به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سلفی گری » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سلفی گری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عباس جعفری نیا، محسن مرادیان، نادر ترکاشوند*

    یکی از مهم ترین رویدادهای فکری در جهان اسلام ظهور اندیشه سلفی گری است. این جریان به عنوان یک نظام (اعتقادی، مذهبی) هویتی خاص دارد، که با دوقطبی کردن جهان اسلام می تواند ضمن مخدوش کردن وحدت اسلامی، ثبات جوامع اسلامی را برهم زده و از این طریق امنیت کشورهای اسلامی را با چالش مواجه کند. در این میان، عراق با موقعیت حساس و وابستگی های متقابل با جمهوری اسلامی ایران، یکی از معدود کشورهایی است که از بدو شکل گیری ایده سلفی و سلفی گری درگیر آن بوده است.بر اساس نتایج به دست آمده وضعیت ایران در مواجهه با جریان های تکفیری در حالت تهاجمی خفیف بوده و نشان می دهدکه؛ نیاز به حداکثر استفاده از فرصت های محیطی و با اتکا به نقاط قوت برای مقابله با تهدیدات سلفی و بهبود وضعیت فعلی اقدام نماید. این تحقیق باهدف دستیابی به راهبردهای مقابله با تاثیر تهدیدهای سلفی گری در عراق بر امنیت نظامی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی انجام شده است.مولفه های تاثیر تهدیدهای سلفی گری در عراق بر امنیت نظامی ایران پس از مطالعات کتابخانه ای تدوین و در مورد تایید آن از خبرگان امر، نظرخواهی گردیده و مولفه ها و شاخص ها مورد ارزیابی واقع شده است. سپس به منظور بررسی وضعیت موجود و اهمیت آن ها پرسش نامه تنظیم و بین افراد جامعه توزیع و داده های موردنیاز جمع آوری گردیده است که در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه وتحلیل و بررسی قرارگرفته و در ادامه با استفاده از روش سوآت راهبردها تعیین و درنهایت با استفاده از روش تاپ سیس این راهبردها اولویت بندی شده است.ه است.

    کلید واژگان: امنیت نظامی, جمهوری اسلامی ایران, تهدید, سلفی گری}
    Abbas Jafarinia, Mohsen Moradian, Nader Torkashvand *

    One of the most important factors of sedition in the Islamic world is the emergence of Salafist thought. This current, as a system (belief and religion), has a special identity that, by polarizing the Islamic world, while distorting Islamic unity, can upset the stability and balance of Islamic societies and thus the security of Islamic countries by Faces a challenge. Iraq with its sensitive and geoplotical of position of deep interdependencies with Iran. According to the results, the situation of the Islamic Republic of Iran in the face of takfiri currents in a state of aggression is mild and shows that; it is necessary to take maximum advantage of environmental opportunities and rely on strengths to deal with emerging environmental threats and improve the current state of regional defense performance. This study aims to achieve strategies to deal with the impact of salafism threats in Iraq on the military security of the Islamic republic of Iran. The present study is an application-developmental and descriptive method. Components of the impact of salafism threats in Iraq on military security, after studying the library and compiled for approval by experts, the components and indicators have been evaluated. Then, in order to evaluate the current situation and their importance, a questionnaire was prepared and distributed among the members of the community and the required data were collected. The descriptive statistics and inferential statistics section were analyzed and then using the SWOT method. Strategies are determined and finally prioritized using TOPSIS method.

    Keywords: Military Security, Islamic Republic of Iran, Threat, Salafism}
  • عباس جعفری نیا، نادر ترکاشوند*، محسن مرادیان
    یکی از مهم ترین عوامل فتنه گری در جهان اسلام ظهور اندیشه سلفی گری است. این جریان به عنوان یک نظام (اعتقادی و مذهبی)، هویتی خاصی که دارد، با دوقطبی کردن جهان اسلام می تواند ضمن مخدوش کردن وحدت اسلامی با ایجاد منازعه مذهبی، ثبات و تعادل جوامع اسلامی را برهم زده و از این طریق امنیت کشورهای اسلامی را با چالش مواجه می کند. وضعیت جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با جریان های تکفیری در حالت تهاجمی خفیف بوده و نشان دهنده این است که؛ نیاز است با حداکثر استفاده از فرصت های محیطی و با اتکا به نقاط قوت برای مقابله با تهدیدات نوپدید محیطی و بهبود وضعیت فعلی عملکرد دفاع منطقه ای اقدام نمود. این تحقیق باهدف دستیابی به راهبردهای نظامی ج.ا.ا در دفاع منطقه ای برای مقابله با تهدیدهای نوپدید مبتنی بر سلفی گری انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی - توسعه ای و به روش توصیفی انجام شده است. در این پژوهش جامعه آماری را تمام شمار (95 نفر)، در نظر گرفته شده و با جامعه نمونه منطبق می باشد. مولفه های دفاع منطقه ای برای مقابله با تهدیدهای نوپدید جمهوری اسلامی ایران پس از مطالعات کتابخانه ای تدوین و در مورد تایید آن از خبرگان امر، نظرخواهی گردیده و مولفه ها و شاخص ها مورد ارزیابی واقع شده است. سپس به منظور بررسی وضعیت موجود و اهمیت آن ها پرسش نامه تنظیم و بین افراد جامعه توزیع و داده های موردنیاز جمع آوری گردیده است که در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته و با استفاده از روش سوآت راهبردها تعیین و درنهایت با استفاده از روش تاپ سیس این راهبردها اولویت بندی شده است.
    کلید واژگان: دفاع منطقه ای, جمهوری اسلامی ایران, تهدید, سلفی گری}
    Abbas Jafariniya, Nader Torkashvand *, Mohsen Moradiyan
    One of the most important factors of sedition in the Islamic world is the emergence of Salafist thought. This current, as a system (belief and religion) has a special identity that, by polarizing the Islamic world while distorting Islamic unity by creating religious conflict can upset the stability and balance of Islamic societies and thus the security of Islamic countries by Faces a challenge. According to the results the situation of Iran in the face of takfiri currents in a state of aggression is mild and shows that It is necessary to take maximum advantage of environmental opportunities and rely on strengths to deal with emerging environmental threats and improve the current state of regional defense performance. This study aims to achieve the military strategies of Iran in regional defense to deal with emerging threats with an emphasis on professionalism. The present study is an application-developmental and descriptive method.in this study the statistical a whole (85 people) and is consistent with the sample popuiation Components of regional defense to deal with the emerging threats of Iran after studying the library and compiled for approval by experts the components and indicators have been evaluated. Then in order to evaluate the current situation and their importance a questionnaire was prepared and distributed among the members of the community and the required data were collected. The descriptive statistics and inferential statistics section were analyzed and then using the SWOT method. Strategies are determined and finally prioritized using TOPSIS method.
    Keywords: Regional Defense, Islamic Republic of Iran, Threat, Salafism}
  • ابراهیم خدایار، امیر جوان آراسته، حجت مدرسی
    Ebrahim Khodayar, Amir Javan Arasteh, Hojjat Modarresi

    Salafism and Sufism are two old Islamic movements that have had major conflicts throughout the history of Islam, which were mainly related to aspects of adherence to and respect for Islamic law and jurisprudence and different interpretations of religious texts. Simultaneously, these two movements have also had some interactions with each other, and there have emerged some individuals or groups who have combined a number of the manifestations of Sufi practices and actiond with those of Salafi and thus creating Salafi Sufism or Sufi Salafism. The Central Asian region is the cradle of a great number of Sufi orders. It has delivered great mystics to the Islamic society. Moreover, several signs of Sufism can be observed in its people’s general culture. However, the people’s inclination towards Islam at the time of liberation from the yoke of communism and the formation of Islamic groups and parties – who wanted Islam to play a greater role in governing the society – besides some countries’ cultural and propaganda exercise, it has led to the creation of various Salafi groups in the region. Naturally, Salafi’s entry into Central Asia’s mystical culture paves the way for the creation and growth of a discourse that has nurtured a combination of Salafism and Sufism in itself. The present study examines the Salafi Sufis in Central Asia and the Sufi-Salafi interactions in this region. Although there are many references on Sufism and Salafism in Central Asia, no independent reference on Salafi Sufism was found in the land.

    Keywords: Salafism, Sufism, Central Asia, Deobandism, Tablighi Jamaat}
  • سید هاشم هاشمی

    یکی از پیچیده ترین و تاثیرگزارترین رهیافت های روشی در تاریخ اسلام روش و رویکرد سلفی گری است. سلفی گری تلفیقی از روش و نظریه است. مهمترین ویژگی روش سلفی گری عقل ستیزی و انکار عقلانیت فلسفی، فقهی، کلامی و عرفانی است. سلفی گری از منظر روش شناسی با سرکوب عقلانیت در دام بدویت فکری و اعتقادی افتاده و با انکار تاویل و تفسیر متن و تنها فهم از طریق روش فهم ظاهرگرایانه از مفاهیم دینی معرفت زدایی نموده است. سلفی گری از حیث اعتقادی برای فهم معارف دینی تنها منبع قابل اعتماد مراجعه به سنت سلف و تعبد به روایات و احادیث صدر اسلام را می داند. سلفی گری با انکار معرفت عقلی، فلسفی، کلامی و عرفانی و انکار روش های مرسوم فقهی و اجتهادی مرجعیت را از امامان فقهی اهل سنت سلب می نماید و کسانی را وارد حوزه فتوایی می نماید که فاقد اهلیت فتوا هستند. در واقع رویکرد عقل ستیزانه سلفی گری و انکار روش های فهم دین و حجت شمردن سنت سلف همچنان که در تاریخ اسلام منجر به جدال با تفکر عقلی و فلسفی گردید، در تاریخ معاصر نیز فقدان روش های علمی و فکری سلفی گری را در تقابل با تجدد قرار داده است. سلفی گری به عنوان نظریه که تابع الگوی سلف است هرنوع دستاوردهای سیاسی و اجتماعی جدید را که در شکل دولت های ملی است با سنت سلف در تضاد می داند و تنها دولت شرعی، دولت تغلبی از نوع اموی را می داند. رویکرد تمرکززدایی از فقه اهل سنت و مغایر دانستن اندیشه و باور فرقه های اسلامی با سنت سلف، موجب شده تا سلفی گری با اعلان جهاد به بخش امنیت ستیز در جهان اسلام تبدیل شوند. عقل ستیزی و انکار عقلانیت اجتهادی و برتر دانستن الگوی سلف و جمود بر ظاهر روایات از سلفی گری جریان تخریب و تکفیر و ترور ساخته است. این تحقیق سلفی گری را بستر ظهور فرقه گرایی، عقل ستیزی و امنیت زدایی دانسته و آن را از دو منظر روش و نظریه مورد بررسی قرار داده است.

    کلید واژگان: سلفی گری, امنیت, فرقه گرایی, تجدد, عقل}
  • محمدجواد جاوری، سید محمدعلی ایازی، مهدی مهریزی

    بدعت از عناوین مهم و پرکاربرد بین مسلمانان است که هر گروه و مذهبی سعی در استفاده ابزاری از آن به نفع خود است. در این میان، مفسران شیعه و اهل سنت اعم از متقدم و متاخر، نگاه های متنوع و بعضا چالش انگیزی به این موضوع داشته اند. موضوع اصلی این مقاله آن است که مفسران چه برداشتهایی از موضوع بدعت داشته و چگونه این دیدگاه های آنان زمینه را برای رشد جریانهای سلفی فراهم کرده است. براین اساس، نویسندگان در این مقاله کوشیده اند ابتدا نظرات مفسران شیعه و اهل تسنن را پیرامون مفهوم لغوی و اصطلاحی بدعت مورد بررسی قرار داده، سپس به نقد این دیدگاه ها پرداخته و در نهایت به نتایج این نظرات و دیدگاه ها مطابق واقع، بپردازند. نتایج این پژوهش نشان دهنده آن است که مفسران، بدعت را به مثابه مفاهیمی همچون: «امر بی سابقه»، «پدیده غیردینی»، «تشریع»، «محدثات» و «مخالفت با قرآن و سنت» انگاشته اند و با دخالت دادن تعصبات مذهبی، زمینه تعارضات فکری را با دیگر مذاهب به وجود آورده اند و بر همین اساس استنادات ظاهربینانه ای از قرآن وحدیث ارایه نموده اند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, بدعت, تفسیرها, مفسران, سلفی گری, تکفیری}

    Heresy is one of the most important and widely used titles among Muslims, which every group and religion tries to use as a tool for its benefit. In the meantime, Shiite and Sunni commentators, both in different era, have had diverse and sometimes challenging views on this issue to the extent that each of them has accused the opposite group of heresy. The main topic of this study is that; what interpretations the commentators had on the issue of heresy and how their views have provided the ground for the growth of Salafi movements. Therefore, attempts were made to first discuss the opinions of Shiite and Sunni commentators regarding the literal and terminological concept of heresy, then criticize these views and finally deal with the results of these opinions and views based on the reality of the topic. The findings indicated that the commentators have considered heresy the same as concepts like; unprecedent topic, non-religious phenomenon, canonization, hadiths and opposition to the Qur'an and Sunnah, and by interfering with religious prejudices, not specifying the territory of heresy and not having a single standard for heresy, they have paved the way for the growth of Salafi movements.

    Keywords: Holy Quran, Heresy, Interpretations, Commentators, Salafism, Takfiri}
  • محمدحسین رفیعی
    نویسنده در نوشتار حاضر که شماره 9 از سلسله انتشارات پاره های اسلام شناسی است، به معرفی اجمالی و بیان محتوای سه منبع ذیل می پردازد:تالیف و ماهیت مولف در متون مرتبط با سیره پیامبر (ص)؛ آندریاس گورکه
    نقد کتاب «ایران در بحران؛ سقوط اصفهان و سلسله صفویه»
    مفهوم شناسی سلفیه و سلفی گری
    کلید واژگان: سیره پیامبر, آندریاس گورکه, کتاب ایران در بحران, سقوط اصفهان و سلسله صفویه, سلفیه, سلفی گری, سقوط اصفهان, صفویه}
    Muhammad Hussein Rafiie
    The author in this paper, which is the ninth part of the series of Parts of Islamic Studies, is going to provide a brief report of the following sources:Authorship in the Sīra Literature; Andreas Goerke
    Persia in Crisis: Safavid Decline and the Fall of Isfahan, book review
    The Concept of Salafi and the Salafism
    Keywords: The Prophet's Sira, Andreas Goerke, Persia in Crisis: Safavid Decline, the Fall of Isfahan, Salafi, Salafism, the fall of Isfahan, Safavid}
  • یونس نوربخش، منصور مهدیزاده
    مقاله حاضر به دنبال بررسی ایدئولوژی جریان داعش و دلایل تاریخی و اجتماعی گرایش به آن است. روش تحقیق عبارت است از مطالعه اسنادی و تحلیل متن، بدین صورت که متون 11 شماره نشریه آنلاین داعش (دابق) مورد تحلیل قرار گرفت و ایدئولوژی این جریان از آن استخراج شد. سپس با استفاده از مفاهیم بنیادی و ایدئولوژی داعش و در چارچوب مبانی نظری موعودگرایی، دلایل اجتماعی و تاریخی گرایش به این گروهک تروریستی استنتاج گردید. از جمله مهم ترین مفاهیم بنیادی ایدئولوژی داعش می توان به مفاهیم هجرت، جهاد، دعوت، خلافت اسلامی، بیعت، شهادت، امامت و آخرالزمان اشاره کرد. سرکردگان داعش با استفاده از مفاهیم مذکور، پیروان خود را به هجرت از سرزمین های خود و جهاد برای تشکیل خلافت اسلامی دعوت می کنند. آن ها با وعده تشکیل حکومت و خلافت اسلامی توانسته اند آینده ای روشن برای مردم ستم دیده جهان ترسیم کنند و از طریق نیاز مردم به منجی و موعودگرایی، آن ها را به سوی خود جذب نمایند. داعش همچنین به لحاظ تاریخی در امتداد جریان بنیادگرایی اسلامی و سلفی گری قرار دارد.
    کلید واژگان: داعش, ایدئولوژی, موعودگرایی, سلفی گری, بنیادگرایی اسلامی}
    Yones Norbakhsh, Mansoor Mahdizadeh
    This article scrutinizes the ideology of Daish and historical-sociological reasons of inclination to it. The research method is documental study and text analysis. So, the texts of eleven magazines of Daish’s online (DABIQ) are analyzed and have been tried to extract the ideology of Daish. Then, in the theoretical framework of millenarianism and by using basic concepts and ideology of Daish, the historical and sociological origins of inclination to this terroristic group are studied. Among basic concepts of ideology of Daish, are Hejira, Jihād, Da’wah, Islamic khilāfah (caliphate, succession), Bay’āt (allegiance), Shahādah (martyr), Imāmah and Akhar Alzaman (End of the World). By using these concepts, the commanders of Daish invite their followers to emigrate from their lands and attend in Jihād for establishment of the Islamic government. They describe and pretend a bright future for oppressed people of the world and by abusing their thirst to savior and millenarianism attract them to Daish. It should be noted thatDaish is along Islamic fundamentalism and Salafism.
    Keywords: Daish, ideology, millenarianism, Salafism, Islamic Fundamentalism}
  • علیرضا رامیار*

    امروزه یکی از جریان های خشونت طلب و افراطی به ویژه در منطقه خاورمیانه که از قرون میانه به مرور وارد اندیشه ها و مذاهب اسلامی علی الخصوص اسلام سنتی شده و خط فکری جدیدی را ایجاد کرده جریان سلفی گری و در واقع بنیان گرایان می باشند. بنیادگرایی اسلامی مروج آراء و عقاید جدید نمی باشد بلکه اندیشه های کهن موجود را بازخوانی و به صورتی نو و البته به دلخواه باز تعریف می کنند و در نتیجه اندیشه هایی که اساسا ریشه در گفتمان دینی و سنت اسلامی دارند کاربردی خشونت آمیز به خود می گیرند. همچنین نباید نقش قدرت های بزرگ جهان و منطقه را در ایجاد و تجهیز گروه های بنیادگرا نادیده انگاشت. پژوهش حاضر در پاسخ به این سوال که منشا و دلیل گرایش به خشونت در گروه های مذکور چیست؟ این فرضیه را مطرح می کند که بنیادگرایان با تکیه بر ادبیات فقهی و کلامی و باز تفسیر آن و با عنوان دفاع از سنت در پی اجرای ارزش ها و عقاید دینی به صورت موردنظر خود می باشند. مقاله حاضر در پی واکاوی آراء و اندیشه های تغذیه کننده و نیز حامیان این جریان فکری می باشد.

    کلید واژگان: خشونت, سلفی گری, بنیادگرایان, سنت اسلامی, فقه سنی}
    Alireza Ramiar *

    Today, one of the most violent and extremist movements, especially in the Middle East to the Middle Ages and Islamic religions especially among the Sunni Muslims and entered a new line of thoughts who are Salafism and in particular fundamentalists. In fact, Islamic fundamentalism is not propagating a new idea, but they are redefining the old ideas in a new way optionally. As a result, thoughts that are rooted in the religious discourse and Islamic tradition have a potential application to become violent. Also, we should not ignore the role of the great powers of the world and the region in creating and equipping fundamentalist groups. In response to the question that why these groups have tendency to violence and what is its reason, this study hypothesize that fundamentalists by relying on legal and theological literature and its reinterpretations and in the name if defense of tradition and religious beliefs seeking the implementation of religious beliefs and values based on their desire. This paper attempts to analyze the feeding ideas and supporters of this school of thought.

    Keywords: Violence, Salafism, Fundamentalists, Islamic Tradition, Sunni Jurisprudence}
  • مصطفی ساوه درودی
    تنش های سیاسی و تنازعات حاصل از آن می تواند به افزایش ناامنی در جوامع و بروز چالش های امنیتی و درنهایت بحران منطقه ای بینجامد. تجربه حاصل از عملکرد طالبان در آغاز قرن بیست ویکم و آشوب سازی دولت آمریکا در منطقه خاورمیانه، تنازعی را شکل داد که بخشی از آن در فرقه سازی و ظهور ناامنی در کشورهای اسلامی نمایان شده است.
    بحرانی که در عراق با نمایش گروهک تکفیری به نام داعش (دولت اسلامی عراق و شام) از اوایل سال جاری میلادی آغاز و طی چند ماه گذشته تشدید یافته، محصول تنازعات فرقه ای است که ریشه در عملکرد گذشته دخالت های خارجی در منطقه داشته و راه را برای استمرار بحران سازی در منطقه هموار ساخته است. هدف مقاله حاضر بررسی چرایی ناامنی فعلی در عراق با تمرکز بر گروهک تروریستی داعش است. سوال مقاله چرایی و چگونگی ظهور این گروهک و نقش بازیگران منطقه ای در پیدایش آن است. روش تحقیق توصیفی بوده و ازنظر نوع به صورت تلفیقی در دسته پژوهش های نظری- کاربردی قرار دارد. نتایج تحقیق نشانگر آن است که گروهک تروریستی داعش محصول تنازعات فکری و اندیشه ای گروه های تکفیری منطقه و بازی قدرت بازیگران منطقه ای است که با هدایت بازیگران سیاسی تاثیرگذار در حال شکل گیری و بحران سازی در عراق و منطقه است.
    کلید واژگان: تنازع, تکفیری, داعش, سلفی گری, ناامنی}
  • هاوژین بقالی*، منصوره اعظم آزاده
    با پایان جنگ سرد و عقب نشینی سوسیالیسم دربرابر نظام سرمایه داری و شکست روند نوسازی در بین دولت های جهان اسلام، زمینه برای رشد فکری جریانی ایدئولوژیک و سیاسی در خاورمیانه با عنوان اسلام مقاومت مهیا شد. اگرچه این جریان بدون توجه به مرز های جغرافیایی و ملی در سراسر جهان حضور پیدا کرده است، به دلیل شرایط سیاسی و مذهبی در برخی مناطق حضوری پررنگ تر و موثرتر داشته است. مناطق کردنشین عراق و بعد از حمله نیروهای ائتلاف در سال 2003 میلادی به عراق، ایران از جمله مناطقی هستند که این جریان فکری و اجتماعی را با عنوان سلفی گری در بین خود پذیرفته اند. این مقاله درصدد است که ضمن معرفی این جریان اجتماعی و تقسیمات درونی آن، به چرایی و چگونگی تبدیل سلفی گری به منبعی هویتی برخی از کردهای اهل سنت ایران بپردازد. بدین منظور، مقاله با بهره گیری از روش مطالعه موردی و استفاده از تکنیک مشاهده همراه با مصاحبه و کدگذاری نظری و مضمونی در میان جمعیت هدف، به گردآوری اطلاعات مورد نیاز در نظام معنایی و جهان بینی و تفکر اجتماعی کردهای سلفی ایران پرداخته است. نتایج نشان می دهد که تفکر سلفی حول محور مفاهیمی همچون توحید، تکفیر، جهاد، طاغوت، آرمان گرایی، شمولیت دین و... شکل گرفته است. همچنین ساختار و چگونگی سازماندهی سلفی های کرد ایران را می توان در قالب چهار گروه جهادی های رادیکال، جهادی های میانه رو، غیرجهادی های سنتی و غیرجهادی های محافظه کار مقوله بندی کرد. در نهایت و با بهره گیری از اطلاعات به دست آمده به نظر می رسد سلفی گری با تاکید بر مفهوم اعتراض به وضع موجود، با تاکید و پایبندی بر گذشته آرمانی اسلام و با داشتن برچسب تندروی و بنیاد گرایی، در واقع نوعی هویت مقاومت مبتنی بر مفهوم شمولیت دین در برابر گفتمان غالب و سکولار جامعه کرد را مطرح می کند و بدین وسیله آن را برای دیگران به نمایش می گذارد.
    کلید واژگان: سلفی گری, گروه های اسلامی جهادی, گروه های اسلامی غیرجهادی, هویت مقاومت}
    H. Baghali*, Mansoureh A. Azadeh
    The end of the cold war witnessed the retreat of socialism from the bourgeois system followed by the failure of modernization process among the Islamic countries. This laid the groundwork for developing an ideological and political thought known as Resistance Islam.This process, regardless of geographical borders, became a worldwide phenomenon, although it has been more effective in some regions because of their political and religious conditions. The region encompassing Kurd people in Iraq and Iran (after the coalition forces attacked Iraq in 2003) consists of areas that accepted this social and rational process under the rubric of Salafism. This article seeks, both, to introduce the above process and its internal divisions and to answer the question why Salafism was converted into an identity origin for some Sunni Kurds of Iran. The article collected the required information in semantics, ideological system and the social thoughts of Iran's Salafist Kurds by conducting a case-study method, combined with an observation technique accompanied by the interview, theoretical and content codification among the target population. The results of this article would represent that the Salafist idea is formed around some concepts such as monotheism, excommunication, Jihad, Idolater, idealism, religion inclusion and the like. The structure and the organization of Iran's Salafist Kurds can be categorized in four groups of Radical Jihadist, Middle Jihadist, Traditional Non-jihadist and Conservative Non-jihadist. Finally, the obtained information is indicative of the fact that it appears that Salafism by placing an emphasis on protest concept, objecting the present situation, compliance with an ideal past of Islam and by fundamentalism and by the label of extremism constitute a kind of resistance identity which is based on the conception of religious inclusion against the dominant and secular discourse of the Kurd, and thereby exhibits these characteristics for others to notice.
    Keywords: Salafism, Jihadist Islamic Groups, Non, jihadist Islamic Groups, Resistance Identity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال