به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "فیلم نامه" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «فیلم نامه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی فیلم نامه در مقالات مجلات علمی
  • رقیه وهابی دریاکناری*، مریم حسینی
    بهرام بیضایی به گذشته پرافتخار ایران توجهی ویژه دارد. او یکی از مشخصه های عصر زرین، یعنی «مادرسالاری»، را برمی گزیند و آن را در بعضی از آثار نمایشی اش به تصویر می کشد. هدف پژوهش حاضر، مطرح کردن پیوند قهرمانان زن، با ایزدبانوان باستانی ایران در آثار بهرام بیضایی است و نیز بررسی و تحلیل این مولفه، روی چند اثر نمایشی وی. آثاری که در این جستار بررسی می شوند، عبارت اند از: فیلم نامه ها و نمایش نامه های ایستگاه سلجوق، پرده ی نئی، پرده خانه، شب هزار و یکم(1)، شب هزار و یکم(3) و فتح نامه کلات. در این پژوهش، نخست به روش توصیفی تحلیلی، شیوه های روایی بیضایی در پیوند قهرمانان زن با ایزدبانوان مشخص و تبیین می شوند. سپس، آثار نمایشی وی با توجه به این مولفه ، بررسی و تحلیل می شوند. برآیند مقاله حاکی از آن است که: بیضایی قهرمانان زن روایت هایش را با ایزدبانوانی که مظهر «مهر»، «زایش»، «عشق»، «شجاعت» و از همه مهم تر «خردمندی» هستند، پیوند می زند. با توجه به آثاری که تحلیل شد، مولفه «خردمندی» بیشترین حضور را در پرداخت شخصیت های زن این نویسنده دارد. برخلاف تصور رایج، ایزدبانوی خردمندی، که یکی از مصادیقش، ایزدبانوی «چیستا» است، بیشتر مورد توجه بیضایی بوده تا ایزدبانوی «آناهیتا».
    کلید واژگان: ایزدبانوان, بهرام بیضایی, فیلم نامه, قهرمانان زن, نمایش نامه
    Roghyeh Vahabi Daryakenari *, Maryam Hseini
    Bahram Beizaie has a special attention to Iran’s honorable old ages. He chooses one feature of the golden age “matriarchy” period and shows that in some of his plays. The purpose of this research is to talk about the dependence of heroines and Iranian goddess, and to analyze this dependence in some of Beyzaeis’ works. Plays and screenplays that are considered in this study include: “Saljuk istgah”, “Parde nei”, “Parde khane”, Shabe 1001(1)”, Shabe 1001(3)” and “Fath name kalat”. The research is descriptive - analytical, so that at first, Beyzaeis models in merging heroines and goddess would be specified and then his works would be analyzed based on this idea. Conclusions show that beyzaei uses the goddess of “kindness”, “birth”, “love”, “courage” and the most important one the goddess of “wisdom” to create his heroines. According to these analyzed works, wise goddess that one of the instances is goddess “Chista” has the most presence in Beizaeis works even more than “Anahita”.
    Keywords: heroinse, goddesse, Bahram Beizaei, Play, Script
  • رقیه وهابی دریاکناری، مریم حسینی
    کهن نمونه «بیگانه دشمن» در تاریخ فرهنگی ایران بارها به صورت های مختلف بروز یافته است و از نمونه های آن، دشمنی و بیگانگی تاتار و مغول را می توان نام برد. وحشی گری و قساوت مغولان به مردمان ایران زمین، تا آنجا بود که پس از حمله سهمگین و قتل و غارت ایشان، تا قرن ها نمونه ای برای هر نوع حمله و غارت به شمار می رفتند و کم کم از شکل تاریخی خارج و به شکلی اسطوره ای در ادبیات و فرهنگ ما باقی ماندند. این مقاله به چگونگی شکل گیری اسطوره مغول در تاریخ فرهنگی ما و به طور خاص، آثار بهرام بیضایی اشاره دارد. از مشخصه های اصلی روایت های داستانی بیضایی، حضور فعال زنان در متن روایت است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل مبارزه زنان «قهرمان عیار» در برابر اسطوره مغول، در روایت های داستانی بهرام بیضایی است. نمایش نامه و فیلم نامه هایی که در این پژوهش بررسی می شوند، عبارت اند از: فتح نامه کلات ، قصه های میرکفن پوش ، عیار تنها ، عیارنامه و تاراج نامه . روش پژوهش، توصیفی تحلیلی است؛ بدین صورت که ابتدا شیوه بیضایی در استفاده از اسطوره مغول بیان می شود، سپس پنج اثر که در آن به طور مشخص مبارزه زنان با مغول در محور روایت قرار می گیرد، تحلیل می شوند.
    کلید واژگان: اسطوره مغول, بهرام بیضایی, زنان عیار, فیلم نامه, نمایش نامه
    Roghyeh Vahabi Daryakenari, Maryam Hoseini
    The "alien - enemy" archetype in cultural history of Iran often emerge in different forms and examples of hostility and alienation such as Tatar and Mongol. Mongol savagery and brutality on Iranians, was so severe that after a hard attack and murder and plunder, for centuries, they were an example for each type of attack. Gradually Mongol's attacks changed from historical form and remain in a mythical way in our literature and culture. This article describes, how the myth of Mongol formed in our cultural history and signifies in particular, in the works of "Bahram Beyzai". The main feature of his fctional narratives is an active participation of women in the context of the narration. The purpose of this study, is analyzing the struggle of "champion- trickster" women, against the myth of the Mongols, in the "Bahram Beyzai" narrations. Plays and screenplays that are considered in this study include: ” Fathnameye kalat”,”mire kafanpush tales”, “ayyare tanha”,”ayyarname” and “tarajname”. The research is descriptive- analytical, so that at first we will express the way that Beyzai uses to describe myth of the Mongols, then five works that in particular, are about women's struggle with Mongol in the narrations, would be analyzed.
    Keywords: Mongol myth, grade women, Bahram Beyzai, Play, Script
  • حامد بخشی، فاطمه سادات ایازی
    مسئله اصلی مقاله حاضر میزان و نوع بازنمایی دین در فیلم نامه های سینمایی ارسالی به اولین جشنواره فیلم دینی رویش است. برای این منظور، با توجه به تعاریف مختلفی که از دین صورت گرفته بود، تعریف برون دینی لئوبا با قدری تغییر استفاده شد. بر اساس این تعریف، دین مجموعه ای شامل چهار بعد نظری اعتقادی، درون فردی، رفتاری و نهادی در نظر گرفته شده است. روش اجرای تحقیق اسنادی بوده و با تکنیک تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری تحقیق تمام فیلم نامه های ارسالی به جشنواره بوده که از این میان 158فیلم نامه به شیوه نمونه گیری تصادفی نظام مند انتخاب شده اند. یافته های تحقیق نشان می دهند بعد درون فردی دین کم ترین تجلی را در فیلم نامه های ارسالی به جشنواره داشته و ابعاد تجسم یافته از دین همچون تجلیات مادی و رفتاری دین بیشترین ظهور را داشته است. درنتیجه، به نظر می رسد آنچه با عنوان فیلم نامه های دینی ارسال شده است به طور عمده شامل عناصر از پیش ساخته شده دینی همچون هنجارها و ابنیه دینی بوده است تا تجربه دینی یا ارزش های اخلاقی.
    کلید واژگان: بازنمایی, دین, سینما, تحلیل محتوا, فیلم نامه, جشنواره سینمایی رویش
    Hamed Bakhshi, Fatemehsadat Ayazi
    This paper studies the religious expressions in scenarios sent to the first religious short film festival of "Rouyesh". To this end, after reviewing the literature, Leoba's definition of religion by some modification is selected and based on it we recognize four dimensions for religion: theoretical, religious experience, behavioral and institutional. Sample population is all of scenarios sent to the festival which we select 158 scenarios by random systematic sampling with 95% confidence interval. The method of research is documentary and the technique of content analysis is used to investigate religious symbols in these scenarios. The results show that the religious experience dimension of religion has the lowest appearance in scenarios and the institutional appearance of religion such as religious norms or religious buildings and means have the most presence in religious scenarios. This means that the scenarios perceived as religious almost include institutional religious norms and buildings rather than religious experiences or moral values.
    Keywords: Expression, religion, Religious Cinema, Content Analysis, Cenario, Film Festival of Rouyesh
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال