به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Shahid Motahari » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Shahid Motahari» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیر اسدی فر*، سید جواد صالحی، جمیل قریشی

    پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی آرا و نظرات دو تن از برجسته ترین فیلسوفان معاصر سیاسی در ایران و جهان، شهید مطهری (از معروف ترین سخنرانان در دو دهه قبل از انقلاب اسلامی و یکی از تاثیرگذارترین افراد در جمهوری اسلامی) و فردریش هایک (یکی از بزرگ ترین اقتصاددانان و فیلسوفان سیاسی سده بیستم) پیرامون مفهوم آزادی، می پردازد. نتایج تحقیق نشان می دهد که آزادی از منظر شهید مطهری اولا بسیط تر از مفهوم آن در لیبرالیسم است و ایشان با خلق ادبیات «آزادی معنوی» می کوشند تا به بعد دیگری از آزادی که در نگاه لیبرال مغفول مانده اشاره نمایند؛ ثانیا  پایه و اساس این دو مفهوم با یکدیگر تفاوت هایی دارند؛ اما حال باید دید در مفهوم «آزادی اجتماعی» که لفظ مورد اشتراک در اسلام و اندیشه لیبرال است؛ چه شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد و چه میزان می توان نگاه شهید مطهری را به عنوان تبیین کننده اندیشه اسلام ناب، همگرا با آزادی اجتماعی در مفهوم لیبرال آن دانست. در یک جمع بندی کلی می توان گفت که آزادی در اندیشه مطهری بیشتر جنبه نهادی و فطری دارد و در اندیشه هایک به صورت نهادی و در ارتباط با نهادهای اقتصادی و سیاسی دنبال می شود.

    کلید واژگان: هایک, شهید مطهری, آزادی, اسلام, غرب, آزادی فطری, آزادی نهادی}
    Amir Asadi Far *, Seyed Javad Salehi, Jamil Ghoreyshi

    The present study compares the views and opinions of two of the most prominent contemporary political philosophers in Iran and the world, Shahid Motahari (one of the most famous speakers in the two decades before the Islamic Revolution and one of the most influential people in the Islamic Republic) and Friedrich Hayek (one of the greatest economists). and political philosophers of the 20th century) about the concept of freedom. The results of the research show that freedom from Shahid Motahari's point of view is simpler than its concept in liberalism, and by creating "spiritual freedom" literature, he tries to point out another dimension of freedom that is neglected in the liberal view. Secondly, the basis of these two concepts have differences with each other; But now we have to look at the concept of "social freedom" which is a common word in Islam and liberal thought; What are the similarities and differences and to what extent can Shahid Motahari's view be considered as an explanation of the thought of pure Islam, converging with social freedom in its liberal sense. In a general summary, it can be said that freedom in Motahari's thought is more institutional and natural, and in Hayek's thought, it is followed institutionally and in relation to economic and political institutions.

    Keywords: Shahid Motahari, freedom, Islam, the West, natural freedom, institutional freedom}
  • فاطمه کامرانی، سمیه حمیدی*، پیمان زنگنه
    در برخورد با ورود مدرنیته به ایران، روشنفکران واکنش‎های گوناگونی نشان داده‎اند (تاریخچه). برخی آن را نفی، برخی تقلید و برخی به گزینش پاره‎ای از اصول مدرن پرداخته‎اند (پیشینه). نواندیشان دینی دهه پنجاه شمسی، نظیر شهید مطهری که ازیک‎ سو دغدغه دین و سنت داشتند و ازسویی خواستار پیشرفت تکنولوژی و توسعه سیاسی کشور بودند، درصدد برآمدند بین دین و جامعه درحال‎تغییر، در ذهن متاثر از مدرنیته خویش هماهنگی ایجاد کرده و طرح یک نظم سیاسی-اجتماعی مطلوب را پی‎ریزی کنند. در این پژوهش برآنیم تا براساس نظریه سه‎گانه لاکانی، تاثیر ذهنیت مدرن بر نظم سیاسی-اجتماعی مطلوب در اندیشه شهید مطهری را برمبنای روش توصیفی-تحلیلی بررسی کنیم (مسیله و روش). بنابراین، در این مقاله پرسش مهم ناظر بر نوع حکومت مطلوب استاد مطهری است (سوال). دستاورد پژوهش نشان می‎دهد که برمبنای نظریه لاکان، مطهری مخالف تغییر هویت خود و تقلید از دیگری است؛ اما درعین‎حال برای رشد هویت اسلامی-ایرانی تمایل دارد از تکنولوژی و توسعه غربی نیز بهره‎مند شود. برهمین‎اساس و با رویکرد پذیرش دستاوردهای عینی مدرن به‎مثابه امر خیالی و نفی ابعاد معرفت‎شناختی آن که در تضاد با امر نمادین حاکم بر جامعه قرار داشت، نظریه ولایت فقیه را تشریح می‎کند (یافته).
    کلید واژگان: نواندیشی دینی, مدرنیته, سه گانه لاکانی, شهید مطهری, نظم سیاسی-اجتماعی}
    Fateme Kamrani, Somaye Hamidi *, Pyman Zanganeh
    In dealing with the arrival of modernity in Iran, intellectuals have shown various reactions (history). Some rejected it, some imitated it, and some selected some of the modern principles (background). The religious modernists of the 1940s and 1950s, who on the one hand were concerned with religion and tradition, and on the other hand, called for the promotion of culture, technological progress, and the political development of the country; They wanted to create harmony between religion and a changing society, in the mind influenced by their modernity And establish a desirable socio-political order. Shahid Motahari is also included in this category. Therefore, in this research, based on Lacan's triple theory, we will investigate the effect of modern mentality on the desired political-social order in the thought of Shahid Motahari based on the descriptive-analytical method (problem and method). Therefore, in this article, the important question is about the desired type of government considered by Professor Motahari (Question). The result of the research shows that based on Lacan's theory, Motahari is against changing his identity and imitating another's identity; But at the same time, for the growth of Islamic-Iranian identity, it tends to benefit from Western facilities, technology and development. Therefore, on this basis and with the approach of accepting the modern objective achievements as imaginary and negating its epistemological aspects which were in conflict with the symbolic ruling of the society, he explains the theory of religious authority. (Finding)
    Keywords: religious modernism, modernity, Lacanian trio, Shahid Motahari, Socio-political order}
  • مجتبی داودی، سید حسن ملائکه *، بهرام منتظری

    شهید مطهری تلاش می کردند تا ایدیولوژی اسلامی را به گونه ای عقلانی بازسازی کرده و در مقابل دیگر ایدیولوژی ها به دفاع از آن بپردازد. بدین منظور با حضور در عرصه های مختلف سعی در دفاع عقلانی از دین و آموزه های دینی را داشت و در این راستا به بازسازی مولفه های دینی در عرصه ی علم و اندیشه می پرداخت. با توجه به اهمیت بررسی اندیشه های شهید مطهری مطالعه حاضر با هدف بررسی مبانی تفکر سیاسی و اجتماعی شهید مطهری انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش روش کتابخانه ای، و ابزار جمع آوری داده ها اسناد و مدارک معتبر می باشد.نتایج تحقیق نشان دادند مبانی تفکر سیاسی و اجتماعی با حجاب و مسیله ی حقوق زنان، رسالت روحانیت، اجتهاد و سازگاری اسلام و علم (مدرنیته) در ارتباط بوده و مبانی هستی شناختی تفکر، مبانی انسان شناختی و مبانی معرفت شناختی نیز بر پایه جهان بینی الهی می باشد. همچنین توحید، ربوبیت مطلق الهی و حاکمیت الهی مبانی هستی شناسی اندیشه شهید مطهری را تشکیل داده است.

    کلید واژگان: شهید مطهری, مبانی تفکر سیاسی و اجتماعی, اندیشه سیاسی, اسلام گرایی}
    Mojtaba Davodi, Hassan Malaekeh *, Bahram Montazeri

    Martyr Motahari tried to rationally reconstruct the Islamic ideology and defend it against other ideologies. For this purpose, he tried to rationally defend religion and religious doctrines by appearing in different fields, and in this direction, he worked on the reconstruction of religious components in the field of science and thought. Considering the importance of examining the thoughts of Shahid Motahari, the present study was conducted with the aim of investigating the foundations of political and social thought of Shahid Motahari. The research method in this research is the library method, and the data collection tool is valid documents.The results of the research showed that the foundations of political and social thinking are related to the hijab and the issue of women's rights, the mission of the clergy, ijtihad and the compatibility of Islam and science (modernity), and the ontological foundations of thinking, anthropological foundations and epistemological foundations are also based on the divine worldview. is. Also, monotheism, God's absolute lordship and God's sovereignty form the ontological foundations of Shahid Motahari's thought.

    Keywords: Shahid Motahari, Basics of political, social thinking, Political Thought, Islamism}
  • یاسر برخورداری

    انقلابیون در سال های آغازین قیام مردمی در ایران علیه نظام شاهنشاهی با تاکید و اصرار بر مولفه های سلب مشروعیت از سلسله ی پهلوی، جریان مبارزه را سامان دادند. براین اساس نخبگان انقلابی در طیف مسلمانان پیرو روحانیت مبارز، بدون معرفی اجزای نظام سیاسی جایگزین، کلیت نظام مطلوب را با محوریت ولایت فقیه وارد سپهر سیاسی کشور کردند. شتاب و شدت فرایند فروپاشی رژیم محمدرضا پهلوی، پرسش های متعددی را در ترسیم مولفه های نظام سیاسی موردنظر رهبران انقلاب اسلامی متوجه آنان کرد که پاسخ گویی به آن ها به منظور همراهی ثمربخش و نتیجه ی نهایی نهضت مردمی، ضرورتی انکارناپذیر می نمود. استاد شهید مطهری به عنوان یکی از برجسته ترین شاگردان امام خمینی (ره) و مطرح ترین رهبران فکری انقلاب اسلامی، سعی کرد با مساعی مسیولانه و بهره گیری از اصول اساسی دین اسلام به همراه مقتضیات بومی و ملی ایران، چارچوب مشخصی را برای استقرار الگوی حکمرانی و نظم جایگزین حل مساله و غلبه بر چالش های پیش رو ارایه کند. یکی از مسایل اساسی نظام سیاسی از ابتدای تاسیس تاکنون، وضعیت و شرایط خاص جمهوری اسلامی ایران برای مواجهه و تعامل با مخالفان در بحران های داخلی و دخالت های خارجی بوده که حاکمیت را همواره درمعرض دیدگاه های متناقض از همدلانه تا مغرضانه قرار داده است. این مقاله با درنظرگرفتن نقش بی بدیل اندیشه و سیره ی علمی و عملی استاد شهید مطهری در تکوین فرآیند مبارزه و استمرار تاثیر آن در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ درصدد پاسخ به این سوال است: «از دیدگاه شهید مطهری، در الگوی حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران، چرا و چگونه بایستی مدارای سیاسی اعمال شود؟» در ادامه با بهره گیری از روش داده بنیاد و محوریت مفهوم سازی، ضمن تعریف مدارا در اندیشه ی غرب و اسلام و تبیین جایگاه مولفه ی مدارای سیاسی در منظومه ی فکری استاد شهید، کاربست مدارای سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه ایشان در حوزه های سه گانه ی بینش، گرایش و کنش مورد بازخوانی و بازاندیشی قرار گرفته و تجویزهای راهبردی در مواجهه با چالش های موجود در این حوزه ارایه شده است.

    کلید واژگان: مدارای سیاسی, الگوی حکمرانی, اندیشه ی سیاسی, شهید مطهری, مخالفان سیاسی}
    Yaser Barkhordari

    In the early years of the popular revolution in Iran, the revolutionaries organized the struggles by maintaining and emphasizing the elements of the illegitimacy of the Pahlavi dynasty. Accordingly, the revolutionary elites in the Muslim spectrum, following the combatant clergy, with the axis of Velayat-e Faqih, joined the political sphere of the country. The pace and strength of the process of the collapse of Mohammad Reza Pahlavi's regime raised several questions in identifying the components of the political system sought by the leaders of the Islamic Revolution, which answering them to characterize the actual and final outcome of the popular movement. Shahid Motahari, as one of the most notable students of Imam Khomeini and the most prominent intellectual leaders of the Islamic Revolution, by developing a clear paradigm and utilizing the basic principles of Islam along with the local and national conditions of Iran, tried to provide an alternative governance and order to solve problems and address the obstacles ahead. The peculiar situation of the Islamic Republic of Iran to engage and deal with dissidents in domestic crises and foreign interferences has always exposed the government to contradictory views that remained one of the significant problems of the government since its foundation. Considering the unique role of the thought and scientific and practical life of Shahid Motahari in the development of the struggle movement and the continuity of its influence in the years following the victory of the Islamic Revolution, this paper seeks to address the following question: "From Shahid Motahari's perspective, in the governing paradigm of the Islamic Republic of Iran, how and why should political tolerance be exercised?" Then, by using the data method of foundation and conceptualization, while defining tolerance in Western and Islamic thought and explaining the position of political tolerance in the Shaheed Motahari's intellectual system, the application of political tolerance in the Islamic Republic of Iran from his point of view in the three areas of insight, inclination, and action has been reviewed and revised. Consequently, strategic recommendations have been presented in the face of the challenges in this area.

    Keywords: political tolerance, Ruling Model, Political Thought, Shahid Motahari, political opponents}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال