به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تقویم » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تقویم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مالک شعاعی*
    تقویم مرسوم در بین مردم کرد از منظر: نام گذاری ماه ها، وجه تسمیه، مناسبت های بی شمار، همخوانی با طبیعت و شرایط آب و هوایی، اندیشه های اسطوره ای و دینی و... متمایز از تقویم سایر اقوام ایرانی است. در این فرهنگ، همچون تقویم جلالی، سال به چهار فصل و دوازده ماه و هر ماه به سی روز تقسیم می شود اما آغاز سال این مردم با تقویم شمسی متفاوت است. فصل پاییز در آن مقدم بر فصل تابستان است. نام ماه های دوازده گانه ی آن به ترتیب؛ گییا باریک، گییا جیمان، نوروز مانگ، که و کیر، گه نیم دیره و، پیوش په ر، گا قوˇر، میوه ره سان، یاخیریˇ سه رده وا، وه لنگ ریزان، مانگی سی یه و خاکه لیوه است که همگی بنیادی برخاسته از قاموس گاه شماری دارند و در هر یک از این ماه ها، مناسبت های مختلفی وجود دارد که مبتنی بر تکرار، شرایط جوی و اقلیمی است. این مقاله بر آن است با روش تلفیقی (کتاب خانه ای میدانی) و به شیوه ی تحلیلی توصیفی مبانی گاه شماری کردی را تشریح نماید. این امر بیان گر پیشینه ی و تقویم غنی مردم این فرهنگ است و ریشه یابی این تقویم در تاریخ و فرهنگ ایران شاید نتایج ارزنده ای به بار آورد.
    کلید واژگان: گاه شماری, تقویم, کرد, ایران, ایران شناسی}
    Malek Shoaei *
    A typical calendar among the Kurdish people from the perspective of: the Naming the months, symbolism, the numerous occasions, the consistency with nature and climate, the mythical and religious ideas, and ... distinct from the calendar of other Iranian tribes. In this culture, like the glorious calendar, the year is divided into four seasons and twelve months and each month to thirty days, but the beginning of the year is different from the calendar of the people. The fall season is ahead of the summer season. The names of its twelve species are, respectively: Giyā Bārik, Giyā Jemān, Nowrooz Māng, Kav Ker, Ganem Derav,Puš par, Gā Qur, Miva rasān, ?āxere Sardava, Valng Rizān, Mānge Seya, and Xāka Liva are all raised. There are occasional chaos and in each of these months, there are different occasions that are based on repetition, climate and climate conditions. This article aims to describe the Kurdish bases in a compilation (field book) and in a descriptive analytical manner. This shows the rich background and calendar of the people of this culture, and finding the roots of this calendar in the history and culture of Iran may bring valuable results.
    Keywords: Chronology, Calendar, Kurdish, Iran, Iranian studies}
  • علی جعفری*، ناصر باهنر
    «برنامه های مناسبتی» با وسعت و گونه گونی امروزینش، از اختصاصات تلویزیون پساانقلابی است. یکی از تغییراتی که به تبع انقلاب اسلامی در رادیوتلویزیون ملی ایجاد شد، توجه به هم گرایی آن با زمینه های فرهنگی و تاریخی و مذهبی جامعه بود. شاخه ای از این هم گرایی در «تقویم محوری» جداول پخش تجلی یافت که استمرار آن به شکل گیری تدریجی برنامه های تلویزیونی متمایزی انجامید که بعدها به «مناسبتی» موسوم شد. تلفیق منحصربه فرد دو تقویم شمسی و قمری در تقویم رسمی کشور در کنار چگالی مناسبتی بالای مذهب تشیع، دو زمینه حداکثری بودگی تقویم رسمی ایران هستند.
    مناسبتی ها اما در رادیوتلویزیون پساانقلابی همچنان مهمان ناخوانده تلقی می شوند. کیفیت نازل و وضعیت معمولا یکنواخت آن ها خصوصا در ماه محرم، برند این گونه را عملا از رونق انداخته است. با این حال برخی سریال های ویژه مثل شب دهم و مختارنامه زمینه نوعی بازگشت به مناسبتی ها و بازسازی آن ها را فراهم می آورد. مناسبتی ها در بخش مطالعاتی هم چندان مورد توجه نبوده اند. مقاله پیش رو گزارشی از اولین مطالعات جدی در حوزه «مناسبت پژوهی تلویزیونی» است که برنامه های مناسبتی «شبکه یک سیما» در ماه محرم سال 1433 هجری قمری برابر با 1393 هجری شمسی را مورد بررسی قرار داده است. باز زمانی مطالعه (جامعه تحقیق) پخش شکه اول سیما را از ده روز پیش از آغاز ماه محرم تا پنج روز پس از روز عاشورا (مجموعا 25 روز) شامل می شود. در این مطالعه از مبدا نظری «ارتباطات آیینی» و به کمک رهیافت «مردم نگاری» و در ادامه با استفاده از روش «مقایسه دایمی داده ها»، فرایند ورود و خروج آیینی تلویزیون ایران به مناسبت «حزن مذهبی» ثبت و تحلیل می شود.
    در میان روش های کیفی، مردم نگاری روشی است که قابلیت انعطاف برای ثبت تغییرات مناسبتی ابرمتنی تصویری در حد 25 روز از پخش یک شبکه تلویزیونی را دارد. بدین ترتیب که با بازبینی چندباره برنامه های روزانه شبکه اول سیما، روند تدریجی تغییرات مناسبتی فضا و نشانه ها در پخش تلویزیونی به تفکیک هریک از برنامه ها و به ترتیب پخش آن ها ثبت و توصیف شد. حاصل اجرای این فرایند تولید قریب به 200 صفحه داده توصیفی بود. این داده ها پس از دسته بندی اولیه(category system)، با استفاده از روش مقایسه دایمی (constant comparative technique) در چند مرحله فراوری شد و نهایتا روندهای آیینی سازی تلویزیونی حزن تحت عناوینی استعاری صورت بندی شد.
    مولفه های «حزن تلویزیونی» در شبکه اول سیما در بازه زمانی این مطالعه عبارتند از: «تباکی» حداکثری ، «بکاء» حداقلی؛ حماسه زدایی (حزن مجلس ترحیمی)؛ انفکاک بین رمزگان های شور و شعور؛ آغاز باشکوه و پایان برهوت؛ تقابل عزاداری تک و تنهایی در گوشه استودیو با عزاداری دسته جمعی در وسط خیابان، پرداخت به «عزاداری» بیش از پرداخت به «عزا»؛ بازنمایی «تاریخمند» و «نقطه جوشی» از رسانه های سنتی..
    کلید واژگان: تقویم, مناسبت های تقویمی, برنامه های مناسبتی, حزن مذهبی, حزن تلویزیونی, صداو سیما, ارتباطات آیینی, نظریه نمایش گافمن}
    Ali Jafari *, Naser Bahonar
    A variety of occasional programs comprise a good portion of the post-revolutionary Iranian television production. Actually, a transformative feature of the Iranian national television and radio has been attending to a convergence of the society's cultural, historical and religious dimensions. One branch of this has been the gradual production of calendar-based programs, i.e. those which relate to different occasions. A unique coexistence of both the lunar and solar calendars next to Shia's high potential in this regard have shaped the foundations of the Iranian official chart of events.These programs, however, have been branded as uninvited guests due to their overall low quality and monotony, especially during Muharram ceremony. Some exceptional productions such as The Tenth Night, and Mukhtarnameh, have provided tinges of hope, but the point is that these occasional programs have not been accorded sufficient attention in research. The present article intends to fill this gap by providing a serious study of these programs and focusing on the ones shown in channel 1 in Muharram 1433 L.H. (1393 S. H.).The survey period consists of ten days prior to the start of the mourning month till five days after Ashura (25 days altogether). The research basis is the ritual communication backed by a demographic approach, followed by recording and analyzing the religious grief feature with "constant comparison of the data" method as related to the Iranian TV ritual input and output. Among quality methods, demography is the one which contains enough flexibility for recording the visual hypertext transformations within 25 days of broadcasting programs by a TV channel. To do this, by watching and reviewing the daily programs of channel 1, the gradual changes in the setting and signs of each were described and recorded separately. This resulted in almost 200 pages of described data. The data were then processed in several phases according to category system and by using constant comparative technique, and finally the TV ritualization of grief was classified under metaphorical titles. The TV grief indexes as represented by channel 1 in the above-mentioned period are as follows: maximum pretense of grieving, weeping to a minimum, funereal grief, distinction between codes of passion and awareness, imposing start and unimpressive ending, solo grieving in the studio corner as opposed to community grieving in public, attending to mourning ritual more than mourning per se, historical representation from traditional media.
    Keywords: Calendar, Calendar Occasions, Occasional Programs, Religious Grief, TV Grief, Radio, Television, Ritual Communication, Goffman Representation Theory}
  • رضا برنا
    زمینه و هدف

    با ارزیابی اقلیم آسایش مناطق مستعد گردشگری می توان تقویم اقلیم گردشگری مناطق مختلف جغرافیایی را تهیه و در برنامه ریزی‎های زیرساختی توسعه توریسم از آن بهره برد. این پژوهش با هدف تعیین تقویم زمانی گردشگری برای حضور کاروان‎های راهیان نور در جنوب غرب خوزستان انجام شده است.

    روش

    این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و شیوه اجرا، توصیفی - تحلیلی است. داده های این پژوهش شامل تمامی اندازه گیری های ماهانه عناصر اقلیمی ایستگاه‎های سینوپتیک استان خوزستان در شهرهای آبادان و بستان در بازه زمانی 28 ساله(1360-1388) است که با استفاده از روابط ریاضی، مدل‎ها و شاخص‎های زیست اقلیمی و نرم افزارهای رایانه‎ای پردازش شده‎اند.
    یافته‎ها و

    نتایج

    پژوهش نشان داد منطقه مورد مطالعه در طول سال با داشتن تنوع بیوکلیمایی، از شرایط داغ تا نسبتا خنک برخوردار است؛ در بهار و تابستان از محدوده آسایش زیست اقلیمی خارج است و در اواخر پاییز و سراسر زمستان بهترین شرایط آسایش اقلیمی برای انجام فعالیت‎های محیطی و گردشگری در منطقه فراهم است و برای حضور کاروان‎های راهیان نور در این مناطق، ماه‎های آذر و اسفند با برخورداری از شرایط منحصر به فرد آسایش انسانی در اولویت اول و ماه‎های دی و بهمن با داشتن تنش سرمایی اندک در رتبه دوم قرار می گیرند. عمده ترین محدودیت زیست اقلیمی و گردشگری این منطقه نیز تنش گرمایی هفت ماهه است.

    کلید واژگان: گردشگری, راهیان نور, تقویم, محدوده آسایش, خوزستان}
    Background and Aim

    By assessing the climate of comfort of susceptible areas of tourism, the tourism climate calendar can be prepared in different geographic regions and used in tourism planning infrastructure. The purpose of this study was to determine the tourism time schedule for the presence of Ravan Noor caravans in the southwest of Khuzestan.

    Method

    This research is applied in terms of its purpose and is descriptive-analytical in terms of its nature and method of implementation. The data of this research included all monthly measurements of climatic elements of synoptic stations of Khuzestan province in Abadan and Bostan cities during the period of 28 years (1388-1386). Using mathematical relations, models and indicators of bio-climate and software Computers have been processed.

    Findings and results

    The study showed that the area under study was rich in bicolume variation from hot to fairly cold throughout the year; in the spring and summer it is outside the comfort zone of the climatic zone; in the late autumn and throughout the winter, the best comfort conditions A climate for environmental and tourism activities in the region is provided. In order to be present in the area, the Azarbaijan and Esfand Months with the unique conditions of human comfort in the first priority and in the days of January and February With low tensions, they are ranked second. The major limitation of the climate and tourism of this region is also the seven-month heat stress.

    Keywords: Tourism, Road to Light, Calendar, Comfort Range, Khuzestan}
  • سارا شریعتی، زهره سروش فر
    پژوهش حاضر به بررسی سیاست گذاری های جمهوری اسلامی ایران درمورد زمان، از خلال توجه به تقویم می پردازد. تمامی حکومت ها برای تعریف هویت خود و مشروعیت یافتن از این طریق، نیازمند مشخص کردن مرزهای خود در مکان و یافتن جایگاه خود در زمان هستند. تقویم یکی از مولفه هایی است که سیاست های زمانی در قالب آن نمود می یابد. تغییرات دائمی در تقویم ایران، تورم بیش از حد مناسبت ها و ایجاد نهادی خاص برای تعیین مناسبت ها و نظارت بر تقویم، نشانگر توجه جمهوری اسلامی به تقویم ایران و سیاست های مشخصی است که بر آن اعمال می شود. رویکرد نظری پژوهش پیش رو از نظریات دورکیم درمورد تمایزگذاری میان دو زمان قدسی و عرفی، نظریه حافظه جمعی هالبواکس و دیدگاه اریک هابزبام درمورد برساخت حافظه و سنت به وسیله حکومت ها اخذ شده است. برای بررسی سیاست های حاکم بر تقویم ایران، از روش تاریخی و مطالعه اسناد و مدارک موجود در شورای فرهنگ عمومی استفاده شد. یافته های پژوهش بیانگر وجود سیاستی است که بیش از هر چیز، رو به گذشته جامعه دارد و تلاش می کند روایتی خاص را براساس منافع و شرایط زمان حال خود از گذشته ارائه دهد. مناسبت های تقویم بر این مبنا انتخاب شده اند.
    کلید واژگان: تقویم, حافظه جمعی, زمان عادی, زمان فوق العاده, سیاست زمانی}
    Sara Shariati, Zohre Sorooshfar
    This study examines the policies of the Islamic Republic of Iran about time through “calendar”. Governments all over the world need to have clear boundaries to define their “identity” and gain legitimacy; furthermore they should find and demonstrate their origins in time. Calendar is a place for representing the politics of time. There are some signs that inform us of special policies that Iran’s revolutionary state have for calendar like continuos changes of calendar, inflation of special days in it and monitoring the changes of it.
    My theoretical approach includes: Durkheimian difference between sacred and profane time, Hallbwachs’ theory of collective memory and Hobsbawm’s theory of invention of tradition.
    I use historical and documentary methods for gathering the information. Research results indicate that calendar policies focused on our society’s “past”. This special approach about history represent a narrative of it which is based on the interests of particular groups and individuals.
    My theoretical approach includes: Durkheimian difference between sacred and profane time, Hallbwachs’ theory of collective memory and Hobsbawm’s theory of invention of tradition.
    I use historical and documentary methods for gathering the information. Research results indicate that calendar policies focused on our society’s “past”. This special approach about history represent a narrative of it which is based on the interests of particular groups and individuals.
    Keywords: Politics of Time, Calendar, Ordinary Time, Extraordinary Time, Collective Memory}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال