به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "روایت شناسی" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «روایت شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • صدرالدین طاهری*، احمد مصطفوی

    وابستگی کامل به تعامل انسانی، بازی ویدیویی را از سایر رسانه های روایتگر متفاوت ساخته است. دو نظرگاه اصلی درباره ی روایت شناسی بازی ویدیویی، دیدگاه روایت گرایانه و دیدگاه بازی گرایانه هستند که اولی بر وجود روایت و لزوم وجود آن در بازی های ویدیویی تاکید دارد و دومی بین بازی و روایت ادبی تمایز بنیادینی می نهد. هدف اصلی این پژوهش بررسی مهم ترین دیدگاه ها و چالش های رایج در باب روایت شناسی بازی های ویدیویی و همچنین تشریح روایت بازی خدای جنگ 2018 بر اساس دیدگاه های مورد بررسی است. تالیف این مقاله در حوزه ی روایت شناسی با رویکرد تحلیلی تطبیقی و با هدف توسعه ای صورت پذیرفته و یافته های کیفی آن به شیوه اسنادی داده اندوزی شده اند و در مورد بازی مذکور به کار گرفته شده اند. در راستای تحقق هدف پژوهش دو نظرگاه اصلی درباره ی روایت شناسی بازی ویدیویی نقد و بررسی شده اند؛ و پس از آن سه تقسیم بندی از انواع روایت در بازی ها وارسی شده، و روایت بازی خدای جنگ براساس هر کدام تشریح شده است. در نهایت با جمع بندی ملاحظات مذکور در این مقاله شمایی کلی از روایت شناسی بازی های ویدیویی ترسیم گردیده است.

    کلید واژگان: روایت شناسی, بازی ویدئویی, روایت گرایی, بازی گرایی, خدای جنگ
    Sadreddin Taheri *, Ahmad Mostafavi

    Full dependency on human interaction, has made video game different from other narrative media. Two major viewpoints on narratology of video game are: Narratological and Ludological; The first one emphasizes the importance of narration and the necessity of its existence in video games, and the latter puts a fundamental distinction between video game and the literary narrative. The main purpose of this research is to review and compare the most important challenges and perspectives on the issue of narratology in video games and also to dissect the narrative of the game “God of War 2018” based on the examined perspectives. The research was enforced by a comparative-analytical method, whose qualitative data were compiled in a documentary manner with theoretical framework of narratology as its basis. In order to achieve the goal of the research two main points of view on video game narrative were deliberated and thereafter three categorizations of video game narrative were scrutinized and God of War’s narrative was reconciled with each of them. With all that the article shows a holistic scheme of video game narrative, plus using it on a specific game..

    Keywords: Narratology, Video Game, Marie-Laure Ryan, Henry Jenkins, Jakub Majewski, God of war
  • نادر امیری*، فراز یاوری

    تبلیغات تلویزیونی، به عنوان محصولی فرهنگی با طیف وسیعی از مخاطبان می تواند به عنوان متنی ایدیولوژیک مورد تحلیل قرار گیرد. از طرفی این آثار تصویری، برای جذب مخاطب بیشتر باید انواعمحدودیت ها و ممنوعیت ها را رعایت کند و از طرف دیگر، برای تغییر سبک زندگی مخاطبان وتشویق آن ها به مصرف کالای مورد نظرشان، باید هدف تغییر جامعه را دنبال کند. این پژوهش در نظردارد با الهام از روش خاص ریچارد سایمون، و البته جرح و تعدیل و بسط آن، به تحلیل تبلیغات تلویزیونی شبکه های سراسری در تابستان 99 بپردازد. از میان تمام تبلیغات، بنا بر پیش فرض هایروش شناختی تحقیق، تعدادی از آن ها برای ارایه یک روایت معنی دار انتخاب شده و مورد تحلیل قرارمی گیرند. در این روش نقش های مشتری، کالا و بازیگر سه نقش اصلی هستند که در این مقاله به تحلیل حضور نقش بازیگر در تبلیغات، به صورتی کاربردی پرداخته می شود. همچنین در نظر داریم در کنار تحلیل مطالعه موردی پژوهش، انواع حضور بازیگر و طبقه بندی آن را، به عنوان هدفی فرعی دنبال کنیم.

    کلید واژگان: تبلیغات تلویزیونی, رسانه, روایت شناسی, بازیگر تبلیغات, نظریه ادبی
    Nader Amiri *, Faraz Yavari

    Television advertising, as a cultural product with a wide range of audiences, can be analyzed as an ideological text. On the one hand, to attract more audiences, these visual works must observe all kinds of restrictions and prohibitions, and on the other hand, to change the lifestyle of the audience and encourage them to consume their desired product, it must pursue the goal of changing society. Inspired by the special method of Richard Simon, and of course its modification and expansion, this study intends to analyze the television commercials of the national networks in the summer of 2020. From all the advertisements, according to the methodological presuppositions of the research, some of them are selected and analyzed to present a meaningful narrative. In this method, customer, product, and Commercial Advertisement Player are the three main roles that in this study, the presence of Commercial Advertisement Player role in advertising analyzed practically. In addition to analyzing the case study of the research, we also intend to pursue the types of Commercial Advertisement Player''s presence and its classification as a sub-objective.

    Keywords: TV commercials, Media, Narratology, Commercial Advertisement Player, Literary Theory
  • محسن گودرزی*، محسن شاکری نژاد

    این مقاله به دنبال معرفی، نقد و ارزیابی شکلی و محتوایی کتاب سواد روایت اثر اچ. پورتر ابوت است. برای این منظور ابتدا در مقدمه تعریفی از روایت و روایت شناسی، شرح مختصری از تاریخ روایت و چرایی انتخاب این کتاب برای نقد و ارزیابی ارایه می شود. در ادامه از دو منظر اصلی شکلی و محتوایی نقد و ارزیابی کتاب انجام می شود. در ارزیابی شکلی، روانی قلم نویسنده، شیوایی ترجمه آن، شکل ظاهری کتاب، ویراستاری و متغیرهایی از این دست بررسی می شود. همچنین در ارزیابی محتوایی کتاب، روش نویسنده در نگارش، پیوندهای فکری نویسنده با رویکردهای مختلف نظری و نقاط قوت و ضعف موضوعات و مباحث طرح شده در کتاب مدنظر قرار می گیرد. کتاب سواد روایت با قلمی روان و ترجمه ای مناسب، با استفاده از روشی استقرایی و متاثر از سنت های مشخص ساختارگرایی و پساساختارگرایی، اثری ارزشمند در حوزه روایت شناسی است. این کتاب می تواند نقش موثری در شکل دهی چارچوب های تحلیل روایی در جامعه علمی کشور داشته باشد. همچنین این اثر می تواند مسئله روایت را از سطح نخبگان جامعه به سطح مخاطبان عام بکشاند و دغدغه روایت و روایت شناسی را همه گیر سازد.

    کلید واژگان: کتاب سواد روایت, روایت شناسی, ساختارگرایی, پساساختارگرایی, روش استقرایی
    Mohsen Goudarzi *, Mohsen Shakerinejad

    This paper introduces the book Savad-e Revayat and analyses it based on form and content. First of all, definition of narration and narratology, brief review of narration history and the reason of selecting this book for analyzing has been presented in the introduction. Reviewing the history of narration will be helpful for understanding the importance and reasoning of analyzing this book. After that, in the formic analyzing, eloquence of the book, Persian translation quality, book’s appearance, editing and other formic characters have been analyzed. Also, in the content analyzing, the author’s method in theoretical arguments, different theory frameworks of the book, and the strengths and weaknesses of the content have been investigated. Savad-e Revayat has good suitable writing and translation. The book has been used inductive method and both structuralism and poststructuralism frameworks. Therefore, Savad-e Revayat is worthy and valuable in the field of narratology. This book should play significant role in narration analysis in Iranian academia. Furthermore, Savad-e Revayat could transfer the matters of narration and narratology from elites to public.

    Keywords: Savad-e Revayat, Narratology, Structuralism, Poststructuralism, inductive method
  • اکبر صمدی نیا*، فردوس آقاگل زاده

    روایت های کهن، سال ها در میان مردم زندگی کرده اند و در طی قرن ها دوام آورده اند. این روایت ها، گاه به صورت شفاهی و گاه به صورت نوشتار، از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند؛ اما شفاهی بودن و شنیداری بودن از شاخص های همیشگی این روایت ها بوده است. روایت ها و داستان های امروزی که در رسانه ها تولید و پخش می شود، به جز اندکی، ماندگاری روایت های کهن را ندارند. شناخت تک تک عناصر این روایت ها به ما امکان می دهد بتوانیم ساختار روایت هایمان را به روز کنیم و در یابیم که هر روایت باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند ماندگار شود. همچنین بشناسیم که شکل گیری هر روایت از کجا شروع و به کجا ختم می شود و روایت، چه زیرساخت ها و مشخصه های اصلی و فرعی دارد. برای انجام این پژوهش از روش تحلیل کیفی استفاده شده است. تحلیل روایت، رویکردی تحلیلی در روش کیفی است. در این پژوهش، ساختار روایت تالشی منطقه گیلان به نام «لدوبه»از منظر ساختار دراماتیک بررسی و پژوهش شده است تا بتوان بر اساس این کنکاش، الگویی برای نوشتن در رادیو و بر مبنای ساختارشناسی روایت ارائه کرد.

    کلید واژگان: روایت, روایت شناسی, ساختارگرایی, ساختار روایت, روایت های کهن, منظومه لدوبه
    Akbar Samadinia *, Ferdos Aghagolzadeh

    Archaic narratives have lived among people and endured through ages. These narratives either verbal or scripted have been transferred by one generation to another. But being auditory & verbal has been regarded as an all-time feature for them. Recent Narratives & stories which are being produced in media & broadcasted do not have the persistence of archaic ones except a few. Recognition of each element of these narratives individually provides us the possibility of updating the structure of our narratives and consequently we recognize the features which make a narrative to become persisting through time. To achieve our goal, we have applied qualitative analysis methodology. Narrative analysis is analytical approach in qualitative analysis. In this research Narratology of Ledube has been studied from dramatic structure point of view in order to present a model for radio scripting based on Narratology.

    Keywords: Archaic Narrative, Ledube, Narratology, Narrative’s Structure, Structuralism, Today's Media
  • روزبه مرادی *، بهمن زندی، مریم سادات غیاثیان
    ادبیات بومی دارای ویژگی های خاصی است که درواقع خواسته ها و آرمان های مردم یک بوم را در کنار فرهنگ و آداب ورسومشان ترسیم می کند. نگارندگان در این مقاله به صورت تطبیقی به دنبال بررسی آن شرایط فرهنگی و اجتماعی و چگونگی انعکاس آن در آثار روانی پور و پیرزاد هستند. درواقع به دنبال آن هستیم تا از طریق تطبیق بازنمودهای فرهنگی و هنجارهای اجتماعی در آثار این دو، مسئله زیست بوم و جهان بینی های زنانه را تبیین نماییم. هر دو نویسنده در داستان هایشان موفق شده اند تا با تکیه بر روایتی بوم گرا در مسیری گام بردارند که در جهت کشف و آشکارگی هویت زنانه و آسیب پذیری و تنهایی آنان در یک جامعه مردسالار هست. علیرغم اینکه هر دو نویسنده از محیط جنوب برخاسته اند، اما روانی پور بهتر به بازنمایی بومی گرایی در آثارش پرداخته است درحالی که نگاه و رویکرد پیرزاد به محیط و زیست بوم خود به مثابه یک ناظر بی طرف است. بااین وجود هر دو نویسنده ضمن درک شرایط سخت جامعه مردسالارانه شان، تلاش کرده اند تا بر اساس مولفه هایی که ادبیات در اختیار آنان قرار می دهد، از عناصر حیاتی جامعه گذر کرده و به خلق مناسبت هایی دست بزنند که تنها از طریق زبان ادبی قادر به آفرینش آن هستند.
    کلید واژگان: جامعه شناسی ادبیات, روایت شناسی, زیست بوم, جهان بینی زنانه, منیرو روانی پور, زویا پیرزاد
  • مسروره مختاری*

    روایت شناسی رویکردی نو در مطالعه ادبیات داستانی است و درپی یافتن دستور زبان داستان، کشف زبان روایت، نظام حاکم بر انواع روایی، و ساختار آن هاست. نظریه روایت در دهه اخیر در مطالعه انواع مختلف ادبی با اقبال قابل تاملی مواجه بوده است. جستار حاضر، با مطالعه موردی در الگوی ارائه شده در قالب 31 خویش کاری و هفت کنش گر ارائه شده در کتاب ریخت شناسی قصه های پریان اثر ولادیمیر پراپ، پژوهش های انجام شده را، اعم از پایان نامه و مقاله، با رویکرد تحلیلی بررسی کرده است و آسیب هایی را که از ره گذر کاربست این نظریه متوجه تحقیق ها و پژوهش های انجام شده بوده است، از نظرگاه تطابق یا عدم تطابق نظریه با متن، عدم درک درست از روایت، و... مطالعه کرده است. حاصل پژوهش نشان می دهد اگرچه نظریه پراپ در حوزه متون روایی با زیرساخت عامیانه (فولکلوریک) یکی از مهم ترین تلاش هایی است که تاکنون برای فهم کارکردها در ادبیات داستانی انجام گرفته است، لازم است متناسب با متن و با توجه به مقتضیات جامعه موردمطالعه جرح وتعدیل هایی در الگوی ارائه شده صورت گیرد. حاصل سخن این که بومی سازی این نظریه و نظریه های مشابه در حوزه روایت شناسی از ضروریات پژوهش در متون داستانی روایی است و بدون توجه به این امر بسیاری از تحقیقات و پژوهش های انجام شده ازنظر صحت یا سقم نتایج به دست آمده با تردید و ابهام های متعددی همراه خواهد بود.

    کلید واژگان: آسیب شناسی روایت, روایت شناسی, نقد روایی, ولادیمیر پراپ
    Masroureh Mokhtari *

    Narratology is a new approach to study fiction, and it tries to find out the structure of the story, discover the narrative language, the system governing narrative types and their structures. In the recent decade, the Narration Theory has received a considerable attention in studying different kinds of literary genres. The present research is a case study with the suggested model in the form of 31 functions and 7 characters presented in the book named "Morphology of Fairy Tales" by Vladimir Propp; the conducted researches such as theses and articles with an analytic approach have been studied and those damages which have caused by using this theory to the conducted researches have been investigated considering the compatibility or incompatibility of the theory with the text, misunderstanding of narration, and so on. The result of the research indicates that although Propp's theory in the field of narrative texts holding Folkloric infrastructure has been one of the main attempts to understand the usage of functions in fiction, it is necessary to make some changes in the suggested model regarding the text and the requirements of studied society. It can be concluded that customizing this theory and other similar theories in Narratology is a necessity for doing researches on narrative fiction texts, and without taking these considerations into accounts, most of the conducted researches are ambiguous regarding the validity of their results.

    Keywords: Narration Pathology, Narratology, Narrative Criticism, Vladimir Propp
  • هادی یاوری*
    کتاب جستارهایی درباب نظریه روایت و روایت شناسی (حری، 1392) که دربردارنده هفت مقاله ترجمه ای و سه مقاله تالیفی است، با هدف ارائه منسجم و هدفمند مهم ترین جنبه های نظریه ]عمومی[ روایت و ارائه تحلیل های روایی مناسبی از متون فارسی برای استفاده هرچه بهتر فارسی زبانان علاقه مند به این حوزه ترجمه و تالیف شده است. در نوشتار حاضر به ارزیابی جنبه های مختلفی از این متن پرداخته ایم و با تکیه بر شواهد فراوان نشان دادیم که این کتاب از جنبه های مختلف کیفیت معادل گزینی و ترجمه؛ مسائل زبانی، ابعاد صوری، مستندسازی و همچنین کیفیت مقالات تالیفی ایراد و خطاهای زیادی دارد و چنان چه به لحاظ صوری و محتوایی نظم ونسق و انسجام بیابد و با افزودن مقالات ترجمه ای دیگر و مقالات تالیفی سنجیده تر تجدید چاپ شود، ممکن است بتواند برخی نیازهای مخاطبان عام روایت شناسی را برطرف کند و یا به عنوان منبعی کمک درسی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان: روایت شناسی, نقد ترجمه, جستارهایی در باب نظریه روایت و روایت شناسی
    Hadi Yavari *
    Essays on Narrative Theory and Narratology (Horry, 2013) contains seven translated and three compiled essays and it is translated and written in order to present the most important aspects of general theory of narrative, in a coherent and purposeful manner, to present appropriate narrative analysis from Persian texts for those Persians who are interested in narratology. In this essay I evaluate various aspects of the book, and relying on sufficient evidences like: quality of equivalents and translations, grammatical matters, formal aspects, citations, and quality of compiled essays, I show that this book has many faults and errors. And if it is revised in terms of form and content, and enriched with extra useful translated and compiled essays, it could meet some needs of general audience of narratology or be introduced as a textbook.
    Keywords: narratology, translation criticism, Essays on Narrative Theory, Narratology
  • محمد مهدی اردبیلی *، سمیرا رشیدپور
    روایت شناسی، علمی نوپاست که در دهه شصت قرن بیستم توسط نظریه پردازانی همچون ژرار ژنت و تزوتان تودورف ایجاد شد. این علم به طور مشخص به روش شناسی ساختار و روش روایت می پردازد و به طور عمده حوزه عملکردش ادبیات است. از سوی دیگر، پدیدارشناسی روح هگل یکی از بزرگ ترین آثار تاریخ فلسفه است که در آن، هگل به تعبیری، تمام دقایق و مراتب اندیشه و تاریخ بشری را بررسی کرده و همه آنها را به نحوی دیالکتیکی در بطن روح جای می دهد. موضوع این کتاب در یک کلام، همان گونه که از عنوانش پیداست، داستان پدیدار شدن روح است. در بیش از دو قرنی که از انتشار این کتاب می گذرد، شرح ها و تفسیرهای متعدد و متنوعی در حوزه های مختلف درباره آن نوشته شده است.
    مقاله حاضر تلاش می کند تا صرف نظر از مباحث فلسفی و محتوایی، تمرکز خود را بر نوع پیشروی روایت و منطق حاکم بر آن معطوف کند و در نتیجه بتواند دست کم طرحی از چگونگی روایت شناسی وجوهی از پدیدارشناسی روح هگل و روش روایت گری این کتاب ترسیم کند. در نتیجه، این مقاله با تکیه بر تقسیم بندی های روایت شناختی، اثر هگل را از سه منظر راوی، روایت شنو (مخاطب) و روایت گری بررسی می کند و در هر مرحله نیز نشان می دهد که هگل افزون بر ابداعات متعدد و تعیین کننده فلسفی، چگونه و از چه لحاظی در زمینه روایت شناختی نیز دست به ابداعاتی خلاقانه، منحصربه فرد و حتی گاهی بی سابقه در تاریخ روایت بشری زده است.
    کلید واژگان: پدیدارشناسی روح, روش شناسی, روایت شناسی, روایت گری, دیالکتیک, زمان
  • علیرضا محمدی کله سر
    مقاله حاضر با تحلیل نسبت روایت شناسی ساختارگرا و مطالعات میان رشته ای در پی پاسخ دادن به این پرسش ها است که چه عواملی در روی آوری روایت شناسی به میان رشتگی موثر بوده است و این چرخش را باید برآمده از امکانی در روایت دانست یا ضرورتی روش شناختی؟ حرکت به سوی میان رشتگی را نه تنها در گرایش های جدید روایت شناسی بلکه در تغییرات روی داده در نظریه های روایت شناسان ساختارگرا نیز می توان پی گرفت. ازاین رو نوشتار حاضر، ریشه های این حرکت را در انتقادات و اصلاحات انجام شده بر مهم ترین نظریه های این حوزه تا اوایل دهه 1970 پی خواهد گرفت. با دنبال کردن سیر نظریه های روایت شناسان ساختارگرا می توان شاهد نوعی گسست آرام از ایده استقلال و خودبسندگی ادبیات و تمایل به سایر رشته ها برای تحلیل روایت بود. موثرترین عوامل این تغییرات عبارتند از: توجه به نقش مولفه های فرهنگی، و فرایند خوانش (حضور خواننده) در درک ساختار روایی. این ملاحظات، نتایجی را برای روایت شناسی به همراه داشته است؛ نخست اینکه اهداف کلان روایت شناسی را از بررسی ویژگی های متنی به بررسی فرایند خوانش و درک روایت تغییر داد، و دوم اینکه پای رشته ها و حوزه های مرتبط با فرهنگ و مطالعات ذهن را نیز به روایت شناسی گشود.
    کلید واژگان: مطالعات میان رشته ای, روایت شناسی, ساختارگرایی, ادبیات, فرهنگ, خوانش
    A. Mohammadi Kalesar
    The aim of this paper is to investigate the relationship between structural narratology and interdisciplinary studies. We will try to answer two main questions: What factors have been effective in narratology’s orientation toward interdisciplinary studies? Is this tendency the result of a possibility in narration or a methodological necessity? The movement of narratology to interdisciplinary is observable not only in new narratological tendencies but also in changes in structural theories. Therefore, this article will trace the roots of this tendency in the revises and critiques of these theories until 1970s. By tracing these changes it can be realized that the theories of structural narrotology have broken with idea of independence and self-sufficiency of literature and embraced other disciplines. The main factors in these changes are: attention to cultural elements and reading process in the perception of narrative structure. These considerations have been accompanied by some results; first, the main targets of narratology changed from investigating textual properties to reading and understanding the narration process; second, some disciplines and fields related to culture and mind studies found their way into narratology.
    Keywords: Interdisciplinary studies, narratology, structuralism, literature, culture, reading
  • جمال محمدی*، جمیل ناصری
    این پژوهش به دنبال واکاوی این مسئله است که زنان زندگی اجتماعی خود را چگونه در ادبیات روایت کرده-اند. روایت هر فرد از زندگی خود اساسا حاوی مولفه های اصلی شکل دهنده هویت شخصی و تجربه زیسته او است و هویت شخصی و تجربه زیسته فرد بسته به متغیر جنسیت تفاوت می پذیرد، طوری که می توان از مقوله تجربه مردانه/ زنانه سخن گفت. در این پژوهش واکاوی تجربه زنانه در ادبیات با تکیه بر آرای گیدنز در باب روایت هویت شخصی صورت گرفته است. روش کیفی مورد استفاده تحلیل روایت است. نتایج تحقیق نشان می دهد که به رغم یاس مفرط حاکم بر اشعار او، وی تحقق تجربه ای انسانی تر از زندگی برای زنان و رهایی آنها از الزامات و قواعد سرکوبگر جامعه مردسالار را امکان پذیر می داند و مایه هایی قوی از امید به واگشایی امکان ها و روزنه ها در آینده در لایه های مضمر اشعار او نهفته است. آن گونه که از اشعار او برمی آید، فضای شهری نقشی موثر در فرودست کردن جایگاه زنان داشته و محل بازتولید سلطه ی حاکم بر آنان است. از دید وی شهر فضایی است که با تولید و تکثیر نگاهی جنسی به زنان، آنان را به سوی پذیرش نقش های انفعالی سوق داده و مانع از رشد توانایی ها و بروز استعدادهای آنان گشته است. بدین ترتیب، حالتی از عدم اعتمادبه نفس در زنان پدیدار گشته که سبب شده آنان در پیمودن راه های پیشرفت متکی به مردان گردند.
    کلید واژگان: تجربه زنانه, هویت شخصی, رابطه ناب, روایت شناسی
    Jamal Mohamadi*, Jamil Naseri
    This article attempts to interpret the lived experiences of women as narrated in literary texts. Any individual’s narration of his/her own life conveys the basic elements constituting his/her self- identity and lived experiences and these two change in terms of a variable called gender, so that we can talk of a category named feminine/masculine experience. In this research, the interpretation of feminine experiences in literary texts is theoretically based on Giddens ideas about self-identity, and methodologically based on using a qualitative method named narrative analysis. The findings show that in Foroug poems, despite a dominant shadow of disappointment, there are multiple signs of social hope and utopist ideas about women,s redemption from dominant patriarchy cultures and constraints. In her poems, urban space is conceptualized as a factor which has a key role in subordinating women and reproducing their subordinate situation.
    Keywords: lived experiences, self, identity, feminine experiences, narrative analysis, subordinate situation
  • مریم بورانی فراهانی*
    مهمترین هدف این پژوهش، بررسی نقش ارتباطات غیرکلامی در انتقال ایدئولوژی رسانه ای مانند شبکه بی بی سی فارسی است. اینکه این هدف تا چه حد همگام با ملاحظات و ویژگی های فرهنگی مخاطب ایرانی این رسانه بوده است. پژوهش حاضر از طریق روش شناسی کیفی، بررسی نشانه شناختی و روایت شناختی، مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش تعداد 60 خبر از گزارش های خبری شبکه تلویزیونی بی بی سی در بازه زمانی دو ماهه (بهمن و اسفند سال 1389) انجام گرفته است.
    نتایج نشان می دهد؛ ارتباط غیرکلامی (ویژگی های زبان بدن، لباس و مو، تصاویر) در انتقال پیام، ارتباط کلامی را همراهی میکند و این فرایند، با توجه به ویژگی های فرهنگی مخاطبان صورت میگیرد؛ داستانهای خبری اغلب چندروایتی هستند و پایان آنها بین دو نتیجه تلخ در نوسان است.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, ارتباط کلامی و غیرکلامی, روایت شناسی, شبکه فارسی زبان
    Maryam Burqani Farahani*
    This article aims to study the role of non-verbal communications in conveying the BBC Persian Channel’s media ideology. Furthermore, it aims to explore the extent to which this goal is compatible with Iranian audience’s cultural attributes and considerations. Semiotics and narratology are the two qualitative methodologies used in this research. Samples included 60 pieces of news broadcast from the BBC Persian during Bahman and Esfand (Persian months). The findings indicate that non-verbal communication (body language, dressing, hairstyle, images) reinforces verbal communication, and this is done based on the audience’s cultural attributes. News stories are often multi-narrative, fluctuating between two sad-endings.
    Keywords: Semiotics, Verbal, Non, Verbal Communication, Narratology, Persian Language Channel
  • فریده داودی مقدم*، زهرا ملک زاده
    در سال های اخیر، در عرصه ی ادبیات کودکان و نوجوان برای پیام رسانی مفاهیم ارزشمند تعالیم امام رضا (ع)، کتاب های متعددی در قالب شعر یا داستان سروده و نگاشته شده است. این اثرها در رده ی سنی کودکان بیشتر و ماهرانه تر پرداخته شده و در رده ی نوجوانان به جز آثار معدودی، شاهد خلق ادبیات داستانی مناسب شامل پیرنگ و عناصر داستانی قوی و روایت های هنرمندانه نیستیم. با توجه به اهمیت این نوع ادبی در ادبیات کودکان و نوجوانان، نویسندگان و اندیشمندان این عرصه باید بکوشند، با تالیف و نقد آثار فاخر و ارزشمند در انتقال فرهنگ رضوی سهم بسزایی داشته باشند. این پژوهش در راستای اهداف فوق به نقد روایت شناسانه ی دو داستان مربوط به رده ی سنی نوجوانان، داستان های ماه غریب من و میهمان طوس می پردازد و ضمن بیان مختصری از مبانی نظری روایت شناسی، بیشتر بر اساس نظریه های ریمون کنان و نیکولایوا، نظریه پرداز ادبیات کودک و نوجوان، برخی از نکته های کلیدی را در این باب طرح، نقد و تحلیل می کند. با این امید که گامی کوچک در معرفی فرهنگ عظیم رضوی برداشته شده باشد.
    کلید واژگان: امام رضا (ع), ماه غریب من, میهمان طوس, روایت شناسی, نیکولایوا, ریمون کنان
    Davoodi Moghadam Farideh*, Zahra Malekzade
    In recent years, in the field of children and youth literature for communication of valuable conceptions of Imam Reza’s advices (peace be upon him), various works in the form of poem and story has been composed or written. These works in the age class of child has been proceed more and skillfully and in age class of youth except in some limited works, witnessed not so much the creation of suitable literary telling such as Pirang and forceful anecdotal components and artistic narratives. With the attention to the importance of this kind of literary in children and youth literature, the writers and scholars should try to deserve outstanding role in this fields by compiling and criticizing the rich and precious works in conveying of Razavi Culture. This research in direction of the said objectives practiced the narratological criticism of two stories relating to the age class of youth, the stories of Mah-e Gharib-e Man and Mihman-e Toos and while brief explanation of the theoretical principles of narration making, more on the base of the theories of Ramone Kenan and Nikolayev, the theoretician of the children and youth literature, some cardinal points in this matter has been planned, criticized and analyzed. In this hope that to step the small pace in introducing the great culture of Razavi.
    Keywords: Imam Reza (peace be upon him), Mah, e Ghrib, e Man, Mihman, e Toos, Narratology, Nikolayev, Ramone Kenan
  • حسین پاینده

    هدف از این مقاله، ارائه قرائتی نقادانه از پنجمین رمان نویسنده معاصر انگلیسی ایان مکیوئین، با عنوان سگهای سیاه 1992، است. فرض بنیادین مقاله حاضر این است که منتقدان ادبی غالبا نگرشهای نادرستی را به مکیوئین و آثارش انتساب داده اند، به گونه ای که تاملات تفکر برانگیز وی در خصوص مسائل فرهنگی غالبا مورد بی توجهی قرار گرفته است. این بی توجهی ریشه در دیدگاهی کلیشه ای دارد که بر حسب آن گویا بن مایه همه آثار مکیوئین خشونت است و داستانهایش در مجموع معرف شخصیتهایی تنفرانگیز و جامعه ستیز هستند. بر این اساس، چنین تلقی شده است که خواندن داستانهای مکیوئین موجب تشویق و نگرانی خواننده است. در مخالفت با این تلقی نادرست و با این استدلال که هدف مکیوئین از نگارش داستانهایش کالبدشکافی و نقد فرهنگ معاصر است، در مقاله حاضر رمان سگهای سیاه به منزله متنی مورد قرائت قرار گرفته است که دیدگاهی ادبی در خصوص مباحث فرهنگی ارائه می دهد. به اعتقاد نگارنده، ساختار روایتی این رمان، واجد اهمیتی بنیانی در درک معانی مستتر در آن است. به همین سبب، با استناد به مفاهیم و اصطلاحات روایت شناسانه ای که ژرار ژنت و شلامیت ریمون کنان در نظریه های خویش مطرح کرده اند، پیچیدگی گفتمانهای روایتی رمان مکیوئین و مشابهتهای مضمونی ای که به اجزای آن وحدت می بخشند مورد بررسی قرار گرفته است. بر پایه این قرائت، در پایان مقاله نتیجه گرفته شده است که دیدگاه های این رمان نویس توانا در مباحث فرهنگی جاری، وی را به منتقد سرسخت زمانه ما تبدیل کرده است.

    کلید واژگان: داستان در داستان, راوی برون رویداد, راوی درون رویداد, راوی همداستان, روایت شناسی, کانونی سازی چندگانه درونی
    Hoseyn Payandeh

    This paper aims to offer a critical reading of the contemporary English author Ian McEwan’s fifth novel entitled Black Dogs (1992). I postulate that literary critics have frequently read his fiction for what it is not. As such, McEwan’s thought-provoking engagement with cultural questions has more often than not gone unexamined owing to a critical blueprint that, reducing his oeuvre to the topoi of violence, or to a gallery of obnoxious characters branded as psychopaths, typecasts him as a writer of disturbing, salacious fiction. Arguing that McEwan writes to dissect and criticise contemporary cul-ture, I offer a reading of his novel as a literary intervention into a cultural debate. I argue that of cru-cial importance in McEwan’s novel is the question of the narrative structure through which the differ-ent segments of Black Dogs are recounted. Drawing on the narratological concepts and terminology in-troduced in the works of Gerard Genette and Shlomith Rimmon-Kenan, I examine the complexities of the narrative discourses of McEwan’s novel and its interlinking thematic analogies. Based on this read-ing, I conclude that McEwan’s intervention in the ongoing cultural debates of today makes of him a se-vere critic of our time.

    Keywords: narratology, Extradiegetic, Intradiegetic, Homodiegetic, Multiple Internal Focalisation, Mise en Abyme
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال