به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ملیت" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ملیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا راسک، احمد نادری*
    هدف

    قوم لر یکی از اقوام باستانی ایران است که در مناطق غربی و جنوب غربی کشور، به ویژه در استان های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و بخش هایی از خوزستان و چهارمحال و بختیاری ساکن هستند. تاریخ تعامل قوم لر با دولت های مختلف ایران، از جمله دوره های صفویه، قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی فراز و نشیب های زیادی داشته است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر و تاثر و نوع رابطه قوم لر با دولت ملی ایران و همچنین ادراک آنها از مفهوم دولت ملی است.

    روش شناسی:

     روش تحقیق این پژوهش، تاریخی–انتقادی است. اهمیت و ضرورت این پژوهش درک بهتر از روابط بین قومی و تاثیر آن بر همبستگی ملی و سیاست گذاری های دولت است. براین اساس پرسش اصلی این پژوهش این است که نوع رابطه قوم لر با دولت ملی ایران و ادراک این قوم از این مفهوم با توجه به تاثیر و تاثیری که از آن گرفته اند چگونه بوده است؟

    یافته ها

     بر پایه رهیافت نظری این مقاله که محرومیت نسبی است، یافته ها حاکی از آن است که درک قوم لر از دولت ملی ترکیبی از تجربه های تاریخی، فرهنگی و سیاسی است که نقش مهمی در شکل دهی به تعاملات و همکاری های آنها با دولت مرکزی ایفا می کند. قوم لر از زمان تاسیس دولت ملی در ایران، نوعی دیوار را در بین خود و حاکمیت احساس کرد که در زمان رضاشاه، این شکاف هویتی موجب تنش های بسیاری از جمله نبرد تامرادی بین دولت مرکزی و قوم لر و بویراحمدی ها شد. این تنش ها البته در بین دیگر اقوام مانند اعراب و کردها نیز با دولت مرکزی وجود داشت. در زمان پهلوی دوم نیز تقابل بین دولت ملی و قوم لر با ضریب کمتر وجود داشت و با وقوع انقلاب اسلامی، با توجه به مشارکت قوم لر، و عشایر بویراحمدی در جریان انقلاب اسلامی، نوعی تساهل بوجود آمد که البته نیاز به رفع برخی از نیازهای قوم لر از طرف دولت ملی در مناطق لر نشین وجود دارد

    کلید واژگان: قوم لر, دولت ملی, عشایر بویراحمدی, قومیت, ملیت
    Mohammadreza Rask, Ahmad Naderi *
    Purpose

    The Lor people are one of the ancient ethnic groups of Iran, residing in the western and southwestern regions of the country, particularly in the provinces of Lorestan, Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad, Ilam, and parts of Khuzestan and Chaharmahal and Bakhtiari. The history of the Lor people's interactions with various Iranian governments, including the Safavid, Qajar, Pahlavi, and Islamic Republic periods, reflects many ups and downs. This study aims to examine the impact and nature of the Lor people's relationship with the Iranian national state and their perception of the concept of the national state.

    Methodology

    The research method in this study has been historical-critical. The importance and necessity of this research lie in gaining a better understanding of inter-ethnic relations and their impact on national cohesion and government policymaking. Accordingly, the main research question is: How has the relationship of the Lor people with the Iranian national state and their perception of this concept been influenced by their experiences and interactions with it?

    Findings

    Based on the theoretical approach of this paper, which is relative deprivation, the findings indicate that the Lor people's understanding of the national state is a combination of historical, cultural, and political experiences that play a significant role in shaping their interactions and cooperation with the central government. Since the establishment of the national state in Iran, the Lor people have felt a sort of barrier between themselves and the government. During Reza Shah's era, this identity gap led to many tensions, including the Tameradi battle between the central government and the Lor and Boyer-Ahmadi people. These tensions also existed with other ethnic groups, such as the Arabs and Kurds, with the central government. During the second Pahlavi era, the confrontation between the national government and the Lor people was less pronounced. With the occurrence of the Islamic Revolution, and considering the participation of the Lor people and Boyer-Ahmadi nomads in the revolution, a degree of tolerance emerged. However, there is still a need for addressing some of the Lor people's needs by the national government in the Lor-inhabited regions.The interactions of the Ler people with the central government have been complex and challenging on the one hand, due to their cultural and nomadic prejudices and their resistance to change. In the second Pahlavi period, the application of central power established peace and stability to some extent.With the occurrence of the Islamic revolution, the attitude of the government towards the Lor people has improved and the national government should pay more attention to the Lor residents in order to help development and progress and prevent tensions with these peoples

    Keywords: Lur Ethnic Group, National State, Boyerahmadi Tribes, Ethnicity, Nationality
  • رضا صادق نژاد*، محدثه صادقیان لمراسکی، کیومرث کلانتری درونکلا
    ازدواج و تابعیت در دسته ارتباط احوال شخصیه توصیف شده که در قلمرو حقوق خصوصی قرار می گیرند. هر یک از کشورها و کنوانسیون های بین المللی بر اساس نظریه های وحدت، استقلال تام و استقلال نسبی تابعیت زوجین قوانین متفاوتی را وضع کرده اند. روش قانون مدنی ایران «وحدت تابعیت خانواده» و ترجیح تابعیت زوج بر تابعیت زوجه و حتی ترجیح تابعیت ناشی از نسب پدری بر تابعیت منبعث از نسب مادری می باشد. به موجب حکم بند 6 ماده 976 قانون مدنی «هر زن تبعه خارجی که شوهر ایرانی اختیار کند، تابع ایران محسوب می‏شود» و برطبق ماده 987 قانون مزبور «هر زن ایرانی که با تبعه خارجه مزاوجت نماید، به تابعیت ایرانی خود باقی خواهد ماند، مگر اینکه مطابق قانون مملکت زوج تابعیت شوهر بواسطه وقوع عقد ازدواج‏ به زوجه تحمیل شود». بررسی تابعیت زن شوهردار از نظر بین المللی حایز اهمیت است، چه نظم های‏ مختلف قضایی و اصول متفاوتی که هر دولتی برای اتباع خود قبول و وضع‏ نموده، بطور کلی اوضاع و احوال زن و شوهرهایی که از کشورهای مختلف ازدواج‏ می‏کنند، تحت تاثیر قرار داده و چه در زمان زندگی زناشویی و چه هنگام انحلال‏ عقد نکاح دگرگونی‏هایی بوجود می‏آورد که از نظر تعارض قوانین قابل بررسی‏ بوده و ثمرات مختلفی را به بار می‏آورد که تجزیه و تحلیل این نتایج درخور اهمیت‏ می ‏باشد.
    کلید واژگان: تابعیت, ازدواج, ملیت, حقوق بین الملل خصوصی
    Reza Sadeghnezhad *, Mohaddeseh Sadeghian Lamraski, Kiomars Kalantari Daronkola
    Marriage and citizenship are described in the category of personal relationships that fall under the realm of private law. Each of the countries and international conventions have established different laws based on the theories of unity, total independence and relative independence of citizenship of couples. The method of Iran's civil law is "unity of family citizenship" and the preference of the husband's citizenship over the wife's citizenship and even the preference of the citizenship derived from the paternal lineage over the citizenship derived from the maternal lineage. According to Article 976, Clause 6 of the Civil Code, "Any woman who is a foreign citizen who is married to an Iranian husband is considered a citizen of Iran."According to Article 987 of the aforementioned law, "Any Iranian woman who marries a foreign citizen will retain her Iranian citizenship, unless according to the law of the country of the spouse, the husband's citizenship is imposed on the wife due to the marriage contract." Examining the citizenship of a married woman is important from an international point of view, whether it is different judicial systems and different principles that each government has accepted and established for its nationals, in general, the situation of husbands and wives who marry from different countries. It affects and both during married life and during the dissolution of the marriage contract, it creates transformations that can be examined in terms of the conflict of laws and brings different results, the analysis of these results is important.
    Keywords: Citizenship, Marriage, nationality, private international law
  • شیوا علی نقیان*
    به تعبیر بسیاری از نظریه پردازان "جماعت های تصوری" یکی از تاثیرگذارترین کتاب های انتهای قرن بیستم است. بر اساس آنچه که از بحث اندرسون در این کتاب بر می آید، ملیت گرایی نوعی آگاهی کاذب متاثر از سرمایه داری نیست، بلکه حقیقتی است که خود به واسطه ی یکی از جنبه های مهم ولی فراموش شده ی سرمایه داری به وجود آمده است. سرمایه داری چاپی در بستر تاریخی خود یکی از گونه های بنگاه های اقتصادی است که نه تنها بر شکل و انتشار فرهنگ تاثیر گذاشت، بلکه خود بخشی از تولید سرمایه داری نیز بود. دست آورد اندرسون در این اثر آن بود که نشان داد چگونه صنعت چاپ به تولید واحدهای ملی کمک کرد.اما نگاهی نقادانه به "جماعت های تصوری"، نشان می دهد که تحلیل اندرسون کم تر تحلیلی عملیاتی و کاربردی است. او این مسیله را توضیح نمی دهد که ملت چگونه از سایر انواع جامعه (که خودش آنها را برمی سازد) متمایز می شود. به علاوه آنکه تحلیل او از سه وجه پذیرای انتقاداتی بسیار جدی است: درک او از ملت به مثابه امری فراطبقاتی، غیراجتماعی و همه جایی، غیاب اقلیت ها، گروه های حاشیه ای و فرودستان در تحلیل او، و نیز بی توجهی به مسیله ی جنسیت و نقش بازتولیدی زنان در شکل گیری یک ملت، باعث می شود تا فضایی که او از شرایط شهروندی و ملت می سازد، بر سبک زندگی مردان طبقه متوسط اروپایی مبتنی باشد.
    کلید واژگان: بندیکت اندرسون, جماعت های تصوری, ملیت, سرمایه داری چاپی, ناسیونالیسم
    Shiva Alinaghian *
    Many Scholars believe that “Imagined Communities” is one of a most influential Books in Late 20th. Based on the Anderson’s Point of view, Nationalism is not a false capitalist consciousness, instead it is produced by one of a fundamental aspects of capitalism. “Print Capitalism” in its historical context, is a type of economic corporation which is not only affected on the formation and distribution of culture, but it also was a part of capitalist production as well. His contribution was to show how print industry helped development of national units. A critical review can declare Anderson’s analysis is less practical and useful. It could not explain how a nation is distinguished from other types of community which he has constructed in the book. In addition, his analysis faces three serious problems: his understanding of nation is something classless, asocial and universal; minorities, marginal and subaltern groups are absent in his analysis, and finally he is unconsidered to sexuality structures and women’s reproductive role in generating a nation. These obstacles base his construction of citizenship and nation upon white, middle class, educated European men.
    Keywords: Benedict Anderson, Imagined Communities, Nationalism, Print Capital, nation
  • حمید سجادی*

    متناسب با پیچیده ترشدن روابط اجتماعی در جوامع امروزی، فهم گسترده تری از امنیت حاصل شده است، آن چنان که از وجه نظامی با مرجعیت حاکمیت فراتر رفته و ابعاد اقتصادی، اجتماعی ، زیست محیطی، و سیاسی را نیز دربر گرفته است. در این زمینه تعاریف نوینی از امنیت صورت بندی شده که ازجمله مهم ترین آن ها مفهوم امنیت اجتماعی است. بنابه این مهم، در این مقاله به تجزیه و تحلیل سه اثر عمده و شاخصی پرداخته می شود که در تلاش برای صورت بندی نظری امنیت اجتماعی در جامعه ایران اند. با این توضیح کتاب درآمدی نظری بر امنیت جامعه ای نوشته قدیر نصری (1390) درباره شناسایی اصول و محورهای امنیت اجتماعی در نظریه های گوناگون و مولفه های اصلی امنیت اجتماعی در ایران برمبنای این محورها؛ کتاب  امنیت اجتماعی شده؛ رویکرد اسلامی (1392) اثر اصغر افتخاری درباره شناسایی الگوی امنیت اجتماعی در گفتمان اسلام و پیش نهاد اصول عملیاتی برای تقویت و تحکیم امنیت اجتماعی در جامعه اسلامی؛ و کتاب جامعه شناسی تاریخی امنیت در ایران (1391) اثر میرسندسی، که درکی عمیق از امنیت اجتماعی برمبنای تحولات تاریخی ایران را جست وجو می کند، سه اثری اند که در تحقیق حاضر، ضمن معرفی آن ها، تلاششان در صورت بندی مفهوم امنیت اجتماعی در جامعه ایران به لحاظ شکلی و محتوایی نقد و بررسی می شود.

    کلید واژگان: امنیت اجتماعی, هویت, گروه های اجتماعی, ملیت, ارزش های اسلامی
    Hamid Sajadi *

    Over the past few decades, along with the increasing the complexity of social relationships in today’s societies, wider understanding of security has evolved and outweighed the military dimension, encompassing economic, social, environmental, and political aspects. In this regard, new definitions of security have been formulated, one of the most important of which is the concept of societal security. Despite the fundamental need for societal security in Iran’s society, research activities in the field of security are mainly focused on defense, international, national security and foreign policy. Thus, this paper reviews and analyzes three outstanding and main works that have attempted to theoretically formulate societal security in Iranian society. The book entitled "A Theoretical Introduction to Societal Security" by Ghadir Nasri (2011) is an effort to identify the principles of societal security in various theories which explain the main components of societal security in Iran based on such principles. “Societal Security: An Islamic Approach” (2013) by Asghar Eftekari aims at identifying societal security patterns in Islamic discourse and proposing operational principles for strengthening societal security in Islamic society. In “Historical Sociology of Security in Iran” (2012), adopting a historical sociological approach, Mirsondosi tries to provide a deep understanding of societal security based on historical developments in Iran and within the relationships in social, political, economic, and cultural areas. In the present research, introducing these works, their efforts to establish the societal security in Iranian society are examined in terms of their form and content.

    Keywords: Societal Security, identity, Social Groups, Nationality, Islamic Values
  • علی رضاییان، منصور وثوقی*، باقر ساروخانی

    این پژوهش به مطالعه جامعه شناختی حوزه های هم گرایی و واگرایی هویت قومی و هویت ملی قوم لک می پردازد. قوم لک، نه لر و نه کرد بلکه جزو اقوام اصیل مستقل ایرانی است که دارای قدمت تاریخی چند هزارساله بوده و زبان مردم لک، لکی است که جزو زبان های غربی شمالی زبان های ایرانی می باشد. روش تحقیق پیمایشی، جامعه آماری تحقیق مردمان لک ساکن در ایران بوده و تعداد 397 نفر از آن ها به عنوان حجم نمونه با روش خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شده است. نتایج بدست آمده موید قرارگرفتن ابعاد فرهنگی و اجتماعی هویت قومی در حوزه هم گرایی با هویت ملی و هم چنین قرارگرفتن احساس محرومیت و طردشدگی قومی در حوزه واگرایی با هویت ملی است. ضرایب استاندارد رگرسیون نشان می دهد که احساس محرومیت بیش ترین اثر تقویتی را بر متغیر هویت قومی و باستان گرایی و تعلقات قومی بیش ترین اثر تقویتی را برهویت ملی دارند. هم چنین متغیر تحصیلات در هویت قومی نقش تضعیف بخش و در هویت ملی نقش تشدید بخشی را ایفا می نماید.

    کلید واژگان: هویت, قومیت, ملیت, لک
    Ali Rezaeian, Mansor Vosooghi *, Bagher Saokhani

    This paper studies the sociological areas of convergence and divergence national and ethnic identity of Iranian Lak people. The Lak ethnic is neither Lor nor kurd, but it belongs to  independent original Iranian ethnics which dates back to thousands of years, and their language is laki which belongs to the West -North Iranian languages. The research method is surveying and Statistical society is the Lak people living in Iran from whom 397 participants were selected through multi-stage cluster sampling. The results confirm that the cultural and social aspects of ethnic identity converge with national identity the sense of deprivation and ethnical exclusion divergence from national identity. Standard regression coefficients show that the sense of deprivation has the highest reinforcing effect on ethnical identity and ancientism and sense of belonging to the ethnic has the highest reinforcing effect on national identity. In addition the education variable has a weakning role in ethnical identity and an intensifying role in national identity.

    Keywords: Identity, ethnicity, Nationality, Lak
  • کامران مرادی *

    چگونه می توان ناسیونالیسم را به مثابه گفتمان مطالعه نمود؟ نخستین گام در فهم نظری ناسیونالیسم چیست؟ این دو پرسش مسئله محوری مقاله حاضر را تشکیل می دهند. در راستای پاسخ به این پرسش ها، نوشتار پیشرو سعی دارد درراه درک گفتمانی ناسیونالیسم بر همین گام نخست که هویت ملی به مثابه دالی مرکزی در این گفتمان است تاکید کند. درواقع کوشش مقاله بران است که با ارائه درکی هستی شناختی، فلسفی و نظری از هویت ملی - و به واسطه آن مفهوم سیال هویت- گامی نخست درراه فهم گفتمان ناسیونالیسم بردارد. به بیان دیگر سعی بر آن است تا نشان داده شود چگونه با در پرانتز قرار دادن نگاه و درک کل محور از گفتمان ناسیونالیسم می توان با نگاهی جز نگرانه و با بررسی اجزا این گفتمان - که هویت ملی و همچنین ملت از محوری ترین این اجزا هستند- می توان به درکی عمیق تر، دقیق تر و نظری تر از ناسیونالیسم دست یافت. از این تمرکز اصلی نوشتار بر مقوله هویت و هویت ملی قرار دارد و می کوشد با بررسی رویکرد ها و جعبه ابزار های نظری که هویت و هویت ملی را تعریف می کنند به بررسی نظری و تحلیلی این مفهوم بپردازد. ازاین رو با تعریف نظری هویت و هویت ملی با استفاده از رویکردهای کنش متقابل نمادین و رویکردهای فرهنگی، گفتمان و روانکاوانه در کار نظریه پردازانی چون فروید، لاکان، ژیژک، لاکلائو و موفه و خوانش تحلیلی و مسئله محور از این نظریات هدف خود را پیگیری نماید.

    کلید واژگان: ناسیونالیسم, هویت, هویت ملی, ملت, ملیت
    Kamran Moradi *

    How to study nationalism as a discourse? What is the first step in the conceptualization of nationalism? These two questions form the central issue of this paper. In response to these questions, the leading writing attempts to emphasize the national identity as a central pillar in the discourse in understanding the discourse of nationalism. Indeed, it is an attempt by the paper to provide a conceptual, ontological, philosophical and theoretical conception of national identity - and hence the concept of fluid identity-the first step in understanding the discourse of nationalism. It seeks to show how to strike a grasp of the whole thrust of the discourse of nationalism can be viewed with a careful look, and by examining the components of this discourse - that the national identity as well as the nation are the most pivot of these components - one can understand Deeper, more precise and more plausible than nationalism. From this central focus of the paper, it focuses on the issue of identity and national identity and tries to examine the theoretical and analytical concepts by examining the approaches and theoretical tools that define national identity. Consequently, by defining the notion of identity and national identity through the use of symbolic action approaches and cultural, discourse and psychoanalytic approaches in the work of theorists such as Freud, Lacan, Zizek, Laclau and Mouffe, and analytical and problem-based reading of these views, pursue their goal.

    Keywords: nationalism, Identity, National Identity, nation, nationality
  • ستاره هاشمی*، بهرنگ صدیقی

    قاطع یافتگی توضیح می دهد که نظام های سلطه همچون نظام طبقاتی، جنسیتی، و ملیتی چگونه در هماهنگی با هم عمل و یکدیگر را بازتولید می کنند. در این مقاله بر تجربه ستم دیدگی زنان افغانستانی در رابطه با نهاد آموزش تمرکز می کنیم. مردم نگاری نهادی روش شناسی مناسبی برای مطالعه تجربه فرودستی است. این مردم نگاری تجربه مردم را در بستر روال های نهادی حاکم مطالعه می کند. این پژوهش با نظر به موقعیت زنان افغانستانی توصیفی از وظایف مادری آنان در قبال آموزش فرزندانشان به دست می دهد. این که زنان افغانستانی که به طور همه جانبه به حاشیه رانده شده اند، چگونه با این گونه وظایف مراقبتی مواجه می شوند از مهم ترین محورهای این پژوهش است. موانع زبانی و بی/کم سوادی در تجربه آنان ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. فنون اصلی گردآوری داده ها مشاهده و مصاحبه بوده است.

    کلید واژگان: تقاطع, جنسیت, زنان افغانستانی, سلطه, ملیت
    Setareh Hashemi *, Behrang Sedighi

    Intersectionality explains how systems of domination such as class, gender, and nation converge and reproduce each other. Institutional ethnography is a suitable methodology for analyzing the experience of subordination since it explores people's experience in the context of institutional practices. This research describes Afghan mothers work regarding children's schooling taking into account their social status. National domination system benefits from Afghan women’s illiteracy to confine them in a lingual prison. Thus, Afghan women are put under a lot of pressure in the face of maternal responsibilities, as defined by education institution in the interest of dominant gender, nation, and class. Interview and observation are the main data collection techniques used in this research.

    Keywords: Afghan Women, Gender, Nation, intersectionality, Domination
  • خیزران اسماعیل زاده *، پریسا شاد قزوینی
    یکی از مفاهیم تاثیرگذار بر جریانات هنر نوگرا در ایران «ملیت» است. مقاله ی حاضر چگونگی این اثرگذاری را بررسی و در این راستا بر نقش «دولت» و «گفتمان های فرهنگی- سیاسی» به عنوان واسطه های این تاثیر تاکید می کند. فرضیه ی مقاله تاثیرپذیری هنر نوگرا از گفتمان های سیاسی و حامیان هنری است. و هدف، دستیابی به اشکال مختلف تاثیر مفهوم «ملیت» و یافتن توضیحی برای «چگونگی اثرگذاری» و شناسایی و تدقیق «واسطه ها»یی همچون نهادها و گفتمان ها در شکل دهی به گرایش های فرمی و محتوایی هنرمندان و جریان های هنرهای تجسمی نوگرای ایران در هر دو دوره ی پهلوی اول و دوم است. مقاله با رویکرد مارکسیستی و منطبق با نظریه «وساطتت زیبایی شناسی» لوکاچ نوشته شده است. در نتیجه، مفهوم «ملیت» به عنوان یک دال مرکزی در بسیاری از گفتمان های غالب نشان داده شده و انواع گرایش های منتج و متاثر از آن در هنر نوگرای ایران تشریح می شود.
    کلید واژگان: ملیت, گفتمان های سیاسی, فرهنگی, حامیان هنر, هنر نوگرای ایران, هنر و سیاست
    Kheyzaran Esmaeilzade *, Parisa Shad Ghazvini
    One of the most effective concepts in Iran modern art is "nationality". This paper concerns how this concept effects on Iran Modern Arts –focuses on Iran modern visual arts- and surveys the role of "government" and "political-cultural discourses" as "patronages of the arts," which work like mediators of these effects, during first and second Pahlavi eras. The hypothesis is the modern art trends, whether in the form of cultural policies or hegemonic intellectual discourses, are affected by patronages of the arts; and the purpose of the paper is access to various forms of the "nationality" operations, also find an explanation of "how" this concept shaped the form and content of contemporary Iranian artist’s trends and art movements in Pahlavi eras. This paper explains works or artistic trends affected by cultural and governmental policies which have similarities and differences in first and second Pahlavi. The writing method is analytical, and for this purpose, the library and historical documents are searched. As a result, the concept of "nationality" introduced as a central signifier, in both futuristic approaches like discourses such as "nation-state-building" and under that "nationalism" and "modernization", also in retrospect approaches like "Originalism" as well as "third world-ism, then proposed the resulting tendencies in the Iranian modern art.
    Keywords: Nationality, Cultural-political Discourses, Patronages of Art, Iran Modern Art, Art, Politics
  • سیدعلی محمودی
    از برآمدن جنبش مشروطه خواهی مردم ایران تا روزگار ما، بحث های مداوم و چالش برانگیز بر سر مفهوم های نوین همانند ملت، ناسیونالیسم، آزادی و قانون ، در سپهر فکری و اجتماعی- سیاسی ایرانیان، از اختلاف های عمیق و نبود اجماع نظر در میان اندیشه وران حکایت می کند. در میان این مفهوم ها، ناسیونالیسم و نسبت آن با اسلام (با قرائت های گوناگون) در کانون بحث های پردامنه و جدی قرار گرفته است.
    علی شریعتی به عنوان روشنفکری دینی، با پذیرش ناسیونالیسم پیراسته از نژادپرستی و تبعیض های قومی، و با «ایدئولوژی» نامیدن اسلام، این دو را در ساحت نظر دومقوله جدا از یکدیگر و در ساحت عمل، دو واقعیت تفکیک ناپذیر می داند. شریعتی با تاکید بر ناسیونالیسم به عنوان زمینه ساز برقراری روابط میان ملت ها برمدار اومانیسم (انسان گرایی)، افق های نوینی را در شناخت دین و ناسیونالیسم در ایران گشوده است. در برابر این امر، او با «ایدئولوژی» خواندن اسلام، با دو مشکل «تقلیل گرایی» و «تحویل دین به ایدئولوژی در کلیت آن» مواجه شده است. آثار شریعتی نشان می دهد که او به موضوع اولویت ناسیونالیسم بر اسلام، و اولویت اسلام بر ناسیونالیسم، التفاتی نداشته است.
    کلید واژگان: اسلام, ایدئولوژی, ملت, ملیت, ناسیونالیسم
  • روح الله نصرتی، علی کاظمی
    تحلیل هویت اجتماعی بر مبنای رفتارهای مصرفی و الگوی سبک زندگی موضوعی است که در دهه های اخیر در میان صاحب نظران علوم اجتماعی مطرح شده است. این رویکرد با تفکیکی که بین جامعه سنتی و جامعه مدرن قایل شده است مبنای هویت اجتماعی افراد بر اساس ویژگی های انتسابی را خاص جامعه سنتی و جایگاه فرد در نظام تولید و یا رفتارهای مصرفی را خاص جامعه مدرن قلمداد می کند. هدف اصلی مقاله حاضر به چالش کشیدن این رویکرد در ارتباط با مطالعه تجربی دانشجویان دو گروه قومی آذری و کرد دانشگاه تهران است. استدلال مقاله حاضر این است که بایستی بین هویت فردی و اجتماعی تفکیک قایل شد. تقلیل هر کدام از ابعاد هویتی به بعد دیگر و یکی پنداشتن آن زیر عنوان کلی هویت، فرآیند تحلیل را دشوار خواهد ساخت.
    کلید واژگان: ملیت, قومیت, سبک زندگی, هویت, _ ویژگی های انتسابی
  • سیدهادی زرقابی، سمانه آئین دوست
    هویت ملی به معنای احساس تعلق و وفاداری به عناصر و نمادهای مشترک یک ملت در میان مرزهای تعریف شده سیاسی آن است. هویت ملی از عناصر و مولفه های مختلفی تشکیل شده و دارای ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و سیاسی است. سرزمین، تاریخ، دین و آئین، زبان و ادبیات، نمادها و اساطیر، آداب و مناسک، ارزش ها و اعتقادات و دولت مهمترین عناصر و مولفه های هویت ملی مردم یک کشور محسوب می شوند. در این میان، بعد فرهنگی تاریخی هویت ملی که شامل مولفه ه های سرزمین تاریخی، اساطیر، نمادها، وقایع تاریخی، زبان باستانی و میراث فرهنگی می شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است. انتقال این مولفه های عمدتا تاریخی، زبان باستانی و میراث فرهنگی می شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است. انتقال این مولفه های عمدتا تاریخی به نسل های بعدی به منظور تقویت و بازتولید هویت ملی بسیار ضروری است و آثار ادبی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی اندیشمندان در این زمینه یک منبع اساسی به شمار می رود. در میان آثار فاخر ایرانی، شاهنامه فردوسی از منظر وجود مولفه های تاریخی فرهنگی هویت ایرانی یک استثنا است. در این مقاله، تلاش شده با رویکردی توصیفی تحلیلی، نقش فردوسی و اثر ارزشمند او شاهنامه در تقویت و بازتولید هویت ایرانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
    کلید واژگان: هویت ایرانی, ملیت, مولفه ها و عناصر, فردوسی توسی, شاهنامه
    Seyed Hadi Zarghani, Samaneh Aeen Doust
    National Identity means sense of dependence and loyalty to the common elements and symbols in a nation within the defined politically defined boundaries. National identity has different historical, cultural, social, geographical and political aspects. Land, history, religion and faith, language and literature, symbols and rituals, customs and rituals, values and beliefs, and government are considered as the most important elements of the national identity of a nation. Meanwhile, culturalhistorical dimension of the national identity including historical territory, myths, symbols, historical events, the ancient language and cultural heritage are more important. Transferring these elements, mainly historical, to the next generations in order to strengthen and reproduce the national identity is very necessary and literary, social, cultural and historical works of thinkers are considered as a basic source in this concern. Among the Iranian fine works, Ferdowsi’s Shahnameh is considered as an exception from the viewpoint of the existence of historical-cultural elements of Iranian identity. In this paper, attempts are made to study and analyze the role and position of Ferdowsi’s Shahnameh in strengthening and reproducing the Iranian identity with a descriptiveanalytical approach.
    Keywords: Ferdowsi's Shahnameh, Iranian Identity, Ferdowsi
  • علی رمضانی پاچی، زهره نظام محله

    صحبت از قوم و قومیت، آن هم دراین چند سرفصل کوتاه اندکی از گستردگی و جامع بودن این مفهوم می کاهد وکار ما را نیز دشوار می گرداند. طی سال های گذشته به دلیل شرایط نوین اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که ناشی از صنعتی شدن، سواد آموزی، مهاجرت و جهانی شدن است عناصر تشکیل دهنده ی این مفاهیم دچار دگرگونی شده است و این دگرگونی بر تعاریفی که گروه های قومی و اقشار جامعه از خود ارایه می دهند بی تاثیر نبوده و آن ها را نیز دچار تحول گردانیده است.

    کلید واژگان: قوم, قومیت, هویت, ملیت, مردم, نژاد, دولت
    Ramzani Pachi, Zohre Nezam Mahaleh

    Discussion of ethnicity and nation in this summary will reduce its comprehensiveness and extension and make the task difficult. During past years, because of modern social, economical and cultural conditions due to industrialization, literacy, immigration and globalization, the basic elements of these concepts were changed and these changes affected definitions ethnic groups and societies have provided and have changed them thoroughly.

    Keywords: Nation, ethnicity, identify, nationality, people, race, government
  • عبدالرضا فرجی راد، محمد درخور
    تاریخ به عنوان آئینه ی تمام نمای هویت انسانها، همیشه برای بشریت آموزنده و بستری برای رشد و شکوفایی ملت ها است. خراسان بزرگ به عنوان قطعه ای از تاریخ و تمدن فارسی زبانان و به ویژه تاجیک ها یادآور افتخارات علمی و فرهنگی بیشماری است که برخی از آنها به تنهایی در یافتن هیت یک ملت موثر می باشد. برهمین اساس، بررسی روند هویت یابی کشور تاجیکستان در بستر تاریخی خراسان بزرگ امری است که مردم تاجیکستان را به یاد افتخارات و مشاهیر نامی این خطه می اندازد و آنها با استقلال ملی خود می تواند مجددا به آن ها بالیده و هویت واقعی خود را در آنها جستجو کنند. از این رو سوال ما در این پژوهش این است که تاجیک ها چگونه هویت خود را در بستر تاریخی خراسان بزرگ باز می یابند؟ روش تحقیق در این پژوهش استفاده از منابع کتابخانه ای و تاریخی با تحلیل داده ها بوده است.
    کلید واژگان: خراسان بزرگ, تاجیکستان, هویت, آسیای مرکزی, ملیت, فردوسی, سامانیان
    Abdolreza Faraji Rad, Mohammad Darkhor
    History is as a mirror that is very instructive for all people and it is a bed for growing and developing nations.Vast Khorasan is a piece of Persians language people, special Tajiks that remind numerous scientists and cultural honors that just some of them are enough to recognize the personality of a nations.In fact, checking the Tajikistan personality finding process in Khorasan history caused that Tajik people after nation independence can pride to those people and realize their real personality on them. In this process our main question is that how Tajik people found again their real personality in khorasan history. Research methods in this process is based on library and historical sources with analysis data.
    Keywords: Vast Khorasan, Tajikistan, personality, central Asia, nation, Ferdosi, Samanian
  • زهرا حضرتی صومعه *
    هویت عبارت است از مجموعه خصایصی که شخص، چیز یا احساس درونی را تعیین می کند. نیروی انسانی هر جامعه، نقش تعیین کننده ای در سرنوشت آن کشور دارند. از آنجا که کشور ایران ، کشور جوانی است لذا توجه به هویت ملی ایرانی، امری ضروری است. عناصر بنیانی تشکیل دهنده هویت ملی ایرانی جغرافیا، تاریخ و فرهنگ است که جوانان ایرانی در برهه های مختلف نشان دادند که « تمامیت ارضی کشور » برایشان مهم است ، بنابراین این بخش از هویت ملی ایرانی در بین جوانان ایرانی زنده، پویا، پررنگ و فعال است. جوانان ایرانی برای آنکه نسبت به هویت ملی خود آگاهی یابند باید « تاریخ گذشته کشور» را بدانند تا این که دلایل وقوع حوادث برای آنها محرز شود و دچار سردرگمی نشوند. بنابراین آگاهی از گذشته کشور ایران، به جوانان کمک می کند تا به عنوان یک ایرانی به هویت ملی خود پی ببرند. هویت ملی با « فرهنگ و تمدن و دین و سیاست و زبان» در ارتباط نزدیک است و هر چه در جامعه قابلیت ظهور و رشد دارد از فرهنگ سرچشمه می گیرد. ما یک نوع پیوند روحی و معنوی داریم و تجلیات تاریخ، ما را به صورت یک روح ایرانی درآورده است. خلاصه این که عناصر سازنده هویت ملی ، عناصری پایان ناپذیرند. روح ملی وجدان بیدار یک ملت است که حرکت کلی او در تاریخ را هدایت می کند. با توجه به این که درصد بالایی از افراد جامعه ایران، جوانان هستند راهکارهای زیر برای آنکه هویت ملی ایرانی در جوانان ما درونی شود و جزئی از شخصیت آنها قرار گیرد لازم به نظر می رسد: دادن آگاهی و اطلاعات کافی و مفید به قشر جوان جامعه؛ مشارکت جوانان در عرصه ها و حوزه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و مذهبی؛ آزادی بیان، فکر و اندیشه؛ ایجاد روحیه تتبع و پژوهش در جوانان برای کشف هویت پنهان خود ، هویت ملی ، هویت ملی ایرانی.
    کلید واژگان: هویت ملی, هویت ملی ایرانی, ملیت, مذهب, جوانان, همبستگی ملی, وفاق اجتماعی
  • فاطمه بداغی
    «ازدواج» و «تابعیت» در دسته ارتباط احوال شخصیه توصیف شده که در قلمرو حقوق خصوصی قرار می گیرند. هر یک از کشورها و کنوانسیون های بین المللی بر اساس نظریه های وحدت، استقلال تام و استقلال نسبی تابعیت زوجین؛ قوانین متفاوتی را وضع کرده اند. روش قانون مدنی ایران «وحدت تابعیت خانواده» و ترجیح تابعیت زوج بر تابعیت زوجه و حتی ترجیح تابعیت ناشی از نسب پدری بر تابعیت منبعث از نسب مادری می باشد. در این مقاله به بررسی تاثیر و تاثر متقابل نکاح و تابعیت در صورت اختلاف زوجین پرداخته شده و ماده 9 کنوانسیون «رفع تبعیض علیه زنان» و موادی از قانون مدنی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است در نتیجه این پژوهش معلوم می گردد هرگونه اصلاح به منظور تغییر در این موضوع باید به طور هماهنگ در تمام مواد با انتخابی اساسی و مستدل در مبانی نظری اعمال شود. در انتهای مقاله پیشنهاد اصلاح موادی از قانون مدنی برای نیل به چنین تغییری با انتخابی آگاهانه ارائه شده است.
    کلید واژگان: زن, تابعیت, ازدواج, ملیت, شوهر, فرزند, وحدت تابعیت خانواده, استقلال تام, استقلال نسبی, قانون مدنی
    Fatemeh Bodaghi
    Marriage and nationality have been categorized as personal affairs that appear in the realm of private law. Every country and international organization, based on theoretical foundations of the influence of theories of unity, absolute autonomy, and partial autonomy of the nationality of the spouses, has enacted different laws. Iran's civil law approach is based on "the unity of the family's nationality," and the primacy of the husband's nationality over the wifes, and even the primacy of the paternal kinship nationality over the maternal kinship one. This paper deals with the effects and counter-effects of marriage and nationality in case there are disagreements between couples. The paper, also, critically studies article nine of the convention of "the Elimination of Discrimination against Women", and some articles of the Iranian civil law and concludes that any amendments in the articles in this regard should take place in accordance with other articles, with an essential and reasonable choice in theoretical foundations. Finally, in order to achieve such an accomplishment, some premeditated amendments have been proposed in regard with some articles of the civil law.
    Keywords: woman, nationality, marriage, husband, child, the unity of the family's nationality, absolute autonomy, partial autonomy, civil law
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال