به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Al-Mizan » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Al-Mizan » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • بحرالدین شهاب الدین حلیمی*، قاسم ابراهیمی پور، صادق گلستانی
    این تحقیق به هدف شناسایی و تبیین مبنای شکل گیری زندگی اجتماعی المیزان و فی ظلال از روش تطبیقی و تحلیل محتوایی و تحلیل منطقی بهره گرفته است و با استفاده از اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای به این پرسش که آیا انسان پس از سنجش مصلحت زندگی اجتماعی را برگزیده یا ساختار وجودی اش او را به این زندگی سوق داده است؟ پاسخ داده است. المیزان این بحث را در دو سطح مطرح می کند؛ اصل اجتماعی بودن زندگی انسان و استخدام گری و ناهمنوایی انسان در زندگی اجتماعی. این دو مسئله در واقع دو منشا و مبنا برای شکل گیری زندگی اجتماعی در نگاه المیزان شمرده شده است که در طول هم قراردارند؛ البته نگاه فی ظلال در این باره متفاوت تر است؛ زیرا این مسئله را پیوند داده است به امر خانواده و فطرت و سرمنشای زندگی اجتماعی را آن دو قلمداد کرده است. در تکافل خانوادگی، فی ظلال بر این نظر است که خانواده همان خشت اول بنای اجتماعی است. خانواده خود بر پایه خواسته های ثابت در فطرت انسان و بر عاطفه، دوستی، رحمت، مقتضیات مصالح و مشکلات ایستاده است. المیزان به سه نوع انسان؛ وحشی بالطبع، تعدیل در توحش طبیعی؛ تا حدودی نوعی از استخدام متقابل و کسانی که برای تامین کمالات عقلی و اغراض فطری خود به زندگی اجتماعی روی می آورند، اشاره کرده است و فی ظلال، خانواده را یکی از عناصر مهم و اولیه گروه اجتماعی می داند و تعهد، اعتدال، وحدت، مشورت، همنوایی و همکاری از جمله صفاتی اند که فی ظلال برای خانواده بیان کرده است.
    کلید واژگان: استخدام گری, خانواده, زندگی اجتماعی, طبیعت و فطرت, المیزان, فی ظلال}
    Bahruddin Shahabuddin Halimi *, Qasim Ebrahimipour, Sadeq Golestani
    In order to identify and explain the basis of the social life of al-Mizan and Faizal, this research has used the comparative method, content analysis, and logical analysis, and by using documentary and library information, to answer the question of whether a person after weighing the expediency of social life has chosen the social life or the structure Has his existence led him to this life?, he answered. Al-Mizan discusses this on two levels; The principle of sociality of life and human employment and heterogeneity in social life. These two issues are actually two sources and bases for the formation of social life in Al-Mizan's view, which are located at the same length. The view of the shadows is more different in this regard. Because he has linked this issue to family and nature and considered them as the main source of social life. In family takaful, Faizalal of the opinion that the family is the first brick of the social building. The family itself is based on fixed foundations in human nature and on affection, friendship, mercy, requirements and building materials. Al-Mizan to three types of people; natural savagery, moderation in natural savagery; To some extent, he has mentioned a type of mutual employment and those who turn to social life to ensure their intellectual perfection and innate purposes, and he considers the family as one of the important and primary elements of the social group and commitment, moderation, unity, consultation, harmony. and cooperation are .
    Keywords: Hiring, Family, Social Life, Nature, Nature, Al-Mizan, Faizala}
  • بحرالدین شهاب الدین حلیمی*، قاسم ابراهیمی پور

    تفسیر المیزان و فی ظلال در سده اخیر با رویکرد جدید، پدیده های اجتماعی را تبیین واقع بینانه کرده اند. این دو تفسیر با مبنای عقلانی وحیانی به تفسیر آیات قرآن کریم پرداخته اند و در ضمن رویکرهای تفسیری دیگر، از ویژگی و رویکرد انتقادی نسبت به نظام اجتماعی موجود بهره برده اند. مسیله اصلی این مقاله "شباهت ها و تفاوت های روش شناسی انتقادی در المیزان و فی ظلال" است. این مقاله با روش کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی  و مقایسه ای، نشان داده است که المیزان و فی ظلال، جوامع انسانی موجود را به دلیل پشت کردن به منبع معرفتی وحیانی و استفاده صرف از خرد نظری و تکیه بر مادیگرای، انتقاد کرده اند. وجه متمایز روش شناسی انتقادی در این دو تفسیر، تقسیم بندی فی ظلال از جوامع اسلامی به (جاهلی و اسلامی) است در حالی که المیزان ضمن نقد، این تقسیم بندی را بیان نکرده است. همانطور که فی ظلال جوامع اسلامی را روی سه دلیل (ناسیونالیستی، ملی گرای و روابط با غرب) نقد کرده است در حالی که المیزان نقد خود از جوامع اسلامی را مستند به)  غرب گرایی، نادیده گرفتن قوانین وحیانی، عدم انسجام داخلی و تبعیت از حکام فاسد) کرده است. در نقد از جوامع و فرهنگ غربی، فی ظلال عواملی همچون (تلذذ جنسیتی، نبود انسانیت، عدم آزادی روحی، آزادی بدن، نژادپرستی، خودبزرگ بینی و تفاخر و...) را موثر دانسته و انتقاد کرده است. اما المیزان جامعه غرب و تمدن آن را بخاطر (رویکرد مادی گرایانه به هستی و منحصر نمودن جهان به سطوح ظاهری و ملکی، فاصله طبقاتی، حس گرایی، عقلانیت ابزاری، بسته بودن باب انفاق و باز بودن باب ریا و فقدان حقیقت و فضیلت) انتقاد کرده است.

    کلید واژگان: روش شناسی انتقادی, جوامع اسلامی, جوامع و تمدن غرب, المیزان و فی ظلال}
    Bahruddin Shahabuddin Halimi *, Qasim Ebrahimipour

    Tafsir Al-Mizan and Fei-Zhal have explained social phenomena realistically with a new approach in the last century. These two interpretations have interpreted the verses of the Holy Qur'an with a rational and revealed basis, and in addition to other interpretation approaches, they have benefited from the characteristic and critical approach towards the existing social system. The main issue of this article is "similarities and differences of critical methodology in scales and shadows". This article has shown with a library and descriptive analytical and comparative method that al-Mizan and Faizal have criticized the existing human societies for turning their backs on the revealed source of knowledge and using only theoretical wisdom and relying on materialism. The distinguishing aspect of critical methodology in these two interpretations is the division of Islamic societies into (Jahili and Islamic) while Al-Mizan did not express this division while criticizing. Just as Fai-Thal has criticized Islamic societies on three grounds (nationalist, nationalist, and relations with the West), while Al-Mizan based his criticism of Islamic societies on (Westernism, ignoring revealed laws, lack of internal cohesion). and obeying corrupt rulers). In criticizing western societies and culture, he has considered and criticized factors such as (gender pleasure, lack of humanity, lack of spiritual freedom, body freedom, racism, arrogance and boasting, etc.) as effective. Al-Mizan criticizes Western society and its civilization because of the materialistic approach to existence and limiting the world to external and material levels, class distance, sensualism, instrumental rationality, the closed door of charity and the open door of hypocrisy and the lack of truth and virtue. ) has criticized. Keywords: critical methodology, Islamic societies, Western societies and civilizations, al-Mizan and Faizal

    Keywords: critical methodology, Islamic societies, Western societies, civilizations, al-Mizan, Faizal}
  • سید سعید حسینی*، ابراهیم برزگر، محمدهادی حیدریان
    پدیده نفاق اساسا در مواجهه با حکومت اسلامی تعریف می‎شود. نفاق هنگام به‎قدرت رسیدن مومنان و مسلمانان و در اختیار گرفتن قدرت سیاسی از سوی آنان، از طرف غیرمومنانی اتخاذ می‎شود که اعتقادی به دین اسلام ندارند یا ایمانی ضعیف دارند. موضوع نفاق را می‎توان ذاتا پدیده‎ای سیاسی و اجتماعی دانست که همواره مسئله جوامع اسلامی بوده است. هدف پژوهش بررسی تطبیقی رفتارشناسی منافقان از دیدگاه مفسران معاصر است. روش استفاده‎شده در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. تکنیک و شیوه گردآوری اطلاعات به‎صورت کتابخانه‎ای است. پرسش پژوهش این است که بر اساس دیدگاه مفسران معاصر، شاخصه‎ها و مولفه‎های بینشی، گرایشی و رفتار سیاسی منافقان چیست؟ بر مبنای الگوی سه‎گانه فرضیه چنین است: دیدگاه مفسران معاصر در خصوص رفتارشناسی سیاسی منافقان دارای وجوه اشتراک و افتراق است. یافته‎ها و نتایج حاصل از تحقیق نشان‎دهنده آن است که منافقان در برابر دعوت حق و دین الهی از لحاظ بینشی، گرایشی و رفتاری موضعی ناهماهنگ دارند.
    کلید واژگان: رفتار سیاسی, منافقان, المیزان, نمونه, تسنیم, پرتوی از قرآن}
    Saeed Hosseini *, Ebrahim Barzegar, Mohammad Hadi Heydarian
    The phenomenon of hypocrisy is basically defined in the face of the rule of believers. Just as the suppression of the believers has been a tool of oppression against oppressive governments, the hypocrisy of the believers and Muslims and the exercise of political power by the non-believers are driven by non-believers who do not believe in Islam. Or have poor faith. Therefore, the issue of hypocrisy is inherently a political phenomenon that has always been the issue of Islamic societies. The main purpose of this study is to make a comparative study of the behavior of hypocrites from the perspective of contemporary commentators. The method used in this research is a qualitative content analysis of directional type. The technique and method of collecting information is the library. The main question of this research is that according to the views of contemporary commentators, what are the characteristics and components of the vision, tendency, and political behavior of the hypocrites in the Qur'an? Based on the three models of this research hypothesis, it is as follows: The views of contemporary commentators on the political behavior of hypocrites have commonalities and differences. The findings and results of this research show that the hypocrites have an uncoordinated and unbalanced position in terms of vision, inclination, and behavior against the call of divine truth and religion.
    Keywords: Political Behavior, Tafsir TasnimKeywords: Political behavior, hypocrites, Al-Mizan, Nemooneh, Partovi az Quran, Tafsir Tasnim}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال