به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "«تاریخ همایندی»" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه ««تاریخ همایندی»» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی «تاریخ همایندی» در مقالات مجلات علمی
  • امیر صفری*
    مطالعات فرهنگی بعد از ظهور در بیرمنگام، رابطه ای پیچیده با سایر رشته ها داشت و خود را ذیل هیچ یک از رشته های تعریف شده ی دانشگاهی تعریف نکرد. اما شاید این رابطه پیچیده و پرتنش، به اندازه ی رشته ی «تاریخ» پرابهام نبوده است. درون رشته ی تاریخ نیز مناقشات نظری - فلسفی بیشماری وجود داشته اند و نحله های گوناگونی سعی کرده اند تعاریف متفاوتی از تاریخ و چیستی آن به دست دهند. تاریخ در معنای رانکه ای آن چیزی جز بیان گذشته «آنگونه که واقعا روی داده» نبود. اما با پیشرفت دانشگاهی و آکادمیک تاریخ نیز مجادلات درونی آن نیز افزایش پیدا کرد. تاریخ نگاری آنال، تاریخ روایتی و تاریخ فرودستان نمونه های از این تحولات بودند. از سوی دیگر، مطالعات فرهنگی به مثابه «رشته ای رادیکال» که داعیه ی مداخله ی سیاسی نیز دارد، نتوانست نسبت روشنی با رشته ی تاریخ ایجاد کند. در این مقاله کوشش شده است رابطه ی تاریخ با مطالعات فرهنگی توضیح داده شود. در گام نخست به دو مفهوم اصالت تاریخ و تاریخ بنیادی پرداخته می شود و در گام بعدی به این نکته اشاره می شود که چگونه و در چه روند تاریخی باب «تفسیر» در تاریخ باز شد. در قدم به تحولات «آنال» در فهم از تاریخ اشاره می شود و سپس به مسیله ی بازگشت به روایت و چرخش زبانی اشاره می شود. در گام بعدی نشان داده می شود که چرخش زبانی چگونه توانست «فریادها» برای دادن روایت و صدا به صداهای خاموش شده را محقق کند. در نهایت این مدعا اقامه می شود که تاریخ به مثابه «تاریخ بزنگاهی» یا «تاریخ همایندی» می تواند بسنده ترین فهم را با مطالعات فرهنگی داشته باشد.
    کلید واژگان: «تاریخ», «مطالعات فرهنگی», «آنال», «چرخش زبانی», «تاریخ همایندی»
    Amir Safari *
    Since its inception at Birmingham University,, cultural studies has had a tenuous relationship with other disciples. Cultural studies refused to define itself within the limits of academic disciplines. One of those branches of human sciences with whom cultural studies had an “undefined” relationship was history. History along with literature are two of the well-established fields of study in human sciences. The discipline of history has witnessed significant shifts within the last two centuries. Following the Rankean definition of history, a historian was tasked with writing history as it happened. But this definition of history was first dismantled by the interpretative school and then by the Annales school. Following the linguistic turn, a new horizon was opened in the study of history, and narratives were employed to give voice to those whose voices have been suppressed. But it’s this article’s contention that cultural studies, as a radical project, fits into none of these definitions. Cultural studies needs to define history as “historical conjunctures” in order to live up to its pledge as a radical disciple.
    Keywords: “History”, “cultural studies”, “Annales” linguistic turn “conjunctural history”
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال