جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "معنای زندگی" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «معنای زندگی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
آنچه دربحث پرسش از معنای زندگی اهمیت دارد، تحلیل خود معناست. در تفسیر معنا سه دیدگاه قابل ذکر است: هدف زندگی؛ کارکرد زندگی و ارزش زندگی. مفهوم زندگی نیز باید مورد مداقه قرار گیرد. آیا زندگی به معنای بیولوژیکی آن مورد نظر است یا مراد از زندگی، زندگی معنوی انسان نیز هست؟ در این مقاله به بررسی معنای زندگی از دیدگاه غزالی و دیویی می پردازیم. این دو از مربیان تربیتی محسوب می شوند اما هر کدام متعلق دو دیدگاه متفاوت سنت دینی و مدرن می باشند. جهان بینی و شناخت حقیقت انسان در درک معنای زندگی بسیار موثر است. معنای زندگی از دیدگاه غزالی که متعلق سنت اسلامی است تقرب الاهی و سعادت اخروی است. از نظر او اساس خلقت، فضل و رحمتی است که به نوع انسان افاضه شده تا او به کمال دست یابد. اما دیویی که از اندیشمندان مدرنیته محسوب می شود ارزش اساسی زندگی را در تاثیر عملی انسان در تطبیق با محیط می داند. او پراگماتیست است و معتقد است ملاک و ارزش هرچیزی در نفع و رضایت بخشی در عمل است؛ پیشرفت از نگاه او همان معنای زندگی است. در حقیقت معنای زندگی برای هر دواندیشمند پیشرفت است اما غزالی به پیشرفت معنوی نظر دارد و از نظر دیویی پیشرفت مادی است که به زندگی معنا می دهد. نزاع های فعلی بین جهان بینی های علمی و معنوی نیازمند حل شدن هستند، نومیدانه به هر دو صدا بر سر میز نیاز داریم تا با نرمش همدیگر را درک کنند، نه بر سر همدیگر فریاد بکشند.
کلید واژگان: معنای زندگی, سنت دینی, مدرن, غزالی, دیوییWhat is important in the question of the meaning of life is the analysis of the meaning itself. In the interpretation of meaning, three points of view can be mentioned: the purpose of life; The concept of life should also be studied. Is life meant in its biological sense or does it mean the spiritual life of man as well. In this article, we examine the meaning of life from the perspective of Ghazali and Dewey. These two are considered to be educational instructors, but each of them belongs to two different views of religious tradition and modernity. Worldview and recognition of human truth are very effective in understanding the meaning of life. The meaning of life from Ghazali's point of view, which belongs to the Islamic tradition, is nearness to God and happiness in the afterlife. According to him, the basis of creation is the grace and mercy bestowed on human beings so that they can achieve perfection. But Dewey, who is considered one of the thinkers of modernity, considers the basic value of life in the practical effect of man in adapting to the environment. He is a pragmatist and believes that the criterion and value of everything is in benefit and satisfaction in action; From his point of view, progress is the meaning of life. In fact, the meaning of life for every thinker is progress, but Ghazali thinks about spiritual progress, and according to Dewey, it is material progress that gives meaning to life. Current strife between scientific and spiritual worldviews needs to be resolved, we need both sounds on the table to .understand each other, not screaming at each other
Keywords: The Meaning Of Life, Religious Tradition, Modern, Ghazali, Dewey -
فصلنامه مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان، سال بیست و دوم شماره 1 (پیاپی 78، بهار 1403)، صص 146 -177
شیوع بالای بیماری کرونا در جهان باعث شده است تا افراد زیادی از اضطراب ابتلا به آن رنج ببرند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تبیین اضطراب کرونا براساس معنای زندگی و سایبرکندریا با نقش واسطه ای سلامت معنوی در زنان خانه دار انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه زنان خانه دار شهر مشهد بود که از بین آنها نمونه ای به حجم 200 نفر با روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس معنا در زندگی استگر و همکاران، پرسشنامه سایبرکندریا مک آل روی و شولین، پرسشنامه اضطراب کرونا ویروس علی پور و همکاران و پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون بود. به منظور تحلیل داده ها از روش های همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین معنای زندگی با سلامت معنوی رابطه مثبت معنادار و با اضطراب کرونا رابطه منفی معنادار دارد. سایبرکندریا تنها با سلامت معنوی رابطه معناداری دارد. همچنین سلامت معنوی با اضطراب کرونا رابطه منفی معناداری دارد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سایبرکندریا و سلامت معنوی اثر مستقیم بر اضطراب کرونا دارد. معنای زندگی اثر مستقیم بر سلامت معنوی دارد. در نهایت نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سلامت معنوی در رابطه ی بین معنای زندگی و سایبرکندریا با اضطراب کرونا نقش واسطه ای دارد.
کلید واژگان: اضطراب کرونا, سایبرکندریا, سلامت معنوی, معنای زندگی, زنان خانه دارThe present study aimed to investigate the organizational factors influencing the conflict between professional and family roles among female nurses during the COVID-19 pandemic. A survey method was used, and the study population included 100 women nurses from both public and private hospitals in Jiroft city, selected through the census method. The standard questionnaire used to collect data on organizational factors and work-family role conflicts was validated through face validity, and reliability was assessed through Cronbach's alpha. Results from regression analysis showed that the most important predictor of work-family role conflict among working women was organizational commitment (t=-3.695, β=-0.456). The model test demonstrated that organizational justice (β=0.47, p < 0.001), possibility of role promotion (β=0.44, p < 0.001), job involvement (β=0.73, p<0.001), organizational commitment (β=0.68, p<0.001), feeling of role importance (β=0.13, p<0.001), superior social support (β=0.7, p<0.001), coworkers' social support (β=0.63, p<0.001) and job satisfaction (β=0.62, p<0.001) had a negative and significant relationship with work-family role conflict. The regression coefficient between organizational factors and work-family role conflict was -0.31, indicating that a one-unit increase in organizational factors decreased work-family role conflict of working women by 0.31 standard deviation units.
Keywords: Corona Anxiety, Cyberchondria, Spiritual Health, Meaning Of Life, Housewives -
هدف
پژوهش حاضر با هدف نقش واسطه ای سرمایه روان شناختی در رابطه بین هوش معنوی و خوددلسوزی با معنای زندگی صورت پذیرفت.
روشروش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی مرکز آموزش عالی پلدختر در سال تحصیلی 400-1399 بود. حجم نمونه آماری بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین، 210 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری در دسترس و با پرسشنامه برخط انجام شد. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامه معنای زندگی، پرسشنامه سرمایه روان شناختی، مقیاس خودارزیابی هوش معنوی و مقیاس خوددلسوزی بود. تحلیل داده ها به روش آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزارهای آماری اس.پی.اس.اس-22 و آموس-24 انجام شد و برای بررسی نقش واسطه ای متغیرها از آزمون بوت استراپ استفاده شد.
یافته هاهوش معنوی بر معنای زندگی تاثیر مستقیم و به واسطه سرمایه روان شناختی بر معنای زندگی تاثیر غیر مستقیم دارد. خوددلسوزی بر معنای زندگی اثر مستقیم نداشت، اما به واسطه سرمایه روان شناختی، بر معنای زندگی اثر غیر مستقیم داشت.
نتیجه گیریمعنای زندگی تحت تاثیر هوش معنوی و خوددلسوزی است و هوش معنوی و خوددلسوزی از طریق افزایش سرمایه روان شناختی، میزان معنای زندگی را تحت تاثیر خود قرار می دهند
کلید واژگان: خوددلسوزی, سرمایه روان شناختی, معنای زندگی, هوش معنوی -
معنای زندگی یکی از بزرگ ترین دغدغه های بشر امروز است که رنج ها، روزمرگی، پوچی، مرگ و... ضرورت آن را می طلبد. سورن کرکگور با ترسیم سه ساحت در زندگی انسان، انتخاب یکی از آنها را اولین و مهمترین انتخاب هر فرد می داند و معتقد است جهش از ساحات حسانی و اخلاقی به ساحت ایمانی است که می تواند فرد را در دل رنج ها و سختی ها آرام کند و زندگی وی را معنا بخشد. علامه طباطبایی با استعانت از آیات قرآن، قایل به دو ساحت دنیوی و اخروی است و انتخاب دین در ساحت اخروی را معنابخش زندگی فرد می داند. نتیجه این پژوهش، شناخت ساحات زندگی انسان، به ساحت «حسانی دنیوی»، «اخلاقی دنیوی»، «دینی دنیوی» و «دینی اخروی» می باشد. دو ساحت «حسانی اخروی» و «اخلاقی اخروی» نیز ذیل ساحت «دینی اخروی» تعریف می شود. نتیجه دیگر این پژوهش، تفاوت میان ساحت «دینی دنیوی» و «دینی اخروی» است که در ساحت «دینی دنیوی» هرچند فرد پایبند به مناسک دینی است اما چون با اهداف دنیوی، به انجام مناسک می پردازد، این ساحت، وی را در بن بست دنیا دچار پوچی خواهد کرد. این پژوهش با جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای از اسناد نوشتاری و روش داده پردازی توصیفی-تحلیلی به تطبیق معنای زندگی از منظر این دو اندیشمند پرداخته است.کلید واژگان: معنای زندگی, علامه طباطبایی, کرکگور, پوچی, اگزیستانسیالیسمThe meaning of life is one of the biggest concerns of today's human being, which is necessitated by suffering, everyday life, emptiness, death, etc. Søren Kierkegaard, by drawing three areas in human life, considers choosing one of them as the first and most important choice of every person and believes that it is a leap from the areas of goodness and morality to the area of faith that can calm a person in the heart of sufferings and hardships and make his life give meaning In Søren Kierkegaard's view, man has a truth that this truth is his individuality, and the human person is always looking for meaning outside of himself. He considers any procrastination in life to be a loss of opportunity and he believes that a meaningful life is the passionate faith that commits a person to move to reach a certain goal. He draws three stages for man, in the light of those stages, man looks at life and measures his behavior and life in relation to that look and moves towards his goal. Allameh Tabatabai, with the help of Quranic verses, believes in two spheres, worldly and hereafter, and considers the choice of religion in the hereafter to give meaning to one's life. The result of this research is to know the areas of human life, such as "Worldly Hassani", "Worldly Morality", "Worldly Religion" and "Otherworldly Religion". The two fields of "otherworldly Hassani" and "otherworldly morality" are also defined under the "otherworldly religious" field. Another result of this research is the difference between "worldly religion" and "hereafter religion" that in "worldly religion" even though a person adheres to religious rituals, but because he performs rituals with worldly goals, this area puts him in a dead end. The world will suffer absurdity. This research has compared the meaning of life from the perspective of these two thinkers by collecting information in the form of a library of written documents and descriptive-analytical data processing method.Keywords: The meaning of life, Allameh Tabatabai, Kierkegaard, absurdity, Existentialism
-
هدف
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل یابی معادلات ساختاری بی حوصلگی دانش آموزان بر اساس نظریه های ضمنی هوش، معنای زندگی و حمایت از خودمختاری ادراک شده بود.
روش شناسی:
مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که تعداد 400 نفر از آنها با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل خرده مقیاس بی حوصلگی نسبت به کلاس در پرسشنامه هیجان پیشرفت (Pekrun et al, 2002)، خرده مقیاس باور ذاتی هوش در مقیاس نظریه های ضمنی هوش (Abd-El-Fattah & Yates, 2006)، پرسشنامه معنای زندگی (Steger et al, 2006) و مقیاس حمایت از خودمختاری ادراک شده (Williams & Deci, 1996) بودند. داده ها با روش های ضرایب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند.
یافته ها:
یافته ها نشان داد که مدل بی حوصلگی دانش آموزان بر اساس باور ذاتی هوش، معنای زندگی و حمایت از خودمختاری ادراک شده دارای برازش مناسبی بود. یافته های دیگر نشان داد که باور ذاتی هوش بر بی حوصلگی دانش آموزان اثر مثبت و مستقیم و معنای زندگی و حمایت از خودمختاری ادراک شده بر بی حوصلگی دانش آموزان اثر منفی و مستقیم داشت (01/0>P).
بحث و نتیجه گیری:
نتایج نشان دهنده اثر مستقیم باور ذاتی هوش، معنای زندگی و حمایت از خودمختاری ادراک شده بر بی حوصلگی دانش آموزان بود. بنابراین، جهت کاهش بی حوصلگی دانش آموزان می توان برنامه هایی جهت کاهش باور ذاتی هوش و افزایش معنای زندگی و حمایت از خودمختاری ادراک شده طراحی و اجرا کرد
کلید واژگان: بی حوصلگی, نظریه های ضمنی هوش, معنای زندگی, حمایت از خودمختاری ادراک شدهPurposeThe aim of present research was investigate the structural equation modeling of students' boredom based on implicit theories of intelligence, meaning of life and support from perceived autonomy.
MethodologyThe present study was descriptive from type of correlation. The research population was secondary high school students of Tehran city in the 2018-19 academic years, which number of 400 people of them were selected as a sample by multi-stage cluster sampling method. The research tools were including the subscale of boredom to class in achievement emotion questionnaire (Pekrun et al, 2002), subscale of entity belief intelligence in implicit theories of intelligence scale (Abd-El-Fattah & Yates, 2006), meaning of life questionnaire (Steger et al, 2006) and support from perceived autonomy scale (Williams & Deci, 1996). Data were analyzed with methods of Pearson correlation coefficients and structural equation modeling in SPSS and LISREL software.
FindingsThe findings showed that the model of students' boredom based on entity belief intelligence, meaning of life and support from perceived autonomy had a good fit. The other findings showed that the entity belief intelligence had a direct and positive effect on students' boredom and meaning of life and support from perceived autonomy had a direct and negative effect on students' boredom (P<0.05).
ConclusionThe results showed the direct effect of entity belief intelligence, meaning of life and support from perceived autonomy on students' boredom. Therefore, to reduce students' boredom can be designed and implemented programs to decrease the entity belief intelligence and increase meaning of life and support from perceived autonomy.
Keywords: boredom, Implicit Theories of intelligence, Meaning of life, Support from Perceived Autonomy -
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده (گفت و شنود و همنوایی) با معنای زندگی (حضور معنا و جستجوی معنا) انجام گرفت.نمونه آماری شامل 120 دانش آموز مقطع متوسطه اول شهر شیراز (60 دختر و 60 پسر) بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند.به منظور گردآوری داده ها،از پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی،1990) و پرسشنامه معنای زندگی (استگر،2010) استفاده شد.پایایی ابزارها به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد.با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون،قدرت هریک از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده در پیش بینی معنای زندگی مورد بررسی قرار گرفت.با توجه به نتایج این پژوهش،ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده توانایی پیش بینی متغیر جستجوی معنا را داشتند و قوی ترین پیش بینی مربوط به بعد گفت وشنود بود (05/0 >p).اما حضور معنا توسط ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده قابل پیش بینی نبود.از آنجا که نحوه ی درست ارتباط اعضای یک خانواده نقش مهمی در ایجاد جستجوی معنا در فرزندان دارد،می توان با تقویت آن،معنا در زندگی را افزایش داد.
کلید واژگان: معنای زندگی, الگوهای ارتباطی خانواده, گفت و شنود, همنواییThe aim of this research was to investigate the relationship between dimensions of family communication patterns(conversation and conformity)and the meaning in life(presence of meaning and search for meaning).The research sample included 120 first period high school students in Shiraz(60 girls and 60 boys)who were selected by multi-stage cluster random sampling. The data collected by questionnaire of family communication patterns (Fitzpatrick and Ritchie, 1990) and the meaning in life questionnaire (Steger, 2010). Cronbach's Alpha was calculated to examine reliability of the measures. The power of dimensions of family communication patterns (conversation and conformity) was examined in predicting the meaning in life (presence of meaning and search for meaning) by using correlation test and simultaneous regression analysis. According to the results of this study, the dimensions of family communication patterns were able to predict the search for meaning and the strongest prediction was related to the conversation dimension (p <0.05), but the presence of meaning was not predictable by the dimensions of family communication patterns. Whereas, proper communication of family members plays an important role in creating a search for meaning in children, it can be strengthened to increase meaning in life.
Keywords: Meaning in life, Family communication patterns, Conversation, Conformity -
پرسش اصلی مقاله حاضر این است که آیا این ادعای طبیعت گرایان موجه است که بحث از «امکان معناداربودن زندگی» وابسته به دستاورد های علمی، به ویژه فیزیک مدرن است. در این راستا ابتدا دو مفهوم از یکدیگر متمایز می شوند: یکی «معنای زندگی نوع (یا گونه) انسان» در جهان (به اختصار «معنای زندگی») و دیگری «معنا در زندگی یک انسان مشخص». (به اختصار «معنا در زندگی). سپس بر اساس دو مفهوم مزبور، دو چالش متناظر، که طبیعت گرایان برای هدفمندی جهان و نیز معناداری حیات و زندگی انسان مطرح کرده اند، مورد شرح و بررسی قرار می گیرد: مسیله اول مرتبط با یافته ها و مدل های کیهان شناسی مدرن در خصوص سرگذشت و سرنوشت جهان و نیز تصویر آن از جایگاه فضا زمانی انسان در جهان فیزیکی و مسیله دوم مرتبط با مناقشه موجبیت گرایی/ ناموجبیت گرایی در فیزیک، به ویژه مکانیک کوانتمی است. در این مقاله، ادعای طبیعت گرایان مبنی بر نفی معنای زندگی (مفهوم اول)، به تفصیل مورد بررسی و نقد قرار می گیرد سپس نشان داده می شود که برخلاف ادعای طبیعت گرایان، دفاع از امکان پذیری معنا در زندگی (مفهوم دوم) به هیچ وجه مستلزم پیروی از تعبیر ناموجبیت گرایانه مکانیک کوانتمی و تعمیم آن به جهان ماکروسکپی نیست. در ادامه نیز ضمن نقد و طرد رهیافت های سلبی به مسیله معنا در زندگی در جهان موجبیتی، رهیافت های ایجابی برای دفاع از امکان معنا در زندگی در جهان موجبیتی مورد شرح و بررسی قرار می گیرند.کلید واژگان: معنای زندگی, معنا در زندگی, معناداری زندگی, کیهان شناسی, موجبیت گراییI formulate my research question as "Is the claim of naturalists justified that the discussion of the "possibility of meaningful life" is dependent on scientific achievements, especially modern physics?". In this regard, two concepts are distinguished from each other: one is "the meaning of the life of Humans (homo sapiens)" in the universe (in short, "the meaning of life") and the other is "meaning in the life of any specific human" (in short, "meaning in life"). Then, based on the two mentioned concepts, the two corresponding challenges, which the naturalists have raised for the purposefulness of the world and the meaning of human life, are described and investigated: the first issue is related to the findings and models of modern cosmology regarding the history and destiny of the universe, and the second issue is related to the determinism/indeterminism controversy in physics, especially quantum mechanics. In this article, the claim of naturalists to deny the possiility of meaning of life (the first concept) is examined and criticized in detail, then it is shown that, contrary to the claim of naturalists, the defense of the possibility of meaning in life (the second concept) in no way requires the indeterministic interpretation of quantum mechanics and its extension to the macroscopic world. While criticizing and rejecting negative approaches to the issue of meaning in life in the deterministic world, positive approaches in this regard are described and examined.Keywords: Meaning of life, Meaning in Life, meaningful life, Modern Cosmology, determinism
-
زمینه و هدف :
مصرف ماری جوانا یکی از مسایل اجتماعی است که گزارش های رسمی، افزایش روزافزون آن را در کشور نشان می دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته مصرف کنندگان ماری جوانا در میان جوانان شهر رشت صورت گرفت.
روش و داده ها:
تحقیق از نظر کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از جوانان دارای سابقه مصرف در شهر رشت که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، جمع آوری و با استفاده از روش تماتیک مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته هااز مصاحبه ها، مضمون های متعددی از جمله حرکت به سوی انتخاب، شکل گرفتن تکرار، احساس مسیولیت و موقعیت و رویارویی استخراج شد که نشان داد چگونه جوانان شهر رشت با استفاده از کنش خود به تعریف معنای زندگی می پردازند و دیدگاه های مفهومی خود را در مورد معنای زندگی نشان می دهند.
بحث و نتیجه گیریاین مطالعه نشان می دهد که کنشگران به واسطه برداشت شان از کارکردهای مصرف ماری جوانا و موقعیت هایی که این مصرف در اختیارشان قرار می دهد دست به انتخاب آن می زنند. مصرف ماری جوانا می تواند یک رفتار آگاهانه یا برحسب مقتضیات زندگی و غلبه بر تکرار باشد و همین امر آن ها را به سمت این انتخاب سوق می دهد تا بتوانند به زعم خودشان به زندگی شان معنا دهند.
پیام اصلی:
میل به مصرف ماری جوانا در مصاحبه شوندگان- علی رغم معیارهای اخلاقی اجتماعی و اضطراب ناشی از آن- نشان می دهد که کنشگران در انتخاب مصرف خود دخیل اند و کنش آن ها دنباله روی یا با انتخاب شخصی صورت می گیرد. بر همین اساس می توانند مسیولیت انتخاب خود یعنی مصرف ماری جوانا را به عهده گیرند.
کلید واژگان: پدیدارشناسی, معنای زندگی, ماری جوانا, جوانان, پژوهش کیفی, تنهایی, مسئولیتBackground and AimNowadays, Marijuana use is one of the today’s social issues. Official reports show the increase of marijuana use in Iran. The aim of this study is to investigate the biological experience of marijuana use among the young people in Rasht, Iran.
Methods and Data:
This study was conducted qualitatively with a phenomenological approach. Data were collected through semi-structured interviews of 20 young people in Rasht with a history of marijuana use and selected by purposive sampling and they were analyzed using the thematic method.
FindingsSeveral themes were extracted from the interviews, including moving towards selection, forming repetition, sense of responsibility and position, and confrontation, how the youth of Rasht use their actions to define the meaning of life and express their conceptual views about it.
ConclusionThis study shows that the actors choose Marijuana due to their perception of the functions of its use and the situations that this use provides for them. Marijuana consumption does not play a role in the meaninglessness of actors' lives, but it can be a conscious behavior according to the requirements of life and overcoming repetition, which lead them to choose it so that they can give meaning to their lives in their own opinions.
Key Message:
The desire to consume Marijuana in the interviewees—despite the social moral standards and the resulting anxiety—shows that the actors are involved freely in the choice of their consumption and their action. Based on this, they can take responsibility for their choice of using marijuana.
Keywords: Phenomenology, Meaning of life, Marijuana, Youth, Responsibility, Loneliness, Qualitative research -
یافتن معنا در جهانی ناکامل، اثری از پروفسور ایدو لاندو، کتابی است که به زبانی صمیمی نگاشته شده و سرشار از مثال هایی برگرفته از زندگی نویسنده، تاریخ، سینما و ادبیات است. لاندو در این کتاب می کوشد استدلا ل ها و توصیه هایی عملی به دست دهد برای اینکه ما را متوجه جنبه های پیشاپیش معنادار زندگی های معمولی مان سازد و نشان دهد چگونه، در صورت لزوم، می توانیم این معناداری را افزایش دهیم. وی در این کتاب با استدلا ل های رایجی در ادبیات بحث رودرو می شود که زندگی ما را کاملا یا نه چنان که شاید بی معنا می سازند، از جمله این استدلال ها، استدلال های مبتنی بر کمال گرایی، وجود رنج و شر، مرگ و نابودی کامل انسان و حتی کل جهان و... است. بر وفق نظر لاندو، این استدلال ها در نهایت می توانند از معنای زندگی بکاهند، اما آن را یک سره محو نمی کنند. ما همچنان و حتی در صورت اعتبار چنین استدلال هایی می توانیم جنبه های به اندازه ی بسنده معناداری در زندگی مان بیایم، جنبه هایی که در نهایت حاکی از ارزش ذاتی زندگی تک تک ما انسان هاست. کتاب با ارایه ی راهبردهایی عملی برای یافتن و بازشناسی این جنبه ها پایان می یابد. در مقاله ی کنونی پس از بیان لب مطلب هر فصل از کتاب، دیدگاه انتقادی خودم را درباره ی راهبردهای لاندو برای به چالش کشیدن استدلال ها علیه معناداری زندگی تقریر می کنم.کلید واژگان: معنای زندگی, کمال گرایی, مرگ, رنج, غایت زندگی“Finding Meaning in an Imperfect World” by Prof. Iddo Landau, is a warmly written book, rich with instances from the author's life, history, movies and literature. Prof. Landau attempts to offer new arguments and practical advice that make us become and stay alert to the already meaningful aspects of our ordinary lives and show how we can increase it, if necessary. He confronts most prevailing arguments in the literature that renders our life meaningless or insufficiently meaningful, including the arguments based on perfectionism, the existence of suffering and evil, death and total annihilation of our life and even the whole world and etc. According to Landau, these arguments can at most diminish the meaning in our life, not removing it. We, however, can still find many sufficiently meaningful aspects in our life which are ultimately related to the inherent value of our lives. The book, then, ends up building practical strategies to identify and recognize these aspects. In the current article, I will convey the argument of the book, then elaborate my take on the strategies prof. Landau utilizes this to persuade us that there are many sufficiently meaningful aspects in everyone’s life.Keywords: Meaning of life, perfectionism, Death, suffering, the End of Life
-
وجود تعارض و فاصله عاطفی در زوج ها می تواند برآمده از فرآیندهایی راهبردهای در رابطه زن و شوهر باشد که معنا درمانی به دنبال تضعیف این فرایندها و درنتیجه کاهش رنج های غیرضروری زوج ها می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش معنادرمانی آمیخته با معنای زندگی مبتنی بر مکتب ملاصدرا بر تعارض زناشویی به روش نیمه آزمایشی با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی زوج های مراجعه کننده به مراکز مشاوره ای اصفهان بود که به علت داشتن تعارض زناشویی به این مراکز مراجعه کرده بودند که تعداد 30 نفر از ایشان به روش نمونه گیری دردسترس برای ورود به پژوهش انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در طول 10 جلسه تحت آموزش معنادرمانی آمیخته با معنای زندگی مبتنی بر مکتب ملاصدرا قرارگرفت. داده ها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه تعارض زناشویی به دست آمده و با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغییره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش معنادرمانی آمیخته با معنای زندگی مبتنی بر مکتب ملاصدرا موجب بهبود معنادار میانگین نمرات تعارض زناشویی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده است.
کلید واژگان: تعارض زناشویی, معنای زندگی, معنادرمانی, مکتب ملاصدرا Conflict and emotional distress in couples can be the result of processes in the couple's relationship that logotherapy seeks to weaken these processes and thereby reduce unnecessary suffering for couples. The purpose of this study was study of the effectiveness of training logotherapy mixed with the meaning of life basis on Molla Sadra school on marital conflict. The present study was a quasi-experimental with a control group, pre-test and post-test. The statistical population of the study consisted of all couples who referred to a counseling center in Isfahan in 2019 due to marital conflict.. At first, 30 individuals were selected using available sampling method and were randomly divided into experimental and control groups.The members of the experimental group received 10 sessions of training of logothrapy mixed with the meaning of life basis on Molla Sadra school. Moreover, the participants answered the Marital Conflict Questionnaire. Data were analyzed using analysis of univariate covariance. The results showed that training of logothrapy mixed with the meaning of life basis on Molla Sadra school significantly improved the mean scores of marital conflict in the experimental group compared to the control group . The using of training of logothrapy mixed with the meaning of life basis on Molla Sadra school would be useful for reducing marital conflict.
-
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر معنای زندگی و تجربه سوگ در نوجوانان سوگوار انجام شد. روش پژوهش حاضر، شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون - پسآزمون بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهرستان کازرون تشکیل میدادند که از بین آنها 20 نفر که تجربه سوگ درجه یک داشتند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی و مساوی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. همه آزمودنیها در مرحله پیشآزمون و پسآزمون، پرسشنامههای تجربه سوگ و معنای زندگی را تکمیل کردند. آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجانی بر اساس مدل گرا، (2008) در هشت جلسه برای گروه آزمایش اجرا شدند. حاکی از آن بود که آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر نمره کل تجربه سوگ و معنای زندگی و تمام مولفههای این دو متغیر، بهجز جستجو برای معنا، اثربخشی معنیداری داشت (05/0 < p). باتوجه به یافتههای پژوهش کنونی، میتوان استفاده از مداخله تنظیم شناختی هیجان گراس را برای افزایش معنای زندگی و کاهش تجربه سوگ نوجوان سوگوار پیشنهاد داد.
کلید واژگان: تجربه سوگ, راهبردهای شناختی تنظیم هیجان, معنای زندگیThe purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive emotion regulation strategies on meaning in life and grief experience in bereaved adolescents. The present method was a quasi-experiment and a post-test, pre-test type. The statistical population consisted of all secondary school students in Kazeroon, among whom 20 students were selected who were experienced the grief of the immediate family by purposive sampling and randomly appointed in experimental and control groups. All participants completed the Grief Experience Questionnaire (GEQ) and the Meaning in Life (MIL) in the pre-test and post-test stages. Education of cognitive emotion regulation strategies was performed in eight sessions for the experimental group, based on the Grass model (2008). indicated the significant effect of the training of cognitive regulatory strategies on the total scores of GEQ, MIL, and all components of these two variables (P <0.05), except for the search for meaning. According to the current findings, cognitive emotion regulation strategies can be suggested to increase the meaning in life and reduce the experience of grief in adolescents.
Keywords: Experiencing Grief, Cognitive Emotion Regulation Strategies, Life Meaning -
پژوهش حاضر با توجه به رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی، به بررسی عوامل معنا بخش در زندگی سالمندان می پردازد. داده های این پژوهش از طریق مصاحبه عمیق و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری با 21 نفر از سالمندان 68 تا 81 ساله منطقه 21(تهرانسر) تهران، به دست آمد و اطلاعات بدست آمده از مصاحبه ها کدگذاری(باز و محوری) شده و مفاهیم و مقولات بدست آمده تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها با استفاده از روش نظریه زمینه محور شامل 10 مقوله است. مقوله محوری این پژوهش واگرایی است که بطور کلی تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار می داد. بر اساس مقوله هسته ای دو مورد از یافته های تحقیق، همگرایی و واگرایی می باشد که مهمترین دستاورد پژوهش نقش واگرایی(خانوادگی و اجتماعی) در بی معنایی زندگی و نیز نقش همدلی(خانوادگی و اجتماعی)، در معناداری زندگی می باشد. عواملی چون سلامتی یا بیماری، وضعیت اقتصادی و تقدیر گرایی سالمندان نیز، زمینه ساز به حساب می آیند که بیانگر رویکرد آنها به زندگی می باشد. در آخر نظریه بنیانی بدست آمده در قالب مدل پارادایمی ناسازگاری زناشویی و واگرایی با همسر به عنوان محوری ترین عامل بی معنایی در زندگی مردان سالمند، ارایه گردیده شد.
کلید واژگان: معنای زندگی, تغییرات, سالمندی, واگرایی, ناهمنواییThe present study investigates the meaningful factors in the life of the elderly according to the social interpretation approach. The data of this study were obtained through using in-depth interviews with purposeful sampling method and theoretical saturation criterion with 21 Elderly 68 to 81 years old in Tehran 21 district (Tehransar) and the information obtained from the interviews was coded (open and centered) and the concepts and categories were analyzed. Findings using the grounded theory approach consist of 10 categories. The central theme of this research is divergence that in general is covered all other categories. According to the core category, two of the findings of the study are convergence and divergence as if the most important research achievement is the role of divergence (family and social) in the meaninglessness of life and the role of empathy (family and social) in the meaning of life. Factors such as health or illness, economic status and the fatefulness of the elderly are also factors Which illustrates their approach to life. At the end, the foundational theory presented in the paradigm model of marital maladjustment and divergence with spouse as the most central factor of nonsense in the life of the old men.
Keywords: meaning of life, Changes, elderly, Divergence, Heterogeneity -
پژوهش حاضر با توجه به رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی، به بررسی عوامل معنا بخش در زندگی سالمندان می پردازد. در این پژوهش کوشش به عمل آمده از طریق روش کیفی و مصاحبه عمیق به یک نظریه زمینه ای دست یابیم. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری با 21 نفر از سالمندان 68 تا 81 ساله منطقه 21 (تهرانسر) تهران، مصاحبه صورت گرفت و اطلاعات بدست آمده از مصاحبه ها کدگذاری (باز و محوری) شده و مفاهیم و مقولات بدست آمده تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها با استفاده از روش نظریه زمینه محور شامل 10 مقوله است. مقوله محوری این پژوهش همنوایی است که بطور کلی تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار می داد. بر اساس مقوله هسته ای دو مورد از یافته های تحقیق، همگرایی و ناهمگرایی می باشد که مهمترین دستاورد پژوهش نقش همگرایی (خانوادگی و اجتماعی) در معناداری زندگی و نیز نقش ناهمگرایی (خانوادگی و اجتماعی)، در بی معنایی زندگی می باشد. عواملی چون سلامتی یا بیماری، وضعیت اقتصادی و تقدیر گرایی سالمندان نیز، زمینه ساز به حساب می آیند که بیانگر رویکرد آنها به زندگی می باشد. در آخر نظریه بنیانی بدست آمده در قالب مدل پارادایمی انتخابی سازگاری زناشویی، ارایه گردید.
کلید واژگان: سالمند, همگرایی, معنای زندگیAs our recent society is turning to senility, this research tries to analyze meaningful factors on elders' lives according to social interpretation approach. In this research, it is tried to reach a background theory through qualitative method and deep interview. Using systematic sampling and theoretical saturation scale,21 people among 68 to 81-years-old elders in Tehran, district 21 (Tehransar) were interviewed and the information received coded(open and axial)and concepts and categories reached, were analysed. The data using background theory contains 10 categories. Categorizing in this research is family adaptability that generally covered all other categories. Based on nuclear category, two cases out of data, are convergence and disparity and the most important achievement of research is the effect of convergence (family and social) on life's meaningfulness and the effect of disparity on life's meaninglessness. Factors like health or sickness, financial situation and fidelity of elders are considered underlie that shows their approach to life. Finally, basic reached theory presented in the form of paradigm, selective, adaptive and marriage.
Keywords: elder, Convergence, life's meaning -
هدف
سوء مصرف مواد یک تهدید جدی و نگران کننده جامعه بشری است که درمان آن بدون توجه به عوامل مرتبط، زمینه ساز و تشدیدکننده آن امکان پذیر نیست. هدف پژوهش حاضر، مدل یابی ارتباط استرس و سوء مصرف مواد با میانجی گری معنای زندگی بود.
روشپژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کل دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1398 بود که از میان آن ها تعداد 387 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان علاوه بر فرم اطلاعات جمعیت شناختی، پرسش نامه های معنای زندگی (استگر و شین، 2010)، ارزیابی استرس دانشجویی (راس، نایبلینگ، و هکرت، 1999) و ابزار نمایش ساده برای سوء مصرف مواد و بیماری های روانی (وتن و همکاران، 2005) را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از روش های همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس اس-23 و آموس-23 تحلیل شدند.
یافته هانتایج نشان داد که استرس اثر مستقیم معنادار و مثبتی بر سوء مصرف مواد داشت و معنای زندگی رابطه بین استرس و سوء مصرف مواد را به صورت جریی میانجی گری کرد.
نتیجه گیریپژوهش حاضر نشان داد که استرس می تواند یکی از عوامل پیش بینی کننده و مرتبط با سوء مصرف مواد باشد. همچنین، نداشتن معنا در زندگی به عنوان عاملی موثر در سوء مصرف مواد است که باید در درمان و پیشگیری از این اختلال مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژگان: مدل یابی, استرس, معنای زندگی, سوء مصرف موادObjectiveSubstance abuse is a serious and worrying threat to human society that cannot be treated without considering its relevant, underlying, and intensifying factors. The aim of this study was to model the relationship between stress and substance abuse with the mediation of meaning in life.
MethodThe present study was correlational-descriptive of structural equation modeling type. The statistical population included all students studying at Ferdowsi University of Mashhad in 2019 among which 387 students were selected using multi-stage cluster sampling. In addition to the demographic information form, participants completed the meaning in life questionnaire (Steger & Shin, 2010), the student stress survey (Ross, Neibling, & Heckert, 1999), and the simple screening instrument for substance abuse and mental illnesses (Whetten et al., 2005). The data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modeling methods using SPSS-23 and AMOS-23 software.
ResultsThe results showed that stress had a positive and significant direct effect on substance abuse and meaning in life partially mediated the relationship between stress and substance abuse.
ConclusionThe present study showed that stress can be one of the predictive factors related to substance abuse. Also, lack of meaning in life is an effective factor in substance abuse that should be considered in the treatment and prevention of this disorder.
Keywords: Modeling, Stress, Meaning in life, Substance abuse -
فصلنامه اعتیاد پژوهی، پیاپی 57 (پاییز 1399)، صص 211 -236هدف
هدف این پژوهش مدل یابی رابطه بین دین داری و جو عاطفی خانواده با خودکارآمدی ترک اعتیاد با توجه به نقش میانجی معنای زندگی در زنان وابسته به مواد مخدر بود.
روشروش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را همه زنان وابسته به مواد مخدر مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر اهواز در سال 1398 تشکیل دادند. از میان آن ها، تعداد 149 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه خودکارآمدی ترک اعتیاد، مقیاس دین داری، پرسش نامه جو عاطفی خانواده، و پرسش نامه معنای زندگی را تکمیل کردند.
یافته ها:
نتایج نشان داد که دین داری اثر مستقیم معناداری بر خودکارآمدی ترک اعتیاد داشت. درحالی که، جو عاطفی خانواده اثر مستقیم معناداری بر خودکارآمدی ترک اعتیاد نداشت. دین داری و جو عاطفی خانواده به شکل معناداری با معنای زندگی مرتبط بودند. معنای زندگی به نوبه خود با خودکارآمدی ترک اعتیاد رابطه معناداری داشت. همچنین، اثرات غیرمستقیم دین داری و جو عاطفی خانواده بر خودکارآمدی ترک اعتیاد از طریق نقش میانجی معنای زندگی معنادار بود.
نتیجه گیری:
براساس نتایج می توان گفت که دین داری، جو عاطفی خانواده، و معنای زندگی متغیرهای مهمی هستند که باید در برنامه های درمانی برای ترک اعتیاد مورد توجه قرار گیرند .
کلید واژگان: اعتیاد, خودکارآمدی ترک اعتیاد, دین داری, جو عاطفی خانواده, معنای زندگیObjectiveThe aim of this study was modelling the relations of religiousness and family emotional climate to self-efficacy for addiction withdrawal with regard to the mediating role of the meaning of life in substance-dependent women.
MethodThe present study was descriptive-correlational of structural equation modelling type. The statistical population consisted of all substance-dependent women referring to addiction treatment centers in Ahvaz in 2019. Among them, 149 individuals were selected through convenience sampling method. Participants completed the quit addiction self-efficacy inventory, the religiousness scale, the family emotional climate questionnaire, and the meaning in life questionnaire.
ResultsThe results showed that religiousness had significant direct effects on self-efficacy for addiction withdrawal, but family emotional climate did not have. Religiousness and family emotional climate were significantly related to the meaning of life. In turn, the meaning of life had a significant association with self-efficacy for addiction withdrawal. Also, the indirect effects of religiousness and family emotional climate on self-efficacy for addiction withdrawal through the mediating role of the meaning of life were significant.
ConclusionBased on the results, it can be said that religiousness, family emotional climate, and the meaning of life are important variables that should be considered in treatment programs to quit addiction.
Keywords: Addiction, Self-efficacy for addiction withdrawal, Religiousness, Family emotional climate, Meaning of life -
در این پژوهش با هدف بررسی نقش مبانی تربیت دینی در مواجهه با رنج های وجودی در دوران همه گیری ویروس کرونا، الگوی نظری جدیدی با استفاده از روش پژوهش استنتاجی پیش رونده فرانکنا در بالاترین سطح تبیین و معرفی گردید.در این راستا پس از بررسی گزاره های الگوی نظری مد نظر که ما آن را «الگوی مثبت تربیت دینی در تقابل با رنج وجودی» نام نهادیم، چالش ها و مسایل پیرامون افسردگی و رنج های وجودی ناشی از این اپیدمی موردبررسی قرار گرفت و یافته ها حاکی از آن است که رنج های وجودی ناشی از همه گیری ویروس کرونا به واسطه زیر سوال بردن پیش فرض های پذیرفته شده، انزوای اجتماعی و رنج ناشی از مرگ اطرافیان چالش هایی را برای معنای زندگی افراد در پی دارد و الگوی نظری مدنظر تربیت دینی به واسطه توسعه و بازسازی معنای زندگی در کاهش آلام و رنج های وجودی موثر واقع می گردد.کلید واژگان: کرونا ویروس, رنج وجودی, معنای زندگی, تربیت دینیAbstractIn this study, with the aim of investigating the role of the foundations of religious education in the face of existential suffering during the Corona virus epidemic, a new theoretical model was explained and introduced using the Frankenna advanced inferential research method at the highest level. In this regard, after examining the propositions of the theoretical model in question, which we called the "positive model of religious education versus existential suffering", the challenges and issues surrounding depression and existential suffering caused by this epidemic were examined and the findings indicate that. Existential suffering from the coronavirus epidemic by questioning accepted assumptions, social isolation, and suffering from the death of others pose challenges to the meaning of people's lives; Existence becomes effective.Keywords: Coronavirus, Existential Suffering, Meaning of Life, Religious Education
-
«مراقبت» مفهومی قدیمی و آشنا در اندیشه های دینی و اخلاقی بشر است، اما تا چند دهه پیش به طور مستقل به آن توجه نشده بود. کتاب درباره مراقبت، که این یادداشت قصد بررسی آن را دارد، نوشته میلتون میرآف، منتشر شده به سال 1971، نخستین اثر فلسفی است که این رسالت را بر عهده گرفته است. بازشناسی مفهوم مراقبت، معرفی مولفه های ضروری برای شکل گیری رابطه مراقبتی، و ویژگی های زندگی انسانی ای که بر مدار مراقبت سامان یافته باشد محورهای این کتاب اند. میرآف «مراقبت» را کمک به رشد و خود تحقق بخشی دیگری (اعم از یک انسان یا یک اندیشه و ایده خلاق) می داند و مدعی است که مراقبت می تواند به زندگی انسان ها نظم، معنا، و جهت دهد. او در این کتاب تلاش می کند با تعریف و تحدید این مفهوم مدعای خود را ثابت کند. کتاب درباره مراقبت درواقع مراقبت را در جایگاه مفهومی دارای اهمیت بنیادین در فلسفه اخلاق و زیست اخلاقی انسان ها ازنو متولد می کند. این کتاب نخستین تلاقی مفهوم مراقبت هایدگر با مراقبت به معنای تیمارداری و سرآغاز راه پرآمدوشد برای تحلیل مفهوم مراقبت و بسط آن در حوزه نظریه پردازی در فلسفه اخلاق، آموزش و پرورش، اقتصاد، و علوم سیاسی است.کلید واژگان: فلسفه اخلاق مراقبت, فلسفه اخلاق, مراقبت, میلتون میرآف, معنای زندگیCaring is an old and familiar concept in ethics and religion thoughts of human, but it has never been considered independently up to some decades ago. On Caring by Milton Mayeroff in 1971 was the first philosophical book written to study caring itself. The book centralized on the recognizing the concept of caring, introducing the necessary components for the development of a caring relationship, and the characteristics of a human life which is organized on the axis of caring. Mayeroff regards caring as a help to progress and the other self-realization (whether to a creative human or an idea), and he claims that caring can give order, meaning and orientation to the humans’ lives. He tries to prove the concept of his claim through definition and limitation. Indeed, the book: On Caring gives breath to caring as a core concept in the Bioethics and the Ethics of human beings. This book is the first junction of Heidegger’s concept of caring with the concept of that as treatment, the initiation of a flourishing path for the analysis of the concept of caring, and its development in the field of theorizing in the Ethics, Education, Economy and Political sciences.Keywords: Caring Ethics, Ethics, caring, Milton Mayeroff, the meaning of life
-
هدفپژوهش حاضر با هدف ارزیابی معنا در زندگی و تحریف های شناختی دانشجویان موسسه آموزش عالی آمل در سال 97-1396 انجام شد.روشاین تحقیق با رویکرد روش شناسی کمی در قالب یک طرح علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل دانشجویان موسسه آموزش عالی آمل در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش در مرحله اول شامل 141 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند که در مرحله دوم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و آزمون غربالگری آمادگی به اعتیاد 100 نفر با توجه به نمره آمادگی به اعتیاد انتخاب و در دو گروه افراد با آمادگی به اعتیاد بالا (45 نفر) و افراد با آمادگی به اعتیاد پایین (55 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند.یافته هانتایج نشان داد بین دو گروه افراد با آمادگی به اعتیاد بالا و پایین در معنای زندگی، حضور معنا، جست و جوی معنا (0/05>p)و تحریف های شناختی (0/0001>p) تفاوت وجود دارد. بدین معنا که افراد با آمادگی به اعتیاد بالا از معنای زندگی، حضور معنا، جست و جوی معنا پایین تر و تحریف های شناختی بالاتر نسبت به افراد با آمادگی به اعتیاد پایین برخوردار بودند.نتیجه گیریمی توان گفت معنا در زندگی و تحریف های شناختی از متغیرهای مرتبط با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان می باشند که باید در پیشگیری و درمان اعتیاد مدنظر باشند.کلید واژگان: معنای زندگی, تحریف شناختی, اعتیاد, دانشجویانAimsThis study was performed aimed to evaluate the meaning of life and cognitive distortions in students of amol institute of higher education in 2017-2018.MethodThe research approach was quantitative methodology in the form of a causal-comparative design. The statistical population included all students of Amol Institute of Higher Education in the academic year of 2017-2018. The sample in the first phase included 141 undergraduate or masters students, in the second stage, using available sampling method and screening test readiness of addiction, 100 people were selected according to their score in readiness of addiction questionnaire and was studied in two groups of people with high readiness of addiction (45) and people with low readiness of addiction (55).ResultsStatistical analysis by multivariate analysis of variance showed that between two groups of people with high and low readiness of addiction have a significant difference in the meaning of life P= 0.027 (F = 5.07), presence of meaning P= 0.046 (F= 4.08), meaning search P= 0.048 (F= 4.01) and cognitive distortions P= 0/000 (F= 25/54).Conclusioncan be said that meaning in life and cognitive distortions are one of the variables related to the readiness of addiction in students that should be considered in the prevention and treatment of addiction.Keywords: Meaning of life, Cognitive distortion, Addiction, Students
-
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط معنای زندگی با سبک زندگی از نگاه و نقد دیدگاه ویکتور فرانکل، انجام شد. روش این پژوهش در متون دینی، کریم روش اجتهادی بوده و در بررسی دیدگاه فرانکل از روش تحلیل محتوا استفاده شد. دارای سه مولفه شناختی، قرآن کریم یافته ها نشان داد که معنای زندگی از دیدگاه نگرشی و انگیزشی است. ارتباط این معنا با شاخص های سبک زندگی، در چهار محور ارتباط با خود، ارتباط با خدا، ارتباط با انسان های دیگر و ارتباط با طبیعت، حیطه سبک زندگی اسلامی را نشان می دهد. معنای زندگی از دیدگاه فرانکل بر دو مولفه شناختی و رفتاری استوار است. در دیدگاه وی ارتباط معنای زندگی و سبک زندگی با نفی سبک هایی همچون لذت طلبی، سبک زندگی مبتنی بر توجه به بیرون از خود را تایید می کند. این دیدگاه علاوه بر اشکالاتی در مبانی انسان شناسانه، در چیستی و چگونگی کشف معنا و ارتباط آن با سبک زندگی نیز مورد نقد است.کلید واژگان: زندگی, معنای زندگی, سبک زندگی, قرآن کریم
-
انسان موجودی است که با حس اخلاقی متولد می شود؛ این حس در خانواده ظاهر می شود، به وسیله معلمان الگو می گیرد و توسط اجتماع تغذیه شده و آموزش داده می شود. در کنار نقش عمده تحول اخلاقی بر رشد اجتماعی و شخصیتی، داشتن معنا در زندگی و داشتن کارکردی سالم در خانواده عاملی برای رشد و شکوفایی خصوصیات انسانی است. اگر خانواده می تواند عامل مهمی در گرایش افراد به سمت بزهکاری باشد و شرایط نامطلوب آن بزهکاری را پرورش دهد به همان نسبت وجود شرایط مطلوب در خانواده رشد ذهنی، عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را امکان پذیر می سازد و مهم ترین عامل پیشگیری از بزهکاری است. پژوهش حاضر سعی کرده است تا در افراد مجرم و غیرمجرم، میزان کارکرد خانواده، معنای زندگی و رشد اخلاقی را بررسی کند. تحقیق حاضر از نوع علی – مقایسه ای و جامعه مورد مطالعه شامل کلیه زندانیان ساکن در زندان مرکزی شهر همدان بوده است. 62 نمونه پژوهش به صورت در دسترس و 62 نفر به عنوان افراد مورد مقایسه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از آزمون تحول اخلاقی، پرسش نامه معنی در زندگی ماهولیک و کرانباخ و ابزار سنجش خانواده استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل تشخیصی استفاده شد. معنای زندگی، تحول اخلاقی و عملکرد خانواده در افراد مجرم و غیرمجرم متفاوت است و افراد مجرم نسبت به افراد عادی از سطح رشد و تحول اخلاقی پایین تری برخوردارند و معنای کمتری را در زندگی خود احساس می کنند و عملکرد خانوادگی متفاوتی دارند. به طور کلی، خانواده و عملکرد آن در هویت یابی و یافتن معنایی برای زندگی نقش مهمی دارد و بیش از پیش سیستم عاطفی – هیجانی و تربیتی خانواده و در کنار آن انسجام هویتی افراد در ارتکاب جرم نقش خود را نشان می دهد.کلید واژگان: کارکرد خانواده, معنای زندگی, رشد اخلاقی, جرم
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.