به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Ayatollah Motahari » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Ayatollah Motahari» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شاخص های مردم سالاری دینی برآمده از انقلاب 1357 در اندیشه استاد مطهری
    سید محمدرضا محمودپناهی*

    الگوی مردمسالاری بعنوان یکی از بدیع ترین الگوهای نظام های سیاسی بعد از انقلاب 1357ش در ایران استقرار یافت. فرایند تشکیل و تداوم این الگوی حکمرانی متمایز از الگوی لیبرال دموکراسی و در جهت عکس جریان جهانشمول سکولاریسم و تبیین ابعاد مختلف آن محتاج تحقیق است، در این پژوهش، ازاندیشه آیت الله مطهری که رئیس شورای انقلاب و ایدئولوگ آن بود، شاخص های الگوی مردم سالاری دینی و ارتباط درونی آن ها با روش تحلیلی توصیفی و استفاده از از منابع و آثار کتابخانه ای بدست می آید. بر اساس یافته های این پژوهش ایمان به مرجعیت سیاسی دین و جایگاه مردم در سیاست زمینه را برای تاسیس نظام مردمسالاری دینی فراهم می کند، با تاسیس این نظام و برقراری قانون، برابری سیاسی و آزادی؛ ملت و دولت به سمت اقامه عدل و استقلال و در نتیجه رجوع بیشتر به دین و حضور قوی تر مردم خواهد رفت و این وضعیت چرخه تاسیس و تثبیت نظام مردمسالاری دینی را ایجاد می کند.

    کلید واژگان: مردمسالاری دینی, آیت الله مطهری, عدالت, آزادی, قانون}
    Indicators of religious democracy resulting from the 1979 revolution in the thought of Ayatollah Motahhari
    Seyed Mohammad Reza Mahmoudpanahi *

    The model of democracy was established in Iran as one of the most creative models of political systems after the 1979 revolution. The process of establishment and continuation of this model of governance is different from the model of liberal democracy and in the opposite direction to the universal trend of secularism and the explanation of its various dimensions needs research. In this research, from the thought of Ayatollah Motahhari, who was the chairman of the Revolutionary Council and its ideologue, the indicators of the model of religious democracy and their internal relationship are obtained by analytical-descriptive method and the use of library resources and works. According to the results of this study, belief in the political authority of religion and the position of the people in politics provides the basis for the establishment of a religious democracy system, with the establishment of this system and observance of the law, political equality and freedom; The nation and the government will move towards the implementation of justice and independence, and as a result, more turn to religion and a stronger presence of the people, and this situation will create the cycle of establishing and consolidating the religious democracy system.

    Keywords: Religious democracy, Ayatollah Motahari, justice, freedom, law}
  • علی باقری دولت ابادی*، امین درخشان مقدم

    سیاست خارجی هر کشوری ریشه در جغرافیا، فرهنگ، تاریخ، ایدیولوژی و طرز تفکر رهبران و بنیان گذارانش دارد. در ایران از امام خمینی (ره)، شهید مطهری و شهید بهشتی به عنوان معماران انقلاب اسلامی یاد می شود. (مساله) سوالی که مطرح می شود این است که سیاست خارجی مطلوب از نظر شهید مطهری چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد؟ فرضیه پژوهش سیاست خارجی مطلوب ازمنظر شهید مطهری را سیاست خارجی برگرفته از اصول و مبانی اسلام و انقلاب و در راستای اعتلای اسلام در جهان می داند (سوال و فرضیه). برای پاسخ به سوال پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی استفاده گردید (روش). یافته های پژوهش نشان دادند در نگاه شهید مطهری، قدرت ذیل اخلاق تعریف می شود و سیاست خارجی یک حکومت اسلامی موظف است هم نماینده منافع ملت خود باشد و هم نماینده ارزش های جهان شمول اسلام به ویژه استکبارستیزی، حمایت از مظلوم و دفاع از ارزش های انسانی در سطح بین المللی. شهید مطهری در طراحی سیاست خارجی ایران طرفدار الگوی آرمان شهری است. در این الگو، اگرچه ایدیولوژی به مثابه ساختار پیش برنده و هدایت کننده عمل می کند؛ اما با توجه به اصل مصالح ملی و مقتضیات زمانه امکان چرخش و تغییر در سیاست خارجی نیز فراهم است (یافته ها).

    کلید واژگان: سیاست خارجی ایران, اخلاق سیاسی, مصلحت اندیشی, حمایت از مستضعفان, شهید مطهری}
    Ali Bagheri Dolatabadi *, Amin Derakhshan Moghadam

    The foreign policy of states is rooted in geography, culture, history, ideology, and the way of thinking of their leaders and founders. In Iran, Ayatollah Khomeini, Morteza Motahari, and Seyed Mohammad Beheshti are mentioned as the architects of the Islamic Revolution. The research question is, what are the characteristics of the ideal foreign policy of the Islamic state according to Ayatollah Motahari? The research hypothesis is based on the point that in the views of Martyr Morteza Motahari an Ideal foreign policy root in the principles of Islam and revolution to transcend Islam in the world. We used the descriptive-analytical method to answer the question. The findings of the research showed that in Ayatollah Motahari's political thoughts, power is defined in the context of principles of morality, and the foreign policy of an Islamic government should pursue both national interests and universal values of Islam, especially the anti-arrogance and support for the oppressed. In addition, it should simultaneously attempt to fulfill the human values in the international system. According to Ayatollah Motahari's political thoughts, the Ideal model of foreign policy for Iran is utopianism. In this model, although ideology acts as a leading structure; according to the principle of national interests and the adaptability to requirements of the time and place, it is possible to change the foreign policy.

    Keywords: Iran’s foreign policy, Political Ethics, expediency, support for the oppressed, Ayatollah Motahari}
  • ناصر محمدنژاد، محمد توحید فام*، مرتضی محمودی

    در این مقاله با استفاده از رهیافت عقلانیت سیاسی فوکویی و بررسی مواردی از اصلاحات دینی و مقایسه عناصری از فلسفه سیاسی کلاسیک و فلسفه سیاسی مدرن به بازشناسی سه عقلانیت سیاسی «امیرنشینی»، «شبان وارگی قدیم»، «شبان وارگی جدید» پرداخته و ویژگی های آن ها شناسایی، تفکیک و دسته بندی شده است. بدین ترتیب معیار لازم برای شناسایی عقلانیت سیاسی موردنظرآیت الله مطهری و آخوندزاده بدست آمده است. در این پژوهش، پژوهشگر در پی یافتن پاسخ چند سوال اساسی و مهم است:« 1. عقلانیت سیاسی مطلوب آیت الله مطهری کدام بوده است؟ 2. عقلانیت سیاسی مطلوب آخوندزاده کدام بوده است؟ 3. بین این دو  عقلانیت سیاسی چه وجه تشابه و تمایزی می توان قایل شد؟». نتایج حاصله نشان می دهد که آیت الله مطهری به دنبال تطبیق دین و سیاست بوده و بر این باور بوده است که این دو امر ازیکدیگر جدایی ناپذیرند. اما آخوندزاده که تحت تاثیر اومانیسم، اصلاح دینی در مسیحیت غرب و فلسفه مدرن غرب بوده است، بر این باور بود که دین از سیاست جد است و با توجه به اندیشه سیاسی در  غرب به عدم دخالت دین در دولت معتقد بود  . یکی از مهم ترین مفاهیمی که می تواند زوایای مختلف فکری آیت الله مطهری و آخوندزاده را توضیح دهد همانا عقلانیت سیاسی فوکویی می باشد.

    کلید واژگان: عقلانیت سیاسی, امیر نشینی, شبان وارگی قدیم, شبان وارگی جدید, آیت الله مطهری, آخوندزاده}
    Naser Mohammad Nezhad, Mohammad Tohidfam *, Morteza Mahmoudi

    In this article, using Foucault's political rationality approach and examining the works related to Foucault's political rationality and examining some cases of religious reform, as well as comparing the elements of classical political philosophy and modern political philosophy to identify the three political rationalities "Emirate", "Old Shepherd". The "new shepherd" and their characteristics have been identified, separated and classified, so the necessary criteria for identifying the political rationality of Ayatollah Motahhari and Akhundzadeh have been obtained. In this study, the researcher seeks to answer some basic principles and important questions: "1. What was the political rationality of Ayatollah Motahhari? 2. What was the political rationality of Akhundzadeh? 3- What similarities and differences can be Recognize the political rationality between the two? The results show that Ayatollah Motahari sought a compromise between religion and politics and believed that the two were inseparable, but Akhundzadeh, influenced by humanism, religious reform in Western Christianity and modern Western philosophy. , Believed that religion is the ancestor of politics and according to political thought in the West, believes that religion should not interfere in government.One of the most important concepts that can explain the different intellectual angles of Ayatollah Motahhari and Akhundzadeh is Foucault's political rationality The answer to these three questions seems to have a significant impact on our historical consciousness.

    Keywords: political rationality, Emirate, Old Shepherd, New Shepherd, Ayatollah Motahari, Akhundzadeh}
  • ناصر جمال زاده *، علی جعفری هرستانی
    یکی از لوازم اساسی در بومی سازی و تولید علوم انسانی اسلامی، بازطراحی مفاهیم بنیادین این حوزه است. از این منظر تلقی و تعریفی که از جامعه و سیاست و نسبت این دو در جامعه شناسی سیاسی ارائه می شود، می تواند در تعریف و جایگاه احزاب به عنوان نهاد واسط میان جامعه و حکومت، تاثیرگذار باشد. اعتقاد نویسندگان این مقاله بر این است که در مبانی فکری رهبران انقلاب اسلامی و طراحان نظام جمهوری اسلامی، نظریه سیاست اسلامی و جامعه شناسی اسلامی قابل استنباط و استخراج است که می توان بر اساس آن به تبیین جامعه سیاسی و جایگاه و نقش احزاب در آن دست یافت. بر این اساس؛ نظریات حضرت امام خمینی(ره) به عنوان پایه گذار انقلاب اسلامی ایران و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و آیت الله مرتضی مطهری در مورد احزاب مورد تاکید قرا گرفته اند. چارچوب نظری در این مقاله نظریه «اصالت توامان فرد و جامعه» است که بر اساس آن محوریت قدرت به عنوان موضوع و غایت «سیاست» نفی شده و سیاست به «علم هدایت جامعه»، باز تعریف می شود. در این نگاه، احزاب به عنوان نهادهای اجتماعی موثر در جامعه پذیری سیاسی و هدایت اجتماعی مورد توجه قرار می گیرند و بر این اساس تمایز حزب در رویکرد اسلامی با ادبیات موجود غربی از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی تبیین می گردد. روش تحقیق این مقاله توصیفی - تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای خواهد بود.
    کلید واژگان: جامعه پذیری سیاسی, هدایت جامعه, حزب مطلوب, جمهوری اسلامی, امام خمینی(ره), آیت الله خامنه ای, آیت الله مطهری}
    Ali Jafari Harestani, Naser Jamalzade *
    One of the fundamentals in naturalization and generation of Islamic humanistic science is redefining these concepts. In this regard, our understanding of society and politics and their relation in political sociology would affect in defining and positioning parties as an intermediary organism in society-government relation.
    Islamic politics and sociology are presumable notions in intellectual nitty-gritties of Iran’s Islamic republic supreme leaders and its grounders. These notions can clarify concepts like political society, and parties’ role and position in the society.Based on this:we will explain The IMAM KHOMEINI'S APPROACH(leader and founder of the Islamicof the Islamic Republic of Iran )and Ayatollah Khamenei the leader of Islamic Republic of Iran and Ayatollah Morteza Motahari, about the role of parties in hslamic government.
    In this approach, parties’ role would be marked as effective social organisms in political socialization in society guidance, based on Individual and community Simultaneous Theory (Collectivist and Individualistic Community Orientation) and with rejection of rule-governed society as government’s goals.
    Then the difference between western and Islamic approaches based on Iranian supreme leaders’ view on parties is clarified.
    society guidance, based on Individual and community Simultaneous Theory (Collectivist and Individualistic Community Orientation) and with rejection of rule-governed society as government’s goals.
    Then the difference between western and Islamic approaches based on Iranian supreme leaders’ view on parties is clarified.
    society guidance, based on Individual and community Simultaneous Theory (Collectivist and Individualistic Community Orientation) and with rejection of rule-governed society as government’s goals.
    Then the difference between western and Islamic approaches based on Iranian supreme leaders’ view on parties is clarified.
    society guidance, based on Individual and community Simultaneous Theory (Collectivist and Individualistic Community Orientation) and with rejection of rule-governed society as government’s goals.
    Then the difference between western and Islamic approaches based on Iranian supreme leaders’ view on parties is clarified.
    Keywords: Individual, community Simultaneous Theory, Desirable Party, Islamic Republic, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei, Ayatollah Motahari}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال