به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شخصیت زن » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شخصیت زن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امین مختاری*، مجید سرسنگی

    «کهن الگوها» از عناصر مهم روان شناختی بوده و در جریان نقد ادبی معاصر، «نقد کهن‏الگویی» همواره به عنوان یکی از گونه های مهم نقد ادبی موردتوجه بوده است. بحث کهن الگو ها برپایه اندیشه کارل گوستاو یونگ، نظریه پرداز حوزه علوم روان شناختی، تکوین یافته است. در این نظریه، عناصر ساختاری اسطوره، که در روان ناخودآگاه جمعی حضور دارند، مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. از منظر یونگ، نوعی تجربه همگانی در این عناصر وجود دارد که در شکل های متفاوت و در همه نسل‏ها تکرار می‏شود. شینودا بولن، روان شناس و نظریه پرداز معاصر، نیز با تکمیل نظریات یونگ و تشریح دقیق نمود آن در افراد و زندگی روزمره، به شناخت هرچه بیشتر کهن الگوها کمک شایانی کرده است. در این پژوهش با استفاده از معیارهای اسطوره شناختی و روان شناسی در نظریات شینودا بولن، دو شخصیت نمایشی مشهور «زن»، یعنی «جولیا» از نمایشنامه دوشیزه جولیا اثر آگوست استریندبرگ و «انسیه» از نمایشنامه در مه بخوان اثر اکبر رادی دستمایه مطالعه ای تطبیقی قرار گرفته اند. این دو شخصیت علی رغم اینکه در دو زمان و قلمرو جغرافیایی و فرهنگی متفاوت خلق شده اند، از منظر دیدگاه های شینودا بولن دارای مشابهت های قابل توجهی هستند. این مطالعه همچنین نشانگر این حقیقت است که استناد به عناصر اسطوره شناختی و روان شناختی در خلق شخصیت های نمایشی می تواند به تولید الگویی مشابه در فرایند این آفرینش منجر شود؛ الگویی که مرزهای زمانی و مکانی را درنوردیده و بیش از هر عنصر دیگر بر کهن الگوهای بشر تکیه می کند. الگو هایی که می تواند در تعیین مسیر زندگی و تصمیمات شخصیت ها نقشی جدی ایفا کند.

    کلید واژگان: کهن الگو, جین شینودا بولن, شخصیت زن, نمایشنامه, اکبر رادی, آگوست استریندبرگ
    Amin Mokhtari *, Majid Sarsangi

    "Archetypes" are important psychological elements. "Archetypal criticism" has always been considered one of the important types of literary criticism. The theory of archetypes is based on the thought of Carl Gustav Jung, a theorist in the field of psychological sciences. In this theory, the structural elements of myth, which are present in the collective subconscious mind, are analyzed. According to Jung, there is a kind of universal experience in these elements that is repeated in different forms and in all generations. Contemporary psychologist and theorist Shinoda Bolen also contributed to a more accurate understanding of archetypes by supplementing Jung's theories and elaborating on their manifestations in daily lives of individuals. In the present study, by means of mythological and psychological criteria in Shinoda Bolen's theories, two famous theatrical "woman" characters have been the subject of comparative studies. They are "Julia" from the play "Miss Julia" by August Strindberg and "Ensie" from the play "Sing in May" by Akbar Radi. Although created in two different geographies and cultures, both characters bear significant similarities from Shinoda Bolen point of view. This study also shows the fact that quoting mythological and psychological elements in the creation of theatrical characters can lead to the production of a similar pattern in the process of this creation. A pattern that transcends temporal and spatial boundaries and relies more on archetypes than any other element.

    Keywords: Archetype, Jeane Shinoda Bolen, female character, Play, Akbar Radi, August Strindberg
  • مهدی حامدسقایان*، مینو صحاف مقدم
    کهن الگو بازتاب مفاهیم و تعابیر جهان شمول از یک موضوع واحد در ناخودآگاه جمعی است. یکی از مهم ترین مفاهیم آن کهن الگوی مادر است که به لحاظ تنوع در معنا و فرم در افسانه ها و داستان های کهن حضور گسترده ای داشته است. در این پژوهش بازتاب کهن الگوی مادر بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ در تصویر شخصیت زن در نمایشنامه ی «اسب های آسمان خاکستر می بارند» اثر نغمه ثمینی مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش های پیشین تاکنون در زمینه ی بررسی کهن الگوی مادر در آثار ادبی مانند شعر و داستان بوده است. در این پژوهش که به روش تحلیلی توصیفی و با استناد به منابع کتابخانه ای و اینترنتی صورت پذیرفته به این پرسش اساسی پرداخته می شود که: مولفه های کهن الگوی مادر در نمایشنامه ی «اسب های آسمان خاکستر می بارند» چگونه بازتاب یافته است؟ از اینرو فرضیه ی مقاله نشان می دهد که کهن الگوی مادر در عناصری همچون شخصیت پردازی، رویدادها و نمادهای نمایشنامه بازتاب دارد. در نتیجه گیری مقاله تاکید می شود که کهن الگوی مادر در وجه حقیقی شامل: آفرینندگی، حمایتگری، پاکی، الوهیت، امیدبخشی، رهایی، بازتاب زندگی در ضمیر ناخودآگاه(تردید، عقده مادری، درد، رنج، تنهایی) و در صور مجازی در عناصر طبیعی شامل: تاثیر زندگی گذشته در ضمیر ناخودآگاه به شکل نمادین زهدان مادر، تولدی دوباره، نگهبانی و امنیت بخشی است.
    کلید واژگان: کهن الگوی مادر, یونگ, نمایشنامه, شخصیت زن, اسب های آسمان خاکستر می بارند
    Mahdi Hamed Saghaian *, Minoo Sahaf Moghadam
    An archetype is the reflection of universal concepts and perceptions of a single subject in the collective subconscious. One of its main concepts is the mother archetype, widely present in ancient myths and stories in terms of variety in meaning and form. This study investigated female character based on Gustav Jung's theories about the Mother Archetype. A previous relevant study investigated the mother archetype and Jung theories in literary works such as poetry and fiction. Only two works have investigated the play The Sky Horses Rain Ashes, which differ from this study in terms of scientific theory and character study. The questions that this study sought to answer are as follows: 1) How have the components of the mother archetype been reflected in the play The Sky Horses Rain Ashes? and 2) How is the mother archetype represented in the personal subconscious of the character of the play The Sky Horses Rain Ashes? The main goal was to show that the use of the mother archetype in the play is aimed at raising and processing its character. The results indicated the representation of female symbols and elements in the real and virtual forms of the mother archetype in the characters of the play. The reflection of the mother's archetype in the real form includes: creativity, support, purity, divinity, giving hope, liberation, reflection of life in the subconscious mind (doubt, mother complex, pain, suffering, loneliness) and that in the virtual form is in natural elements, including the effect of past life on the subconscious mind in the symbolic form of the mother's uterus, rebirth, guardianship, and security provision. This study was conducted using the descriptive-analytical method and written library sources.
    Keywords: Mother Archetype, Carl Gustav Jung, Play, female character, The Sky Horses Rain Ashes
  • مریم سادات میری*، محمدصادق نصرالهی

    کتاب های خاطره نگاری دفاع مقدس یکی از سندهای ماندگار در تاریخ ایران اسلامی است. روز 31 شهریور 1359 رژیم بعث عراق به ایران حمله نظامی کرد و جنگ تحمیلی آغاز شد. حضور زنان دوشادوش مردان از ابتدای جنگ و فعالیت آن ها در قالب گروه های امدادی و پشتیبانی مسیولیتی بود که برعهده گرفته و تا پایان جنگ این وظیفه خطیر را انجام دادند. زنان رزمنده پس از جنگ به ثبت خاطرات خود و دیگر زنان رزمنده در قالب رمان، خاطره نگاری و تاریخ شفاهی از جنگ پرداختند. مقاله حاضر به بررسی چگونگی بازنمایی ابعاد شخصیتی زنان رزمنده دفاع مقدس در 4 کتاب خاطره نگاری منتخب پرداخته است. این چهارکتاب تحت عنوان صباح، ساجی، چراغ های روشن شهر و زیباترین روزهای زندگی ضمن آنکه با محوریت شخصیت زن نگاشته شده، آثار به روز و اثرگذار در این عرصه اند. یافته های این مقاله با استفاده از روش تحلیل مضمونی نشان می دهد که بازنمایی شخصیت زنان در چهار حوزه معنایی بینش، گرایش، کنش و عوامل شخصیت ساز قابل طبقه بندی است. در حوزه بینش مواردی همچون اعتقادات دینی، اخلاقی و انقلابی قابل طرح است و در حوزه گرایش مضامینی مانند روحیات خودساخته، مقتدر، منزجر از جنگ، کنجکاو و عفیفانه ذکر شده است. در حوزه کنش نیز مواردی همچون کمک رسانی، فعالیت های مذهبی، انقلابی، نظامی، فرهنگی و مقید به انجام دادن فرایض دینی احصا شده و در پایان نیز عوامل شخصیت ساز با محوریت خانواده مورد تاکید قرار گرفته است.

    کلید واژگان: بازنمایی, خاطره نگاری, دفاع مقدس, زن و جنگ, شخصیت زن
    Maryamsadat Miri *, Mohammadsadegh Nasrollahi

    The memoirs of the Holy Defense are one of the most enduring documents in the history of Islamic Iran.September 22, 1980 The Ba'athist regime in Iraq launched a military attack on Iran and the imposed war began. From the beginning of the war, women and men worked in the form of relief and support groups, which they took on and did until the end of the war. after the war, women fighters recorded their memories in the form of novels, memoirs and oral histories of the war. the present article examines how the personality dimensions of women fighters in the sacred defense are represented in 4 selected memoirs. these four books, entitled Sabah, Saji, The Bright Lights of the City, and The Most Beautiful Days of Life, while written with the focus on female personality, are up-to-date and effective works in this field.The findings of this article show that the representation of women's personality can be classified into four meaning domains of insight, tendency, action and personality-building factors using thematic analysis method. In the field of insight, issues such as religious, moral and revolutionary beliefs can be raised and in the field of tendency, themes such as self-made, powerful, war-disgusting, curious and chaste spirits are mentioned. In the field of action, items such as aid, religious, revolutionary, military, cultural and religious activities are included.Finally, family-centered personality-building factors are emphasized.

    Keywords: female character, Representation, Memoir, sacred defense, woman, war
  • ابوالحسن امین مقدسی، کلثوم تنها
    عزالدین مناصره از شعرای برجسته معاصر فلسطینی است که در حوزه شعر مقاومت و فلسطین با طرح مضامینی نو در حوزه نقد با ارائه آرای خود جایگاه خاصی در ادب معاصر یافته است. حضور شخصیت های سنتی، به ویژه شخصیت های مونث اسطوری و فولکلوریک، در شعر وی از بسامد بالایی برخوردار است و شاعر تحت تاثیر عوامل فرهنگی، سیاسی، و اجتماعی، با هنرنمایی خاص، در القای مفاهیم مورد نظر از آن الهام گرفته است. اسطوره ها و نمادهای به کار گرفته شده در شعر مناصره، بیشتر ملی، عربی، و بومی اند و صبغه مذهبی کم رنگی در آن ها دیده می شود. او بیشتر از اسطوره هایی بهره می گیرد که بیانگر پایداری و هویت و میراث ملی اند؛ همانند: زرقاء یمامه، مریم، و جفرا. این مقاله، که به روش توصیفی تحلیلی است، به بیان مفهوم اسطوره و بررسی و تحلیل شخصیت های اسطوره ای زنانه، که منشا بومی و ملی و نیز اسطوره هایی که منشا دینی و یونانی دارند، می پردازد. بنابراین، هدف از نگارش این مقاله بررسی و تحلیل شخصیت های اسطوره ای و نمادین زن و تنوع آن در شعر مناصره است.
    کلید واژگان: اسطوره, شخصیت زن, شعر فلسطین, عزالدین مناصره, نماد
    Ezzel-din Manasereh is one of the contemporary and prominent poets of Palestine whose newly comments in the realm of Palestine and resistance poem have endued him with a special place in contemporary literature due to his modern delineation in critique. Traditional characters and in particular mythical and folk female characters in Ezzel-din’s poem have great vibrancy which inspire the poet under the influences of cultural, political and social factors to insinuate aforementioned concepts in an artistic way. He invites everyone to resistance in front of the occupants and protection of Arabic and national identity using mythical female character. And thus he challenges the political and social events of his time. Applied myths in Manasereh’s poem are mostly national, Arabic and native and rarely religious. He takes advantage of myths which represent resistance and national identity and heritage such as: Zarghae, Yammameh, Maryam and Jafra. Besides national and Arabic myths he also has made use of Greece and Mesopotamian myths. As it is obvious in his poems he seldom uses Western myths and mostly depends on national origins and sources.Mythical female characters and their variations in Manasereh’s poems have been studied here. These myths are native and locally and sometimes Grecian originated and are derived from his national and transnational beliefs.
    Keywords: mythical, female characters, poetry for Palestine, Ezzel, din Manasereh
  • فریندخت زاهدی، رفیق نصرتی، آذر نجیبی
    این مقاله در پاسخ به این پرسش نوشته شده است که زن های نمایش نامه های نغمه ثمینی از کدام دسته زنان اند؟ اگر بازنمود زنان را به طور کلی به سه دسته مدرن، سنتی، و در حال گذار تعریف کنیم به کدام یک از این گونه ها تعلق می گیرند؟ چهارچوب نظری این مقاله برای پاسخ به این پرسش نظام جامعه شناسی هنر و رویکرد بازتاب است. و برای انسجام نظری از نظریه کنش متقابل نمادین در تحلیل شخصیت های زن این نمایش نامه ها بهره گرفته ایم. اساس نظریه کنش متقابل نمادین را جرج هربرت مید شکل داده است. توجه اصلی مید بر نهاد و چگونگی ایجاد نهاد در افراد بود. وی به این نتیجه رسید که نهاد عنصری است که در برقراری ارتباط فرد با اجتماع در وجودش شکل می گیرد. از دیدگاه مید، واحد تحلیل رفتاری «کنش اجتماعی» است. کنش اجتماعی تعاملی است میان دو یا چند فرد که به نحوی به طور متقابل وظایفی را بر عهده دارند. این مقاله برای تعریف نقش جنس گرا چهار مولفه مفهوم پنداشت از خود، ویژگی های رفتاری، الگوهای ارتباطی، و جایگاه در هرم قدرت را تعیین کننده می داند. هر چهار مولفه از نظریه کنش متقابل نمادین اخذ شده اند. دو نمایشنامه خواب در فنجان خالی و شکلک، از نغمه ثمینی، نمونه های آماری این تحقیق اند. بررسی شخصیت های زن این نمایش نامه ها براساس نقش های جنس گرایانه نشان می دهد از چهار شخصیت زن این دو نمایش نامه، دو شخصیت بازنمود زن مدرن و دو شخصیت بازنمود زن سنتی اند. در این تحقیق، شیوه استدلال قیاسی و روش تحلیل داده ها تاویلی- تفسیری است.
    کلید واژگان: الگوهای بازنمودی, ثمینی, جامعه شناسی هنر, جایگاه در هرم قدرت, رویکرد بازتاب, شخصیت زن, کنش متقابل نمادین, نمایش نامه, ویژگی های رفتاری
    Farindokhte Zahedi, Rafiq Nosrati, Azar Najibi
    Theater has played a role of much greater importance in society than merely amusing the audience. The playwrights represent the culture، lifestyle and customs of the society، interpret the culture، and criticize it. According to Aristotle، play is the mimesis of human action. He believes that mimesis is complementary to human learning and internal abilities and is the distinguishing feature of human beings as against animals. According to Aristotle، the playwright is a thinker and a critic of society who establishes a second world through objectifying his subjective world. Aristotle’s conception has been evaluated and rewritten repeatedly، but still serves as the dominant attitude in the field of drama and theater; it can be regarded as the primitive conception of reflection approach towards art. The reflection approach in sociology of art encompasses diverse extensive research، the common notion among which is the belief that art is a mirror of society. In this approach، research is focused on the works of art so that our knowledge and understanding of society is enhanced. The present article attempts to answer the questions what kind of women are the women in Naghmeh Samini’s plays? And، if we divide women into modern، traditional and in transition، to which group do these women belong? To answer these questions، the sociology of art and the reflection approach have been selected as the theoretical framework، and to provide theoretical coherence، the symbolic interaction theory has been utilized in the analysis of female characters of these plays. The symbolic interaction theory has been developed by George Herbert Mead. He has considered institution and the way it is developed in individuals and has concluded that institution is formed through the communication between individuals and the society. According to Mead، social action is the unit of behavioral analysis. Social action is an interaction between two or more individuals who have some mutual duties. In the definition of gender role in the present article، four elements are of great importance: concept of self-conception، behavioral characteristics، communicative patterns and the position in the power pyramid. All these elements are derived from the theory of symbolic interaction. The plays Dream in an Empty Cup and The Mug by Naghmeh Samini are chosen as the statistical samples. An analysis of the female characters in these plays، on the basis of gender roles، shows that two of the four female characters represent modern woman، and the other two represent the traditional woman. In this article، the argument is deductive and the methodology for the analysis of the data is interpretative.
    Keywords: Samini, symbolic interaction, female character, behavioral characteristics, position in the power pyramid, reflection approach, sociology of art
  • مهدی مهریزی، مریم مشهدی علی پور
    همیشه از جایگاه زنان عرب قبل از اسلام به عنوان پست ترین جایگاه یاد می شود؛ مردان آنان را ناقص العقل می دانستند و حقوق متعددی (از جمله حق مالکیت، ارث، تصرف در مهر و دارایی های دیگر) را از آنان دریغ می کردند.
    از طرفی، محرومیت از کسب دانش ها و مهارت های آن روزگار و نداشتن پوشش در اجتماع، از ویژگی های آنان شمرده شده است.
    اما با کنکاش بیشتر در محورهای فوق و مراجعه به منابع مختلف تاریخی و حدیثی و تتبع همه جانبه درگزاره ها و نقل قول ها و اظهار نظرهای دانشمندان، می توان دریافت که مالکیت زنان و حق تصرف در دارایی و مطلوب بودن حجاب و تلاش علمی و تساوی نسبی با مردان، اجمالا در دوران جاهلیت به رسمیت شناخته شده بود. در عین اینکه نمی توان رواج مواردی همچون بی حجابی و تبرج برخی از آنان و اعتقاد به ناقص العقل بودن، فتنه انگیزی و شوم بودن زنان را انکار نمود.
    کلید واژگان: جاهلیت, علم, مالکیت زن, شخصیت زن, حجاب
    Mehdi Mehrizi, Maryam Mashhadi Alipour
    The status of the Arab women before Islam has always been considered as the lowest one; since, men considered them void of perfect intellect and deprived them from numerous rights (including the rights of ownership, inheritance, domination of dowry and other properties).Furthermore, being deprived from acquisition of knowledge and skills of the time and not being properly dressed in the society are believed to be among the other conditions for women. However, through a more profound study about the above mentioned issues and consulting various historical and tradition sources and a multi-facet analysis of the narrations and quotations from the scholars, it can be implied that the women's right of ownership, domination of properties, enjoying appropriate clothing, making efforts to acquire knowledge, and enjoying equal rights as with men had probably been somehow approved. Although, one can not deny proportional prevalence of issues such as not wearing hijab, bedizenment by some women, the belief in women's having deficient intellect, and considering them seditious and wicked.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال