جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "رمان عامه پسند" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «رمان عامه پسند» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی رمان عامه پسند در مقالات مجلات علمی
-
این مقاله در صدد است تا به بازنمایی فضای مفهومی عشق در رمان های عامه پسند و ادبی دهه 80 بپردازد. چارچوب مفهومی پژوهش حاضر برگرفته از نظرات گیدنز، بک، بک-گرنشایم و باومن بوده است. همچنین با بهره گیری از نمونه گیری هدفمند چهار رمان ادبی (کافه نادری، چه کسی باور می کند رستم، ویران می آیی و رویای تبت) و رمان های عامه پسند (الهه شرقی، دالان بهشت، من او و پریچهر) برگزیده شده است. ملاک تقسیم رمان ها به ادبی و عامه پسند بر حسب تقسیم بندی حسن میرعابدینی از مشخصه های هر یک از انواع رمان بوده است. روش استفاده شده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بوده است که پس از استخراج مقوله های محوری مشخص گردید که داستان های عامه پسند، نماینده ای از عشق رمانتیک در جامعه بوده و در این رمان ها عشق حالتی از تقدس دارد؛ در حالی که رمان های ادبی نماینده ای از عشق سیال در جامعه هستند؛ در این رمان ها تشنگی عشق در تمام شخصیت های داستان حضور دارد. بر این اساس، نوع عشق در دو گونه ی رمان با هم متفاوت بوده و مفهومی از تحول عشق رمانتیک به عشق سیال فقط در یک گونه ی رمان، یعنی رمان های ادبی نفوذ کرده است. البته زنان داستان در هر دو گونه ی رمان به اندازه ی مردان قدرت داشته و همه ی رمان های عامه پسند و ادبی دهه-ی اخیر خوشبختی زن و مرد را در کنار یکدیگر نمایش می دهند.کلید واژگان: عشق, رمان ادبی, رمان عامه پسند, عشق سیال, عشق رمانتیکThe Conceptual Space of Love in Iranian Novels Popular and Literary in 80 Decade This article seeks to represent the conceptual space of love in popular and literary novels of the 1380s. The conceptual framework of the present study is based on the views of Giddens, Beck, Beck-Grenheim and Baumann. Using purposeful sampling chose four literary novels(Nader Cafe, Who Believes Rustam, You will come to ruin, and Tibetan Dream And popular novels (estern goddess, the corridor of paradise, me and you /and Parichar. The criterion of dividing novels into literary and popular was based on the works of Hassan Mirabedini. The method used in this study was qualitative content analysis. The results show Popular stories represented romantic love in the community In these novels, love has a state of holiness; While literary novels represent liquid love in society; In these novels the thirst for love is present in all the characters in the story. Accordingly, the type of love in the two novels is different The transformation of romantic love to liquid love was seen only in literary novels Women in both novels have as much power as men. All popular and literary novels of the last decade show the happiness of men and women together.Keywords: Love, literary romance, popular romance, liquid love, romantic love
-
در رمان عامه پسند ایرانی، زنان نقش موثری به عنوان نویسنده برعهده دارند و با خلق شخصیت های زنانه و شرح زندگی آنان، جلوه های زندگی زن ایرانی را منعکس می کنند. نقد زنانه با دو گرایش عمده به تحلیل نقش زن با توجه به جلوه های حضور زنان در اثر و نویسنده ی خلاق آن می پردازد. در گرایش نخست با تاکید بر متن، جایگاه و نقش زنان بررسی می شود و خوانش زنانه ی متن مهم است. در گرایش دوم خلاقیت نویسنده ی زن و زبان زنانه ارزیابی می شود. بررسی جلوه های زنانه در آثار نویسندگان زن علاوه بر این که دیدگاه خاص نویسنده را نشان می دهد، جایگاه زنان را در جامعه ی معاصر منعکس می کند. این مقاله به شیوه ای تحلیلی- توصیفی با انتخاب آثار برجسته ی نویسندگان متعددی همچون فهیمه رحیمی، نسرین ثامنی و فتانه حاج سید جوادی، آن ها را از دیدگاه جلوه های زنانه تحلیل می کند. یافته ها نشان می دهد که جلوه های زنانه، در دو سطح فرم و محتوا نقش زنان را در این آثار مشخص می کند و این نقش با توجه به دیدگاه فمینیستی در دو بخش جنسی و جنسیتی طبقه بندی می شود. پس از تعیین نقش زنان در این آثار به مقایسه ی آن با تفکرات و اندیشه های فمینیستی می پردازد و تفاوت نقش زنان را در این آثار مشخص می کند. نقش و جایگاه زنان در آثار پیشگفته، با تفاوتی عمده نوعی خودآگاهی زنانه را نشان می دهد که اغلب بر اطلاع از جایگاه متعارف زنان و انعکاس آن استوار است و هیچ تمایلی به سمت دیدگاه های افراطی فمینیستی مشاهده نمی شود.کلید واژگان: رمان عامه پسند, نقد زنانه, جلوه های زنانه, فهیمه رحیمی, نسرین ثامنی و فتانه حاج سید جوادیIn the Iranian popular novels, women play effective roles as authors and by creating female characters they can reflect women status. Feminist criticism come in two general kinds, analyzing the role of women through the manifestation of women and creative writers. The first division, or Gynocritics, on the bases of text, women status and roles were studied. The second division, or feministcritique, evaluates creativity and feminine language. This article analyzed the manifestations of women in various authors with outstanding selection of their works such as Fahimeh Rahimi, Narin Sameni and Fattane Haj Sayyedjavadi. After determining the role of woman in these works, the results were compaired with feminist views and the differences in these works were compared. These finding showed that the role of women in the afore mentioned works with the major difference establish the Iranian views which are often based on knowledge and reflection of known place of women. Finally, no tendency to the Extreme view of feminism was observed.Keywords: popular novel, Feminist criticism, Women’s manifestations, Fahimeh Rahimi, Narin Sameni, Fattane Haj Sayyedjavadi
-
مقاله حاضر بر کیفیت خوانش رمان های عاشقانه ی عامه پسند توسط زنان تمرکز دارد. رمان های عاشقانه ی عامه پسند، امروزه پرفروش-ترین بخش ادبیات داستانی در ایران هستند و نویسندگان، مخاطبان و موضوعات آنان اکثرا زنانه است. ادبیات رایج در جامعه شناسی ادبیات، به این ژانر ادبی توجهی نداشته و بر آن برچسب تخدیری و آگاهی کاذب زده است. اما گستردگی این نوع از رمان و تاثیرات عمده-ای که بر مخاطبان زن می گذارد، ایجاب می کند که به آن توجه شود. در این مقاله، که با توجه به تحقیق جنیس ردوی در انگلستان بر روی خوانندگان زن رمان های عاشقانه صورت گرفته است، نحوه ی آشنایی خوانندگان زن با این رمان ها و چگونگی امر خوانش در بین آن ها مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است تا کیفیت خوانش بر اساس نحوه ی اشتغال و سن خوانندگان دسته بندی شود. جامعه ی نمونه پژوهش، خریداران رمان های عاشقانه در شهر کتاب بوده و روش جمع آوری داده ها مصاحبه است.
کلید واژگان: کیفیت خوانش, رمان عاشقانه, مخاطب شناسی, زنان, رمان عامه پسندThe present paper is focusing on the quality of reading of popular romance novels by women. The popular romance novels are today the best seller's part of narrative literature in Iran and their authors, readers and motifs are mainly female. The prevailing literature in the sociology of literature has not paid attention to this literary genre and this type has been hallmarked as a narcotizing genre and a rather false knowledge. However, the broadness of this type of novel and their main impacts on female readers make it necessary to study them closely. The studies of this paper which have been conducted based on a research made by Janice Radway in the UK on female readers of romance novels investigates the method of familiarity of women with these types of novels and their quality of reading. Also efforts have been made to study the quality of reading by the type of reader's employment and age. The purchasers of romance novels in Book City were brought in to conduct the research, applying “interview” as the method of data collection.
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.