different thoughts in the last few decades, most of which have come to be known as "religious extremism", "Islamism", "radicalism", and perhaps "terrorism". The benevolent goals of some individuals, centers and religious institutions as well as malicious policies of colonialism and arrogance can be mentioned as the most important factors in this field. Meanwhile, perhaps between the terms "extremism" with its similar titles may be confused, desired or undesirable; whereas many religious currents have the demands of the rightful and legal standards, and their policy is different from those who promote religious and ethnic unconventional violence. Therefore, in the present article, while studying the character of extremism and its main features, especially in Afghanistan and Pakistan, the role of two factors of foreign interposition and the method of teaching governing religious schools, as the main platforms and stimuli in this field, Attention has been paid.
    Keywords: extremism, terrorism, radicalism, Afghanistan, Pakistan}
  • مختار شیخ حسینی*
    پژوهش حاضر به تحلیل محرومیت های سیاسی و اجتماعی کلانی می پردازد که به لحاظ عینی، بستر رشد اندیشه ی خشونت گرا در جهان عرب معاصر را فراهم آورده و موجب جذب بخشی از جامعه به سمت افراط گرایی شده است. بدین منظور برمبنای ظرفیت نظریه های محرومیت نسبی، بدین نتیجه دست یافته ایم که محرومیت از ارزش های معطوف به قدرت (وضعیت مشارکت سیاسی)، ارزش های بین الاشخاصی (وضعیت جامعه ی مدنی) و ارزش های مادی (وضعیت فقر، آموزش و حاشیه نشینی) منجر به ایجاد شکاف بین انتظارات ارزشی و توانایی های ارزشی بخشی از جامعه می شود و محیط مناسبی را برای جریان های افراط گرا می آفریند. وضعیت اجتماعی جهان عرب به لحاظ ارزش های مادی نشان گر فاصله ی معنادار میان وضع موجود و انتظارات ارزشی شهروندان است. تحلیل جریان های خشونت گرای معاصر در جهان عرب - مانند داعش و القاعده - صرفا زمانی صائب است که علاوه بر تحلیل مولفه های فکری، به بسترهای اجتماعی-سیاسی این جریان-ها نیز توجه شود.
    کلید واژگان: افراط گرایی, محرومیت, خشونت گرایی, سلفیه ی جهادی, جهان عرب, فقر}
    Mokhtar Sheikhhosseini *
    The purpose of the present research is to investigate large-scale political and social deprivation that objectively provides a context for promoting radical ideas in the contemporary Arab world, leading the groundwork for attracting part of society to extremist idea. This research was conducted in a descriptive-analytical manner, and the findings of the capacities of relative deprivation theories indicated that deprivation of power-oriented values (the status of political participation), interpersonal values (the status of poverty, education, and suburbanization) has escalated into a gap between value expectations and value capabilities of part of society, helping extremists to benefit more greatly from the accessible and despicable social context. The social situation of the Arab world with respect to material values is an indication of a significant distance between the status que and value expectations of citizens. The analyses of current violent movements in the Arab world such as ISIS and al-Qaeda are of significance when the social-political context of these movements is taken into consideration apart from the analyses of intellectual components.
    Keywords: extremism, deprivation, radicalism, jihadist Salafi, Arab world, poverty}
  • نسا زاهدی، سید ابراهیم سرپرست سادات
    رادیکالیسم به عنوان عارضه ای در مواجهه با دستاوردهای بنیاد افکن مدرنیسم در عصر حاضر تلقی می شود که گاه منجر به پناه جستن گروه های رادیکال به شیوه های تروریستی و تلاش برای تحقق آرمانشهر برآمده از دوران سلف صالح شده است. در راستای فهم این پدیده، سوال اصلی مقاله این است آیا می توان این گروه ها را در رسته جریان های پسامدرن قرار داد یا بنا به نظرات رایج، متعلق به عصر مدرن و یا حتی برآمده از نظم سنتی هستند؟ این تحقیق با روشی توصیفی تحلیلی، در ضمن مطالعه ای اسنادی ملهم از دیدگاه های والتر لاکوئر و شانتال موفه نشان می دهد که در تبیین افراطی گری کنونی، قالب های تنگ مدرن نارسا بوده و مهم تر ازآن خود آنها برآمده از استلزامات دنیای مدرن هستند، طوری که حتی احیای خلافت در رادیکالیسم دینی از منظر مومنان بدان، وسیله ای برای هدف غایی تغییر نظم جهانی مدرن است، و از آنجا که پدیده های تندروانه فعلی پدیده هایی هویتی، دگرساز و غیریت پرور هستند که با دشمن سازی و با برداشتی دیگرگونه از هویت، در صدد تعریف و اثبات خویش از راه های خشونت آمیز برآمده اند، بنابراین تحلیل رادیکالیسم تکفیری در دامان پست مدرنیسم قابل فهم تر است.
    کلید واژگان: رادیکالیسم, پسامدرنیسم, هویت, جهانی شدن, اسلام تکفیری}
    Nesa Zahedi, Seyed Ebrahim Sarparast Sadat
    A complication in the face of the achievements of the founder of modernism, which has sometimes led to the recapture of radical groups by terrorist and Mujahdat methods for realizing the utopia of the era of righteous predecessor. Understanding radical groups, their tools and their implications require a multidisciplinary, networked, comprehensive, and a comprehensive set of studies. To this end, the answer to the question of what is the ratio of current religious radicalism to postmodern flows. Can these groups be placed in the postmodernist streams or, according to current views, belong to the modern age, or even derived from the traditional order? This research by a descriptive and analytical method, while studying documents inspired by Lacquer and Shental Mouffe, showed that, in explaining the current extremes, modern tight molds are inadequate and, more importantly, they are inspired by the imperatives of the modern world, Even the revival of the caliphate in religious radicalism from the perspective of the believers is a means to the ultimate goal of changing the modern world order, and since the current extreme phenomena are phenomena of identity, oppression, and oppression, which, with antagonism and with a different conception of Identity also seeks to define and prove itself in violent ways, so the analysis of radicalism the present is more comprehensible in the post-modern era of postmodernism.
    Keywords: Radicalism, Postmodernism, Identity, Globalization, Takfiri Radicalism}
  • امیرحسین سلیمان فلاح، حسن شمسینی غیاثوند

    دلایل مختلفی باعث رادیکالی شدن برخی گروه های اسلام گرا در برخی کشورهای اسلامی همانند سوریه شده است این عوامل را می توان در عناصری همچون خلا هویتی، افسردگی و بی اعتمادی، تصور ناامنی و بی پشتوانگی، گسترش فرهنگ غربی در کشورهای اسلامی و تضاد ارزش های اسلامی با فرهنگ غربی، عدم تثبیت فرهنگ عقل گرایی و دموکراسی در کشور های اسلامی می توان جستجو کرد. همچنین نگرش تحقیر کننده و توهین آمیز جهان غرب نسبت به مسلمانان و همچنین وابستگی برخی رهبران کشورهای اسلامی بخصوص عربی به کشورهای غربی و عدم توجه برخی نظام های سیاسی به نیازهای مردم در این امر تاثیرگذار بوده است. حمایت رسانه های کشورهای عربی از رواج افراطی گری در جهان اسلام و رسانه های غربی و سیاست های مداخله جویانه برخی کشورهای منطقه ای همانند عربستان و قطر در رواج تروریسم تاثیرگذار بوده است. چنانکه این موضوع در شکل گیری گرووهای افراطی در سوریه و تداوم بحران این کشور بسیار تاثیرگذار بود. در رواج تروریسم در بحران سوریه جریان های مختلف معارض داخلی و خارجی نقش دارند که می توان این گروه ها را معیارهای مختلفی همانند تاریخی و نوین، معیار جغرافیایی و وابستگی به کشورهای منطقه ای تقسیم نمود.

    کلید واژگان: سوریه, رادیکالیسم, بنیادگرایی, عربستان, رسانه ها, تروریسم, نو بنیادگرایی}

    Various reasons have led to the radicalization of some Islamist groups in some Islamic countries like Syria. These factors can be found in elements such as identity, depression and distrust, the perception of insecurity and irresponsibility, the expansion of Western culture in Islamic countries and the contradiction of Islamic values with Western culture, the lack of consolidation of the culture of rationalism and democracy in Islamic Countries. Also, the humiliating and insulting attitude of the West towards Muslims, as well as the dependence of some leaders of Islamic countries, especially Arab, on Western countries, and the lack of attention of some political systems to the needs of the people have affected this. The support of the Arab media for the spread of extremism in the Muslim world and the Western media and the interventionist policies of some regional countries, such as Saudi Arabia and Qatar, have contributed to the spread of terrorism. In the Syrian crisis, there are various influences of internal and external conflicts that can be grouped into different criteria, such as historical and modern, geographic criteria, and regional affiliation.

    Keywords: Syria, Radicalism, fundamentalism, Saudi Arabia, Media, terrorism, Non-fundamentalism}
  • سید محمد ساداتی نژاد، وحید مصاحبی محمدی
    در این مقاله، به بررسی تاثیرات متقابل جهانی شدن و افراطی گری بر یکدیگر با تکیه بر مورد جریان سلفی تکفیری پرداخته شده است. در ابتدا، سابقه جریان سلفی بررسی و چهار نوع جریان سلفی شامل: سلفی تبلیغی، سلفی اخوانی، سلفی جهادی و سلفی تکفیری شناسایی و به طور مختصر هر یک از این انواع سلفی گری توضیح داده شد. در بررسی سلفی تکفیری به سابقه جریان تکفیر در اسلام اشاره و چهار جریان تکفیری شامل: خوارج، وهابیت، طالبان - القاعده، داعش و جریان تکفیری اخیر شناسایی می گردد. در بخش بعدی مقاله، ابتدا مفهوم جهانی شدن و تعریف و ابعاد مختلف آن مطالعه و سپس آثار متقابل جهانی شدن و جریان های تکفیری بر یکدیگر بررسی می شود. سرعت تغییرات، ایجاد اضطراب، احساس تهاجم فرهنگی، ایجاد نزاع هویتی، اسلام ستیزی از جمله آثار منفی جهانی شدن در راستای توسعه افراطی گری بوده که موجب رشد جریان های افراطی و تکفیری شده و از سوی دیگر رشد جریان تکفیری نیز دارای آثاری مانند افزایش اسلام هراسی و اسلام ستیزی؛ تقویت نرم های جهانی شدن، تقویت ملی گرایی و بومی گرایی و تضعیف مرزهای سیاسی و... بوده است. در پایان، برخی راه حل ها برای مقابله با افراطی گری و تکفیرگرایی مورد اشاره قرار می گیرد.
    کلید واژگان: جهانی شدن, افراطی گری, جریان تکفیری, تاثیرات متقابل}
    Seyed Mohammad Sadatinejad, Vahid Mosahebi Mohammadi
    In this article, the mutual impacts of globalization and radicalism on each other with the emphasis on takfirism were discussed. Firstly, the history of the Salafi was discussed and four currents were recognized. Then globalization, its definition and its different aspects were discussed. It was defined that globalization has had some negative impacts such as creating anxiety in the society, speed of changes in the society, facing cultural offensiveness by some societies, islamophobia, identity conflict and so on which have resulted in creation of radical groups such as takfiri currents.
    It was also defined that on the other side, the creation of takfiri groups has also resulted in islamophobia, enhancing nationalism and localism feelings, underlining national borders and enhancing globalization norms in international relations. Finally, some ways and means that can be used to avoid radicalism were named to be followed.
    Keywords: globalization, radicalism, takfirism, mutual impacts}
  • یدالله دهقان*، محمود کتابی، مسعود جعفری نژاد
    از زمان آغاز بحران سوریه درسال 2011 تاکنون بسیاری از تحلیلگران این بحران را ناشی از توطئه ای می دانند که از خارج ازاین کشور وبه وسیله آمریکا و انگلیس و متحدان منطقه ای آنها یعنی اسرائیل و عربستان برنامه ریزی و اجرا گردیده است. اما علارغم هدایت بحران از خارج، وجود برخی شکاف های اجتماعی در جامعه سوریه مانند شکاف های قومی ومذهبی که در قالب تعارضات درون گروهی شیعه - سنی و برون گروهی کردی – عربی بروز نموده بود، نیز بر افزایش دامنه بحران و رشد سریع تر گروه های رادیکال تاثیر گذاشت.
    سوال اصلی مقاله عبارت است از اینکه شکاف های اجتماعی موجود در کشور سوریه بخصوص شکاف های قومی و مذهبی چه تاثیری در شکل گیری ورشد رادیکالیسم در این کشور داشته است؟ فرض مقاله نیز این است که به نظر می رسد وجود دو شکاف عمده قومی و مذهبی در کشور سوریه وعدم توانایی دولت در مدیریت آنهاودخالت های گسترده خارجی باعث بالارفتن شدید سطح تعارضات ونارضایتی های اجتماعی در این کشور شد.لذا با آغاز بحران در سال 2011 وهجوم گسترده شورشیان خارجی به سوریه، شکاف های قومی و مذهبی نیز بشدت فعال شده و بر رشد و قدرت گیری گروه های رادیکال تاثیر زیادی گذاشت.
    کلید واژگان: سوریه, شکاف, قومی, مذهبی, رادیکالیسم}
    Yadollah Dehghan*, Mahmoud Ketabi, Masood Jafarinejhad
    Since the beginning of the Syrian crisis in 2011 so far,Many analysts consider this crisis as a result of a conspiracy from outside this country that by America and Britain and their regional allies, Israel and Saudi plan has been implemented. But despite driven out of crisis ,Existence some social gaps in Syrian society Such as ethnic and religious gaps in the form of internalgroup conflict Shiite - Sunni and outgroup Kurdish - Arabic expression had Affected in Increased range of crisis and faster growth of radical groups. The main question is that the social gaps in Syria Especially ethnic and religious gaps how effect on the formation and growth of radicalism in this country? assumption of this article is It seams There are two major ethnic and religious gap in Syria and State's inability to manage them and Extensive involvement of foreign Causing a sharp rise in the country's level of conflict and social unrest.So at the beginning of the crisis in 2011and The massive influx of foreign insurgents into the country,Religious Ethnic gaps have also been extremely active and was an influence on the growth of radical groups.
    Keywords: gaps, Ethnic, religious, radicalism, Syria}
  • یدالله دهقان *، محمود کتابی، مسعود جعفری نژاد
    اکنون قریب به پنج سال از آغاز بحران در کشور سوریه می گذرد و در تمام این سال ها نظریات و تئوری های مختلفی در خصوص علل وقوع بحران در این کشور مطرح شده است. یکی از این تئوری ها بحث وجود اختلافات و تعارضات گسترده قومی و مذهبی است که در قالب تعارضات درون گروهی شیعه - سنی و برون گروهی کردی – عربی بحث و بررسی شده است. پرسش اصلی مقاله عبارت است از اینکه وجود اختلافات قومی و مذهبی در سوریه چه تاثیری در شکل گیری و رشد رادیکالیسم در این کشور داشته است؟ و فرض مقاله نیز این است که به نظر می رسد وجود اختلافات گسترده قومی و مذهبی در کشور سوریه و ناتوانی دولت در مدیریت آنها، باعث بالارفتن شدید سطح تعارضات و نارضایتی های اجتماعی در این کشور شده است. این اختلافات و تعارضات پس از کسب استقلال سوریه از فرانسه( 1946) و در ادامه روی کار آمدن حزب بعث( 1963) و درنهایت، تسلط علویان بر حکومت سوریه(1970) بیشتر و عمیق تر شده و درنهایت، به تبدیل شدن اختلافات و تعارضات به تخاصم و شکل گیری و رشد گروه های رادیکال ضد دولت در سوریه منجر شده است.
    کلید واژگان: قومیت, مذهب, رادیکالیسم, سوریه, بحران}
    Yadollah Dehghan *, Mahmood Ketabi, Masoud Jaafarinejad
    The Syria crisis is passing through its sixth year and during these years several theories have been given to explain the causes of this crisis. One of these theories considers the existence of wide and extensive ethnic and religious differences and conflicts which shows itself in intergroup (Shiite-Sunni) and outer group (Kurdish-Arabic) differences. The present paper wants to examine how the existence of ethnic and religious differences has led to the growth of radicalism in Syria? The underlying hypothesis is that the existence of extensive ethnic and religious differences in Syria and the inability of the government to manage them have led to an increase in the level of conflict and social discontent. These differences and conflicts have become sharper and deeper after Syria got its independence from France (1946) and then the rise of Baath Party (1963) and subsequently the domination of Alawites on the Syrian government (1970). Eventually these ethnic and religious differences led to hostility and formation of radical groups against the government in Syria.
    Keywords: nationality, Radicalism, Syria, Crisis}
  • Elaheh Nourigholamizadeh, Mehdi Mohammadi
    The Tea Party Movement (TPM) is a grassroots conservative reactionary movement that according to the Washington Post’s, Christopher Parker, sees changes in traditional conservative values as a direct threat to its way of life. Initially started as an opposition to the fiscal policies of Barack Obama, the TPM soon embraced radicalism and adopted various hardline stances toward various domestic and foreign issues, ranging from the Obamacare to the recent JCPOA accord with the Islamic Republic of Iran. An influential figure within the TPM is the provocative and uncontrollably vocal former U.S congresswoman from Minnesota, whose controversial views have consistently made headlines in the media and the press. The so-called “undisputed queen of the TPM,” Michele Bachmann was never a shy person in expressing her support of Israel as well as her questionable antagonism towards Muslims and more importantly, the Islamic Republic of Iran. This study aims to investigate political views of Michele Bachmann on major domestic and foreign issues, as well as her stance regarding the Islamic Republic of Iran, by utilizing qualitative-based systematic review and content analysis of official documents, congressional records and the media coverage. A new perspective is offered to the understanding of republican-sponsored radicalism that the TPM employs vis-à-vis the Islamic Republic of Iran. Furthermore, it is shown that the TPM and its members have negative views with regard to Iran and adopt anti-Iran stances that parallel of today’s Republican Party.
    Keywords: Tea Party Movement, Radicalism, Michele Bachmann, the Islamic Republic of Iran}
  • سید مرتضی هزاوه ای*، فریده باوریان
    در طول تاریخ اسلام، افراد و جریان هایی بوده اند که با اتخاذ خط مشی رادیکال، برداشت های منحرفانه خود را به عنوان اسلام اصیل و انقلابی معرفی کرده و برخی از افراد ناآگاه را به دنبال خود کشیده اند. در این راستا دو جریان تکفیری خوارج و القاعده عراق با شاخصه های مشترک فکری-رفتاری در حوزه این جریان های افراط گرا قرار می گیرند. دو جریان سیاسی-نظامی که برخلاف جمهور علمای دین به مبارزه با حکام کشورهای اسلامی همت گمارده، با برداشت و خوانشی بدوی از دین و کنش های ناشی از آن، خشن ترین رفتارها را به نام دین اسلام اعمال کرده اند، تا جایی که در نوع خود رادیکال ترین و خشونت بار ترین نظام اندیشه ای را رقم زده اند. بر این اساس، نویسندگان در قالب چهارچوبی مقایسه ای با بررسی این دو جریان اسلام گرا، منشا خشونت ها و رفتارهای ستیزه جویانه آنان را در جهالت و نداشتن آگاهی شان در امور مختلف نسبت به خود، تعالیم اسلامی، محیط و فرهنگ جوامع اسلامی وغیره می دانند که به گونه های مختلف تعصب، تکفیر، افراط گرایی وغیره متجلی شده است و با تفسیر غیر واقعی حقایق، جو اختلاف، تفرقه و کشتار را در جوامع اسلامی امری رایج جلوه داده اند.
    کلید واژگان: خوارج, القاعده عراق, جهان اسلام}
    Over many centuries of Islamic history, there were individuals and trends of thought that introduced their own deviated deductions as authentic and revolutionary Islam by adopting a radical policy. They made some ignorant people to follow them. In this regard, two excommunicating trends of thought named Al-Qaeda and the Khawarij of Iraq are related to the area of these extremist trends for having common intellectual - practical indicators. Unlike the masses of religious scholars, these two political-military trends had put efforts to combat Muslim rulers. They picked the preliminary reading of religion and exerted violent behaviors under name of Islam. Based on this deduction, they have represented the most radical and violent system of thought. In this regard, by comprising these two Islamist trends, the authors infer that the violence and quarrel some of these trends originate in their ignorance and the lack of knowledge of the different affaires related to themselves, to Islamic teachings, and to culture predominating over Islamic societies. These attitudes have been manifested as various forms of prejudice, excommunication, extremism, etc. By offering a fale interpretation of the facts, they have created an atmosphere of discrepancy, disunion and massacre in the Islamic societies.
    Keywords: Radicalism, Khawarij, Al, Qaedain Iraq, the Islamic World}
  • حسین فرزانه پور*، پیمان زنگنه
    جنبش های اجتماعی و سیاسی از مقوله تغییروتحول اجتماعی هستند ودرعین حال درجوامع شرقی واسلامی معاصر نوعی واکنش درمقابل فرایند گذاراز جوامع سنتی به جوامع جدید محسوب می شود. هریک ازجنبش های اسلامی با جهت گیری رهایی بخش و ضد استعماری که داشته اند، براساس دو مولفه ساختار یعنی عوامل محیطی، فشارهای سیاسی، اجتماعی و بحرانهای هویتی وکارگزار یعنی رهبری و ایدئولوژی، استراتژی وتاکتیکی را درپیش گرفته اندکه یا انقلابی بوده و یا اصلاحی، براین اساس برخی ازآنان سعی درانطباق با محیط پیرامونی خود داشته اند و برخی نیز استراتژی واکنشی را برای مقابله با شرایط بحرانی بر گزیده اند. حزب الله لبنان نیز به عنوان یکی از جنبش های اسلامی که در شرایط بحرانی جامعه لبنان ظهورکرده است درتلاش بوده تا با بهره گیری از دو شیوه واکنشی و انطباقی درقالب دو رویکرد رادیکالیستی و واقع گرایانه نسبت به تحولات تاریخی لبنان واکنش نشان دهد. به هرحال موضع گیری های حزب الله درخصوص مسائل لبنان درارتباط با دولتهای این کشور از1982 تاکنون در قالب دو الگوی رادیکالی یا واکنشی و واقع گرایانه یا انطباقی صورت گرفته است. حزب الله بر این اساس درارتباط با دولتهای لبنان مشی واحدی اتخاذ نکرده بلکه براساس ضرورتهای سیاسی و تاریخی لبنان که متاثرازشرایط داخلی وخارجی آن است، موضع گیری کرده و درتمام این دوره ها در قالب دو الگوی رادیکالی و واقع گرا، رویکردی همراه با تعامل وتقابل را درپیش گرفته است. بنابراین با چنین رویکردی این نوشتار با بهره گیری از نظریه بحران هرایردکمجیان برآن است تا روابط سیاسی و تاریخی حزب الله و دولتهای لبنان را به شیوه توصیفی و تحلیلی مورد بررسی وکنکاش قراردهد.
    کلید واژگان: حزب الله, دولتهای لبنان, رادیکالیسم, واقع گرایی, تعامل, تقابل}
    Hussein Farzanepour*, Peyman Zanganeh
    Social and political movements are categorized under social changes. At the same time، in the contemporary Eastern and Islamic societies، these movements are considered as a kind of reaction towards transition process from traditional societies to new ones. Every Islamic movement with emancipator and anti-colonial orientation has adopted strategy and tactic on the basis of two components i. e. “structure” including systemic factors، s+ociopolitical pressures، identity crises، and “agent” including leadership and ideology. These strategies and tactics have been either revolutionary or reformist. On this basis، some of them have tried to adapt themselves to their environment and some others have chosen to adopt a reaction strategy in order to confront with critical conditions. As one of Islamic movements emerging in the critical conditions of Lebanon، Hezbollah has tried to use two reaction and adaptation strategies towards Lebanon’s historical developments in the framework of radical and realist approaches. Anyway، Hezbollah’s stances regarding Lebanon’s problems in relation to the governments of this country have taken place within the framework of radical or reaction pattern and realist or adaptive one. On this basis، Hezbollah has not adopted a unified sstrategy towards the governments of Lebanon but it has taken stances according to Lebanon’s political and historical needs which are affected by domestic and international conditions. In all eras، Hezbollah has adopted an approach accompanied by interaction and confrontation within the framework of radical and realist patterns. Therefore this article seeks to examine the political and historical relations between Hezbollah and Lebanon governments in a descriptive and analytical way by using Herier Dekmegian’s crisis theory.
    Keywords: Hezbollah, Lebanon governments, radicalism, realism, interaction, confrontation}
  • ابراهیم متقی
    تهدیدهای امنیتی بخشی از واقعیت های سیاست بین الملل اند. کشورهایی که دارای اهداف راهبردی معطوف به تغییر وضع موجود باشند، یا با اهداف قدرت های بزرگ و بازیگران منطقه ای هماهنگ نباشند، در وضعیت تهدید امنیتی قرار می گیرند. جمهوری اسلامی در زمره کشورهای دارای ژئوپولیتیک تهدید است. این کشورها در شرایطی به سر می برند و با بازیگرانی تعامل می کنند که اهداف امنیتی و راهبردی متفاوتی دارند. وضعیت امنیتی ایران در مدار تاریخی صد سال گذشته بیانگر چنین وضعی است. علیه امنیت ملی» تهدیدهای مرکب «در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد شکل گیری ایران هستیم که ناشی از مولفه های ایدئولوژیک و راهبردی جمهوری اسلامی است. قدرتهای بزرگ درصدد کنترل فضای امنیتی ایران هستند، در حالی که بازیگران منطقه ای همانند عراق، عربستان و اسرائیل تلاش زیادی برای محدودسازی و مقابله با رهیافت های امنیتی ایران به انجام رسانده اند. چنین فرآیندی به گونه ای متفاوت در قرن 21 نیز ادامه یافته است.
    در این مقاله تلاش می شود تهدیدهای امنیتی امریکا علیه اهداف راهبردی ایران، در دوران جورج بوش و باراک اوباما با یکدیگر مقایسه شود. برای تبیین این موضوع از دکترین امنیت ملی امریکا در این دو مرحله استفاده می شود. از سوی دیگر، الگوهای رفتاری و همچنین مواضع راهبردی امریکا و متحدانش در چارچوب سیاست و نهادهای بین المللی مورد توجه قرار خواهد گرفت. ادبیات سیاسی به کار رفته توسط زمامداران و استراتژیست های امریکایی نشان می دهد که جلوه هایی از تهدید، رویارویی و مقابله در دو دوره تاریخی یادشده وجود داشته است. این تهدیدها در دوران بوش با ادبیات تهاجمی تری مطرح می شد، در حالی که امکان عملیاتی شدن آنها محدود بود. تهدیدهای امنیتی دوران اوباما، ادبیات منعطف تری در مقایسه با دوران بوش دارد، در مقابل، امکان عملیاتی شدن آنها تهدیدهای امریکا در دوران، » رهیافت رئالیسم تدافعی «افزایش یافته است. در این مقاله براساس بوش و اوباما مورد تبیین مقایسه ای قرار گرفته است.
    کلید واژگان: تهدیدهای امنیتی, اهداف راهبردی, ادراک تهدید, نشانه های تهدید, عمل گرایی, رادیکالیسم, متقاعدسازی, ترغیب}
    Ebrahim Mottaghi
    Security threats are parts of international political realities. Countries with strategic goals focused on changing the status quo، or not synchronized with the big powers objectives and regional actors are subject to security threat. The Islamic Republic of Iran is among countries with geopolitical threat. These countries are subject to conditions and interacting with actors who have different security and strategic objectives. Iranian security situation in the historic circuit of the last hundred years has indicated such a situation. In the period after the Islamic Revolution victory we have witnessed a «combined threat» of national security that is caused by ideological and strategic components of the Islamic Republic. Great powers have sought to control Iran>s security environment، while regional actors like Iraq، Saudi and Israel are doing a great effort to limit and deal with Iran>s securityapproaches. Such a process although different، has continued in the 21st century. In this article the U. S. security threats against Iran>s strategic objectives during George Bush and Barack Obama will be compared. To explain the matter، U. S. national security doctrine in these two stages is used. On the other hand، behavior patterns and strategic positions of the U. S. and itsallies in the framework of politics and international institutions will be considered. Political literature used by the U. S. rulers and strategists shows that there are some aspects of the threat، confrontation and coping in the two mentioned historical periods. These threats were proposed by a more aggressive literature during the Bush era، while the possibility of threat to become operational was limited. Security threats during Obama has a more flexible literature compared to Bush era but the possibility of threat to become operational has increased. In this paper، based on «defensiverealism approach»، comparison of the American threats during the Bush and Obama has been explained.
    Keywords: security threats, strategic objectives, perceived threats, threatening signs, pragmatism, radicalism, persuasion, persuade}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال