به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « استعاره مفهومی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «استعاره مفهومی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید ایمان رضوی، سید حسین اطهری*، مهدی نجف زاده

    مفهوم استعاره از دیرباز در شاخه ‎های گوناگون دانش بررسی شده است؛ این امر بدان معناست که استعاره، برخلاف تصور رایج و عامیانه دیگر تنها به‎ عنوان یک آرایه ادبی مورد توجه نیست، بلکه به موازات رشد دانش در شاخه‎ های گوناگون علوم انسانی بر اهمیت استعاره و جایگاه آن افزوده شده است. در این پژوهش می کوشیم با نگاهی تاریخی به سیر استعاره پژوهی مبتنی بر دستاوردهای جدید علوم شناختی معاصر و ذیل آن علوم زبان‎شناختی−عصب‎ش ناختی، نخست تعریفی جدید از استعاره و اهمیت آن ارایه دهیم و سپس با معرفی استعاره به‎ عنوان پایه شناخت، مولفه‎ های اساسی علوم شناختی و استعاره شناختی را به‎مثابه مهم‎ترین رکن این علوم به ‎عنوان چارچوبی نظری در حیطه روش ‎شناسی فهم اندیشه (سیاسی) استعاری پیشنهاد کنیم. براساس داده‎ های مقاله پیش رو مشخص شد، با توجه به آنکه در چارچوب علوم شناختی معاصر، یکی از بنیادهای اساسی نظام مفهومی ما سازوکار استعاری فهم است، پس اندیشه سیاسی در متون اندیشه سیاسی نیز از قاعده استعاری‎ اندیشی پیروی می‎کند؛ براین مبنا فرضیه اصلی پژوهش حاضر این است که با در نظر گرفتن نظریه استعاره مفهومی به‎ مثابه یکی از ارکان اصلی چارچوب نظری علوم شناختی معاصر، پرتویی نو بر فهم دیگرگونه‎ای از مفهوم ‎پردازی و استدلال در متون اندیشه سیاسی با ابتناء بر نظریات معاصر استعاره و علوم اعصاب شناختی افکنده می شود و مبنایی در روش‎ شناسی فهم متون اندیشه سیاسی فراهم خواهد شد.

    کلید واژگان: علوم شناختی, زبا‎ن‎شناسی شناختی, استعاره مفهومی, نگاشت, چارچوب نظری, اندیشه استعاری}
    Seyed iman Razavi, Seyyd hossein Athari *, Mahdi Najafzadeh

    The concept of metaphor has long been studied in various branches of knowledge. this means that metaphor is not only considered as a literary presentation, but in parallel with the growth of knowledge in various branches of liberal arts, metaphor and its place have increased. In this research, we have tried to take a historical look at the process of metaphor research based on new achievements of linguistic-neurocognitive and contemporary cognitive science by introducing metaphor as the basis of knowing the basic components of cognitive sciences and cognitive metaphor as the most important part of these sciences as a theoretical framework in the field of methodology. We call the understanding of political thought metaphorical to propose. Based on the data of the upcoming article, since in the framework of contemporary cognitive sciences one of basic foundations of our conceptual system is the metaphorical mechanism of understanding. Therefore, the main hypothesis of this research is that by considering the theory of conceptual metaphor as one of the main pillars of the theoretical framework of contemporary cognitive sciences, a new light on the understanding of a different kind of conceptualization and reasoning in the texts of political thought, with emphasis on the contemporary theories of metaphor and cognitive neuroscience, thrown and a basis will be provided in the methodology of understanding the texts of political thought.

    Keywords: cognitive sciences, Cognitive Linguistics, conceptual metaphor, mapping, theoretical framework, metaphorical thought}
  • عبدالله بیچرانلو*، زهره بوالی

    با مطالعه عبارات استعاری در یک زبان در خصوص زن و زن بودگی می توان به شناخت نظام ادراکی حاکم بر ذهن گویشوران آن زبان در این خصوص دست یافت. با تشدید روندهایی همچون شبکه ای شدن و گسترش روزافزون بهره گیری از رسانه های اجتماعی، فعالان زن نیز از این رسانه ها در جهت اهداف خود بهره می گیرند. هدف این مقاله، تحلیل استعاری مفهوم سازی فعالان زن ایرانی از «زن بودگی» در اینستاگرام و چگونگی ادراک تجربه زن بودگی توسط ایشان از طریق شناخت استعاره های محوری است که معانی آن را با یکدیگر مرتبط می سازد. برای دستیابی به هدف مذکور، با بهره گیری از رویکردهای زبان شناسی شناختی، به پرسش های ذیل پاسخ داده شده است؛ 1، مقوله مفهومی زن و تجربه زن بودگی چگونه توسط فعالان زن ایرانی در اینستاگرام معناسازی شده است و برساخت معنایی این فعالان زن از مفهوم زن چیست؟ فعالان زن چگونه درباره مفهوم زن می اندیشند و بر مبنای آن به کنش می پردازند؟ چه معنایی از زن بودگی را با مخاطبان خود در اینستاگرام به اشتراک می گذارند؟ با تحلیل مضامین و محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط 40 فعال زن در اینستاگرام، 160 استعاره مفهومی استخراج شد. این استعاره های مفهومی حول سه محور عمده شکل گرفته است: بازنمایی وضعیت کنونی زنان در جامعه ایرانی و گفتمان مسلط مردسالاری، نفی سنت های مردسالارانه در جامعه ایرانی و مفهوم سازی سلبی از زن بودگی و نیز معنادهی به تجربه زن بودگی به صورت عمومی.

    کلید واژگان: استعاره مفهومی, اینستاگرام, زن, فعالان زن, کنشگری}
    Abdollah Bicharanlou *, Zohre Bavali

    By studying the conceptual statements in a language on the feminine & femininity, one can find out the cognition system of a language speakers on the feminine. By expansion of using social media including social networks, women activists use these media in line with their goals too. This paper aims to study the way of feminine conceptualization by activist women on Farsi Instagram and their understanding of femininity experience & basic metaphors which interconnect the meanings of femininity. To realize the paper aim cognitive linguistics approaches applied to answer these questions: 1. what metaphors are constructed by activist women speaking Persian on the feminine & femininity on Instagram social network? 2. What meanings are constructed by activist women speaking Persian on the feminine & femininity on Instagram? 3. How activist women speaking Persian think about the feminine & femininity on Persian Instagram? The qualitative analysis method has been applied to gather the research data and MIP (metaphor identification procedure) has been used to analyze the data. By analyzing the shared posts on Instagram by 40 selected activist women. 160 conceptual metaphors were extracted for metaphorical analysis which have been categorized in 3 macro conceptual domains.

    Keywords: activism: activist women:conceptual metaphor: feminine: instagram}
  • زهره شهرستانی، علی اصغر سلطانی*، عبدالمجید طباطبایی لطفی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی جنسیت در روایت های زنانه و مردانه جنگ از منظر تحلیل انتقادی استعاره به روش کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی انجام شد. بدین منظور کلیه آثار علمی مکتوب در این زمینه مطالعه و استعاره های مفهومی و طرح واره های به کار رفته در شش داستان با مضمون جنگ استخراج شد. سپس با مقایسه استعاره ها و طرح واره های به کار رفته، شیوه های مفهوم سازی ذهنی نویسندگان از استعاره های مستخرج از آثارشان شناسایی و پس از بررسی و تحلیل داده ها، با تکیه بر نقش جنسیت در پردازش استعاره و چگونگی مفهوم سازی از طریق استعاره ها و بینش پنهان در روایت داستان ، انواع طرح واره های به کار رفته در داستان ها استخراج گردید. نتایج نشان داد که در آثار نویسندگان زن، بیشترین استعاره مربوط به استعاره هستی شناختی و کمترین استعاره، جهتی است و در آثار راویان مرد، بیشترین استعاره مربوطه به استعاره ساختاری و کمترین استعاره، جهتی است. این تفاوت در به کارگیری نوع استعاره توسط زنان نسبت به مردان حاکی از نوع نگرش و توانایی یا تمایل بیشتر آنها در عینیت بخشیدن مفاهیم انتزاعی است. نتایج نشان داد که روش فوق می تواند برای تحلیل روایت از منظر تحلیل انتقادی استعاره در ادبیات دفاع مقدس مناسب باشد؛ چراکه طرح واره ها ازسویی نشان دهنده ساخت های زبانی و از سوی دیگر نشان دهنده شکل گیری تصاویر ذهنی درنتیجه مفهوم سازی است.

    کلید واژگان: روایت داستانی جنگ, تحلیل انتقادی استعاره, جنسیت در روایت زنانه, جنسیت در روایت مردانه, استعاره مفهومی, طرح واره ها در داستان}
  • یوسف مظفری، امیرسعید مولودی*، علیرضا خرمایی

    اگر برحسب نظریه استعاره مفهومی، شالود ه تفکر بشری را استعاری د انسته و زبان را تنها یکی از بازنمایی های استعاره های مفهومی به حساب آوریم، باید بتوانیم استعاره های مفهومی را د ر بازنمایی های دیگری همچون تصاویر ثابت و متحرک، صد اها، موسیقی و... نیز ملاحظه کنیم. بر همین اساس، در  اثر حاضر، مفهوم سازی های استعاری فیلم فروشند ه بر اساس نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون (1980 , 2003) و نظریه استعاره چند وجهی فورسویل (2006, 2008) مورد بررسی قرار می گیرد . به همین منظور، بازنمایی های زبانی و غیر زبانی استعاره های مفهومی در سکانس های مختلف این اثر تحلیل می شوند . با بررسی د اد ه ها مشخص می شود که استعاره های مفهومی، به طور گسترد ه د ر این فیلم به کار گرفته شد ه اند . برخی از این استعاره ها مانند فیلم فروشنده به مثابه نمایشنامه مرگ فروشند ه یا تهران به مثابه نیویورک دهه چهل، کل روایت فیلم را در بر گرفته اند و تشابه شرایط اجتماعی د و جامعه را مفهوم سازی می کنند . برخی نیز همچون عماد به مثابه مش حسن، یا عماد به مثابه حیوان، برای شخصیت پرد ازی نقش ها مورد استفاد ه قرار گرفته اند .

    کلید واژگان: استعاره مفهومی, فرهادی, فروشنده, سینما, استعاره چندوجهی}
    Yousef Mozafari, Amirsaeid Moloodi *, Alireza Khormaee

    In case, based on the theory of conceptual metaphor, we consider the foundation of human thought as metaphorical and consider language as only one of the representations of conceptual metaphors, we should be able to consider conceptual metaphors in other representations such as still and moving images, sounds, music, etc.Accordingly, in this research work, the metaphorical conceptualizations of the Salesman film are examined based on the conceptual metaphorical theory of Likoff and Johnson (1980, 2003) and the theory of Forswell Multidimensional Mkkketaphor (2006, 2008). For this purpose, linguistic and non-linguistic representations of conceptual metaphors are analyzed in different sequences of this work. Examination of the data reveals that conceptual metaphors are widely used in this film. Some of these metaphors, such as the Iranian film “ Salesman” as a play about US made film “ The Death of a Salesman” or Tehran as New York in the 1940s, pervade the entire narrative of the film and conceptualize the similarity of the social conditions of the two societies.  And some, such as Emad as Mash Hassan or Emad as an animal, have been used to characterize the roles.

    Keywords: Conceptual Metaphor, Farhadi, Salesman, Cinema, Multidimensional Metaphor}
  • عبدالله بیچرانلو*، زهره بوالی
    با مطالعه عبارات استعاری در یک زبان در خصوص زن و زن بودگی می توان به شناخت نظام ادراکی حاکم بر ذهن گویشوران آن زبان در این خصوص دست یافت. هدف این مقاله، مطالعه چگونگی مفهوم سازی زن در میان زنان عامه ایرانی در اینستاگرام و چگونگی ادراک تجربه زن بودگی توسط ایشان از طریق شناسایی استعاره های محوری ای است که معانی آن را با یکدیگر مرتبط می سازد. برای دستیابی به این هدف، ضمن بهره گیری از رویکردهای زبان شناسان شناختی، به پرسش های ذیل پاسخ داده شده است؛ 1. زنان عامه فارسی زیان، مفهوم زن و تجربه زن بودگی را در قالب چه استعاره هایی در اینستاگرام برساخت می کنند؟ 2. برساخت معنایی زنان عامه فارسی زیان از مفهوم زن و تجربه زن بودگی در اینستاگرام براساس کدام حوزه های کلان مفهومی صورت می گیرد؟ 3. چه حوزه های مبدایی، بیش ترین کاربرد را برای حوزه مقصد زن در زبان زنان عامه فارسی زیان دارد؟ دراین تحقیق، ، از روش مردم نگاری مجازی و برای تحلیل داده ها از تحلیل استعاری بهره گرفته شده است. با تحلیل پست های به اشتراک گذاشته شده توسط 90 زن منتخب، 250 استعاره مفهومی استخراج شده که در 11 حوزه مفهومی کلان طبقه بندی شده اند. این حوزه ها به ترتیب فراوانی شامل؛ خداگونگی، عاطفه، ناتوانی، قدرت، اشیاء، طبیعت، راز و معما، گیاه، مبارزه، بازیگری و دارایی است.
    کلید واژگان: زنان عامه, زن بودگی, استعاره مفهومی, اینستاگرام}
    Abdollah Bicharanlou *, Zohre Bavali
    To study every culture, different approaches and tools are applied. A tool to study a society's culture is to analyze and identify the concepts of its culture. One of the basic cultures in every society is feminine & femininity. By studying the conceptual statements in a language on the feminine & femininity, one can find out the feminine's cognition system. This paper aims to study the way of feminine conceptualization by ordinary women on Instagram and their understanding of femininity experience & basic metaphors which interconnect the meanings of femininity. To realize the paper aim, by applying cognitive linguistics approaches, particularly the theories of Lakoff, G., & Johnson, M, answer to these questions: 1. what metaphors are constructed by ordinary women speaking Persian on the feminine & femininity on Instagram social network? 2. Which macro conceptual domains are the bases of semantic construction by ordinary women speaking Persian on the feminine & femininity on Instagram? 3. Which source domain (the conceptual domain from which we draw metaphorical expressions) is the most used by ordinary women speaking Persian for the target domain of the feminine & femininity on Instagram. Target domain is the conceptual domain that we try to understand. The virtual ethnography called netnography has been applied to gather the research data and MIP (metaphor identification procedure) to analyze the data. By analyzing the shared posts on Instagram by 90 selected ordinary women. 250 conceptual metaphors were extracted which have been categorized in 11 macro conceptual domains.
    Keywords: ordinary women, Femininity, conceptual metaphor, Instagram}
  • Vahid Khademzadeh*

    According to the cognitive theory of metaphor, conceptual metaphors are an integral part ‎of the human mind so that we can see these metaphors in all aspects of human thoughts and ‎actions. A part of these metaphors is shaped based on up/down spatial orientations. Based ‎on these metaphors, spatial orientations play a significant role in human understanding of ‎many abstract concepts. These orientational metaphors are visible in ordinary and natural ‎languages, as well as in specialized and scientific texts.  It is shown in this paper that a part ‎of these up-down orientational metaphors have also been used in Mullā Ṣadrā's philosophy: ‎the “Having Control or Force Is Up, Being Subject to Control or Force Is Down” metaphor ‎has been used to understand the causal relationship. The “Good Is Up and Bad Is Down” ‎metaphor makes understandable that the source of good attributes is in transcendent and ‎higher world and the source of bad attributes is in material and lowest world. The “More ‎Perfect Is Up and Less Perfect Is Down” metaphor has been used to understand the ‎gradational hierarchy of the beings.‎

    Keywords: Conceptual Metaphor, Mullā Ṣadrā, Up, down, Causality}
  • فاطمه راکعی*

    کتاب مقدمه ای کاربردی (Metaphor: A Practical Introduction) بر استعاره: نوشته ی زولتن کوچش (Zoltan Kovecses) یکی از منابعی ست که با هدف معرفی چند جانبه ی مفهوم استعاره نوشته شده و ویراست دوم آن در سال 2010 توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است. این کتاب با عنوان «مقدمه ای کاربردی بر استعاره» توسط دکتر شیرین پورابراهیم (1393) ترجمه شده و انتشارات «سمت» آن را به چاپ رسانده است. پژوهش حاضر با هدف معرفی و بررسی نسخه ی ترجمه شده ی این اثر انجام گرفته است. به این منظور، در این نوشتار ابتدا دو نسخه ی اصلی و ترجمه معرفی شده اند و ویژگی های شکلی و محتوایی نسخه ی ترجمه، با در نظر داشتن نسخه ی اصلی کتاب، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی ها حاکی از این است که نسخه ی ترجمه، در مجموع، از نظر شکلی و ساختاری، وضعیت خوبی دارد و مقایسه ی آن با نسخه ی اصلی کتاب، مشخص می کند که مترجم زمان زیادی را برای ارایه ی ترجمه ای خوب و روان صرف کرده و در امر ترجمه موفق بوده است. با این حال، برخی از نکات در مورد نسخه ی ترجمه ی کتاب قابل ذکر است، که در مقاله ی حاضر، نگارنده به آن ها پرداخته است.

    کلید واژگان: معناشناسی شناختی, استعاره مفهومی, نگاشت, حوزه مبدا و حوزه مقصد, نقد کتاب}
    Fatemeh Rakei *

    The book Metaphor, A Practical Introduction by Zoltán KÖvecses is one of the multi-purpose sources to show the meaning of metaphor. The 2nd edition of the book has been published in 2010 by Oxford University. Ms. Shirin Poor Ebrahim has translated the 2nd edition in 2014 which has been published by SAMT Publication. The present research has been done to introduce and study the translated text from various views. In this study at first the original version and its translation have been introduced and the specifications of the translated book with regard to its original versions are studied both from the view of structure and content. The study shows that the translated text as a whole is praiseworthy and the translator has translated the text attentively and patiently, and the outcome is fluent and easily finding. Nevertheless, some points about the Persian text are worth to be mentioned. In the present article the critic has studied the various aspects of the translated book, and has proposed some suggestions to be employed in the second edition.

    Keywords: cognitive semantics, conceptual metaphor, mapping, source domain, target domain, book criticizing}
  • امیلیا نرسسیانس، ابراهیم فیاض، لیلا اردبیلی *
    تحقیقات اخیر در حوزه علوم‏شناختی درباره استعاره مفهومی نشان داده‏اند که استعاره صرفا یک پدیده زبانی نیست، بلکه اساسا فرایندی مفهومی‏ تجربی است که جهان ذهنی ما را ساخت مند می‏کند و ابزاری است که منعکس‏کننده منشا ساختارهای شناختی تفکر انسان است. پژوهش حاضر بر آن است با بررسی مفهوم‏سازی‏های استعاری ازدواج و فرزند،که در کاربردهای زبان فارسی روزمره به‏وفور دیده می‏شوند، نشان دهد که چگونه بررسی استعاره‏های مفهومی در چارچوب زبان‏شناسی اجتماعی‏ شناختی می‏تواند ما را در درک بهتر بازنمایی‏های جمعی و شناخت فرهنگی ازدواج و فرزندآوری یاری رساند. برای رسیدن به این هدف، پژوهش حاضر با استفاده از راهبرد قوم‏نگاری و فن مصاحبه‏‏های نیمه‏ساخت‏یافته از زنان متاهل دارای فرزند، بین سنین 50 تا 70 سال ساکن شهر تهران، استعاره‏های رایج در مفهوم‏سازی ازدواج و فرزند را به‏دست آورده و در ادامه با تکیه بر نظریه استعاره‏های مفهومی، آن ها را مورد تحلیل کیفی قرار داده است. نتایج نشان می‏دهند که استعاره‏های به‏دست‏آمده در بررسی بازنمایی جمعی و شناخت فرهنگی مفهوم ازدواج و فرزند معنادارند و به ما کمک می‏کنند به درک عمیقی از فهم فرهنگی این مفاهیم در جامعه دست یابیم.
    کلید واژگان: ازدواج, استعاره مفهومی, زبان‏شناسی اجتماعی‏ شناختی, شناخت فرهنگی, فرزندآوری}
    Emilia Nersessian, Ebrahim Fayaz, leila ardebili *
    Recent studies in the field of cognitive science on conceptual metaphor have shown that metaphor is not merely a linguistic phenomenon but is essentially a conceptual-experimental process that constructs our mental world and is a means that reflects the origin of the cognitive structures of human thought. By examining the metaphorical conceptualization of marriage and childbearing that are widely used in Persian everyday language, the present study seeks to demonstrate how the study of conceptual metaphors, within the framework of sociolinguistics, can help us in a better understanding of collective representations and cultural cognition. To achieve this goal, the present study utilizes ethnographic strategy and semi-structured interview from twenty married women with the child has gained some common metaphors in the conceptualization of marriage and childbearing. Subsequently, based on the premises of Conceptual Metaphor Theory, these metaphors are analyzed qualitatively. The results show that such conceptual mappings bear theoretical significance for the study of metaphor in identifying collective representation and cultural cognition and help us to get a deeper understanding of cultural understanding of concepts in a community.
    Keywords: Childbearing, Cognitive Sociolinguistics, Conceptual Metaphor, Cultural Cognition, Marriage}
  • کامیار جولایی *، طاهره همتی
    مقاله حاضر به بررسی استعاره ها و مجازهای مفهومی در پیکره ای از تبلیغات رسانه ملی می پردازد. بنیان نظری این پژوهش را نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون، همچنین آرای آنها در باب مجاز مفهومی تشکیل می دهد که در آن استعاره و مجاز نه تنها به عنوان پدیده هایی کلامی، بلکه به عنوان بازتابی از فرایندهای ذهنی در نظر گرفته می شوند. یکی از نمودهای استعاره ها و مجازهای مفهومی، در تبلیغات است. استعاره ها ابزاری قدرتمند برای تبلیغات به شمار می روند. از این رو، پیکره ای متشکل از 75 تیزر تبلیغاتی سیما در پنج گروه مختلف مورد بررسی قرار گرفت. داده های پیکره ای نشان داد که استعاره ها و مجازهای مفهومی، نقش بسیار مهمی در تبلیغات تلویزیونی ایفا می کنند، به طوری که بیش از 97 درصد تبلیغات بررسی شده، حاوی یک و یا هردو این موارد بوده اند. همچنین مشخص شد که عناصر فرهنگی نقش مهمی در شکل گیری استعاره ها و مجازهای مفهومی بر عهده دارند که این به نوبه خود، منجر به شکل گیری استعاره های ذهنی در لایه های پنهان ذهن جامعه ایرانی می شود.
    کلید واژگان: رسانه ملی, تبلیغات, استعاره مفهومی, مجاز مفهومی, استعاره تصویری, مجاز تصویری}
    Kamyar Joulaei *, Tahereh Hemati
    This article examines conceptual metaphors and tropes in the form of advertising broadcasted from national media (IRIB). The theoretical basis for this research is the conceptual metaphor of Lakoff and Johnson, as well as their views on conceptual trope in which metaphor and trope are considered not only as verbal phenomena but also as reflections of mental processes. Advertisement is one of the manifestations in which featured conceptual metaphors and tropes. Metaphors are powerful tool for advertising. In this research, 75 TV teaser advertisements were analyzed in five different groups. The results showed that conceptual metaphors and tropes play a very important role in television advertising, so that more than 97 percent of the advertisements surveyed contain one or both of these cases. It was also found that cultural elements play an important role in the figuration of conceptual metaphors and tropes, which in turn leads to shape subjective metaphors in the hidden layers of the mind of the Iranian society.
    Keywords: National Media, Advertising, Conceptual Metaphor, Conceptual Trope, Visual Metaphor, Visual Trope}
  • ابوالفضل گایینی، حسنعلی نعمتی شمس آباد، مرضیه صبایی *
    هدف مقاله، دسته بندی استعاره هایی است که مفهوم دانش را تبیین و جایگاه آن را در مبحث مدیریت دانش، نمایان می کنند. در این مقاله مفاهیم نهفته در استعاره هایی که در متون متخصصان این حوزه، برای واژه دانش به کار گرفته شده، بررسی می شود و زمینه را برای پاسخ به این سوال فراهم می آورد که دانش در سازمان ها، چه نقش و جایگاهی دارد و چگونه باید مدیریت شود؟ برای پاسخ به این سوال، مقاله های مدیریت دانش در تعدادی از پایگاه های علمی به صورت روشمند مرور شد. در همین راستا و به دلیل تاکید اسلام بر نقش و اهمیت دانش، مجموعه ای از آیات قرآن و روایات حاوی واژه علم استخراج گردید و پس از بررسی متن آیات و روایات به روش تحلیلی، مجموعه گسترده ای از استعاره ها، مختص واژه علم گردآوری شد تا با در دست داشتن یک دسته بندی از استعاره های دانش موجود در متون وحیانی و روایی، ضمن مروری همه جانبه بر استعاره های دانش، بیان نتایج مدیریتی حاصل، ما را به سمت دستیابی به هدفمان که نمایش جلوه ارزشمند دانش برای رشد و تعالی هر سازمان است هدایت کند.
    کلید واژگان: دانش, استعاره, مدیریت دانش, استعاره مفهومی, سازمان}
  • زهرا نامور، خدیجه امیری پریان
    هدف اصلی مقاله حاضر، مطالعه استعاره های مفهومی در تیترهای خبر 20:30 شبکه دو سیما در چهارچوب معناشناسی شناختی است. در این رویکرد، استعاره یک فرایند شناختی عمده در نظام مفهومی زبان است که با استفاده از آن، مفاهیم انتزاعی بر اساس مفاهیم عینی تر درک می شوند. از طرفی، کاربرد استعاره در تیتر خبر تلویزیونی، به عنوان اولین نقطه درگیری مخاطب با متن خبر، نوعی فرایند فعال ذهنی است که مقوله ای مهم در مطالعات زبان شناختی محسوب می شود. در پژوهش حاضر تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که کاربرد جلوه های انواع استعاره های مفهومی در تیترهای این بخش خبری چگونه است. برای این منظور تعداد 67 نمونه از تیترهای خبر 20:30 در دی ماه 1394 به روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و با روش توصیفی تحلیلی و براساس نظریه استعاره لیکاف و جانسون (1980) بررسی شده اند.یافته ها نشان می دهد که استعاره های مطرح در نظریه یاد شده، با جلوه های مختلف در تیترهای خبری حضور دارند؛ ضمن اینکه برای هر سه نوع استعاره مفهومی ساختاری، هستی شناختی و جهتی نیز در تیترهای خبری نمونه های مناسبی یافت می شود که در این بین استعاره های هستی شناختی دارای بالاترین میزان وقوع هستند.
    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, معناشناسی شناختی, استعاره مفهومی, تیترهای خبری, تلویزیون}
    Zahra Namvar, Khadijeh Amiri Paryan
    The main objective of this article is to study conceptual metaphors on the basis of cognitive semantics in the 20:30 news headlines on TV channel 2. Metaphor on this approach is a cognitive process in the conceptual system of language used to understand abstract concepts on the basis of more objective concepts. On the other hand, applying metaphors in TV news headlines, as the first point of audience confrontation with news content, is considered a kind of mental activation process that is an important issue is linguistic studies. In the study we tried to answer the question how are the effects of the applying conceptual metaphors in the news headlines. For this purpose, 67 samples of the 20:30 news headlines in January 2015 were selected based on purposive sampling, then analyzed based on Lakoff and Johnson metaphor theory (1980). The results showed that metaphors discussed in the theory, were realized in the different headlines. In addition, for all three types of structural conceptual, ontological, and directional metaphor were found good examples in the news headlines. Ontological metaphors have been observed at the highest rates.
    Keywords: Cognitive Linguistics, Cognitive Semantics, Conceptual Metaphor, News Headlines, TV}
  • وحید خادم زاده *، محمد سعیدی مهر
    لیکاف بر خلاف ارسطو، استعاره را بخش جدایی ناپذیری از فرایند تفکر در انسان می داند و معتقد است انسان ها غالبا به صورت خودکار و ناآگاهانه طیف وسیعی از استعاره های مفهومی را می آموزند و در زندگی به کار می گیرند. بخش بزرگی از متون علمی و فلسفی ما آکنده از استعاره های مفهومی است. در دیدگاه لیکاف، مفهوم علیت همانند مفاهیم انتزاعی دیگر از یک بخش نحیف تحت اللفظی شکل یافته است که توسط انواع مختلفی از استعاره های مفهومی در جهات مختلف بسط یافته است. در این مقاله نشان داده خواهد شد که بخش بزرگی از استعاره هایی که لیکاف معرفی کرده است، توسط حکمای مسلمان جهت توصیف رابطه علیت به کار گرفته می شود. رابطه علیت در ابن سینا مبتنی بر استعاره «علیت انتقال دارایی ها است» است. این استعاره، رابطه علیت را به مثابه ی یک رابطه سه جزیی به تصویر می کشد که مرزبندی میان اجزایش شدید و یر رنگ است و علیت در ملاصدرا مبتنی بر استعاره «علیت حرکت به سمت خارج است» فهم می شود؛ این استعاره رابطه علیت را دو جزیی کرده و مرزبندی میان اجزای رابطه را نیز کاهش می دهد.
    کلید واژگان: استعاره مفهومی, لیکاف, علیت, ملاصدرا, ابن سینا}
    Vahid Khademzadeh *, Mohammad Saeedimehr
    Unlike Aristotle, Lakoff considers metaphor as an integral part of the process of human thinking and believes that humans often automatically and unconsciously learn and use a wide range of conceptual metaphors. A large part of our scientific and philosophical literature is full of conceptual metaphors. According to Lakoff, like other abstract concepts, causation is made of a small literal part which is extended by various kinds of conceptual metaphors in several directions. The current paper shows that a large part of the metaphors introduced by Lakoff, has been used by Muslim philosophers to describe causation. Ibn Sina (Avicenna) and Mulla Sadra are two of the most significant Islamic philosophers. According to Ibn Sina, causation is based on ‘Causation is Transfer of Possessions’ metaphor. This metaphor depicts causation as a three-component relation in which the boundaries are very strong and sharp. According to Mulla Sadra, causation is based on ‘Causation is Motion out’ metaphor. This metaphor makes causation to have two components and decreases the strength of boundaries between the components of the relation.
    Keywords: Conceptual Metaphor, Lakoff, Causation, Mulla Sadra, Ibn Sina}
  • مریم تفرجی یگانه، کلثوم گراوند
    تا قبل از پیدایش زبانشناسی شناختی، «استعاره» به عنوان مفهومی منحصر به زبان ادبی شناخته می شد. از این رو، تنها در مفاهیم ادبی مورد استفاده قرار میگرفت؛ اما با پیدایش زبانشناسی شناختی، مشخص شد که کاربرد استعاره در زبان عامیانه نیز قابل توجه است. یکی از شاخه های شگفت انگیز زبانشناسی شناختی نظریهی «استعاره ی مفهومی رنگ» است. بر اساس این نظریه، رنگها مفاهیم ذهن کاربران هر زبان را به زیبایی منتقل می کنند. حال، سوال این است که آیا گویشوران زبان کردی ایلامی مفاهیم رنگ ها را به صورت چند معنایی به کار می برند یا خیر؟ آیا رنگ ها در استعاره های کردی ایلامی به صورت یکسان استفاده شده اند یا خیر؟ پس از تجزیه و تحلیل داده ها (که به صورت توصیفی انجام گرفت) مشخص شد که:1. بیشتر مفاهیم رنگ ها در زبان کردی ایلامی به صورت چند معنایی استفاده می شوند؛ 2. رنگ ها در استعاره های کردی ایلامی به صورت یکسان استفاده نمی شوند. بر اساس نتایج این تحقیق، از میان تمامی رنگ ها «رنگ سیاه» بیشترین فراوانی دارد. شاید بتوان ریشهی استفاده از استعاره های مفهومی رنگ را در مذهب و عقاید پیشینیان جست و جو کرد.
    کلید واژگان: رنگ ها, استعاره مفهومی, کردی ایلامی}
  • حسین شیخ رضایی
    هدف این نوشته آن است که با بررسی نظریه ها و مدل های روان شناسان اخلاق و پیوند زدن این مباحث با مفهوم «استعاره»، پیشنهادی کاربردی برای تقویت تفکر اخلاقی کودکان، از طریق بازی و ادبیات ارائه کند. ابتدا به بررسی الگوی پیاژه برای رشد اخلاقی کودک می پردازیم و سپس بحث را با بررسی آراء کولبرگ، از دیگر روان شناسانی که در قالب رویکرد شناختی، به این موضوع نگاه کرده است، دنبال می کنیم. در ادامه، با بیان برخی انتقادهای وارد بر این رویکرد، به بررسی آراء گیلیگن، از نظریه پردازان فمینیست، در باب نسبت رشد اخلاق و «روایت» می پردازیم. سپس با طرح نکاتی درباره تعریف مفهوم استعاره، به استعاره های مفهومی و غیر زبانی خواهیم پرداخت. هدف از این نکات آن است که بتوانیم «بازی»، به ویژه «بازی وانمودی» را به عنوان نوعی استعاره مفهومی تعمیم یافته تعریف کنیم. چنین تعریفی به ما اجازه می دهد که در چارچوب رویکرد روایت محور به اخلاق، به امکانات بالقوه ادبیات و بازی به عنوان یکی از مهم ترین سرچشمه های تقویت قوه اخلاقی کودکان بیشتر واقف شویم.
    کلید واژگان: روان شناسی اخلاق, رویکرد شناختی به رشد اخلاقی, رویکرد روایت محور به رشد اخلاقی, استعاره مفهومی, بازی}
    Dr. Hossein Sheykh Rezaee
    this paper the author suggests a practical way to strengthen the moral faculty of children by means of literature and play. Firstly, two examples of cognitive moral development approach, Piaget's and Kohlbergs, are briefly introduced and discussed. by considering some feminist's objections to this approach, the author reviews Gilligan's alternative, narrative/hermeneutic approach to moral development. then he defines metaphor, both conceptual and non-linguistic and concludes that play, especially pretend play, is a kind of extended conceptual metaphor. This definition can help us realize the potentiality of literature and play as two main sources of children`s moral development in the context of a narrative-based approach.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال