فهرست مطالب

جامعه شناسی هنر و ادبیات - سال دوازدهم شماره 1 (بهار و تابستان 1399)

نشریه جامعه شناسی هنر و ادبیات
سال دوازدهم شماره 1 (بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/23
  • تعداد عناوین: 12
|
  • پویان آزاده صفحات 1-14

    مقاله حاضر با هدف بررسی نقش رویکردهای فرهنگی و اجتماعی در تحلیل موسیقی نوشته و برای این منظور از روش تحقیق توصیفی تحلیلی برای انجام آن استفاده شده است. می توان گفت که موسیقی -نوعی ارتباط است که دارای ادراکات و مناسبات مشترکی در بستر جامعه است. به طور کلی نوازندگان،هنرمندان و نویسندگان از یک سو و در سوی دیگر، کسانی مانند شنوندگان، بینندگان و خوانندگان هستند که در یک شبکه تعاملی این روابط را شکل می دهند؛ از این نقطه نظر موسیقی دارای دو هویت است: یکی به عنوان فعالیت هنری و اجتماعی، و نیز به عنوان یک فرایند تولیدی با محوریت سازوکارهایزیبایی شناختی و هنری. هر نوع موسیقی ای دارای یک هویت خاص است که بر گروه های هدف اجتماعی اش تاثیر می گذارد. تاثیرات متقابل موسیقی و جامعه از جمله موضوعات مورد توجه در این مقاله و همچنین در عرصه مطالعات اجتماعی و فرهنگی در موسیقی است. فعالیت نظری متفکران در جامعه شناسی موسیقی، اغلب به موسیقی شناسی تطبیقی مرتبط است و جست وجوهای تاثیرات بافت اجتماعی و فرهنگی بر تولید و مصرف موسیقی را نیز شامل می شود. با این حال، جامعه شناسی موسیقی مانند موسیقی قوم شناسی صرفا بر هویت قومی و ملی، محدود نمی شود

    کلیدواژگان: موسیقی، جامعه، فرهنگ، بافت، مصرف
  • فرزانه فرشیدنیک صفحات 15-43

    بررسی هنر در بافت اجتماعی آن، پیشینه ای طولانی در مطالعات هنر دارد. یکی از مهم ترین شاخه های پژوهش تاریخی هنر که رویکردی جامعه شناختی به هنر و هنرمندان دارد، بر تحلیل هنر در متن زمینه فرهنگی تاکید می ورزد و اروین پانوفسکی، که از سردمداران این رویکرد است، با تعریف آیکونولوژی، روشی برای تحلیل هنرهای تجسمی در بستر اجتماعی آن ارایه داد. در این شیوه، معنای هر عنصر بصری در رابطه مستقیم با ریشه های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و غیره، در سه لایه یا سه سطح معنایی (شامل توصیف پیش آیکونوگرافی، تحلیل آیکونوگرافی و تفسیر آیکونولوژی) مورد خوانش قرارگرفته و از شرح به تحلیل و در نهایت، به تفسیر اثر می رسد. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد آیکونولوژی انجام گرفته، نماد «شمسه هشت»، در بستر اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است. شمسه هشت از جمله نمادهایی است که از دوران باستان و پیش از اسلام در هنرهای ایرانی قابل مشاهده است، اما پس از اسلام و به ویژه در دوران تشیع، استفاده از این نماد از گستردگی بیشتری برخوردارگشته است که قابل مقایسه با سایر شمسه ها نیست که در تاریخ هنر ایران مورد استفاده قرارگرفته اند. این فراوانی، در آثار هنری معاصر به ویژه گرافیک کاملا مشهود است. در این پژوهش، دلایل ماندگاری این نماد در بستر اجتماع در طول تاریخ تا دوران معاصر و گستردگی استفاده از آن در گرافیک معاصر در سیر تحول و تطور معناشناختی آن بررسی شده و لایه های معنایی شمسه هشت براساس روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی مورد واکاوی قرارگرفته است.

    کلیدواژگان: شمسه هشت، آیکونولوژی، جامعه شناسی هنر، نماد، گرافیک
  • مجید سرسنگی، صادق رشیدی*، فرهاد امینی صفحات 45-68
    این پژوهش که با روش تحلیلی نشانه شناسی فرهنگی به انجام رسیده، یک نمایشنامه نوشته شده در فضای ادبیات نمایشی مدرن ایرانی و ساختار تیاتری آن را در سپهر نشانه ای قرن 14 هجری شمسی، به عنوان یک پدیده بینافرهنگی با استفاده از نشانه شناسی فرهنگی، مورد بررسی قرارداده است. با درنظرگرفتن حضور فرهنگ اروپا/آمریکا مرکز به عنوان دیگری فرهنگی در قرن مذکور، شیوه های مواجهه با این دیگری مورد تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش با تحلیل فرایند سازوکار جذب و طرد در نمایشنامه «آی با کلاه، آی بی کلاه»، شیوه ساعدی برای ترجمه فرهنگی تیاتر از سپهر فرهنگی تیاتر غربی و همچنین سازوکار مواجهه با دیگری های درزمانی و هم زمانی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه پسااستعماری این سازوکار در اثر ساعدی نشان می دهد که سازوکار مواجهه ساعدی با دیگری، سازوکاری است که هراس از دیگری و خطر آن را به عنوان پیش فرض در نظر می گیرد و با طرد بخشی از فرهنگ درزمانی به عنوان سنت ها و طرد بخش های دیگری از آن و همچنین طرد گفتمان غالب و رسمی قدرت، برای مقابله با دیگری، تکیه بر آگاهی را پیشنهاد می کند.
    کلیدواژگان: استعمار، دیگری، خودبودگی، فرهنگ، ساعدی
  • سمیه السادات طباطبایی* صفحات 69-90

    جستار پیشرو بر آن است تا با واکاوی چگونگی و چرایی حذف مونث از رساله فلسفی - ادبی حی بنیقظان نشان دهد که اندیشه مذکر، در ساحت فلسفه، چگونه فرودستی اجتماعی زن را در متون تمثیلیخود بازتولید میکند. افزون بر این با وارسی زنانی که میوه درختاند انگاره نامآشنای واق در خیال -جغرافیایی شرح میدهد که جغرافیای اسلامی از رهگذر گیاهانگاری زن بر این برساخته اجتماعی -تاکید میورزد که زن، در قیاس با مرد، به طبیعت نزدیکتر است تا فرهنگ و اینگونه فرودستی او رابازمینمایاند. پس حضور زنمیوهگان واق در متن رساله مذکور با حذف مونث از آن، نه در تضاد، کهسراسر سازگار است؛ چرا که این هردو یک واقعیت همسان را هویدا میسازند و آن فرودستی زن است.

    کلیدواژگان: حی بن یقظان، ابن طفیل، واق واق، نقد زنانه، حذف مونث
  • سارا شریعتی*، سعید مهدوی مزده صفحات 91-126
    پرسش اساسی این مقاله آن است که در دهه 05 شمسی در مناسبات تولید موسیقی در ایران چه تغییراتی رخ می دهد که موسیقی اعتراضی به عنوان ژانری مستقل سر بر می آورد؟ دهه 05 دهه ای است که مشهور به دهه تولد موسیقی معترض در ایران است. برای پاسخ به این پرسش با استفاده از مفاهیم کلیدی که برای پرداخت نظری پژوهش اهمیت دارند، ابتدا به تعریف مفهوم موسیقی اعتراضی پرداخته ایم و سپس علت انتخاب دهه 05 شمسی را به عنوان بازه انجام این پژوهش شرح داده ایم. موسیقی اعتراضی که ریشه در غرب دارد و در دهه 50 میلادی آغاز می شود، هم زمان با ورود به ایران، مناسبات تولید موسیقی در ایران را نیز دچار تحولاتی می کند. در روش شناسی پژوهش از ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو استفاده شده است که تشکیل و تکوین خرده میدان موسیقی اعتراضی را در سه سطح بررسی می کند: سطح روابط درون میدان، سطح عادت واره های کنشگران میدان و سطح رابطه میدان با میادین دیگر، به ویژه میدان قدرت. در این پژوهش نیز سعی شده است با استفاده از این سه سطح تحلیل که بوردیو استفاده کردهاست، تصویر دقیقی از مختصات این میدان برای فهم مناسبات درون آن ارایه شود. نتیجه پژوهش را می توان به این شکل توضیح داد که در شکل گیری و تکوین خرده میدان موسیقی اعتراضی در ایران دهه 50، شیوه برخورد میدان قدرت با موسیقی و کنشگران فعال در این میدان به عنوان عاملی بسیار اساسی ایفای نقش می کند. همچنین پیشرفت های تکنولوژیک در فرآیندهای ضبط از عوامل سخت افزاری موثر در این تحولات است. مختصات اساسی جامعه ایران به عنوان جامعه مخاطب موسیقی اعتراضی نیز در شرایط ویژه ای قرار دارد و رشد شهرنشینی، رشد جمعیت جوان تحصیل کرده و همچنین فشارهای بین المللی سیاسی بر حکومت در برخی موارد حقوق بشری که در نتیجه خفقان سیاسی پدید آمده بود، همگی از عواملی هستند که زمینه های تحولات موسیقی اعتراضی در این دوران را شکل می دهند.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی موسیقی، موسیقی، موسیقی اعتراضی، دهه 05 شمسی، تحولات موسیقی
  • سینا سیدآبادی، ایلناز رهبر*، محمد معین الدینی صفحات 127-155

    پژوهش حاضر به تحلیل نقوش اسکناسهای پس از انقلاب اسلامی بر اساس رویکرد بازتاب در جامعه شناسی هنر اختصاص یافته است. این رویکرد به بررسی هرگونه تحولات اجتماعی و بازتاب آنها در آثار هنری می پردازد. بر این اساس، مسئله اصلی این است که تحولات اجتماعی پس از انقلاب اسلامی چه تاثیری بر شکلگیری و تنوع نقوش اسکناسها داشته و تا چه اندازه بازنمایی کننده این اتفاقات است. برای دستیابی به هدف پژوهش، نقوش 35دد اسکناس از سال 1357 تا 1369 بررسی قرار گرفت و با تحولات اجتماعی دوره های چاپ اسکناسها تطبیق داده شد. نتایج نشان می دهد که پس از دستورات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر برچیده شدن آثار و نمادهای طاغوت، تمامی این عناصر از اسکناسها حذف شده و تحولات اجتماعی از جمله تشکیل جهاد سازندگی، راهپیماییهای مردم در زمان انقلاب اسلامی، آزادسازی خرمشهر، ایران هستهای، رشد علم و فناوری و نیز وامگرفتن مولفه های مورد نظر دولت از مذهب و دین اسلام در طراحی نقوش اسکناسهای ایران پس ازانقلاب مشهود بوده است و بازتاب آنها در این آثار دیده میشود. پژوهش حاضر بر اساس هدف بنیادی، و از نظر روش و ماهیت، تاریخی و توصیفی تحلیلی است. روش جمعآوری اطلاعات به شیوه -کتابخانه ای و میدانی بوده است.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، رویکرد بازتاب، فرهنگ بصری، نقوش اسکناس
  • نعیم عموری*، پروین خلیلی صفحات 157-177
    نشانه شناسی به عنوان روش پژوهش در شناخت دلالت ها، به بررسی و تحلیل نشانه ها و درک معانی نهفته در آن ها می پردازد. از این لحاظ پدیده های اجتماعی به خودی خود معنا پیدا نمی کنند، بلکه در درون شبکه ای از معانی قرار گرفته و دارای چارچوبی فرهنگی هستند. حریری (446-516 ه) یکی از پیشگامان مقامات در ادبیات عرب است. پی یر گیرو نشانه های اجتماعی را دو نوع نشانه های هویت و آداب معاشرت می داند. پژوهش حاضر کوشیده است تا باتکیه بر روش نشانه شناسی به بررسی نشانه های اجتماعی در بیست مقامه ابتدایی حریری باتکیه بر نظریه پی یر گیرو بپردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که نشانه شناسی اجتماعی در دو مقوله هویت و آداب معاشرت بروز یافته و درقالب عواملی چون خوراک، پوشاک، لباس، اطوار و حالات، لحن کلام و... به اشکال گوناگون بازتاب یافته و بیانگر تنوع نشانه ها و توجه حریری به اوضاع اجتماعی- فرهنگی محیط حاکم بر جامعه است؛ همچنین عواملی چون اختلاف طبقاتی بین اقشار فرادست و فرودست در خوراک و پوشاک، شغل، تقابل فرهنگی بین اشخاص جامعه به وسیله شخصیت های داستان ها، توجه به جنبه های دینی-اعتقادی، بازتاب حوادث و مشکلات اجتماعی، به کارگیری نشانه های مکان ها، نام ها و القاب از مباحثی است که در مقامات حریری بازتاب یافته است.
    کلیدواژگان: نثر، نشانه شناسی اجتماعی، پی یر گیرو، مقامات، حریری
  • امین صبوری*، قربانعلی سبکتکین ریزی صفحات 179-196

    جامعه پذیری در گروه های حرفه ای یکی از انواع جامعه پذیری است که به فرایند یادگیری نقش ها، ارزش ها، هنجارها و مهارت های مربوط به حرفه یا گروه اجتماعی اشاره دارد. هدف این مطالعه، کشف فرایند جامعه پذیری حرفه ای در بین بازیگران غیرآکادمیک تیاتر در شهر تهران، به مثابه یک گروه حرفه ای است؛ کشف و شناسایی فرایندهایی که طی آن، فرد مبتدی، به عضو حرفه ای گروه بازیگران تیاتر تبدیل می شود. تحقق این هدف از طریق فهم و شناسایی «داستان بازیگر شدن» مصاحبه شوندگان تحت هدایت روش گرانددتیوری دنبال شده است. از مجموعهمقولات بستری/شرایطی، «بستر موافق» به عنوان مقولههسته انتزاع، و از میان مقولات فرایندی/تعاملی، مقوله«تجربه اندوزی ناهمگون» به عنوان مقوله هسته انتخاب شد. از ترکیب این دو مقوله، مقولهمرکزی نهایی به دست آمد: «تجربه اندوزی ناهمگون در بستر موافق». این مقوله نمایان گر یک جامعه پذیری غیرمنسجم و غیرنیت مند است که یک حرکت افتان وخیزان تا حرفه ای شدن را نشان می دهد. عملکرد این فرایند عمدتا از طریق یادگیری های پراکنده از دانش و مهارت افراد باتجربه تر، و مواجهه با پدیده های حاوی ظرفیت آموزشی است که بر سر راه بازیگران غیرآکادمیک قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: جامعه پذیری، جامعه پذیری حرفه ای، بازیگری تجربی، بازیگری حرفه ای، بازیگران غیرآکادمیک
  • صدیقه علیپور*، محبوبه راحی زاده صفحات 197-219
    هر انسانی با آرمان ها و آرزوهایش زندگی می کند و در واقع همین نکته است که امید را زنده نگه می دارد و زندگی را تداوم می بخشد. از آنجا که دنیای معاصر پر است از دغدغه هایی که روح انسان را به پوچی و افسردگی سوق می دهد؛ لذا تفکر درباره آرمان شهر، می تواند التیامی بر دردها و نومیدی ها باشد. شاعران همواره جزء کسانی بوده اند که این تفکر را در شعرشان به خوبی ارایه کرده اند. شاملو، شاعر معاصر ایران، شاعری مبارز که درد اجتماعی، رویای جامعه آرمانی را در سر می پرورانده و شعرش نمایانگر رویای اوست. او برای توصیف جامع دل خواهش و به دست دادن ساختاری جهانی، به نظریه پردازان آرمان شهری شرق و غرب؛ چون فارابی توجه داشته است. بنابر مطالعه این پژوهش، مهم ترین شاخصه های ایدیولوژیکی شاملو، سعادت خواهی برای بشر، امید به نجات اجتماع و بهبود روابط انسانی با طبیعت، انسان و خداست. همچنین ساختار جامعه آرمان شهری او متشکل از شهروندانی است که عقلانیت دارند و به اخلاق و امنیت اجتماعی اهمیت می دهند. مالکیت در آن جنبه عمومی و همگانی دارد و جامعه ، بستری سالم برای تحقق عدالت و آزادی است.
    کلیدواژگان: شاملو، جامعه آرمانی، عناصر، فارابی، تامس مور
  • محسن ماندگاری* صفحات 221-245

    فیلم «من، دنیل بلیک» اثر کن لوچ، فیلم ساز چپ گرای انگلیسی است که نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرده است. کن لوچ در این فیلم، اگرچه بوروکراسی فرسایشی نظام خدمات اجتماعی بریتانیا را به نقد می کشد اما به چیزی بیشتر از بوروکراسی اداری می پردازد؛ او با زبانی بسیار گزنده، در قالب درامی سیاسی و تاثیرگذار، نیولیبرالیسم را به چالش می کشد. در این مطالعه، با استفاده از مفاهیم نیولیبرالیسم و شهروندی، به تحلیل نشانه شناختی آخرین ساخته کن لوچ می پردازد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که فیلم «من، دنیل بلیک» اگرچه به صورتی اغراق آمیز رنج و محنت طبقه کارگر و فرودست جامعه را در برابر دولتی بی رحم به تصویر می کشد و «بازتاب» دقیقی از جامعه بریتانیا نیست و کژتابی هایی دارد اما کن لوچ در «شکل دهی» افکار عمومی که هدف اصلی او از ساخت این فیلم بوده موفق است. در این تحقیق از روش نشانه شناسی جان فیسک استفاده شده است.

    کلیدواژگان: نئولیبرالیسم، شهروندی، من دنیل بلیک، کن لوچ، جامعه شناسی سینما، بازنمایی، نشانه شناسی
  • علی اعطا*، ایرج اعتصام، آزاده شاهچراغی صفحات 247-280

    عصر قاجار یکی از ادوار مهم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و از نقاط عطف تاریخی است که سیاحان زیادی را روانه ایران کرد. بسیاری از آن ها پس از بازگشت به کشورهای خویش، به نگارش خاطرات سفر همت گماشتند که صرف نظر از کاستی های محتوایی یا روشی، از اسناد معتبر تاریخی به حساب می آیند و تصویری از وضعیت آن زمان روایت می کنند. سفرنامه ها از مهم ترین اسناد تاریخ هر جامعه و از منابع دست اول پژوهش به شمار می روند. هدف از این پژوهش، واکاوی روایت پژوهانه مفهوم «باغ» از نظرگاه متون و سفرنامه های دوره قاجار است و سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که «آیا می توان با واکاوی روایت ها در سفرنامه ها و متون دوره قاجار، مفهوم "باغ" را صورت بندی کرد؟». این تحقیق به لحاظ «ماهیت پژوهش»، از گونه تحقیقات «کیفی» و به لحاظ قصد از پژوهش، «تاریخی-تفسیری» است که به فهم پدیده ها بر اساس معانی که آدمیان برای آن ها به وجود آورده اند، می پردازد. راهبرد پژوهش، «روایت پژوهی» و از نظر دید شکلی، «تاریخ شفاهی» است. نتایج نشان می دهد که دیدگاه اغلب سفرنامه نویسان پیرامون مفهوم «باغ» را می توان در سه صورت روایت گری دسته بندی کرد: «روایت باغ های اقامتی»، «روایت باغ های حکومتی» و «روایت باغ های تفرجگاهی». بیشترین اسناد تاریخی - روایی مربوط به دوره  ناصرالدین شاه است و از دوران سلطنت مظفرالدین شاه، سفرنامه ای یافت نشد. آنچه در میان همه روایت ها مشترک است، اهمیت باغ در این دوره تاریخی است، چرا که اکثر متون بر این امر تاکید دارند که حدود دوسوم مساحت شهر تهران در دوره قاجار را باغ های بسیار بزرگ تشکیل داده و بیشترین تاکید سفرنامه ها بر باغ گلستان بوده است.

    کلیدواژگان: باغ، تهران، روایت، سفرنامه، قاجار
  • پریوش میرزاییان*، امین بنی طالبی صفحات 281-306

    این پژوهش باتکیه بر شیوه ساختگرایی تکوینی به بررسی شخصیت های اصلی سه مجموعه داستان «شب نشینی با شکوه»، «عزادارن بیل» و «دندیل» نوشته غلامحسین ساعدی می پردازد و ویژگی های شخصیت های اصلی داستان های او شناسایی و باتوجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی زمان نگارش آثار تحلیل می شود. این بررسی نشان می دهد رابطه هم ارزی میان وقایع اجتماعی روزگار نویسنده و شخصیت پردازی او وجود دارد. آگاهی جمعی نویسنده و جهان بینی او به عنوان نویسنده، روانپزشک و روشنفکر موجب گردیده دنیای خیالی داستان هایش مملو از شخصیت هایی باشد که هریک نمودی از معضلات و کاستی های اجتماعی هستند. ویژگی های شخصیت های اصلی این سه مجموعه داستان، که مدت کوتاهی پس از انجام اصلاحات ارضی و انقلاب سفید در دوران پهلوی منتشر شده اند، بازتابنده مسایل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی است. شخصیت های تنها، روانپریش، منفعل و مسئله دار داستان های ساعدی از مشکلات ناشی از عدم رشد و پویایی اجتماع حکایت دارد. تقابل سنت و مدرنیته، فقر، بی سوادی، فرهنگ استبدادی و ساختار اداری ناکارآمد از مهم ترین مولفه هایی هستند که بر شخصیت پردازی ساعدی تاثیر گذاشته اند.

    کلیدواژگان: غلامحسین ساعدی، داستان کوتاه، شخصیت اصلی، ساختگرایی تکوینی، لوسین گلدمن
|
  • Pooyan Azadeh Pages 1-14

    The present article has been written with the aim of investigating the role of cultural and social approaches in music analysis. For this purpose, descriptive-analytical research method has been used to do it. It can be said that music is a kind of communication that has common perceptions and relationships in the context of society. In general, musicians, artists, and writers, on the one hand, and those on the other, such as listeners, viewers, and singers, form these relationships in an interactive network. From this point of view, music has two identities: one as an artistic activity. And social, as well as a production process centered on aesthetic and artistic mechanisms. Each type of music has a specific identity, which affects its social target groups. Interactions between music and society are among the topics covered in this article, as well as in the field of social and cultural studies in music. The theoretical activity of thinkers in music sociology is often related to comparative musicology and includes the search for the effects of social and cultural context on the production and consumption of music. However, the sociology of music, like ethnographic music, is not limited to ethnic and national identities.

    Keywords: Music, Society, Culture, Context, Consumption
  • Farzaneh Farshid Nik Pages 15-43

    The study of art in its social context has a long history in art studies. One of the most important branches of historical art research, which has a sociological approach to art and artists, emphasizes the art analysis in the cultural context. Ervin Panofsky is one of the pioneers of this approach who provided a way to analyze the visual arts in its historical and social context by defining iconology. In this way, the meaning of each visual element is described in direct relation to cultural, social and religious roots, in three layers or three semantic levels (including pre-iconography, iconography and iconology) and finally, interprets the art works.In this article, which has been done in a descriptive-analytical method with an iconological approach, the symbol of the “Octagonal Star” has been studied in a social and cultural context. The “Octagonal Star” is one of the symbols that can be seen in Iranian arts since ancient times before Islam, repeatedly. After Islam, especially during the Shiite periods, the use of this symbol has become more widespread that is not comparable to other kinds of geometrical stars in the history of Iranian art. This abundance is quite evident in Iranian contemporary art, especially graphics. In this research, the reasons of the popularity of this symbol is studied and analyzed in the context of society throughout history up to the contemporary era based on Ervin Panofsky's iconological method.

    Keywords: Iconology, Octagonal Star, sociology of art, symbol, Graphic
  • Majid Sarsangi, Sadegh Rashidi *, Farhad Amini Pages 45-68
    The present study that is carried out using the analytical approach of the cultural semiotics is a play that is written in the context of the modern Iranian dramatic literature and it reviews its theatrical structure in the semiotic sphere of the 14th century SH. as an intercultural phenomenon using cultural semiotics. Considering the presence of the European/Central American culture as the cultural 'Other' in the mentioned century, the ways of dealing with this 'Other' in the post-colonial space have been explained and reviewed. In the present study, the Sāedi’s approach for the cultural translation of theater from the cultural sphere of Western theater and the mechanism of encountering the diachronic and synchronic 'Others' have been studied by the analysis of the mechanism of absorption and exclusion in the play ā-yi bā kulāh ā-yi bī kulāh. The post-colonial study of this mechanism in Saedi's work indicates that the mechanism of Sāedi's confrontation with the 'Other' is a mechanism that considers the fear of the 'Other' and its danger as a presupposition and by excluding a part of the diachronic culture as the traditions and excluding the parts of the 'Other' from it, as well as excluding the dominant and formal discourse of power, suggests the confrontation with the 'Other' based on the consciousness.
    Keywords: Colonialism, The other, self-hood, Culture, Sāedi
  • Somayeh Tabatabaie * Pages 69-90

    With an analysis of condition and cause about female omission from Hay Ibn Yaqzȃn treatise, the present article is trying to show that male thought in the field of philosophy, how reproduce woman's social inferiority in its allegorical texts. By checking out women who are fruit of tree as a familiar tenet in an imaginary geography, moreover explains that geography emphasizes through woman's herbal-supposition to this social reality that in comparison to men, women are closer to the nature than to the culture. And by this sentence, reflects woman's subjugation in society. So the presence of Wȃq Woman-Fruits in the text of the above treatise is compatible to removing the female from the text and has no contradictory. Because both of them show an identical reality which is woman's subordinate.

    Keywords: Hay Ibn Yaqzȃn, Ibn Tofayl, Wȃq Wȃq, feminist criticism, female removing
  • Sina Seyedabady, Ilnaz Rahbar *, Mohammad Moeinadini Pages 127-155

    The present research is devoted to the analysis of banknote motifs after the Islamic revolution scenes as part of the reflection approach in sociology of the art. This approach examines any social developments and their reflection in works of art. Accordingly, the main question is what effect the social developments after the Islamic Revolution had on the formation and variety of banknote designs and to what extent they represent these events. To achieve the goal of the research, the designs of 35 banknotes from 1979 to 2017 were examined and adapted to the social changes of the banknote printing periods. The results show that after the orders of the great founder of the Islamic Revolution to dismantle the works and symbols of Taghut, all these elements were removed from the banknotes and social changes such as the formation of constructive jihad, people's marches during the Islamic Revolution, The liberation of Khorramshahr, nuclear Iran, the growth of science and technology, as well as the borrowing of the components desired by the government from the religion of Islam have been evident in the design of Iranian banknotes after the revolution, and their reflection can be seen in these works. The present research is based on the fundamental purpose, methodological and historical, and descriptive-analytic. The method of collecting information has been the library and field practices.

    Keywords: Islamic Revolution, reflection approach, Visual Culture Banknote Motifs
  • Naeem Amouri *, PARVIN KHALILI Pages 157-177
    Semiotics, as a research method in understanding the meanings, studies and analyzes the signs and their meanings. In this sense, social phenomena are not meaningful in themselves, but are embedded in a network of meanings and have a cultural context. Hariri (446-516 AH) is a pioneer of authority in Arabic literature. Pierre Giroux considers social signs as two types of identity and social customs. The present study has attempted to study the social cues in twenty elementary Hariri's empires based on the semiotic method, based on Pierre Giroux's theory. The findings of the study indicate that social semiotics has evolved into two categories of identity and social customs and has been reflected in various forms in terms of factors such as food, clothing, clothing, environment and moods, and so on. It expresses a variety of signs and attention to the socio-cultural conditions of society's dominant environment, as well as factors such as: the class divide between the upper and lower classes in food and clothing, the occupation, the cultural interplay between the persons of society by the characters in the stories. Paying attention to religious-belief aspects, reflecting social events and problems, applying signs of places, names, and titles to the topics discussed in Hariri officials have reflected. Research Methodology My descriptive analysis.
    Keywords: Prose, Social semiotics, Pierre Giroux, authorities, Hariri
  • Amin Saboori *, Ghorbanali Saboktakin Rizi Pages 179-196

    Socialization in professional groups is one of different types of sociability which refers to the process of learning roles, values, norms and skills related to profession or a social group. The aim of this study is to discover the professional socialization process of non-academic theater actors in the city of Tehran as a professional team. It also attempts to recognize the process through which a novice actor becomes a professional team member. Achieving this goal is followed through understanding "The story of becoming an actor" of interviewees under conducting Grounded Theory. Of all conditional/contextual categories, "the context of agreement" as core abstraction and among procedural/interactive categories, "experimenting heterogeneous" as a core category are employed. From the combination of these two categories, the ultimate central category was obtained: “Gaining experiment in the context of heterogeneous agreement”. This category represents a non-coherent and non-intended socialization which shows a falling and rising action towards professionalization. This process mainly happens through scattered experiences gained from more experienced people who appear on the way of non-academic casts.

    Keywords: Socialization, professional socialization, experimental acting, professional acting, non-academic actors
  • Sedigheh Alipour *, Mahbube Rahizadeh Pages 197-219
    Every human being lives with his ideals and aspirations. And that's the pointIt keeps hope alive. And it sustains life.Because the contemporary world is full of Concerns that lead the human soul to emptiness and depressionso thinking about the utopia canit is an escape from pain and a cure for despair. Poets have always been among those who present this thought well in their poetry. Shamloo, one of the contemporary poets who was a militant poet and suffered from social pain, dreamed of an ideal society.And his poem represents his dream.He is to describe his favorite society and achieve a global structureHe has paid attention to utopian theorists in the East and the West, such as Farabi and Thomas Moore. According to the study of this study, the most important ideological characteristics include the desire for happiness for human beings, the hope of saving society and the improvement of human relations with nature, man and God.Also, the structure of his utopian society consists of citizens whothey are aware of human knowledge and care about ethics and social security, Ownership has a public aspect to itand society is a healthy platform for the realization of justice and freedom.
    Keywords: Shamloo, Ideal Society, Elements, Farabi, Thomas Moore
  • Mohsen Mandegari * Pages 221-245

    English Ken Loach's film "I, Daniel Blake" is an English leftist filmmaker who won the Cannes Gold Palm prize. In this film, Ken Loach, while criticizing the eroding bureaucracy of the British social service system, deals with something larger than the administrative bureaucracy; he challenges neoliberalism in a highly poignant, influential political drama. In this study, we attempted to analyze social theories using the film's sociological theories, the last made by Loch. This paper, using two common approaches to film social analysis (reflection and shaping), shows that the film "I, Daniel Blake" is not an accurate "reflection" of British society and has some scribbles, but Ken Loch is aiming at "shaping" public opinion. His main focus was making this film successful. It has also been explained by the theory of "social realism" that, although the film is not an accurate reflection of the filmmaker's intended community, why the film's main character is believable to the viewer, and "I, Daniel Blake," has received critical acclaim. Has it been?

    Keywords: neo-liberalism, citizenship, I Daniel Blake, Ken Loach. Semiotics.The Sociology of Cinema, Representation
  • Ali Eta *, Iraj Etessam, Azadeh Shahcheraghi Pages 247-280

    Travel literature is among valuable and first-hand historical sources of every society that can serve research. During the Qajar era, which is a significant cultural, social and political periods and a turning point in Iran’s history, many travelers visited the country. After returning to their homelands, many of them wrote their journey memories. Apart from some content or methodological shortcomings, these written memories are valid historical documents that narrate Iranians’ traditions, lifestyle, social conditions, and administrative organization. The present research study seeks to investigate the narrative concept of “garden” from the perspective of Qajar texts and travelogues. It attempts to answer the following question: Is it possible to form the concept of “garden” through investigating narratives of Qajar travelogues and texts? The present study is qualitative in nature and historical-interpretive in purpose to figure out phenomena based on the meanings that people attach to them. The research strategy is narrative enquiry and in terms of form, the study can be classified as oral history. Results suggest that travelers’ views on “garden” can be classified into three forms of narratives: residential garden narrative, governmental gardens narratives, and recreational gardens narrative. The majority of historical documents pertain to the reign of Nasereddin Shah, while no travelogue was found from Mozafareddin Shah. Equally shared and found among all narratives is the importance of garden in that historical period. Most travelogues and texts confirm that during the Qajar era two thirds of Tehran comprised of large gardens that were mainly emphasis on Golestan Garden.

    Keywords: Garden, Narrative, Qajar, Tehran, Travel literature
  • Parivash Mirzaeyan *, Amin Banitalebi Pages 281-306

    This research peruses the main characters of the three story collections of "Shab neshini Ba shokoh", "Azadaran Bayal" and "Dandil" by Gholamhossein Saedi, based on the formative constructivism approach. The characteristics of main characters would be identified and analyzed considering the social and cultural conditions. This study indicates that there is an equivalence relationship between social events and the author's characterization. The author's collective awareness and worldview as a writer, psychiatrist and intellectual has caused the imaginary world of his stories to be full of characters, each of whom is a manifestation of social problems and shortcomings. The characteristics of the main characters in these three series of stories - which published right after The white revolution or the revolution of the king and abolition of the landlord-slave regime, reflect cultural and social issues.Issues such as lonely, psychotic, passive, and problematic characters in Saedi's stories point to problems caused by the lack of growth and dynamism of society. The contrast of tradition and modernity, poverty, illiteracy, authoritarian culture, and inefficient administrative structure are the most important factors that have influenced the Saedi's story characters.