جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "spiritual power" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «spiritual power» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
بیگانگی قدرت از معنویت در گفتمان لیبرال-دموکراسی، سیاست را به عرصه تنازع در سلطه طلبی آن هم با ادعای اخلاق مداری مبدل ساخته است. در بحث از قدرت به عنوان مهمترین مقوله علم سیاست نیز، امروزه قدرت نرم در ساحت نظر و عمل تفوق یافته است. در گفتمان انقلاب اسلامی، معنویت جریان و حرکت در مسیر تاله (خداخواهی مسبوق به خداشناسی و ذوب شدن در الوهیت او) است. انقلاب اسلامی مدعی است اگر معنویت اسلامی به عنوان یکی از منابع قدرت، از امری صرفا فردی و درونی، به ساحت اجتماع و سیاست نیز وارد شود به گونه ای که فرد، جامعه و دولت به وصف معنوی درآیند، قدرت معنوی تولید می شود. بدین معنا که فرد، جامعه و حتی دولت با تمام ساختار و کارگزارانش می توانند خداگونه شوند که در صورت حصول چنین توفیقی، دیگر نه تنها قدرت فسادآور نخواهد بود بلکه موجب تعالی و سعادت صاحبان قدرت در وهله اول و به تبع افراد جامعه خواهد شد. مساله این پژوهش آن است که گفتمان انقلاب اسلامی در مقوله قدرت چه ادعا و ابداعی در مقابل قدرت نرم لیبرال-دموکراسی دارد؟ نتیجه حاصله آن است که قدرت معنوی مولود گفتمان انقلاب اسلامی است که با توجه به ماهیت، منابع، گونه ها و کاربردهایش دارای چنان ظرفیتی است که می تواند در مسیر پیچ تاریخی کنونی، از گفتمان قدرت نرم سبقت گرفته و خود به گفتمان غالب بدل شود؛ به ویژه در دوران کنونی که نه فقط در شرق حتی در غیردینیترین بخش های جامعه غربی نیز معنویت خواهی دیده میشود.کلید واژگان: امام خمینی(ره), امام خامنه ای (مدظله العالی), گفتمان انقلاب اسلامی, قدرت معنویThe alienation of power from spirituality in the liberal-democratic discourse has turned politics into an arena of hegemony with claims of morality. In the discourse of the Islamic Revolution, spirituality is the flow and movement in the path of Talah (love of God prior to knowing God and melting into his divinity). The Islamic Revolution claims that if Islamic spirituality, as one of the sources of power, is brought from a purely personal and internal matter to the sphere of society and politics in such a way that the individual, society and state are described as spiritual, then spiritual power will be produced. to be This means that the individual, the society and even the government with all its structures and agents can become like God.The problem of this research is that what claims and innovations does the discourse of the Islamic Revolution have in the category of power compared to the soft power of Liral-democracy? The result is that spiritual power is born from the discourse of the Islamic revolution, which, considering its nature, sources, types and applications, has such a capacity that it can overtake the discourse of soft power and become the dominant discourse in the course of the current historical curve. become Especially in the present era, when spirituality is seen not only in the East, but also in the most non-religious parts of the Western societyKeywords: Discourse of the Islamic Revolution, Imam Khomeini, Imam Khamenei, spiritual power
-
هدف
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش قدرت معنوی دین در ایجاد قدرت اجتماعی و سیاسی در فرایند انقلاب اسلامی ایران می باشد.
روش شناسی پژوهش:
این پژوهش با استفاده از روش واسازی به مطالعه اسناد، مضامین گفتاری و نوشتاری آثار بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و به بررسی سطوح خرد و میکروفزیک قدرت در فرایند انقلاب می پردازد.
یافته هابر اساس نظریه دو فطرت امام خمینی(ره) می توان مقوله قدرت را در دو پارادایم قدرت معنوی و مادی تقسیم نمود. به طور طبیعی میان دین و قدرت درسطوح مختلف -معنوی، اجتماعی و سیاسی- پیوند برقرار است. امام خمینی(ره) برای مبارزه با رژیم پهلوی با تکیه بر قدرت معنوی دین، به احیای هویت مقاومت اسلامی پرداخت. همسویی ایدیولوژی اسلامی با هویت مقاومت، قدرت معنوی دین را به قدرت اجتماعی مبدل نمود. بکارگیری نمادها و نهادهای مذهب تشیع، مناسب ترین بستر را برای شکل دهی کنش های انقلابی- نه واکنش ها- فراهم ساخت و قدرت اجتماعی دین را به قدرت سیاسی ارتقاء داد. قدرت سیاسی دین با مداخله در قدرت حاکم حاکمیت پهلوی دوم را به انفعال و سقوط کشاند.
نتیجه گیریاز بین انواع قدرت فقط قدرت معنوی دینی است که به دلیل همسویی با فطرت انسانی از ماهیت رادیکال و سلطه گرانه برخوردار نمی باشد.
کلید واژگان: دین و قدرت, قدرت معنوی, انقلاب اسلامی, فطرت, امام خمینی(ره)Purposethe main purpose of this research is to examine the role of the spiritual power of religion in creating social and political power in the process of the Islamic Revolution of Iran.Research
methodologyUsing the deconstruction method, this research studies the documents, spoken and written themes of the works of the founder of the Islamic Revolution of Iran and examines the microphysical levels of power in the process of the revolution.
Data:
According to Imam Khomeini's theory of two Fitrahs, the category of power can be divided into two paradigms of spiritual and material power. Naturally, there is a link between religion and power at different levels - spiritual, social and political. Imam Khomeini, in order to fight against the Pahlavi regime, started to revive the identity of Islamic resistance by relying on the spiritual power of religion. The alignment of Islamic ideology with the identity of resistance turned the spiritual power of religion into social power. Using the symbols and institutions of the Shia religion provided the most appropriate platform for the formation of revolutionary actions - not reactions - and elevated the social power of religion to political power. The political power of religion, by interfering with the ruling power, made the second Pahlavi rule collapse
Conclusionamong the types of power, only the spiritual power of religion which does not have a radical and domineering nature due to its alignment with human nature.
Keywords: Religion, power, Spiritual Power, Islamic Revolution, Fitrah, Imam Khomeini -
بیگانگی قدرت با معنویت در گفتمان لیبرال دموکراسی، سیاست را به عرصه تنازع در سلطه طلبی آن هم با ادعای اخلاق مداری مبدل ساخته است. در دین اسلام، معنویت جریان و حرکت در مسیر تاله (خداخواهی مسبوق به خداشناسی و ذوب شدن در الوهیت او) است. نظام مردمسالاری دینی برخاسته از اسلام و انقلاب اسلامی مدعی است اگر معنویت اسلامی به عنوان یکی از منابع قدرت، از امری صرفا فردی و درونی، به ساحت اجتماع نیز وارد شود بگونه ای که فرد، جامعه و دولت به وصف معنوی درآیند، قدرت معنوی تولید می شود. بدین معنا که فرد، جامعه و حتی دولت با تمام ساختار و کارگزارانش می توانند خداگونه شوند که در صورت حصول چنین توفیقی، دیگر نه تنها قدرت فسادآور نخواهد بود بلکه موجب تعالی و سعادت صاحبان قدرت در وهله اول و به تبع افراد جامعه خواهد شد. در این پژوهش چارچوب مفهومی مختار قدرت معنوی است که با روش هرمنوتیک چند سویه به فهم و تفسیر اندیشه و سیره امام خمینی (ره) که خود بهترین تمثیل از تجسم معنویت در حیطه فردی و اجتماعی بود، پرداخته خواهد شد. قدرت معنوی مولود انقلاب اسلامی با توجه به ماهیت، منابع، گونه ها و کاربردهایش دارای چنان ظرفیتی است که می تواند در پیچ تاریخی کنونی، گفتمان قدرت نرم را به سایه رانده و خود به گفتمان غالب بدل شود؛ بویژه در دوران کنونی که نه فقط در شرق حتی در غیردینیترین بخش های جامعه غربی نیز معنویت خواهی دیده میشود.کلید واژگان: اسلام, انقلاب اسلامي, امام خميني(ره), معنويت, قدرت معنويThe alienation of power with spirituality in the liberal-democratic discourse has made politics into the realm of struggle in its domination, with the claim of orbital ethics. In the religion of Islam, spirituality is the flow and movement on the path (God's love for theology and melting in His divinity). The system of religious democracy comes from Islam and the Islamic revolution. If Islamic spirituality, as one of the sources of power, comes from the purely individual and internal affairs of the community, so that the person, the society and the state would become spiritual, and spiritual power is produced. In this sense, the individual, the society, and even the state, with all its structure and its agents, can become godly, that if such a success comes, then not only will corruption be not only power but also bring about the excellence and prosperity of the power of the people first and foremost to the people of the community. In this study, it will be focused on the conceptual framework of spiritual power and the multi-dimensional hermeneutic approach to understanding and interpreting Imam Khomeini's thought and life, which would be the best analogy of the embodiment of spirituality in the individual and social domain. The spiritual power of the Islamic Revolution, given its nature, resources, types, and applications, has such a capacity that it can shield the discourse of soft power in the present historical twist and changes itself into the dominant discourse; Especially in the present era, spirituality will be seen not only in the East, even in the most secretive parts of the Western community.The spiritual power of the Islamic Revolution, given its nature, resources, types, and applications, has such a capacity that it can shield the discourse of soft power in the present historical twist and changes itself into the dominant discourse; Especially in the present era, spirituality will be seen not only in the East, even in the most secretive parts of the Western community.Keywords: Islam, Islamic Revolution, Imam Khomeini (RA), Spirituality, Spiritual Power
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.