جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "آیینها" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «آیینها» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
قنات، منبع اصلی تامین آب سراوان به هویتی ملی تبدیل شده و از ارزش های مهم در زندگی مردم منطقه است که رابطه اجتماعی و فرهنگی با آن گسترش یافته است. بررسی ها نشان داده است که پیوندی تنگاتنگ بین قنات و جامعه وجود دارد و آیین ها و باورهای ویژه ای ساخته شده که بخش مهمی از فرهنگ مردم منطقه شده است. برای نمونه در سراوان برخی باور دارند که ساخت قنات کار جن هاست و مردم از ساخت آن ناتوان هستند. این باور بین بومیان نیرو گرفته است و ستوده می شود، به گونه ای که حتی مقنی ها نیز فکر می کنند ساخت قنات های اولیه کار جن ها بوده و سپس مردم از آن ها آموخته اند. در این پژوهش سعی شده است به بررسی تاثیر قنات بر جنبه های گوناگون ساختار اجتماعی-فرهنگی سراوان و باورها و آیین های به وجود آمده از آن پرداخته شود. پژوهش از نظر ماهیت و روش، از نوع توصیفی-تاریخی با روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای و میدانی (گفتگو با مقنی ها و سالخوردگان بومی) است. نتایج اعم از باورها و آیین ها گویای این است که هستی اجتماعی مردم در سراوان وابسته به هستی قنات است که خود جایگاه مهمی در جامعه و مردم شناسی تاریخی سراوان دارد. بر پایه گفتگوها مشخص شد که باورها و آیین ها در هیچ نوشتاری ثبت نشده، بلکه به صورت شفاهی به نسل های بعد منتقل شده است. همچنین با مطالعات کتابخانه ای معلوم شد برخی باورهای مردم سراوان درباره قنات، همانند باورهای مردم نواحی دیگر ایران به ویژه استان یزد است.
کلید واژگان: سراوان, قنات, جامعه, باورها, آیین هاQanat, the main source of water supply for Saravan, has become a national identity and one of the important values in the lives of the people of the region, with which the social and cultural relationship has grown. According to surveys, there is a close relationship between the Qanat and society, and it has created special rituals and beliefs that have become an important part of the region's culture. In Saravan, for example, some people believe that the construction of a Qanat is the work of jinn and that humans are incapable of constructing such a trick. This belief is so strong among the natives that even the Qanat diggers believe that the original Qanats were created by jinns and that people learned from them. This study attempted to investigate the effect of the Qanat on various aspects of Saravan's socio-cultural structure, as well as the beliefs and rituals that arose as a result of it. In the terms of nature and method, this research is descriptive-historical and the data are gathered from the library and the field (conversation with native Qanat diggers and elderly people). The findings, which include beliefs and rituals, demonstrate that the social existence of the people in Saravan is dependent on the existence of the Qanats, which has an important place in Saravan society and its historical anthropology. Based on the discussions, it was discovered that the beliefs and rituals were not written down but were passed down orally to future generations, and library studies revealed that some beliefs of the Saravan people about the Qanat are similar to those of people in other parts of the country, particularly Yazd province.
Keywords: Saravan, Qanat, society, beliefs, Rituals -
گزیده های زادسپرم متنی به زبان پهلوی است که توسط زادسپرم جوان جم هیربد سیرجان در قرن سوم هجری با هدف تداوم و حفظ حیات آیین زرتشتی نگاشته شده است. زادسپرم از علماء آگاه زمان خویش بوده و اندیشه های نوینی را در تقابل با دیدگاه سنتی علماء زرتشتی با توجه به مقتضیات و شرایط زمانه بیان نموده است.جستار حاضر بر اساس رویکرد تحلیل محتوا بر آن است تا وضعیت اجتماعی زنان را مورد واکاوی قرار دهد . با این هدف که در مقام پاسخ گویی به این پرسش باشد که شرایط اجتماعی زنان در این متن متاثر از چه عواملی است؟ واکاوی متن تصویر همه جانبه ای از وضعیت اجتماعی زنان زرتشتی در قرن سوم هجری را ترسیم نموده و مناسبات و سازوکارهای حقوقی و دینی نسبت یه زنان را به روشنی بیان نموده است .یافته های پژوهش به استناد متن گزیده های زادسپرم بیانگر تاثیرپذیری وضعیت اجتماعی زنان از ارزش ها و هنجارهای اجتماعی،باورهای دینی و رسوخ انگاره های زروانی است که که زنان را به لحاظ حقوق اجتماعی و معنوی در رتبه ای پایین تر از مردان قرار داده است.
کلید واژگان: گزیده های زادسپرم, وضعیت اجتماعی زنان, آیین زروانیExcerpts from Zadsperm is a text in the Pahlavi language that was written by the young Zadsperm of Jam Hirbod Sirjan in the third century AH with the aim of preserving the life of Zoroastrianism. The present article is based on the content analysis approach to examine the social status of women. In order to be able to answer the question of what factors affect the social conditions of women in this text? Studies show that although in a few cases, men and women are considered together, regardless of gender, but according to social norms, innate spirituality and spirituality belong to men and the fateful affairs of the universe. It is ruled by male forces. This belief is very similar to the ideas of the Zarwani religion. Findings indicate that the text is influenced by common social beliefs at the time of writing, such as the Zarwani religion. In other words, the attainment of sacred concepts belongs primarily to men, and women enjoy spiritual matters through men. Therefore, in parallel with this view, the devil can not directly dominate men, and this is done through women. Does.
Keywords: Excerpts from sperm, women's social status, Zarwani religion -
کلام در تیاتر، اساسی ترین بخش از بافتار نمایشی است، زیرا کلمه، اصلی ترین توانایی شخصیت نمایشی برای افاده های درونی و بیرونی است. راه اندازی هرگونه جریان سازنده درام، با شکل گیری قصه توسط کاراکترهای نمایشی انجام می گیرد؛ امری که تنها با ادای کلام از سوی همان شخصیت ها محقق می شود. حتی سایر عناصر افاده گر چون میمیک و یا فیزیک که نوعی بیان دراماتیکی را پیش می برند تابعی از ارتباطات کلامی شخصیت های نمایشی اند. یافته های این پژوهش توصیفی تحلیلی بر پایه اسناد کتابخانه ای نشان می دهد که زبان بومی در تیاتر بومی، نه تنها یکی از مهم ترین عناصر سازنده درام است، بلکه به واسطه زیربنای کلام محور تیاتر، مهم ترین عامل آن نیز محسوب می شود. از آنجا که غالبا مخاطب تیاتر بومی برای برقراری ارتباط و درک و تفسیر آن، نیاز به فهم کلام دارد، داشتن زبان بومی می تواند کمک شایانی به درک و تحلیل اثر نمایشی کند. تیاتر بومی حاوی پیامی است به شکل عیان یا رمزگون- البته در لفافه موضوع و با داستانی خاص- که از سوی گروه نوشتاری و اجرایی، به گیرنده پیام یعنی تماشاگر ارسال می شود. در این ارتباط، زبان به عنوان مهم ترین عنصر، نقشی کارکردی دارد. پژوهشگر معتقد است که مردم یک اقلیم می توانند به راحتی با آثار نمایشی به رنگ و بوم خویش که از شاخص زبان بومی بهره می برند، ارتباطی نزدیک برقرار کرده و علاوه بر حظ بصری و سمعی، از زوایای بازی های پیدا و پنهان کلامی اش نیز بهره مند گردند و روند گفتمان تیاتری را تکمیل تر کنند تا پیام به واسطه زبان بومی، به صورت کامل به مخاطب عرضه گردد.کلید واژگان: زبان, کلام, تئاتر, تئاتر بومی, آیین نمایشیSpeech in the theater is the most essential part of the dramatic context, because the word is the main ability of the dramatic character for internal and external expressions. The launch of any dramatic flow is done by the formation of the story by the dramatic characters; A thing that can only be realized by the speech of the same characters. Even other expressive elements such as mimicry or physics that promote a kind of dramatic expression are a function of the verbal communication of the characters. The findings of this descriptive and analytical research based on library documents show that the native language in the local theater is not only one of the most important elements of the drama, but it is also considered the most important factor due to the theater's verbal base. Since the audience of the native theater often needs to understand words to communicate and understand and interpret it, having a native language can be of great help in understanding and analyzing the theatrical work. Local theater contains a message in an overt or encrypted form - of course, in the envelope of the subject and with a special story - which is sent by the writing and performing group to the recipient of the message, the audience. In this connection, language as the most important element has a functional role. The researcher believes that the people of a region can easily establish a close relationship with the theatrical works in their own color and canvas that use the index of the native language, and in addition to the visual and auditory pleasure, from the angles of the hidden and hidden verbal games. benefit and complete the process of theatrical discourse so that the message is fully presented to the audience through the native language.Keywords: language, speech, Theater, Local Theater, ritual
-
اهل حق (آیین یارسان) یک جریان فکری مذهبی درون دینی اسلامی است که پیشینیه زیادی دارد. تاریخ شکل گیری و مبانی اعتقادی و ریشه باورهای آن به سبب پیچیدگی و بیان تمثیلی و نمادین و رمزواره بودن ادبیات آیینی اش، در هاله ای از ابهام فرورفته است؛ ازاین رو پژوهشگران درباره پیدایش تاریخی و ریشه مبانی و باورهای اهل حق، آرا و نظرات متفاوت و متناقضی اظهار داشته اند و عالمان اهل حق نیز در این باره نظرات گوناگونی نشان داده اند. با رمزگشایی از متون مذکور و نیز ترجمه و تفسیر عبارات و مفاهیم فنی کلام یاری که با اصطلاحات خاص زبان کلامی بیان شده است، می توان ماهیت این آیین را مطالعه و بررسی کرد. مقاله حاضر به این پرسش پاسخ داده است که مبانی باورها و اصول اعتقادی آیین اهل حق با کدام یک از فرقه های اسلامی همسوست و در چه نمودهایی وجه اشتراک دارد؟این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی با تکیه بر متون اولیه اصلی خطی که به گویش های گوناگون زبان کردی سروده شده است، مبانی و اصول اعتقادی و باورهای اساسی اهل حق مانند تجلی ذات خدا در عالم و انسان، چرخه حیات (دونای دون) که به بیان سیر تکامل روح انسان می پردازد و کیفیت ارتباط فرشتگان با انسان که با عبارات و تعابیر مختلفی همچون تجسد و حلول و نماد و تجلی پردازش شده را بررسی و تبیین کرده است. در ادامه، ریشه آغازین این مبانی را در فرقه کیسانیه نشان داده است. در منابع آیینی اهل حق، توجه به دو شخصیت محمد حنفیه و مختار ثقفی که در اندیشه کیسانیه نیز مورد توجه هستند، ارتباط آیین اهل حق و کیسانیه را بیشتر می کند. اهل حق در گذر زمان تحت تاثیر شرایط پیرامونی و نیز شرایط درون آیینی، توسعه و تعمیق یافته و به شکل امروزی درآمده است. افزون بر آن، باور به سه امام معصوم از دیگر مشترکات اهل حق و کیسانیه است. تاثیرپذیری این اندیشه از برخی فرق مانند مخمسه و منصوریه و نیز متصوفه که تحولات اساسی در شکل گیری و سامان یافتن سازمان این آیین را در پی داشته است، از دیگر اهداف این مقاله است.کلید واژگان: سلطان اسحاق, کیسانیه, دونای دون, اهل حق, آیین یارسان, فرقه های اسلامیIranian Studies, Volume:12 Issue: 2, 2023, PP 247 -264Yarsanism, Ahl-e Haqq or Kaka'i- is a Islamic interreligious trend that has considerable background. The history of its formation, religious principles and its roots, allegorical expression, symbolic expression, symbolic expression and its mysterious religious literature have aura of ambiguity. Therefore, the researches has expressed different conflicting opinions about the historical creation, the roots and beliefs of, Ahl-e Haqq or Kaka'i, there is also a diversity of opinions among the Ahl-e Haqq scholars. The theologians also have shown contradictory opinions about the nature of this doctrine by deciphering the aforementioned texts, translating and interpreting the technical terms and concepts of the Yarsanism discourse which is provided by the special jargon of the oral language, This paper has responded these two questions: The fundamentals of beliefs and principles of Ahl al-Haq religion are aligned with which of the Islamic sects and in what aspects are they similar?This writing has been written in a descriptive - analytical method based on the original primary texts written in different dialects of kurdish language. This essay examines and explains the fundamentals, religious principles and basic beliefs of Ahl al-Haq, such as the manifestation of God's essence in the universe and mankind, the cycle of life (donai don), which expresses the evolution of the human soul, and the quality of communication between angels and humans, which has been processed with different expressions and interpretations such as: incarnation, immanance, symbol and manifestation.In the following, the initial roots of these foundations in the Kisanieh sect are shown in this article. In the religious sources of Ahl al-Haqq, attention is paid to the two personalities of Muhammad Hanafiyah and Mukhtar Thaghafi, who are also of interest in Kisanieh's thought, increases the connection between Ahl-i-Haq and Kisaniyyah.Ahl al-Haq has been developed and deepened over time under the influence of the surrounding conditions as well as the conditions of the religious era and has become today's form. In addition, belief in three infallible imams is another commonality between Ahl al-Haq and Kisaniyyah.Another goal of this article is to find out the influence of this thought from some sects such as Makhamseh, Mansourieh, and Sufism, which led to fundamental changes in the formation and organization of this ritual.Keywords: Sultan Isaac, Kisaniyyah, Fundamental Principles, expression of nature, Donai Don
-
آیین های درمانی نقش مهمی در زندگی انسان در جوامع سنتی دارند. یکی از این نوع آیین ها «آیین زار» است. آیین زار ترکیبی از فن و باور است که مطالعه جنبه های دینی و اسطوره ای آن، جنبه های مهمی از این نوع درمان را روشن می کند. بدین صورت که به ما در درک جهان بینی و کیهان شناسی جوامع سنتی برگزارکننده و در این چهارچوب، فهم تصور مردم از مفاهیم بیماری و درمان کمک می کند. یکی از مهمترین ویژگی های چنین آیین هایی، اعتقاد به وجود جهان دیگر با نظمی دیگرگونه و موجوداتی مربوط به آن جهان است که هم در حادث شدن درد و رنج و بیماری و هم در درمان آن ها نقش دارند. شاید همین باور عاملی باشد که بر نقش دین و اسطوره در درمان بیماری تاکید می کند. در این مقاله از منظر دین پژوهی با محوریت میرچا الیاده و تفسیر او از دیالکتیک امر قدسی به بنیان های دینی و اسطوره ای این آیین پرداخته می شود. این پژوهش از نوع کیفی و روش پژوهش میدانی، اسنادی و تحلیلی است که در آن از مطالعات اسنادی و کتابخانه ای، مشاهده و مصاحبه استفاده شده است. در بخش میدانی، با سفر به شهرهای مختلف استان هرمزگان، آبادان و اروندکنار در استان خوزستان، به مشاهده مستقیم مراسم در بندرعباس و میناب پرداخته شده و در کنار آن، با افراد برگزارکننده اعم از درمانگران و درمان جویان و مطلعان محلی در مناطق یاد شده مصاحبه شده است. در بخش اسنادی نیز کتاب ها، مقالات و فیلم های مستند، اعم از فارسی و غیرفارسی مرتبط با موضوع، مورد بررسی قرار گرفته اند.
کلید واژگان: آیین زار, اسطوره, دین, دیالکتیک امر مقدس, میرچا الیادهOne type of the rites in different religions that plays an important role in human life is healing rite, one of which is Zār ritual that is a combination of technology and ideology and study of its religious and mythological aspects illustrates important phases of this kind of therapy in order to help us apprehend the worldview and cosmology of holder traditional societies and consequently conduct us to understand their ideas about disease and healing concepts in this framework. One of the most important characteristics of such rites is having belief to other world with different order and beings which create both illness and healing. Perhaps this ideology is a factor that points out function of religion and myth in the healing. So this article is about this rite aiming to study the religious and mythological roots of this rite from theology point of view with focus on Mircea Eliade and his interpretation of dialectic of the sacred .This is a qualitative field research that has been used documents, observation and interview in data gathering. We traveled to different cities of Hormozgān province and two cities: Ābādān and Arvand-Kenār in Khozestān province to directly observe the ceremonies of two types in Bandar-Abbās and Mināb and also we interviewed with holders including healers, healeds and local informants. As documents we used books, articles and documentary Farsi and non-Farsi films.
Keywords: Zār rite, myth, Religion, dialectic of the sacred, Mircea Eliade -
در پژوهش حاضر، سنگ نگاره های دره کبوگان شهر گشت که در رشته کوه های سیاهان شهرستان سراوان واقع شده اند، با روش توصیفی تحلیلی و اطلاعات کتابخانه ای و میدانی در قالب مشاهده، عکاسی و تعیین موقعیت مکانی نگاره ها، مورد بررسی قرار گرفته و با هدف معرفی و نمادشناسی سنگ نگاره های کبوگان در پی پاسخ گویی به این دو پرسش است که؛ هدف از ایجاد سنگ نگاره ها چه بوده است؟ نقوش حک شده بر صخره ها دارای چه مفاهیمی است؟ یافته ها نشان داد که؛ با بررسی انواع نقوش حکاکی شده در این منطقه، با نمادهای باروری و زایش، نمادهای مهرپرستی، نماد جهت نما و نقوش حیوانی، انسانی و گیاهی مواجه می شویم که قدمت زیاد سکونت در این منطقه و اعتقادات و آیین های اولیه ساکنان را نشان می دهند.در نهایت نتیجه حاصل شد که؛ این سنگ نگاره ها مربوط به یک مقطع زمانی خاص نبوده بلکه طی دوره های مختلف با اهدافی متفاوت ایجاد شده اند، در مجموع اکثر نقوش دوره های قدیم مفاهیمی آیینی داشته ولی مضامین نقوش دوره های جدید اکثرا روایی بوده و بازتابی از شیوه زندگی آن دوره است.کلید واژگان: نقوش, سنگ نگاره, دره کبوگان, شهر گشت, نمادها, آیین هاIn the present study, the petroglyphs of Kabogan Valley in the city of Gesht, which are located in the Siahan mountains of Saravan city, were investigated with the descriptive-analytical method and library and field information in the form of observation, photography and determining the location of the paintings, with the aim of introducing and symbology. Kobogan petroglyphs seek to answer these two questions: What was the purpose of creating petroglyphs?What are the meanings of the patterns carved on the rocks? The findings showed that; By examining the types of motifs carved in this area, we come across symbols of fertility and birth, symbols of love, directional symbols and animal, human and plant motifs, which show the long history of living in this area and They show the early beliefs and rituals of the residents. Finally, the result was that; These petroglyphs are not related to a specific period of time, but were created during different periods with different purposes, in general, most of the motifs of the old periods had ritual concepts, but the themes of the motifs of the new periods are mostly narrative and are a reflection of the way of life of that period.Keywords: Patterns, lithographs, Kabogan valley, gosht city, Symbols, rituals
-
زورخانه در رهبری فکری نهضت های آزادی بخش و ترویج آداب و آیین فتوت و کردار جوانمردانه در دوران پرفراز و نشیب تاریخ ایران زمین نقش مهمی ایفاء کرده است. بنابراین، این مطالعه در پی تبیین فرایند اجتماعی- فرهنگی عیاری و شکل گیری ورزش یا در واقع مکتب زورخانه ای در ایران است. از حیث روش شناسی، رویکرد این مطالعه کیفی است و از روش نظریه داده بنیاد هم ساخت گرایانه (رویکرد چارمز) استفاده شده است. مشارکت کنندگان این مطالعه (مطلعین کلیدی)، پهلوانان صاحب نظر و باسابقه که هم از نظر عملی و هم نظری آشنا به فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم زورخانه و همچنین پژوهشگران دارای سابقه پژوهش در این حوزه بودند که به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند و در مجموع نوزده مطلع کلیدی و صاحب تجربه در ورزش زورخانه ای از طریق نمونه گیری کیفی یا هدفمند جذب شدند. برای گردآوری داده ها از یک مصاحبه نامه نیمه ساختمند استفاده شده و مصاحبه ها تا حصول به اشباع نظری ادامه یافت. یافته های این پژوهش نشان می دهد که می توان فرایند اجتماعی-فرهنگی عیاری و شکل گیری مکتب زورخانه در ایران را می توان در سه خوشه معنایی تبیین و تلخیص کرد: الف) پدیده محوری: کنش ها، واکنش ها و برهم کنش های جاری در فضای زورخانه؛ ب) عوامل زمینه ای یا شرایط اثرگذار بر کنش ها، واکنش ها و برهم کنش های عیاری که بخشی از آنها تسهیل کننده و بخشی دیگر بازدارنده آن هستند و ج) مولفه-های مربوط به پی آیندها و آثار کنش ها، واکنش ها و برهم کنش ها در فضای زورخانه که شامل فضای حاکم بر زورخانه، فضای حاکم بر محیط ورزش به عنوان یک محیط بینابین و جامعه به عنوان محیط کلان.کلید واژگان: عیاری, آیین فوت, ورزش زورخانه ای و باستانی, مکتب, فرهنگZurkhaneh has played an important role in teaching heroic temperament and human character during the ups and downs of Iran's history in leading liberation movements and promoting the ritual of beauty and chivalry. Therefore, the purpose of this study was to design and explain the Zurkhaneh sports model with a school-building approach. In this study, the constructivist grounded theory methodedology (developed by Kathy Charmaz) was used. Statistical sample for semi-structured interviews; Experienced and experienced wrestlers who were fully acquainted with the culture, history, and customs of Zurkhaneh both practically and theoretically, as well as researchers with a history of research were selected by snowball method and sampling ended with 19 interviews and reached theoretical saturation. In the interview analysis method, three coding stages included; Axial phenomenon, contextual factors, and consequences. Finally, in the theoretical coding stage, it can be said that the Zurkhaneh school can be divided into three clusters: a) Axial phenomenon: (actions, reactions and current interactions in the Zurkhaneh space), b) contextual factors or conditions affecting the actions, reactions and interactions, some of which are facilitators and others are deterrents, and also from the perspective of c) components of the consequences and effects of actions, reactions and interactions in the Zurkhaneh space, which include; Analyzed and explained the atmosphere of Zurkhaneh, the atmosphere of sports as an intermediate environment and society as a macro environment.Keywords: Zurkhaneht, ritual of generosity, chivalry, hero, school, culture
-
هدف نهایی از برگزاری مجالس تعزیه در ایران، حفظ و اشاعه باورهای مذهبی شیعیان است، که از منظری درون نگر، کارکرد غایی عناصر ساختاری دیگر این آیین، ازجمله موسیقی تعزیه، نیز به شمار می آید. در پژوهش های موجود تحت تاثیر دیدگاه یادشده به نتایج دیگری که استفاده از موسیقی می تواند برای این آیین و شرکت کنندگان آن داشته باشد، توجه چندانی نشده است. هدف از نگارش این مقاله، مطالعه اهداف به کارگیری موسیقی در تعزیه و نتایجی است که استفاده از آن برای شرکت کنندگان در این آیین در پی دارد. بررسی این موضوع با تکیه بر مفهوم کارکرد، از مفاهیم طرح شده در اندیشه های قوم موسیقی شناختی، چارچوب نظری این مقاله را شکل داده است. این مقاله به لحاظ روش، بنیادین و کیفی است که به شیوه توصیف و تحلیل محتوا انجام شده است و داده های موردنیاز آن نیز مبتنی بر مطالعه میدانی در محل برگزاری مجالس تعزیه قودجان خوانسار و همچنین، استفاده از منابع کتابخانه ای است. یافته های مقاله نشان می دهد که تمام کارکردهای موسیقی (گنجانده شده در فهرست پیشنهادی آلن پی مریام)، در تعزیه مصداق دارند و اهداف و نتایج استفاده از موسیقی در این آیین را تبیین می کنند. افزون براین، برپایه یافته های این مقاله، به کارگیری موسیقی در ساختار یک فعالیت فردی یا گروهی انسانی، ممکن است در موقعیت هایی برخلاف کارکردهای موسیقی آن فعالیت عمل کند. این گونه موارد استفاده از موسیقی در این مقاله، با عنوان «ناکارکردهای موسیقی» نام گذاری شده اند و مواردی از بروز آن، در مجالس تعزیه قودجان خوانسار ذکر شده است.
کلید واژگان: آیین تعزیه, موسیقی تعزیه, کارکرد, ناکارکرد, قودجانProtecting and spreading religious beliefs is an ultimate goal of performing Ta’ziye (in remembrance of the martyrdom of Imam Hussein and his companions) in Iran, a ritual that includes several other structural elements, including music. In existing researches on the subject, influenced by the above approach, none has considered the use of music essential for this ritual and its participants. The current paper tries to study the purpose of using music during Ta’ziye and its impact on the people participating in this ritual. The concept of function as proposed in the basics of ethnomusicology has formed a theoretical framework for this study. As such, the data was collected through a field study and library sources and assessed using the content analysis method. The findings show that all functions of music mentioned by Merriam applied to Ta’ziye. The findings further suggest that the use of music by an individual or group may act contrary to the actual musical functions of that activity. In this article, Khansar Qudjān Ta’ziye has been taken as a case study to show functions and dysfunctions of music during this religious event.
Keywords: Ta’ziye ritual, music of Ta’ziye, function, dysfunction, Qudjān -
زیارت یکی از کهن ترین مناسک دینی و آیین های مذهبی محسوب می شود که ارتباط نزدیکی با خانواده دارد. خانواده از مهم ترین نهادهای اجتماعی در هر جامعه محسوب می شود. اجتماعی شدن در فرهنگ اسلامی همراه با الگوسازی و الگوبرداری از اجتماع کوچک و گرم و پرمحبت خانواده صورت می گیرد. خانواده امروزه در یک دگردیسی تاریخی در حال از دست دادن کارکردهای اجتماعی خود است و واقعیت بیانگر این است که در رویارویی با مشکلات و خطرها، چندان که باید و شاید، توانمند نیست. به نظر می رسد از میان عوامل کمک کننده به حفظ بنیان و کارکرد خانواده، در مقابل امواجی که کانون این نهاد انسان ساز را مورد تهاجم قرار داده است، استمدادجستن از الگوهای زیست دین مدارانه یکی از موثرترین گزینه ها باشد. یکی از الگوهای زیست خانوادگی مومنانه در جریان زیارت شکل می گیرد که خصوصا در چند سال اخیر در ایام اربعین حسینی با حضور خانوادگی زایران و میزبانان در پیاده روی زیارت اربعین بهتر خود را نشان داده است. نوشتار پیش رو، با استفاده از روش کیفی «پدیدارشناسی»، به دنبال پاسخ به این پرسش است که «مناسک دینی و آیین های مذهبی، همچون آیین پیاده روی زیارت اربعین حسینی، چه اثراتی در زیست خانوادگی دین داران می تواند بر جای بگذارد؟». یافته های این پژوهش به تاثیرات پنج گانه 1. عقلانیت تمدن ساز؛ 2. ظرفیت کارآمدی قابل توجه در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی؛ 3. ایجاد پویایی و حیات مبتنی بر محبت؛ 4. تثبیت و تقویت هویت الهی؛ و 5. هماهنگی عناصر مختلف خانواده رسیده است و به تبیین و تشریح آن ها می پردازد.
کلید واژگان: نهاد خانواده, کارکردهای زیارت, آیین مذهبی, مناسک دینی, پیاده روی اربعینPilgrimage is one of the oldest religious rites and rituals that is closely related to the family. Socialization in Islamic culture is accompanied by modeling and modeling of a small, warm and loving family community. Today, in a historic transformation, the family is losing its social function, and the reality is that it is not as capable and perhaps capable of coping with problems and dangers. One of the most effective options seems to be among the factors that help maintain the foundation and function of the family in the face of the waves that have invaded the center of this humane institution. One of the models of faithful family life is formed during the pilgrimage, which has shown itself better in the last few years, especially during the Arbaeen Hosseini days, with the family presence of the pilgrims and the hosts on the Arbaeen pilgrimage. Using the qualitative method of "phenomenology", the present article seeks to answer the question: "What effects can religious rituals and religious rites such as the Arbaeen Hosseini pilgrimage ritual have on the family life of religious people?" The findings of this study eventually lead to five effects: 1. The rationality of civilization, 2- The capacity for significant efficiency in the economic, political, social and cultural spheres, 3- The creation of dynamism and a life based on love, 4- Stabilization and strengthening Divine identity and 5- Coordination of different elements of the family; reaches and explains them..
Keywords: Family Institution, pilgrimage functions, religious rites, Arbaeen walk -
از زمانهای بسیار دور بندرکنگ درزمینه دریانوردی ولنج سازی دارای شهرت فراوانی بوده است ولنجهای مختلفی ساخته میشد.برای ساختن لنج ابتدا ناخدا یا تاجری که میخواست لنجی را اوشار کند به نزد استادلنج ساز میرفت و سفارش ساخت لنج میداد. لنج در نزدیکی ساحل ساخته میشد.بعد از چند ماه کار بر روی لنج به اتمام میرسید و درنهایت صاحب لنج میبایست آن لنج را به دریا بیندازد.اوشار سه الی چهار روز طول میکشد تا این جهاز به داخل آب انداخته شود.اوشار ازجمله آیین های دیرپای مردمان ساحلنشین هرمزگان،بهویژه بندر کنگ-ازبنادر مهم در تاریخ دریانوردی ایران-است که در گستره چندین قرن اهمیت خاصی در مراسم به آب انداختن لنج برخوردار بوده است.یافتههای این مقاله بر پایهی نظریه انسانشناختی امیل دورکیم و با استفاده از روش نشانهشناسی به توصیف چگونگی معنا بخشی و همنشینی نشانهها در متن آیین اوشار در کنار یکدیگر پرداخته و همچنین نحوه شکل گیری همبستگی اجتماعی در درون این آیین دریایی را نشان میدهد نتیجه نشان میدهد که آیین اوشار در ایجاد وجدان جمعی و حفظ همبستگی اجتماعی برای ادامه حیات مفید و ثمربخش جوامع، بسیار مهم و تعیینکننده است.
کلید واژگان: آیین اوشار, بندرکنگ, نشانه شناسی, وجدان جمعی, همبستگی اجتماعیFrom time immemorial, Bandar Kong has had a great reputation in the field of maritime construction. Various boats were built. The dinghy was built near the shore. After a few months, the work on the dinghy was completed and finally the dinghy owner had to throw the dinghy into the sea. It takes three to four days for the device to be thrown into the water. The long-standing shores of the coastal people of Hormozgan, especially the port of Kong - one of the most important ports in the history of Iranian navigation - has been of particular importance for several centuries in the launching ceremony of the dinghy. The findings of this article Describes how the meaning and accompaniment of signs in the text of Oshar's religion together and also shows how social solidarity is formed within this maritime religion. The result shows that Oshar's religion in creating a collective conscience and maintaining social solidarity to continue useful life. And the fruitfulness of societies is very important and decisive.
Keywords: Oshar Rite, Bandar Kong, Semiotics, Collective Conscience, Social Solidarity -
اکثر صاحب نظران حوزه آیین معتقدند که آیین پدیده ای است که تا آن را نبینند نمی توانند بشناسند. بسیاری از آیین ها عناصر تشکیل دهنده مشترکی دارند، اما در کارکرد و اهدافی که دارند از هم متمایز می شوند. گونه ای از آیین ها که در بسیاری از فرهنگ ها با ادیان مختلف نقش پررنگی در زندگی انسان بازی می کنند، آیین های درمانی هستند. از آنجا که در روند مطالعه درمان های آیینی که توسط دین پژوهان، مردم شناسان و انسان شناسان انجام می پذیرد، انسان و نیازهایش و به طور ویژه در پدیده درمانی، قضیه شفا و شفایابی مطرح است، همه ابعاد پژوهش پیرامون انسان دور می زند. بدین جهت این مقاله دو موضع عمده در این بحث را از منظر علم گرایان به نمایندگی مالینوفسکی و دین پژوهان با محوریت الیاده مطالعه می دهد. در روند این مطالعه به این احتمال نزدیک می شویم که انسان زیستی و انسان دینی در لحظات بحرانی در موقعیتی قرار می گیرند که بر هم منطبق می شوند؛ یعنی موقعیت آیینی که در آن به رفع بحران ها مبادرت می ورزند. روش پژوهش میدانی، اسنادی و توصیفی-تحلیلی است. در بخش میدانی به مشاهده مستقیم آیین درمانی زار و همچنین مصاحبه با برگزارکنندگان و مطلعان بومی در این زمینه پرداخته شده است. در بخش اسنادی نیز کتاب ها، مقالات و فیلم های مستند فارسی و لاتین مرتبط با موضوع بررسی شده اند.
کلید واژگان: آیین زار, آیین های درمانی, اسطوره, الیاده, دین, مالینوفسکیA vast majority of specialists in the field of rites are of the belief that the ritual is a phenomenon that they can NOT recognize unless they observe it. Most of the rituals have elements in common but differ in their function and purpose. One type of ritual that plays a significant role in human life in many cultures with different religions is the “Healing Ritual”. Since mankind and its needs, in particular, the issue of healing in a therapeutic phenomenon is important during the process of studying therapeutic rituals carried out by theologians, ethnologists, and anthropologists, all aspects of the researches revolve around humans. For this reason, the dissertation aims to investigate two significant stands, one from the scientific view represented by Malinowski and the other from theologians represented by Eliade. In the process of this study, we get close to the possibility that biological humans and religious humans lie in a situation in which they are coincided in the critical moments, the ritual situation in which they take action to solve the crisis. The research methodology is based on field, documentary, and analytical studies. Regarding the field study, direct observation of the Zār therapeutic ritual, as well as interviews with local organizers & informants in this field have been conducted. Regarding the documentary study, Persian & English books, research papers, and documentaries relevant to the subject have been reviewed.
Keywords: Eliade, Healing Rituals, Malinowski, myth, Religion, Zār ritual -
زنان در بعضی از مناطق ایران تا قبل از دهه پنجاه، در محفل های خصوصی زنانه و دور از چشم مردان به اجرای نمایش می پرداختند تا تصویری موقت از آمال و آرزوهای خود را به نمایش درآورند. قوانین حاکم بر جامعه، آزادی و قدرت آن ها را محدود کرده بود و نیازهایشان که در هاله ای از آرزو و رویا راهی برای بروز می جست، سرانجام از طریق حرکات نمایشی و روایت های جاری در آن ها نمود یافت. این پژوهش این است که نمایش های آیینی زنانه چه تناسبی با آرزوها و موقعیت آن ها به عنوان جنس دوم داشته است. روش این پژوهش، اسنادی-میدانی است. برای داده های میدانی، با هفت زن از تهران در رده سنی 65 تا 75 سال که اجراکننده اصلی نمایش ها بودند، مصاحبه صورت گرفت. از طریق مطالعات اسنادی، معروف ترین نمایش های زنانه شناسایی و طبقه بندی می شوند تا در تحلیل داده ها به کار گرفته شوند. داده های گردآوری شده به روش تحلیل تماتیک انجام شده است. برای درک آیینی نمایش های زنانه، از رویکرد انسان شناسی نشانه شناختی نمادها بهره گرفتیم و برای تبیین تضادهایی که بین نقش های موجود در ساختار نمایشی مشاهده می شد، از مفهوم آیین های وارونگی گلاکمن [1] استفاده کردیم. نتایج بیانگر آرزوی داشتن فضایی امن تر و قدرت بیشتر و عاملیتی برای داشتن استقلال و اقتداری مانند مردان است
کلید واژگان: آیین, آیین وارونگی, امیال زنانه, جنسیت, نمایشPower and Agency and Women's Ritual Performances(A Study in Women's Plays before 1950s) Roya Portaghi[1]Mohammad Homayoun Sepehr[2]Rashidvash Vahid[3]AbstractIn some parts of Iran, women used to perform in private women's gatherings away from men's eyes until the 1950s. To show a temporary picture of their aspirations. The laws of society limited their freedom and power, and their needs were met in an aura of dream. Finally, it was manifested in them through dramatic movements and current narratives. The question is: how did their ritual performances relate to their aspirations and to their position as the second sex? The methods of this research are documentary-field. For field data, 7 women from Tehran in the age group of 65 to 75 years who were the main performers of the plays were interviewed. The most famous female plays were identified and classified through documentary studies to be used in data analysis. The analysis of the collected data is based on the logic of the thematic analysis method. To understand the ritual of female plays, we used the semiotic approach of symbols, and then to explain the contradictions between the patterns in the theatrical structure, the concept of Glackman's inversion mirrors was used. The results indicate the desire for a safer environment and more power and a factor for independence and authority like men.[1] PhD Student in Anthropology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.[2] Assistant Professor, Department of Anthropology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran (Corresponding Author).[3] Assistant Professor, Department of Anthropology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
Keywords: show, Religion, gender, inversion ritual, feminine desire -
همه گیری کرونا بسیاری از حوزه های اجتماعی از جمله دین را به چالش کشید. در این میان، زیارت ها و زیارتگاه ها نیز چالشی مهم را در دوران همه گیری کرونا تجربه کردند. در این پژوهش به نحوه مواجهه چهار آیین زیارتی پیاده در جهان مسیحی و مسلمان پرداخته شد تا به نوعی مواجهه دین داران و اشتیاق آنها به زیارت در دوره بحران زیستی مورد مطالعه قرار گیرد. گوادالوپ [1] در مکزیک، فاطیما [2] در پرتغال، کامینو د سانتیاگو [3] در اسپانیا، و پیاده روی اربعین در عراق، چهار آیین پیاده روی مورد مطالعه را تشکیل داده اند. روش پژوهش، روش اسنادی به کمک گردآوری اطلاعات از برگزاری آیین های پیاده روی مورد مطالعه در دوران همه گیری کرونا است. این اطلاعات از پایگاه های اطلاعاتی و خبری گردآوری شده اند و پس از طبقه بندی، مورد مقوله بندی و تفسیر کیفی قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان داد که هیچ یک از چهار آیین مورد بررسی، در دوران همه گیری کرونا، کاملا تعطیل نشده، اما با محدودیت هایی مواجه بوده اند. این محدودیت ها در مورد اربعین در کمترین حد بود. اما سه زیارت دیگر به ویژه فاطیما و گوادالوپ با کمترین میزان زایر با استفاده از ظرفیت های زیارت مجازی و آنلاین برگزار شده است. در سه آیین پیاده روی مسیحی، دولت ها و مقامات بهداشتی در کنار مقامات کلیسا، به طور کامل، محدودیت های سختی را برای حضور زایران اعمال کردند. اما در مورد پیاده روی اربعین، هرچند همراهی و همکاری مناسب بین مرجعیت تشیع در ایران و عراق با نظرات مسیولان بهداشت و درمان وجود داشت، اما زایران در سطحی وسیع و به دلیل باور به عدم بیماری زایر اربعین، دستورالعمل ها و نکات بهداشتی را نقض کرده اند. [1] Guadalupe گواذالوپه (با ذ و با ه در آخر) صحیح است، ولی در این مقاله شکل رایج تر گوادالوپ را به کار می بریم.
کلید واژگان: کرونا, آیین زیارتی, اربعین, گوادالوپ, فاطیما, کامینو د سانتیاگو -
در راهبرد اعمال قدرت نظامی علاوه بر تسلیحات، تجهیزات و فناوری، وجود آیین نامه های مختلف به ویژه آیین نامه عملیاتی و رزمی ضروری است. ازاین رو این پژوهش که با رویکرد تحلیلی-توصیفی نگاشته شده، تلاش دارد کاربرد آیین نامه های عملیاتی و رزمی را در اعمال قدرت نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به طور مشروح بیان نماید. جامعه آماری پژوهش شامل فرماندهان و جانشینان قرارگاه منطقه ای و معاونین ستاد نیروهای آجا و سپاه پاسداران است. به منظور جمع آوری داده ها، از دو پرسش نامه تحت عناوین "کاربرد آیین نامه های رزمی و عملیاتی" و "راهبرد اعمال قدرت نظامی نیروهای مسلح" و جهت بررسی رابطه میان متغیر مستقل و متغیر تابع از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در سطح معنی داری پنج درصد (5%) صحت فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مولفه طراحی عملیات نظامی، بیشترین تاثیر را بر اعمال قدرت نظامی نیروهای مسلح دارد. در این میان تهیه برآوردهای ستادی، تصمیم گیری فرماندهان و تهیه دستور عملیاتی برای ورود به صحنه عملیات و ناحیه رزم بسیار مهم و تعیین کننده هستند.کلید واژگان: آیین نامه, طراحی عملیات, راهبرد نظامی, توان رزمی, قدرت نظامیIt is necessary to fight for military power. In addition to weapons, technology, the existence of various by-laws, especially operational and martial law, is essential in the strategy of exercising military power. The bylaws teach the techniques and methods of fighting to the military. The overall purpose of this study is to explain the application of the Code of Conduct in the exercise of military power by the Islamic Republic of Iran. The type of research applied is correlational. This article is written in an analytical-descriptive approach and attempts to elaborate on the application of operational and combat codes in the exercise of military power by the Armed Forces. The statistical population of the study includes the commanders and successors of the regional headquarters and the deputies of the AJAF and IRGC. Data collection was done through two questionnaires on the application of martial and operational codes of conduct and the strategy of applying military force to the armed forces. Kolmogorov-Smirnov test and Pearson correlation coefficient were used to investigate the relationship between the independent variable and the function variable. At the significant level of five percent (5%) the validity of the research hypotheses was confirmed. The results showed that the component of military operations design had the most influence on the military power use of the armed forces. And among these is the preparation of staff estimates, commanders' decision-making, and the preparation of an operational command to enter the field of operations and the combat zone.Keywords: Military Bylaws, military strategy, Military Capability, Military Power
-
گاهنبار نام شش جشن سالیانه است که سال را به شش فصل یا دوره زمانی تقسیم می کند. بر اساس نوشته های پهلوی، هریک از شش گاهنبار، زمان آفرینش یکی از بخش های جهان مادی است. پیشینه گاهنبارها بسیار قدیم و به دوران پیش از زرتشت می رسد. همانگونه که بیشتر دانشمندان معتقدند، این جشن ها بسیار قدیمی و متعلق به دوران شبانی و کوچ نشینی اقوام آریایی بوده اند. آنچه می دانیم این است که این جشن های متفاوت، نزد اقوام و فرهنگ های گوناگون پیش از زرتشت، در متون زرتشتی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و مجموعه مهم ترین جشن های زرتشتی را تشکیل داده اند که این بار، به مناسبت بزرگداشت هفت مرحله آفرینش مینوی و مادی جهان هستی برگزار می شد و تا امروز بیش از دو هزار سال است که پاییده است. در این مقاله آداب و آیین های گاهنبار در سنت کهن مکتوب و سنت زنده زرتشتیان ایران بررسی و مقایسه می شوند. در بخش اول، یعنی سنت کهن مکتوب، منابع همه متون اوستایی، فارسی میانه و فارسی زرتشتی بوده است و در بخش دوم، داده ها از گفتگوی شفاهی با زرتشتیان روستاهای مختلف یزد به دست آمده است. اکنون جشن های گاهنبار در پنج روز برگزار می شود. در میان زرتشتیان ایران، برگزاری گاهنبار رواج بسیار دارد و بیشتر زرتشتیان، چه فقیر و چه غنی، برگزاری حداقل یک آفرینگان گاهنبار در سال را از وظایف دینی خود میدانند.
کلید واژگان: گاهنبار, زرتشتیان, آداب و رسوم, آیین هاGâhanbâr is the name of six annual celebrations which divides the year into six seasons or periods. According to the Pahlavi writings, each of the six Gâhanbârs is the time of creation of one of the parts of the world. The antecedents of the Gâhanbârs date back to pre-Zoroastrian times. As most scientists believe, these celebrations were very old and belonged to the Aryan tribes and their settlers. What we do know is that these different celebrations have been put together in different Zoroastrian texts in pre-Zoroastrian ethnicities and cultures and have created the most important Zoroastrian celebrations which was held this time in commemoration of the seven stages of creation of the spiritual and material creation of the universe. It has been going on for over two thousand years. This article examined and compared the ancient customs and rituals in the ancient written tradition and the living tradition of the Zoroastrians of Iran. In the first part, the ancient written tradition such as the Avestan sources, Middle Persian and Zoroastrian texts were studied; in the second part, data were obtained from interviews with Zoroastrians in different villages of Yazd. Gâhanbâr celebrations are now held in five days. The Gâhanbâr is very common among the Zoroastrians of Iran. Most Zoroastrians, whether poor or rich, consider holding at least one sacrificial creator a year as their religious duty.
Keywords: Gâhanbâr, Zoroastrian, Customs, Rituals -
آیینها مجموعه ای از کنشها و سخنانی هستند که در یک کیش و جامعه باورمند به حضور موثر موجودات فوق طبیعت برای تاثیر گذاردن بر آنها و به شیوه های خاص انجام می شوند. دستهای از آنها آیین های جمعی اند که برخی در سطح اجتماع و برخی در فضای شخصی زندگی ادا می شوند. سفره های نذری از دسته دوم اند که بخش درخور توجهی از آنها فقط از سوی زنان و در حضور زنان انجام می شوند. در این مقاله، کوشیده شده به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه می توان سفره های نذری در ایران را نوعی آیین گذار دانست و بر این اساس تحلیل کرد؟ آنگونه که نتایج بررسی نشان می دهد، این جمع های کوچک جماعت واره گون هرچند با تعریف آرنولد ونجنپ گویای مراحل گذار نیستند، با دیدگاه تکامل یافته تر ترنر در این مفهوم قرار می گیرند و اجزای این مناسک منطبق بر مراحل مورد نظر است. پژوهش حاضر بر اساس شناخت بخشی از آیین های زنانه ایران شکل گرفته است که تاکنون کمتر از منظر علمی بررسی شده اند و معمولا فقط با عنوان رسوم عامیانه معرفی شدهاند. لذا تعدادی از سفره های نذر در پنج منطقه ایران با روش مردمنگاری مطالعه شدهاند. گردآوری اطلاعات نیز به شیوه مشاهده مشارکتی و مصاحبه انجام شده است. همانگونه که انتظار میرفت، این سفرهها پس از تجزیه به اجزای آیینیشان با بهره گیری از نظریه آیین گذار ونجنپ (به روایت ترنر) در مراحل گذار جای گرفتند. پیش از آن، مصداق های جنبه های جماعتوارگی و آستانگی و نیز شکل های انتقال امر مقدس هم در این آیین ها یافت شدند.
کلید واژگان: آیین گذار, آیین های ایران, جماعتواره, سفره نذری, ونجنپ, ویکتور ترنرRites are a collection of actions and speeches that are held in a cult and community which believe that existence of the effective presence of supernatural beings has influence on them in particular ways. A number of them are collective rituals, which votive dastarkhans are from this group. A significant portion of them are performed only by women and only in the presence of women. In this article, we have attempted to answer the question of how can the votive dastarkhans in Iran be regarded as a rites de passage and analyzed on this basis? As the results of the survey show, these small communities, though not defined by Arnold Van Gennep , are not fully indicative of rites de passage stages, but with the more developed Turner's perspective, the components of these rituals can comprise Turner's stages. The present research is based on recognition of a part of Iranian women rituals that have been so far less scientifically explored, and are usually only referred to as folk customs. Therefore, a number of votive dastarkhans ,in five region, have been studied by qualitative method using rites de passage theory, and after the analysis of ritual components according to the nature of the passage stages. Previously, there have been found examples of aspects of communitas and liminality, as well as the forms of the sacrament transmission.
Keywords: rites de passage, communitas, votive dastarkhans, Arnold Van Gennep, Victor Turner -
Symbolic figures, in addition to decorative aspects, are indicator of culture, religion, art and political and social structures of a government and country in ancient times. During the Sassanid era, symbolic figures flourished further with the mixture of religion and polity and their examples can be seen in most of the remaining artworks from the same era that could found during archaeological excavations. Investigation of symbolic figures in the Sassanian rock reliefs and stucco is a necessity but unfortunately, has not been independently and elaborately addressed to this date. It is necessary to investigate this significant aspect using archaeological and historical evidence. This study, which is considered as a kind of fundamental research based on its objective and a historical one with respect to its nature and methodology, obviously indicate that the dominant symbolic figures in Sassanian rock reliefs and stucco have had religious origins.
Keywords: Sassanian, Zoroastrianism, Stucco, Rock Reliefs, Symbolic Figures -
آیین نوروز یکی از آیین های سنتی ایرانیان است که بر اساس نظم و بنیان طبیعی استوار شده است. این بنیان طبیعی هم واجد ویژگی های طبیعی است و هم از مشخصه اجتماعی برخوردار است. در عین حال بنیان های طبیعی نوروز زمینه ساز صلح و دوستی در رابطه میان انسان و طبیعت و انسان با انسان است. این بنیان ها عبارت اند از: آغاز، پایان، تنوع و شادی بخشی، زندگی، حیات، چرخه(اکوسیستم)، همگونی با طبیعت، ارزش(نه بهای) طبیعت و ریتمیک بودن زمان. بنیان های طبیعی به ابعاد اجتماعی زیست بشر یعنی صلح و دوستی کمک می کنند. این مقاله بر این باور است که با درک نوروز از منظر طبیعی می توان به بسیاری از ابعاد زیست انسان ایرانی در سیر تاریخی آن رسید؛ زیرا آیین نوروز از گذشته تداوم داشته و این تداوم نوعی معنای طبیعی و اجتماعی را با خود به همراه داشته که در طی دوران زیست انسان ایرانی همراه زندگی ایرانیان بوده است. آیین نوروز در عین داشتن وجه پیوستاری زیست ایرانی و نوعی همگونی و همبستگی فکری، از بنیان های طبیعی برخوردار است که امکان تسری و پذیرش در آن، فراوان است و نگاه خاص گرایانه ندارد که مانع همزیستی و پذیرش و دوستی میان ایرانیان و غیرایرانیان باشد. این به نوعی راز ماندگاری نوروز نیز محسوب می شود.
کلید واژگان: آیین نوروز, صلح, دوستی, طبیعت, طبیعت بشرAs an Iranian tradition, the Nowruz ritual constituted based on the natural order and foundation. It may also be rooted in the social characteristics. Accordingly, it sets a context for peace and friendship in-between the human and the nature, as well as among the humans. The foundation is established according to the concepts such as the beginnings, the end of time, the diversification for happy-go-lucky, the life legend, the living proof, the echo-system of the nature, the harmony with the nature, focusing on the value - not price - of the nature, and finally the rhythmic tone of the time. Not only this foundation contributes in the social dimensions of human’s life in terms of peace and friendship, but also it is a good ground explaining that why it has a long-life in the Iranian culture during the historical trajectory. Thus, in the present study, it was attempted to explore the Nowruz ritual from the outset of the Iranian life in order to delve into a social solidarity and mental integrities made among them, and that could be extended over the generations and among other non-Iranian people too, and also to shed light on the mysterious long history concerning the Nowruz ritual in the past, nowadays and the future.
Keywords: Nouwroz Ritual, Peace, friendship, Nature, Human Beings -
سال هاست که پژوهش گران گوناگون، هم چون دین شناسان و فرهنگ شناسان و زبان شناسان و باستان شناسان، به پژوهش درباره دین زرتشت از آغاز تاکنون پرداخته و می پردازند. این پژوهش ها آگاهی های ارزنده ای از این دین و باورمندان به آن به دست می دهد. بااین حال، هنوز هم پژوهش گرانی هستند که در تلاش اند تا گوشه های گاه نه چندان روشن این دین را در دوره های گوناگون روشن کنند. اگر سال هایی نه چندان دور پژوهش گران صرفا براساس متن های تاریخی و نیز متن های دینی زرتشتیان به بیان دیدگاه های خود در این زمینه می پرداختند، امروزه کاوش های باستان شناسی و پژوهش های آنان به یاری پژوهش گران آمده است تا پرتویی نو بر این دین درگذر زمان انداخته شود. یکی از کتاب هایی که افزون بر متن های تاریخی و دینی از کاوش های باستان شناسی نیز بهره گرفته است کتاب درآمدی بر زرتشتی گری نوشته جنی رز است که انتشارات آی بی تاریس آن را در سال 2011 منتشر کرده است. بانو جنی رز پژوهش گر میدان دین و آیین است و کارنامه پژوهشی او بیان گر فعالیت های پژوهشی پیاپی او در زمینه دین ایرانیان است بنابراین کتاب درآمدی بر زرتشتی گری برایندی ارزنده از چند سال فعالیت پژوهشی او در این زمینه است. کتاب درعین این که کتابی نو در این میدان است و عنوان درآمدی بر زرتشتی گری بر آن نهاده شده است، چنان که باید جامع نیست و ایرادهای چندی به آن وارد است که در این مقاله به نقد و بررسی این کتاب پرداخته می شود.
کلید واژگان: آیین زرتشتی, تاریخ, ایران باستان -
حوزه فرهنگی کردستان سرزمین نخستین آیینها و نظامهای انتزاعی است که در نخستین طلیعههای خود با ویژگی زنانه و ارج مقام الهه مادر پیوند خورده است. جایگاه زن در کردستان دو وجه متناقض دارد؛ در ادبیات و نظام اجتماعی کنونی تا حدی شاهد نظام و ایدئولوژی مردسالار هستیم، اما زمانی که ریشههای آیینی و مذهبی فرهنگ کرد را مطالعه می کنیم، با شواهد مربوط به نظام مادرسالاری و تقدس الهگان و به تبع آن جایگاه معنوی و مقتدر زن مواجه می شویم. از ویژگی های انواع آثار مادی و غیرمادی الهه مادر آن است که به شدت وجه نمادین و انتزاعی دارد. این نمادها وجه ترکیبی دارند و در طول اعصار متحول شدهاند و امروز نیز بنمایههای اصلی ادبیات غنی و هنرهای سنتی کردها را به خود اختصاص دادهاند.کلید واژگان: آناهیتا, آیینها, الهه مادر, ایشتار, خانواده, کشاورزی, مار, هنرSpirituality and religious status of women in Kurdistan also have different aspects. For centuries, the goddess of his mother, and his holiness, which is a symbol of the respect and importance of women, is in the midst of Kurdish culture and worldview.
The cultural zone of Kurdistan is the land of the first religions and abstract systems which, in their dawnings, have been mixed with feminine characteristics and the honoring of the mother goddess. The position in Kurdistan in this regard has two contradictory facets: in the literature and the present social system, we can observe a patriarchal system and ideology to some extent. Studying the religious roots of Kurdish culture, however, we can observe the evidence for the maternal system, the sanctity of goddesses, and consequently the spiritual and powerful position of the woman. Among the characteristics of all the material and immaterial works surrounding the woman and the mother goddess is their strong symbolic and abstract nature. These symbols have mixed features and have evolved over the ages, and today they comprise the main sources of the rich literature and traditional arts of the Kurds.Keywords: mother goddess, serpent, family, Ishtar, Anahita, agriculture, cults, art, ancient religions, Kurdish verse, spiritual power, political power
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.