به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "فناوری دیجیتال" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «فناوری دیجیتال» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی فناوری دیجیتال در مقالات مجلات علمی
  • آیدین سلام زاده*، مرتضی هادی زاده، سمیرا سادات مرتضوی

    شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از سرویس های فناوری وب دو، با استقبال و همه گیری جهانی روبه رو شده است. جریان های اطلاعاتی و روابطی که میان افراد در این شبکه ها شکل می گیرد می تواند به عنوان زمینه ساز فرصت های کارآفرینی، مورد توجه قرار گیرد و انتظار آن می رود که توسعه کارآفرینی با توجه به این فرصت ها، بیشتر شود. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تاثیر گسترش شبکه های اجتماعی بر توسعه کارآفرینی با تبیین نقش تعدیل گر زیرساخت های فناوری های دیجیتال و هنجارهای اجتماعی می باشد. این مطالعه از منظر هدف، کاربردی و از جهت گردآوری اطلاعات، توصیفی- همبستگی است. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته و با نمونه ای شامل 115 کارآفرین فعال در شهر تهران با روش نمونه گیری غیراحتمالی و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار پی ال اس انجام شده است. آلفای کرونباخ برای تمامی سازه ها بالاتر از 7/. و مقدار میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از 5/. بوده و روایی و پایایی سازه ها تایید شد. یافته ها مشخص نمود که گسترش شبکه های اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و زیرساختهای فناوری دیجیتال تاثیر مثبتی بر توسعه کارآفرینی در شبکه های اجتماعی دارد. علاوه بر تاثیر مستقیم بیان شده، توسعه کارآفرینی در شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر غیرمستقیم (از طریق گسترش شبکه های اجتماعی) را از هنجارهای اجتماعی می گیرد. در نتیجه این مطالعه می تواند، جهت تشریع توسعه کارآفرینی در بسترهایی شود که از این سطح فناوری استفاده می کنند مفید باشد.

    کلید واژگان: شبکه اجتماعی, فناوری دیجیتال, کارآفرینی, کارآفرینی دیجیتال, هنجارهای اجتماعی
    Aidin Salamzadeh *, Morteza Hadizadeh, Samira Sadat Mortazavi

    Social media are considered as a Web 2.0 service, which has drawn the attention of the public and became global. Information flows, and the relationships between individuals in such platforms are realized and could become a prerequisite and a fertile ground for paying attention to entrepreneurial opportunities. It is expected to see dramatic growth in entrepreneurship development due to providing entrepreneurs with such opportunities. This paper aims to investigate the impact of social media platforms on entrepreneurship development, considering the moderating role of digital technologies and social norms. This research is applied in terms of aim, and also is considered as a descriptive-correlational research. The researcher-made questionnaire was used to gather the data, and a sample of 115 entrepreneurs who were in Tehran was surveyed using a non-random sampling technique. The gathered data was analyzed by Smart PLS software. As the Cronbach's alpha of all the constructs were more than 0.7, and the AVE value was more than 0.5, we ensured the research tool's reliability and validity. Findings revealed that improvement of social media platforms, social norms and digital technologies could positively affect entrepreneurship development on social media platforms. Besides, in addition to the direct impact, entrepreneurship on social media platforms was mostly affected indirectly, through social norms. Therefore, this research could be used to develop entrepreneurship on such platforms, by who use a certain level of digital technologies.

    Keywords: Social media, Digital Technologies, Entrepreneurship, Digital Entrepreneurship, Social Norms
  • آرش حسن پور*، محمدرضا رزاقی، فاطمه صادقی
    عکس گرفتن اساسا دیگر عملی در ارتباط با ثبت خاطره، به منظور محافظت از میراث تصویری خانواده نیست، اما به طور فزاینده ای تبدیل به ابزاری برای شکل دهی هویت افراد و ارتباط شده است. استفاده از دوربین های دیجیتال، دوربین های موبایل، وبلاگ های تصویری و دیگر ابزارهای چندمنظوره عکس را به عنوان زبان مرجح نسل جدیدی از کاربران رواج داده است. هدف این مقاله بررسی این موضوع است که تغییرات تکنیکی (دیجیتال شدن) در ترکیب با بینش های در حال رشد علوم شناخت شناسی و تحولات اجتماعی- فرهنگی، چگونه بر عکاسی شخصی تاثیر گذاشته است. دست کاری فزاینده ی تصاویر عکاسی ممکن است متناسب با نیاز افراد به بازسازی خود، ارتباط لحظه ای و برقراری پیوند باشد. هرچند، همین انعطاف پذیری ممکن است کنترل ما را در آینده جهت هدف گذاری مجدد و بازسازی عکس هایمان کاهش دهد. مقوله ی خاطره بواسطه ی ابزارهای چندمنظوره دیجیتال ریشه کن نشده در عوض همان طور که غالب عکس ها از طریق خطوط ارتباطی فرستاده شده و از فضایی مجازی سر درمی آورند، کارکرد خاطره سازی در ذات شبکه ای و گسترده عکاسی دیجیتال دوباره ظهور می کند.
    کلید واژگان: تصاویر زندان ابوغریب, فناوری دیجیتال, ساخت هویت, خاطره, عکاسی, فرهنگ بصری
    Arash Hasanpour *, Mohammadreza Razeghi, Fatemeh Sadeghi
    Taking photographs seems no longer primarily an act of memory intendedto safeguard a family’s pictorial heritage, but is increasingly becoming atool for an individual’s identity formation and communication. Digitalcameras, cameraphones, photoblogs and other multipurpose devices areused to promote the use of images as the preferred idiom of a newgeneration of users. The aim of this article is to explore how technicalchanges (digitization) combined with growing insights in cognitive scienceand socio-cultural transformations have affected personal photography.The increased manipulation of photographic images may suit the individual’sneed for continuous self-remodelling and instant communication andbonding. However, that same manipulability may also lessen our grip on ourimages’ future repurposing and reframing. Memory is not eradicated fromdigital multipurpose tools. Instead, the function of memory reappears in thenetworked, distributed nature of digital photographs, as most images aresent over the internet and stored in virtual space.
    Keywords: Abu Ghraib pictures • digital technology • identity formation • memory •_photography • visual culture
  • امیرحسن ندایی*، رضا خانلری
    با ورود فناوری دیجیتال به سینما، جهانی شبیه سازی شده خلق شد تا آن چه را که وجود نداشت صورت ببخشد. سینمای دیجیتال تبارشناسی خاص خود را داراست؛ نظامی از وانموده ها که مخاطب آنها را باور می کند. پژوهش حاضر، این نظام وانموده ها را مورد بررسی قرار می دهد. سوال اصلی پژوهش آن است که فناوری دیجیتال چگونه جهانی از وانموده ها را خلق کرد که خود به صورت نظامی از رمزگان های بصری درآمدند؟ این رمزگان ها گاه هیچ مرجعی در جهان واقعی ندارند (مانند فرشته ای با دو بال بلند) و گاه امکان تصویرسازی آن ها در برابر دوربین وجود ندارد (مانند غرق شدن تایتانیک). نگارندگان این مقاله تلاش دارند تا با نگاهی به تاریخ شکل گیری سینمای دیجیتال، اهمیت و تاثیر این رویکرد نوین را در سینمای امروز از نظر ساختارهای زیباشناختی جلوه های ویژه مورد بررسی قرار دهند. به همین دلیل این مقاله، پژوهشی تحلیلی-توصیفی است که با نگاه به اسناد کتابخانه ای و بررسی فیلم های شاخص شکل گرفته است. فیلم ها به صورت تصادفی و بر اساس میزان تاثیرگذاری آن ها در زمان پخش جهانی شان انتخاب شده است. نتیجه آن که سینمای دیجیتال، نوعی نگاه زیبایی شناسانه پدید می آورد که در آن وانموده ها بر نگاه مخاطب تسلط می یابند. بر این اساس می توان گفت دنیای امروز را نوعی متافیزیک دیجیتال رقم می زند.
    کلید واژگان: سینمای دیجیتال, وانموده, فناوری دیجیتال, جلوه های بصری رایانه ای
    Amir Hasan Nedaei *, Reza Khanlari
    The Introduction of “Computer generated Imagery” or CGI has revolutionized every aspect of motion picture special effects, creating a fantasy world which had never existed. Digital cinema has its own genealogy; giving rise to a system of simulations which is totally believable by audience. This article studies this system of simulations and shows how it came to existence. The main hypothesis is that digital technology paved the way for a world of simulations and these simulations made a system of visual codes. These visual codes sometimes had no real world referents (angels with two long wings for instance) or involved events that were not likely to unfold in front of a camera (like sinking of Titanic).
    First, we provide a historical survey of digital cinema and then we can study the importance and effects of this attitude in the contemporary cinema. This article is descriptive and analytic considering documents and studying relevant feature film. Selection of the films was random, mainly based on their effect on cinema when they were released.
    The result of this paper shows that a special kind of aesthetic has been created which through its simulations has an impact on audience’s perception. In a sense, thanks to digital cinema, a digital metaphysics has emerged.
    Keywords: Digital Cinema, Digital Technology in Film, Simulations, Computer Generated Imagery (CGI), Aesthetic of the Contemporary Cinema
  • قربانعلی قربان زاده سوار، هاشم ناطقی، وحید بدری
    فناوری دیجیتال در عصر دیجیتال درحالی که باعث ایجاد فرصت ها و امکانات به اقتضای مقتضیات تمدن دیجیتال شده است، فاصله بین اقشار جوامع از حیث کم و کیف کاربرد فناوری دیجیتال را به دنبال دارد که شکاف دیجیتال نامیده می شود. شکاف یادشده -که ناشی از فضای دیجیتال است- با نفوذ بر نگرش و جهان بینی کاربران دیجیتال و غیرکاربران، بر امنیت فرهنگی جامعه، تاثیر می نهد. در پاسخ به این پرسش که شکاف دیجیتال ناشی از تکثر اقشار جامعه در دسترسی و استفاده از فضای مجازی چگونه باعث تهدید و آسیب فرهنگی جامعه می شود، این فرضیه ارائه و تبیین شد که شکاف دیجیتال باعث شکاف فرهنگی در جامعه می گردد و اگر ماهیت این شکاف، متراکم باشد، موجب تهدید و آسیب به امنیت فرهنگی جامعه می شود؛ زیرا شکاف دیجیتال با ایجاد جهت گیری هنجاری یا ضدهنجاری در جامعه، بر تثبیت یا تضعیف امنیت فرهنگی به صورت ایجابی و سلبی اثر می گذارد که پیامدی جز تحکیم یا زوال فرهنگ جامعه نخواهد داشت. ماهیت پژوهش حاضر، مفهومی- نظری در چارچوب شکاف اجتماعی- یکی از مباحث اساسی جامعه شناسی سیاسی- با تمرکز بر شکاف دیجیتال است. روش گردآوری داده ها، کتابخانه ای و روش تجزیه وتحلیل داده ها، توصیفی- تحلیلی است. در زمانه تکوین تمدن دیجیتال، بررسی تاثیر دنیای دیجیتال و شکاف ناشی از آن بر حوزه های فرهنگی جوامع از جنبه مثبت و منفی، ضرورتی دوچندان می یابد و با عنایت به این مهم، هدف و رسالت نوشتار حاضر، تحلیل تاثیر «شکاف دیجیتال» بر «امنیت فرهنگی» جامعه است که به عنوان یافته اساسی پژوهش در قالب نمودار در انتهای مباحث مقاله ترسیم شده است.
    کلید واژگان: امنیت فرهنگی, تمدن دیجیتال, شکاف دیجیتال, عصر دیجیتال, فناوری دیجیتال
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال