به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "امر نمادین" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «امر نمادین» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی امر نمادین در مقالات مجلات علمی
  • سودابه یوسفی فضل، مصطفی مهرآیین*، منصور وثوقی
    یکی از ویژگی های جامعه ایران پدیده ی چند پارگی ذهنیت است.از آنجا که خانواده یکی از مهمترین نهاد های اجتماعی متاثر از این چند گانگی است؛موضوع این مقاله مطالعه جامعه شناختی چند پارگی ذهنیت در تجربه زیسته ی زندگی خانوادگی زنان متاهل می باشد. با در نظرگرفتن سیر تحول مفهوم سوژه، رویکرد نظری ژولیا کریستوا به عنوان چهارچوب نظری انتخاب گردید. مشارکت کنندگان شامل 15 زن متاهل کارمند بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند.رویکرد ما در این مقاله، رویکردی پدیدار شناختی و روش به کار گرفته شده در راستای این رویکرد،روش تحلیل گفتمان پل جی و روث وداک، می باشد.در مرحله توصیف و تقطیع داده ها، گزاره های بیانی مصاحبه شوندگان با توجه به کنش های زبانی مورد نظر پل جی در ذیل دو کارکرد "اقتصاد" و "امورجنسی" مفهوم سازی شدند و در مرحله تفسیر متن، واسازی های صورت گرفته در مرحله توصیف، بازسازی شدند. بر آن بودیم تا لحظات تقابل و شکاف گفتمان های فردمحور مدرن و سنت محورکه در ذهنیت زن ایرانی با یکدیگر آمیخته اند را نشان دهیم. نتایج نشان داد که زن ایرانی با مسائل یکسان در کارکردهای مورد بررسی زندگی خانوادگی، برخورد هایی دو گانه دارد و جهان های ذهنی عقل-محور مدرن و ناعقل محور سنت گرا هر چند یکدیگر را به چالش می کشند و از یکدیگر سرپیچی می کنند، با هم می زی اند و ذهنیتی چند پاره را شکل می دهند.
    کلید واژگان: زندگی خانوادگی, چندپارگی ذهنیت, امر نشانه ای, امر نمادین, ذهنیت عقل محور مدرن, ذهنیت ناعقل محور غیرمدرن
    Soudabeh Yousefi Fazl, Mostafa Mehraeen *, Mansoor Vosooqi
    One of the important features of Iranian society is the mentality hybridization.Since the family is one of the most important social institutions affected by this multiplicity, the purpose of this essay is the sociological study of mentality hybridization in lived experience of family life of women.Considering the transformation process of the subject,Kristeva's theoretical approach was chosen as the theoretical paradigm.Participants included 15 married women who were selected purposefully.our approach in this article is the phenomenological approach and the method used based on this approach to the problem, is Paul Gee and Ruth Wodak discourse analysis method.in data description and segmentation phase, the statements of the interviewees were conceptualized in Paul Gee's linguistic actions,which were covered under the two functions of "family life"including economics and sex and in the interpretation phase, the deconstructions stage were reconstructed.We wanted to show the moments of confrontation and gap between the modern individual rational-oriented discourses and the traditional rational-oriented discourses that are intertwined in the woman mind in the family.The results showed that Iranian woman have dual encounters with the same issues in various functions of family life and the rational-logical and emotional-irrational mental worlds,though challenging and defying each other,coexist and form mentality hybridization.
    Keywords: Family life, mentality hybridization, symbolic, Semiotic, Modern Rational mentality, Traditional irrational mentality
  • فاطمه جواهری*، سید حسین سراج زاده، سجاد ممبینی
    پژوهش حاضر قسمی مطالعه پساساختارگرایانه بیماری و سازوکارهای ادراک آن بوده که در صدد است شکلی از یک جامعه شناسی پزشکی نظری و مفهومی را صورت بندی نماید. به این منظور از ظرفیت های نظری آراء فوکو و لکان برای توضیح ادراک بیماری و فرآیندهای شکل گیری آن بهره گرفته شد. نظریه فوکویی هرمنوتیک خود (سوژه)، و مفهوم لکانی امر نمادین، دلالت های متفاوتی بر ادراک بیماری و نحوه شکل گیری آن به دست می دهد؛ دلالت هایی که علیرغم تمایزها، بر گزاره های بنیادی مشابهی نیز استوارند. وفق هستی شناسی هر دو متفکر، بدن یک ساحت نوشتاری ست که توسط دال های فرهنگی، کدنویسی و رمزگذاری شده است؛ لذا ادراک بیماری، چیزی جز شناخت تحلیلی حاصل از بازخوانی نشانگان مرضی بر متن بدن نیست. خوانشی که بواسطه متقاطع کردن متن بدن با گفتمان پزشکی و دانش تخصصی به مثابه ابر متن دربرگیرنده آن صورت می پذیرد. دستاورد نهایی این پژوهش، استنتاج و صورت بندی مکانیسم بینامتنیت در ادراک بیماری در اندیشه هر دو متفکر است؛ مکانیسمی که به موجب آن متن بدن به واسطه مواجهه با گفتمان پزشکی به مثابه متن پیشینی و در برگیرنده آن، به تفسیر در می آید.
    کلید واژگان: ادراک بیماری, امر نمادین, بینامتنیت, فوکو, لکان, هرمنوتیک خود
    F. Javaheri *, H. Serajzadeh, S. Mombeiny
    The present study is a kind of poststructuralist study of disease and its perception mechanisms that tries to formulate a form of theoretical and conceptual medical sociology. Here, with the help of some theoretical capacities of Foucault and Lacan, we tried to provide conceptual implications on the perception of disease and the processes of its formation. Foucault's theory of hermeneutics of the self, and the Lacanian concept of the symbolic, give different implications for the perception of disease and how it is formed; implications that despite the distinctions, are based on similar fundamental propositions. According to the ontological aspects of both thinkers, the body is a field of writing that is coded and encoded by symbolic signifiers. Therefore, the perception of disease is an analytical cognition resulting from the re-reading of the pathological symptoms on the body text. Reading is formed by intersecting body text with medical discourse and specialized knowledge as the overlay text. A final point is the recognition of the mechanism of intertextuality in the perception of disease, according to which the body text is interpreted as a priori and inclusive text by encountering medical discourse.
    Keywords: Lacan, Foucault, Hermeneutics of the Self, The Symbolic, perception of disease, intertextuality
  • سودابه یوسفی فضل، مصطفی مهرآیین*، منصور وثوقی

    هدف اصلی این مقاله ارایه الگویی از سیر تحول سوژه مدرن (با تاکید بر نظریات دکارت و کانت)به سوژه پساساختارگرا و پسامدرن با توجه به دو بعد یکپارچگی و خود بنیادی سوژه در معنای کلاسیک آن و همچنین بررسی نسبت سوژه با امر اجتماعی در رویکرد نظری ژولیا کریستوا می باشد.سویه های اجتماعی نظریه کریستوا، او را از دیگر پساساختارگرایان و پیشگامان نظری خود جدا می سازد.در این بررسی نظری به این مسئله می پردازیم که چگونه کریستوا به کشف ساختارهای ناهمگون در عرصه زبان، سوژه و جامعه در یک کلیت نظری می پردازد وچگونه از طریق مرکزیت زدایی در هر یک این عرصه ها به بازیابی ابعاد اجتماعی، روانی و زبانی سوژه نایل می شود. نهایتا این مقاله به لزوم پیوند امر نشانه ای و نمادین درهر یک از سطوح اجتماعی، روانی و زبانی و دررابطه پویای ذهن و زبان و جامعه پرداخته و شرح می دهد که چگونه مباحث نظری مرتبط با جایگشت نظام های نشانه ای و نمادین می تواند راهگشای تبیین گفتمان هویتی و اجتماعی باشد.

    کلید واژگان: سوژه خودبنیاد, سوژه یکدست, سوژه چند پاره, امر نشانه ای, امر نمادین, امر اجتماعی, هویت پیوندی
    Soudabeh Yousefi Fazl, Mostafa Mehraeen *, Mansoor Voosooqi

    The main purpose of this article is to provide a model of transformation process from modern subject (with emphasis on Descartes and Kant theories) to post structural and postmodern subject considering the integration and autonomy dimensions of the subject in its classical meaning and also to study the relationship between subject and social in theoretical approach of Julia Kirsteva .Social aspects of Kirsteva’s theory set her apart from the other post structuralists and theoretical pioneers. In this theoretical study, we discuss how Kristeva discovers heterogeneous structures in fields of language, subject, and society in a theoretical pattern, and how she restores, the social, psychological, and linguistic dimensions of the subject via decentralization in each of these areas. This decentralization is understood by emphasis on concepts such as "semiotic" at the linguistic and philosophical levels, "revolt" and "other" at the social level,and "unconscious" at the psychological level. This article finally discusses the necessity of accompanying the semiotic and the symbolic at each level of the social, psychological, and linguistic and in the dynamic relationship of mind, language, and society. It also explains how theoretical issues related to transposition of semiotic and symbolic systems can pave the way of explanation of social and identical discourses.

    Keywords: autonomic subject, integrated subject, subject in process, “semiotic, symbolic, social, hybrid identity
  • سید رحیم موسوی نیا، مهسا دهاقانی
    هدف از این پژوهش، روان کاوی ماهیت روان زخم و بازنمایی آن در داستان کوتاه «قورباغه ی عظیم توکیو را نجات می دهد» نوشته ی هاروکی موراکامی است. از دیدگاه روان کاوانه ی اسلاوی ژیژک، روان زخم از یک سو ناشی از ورود نابهنگام امر واقع به امر نمادین است و از سوی دیگر، در ساختار کنش به تعویق افتاده، معنا می یابد. افراد مختلف واکنش های مختلفی در برابر روان زخم نشان می دهند؛ عده ای رنج و فقدان ناشی از آن تجربه ی تلخ را در فانتزی (خیال پردازی) خود به محیط دیگری منتقل و از یادآوری آن خاطره ی ناخوشایند پرهیز می کنند؛ در این حالت، سوژه با ساخت یک روایت فتیش، تجربه ی روان زخم خویش را بازنمایی می کند. «قورباغه ی عظیم توکیو را نجات می دهد» یکی از شش داستان کوتاه مجموعه ی بعد از زلزله است که به طور غیرمستقیم به حادثه ی زلزله ی کوبه در سال 1995 می پردازد. موراکامی در کالبد رئالیسم جادویی که ذاتا دوگانه است، ماهیت متناقض روان زخم را نشان می دهد و با انتخاب روایت ساختگی برای بازنمایی خاطره ی رویداد آسیب زا این دوگانگی را برجسته می کند. مقاله ی حاضر، این داستان کوتاه را که با بهره گیری از شیوه ی رئالیسم جادویی نوشته شده، به عنوان کاوشی روان کاوانه ی ژیژکی در ماهیت روان زخم و بازنمایی آن معرفی می کند.
    کلید واژگان: روان زخم, امر واقع, امر نمادین, رئالیسم جادویی, روایت فتیش, هاروکی موراکامی
    Seyed Rahim Mosaviniya, Mahsa Dahaghani
    This study aims to investigate the nature of trauma and its representation in "Super-frog Saves Tokyo," by Haruki Murakami. Psychoanalytically and in particular through the lens of Slavoj Žižek, the unexpected intrusion of the real into the symbolic order is called trauma, which gains meaning only in retrospect. Different subjects respond differently to their trauma. Some of them avoid their traumatic memories and so expunge traces of trauma by situating, in fantasy, the origin of loss elsewhere. In such cases subjects represent their trauma through narrative fetishism. "Super-frog Saves Tokyo" belongs to After the Quake (2002) collection of short stories, which is an indirect description of the traumatic event of Kobe earthquake. In the selected short story, Murakami makes use of the inherent duality of magical realism in order to depict the nature of trauma and its representation. This article is a case study that explores the paradoxical nature of trauma and its representa
    Keywords: Trauma, Real Order, Symbolic Order, Magical Realism, Haruki Murakami
  • ابوالفضل حاجی زاده
    پس از جنگ سرد نظریه هایی مطرح شد که فضای فکری و سیاسی فاقد ایدئولوژی ها را صورتبندی می کردند. این نظریه ها که همزمان از سوی نظریه پردازان راست گرا و چپ گرا مطرح می شد خبر از مرگ ایدئولوژی می دادند. ژیژک با بهره از نظریه فلسفی- روانکاوانه ی لکان نشان می دهد که ایدئولوژی ها نه تنها نمرده اند بلکه به شکلی همه گیر زنده و پویا زندگی ما را شکل می دهند. بنابراین بایستی پروژه ی نقد ایدئولوژی را فعالانه پی گرفت. در این مقاله تلاش داریم رئوس کلی نظریه ژیژک در باب ایدئولوژی را معرفی کنیم و نشان خواهیم داد که ژیژک چگونه مفهوم ایدئولوژی را در مواجه با بحث تمایز ایدئولوژی- واقعیت و مرگ ایدئولوژی، احیا می کند.
    کلید واژگان: ایدئولوژی, ژیژک, فانتزی, امر واقعی, امر نمادین
    Abolfazlhajizadeh
    After the Cold War, theories emerged which formulatedIntellectual and politicalspace without ideologies. At the same time there is idea that the right-wing and left-wing theorists claim the ideologies are dead. Zizek using philosophical-psychoanalytic theory of Lacan shows that ideologies are not only dead but Shaping our lives Dynamically.therefore The project ofcritique of ideology should be pursued actively. In this paper we introduce outline of theory of ideology’sŽižekand will show how herevives the concept of ideology in the face of the distinction between reality and ideology and death of ideology.
    Keywords: ideology, Zizek, fantasy, the real, the symbolic
  • محمدعلی توانا*، فرزاد آذرکمند
    در فلسفه سیاسی متاخر، راه حل های متعددی برای رهایی سوژه زنانه از سرکوب و نابرابری ارائه شده است. برای مثال، فمنیست های پساساختارگرای فوکویی از امتناع دائمی زنان، فمنیست های پسامدرن بودریاری از حادسازی امر واقع مردانه، فمنیست های شالوده شکن پسااستعماری همانند اسپیواک از واکاوی دوگانه های حاکم بر عقل محوری (لوگوس سنتریسم) مردانه استعماری، فمنیست های پسامارکسیستی همانند سیلویا والبای از الحاق زنان به انقلاب سیاسی علیه سرمایه داری، فمنیست های لیبرال متاخر همانند سوزان مولر اوکین از حقوق جهان شمول و... دفاع می کنند. در این میان، به نظر می رسد ژولیا کریستوا متفکری که در مرز میان مدرنیسم و پسامدرنیسم در حرکت است راه حلی متفاوت برای مسئله سوبژکتیویته زن ارائه می کند که بنا بر فرض نگارندگان مقاله، می تواند حاوی پیشنهادهای سازنده ای برای جامعه ما در عصر حاضر باشد. بر این اساس، مقاله حاضر دو پرسش اصلی را طرح می کند: 1. راه حل کریستوا برای رهایی سوژه زنانه از سرکوب و نابرابری چیست؟ 2. این راه حل حاوی چه نتایج عملی و نظری برای جامعه ما در عصر حاضر است؟ به نظر می رسد ایده نبوغ زنانه راه حل خاص کریستوا برای رهایی سوبژکتیویته زن است که براساس آن زنان که بیش از مردان حاوی امر نشانه ای اند می توانند در امر نمادین مردانه مشارکت کنند و آن را به تعادل برسانند. همچنین، به نظر می رسد مهم ترین نتایج این نظریه برای جامعه ما نیز بدین قرار است: 1. به جای تغییرات رادیکال یا مقاومت منفی می توان از ایده مشارکت خلاقانه سوژه های نشانه ای زنانه در بافتار زبانی فرهنگی جامعه بهره برد؛ 2. مشارکت سیاسی اجتماعی زنان ایرانی مستلزم نادیده انگاشتن نهاد خانواده، نقش مادری، و ارزش های زنانه نیست. مقاله حاضر از چارچوب نظری منطق درونی برای بازخوانی کلیت اندیشه کریستوا بهره می برد. روش مقاله هم هرمنوتیک زمینه محور است.
    کلید واژگان: امر نشانه ای, امر نمادین, رهایی, جامعه مدرن, سوبژکتیویته, نبوغ زنان
    Mohammad Ali Tavana*, Farzad Azarkamand
    In the contemporary political philosophy was presented the various resolutions for release of female from repression and inequality. For example, the feminists of the post-structuralisms Foucault speak about the permanent refusal of female in opposition. The feminists of the post-modernists Baudrillard defend from the acute of male matter for depletion of the central cause. The feminists of post-colonialists such as Spivak support from Deconsturction of Logoscenterism that is govern on mail discourse. The feminist of contemporarys libral such as Suzan Okin also defend based on the principle of its fundamental of the female’s rights. The Jolia Kristeva thinker moving in the border between modernism and postmodernism, presented the particularly solution for female subjectivity which consists of formative suggestions for our society in modern era. According to this article, two main questions were discussed: 1. What is the resolution of Kristeva for releasing the female subject from the repression and inequality? 2. What is the practical and theoretical results for our society in modern era? It is supposed that the idea of feminine genius can be a good solution for suppression and removing the female subject in public sphere. Since, the idea open a way entrance of Semiotic matter of female to symbolic matter of male. It means that genius caused that the subject of female talker can participate in the logical social political of male actively and disorder that from heart. One of the possible resolutions for battle to in inequality is the activity participation of women in cultural weave of society. The social-political participation of Iranian women is not ignoring the family and maternal role and women values. The women identity could perform balance in Iranian society. In this research grounded hermeneutics method and framework of inner logic were used.
    Keywords: feminine genius, modern society, release, semiotic matter, ssubjectivity, symbolic matter
  • حمید عبداللهیان، آوات رضانیا
    این مقاله تجربه ی «خود» زنانه در فضای مجازی را تحلیل می کند که به شیوه ی مطالعه ی موردی کاربران زن 15 تا 29 ساله اینترنت در شهر سقز انجام شده است. مسئله ی پژوهشی این مقاله به درک چگونگی تجربه ی «خود» زنانه در میان کاربران زن در ارتباطات اینترنتی و تبیین این تجربه مربوط است. برای پرداختن به این مسئله از نظریه ی لاکان در مورد «خود» و دیدگاه های ژیژک در رابطه با «خود» در فضای مجازی استفاده و با روی کردهای درون کاوانه ی خود، این دیدگاه ها و کاربردشان در ایران را تلفیق کرده ایم تا علاوه بر نتایج تجربی، به لحاظ نظری نیز نوآوری هایی در این زمینه ارایه کنیم (نگاه کنید به لاکان، 1988 و شاور، 1998). مطالعه ی میدانی تجربه ی «خود» کاربران زن در شهر سقز، با استفاده از روی کرد روش شناسی کیفی و با استفاده از ابزار مشاهده و مصاحبه ی عمیق و کتبی ساخت یافته انجام می گیرد. داده ها و اطلاعات به دست آمده از طریق روش کدگذاری موضوعی دسته بندی و با توجه به بنیان نظری مقاله، تفسیر و در آن باره تولید دانش می شود. دستاوردهای این مقاله نشان می دهد که تجربه ی «خود» زنانه در ارتباطات اینترنتی متاثر از نوعی فقدان اطمینان در فضای اینترنتی و در عین حال ارجاع به مبانی فکری و اعتقادی در دنیای واقعی است.
    کلید واژگان: تجربه ی زنانه, خود, فضای مجازی, امر نمادین, امر واقعی, امر خیالی, چت
    Hamid Abdollahyan, Awat Rezania
    This paper examines the question of women’s self in virtual space and analyzes how women in the city of Saghez, in the western Iranian province of Kurdistan, experience “self”. Methodologically, the researcher conducts the survey based on the data provided by a case study among 15 to 29 years old female internet users in the city of Saghez. The problem of this analysis lies in the question of how the experience of "female’s self" takes place through the communications of female users. In order to tackle this problem, Lacanian theory of self (Lacan, 1988; Shawver, 1998) and Zizek’s (2008) considerations regarding formation of self in virtual space are utilized. A field study based on qualitative approach of collecting data consisting of direct observation and written and oral structured interviews is carried out. The data is then categorically coded and is classified. The findings are thus used to support our theoretical framework. The results of this study indicate that the experience of female self in internet-based communication is affected by some type of lack of confidence that the users felt was present in the virtual space. Meanwhile, the users combine their confidence anxieties with established norms and beliefs which they had learned in the real world.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال