جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "جمهوری خواهی" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «جمهوری خواهی» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی جمهوری خواهی در مقالات مجلات علمی
-
مقاله حاضر تلاشی است برای مطالعه درباره کتاب شهریار منجی:معنای شاهکار ماکیاوللی، اثر مایوریتسوی ویرولی استاد ایتالیایی علوم سیاسی در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا که انتشارات علمی و فرهنگی آن را در مجموعه اندیشه و اندیشه ورزان خود، در سال 1398 به چاپ رسانیده است. نویسندگان در مواجه نقدی خود با کتاب، تلاش کرده اند تا از مبنای روشی پدیدارشناسانه خاصی استفاده کنند. بر این اساس، و برپایه این باور بنیادین که، هر نقد/تفسیری درباره یک متن یا نظام فکری، با تجربه منتقد/مفسر از متن یا نظام فکری مورد مطالعه اش ارتباطی بنیادین دارد، به مطالعه درباره ساختار تجربه از منظری پدیدارشناختی روی آورده اند. بعد از این تلاش کرده اند تا متن ویرولی را براساس این مبنای روشی مورد بررسی قرار داده و این نکته را معلوم کنند که چطور، نویسنده کتاب، تمرکز خودش را بر باز سازماندهی معنای رساله ماکیاوللی بر پایه فهم تازه ای از شهریار به عنوان منجی قرار داده است.کلید واژگان: ماکیاوللی, پدیدارشناسی, شهریار منجی, جمهوری خواهیThe present article is an attempt to study the book "The Redeeming Prince": The Meaning of Machiavelli's Masterpiece”, by Maurizio Viroli, an Italian professor of political science at the US academia, which is published by Elmi va Farhangi Publication under their "collection of Thoughts and Thinkers" in 1398. In their critique of the book, the authors have tried to use the basis of a particular phenomenological method. Accordingly, and based on the fundamental belief that any critique/interpretation of a text or system of thought is fundamentally related to the critic/commentator's experience of the text or system of thought understudy, they have approached the study of the structure of experience from a phenomenological perspective. After this, they have tried to examine Viroli's text on the basis of this method and to find out how the author of the book has focused on reorganizing the meaning of Machiavelli's "The Prince" on the basis of a new understanding of the Idea of Prince as a redeemer.Keywords: Machiavelli, Phenomenology, the Redeeming Prince, Republicanism
-
این مقاله به معرفی و ارزیابی رساله الهیاتی-سیاسی اسپینوزا اختصاص دارد. این رساله یکی از گران سنگ ترین رسایل دوران روشنگری است و نمودار جدال قدیم و جدید در اروپای سده هفدهم است. رساله شامل هرمنوتیک تاریخی شریعت و تقریر فلسفه سیاسی جمهوری خواهانه اسپینوزا است. فصول الهیاتی این رساله و نیز فصول سیاسی آن حاوی مباحثی است که برای جامعه ایرانی درگیر مباحث سیاست دینی و دین سیاسی می تواند سودمند باشد. مطالعات اسپینوزایی در ایران در مقایسه با سنت های آنگلوساکسون، یهودی و فرانسوی چندان قابل توجه نبوده است. این مطالعات در قالب تالیف و ترجمه، در دهه 1390 جدی تر شده است. ترجمه رساله به قلم علی فردوسی در ایران فی نفسه کار سترگی است، اما نقدهایی نیز بر آن وارد است. به چند دلیل ترجمه دکتر فردوسی را نمی توان پایان راه دانست: زبان گاهی مغلق و نامانوس، یکسان نبودن معادل ها، جاافتادگی برخی جملات و کلمات، و خصوصا به علت تکیه صرف بر ترجمه انگلیسی سیلورتورن و ایزرایل و عدم مراجعه به متن لاتینی این رساله.کلید واژگان: اسپینوزا, رساله الهیاتی-سیاسی, الهیات سیاسی, فلسفه سیاسی, روشنگری, جمهوری خواهیThis article is dedicated to the evaluation of Spinoza’s TTP. TTP is one of the most valuable treatises of the Enlightenment and represents the controversy of the old and the new in seventeenth-century Europe. The treatise includes the historical hermeneutics of Scripture and represents Spinoza’s republican political philosophy. The theological chapters of TTP, as well as its political chapters, contain topics that can be useful to the Iranian society involved in religious politics and political religion. Spinozist studies in Iran have not been significant compared to Anglo-Saxon, Jewish, and French traditions. These studies in the form of authorship and translation have become more serious from 2010 onward. The translation of TTP by Ali Ferdowsi in Iran is a good endeavor in itself, but there are also criticisms. For several reasons, Ferdowsi’s translation cannot be considered the end of the road: abstruse and unfamiliar language, unequal equivalents, misplacement of some sentences and words, and especially exclusive reliance on Silverthorne-Israel translation and lack of direct reference to Latin and other versions of this treatise can be enumerated as the pitfalls.Keywords: political theology, Political Philosophy, Spinozism, Enlightenment, Republicanism
-
کوئنیتن اسکینر به همراه گروهی از نویسندگان و استادان جریان موسوم به مکتب کمبریج، در بازکاوی انتقادی تاریخ اندیشه اروپایی و بازنشر انتقادی متون کلاسیک اندیشه سیاسی مدرن نقش قابل توجهی داشته است. اسکینر با تلفیق رویکرد زمینه گرایانه و قصدگرایانه، در پژوهش های گسترده خود نشان می دهد که ارزشهای تثبیتشده در شیوه زندگی امروز و شیوه های تفکر ما درباره آن ارزشها، بازتاب مجموعه ای از گزینشهایی است که در زمانهای متفاوت و از میان امکان های تاریخی متفاوت صورت پذیرفته اند. یکی از حوزه های اصلی علاقه اسکینر، کاوش در ریشه های سنت جمهوری خواهی است. بررسی سرنوشت فکر سیاسی رومی و تحلیل ریشه های تاریخی نظریه نئورومی بخشی از پروژه بازشناسی سنت جمهوری خواهی انگیسی است که اسکینر توجه ویژه ای به آن مبذول داشته است. کتاب آزادی مقدم بر لیبرالیسم بخشی از سهم اسکینر در مطالعه نظریه نئورومی آزادی مدنی است. این مقاله در چهار قسمت به بازخوانی این کتاب می پردازد، و سنجش ابعادی از ترجمه فارسی و ابعادی از رویکرد خود اسکینر در قرائت فکر سیاسی و مفاهیم سیاسی در بستر تاریخ را دربرمی گیرد. پرسش اصلی این است که کوئنتین اسکینر به منزله مشهورترین متفکر جریان نوجمهوری خواهی تا چه اندازه ای از قلمرو «تاریخ نگاری» مفاهیم فلسفه سیاسی غرب فراتر رفته است؟ آیا وی یک «فیلسوف» سیاست است؟کلید واژگان: اندیشه سیاسی, کوئنتین اسکینر, جمهوری خواهی, نظریه نئورومی آزادی, سلطنت-طلبی, لیبرالیسمQuentin Skinner accompanied by a group of writers and professors of so called Cambridge School have had an undeniable role in critical rereading of history of European thought and reprinting some of the classical texts of modern political thought. Skinner in his enormous hermeneutical researches, linking the contextualist approach to the intentionalist view, shows that the established values of today life style and our thinking about that values reflecting a set of selections that we have made through the different historical times and possibilities. The contentious history of modern concept of liberty is such a case. Skinner puts the theory of civic liberty against the liberalism believing that the ideological triumph of liberalism in nineteen degraded the republican cause of liberty. The republican tradition is one of the Skinner`s fields of archeological rediscovery, and surveying the trajectory of Roman political thought and analyzing historical roots of neo-Roman theory of Liberty is a part of the project of rediscovering the English republican tradition. Then in a reductionary historicism, Skinner`s archeological hermeneutic is an English one, and his research program focused on the modern British history of liberty. His conservative archeology couldn’t go beyond a mere historiography of thought and it`s difficult to find in his project a critical position and also a philosophical examination in the field of politics. Skinner is a conservative Foucauldian.Keywords: political thought, republicanism, neo-Roman theory of liberty, monarchism, Liberalism, archeology
-
به جای تمسک به «امساک کیفری» به عنوان محدودیتی بر مطالبات سیری ناپذیر نظام حقوق کیفری، می-بایست بیانی ایجابی از اهداف اصلی حقوق کیفری را که نشانگر مکمل بودن امساک، یا تعدیل، با این اهداف است بسط و توسعه بخشید. می توان این کار را با توسعه مفهوم جمهوری خواهانه حقوق کیفری به عنوان حقوقی که شهروندان بر خودشان تحمیل می کنند انجام داد. قلمرو چنین حقوقی نسبتا محدود خواهد بود و شیوه ای از دادرسی کیفری و مجازات را ارائه خواهد داد که با تابعان خود، به جهت شهروند بودنشان، به طور محترمانه برخورد خواهد نمود.کلید واژگان: شهروندی, حقوق کیفری, تعدیل, امساک کیفری, جمهوری خواهی
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.