به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جامعه آرمانی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جامعه آرمانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد جهانی نسب*
    مقاله در تلاش است تا جامعه آرمانی را در اندیشه سیاسی اجتماعی ابن سینا و ابن خلدون، بر اساس الگوی اسپریگنز بررسی کند. لذا مسئله پژوهشی چنین تدوین شده است که ابن سینا و ابن خلدون بر اساس دیدگاه سیاسی اجتماعی خود، در طرح جامعه آرمانی چگونه می اندیشند؟ به بیانی دیگر، این دو اندیشمند مسلمان، بحران استقرار جامعه آرمانی را چگونه تعلیل یابی کرده و برای برون رفت از آن چه راهکاری ارائه می دهند؟ نوشتار حاضر به روش توصیفی تحلیلی موردی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به این گزارش دست یافته است که ابن سینا در تلاش برای پیوند بین سیاست و نبوت، بحران را نبود قدرت متمرکز ملی دانسته که فقدان سیاست نبوی و عدم اجرای درست شریعت را در پی داشته است. وی در طرح جامعه آرمانی، بهترین نوع نظام را نظام سیاسی نبوی دانسته که پیامبر یا جانشین او، در راس امور قرار دارند. آرمان او آشتی بین دین و فلسفه، پیوند سیاست با شریعت و حفظ وحدت جامعه مسلمان از طریق قدرت متمرکز فیلسوف پیامبر است. در واقع طرح جامعه آرمانی در اندیشه سیاسی اجتماعی ابن سینا بر مبنای فطرت الهی انسان و نقش حداکثری دولت در سعادت و رستگاری اتباع در هر دو جهان بنا شده است. در حالی که در آراء ابن خلدون، شکل گیری و بسط حکومت های پهناور و قدرتمند با منشاء اصول دینی و نقش دین و مذهب در طول عمر دولت ها ارتباط دارد. وی دولت را پدیده ای سیال و زوال پذیر می داند که همانند انسان ها دارای عمر طبیعی، از زایش تا مرگ، بوده که در این راستا، علاوه بر عصبیت قبیله ای، عصبیت دینی می تواند قوام بخش دولت ها باشد.
    کلید واژگان: ابن سینا, ابن خلدون, جامعه آرمانی, دولت نبوی, عصبیت, عنایت الهی}
    Ahmad Jahani Nasab *
    This article aims to analyze Utopia from Avicenna and Ibn Khaldun’s socio political point of view based on Spriggans’ model. Therefore, the research question is: How did Avicenna and Ibn Khaldun think about the idea of Utopia and what ideal solution did they propose to get rid of its crises? Using the descriptive analytical method, as well as library resources, the researcher found out that in an effort to create a link between politics and prophecy, Avicenna considered the crisis to be a lack of centralized national power, which in turn led to a lack of prophetic policy and proper implementation of sharia laws. Proposing the Utopia, he considered a prophetic political law as the best system, in which the prophet or his successor is at the forefront. His Utopia includes reconciliation of religion and philosophy, linking politics with sharia, and maintaining the unity of the Muslim community through the philosopher prophet concentrated power. In fact, proposing of Utopia from the socio political perspective was based on the divine nature of man and the maximum role of government in the felicity and salvation of citizens in this world and hereafter. However, in Ibn Khaldun’s point of view, formation and expansion of powerful and vast governments are related to origin of religious principles and the role of religion in the lifespan of the states. He considers the state a fluid and declining phenomenon that, like humans, has a natural lifespan from its emergence to its decadence. Given that, in addition to tribal solidarity (Asabiyyah), religious solidarity can strengthen governments.
    Keywords: Asabiyyah, Avicenna, Ibn Khaldun, Prophetic Government, Solidarity}
  • پرویز صبوری کزج*، جواد صبوری کزج

    ترسیم جامعه آرمانی، نگاهی انتقادآمیز به وضع موجود جامعه است که دغدغه طراحان آن، رساندن انسان به سعادت است. این پژوهش درصدد تعیین چارچوب مفهومی جامعه آرمانی و راه های شکل دهی به آن در منظومه فکری و سیره شهدای دفاع مقدس است. روش پژوهش، روش تحلیل محتواست. جامعه آماری پژوهش، مجموعه آثار مکتوب شهدای دفاع مقدس و خاطره هایی است که از آنها نقل شده است. شیوه نمونه گیری هدفمند است. اعتبار ابزار سنجش با استفاده از آزمون کاپا (0.88) تعیین شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار MAXQDA و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه پژوهش نشان داد که مشخصه اصلی جامعه آرمانی از دیدگاه شهدا، جامعه ای است عدالت محور و عقلانی. مقوله هایی که برای رسیدن به چنین جامعه ای تعیین شده، عبارت اند از: متخلق شدن به خلق خدایی، نهادینه شدن فرهنگ قرآن در جامعه، ولایت پذیری از معصومین و ولی امر زمان، همراهی ایمان، علم و عمل، خانواده گرایی، وحدت و یک پارچگی، داشتن بصیرت سیاسی و استقامت در برابر ستمگران زمان.

    کلید واژگان: جامعه آرمانی, شهید, منظومه فکری, سیره}
    Parviz Sabouri Kazaj *, Javad Sabouri Kazaj

    Describe the utopian society is a critical look at the current state of society, whose designers' concern is to bring human beings to happiness. This research seeks to determine the conceptual framework of the utopian society and the ways to shape it in the intellectual system and the life of the martyrs of the holy defense. The research method is content analysis method. The statistical population of the research is a collection of written works of the martyrs of the holy defense and memoirs that have been quoted from them. The sampling method is purposeful. The validity of the measurement tool was determined using the kappa test (0.88)). The collected data were analyzed using MAXQDA and SPSS software. The result of the research showed that the main characteristic of the utopian society from the perspective of the martyrs is a justice-oriented and rational society. The categories that have been determined to achieve such a society are: Behaving as God pleases, institutionalization of the Qur'anic culture in society, guardianship of the infallibles(Prophet and Imams) and guardian of time, companionship of faith, science and practice, family orientation, unity and integrity, and political insight. And endurance against the oppressors of time.

    Keywords: Utopian Society, Martyr, Intellectual System, Biography}
  • صدیقه علیپور*، محبوبه راحی زاده
    هر انسانی با آرمان ها و آرزوهایش زندگی می کند و در واقع همین نکته است که امید را زنده نگه می دارد و زندگی را تداوم می بخشد. از آنجا که دنیای معاصر پر است از دغدغه هایی که روح انسان را به پوچی و افسردگی سوق می دهد؛ لذا تفکر درباره آرمان شهر، می تواند التیامی بر دردها و نومیدی ها باشد. شاعران همواره جزء کسانی بوده اند که این تفکر را در شعرشان به خوبی ارایه کرده اند. شاملو، شاعر معاصر ایران، شاعری مبارز که درد اجتماعی، رویای جامعه آرمانی را در سر می پرورانده و شعرش نمایانگر رویای اوست. او برای توصیف جامع دل خواهش و به دست دادن ساختاری جهانی، به نظریه پردازان آرمان شهری شرق و غرب؛ چون فارابی توجه داشته است. بنابر مطالعه این پژوهش، مهم ترین شاخصه های ایدیولوژیکی شاملو، سعادت خواهی برای بشر، امید به نجات اجتماع و بهبود روابط انسانی با طبیعت، انسان و خداست. همچنین ساختار جامعه آرمان شهری او متشکل از شهروندانی است که عقلانیت دارند و به اخلاق و امنیت اجتماعی اهمیت می دهند. مالکیت در آن جنبه عمومی و همگانی دارد و جامعه ، بستری سالم برای تحقق عدالت و آزادی است.
    کلید واژگان: شاملو, جامعه آرمانی, عناصر, فارابی, تامس مور}
    Sedigheh Alipour *, Mahbube Rahizadeh
    Every human being lives with his ideals and aspirations. And that's the pointIt keeps hope alive. And it sustains life.Because the contemporary world is full of Concerns that lead the human soul to emptiness and depressionso thinking about the utopia canit is an escape from pain and a cure for despair. Poets have always been among those who present this thought well in their poetry. Shamloo, one of the contemporary poets who was a militant poet and suffered from social pain, dreamed of an ideal society.And his poem represents his dream.He is to describe his favorite society and achieve a global structureHe has paid attention to utopian theorists in the East and the West, such as Farabi and Thomas Moore. According to the study of this study, the most important ideological characteristics include the desire for happiness for human beings, the hope of saving society and the improvement of human relations with nature, man and God.Also, the structure of his utopian society consists of citizens whothey are aware of human knowledge and care about ethics and social security, Ownership has a public aspect to itand society is a healthy platform for the realization of justice and freedom.
    Keywords: Shamloo, Ideal Society, Elements, Farabi, Thomas Moore}
  • حسن یوسف زاده

    همواره این پرسش جدی در میان پژوهشگران و سیاستمداران وجود داشته و دارد که پیشرفت چیست و چه شاخص هایی دارد؟ تحقیقات زیادی در پاسخ به این پرسش مهم انجام شده است و هر کدام جامعه ی آرمانی و پیشرفت را به شکلی به تصویر کشیده اند. «حیات طیبه» شاید مهمترین تصویری است که با الهام از قرآن کریم از پیشرفت ارایه می گردد. با این همه این تصویر نیز از چنان کلیتی برخوردار است که عملا افقی را پیش روی محققان و پیشرفت گرایان نمی گشاید. مقاله ی حاضر با هدف پاسخ به پرسش چیستی پیشرفت، با بهره گیری از روش توصیفی و تحلیلی، اندیشه های علامه محمدتقی جعفری را بررسی می کند. حاصل تحقیق آن است که «حیات معقول» علامه در قامت یک نظریه و با ارتباط معنایی و مصداقی که با حیات طیبه و جامعه آرمانی دارد، بهترین پاسخ برای چیستی پیشرفت است. حیات معقول، هم منطق نظم اجتماعی منجر به پیشرفت را در اختیار ما قرار می دهد و هم کنش مناسب برای نیل به آن را. حیات معقول، نظریه ای است که در آن دین و فلسفه و تجربه ی بشری به هم می رسند و البته جایگاه دین در ترسیم و تحقق آن کاملا برجسته است.

    کلید واژگان: پیشرفت, حیات معقول, حیات طیبه, جامعه آرمانی, نظم اجتماعی, کنش معقول}
    Hassan Yusufzadeh

    There has always been a serious ques tion among researchers and politicians on whatthe progress is and what its components are. Various research works have been carriedout for finding logical answers to the above ques tions, each picturing an ideal society andprogress in some way. "Clean life" is perhaps the mos t important picture that has beencreated as inspired by the Holy Quran. This picture, too, is so general that practicallyleaves no image before the researchers and proponents of progress. This paper intendsto find a proper answer to the ques tion of progress in view of Allameh MohammadTaqi Ja’fari through a descriptive and analytical method. Results of the s tudy indicatethat Ja’fari’s "rational life" to the s trength of a theory is the bes t answer to the ques tionof progress, thanks to its intentional and extensional relations with clean life and idealsociety. Rational life gives us both logic of social order leading to progress and properinteraction for realizing this goal. Rational life is a theory where religion, philosophy andhuman experience meet, from among them the role of religion in picturing and realizingthe progress is quite outs tanding.

    Keywords: Progress, rational life, clean life, Ideal Society, Social order, rational interaction}
  • رشید رکابیان*، مهرداد عله پور

    جامعه آرمانی یاجامعه مطلوب که همیشه مورد توجه فلاسفه وادیان الاهی بودهاست جامعه ای است، تحت ولایت الهی که هدف آن رشد معنوی و مادی بشر است و دایما در حال رشد و شکوفایی است وکرامت انسان ها در آن رعایت می شود، مردم به ولایت الهی و اطاعت از فرامین او تن می دهند و عدالت و تقوای الهی را در تمام شوون آن به پا می دارند .اما جامعه آرمانی اسلامی که معمارآن پیامبر اسلام ص بوده است که دارای قانون اساسی ی مدونی به نام قرآن بوده است به دلایل متعدد دچار انحراف شده است وآسیب های وبحرانهایی را گذارند براین اساس درطول تاریخ اندیشمندان اسلامی ضمن بیان ویژگی های جامعه ارمانی اسلامی بر تشکیل چنین جامعه ای تاکید داشتند.آنهابااستناد به نظر قرآن کریم و روایات معصومین(ع) نه تنها دست یافتن به جامعه آرمانی امکان پذیر دانستند، بلکه هدف بعثت انبیا همین می دانستند. با مداقه به بحث مذکورپرسش اصلی این پژوهش این است که از منظر متون دینی جامعه آرمانی چه ویژگی هایی دارد؟فرضیه پژوهش با روش توصیفی -تحلیلی که ازمتون اسنادی بدست می اید جامعه ای است که افراد آن در مسیر سعادت و کمال حقیقی خود گام می زنند و تلاش و کوشش می کنند و دارای چهار نوع ارتباط است: ارتباط با خدای متعالی، ارتباط با خود، ارتباط با طبیعت (جمادات، نباتات و حیوانات) و ارتباط با انسان های دیگر، واین ارتباطات درچهار حوزه ی سیاسی(حاکمیت امام و..)،فرهنگی(آموزش وپرورش توحیدی،عدالت محوری...)، اقتصادی واجتماعی(امربه به معروف ونهی ازمنکر،صداقت،عقل گرایی و..)بدست می اید.

    کلید واژگان: جامعه آرمانی, متون دینی, قرآن, سنت}
    Rashid Rekabian *, Mehrdad Ellepour

    The rise of radical right discourse is one of the major challenges facing European countries today. Increasing the number of seats in the European Parliament, extremist organizations and institutions and violent discourses particularly against Muslims, are some significant manifestations of the resurgence of this discourse in Europe, This phenomenon can create serious problems for Muslims of Europe. This article tries to investigate this opposition to the Muslims in the region by studying the rise of right-wing extremist discourse in Europe. So, the main question of this article is that: ‘What are the challenges of resurrecting radical right discourse against European Muslims?’ Our central hypothesis is that "resurrecting radical right discourse by articulating the nodal point of racial nationalism and signs of populism, unification in Europe, authorization and xenophobia, especially against Muslims, are consequences of a chain of equivalence that provides securitization of Islam and restriction of Muslims political and social rights in Europe."

    Keywords: Radical right discourse, Racial nationalism, Populism, Muslims}
  • علیرضا شجاعی زند *
    توسعه یعنی حرکت اجتماعی به سوی مطلوبیت ها؛ به همین رو نمی توان آن را بدون ورود به بحث اهداف و آرمان ها دنبال کرد. یکی از مفاهیم و قالب های مطرح در اندیشه های اجتماعی سلف، جامعه آرمانی بوده که در علوم اجتماعی جدید کمتر بدان پرداخته شده است. پرداختن به موضوع توسعه، آن هم با انگیزه رسیدن به الگوهای بومی، این اجازه و فرصت را به ما می دهد تا با نوعی سنت شکنی به سراغ آن سنت فکری برویم و منظور و فحوای آن را برای نیل به دیدگاه جدیدی درباره توسعه وارسی نماییم.
    عطف توجه مقاله به مقوله غایات در توسعه، ما را به شش سنت شکنی در این موضوع وادار ساخته است: باز کردن پای مفهوم «جامعه آرمانی» در بحث از اهداف توسعه، دفاع از «تلقی صراطی» از آن، تکمیل و ارتقای «شاخص های توسعه یافتگی»، جداسازی طراحی الگو از مرحله پیاده سازی توسعه، تغییر «مدخل ورود» برای طراحی و ارائه الگو و بالاخره، آشکار نمودن ظرفیت های موجود در «اندیشه متفکرین مسلمان» برای اخذ ایده هایی در این باره
    کلید واژگان: جامعه آرمانی, شاخص های توسعه یافتگی, کمال انسانی, تلقی صراطی, فلسفه اجتماعی}
  • مهدی نجف زاده، محمد خطیبی قوژدی
    تغییر جهت روشنفکری در ایران از راست به چپ طی دوره کوتاه مدت پهلوی اول رخ داد. برخلاف روشنفکران نسل اول پهلوی که به بازسازی جامعه ایرانی براساس الگویی تدریجی و گام به گام و برمبنای مدرنیته اعتقاد داشتند و این موضوع آنان را به همراهی با نظام پهلوی برای بازاندیشی درباره اندیشه ایران شهری کشاند، روشنفکران نسل دوم به طورکلی از مهندسی تدریجی اجتماعی دست شستند و بر تغییر انقلابی وضع موجود پای فشردند. این مقاله براساس نظریه مهندسی اجتماعی و کثرت گرایی مفهومی توضیح می دهد که این تغییر روش چه تفاوت هایی را در فضای روشنفکری ایران طی دوره پنجاه ساله پهلوی پدید آورد.
    به گمان نویسندگان، روشنفکران این دو نسل شباهت هایی با هم دارند، چنان که هردو نسل روشنفکر به شدت تحت تاثیر روندهای روشنفکری اروپایی بوده اند، هردو به مخالفت با پایگاه طبقاتی خود برخاسته اند و هردو داعیه بازگشت به خویشتن را داشته اند. با وجود این، آنان راهی سراسر متفاوت در پیش گرفتند. درحالی که نسل اول براساس بازخوانی آثار پارسی قبل از مشروطه به همراهی با دولت پهلوی برای پیشبرد مدرنیته در ایران پرداخت، نسل دوم ازطریق وارونگی اندیشه انقلاب ذهنی مارکسیسم، به مخالفت با نظام حاکم پرداخت و در این مسیر، با مدرنیته ایرانی نیز به جدال برخاست.
    کلید واژگان: نوسازی, ایران شهری, جامعه نخستین, انقلاب ذهنی, جامعه آرمانی}
  • علی سروری مجد
    جامعه آرمانی یکی از آرزوهای بشر بوده و هست. یکی از شاخص های تحقق چنین جامعه ای ارتقاء فرهنگ در تمام شئون آن است.
    در این مقاله به طور اختصار به این سوال پاسخ داده می شود که فرهنگ چگونه در تحقق جامعه آرمانی قرآنی نقش آفرینی می کند؟ لذا به چند بعد از ابعاد فرهنگ در جامعه آرمانی مانند شکوفایی عقل، گسترش دانش، برادری و محبت، سلامت و بهداشت و توجه به محیط زیست اشاره شده است.
    اما از همه مهم تر آن است که ارتقاء فرهنگ بدون تحقق حکومت الهی و حضور امام شکل نخواهد گرفت. بنابراین در این مقاله به اختصار به موضوع امامت در قرآن و ویژگی های امام برای اعتلای فرهنگ در جامعه آرمانی قرآنی اشاره خواهد شد. بدیهی است امامی که خود مظهر عدل، علم و حکمت مطلق خداوند است و علمش وابسته به علم الهی و مبسوط الید برای تحقق تعالیم و دستورهای عادلانه الهی باشد و مردم هم عاقلانه و آگاهانه در خدمت این حاکمیت باشند خواهد توانست جامعه آرمانی را محقق سازد.
    کلید واژگان: فرهنگ, جامعه آرمانی, قرآن, امامت}
    Ali Sorori Majd
    An ideal community has been one of the human aspirations. Cultural development is one of the essential factors in the way of making an Ideal community.What is the culture role in ascertaining an Ideal society? This is the question that we answer in this article, thus we refer to some dimension of culture in Ideal society such as Dehiscence of reason, Extension of knowledge, brotherhood and kindness, Health and Hygiene and environmental attentions. But the most important matter is that cultural development unavailable without theocracy and presence of Imam. Therefore supreme leadership of the Muslim community (Imammate) in The Quran and his characteristic for enrichment of culture in the Ideal Quranic society are among the topics of this article.It is clear that Imam with some features such as justice, knowledge, divine wisdom can ascertain God’s commandments and orders and people are the real followers of him deliberately. So he can make an Ideal society.
    Keywords: culture, Ideal society, Quran, Imamate}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال