به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شناسی" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی شناسی در مقالات مجلات علمی
  • سید حسام الدین حسینی*، نعمت الله کرم الهی، علیرضا مومن آرانی، اصغر اسلامی تنها

    مسئله اصلی این تحقیق، بازخوانی روش‏شناختی الگوهای موفق مطالعات اجتماعی دین، در مسیر دست‎یابی به مدل‎سازی نظری و الگوی روش‏شناختی بدیل است. برای این هدف، مجموعه متون روایت فتح، نوشته‎های شهید آوینی در رابطه با دفاع مقدس، به عنوان یک نمونه موفق در شناخت پدیده‎های اجتماعی دینی، مورد مطالعه قرار گرفت. مجموعه آثار آوینی در رابطه با دفاع مقدس شاخصه‎های متعددی دارد که می‎توان آن را به عنوان یک مطالعه اجتماعی دین محسوب کرد؛ از جمله: تجربی بودن، اجتماعی بودن، روشمند بودن، نظری و تحلیلی بودن و... . برای استخراج الگوی نظری روش‏ شهید آوینی، از روش کیفی داده بنیاد استفاده گردید. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که الگوی نهایی حول مقوله محوری «حضور»، شکل گرفت. حضور به عنوان عنصر محوری روش شناسی آوینی دارای سه بعد حضور تجربی و میدانی، حضور اجتماعی و تاریخی و حضور معنوی است. عنصر «عشق و باور» پیش زمینه و مقدمه حضور است و عنصر «سنخیت» نتیجه آن. سنخیت و محرمیتی که حاصل نفی حجاب خودیت و غیریت است، منتج به تماشا، رازیابی، تجلی واقعیت در آیینه جان محقق و تحقق یافتن به «حقیقت» ساری و جاری در پدیده مورد مطالعه می شود. پس از آن عنصر و مقوله «روایت» قرار می گیرد که روشی برای بیان فطری، فرازمانی و فرامکانی و مستند نتایج تحقیق به غایبان و هم افق سازی آنها با حقیقت است. این الگوی روش شناختی شهید آوینی را می توان «حقیقت‏گرایی اشراقی» و تحقیقات حاصل از این روش را «دانش اجتماعی اشراقی» نامید.

    کلید واژگان: شهید آوینی, روش&lrm, شناسی, روایت فتح, مطالعات اجتماعی دین, حقیقت&rlm, گرایی اشراقی
    Sayyed Hesamoddin Hosseini *, Nematollah Karamollahi, Alireza Momen arani, asghar islamitanha

    The main issue of this research is the methodological re-reading of the successful models of social studies of religion among Shia scholars, for achieving theoretical pattern and an alternative methodological model. This type of secondary research can expand the discourse of Islamic humanities and the alternative models of Western religion social studies. For this purpose, the collection of "Narration of Fatah" texts, the writings of Avini about the holy defense, were studied as a successful example in understanding religious social phenomena. Qualitative method of grounded theory was used to extract the theoretical model of Avini's method. The results of the research indicate that the final model was formed around the axial category of "presence"."Presence" as the axial element of Avini's methodology has three dimensions: experimental and field presence, social and historical presence, and spiritual presence. The element of "love and belief" is the background and introduction of presence, and the element of "sameness" is its result. sameness and being privy, which is the result of negating the veil of selfishness, results in watching, finding secrets, revealing reality in the mirror of the researcher's soul, and realizing the "truth" of the phenomenon under study. After that, the element of "narrative" is placed, which is a method for "fetri" innate transtemporal and trans-spatial and documentary expression of research results to the absents and alignezation them with the truth. This methodological model of Avini can be called " illuminational Truthism” and the research resulting from this method can be called "Illuminational Social Science".

    Keywords: Shahid Avini, Social studies of religion, Narration of Fatah, Methodology, illuminational Truthism
  • سهیلا صادقی فسایی، محمدحسین شریفی ساعی
    تلویزیون یکی از مهمترین ابزارهای جامعه پذیری در جوامع مدرن است و سریال های تلویزیونی یکی از بهترین ابزارهای انتقال و تغییر ارزش ها در زندگی اجتماعی. در پس ظاهر «خنثی» و «معصوم» این سریال ها، رفتارهای گفتمانی به نمایش در می آیند که حکم تعریفی تلویحی از واقعیت اجتماعی را دارند و در نهایت نحوه فاعلیت ذهن ما را تعیین می کنند. هدف این مقاله، تحلیل نشانه شناختی شیوه های بازنمایی ازدواج در سریال های تلویزیونی بوده است. بدین منظور با استفاده از روش نشانه شناسی، به بررسی پنج سریال تلویزیونی پربیننده ایرانی در دو دهه مختلف (70 و 80) پرداخته شد. نتایج نشان داد که در این سریال ها با دست کم، سه گونه بازنمایی ازدواج در این سال ها روبرو بوده ایم: ازدواج سنتی، ازدواج نیمه سنتی و ازدواج مدرن. هر یک از این شیوه ها با دلالت های رسانه ای مختلفی رمزگذاری شده اند.
    کلید واژگان: بازنمایی, رمزگذاری, رمزگشایی, اسطوره, ازدواج مدرن, ازدواج سنتی, نشانه, شناسی, مطالعات فرهنگی
    Soheila Sadeqi Fasayi, Mohammad Hosein Sharifi Saei
    T.V is one of the most important socializing devices in the modern societies, besides, the T.V serials is one of the efficient tools for transforming and transporting the values in the social life. Behind the “neutral” and “innocent” appearance of these serials, discursive behaviors are implied which role as indirect social facts. This matter determines trends of activities of our minds. The purpose of this paper is a semiotic analysis of the manners of representation of marriage in T.V serials. With semiotic method, five more high popular Iranian T.V serials from 1370 to 1389 were considered. In these Serials we have faced with three types of representations Traditional marriage, semi-traditional marriage, and modern marriage which each one encoded in various methods of media’s indications.
    Keywords: Representation, Encoding, Decoding, Myth, Modern marriage, traditional marriage, Cultural studies, Semiotic
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال