جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "هرمنوتیک خود" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «هرمنوتیک خود» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
بنای هرمنوتیک سیاسی را فردریک جیمسن در ناخودآگاه سیاسی (1400) بر این فرض نهاده است که دامنهی مفهوم ناخودآگاه هم ممکن است گاهی از دایره ی دلالت های روانشناختی معمول با شعاعی محدود به زندگی شخصی و امور خصوصی فراتر رفته، توسعا ابعاد اجتماعی و تاریخی به خود بگیرد. نشانه های این ناخودآگاه جمعی را از نظر جیمسن به جای محتوای متون فرهنگی، در تناقضات صوری این متون باید جست. در این جا با خوانش ناخودآگاه سیاسی به روشی دیالکتیکی خواهیم دید که جیمسن چگونه در تلاش برای تعمیم مفهوم روان شناختی ناخودآگاه به حوزه های اسطوره شناسی و نقد ادبی، فرض را بر این همانی تعبیر خود از تاریخ و تعریف لکان از امر واقع نهاده، مفهوم لکانی امر واقع را مدام در رابطه ی مستقیم با مفهوم آلتوسری «علت غایب» به کار می گیرد. خواهیم دیدکه درک حضور تاریخ، امر واقع، یا «علت غایب»، تنها به واسطه ی امر نمادین، تنها به شرط متنیت یافتگی در قالبی مانند روایت، و تنها از پس پرده ی ایدئولوژی دست می دهد. جستجوی ناخودآگاه پنهان در ناخودآگاه سیاسی را سرانجام با نگاهی به دو جنبهی مبهم از هرمنوتیک سیاسی به پایان خواهیم برد: نخست، چیستی پیوند میان تاریخ و متن از گونه ی روایی اش، و دیگر، چگونگی تحلیل درزمانی از هم نشینی ساختارهای اجتماعی ناهمزمان.کلید واژگان: هرمنوتیک سیاسی, ناخودآگاه جمعی, امر واقع, علت غایب, متون فرهنگیJameson has laid the foundation of his Political Hermeneutic on the assumption that the unconscious might take social and historical connotations into its usual reference to current individualized life. Any evidence of the social implications of the unconscious, according to Jameson, is to look for its content rather than the form of cultural text. Despite all the reliance Jameson puts on the notion of ‘reification’ and the socio-historical connotations it may have for the production of cultural texts, it is still possible in his view to detect, drawing on Freudian psychology, some faint traces of humanity left in our socially alienated way of life under complicated dehumanizing effects of present capitalist context – traces which are repressed, but not fully obliterated, beneath cultural superstructure of late capitalism. We are here to investigate, by the way of a dialectical reading through “The Political Unconscious” (1981), Jameson’s own dialectical extensions of the unconscious from, its ordinary psychological sense to the realm of mythology and literary criticism, as he aligns his own conception of History first with the Lacanian notion of the Real, and then, with Althusser’s notion of ‘structural causality’. We will also see how History, the Real, or ‘absent cause’ is discernible just after getting narratively textualized by ideology. At the end of our venture to unveil the unconscious behind “The Political Unconscious”, we will see two equivocal dimensions of The Political Hermeneutic: the relationship between History and narrativization, on the one hand, and Jameson’s diachronically analyzing the coincidence of non-synchronic-social-structures, on the other hand.Keywords: The Political Hermeneutic, The Unconscious, The Real, Absent Cause, Cultural Texts
-
این مقدمه کلاسیک در زمینه هرمنوتیک که برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می شود، در برگیرنده ی طیف وسیعی از رویکردهای تفسیر کتاب مقدس است. مانفرد اومینگ که خود استاد الهیات عهد عتیق در دانشگاه هایدلبرگ است با ارایه تاریخچه مختصری از هرمنوتیک فلسفی، ساختاری روشن برای تاکید بر اینکه چه رویکردهای متفاوتی برای تفسیر یک متن وجود دارد و لزوم وجود آن را تشریح می کند. وی در این مقاله، که درواقع فصل اول از کتاب درآمدی بر هرمنوتیک معاصر بایبلی است، درصدد است تا با نگاهی گذرا به سنت های تفسیری از افلاطون تا دوره معاصر، رویکردهای ناظر به بایبل و متون مقدس را معرفی کند.کلید واژگان: هرمنوتیک فلسفی, هرمنوتیک بابلی, سنت تفسیری, متون مقدسThis classic introduction in the field of hermeneutics, published in Persian for the first time, encompasses a wide range of approaches to interpreting the sacred text. Manfred Oeming, a professor of theology of the Old Testament at Heidelberg University, provides a brief history of philosophical hermeneutics, offering a clear structure to emphasize the existence of different approaches to interpreting a text and explaining the necessity of such diversity. In this article, which essentially serves as the first chapter of the book "An Introduction to Contemporary Biblical Hermeneutics," Oeming aims to introduce perspectives on the Bible and sacred texts by taking a brief look at interpretative traditions from Plato to the contemporary period.Keywords: Philosophical Hermeneutics, Biblical Hermeneutics, Interpretive Tradition, Sacred Texts
-
جریان اصلی جامعه شناسی، صورتبندی انتقادی از مساله طردشدگان شهری ندارد؛ نگاهی آسیب شناختی به فقرای شهری و نظرگاهی هنجاری و پزشکی به «بدن» اتخاذ می کند. خوانش انتقادی اما، با تمرکز بر سیاستگذاری های اجتماعی شهری موجد طرد گروه های اجتماعی، صورتبندی جدیدی از مساله شهری و طردشدگان از شهر را امکانپذیر می کند که همزمان، خشم اخلاقی فروخفته ی طردشدگان، رسمیت می یابد و مکانیسم های برسازنده ی معیار «بدن غیرمعلول» را هویدا می سازد و اینکه چگونه «بدن» های غیرهمخوان با این هنجار و توامان فقرای شهری نیز، از دستورکار سیاستگذاری شهری حذف می شوند. از این رو، طردشدگان از شهر با وجود بازدارنده های محیطی و اجتماعی-اقتصادی موجود، به کنشگرانی عاصی و خشمگین بدل می شوند که نوعی هرمنوتیک ویرانگر را در قبال حیات شهری می پرورانند.روش تحقیق کیفی است و با مصاحبه، مشاهده، اقتباس از پژوهش های پیشین، تجربه زیسته پژوهشگر با فرودستان شهری و برداشت از رمان صورت گرفته است. سازماندهی داده ها در قالب روایت هایی از جنس «رمان اجتماعی» و بازسازی جامعه شناختی داده هاست و به منظور تحصیل عینیت روایت ها، نظرات افراد درگیر وضعیت های مشابه توصیف شده در روایت و یا پژوهشگران این حوزه، گرفته شده و بازخوردها نیز در روایت نهایی، آمده است. نکته آخر، شهر برای طبقات برخوردار جامعه و بدن های نا معلول ساخته می شود و طردشدگان شهری متناسب با موقعیت هرمنوتیک فرودستی که در حیات شهری بدانها تخصیص داده شده، عموما از خلال کردارهای روزمره و بواسطه ی حضور در فضاهای شهری، با بازدارنده های متنوعی روبرو می شوند و شهر و مواهب زندگی شهری برایشان، «دست نیافتنی تر» شده و موجد خشمی اخلاقی از جامعه و اتخاذ هرمنوتیک ویرانگر توسط آنها، خواهد شد.
کلید واژگان: سیاستگذاری اجتماعی شهری, بدن, هرمنوتیک ویرانگر, خشم شهری و محیط معلولیت سازurban social policy and social exclusion can open a window to narrate the excluding of body and poverty from urban spaces in the city. The mainstream of Sociology does not offer a critical articulation about excluded social groups from the urban live. It usually adopts a pathological approach to the urban poor and a normative and clinical insight about the "body" throughout the moment of constructing the urban spaces. Critical reading, however, focuses on urban social policies that cause social exclusion of citizens, and for this reason, a new formulation of urban problem as well as exclusion from the city would be possible, which at the same time recognizes the moral anger of the excluded, and shows the constructing mechanisms of the criteria of "non- disabled bodies" and how "bodies" are heterogeneous to this norm and the urban poor are also excluded from the urban policy agenda. Therefore, despite the environmental and socio-economic barriers in the city, the excluded from the city become angry and rebellious activists who adopt a kind of devastating/deconstructing hermeneutics toward urban life.Method of the research is qualitative by gathering data through interview, observation, previous researches, lived experiences of researcher and a novel. Organization of data occurred by sociological reconstructed narrations in the form of “social novels”. And in order to obtain the objectivity of the narratives, the opinions of people involved in similar situations described in the narratives or researchers in this field were taken, and the feedback was also included in the final narratives. Finally, the city is built for the privileged classes and non-disabled bodies, and the urban excluded groups, in accordance with the inferior hermeneutic position assigned to them in urban life, generally experience various obstacles through their daily practices and by being in urban spaces, and the city and the achievements of urban life for them, will become more "unattainable" and will creates a moral anger toward the society and leads to adoption of a destructive hermeneutic by them. Results captured that the urban excluded groups, attack the urban life ultimately because of the perceived urban injustices and inequalities therefore they achieve a deconstructing hermeneutic abbot the urban.
Keywords: excluding urban social policies, normal body, deconstructing hermeneutic. Urban outrage, disabling environment -
فوکو در واپسین سال های حیات خویش، تکنیک های خود را به مثابه شکلی بدیل از تکنیک در علوم انسانی مطرح می نماید. وی ضمن تبارشناسی تکنیک های خود از یونان باستان تا عصر مدرن، هرمنوتیک خود را به مثابه پیشرفته ترین و پیچیده ترین شکل تکنولوژی های خود، معرفی می فوکو در واپسین سال های حیات خویش، تکنیک های خود را به مثابه شکلی بدیل از تکنیک در علوم انسانی مطرح می کند. وی ضمن تبارشناسی تکنیک های خود از یونان باستان تا عصر مدرن، هرمنوتیک خود را به مثابه پیشرفته ترین و پیچیده ترین شکل تکنولوژی های خود، معرفی می کند. سوژه مدرن با اعمال هرمنوتیک خود بر خویش، جریان افکار، مکنونات درونی و مخفی ترین لایه های ساحت روانی خود را در برابر دیگری بزرگ (امر نمادین)، به مثابه متنی گشوده، در معرض تفسیر و تاویل قرار می دهد. اینک سوژه نه صرفا به واسطه تکنیک های سلطه و استیلا، که با اعمال هرمنوتیک خود، از سوی ساحت کلی اخلاق و فرهنگ عمومی تحت مراقبت و کنترل در می آید. از سوی دیگر مدرنیسم ادبی (جریان های ادبی و هنری آوانگارد قرن بیستم)، حاوی سویه ها و سمپتوم هایی ست که می تواند در نظم نشانگانی هرمنوتیک خود قرار گیرد. سمپتوم شناسی ادبیات مدرن حاکی از آن است که سیر تحولی آن از کلاسیسیسم تا نیمه نخست قرن بیستم، روندی از حرکت به سوی درون گرایی، ارجاع به خود، برون ریزی خود، تامل در نفس و واکاوی ساحت روانی را تا عمیق ترین لایه های آن، نشان می دهد؛ سمپتوم هایی که همگی در نظم نشانگانی هرمنوتیک خود قرار می گیرد. در مجموع خوانش سمپتوماتیک مدرنیسم ادبی نشان می دهد که سمپتوم های اساسی هرمنوتیک خود در این قسم ادبیات قابل تشخیص است. کند. سوژه مدرن با اعمال هرمنوتیک خود بر خویش، جریان افکار، مکنونات درونی و مخفی-ترین لایه های ساحت روانی خود را در برابر دیگری بزرگ (امر نمادین)، به مثابه متنی گشوده، در معرض تفسیر و تاویل قرار می دهد. اینک سوژه نه صرفا بواسطه تکنیک های سلطه و استیلا، که با اعمال هرمنوتیک خود، از سوی ساحت کلی اخلاق و فرهنگ عمومی تحت مراقبت و کنترل در می آید. از سوی دیگر مدرنیسم ادبی (جریان های ادبی و هنری آوانگارد قرن بیستم)، حاوی سویه ها و سمپتوم هایی ست که می تواند در نظم نشانگانی هرمنوتیک خود قرار گیرد. سمپتوم شناسی ادبیات مدرن حاکی از آن است که سیر تحولی آن از کلاسیسیسم تا نیمه نخست قرن بیستم، روندی از حرکت به سوی درون گرایی، ارجاع به خود، برون ریزی خود، تامل در نفس و واکاوی ساحت روانی را تا عمیق ترین لایه های آن، نشان می دهد؛ سمپتوم هایی که همگی در نظم نشانگانی هرمنوتیک خود قرار می گیرد. در مجموع خوانش سمپتوماتیک مدرنیسم ادبی نشان می دهد که سمپتوم های اساسی هرمنوتیک خود در این قسم از ادبیات قابل تشخیص می باشد.
کلید واژگان: مدرنیسم ادبی, هرمنوتیک خود, تکنولوژی خود, سمپتوم شناسیIn the last years of his life, Foucault introduced his techniques as an alternative form of technique in the humanities. Genealogizing his techniques from ancient Greece to modern times, he introduces hermeneutics as the most advanced and sophisticated form of his technologies. By applying its hermeneutics to itself, the modern subject exposes and interprets the flow of thoughts, inner secrets, and the most hidden layers of his psychic realm to another great (symbolic) thing, as an open text. The subject is now controlled not only by the techniques of domination and domination, but also by the general field of public morality and culture through its hermeneutic practices. Literary modernism, on the other hand (twentieth-century avant-garde literary and artistic currents), contains aspects and symptoms that show considerable affinity with its hermeneutic symptom system. The symptomatology of modern literature suggests that its evolution from the age of classicism to the first half of the twentieth century is a process of moving towards introversion, self-referral, self-expression, self-reflection, and the exploration of the psychological realm to the deepest Its layers show. Symptoms that are all recognizable in their hermeneutic order. In general, the symptomatic reading of literary modernism shows that the basic hermeneutic symptoms are recognizable in this form of literature.
Keywords: literary modernism, hermeneutics of the self, technology of the self, symptomatology -
پژوهش حاضر قسمی مطالعه پساساختارگرایانه بیماری و سازوکارهای ادراک آن بوده که در صدد است شکلی از یک جامعه شناسی پزشکی نظری و مفهومی را صورت بندی نماید. به این منظور از ظرفیت های نظری آراء فوکو و لکان برای توضیح ادراک بیماری و فرآیندهای شکل گیری آن بهره گرفته شد. نظریه فوکویی هرمنوتیک خود (سوژه)، و مفهوم لکانی امر نمادین، دلالت های متفاوتی بر ادراک بیماری و نحوه شکل گیری آن به دست می دهد؛ دلالت هایی که علیرغم تمایزها، بر گزاره های بنیادی مشابهی نیز استوارند. وفق هستی شناسی هر دو متفکر، بدن یک ساحت نوشتاری ست که توسط دال های فرهنگی، کدنویسی و رمزگذاری شده است؛ لذا ادراک بیماری، چیزی جز شناخت تحلیلی حاصل از بازخوانی نشانگان مرضی بر متن بدن نیست. خوانشی که بواسطه متقاطع کردن متن بدن با گفتمان پزشکی و دانش تخصصی به مثابه ابر متن دربرگیرنده آن صورت می پذیرد. دستاورد نهایی این پژوهش، استنتاج و صورت بندی مکانیسم بینامتنیت در ادراک بیماری در اندیشه هر دو متفکر است؛ مکانیسمی که به موجب آن متن بدن به واسطه مواجهه با گفتمان پزشکی به مثابه متن پیشینی و در برگیرنده آن، به تفسیر در می آید.کلید واژگان: ادراک بیماری, امر نمادین, بینامتنیت, فوکو, لکان, هرمنوتیک خودThe present study is a kind of poststructuralist study of disease and its perception mechanisms that tries to formulate a form of theoretical and conceptual medical sociology. Here, with the help of some theoretical capacities of Foucault and Lacan, we tried to provide conceptual implications on the perception of disease and the processes of its formation. Foucault's theory of hermeneutics of the self, and the Lacanian concept of the symbolic, give different implications for the perception of disease and how it is formed; implications that despite the distinctions, are based on similar fundamental propositions. According to the ontological aspects of both thinkers, the body is a field of writing that is coded and encoded by symbolic signifiers. Therefore, the perception of disease is an analytical cognition resulting from the re-reading of the pathological symptoms on the body text. Reading is formed by intersecting body text with medical discourse and specialized knowledge as the overlay text. A final point is the recognition of the mechanism of intertextuality in the perception of disease, according to which the body text is interpreted as a priori and inclusive text by encountering medical discourse.Keywords: Lacan, Foucault, Hermeneutics of the Self, The Symbolic, perception of disease, intertextuality
-
واژه «هرمنوتیک» این فکر را به ذهن القا می کند که در علوم انسانی و اجتماعی تنها یک رویکرد روش شناسانه هرمنوتیکی وجود دارد. در حالی که این رویکردهای بسیار متنوع هستند. در هرمنوتیک برای مطالعه زندگی اجتماعی از دو مدل هرمنوتیک بازیابی یا سنتی و هرمنوتیک حدس و گمانی یا معاصر استفاده می شود. رویکرد هرمنوتیک سنتی یکی از روش های کیفی پژوهش در علوم اجتماعی برای دستیابی به معرفت دست اول از کنشگران اجتماعی است، اما هرمنوتیک معاصر یا حدس و گمانی از نحله های متاخر هرمنوتیک است که هدف آن فهم جریان خودفهمی هرروزه و نفوذ به آن، همچنین نمایان کردن واقعیت و معنی صحیح و زیرین کنش اجتماعی است که در ارتباط میان پژوهشگر، زمینه اجتماعی و کنشگران اجتماعی به وجود می آید. مقاله حاضر با استفاده از روش اسنادی، هرمنوتیک حدس و گمانی را که یکی از روش های متناسب با پژوهش های اجتماعی است، برجسته و معرفی کرده است. براساس یافته های این پژوهش، ادعای هرمنوتیک حدس و گمانی این است که خودفهمی که هرمنوتیک سنتی یا بازیابی بر آن تاکید دارد، معیوب است و فهمی که با بهره گیری از این نوع هرمنوتیک به دست می آید تنها ماسکی از واقعیت زیرین است. این در حالی است که هدف علوم اجتماعی از منظر هرمنوتیک حدس و گمانی، نفوذکردن به جریان خودفهمی هرروزه، نمایان کردن واقعیت و معنی صحیح کنش اجتماعی است که خود این هدف، ارتباط تنگاتنگی با تاکید متفکران علم اجتماعی بر سیالیت زندگی روزمره دارد.
کلید واژگان: علوم اجتماعی, هرمنوتیک, هرمنوتیک بازیابی, هرمنوتیک حدس و گمانیThe word “hermeneutics” implies the idea that in humanities and social sciences, there is only one hermeneutic methodological approach, while there are various methodological hermeneutics approaches. In order to study the social life, hermeneutics uses two models i.e. hermeneutics of recovery andhermeneutics of suspicion. Traditional or recovery hermeneutics approach as a qualitative research method in social sciences, tries to acquire a first-hand knowledge from social actors, but contemporary or suspicion hermeneutics seeks to understand and penetrate to the flow of everyday self-understanding and reveal the reality and the right and bottom true meaning of social action. This paper, using documentary method, tries to highlight and introduce the suspicion hermeneutics as one of appropriate methods for social studies. Results indicate that suspicion hermeneutics claims that the understanding which traditional or recovery hermeneutics emphasizes on, is itself fundamentally flawed, and the understanding that comes with this type of hermeneutics is only a mask of the underlying reality. While from the point of view of suspicion hermeneutics, the suitable goal for the social sciences is influencing the flow of everyday self-awareness and revealing the truth and meaning of social action, which has a close relationship with social sciences scholars’ emphasis on the fluidity of everyday life.
Keywords: Hermeneutics, Hermeneutics of Suspicion, Hermeneutics of Recovery, Social Sciences -
هدف از این جستار، تبیین فرایند خوانش و فهم متن با تاکید بر مفهومی به نام «خواننده ی فرضی» است؛ مفهومی که از یک سو نقد خواننده مدار و از سوی دیگر نقد مولف محور را بر سر تعریف آن با یکدیگر تلفیق کرده و از ائتلاف این دو رویکرد هرمنوتیکی ظاهرا هم ستیز، در این جا بر ضد هرگونه رویکرد متن گرایانه به نقد ادبیات داستانی، بهره گرفته ایم. متن را در این دیدگاه ضدعینیت گرا، جز زمینه ای برای آمیزش آفاق دید نویسنده و خواننده ندیده ایم. به پشتوانه ی پیش فهم های مشترک میان طرفین متن، خواننده ی فرضی را هم مفهومی برساخته از آداب و اصول حاکم بر آفرینش و خوانش ادبیات داستانی تعریف کرده ایم: مفهومی کاملا آرمانی، که هیچ گاه در مورد این یا آن شخص بخصوص صدق نمی کند، ولی خوانش دلبخواهی متن را به درستی مهار می کند. در انتهای این جستار به این نتیجه رسیده ایم که با شناسایی عادت های داستان خوانی در یک جامعه ی زبانی و گردآوری آنها تحت اصطلاح «خواننده ی فرضی» می توان فاصله ی کاذبی را که در دیگر نظریه های تفسیر معمولا بر تباعد میان نیت مولف و برداشت خواننده دامن می زند، برطرف کرد و در عوض، به ضرورت هم کوشی نویسنده و خواننده در معنادهی به متن گردن نهاد.کلید واژگان: خواننده ی فرضی, هرمنوتیک فلسفی, مغلطه ی نیت مندی, نقد خواننده مدار, متن-گراییThis article aimes to examine the process of text reading and understanding, based on the concept of implied reader, for the definition of which, we have synthesized herein the seemingly antithetical methods of ‘authorial’ and ‘reader-oriented’ criticism. Of this definition, we have taken benefit against rhetorical hermeneutics. Adopting such an anti-objectivist approach, we’ve taken the text as nothing but a ground for the fusion of authorial horizon with that of the readership, and the implied reader, as a theoretical construct drawn out of rules and regulations most prevalent in story telling and reading. The ideal reader as such, does not denote any specific referent, though may duly bind different kinds of over-reading. In the end, we have come to the conclusion that by pulling together the rubrics of story reading under the cover term ‘implied reader’, the exaggerated discordance usually held between intentionalist and reader-response critics would be resolved in favor of an explication more attentive to the synergistic nature of meaning assignment to a text.Keywords: implied reader, philosophical hermeneutics, intentional fallacy, reader-oriented criticism, rhetorism
-
رابرت گلیو از خاورشناسان معاصر در مقاله «هرمنوتیک متقدم شیعی: برخی فنون تفسیری منسوب به امامان شیعه » با رهیافت توصیفی تبیینی به بررسی اخبار تفسیری متعلق به دوره هرمنوتیک مرجعیت مطلق امام در تفسیر قرآن پرداخته است. نتایج تثبیت این هرمنوتیک در سه قرن نخست هجری تاریخ شیعه عبارت است از: عدم ارائه توجیه معناشناسی از سوی امام، عدم استناد به نظریه تفسیری خاص، ترجیح معنای ارائه شده از سوی امام در فرض تعارض. برابر مبانی این هرمنوتیک با وجود امام، هرگونه نظریه هرمنوتیکی بی فایده بوده است و اعتقاد به معصوم بودن امام نیاز به هرگونه نظریه تفسیری را که فرایند رسیدن به یک معنای خاص از طریق آن طرح ریزی می شود، برطرف می سازند. گلیو این نتایج را از طریق تحلیل روایات تفسیری موجود در منابع روایی متقدم شیعه به دست آورده است. وی تلاش دارد با روش های سبک شناسی و تحلیل متن، فنون تفسیری به کار رفته در احادیث تفسیری را بکاود تا فرضیه وجود یک نظریه هرمنوتیک نزد امامان شیعه را به آزمون بسپارد. برآیند مقاله وی فقدان شواهد کافی برای اثبات انسجام در هرمنوتیک قرآنی امامان شیعه است. نویسنده در نوشتار حاضر به نقد و ارزیابی دیدگاه های رابرت گلیو در مقاله مذکور همت گمارده است. رهیافت وی در نوشتار، تحلیلی انتقادی بوده و ابتدا آرای رابرت گلیو را تقریر و سپس آنها را در سه بخش محتوایی، شکلی و روشی در بوته نقد و ارزیابی قرار می دهد.کلید واژگان: هرمنوتیک متقدم شیعی: برخی فنون تفسیری منسوب به امامان شیعه, احادیث تفسیری, تفسیر امامایه, خاورشناسی, رابرت گلیو, هرمنوتیک قرآن, هرمنوتیک روایی شیعه, خاورشناسان, تفسیر قرآن, امامان شیعه, فنون تفسیر, روایات تفسیری, نقد دیدگاه, نقد محتوایی, نقد شکلیRobert Gleave, one of the contemporary orientalists, in his article Early Shii Hermeneutics: Some Exegetical Techniques Attributed to the Shii Imams has used an explanatory-descriptive approach to study the exegetical news which belong to the hermeneutic period of the absolute authority of Imam in the interpretation of the Quran. The outcomes of the fixation of this hermeneutics in the first three centuries of Shiite history include: failure to present Imams semantic justification, failure to refer to any specific exegetical theory, and preference for the provided meaning by Imam in case of conflict. In comparison with the principles of this hermeneutics, considering the presence of Imam, any other kind of hermeneutic theoryis useless. Moreover, believing in the infallibility of Imam does not leave place for the need of other exegetical theories which may lead to another special meaning. Gleave has reached these outcomes through analyzing the exegetical hadiths which are available in early Shiite hadith sources. Ha has made an effort to apply stylistic and textual analysis methods in order to explore exegetical techniques used in exegetical hadiths so that he could put the hypothesis of Shiite Imams having a hermeneutic theory to the test. His article comes to the conclusion that there are not enough evidences available to prove the integrity of the Shiite Imams Quranic hermeneutics. The author of this article is going to criticize and evaluate Robert Gleaves point of views which are pointed out in his essay. The authors approach is critical-analytic; therefore, he firstly writes Robert Gleaves opinions and then criticizes them in three parts of content, form, and method.Keywords: Early Shii Hermeneutics: Some Exegetical Techniques Attributed to the Shii Imams, exegetical hadiths, Imamia exegesis, orientalism, Robert Gleave, hermeneutics of the Quran, Shiite Imams, exegetical techniques, criticizing the point of view, criticizing the content, criticizing the form
-
پدیده های انسانی واجد معنایند و تمامی آثاری که توسط انسان خلق می شوند، معنایی را با خود حمل می نمایند. این معناها ساختارهای فرهنگی هستند. فهم این معناها، وظیفه ی جامعه شناسی فرهنگی است. سوال اصلی در این مقاله این است که معنای فرهنگی رایانه، از دیدگاه جفری الکساندر چیست؟ این پژوهش به دنبال آن است که به کمک دانش و روش جامعه شناسی فرهنگی، معنای فرهنگی رایانه را روشن کند. همچنین نمادها، رمزگان ها و روایت های مربوط به رایانه را از منظر الکساندر استخراج کند.
طبق دیدگاه الکساندر، رایانه از روزهای ورود به عرصه ی عمومی غرب، به عنوان نماد خیر شناخته شد و روایت هایی از آن ارائه گردید، از جمله روایت رستگاری، روایت معاد شناسانه و روایت آخرالزمانی. اما به تدریج روزگار خوش رایانه به پایان رسید و جنبه ی تاریک آن بر سر بشر خراب شد. کم کم معنای فرهنگی رایانه در زندگی اجتماعی غرب، متفاوت شد و حتی به عنوان جنبه ای از شر کدگذاری گردید. افراد جامعه به تدریج، روی نامقدس آن را که تهدید ویرانی بود، دیدند. کم کم، رایانه ها در غرب به هیولای فرانکشتاین تبدیل شدند.کلید واژگان: رایانه, جامعه شناسی فرهنگی, جفری الکساندر, هرمنوتیک ساختاریHuman phenomena are significant and all The impacts of humans, can carry meaning. These meanings are cultural structures. Understanding of these meanings is the task of cultural sociology. The main question in this paper is what is cultural meaning of computer - As one of the newest and most powerful technological inventions of the modern age - from the perspective of Jeffrey Alexander? This study seeks to determine the cultural meaning of computer with knowledge and method of cultural sociology; also we try to achieve symbols, codes and narratives about computer according to Alexander.
According to Alexander, computers were recognized as good symbol since its entry into the west public arena and were presented by narratives such as salvation narrative, eschatological narrative and apocalyptic narrative. But gradually, the good times ended and the dark side of the computer crash on human and romantic story with computer showed its pathological aspects. Gradually the cultural meaning of computer was going to be different in social life in the West andeven were coded as an aspect of evil. Population gradually saw the computers as unholy ruin. Computers became the Frankenstein monster in the West.Keywords: Computer, Cultural Sociology, Jeffrey Alexander, structural hermeneutics -
در این مقاله قصد داریم به بررسی نظرات پدیدارشناسانه ی کاپوتو در مورد دین بپردازیم. برای این منظور در ابتدا با بنیان های نظری وی آشنا می شویم که مهمترین آن ها رویکرد پدیدارشناسانه ی هایدگری، لویناسی می باشد. او در رویکرد خود با قایل بودن به حذف هرگونه متافیزیک و به تبع آن مفاهیم مطلق انگار در حوزه ی مطالعات دین شناختی به دنبال سوژه زدایی از معرفت دینی است و برای این مهم از رویکرد پدیدارشناسانه ی لویناس و رویکرد آنتولوژیک هایدگر برای تقرب به هستی دین مدد می جوید. در نهایت این که نبایستی رویکردهای دین شناختی پسامتجدد را جدای از فلسفه های پسامتجدد سده ی اخیر در نظر گرفت و این که این حوزه تا چه اندازه در معرفت بخشی مطالعات دینی شخص موثر است وابسته ی با نسبتی است که وی با پساتجدد و نظرات پیرامون آن برقرار می کند و این که چنین رویکردهایی تا چه اندازه در مقام اثبات ادعای خود برامده اند، وابسته به چنین نسبتی است و اصولا هم در چارچوب معرفت شناختی چنین نسبتی بایستی درک شود.کلید واژگان: کاپوتو, لویناس, هایدگر, پدیدارشناسی, هرمنوتیک رادیکال, متافیزیک, دین, اخلاقIn this paper, we are intended to study the phenomenological comments of Kaputo about religion. Thus, we first review his theoretical concepts, the most important of which are phenomenological approach of Heidegger and Levinas. He, in his approach, claiming to the elimination of all forms of metaphysics and consequently absolute concepts in religion studies, in order to gain access to the entity of religion, seeks to remove the subject in religious knowledge and resorts to the Phenomenological approach of Levinas and Heidegger's ontological approach. Eventually, the fact that post-modern theological approaches should not be considered apart from post-modern philosophy of recent century, as well as the fact that this field highly gives insight to one's religious studies, correlate to his connection of post- modernism and related ideas, and also the extent to which these approaches prove their claims, is related to such proportions and it understood with frame of such relation.Keywords: Kaputo, Levinas, Heidgger, Phenomenology, Radical Hermeneutic, Metaphysic, Religion, Ethic
-
هرمنوتیک انتقادی در علم فلسفه به طور اعم و در روش شناسی علوم انسانی به طور اخص ریشه دوانده است. این رویکرد از منظر روش شناسی، نوعی پژوهش کیفی قلمداد می شود و هدف آن، دستیابی به فهم درونی در بسترهای متنوع (از قبیل زبانی، زمانی، تجربی و...) است. یورگن هابرماس که از متقدمان مکتب فرانکفورت و نماینده این روش محسوب می شود، در سال 1981 یکی از بهترین آثار خود را به نام «نظریه کنش ارتباطی» منتشر و اشکال نمادین تعامل اجتماعی را به نظریه انتقادی فرانکفورت اضافه کرد. بدین نحو، هرمنوتیک انتقادی به دنبال نمایان ساختن «یک جواب واحد» نیست؛ بلکه در پی به تصویر کشیدن فهم پدیده های اجتماعی بوده که از طریق گفتمان حاصل می شوند. گفتمان، به عنوان ابزار کسب داده در هرمنوتیک انتقادی به کار می رود و به زعم هابرماس شرط اساسی گفتمان، فراهم ساختن فضایی خالی از هرگونه قدرت است. در این نوع پژوهش کیفی، پژوهشگر با انجام گفتمان های انفرادی و عمیق با افراد و رونویسی این گفتمان ها، پدیده را به متن تبدیل می کند. این متون داده های پژوهش را شکل می دهند. در ادامه، پژوهشگر به تفسیر شکل متنی پدیده ها (موضوعات) می پردازد و نتایج حاصل را در تعداد محدودی تم نمایان می سازد که هر یک از این تم ها در طبقات محدودی قرار می گیرند. از آنجایی که مهم ترین مزیت هرمنوتیک انتقادی، در بسط و توسعه رویکردهای تفسیری موجود به سمت مطالعه مدیریت است، مقاله حاضر بر آن است تا این رویکرد را به منزله روش پژوهش کیفی در مطالعات سازمان و مدیریت مورد بررسی و کنکاش قرار داده و فرایند و عناصر اساسی آن را باز نمایاند.کلید واژگان: پژوهش کیفی, پارادایم تفسیری, هرمنوتیک انتقادی, بسترهای معنایی, گفتمان, رهاییCritical hermeneutics is rooted in philosophy of knowledge, in general, and in the methodology of human sciences, in particular. This approach is methodologically considered as a qualitative study with the aim of achieving internal understanding in various fields such as linguistic, longitudinal and experimental sciences. Jürgen Habermas, one of the precursors of Frankfurt School, is the pioneer of this method. In 1981, he published one of his best works entitled Communicative Interaction Theory, and added the symbolic aspects of social interaction to Frankfurt critical theory. Thus, critical hermeneutics does not pursue a unifying answer; rather it seeks to portray the social phenomena that are derived through discourse. Discourse, as a means of obtaining data, is used in critical hermeneutics and as Habermas posited, the essential prerequisite for discourse is to provide space devoid of any trace of power. In this qualitative study, the researchers conducted in-depth interviews with individuals, and by transcribing the interviews, converted the phenomenon into text. These texts constitute the research data of the study. Then, the researchers interpreted the textual form of the phenomena and represented the obtained results in several limited themes, each of which is further split into certain limited categories. Since the main advantage of critical hermeneutics is developing and reorienting the existing interpretative approaches to the study of management, this paper attempts to examine this approach as a qualitative research method in organization and management studies, and represent its process and key features.Keywords: qualitative research, interpretive paradigm, critical hermeneutics, meaningful contexts, discourse, freedom
-
استفاده از روش های تحقیق کیفی در علوم اجتماعی و انسانی با شتابی فزاینده در حال گسترش است. افزون بر روش های کیفی رایج در حوزه زبان انگلیسی، در جامعه شناسی آلمانی نیز روش هایی بدیع در پژوهش های کیفی مطرح شده است که کمتر در سایر مناطق به کار گرفته می شوند. از جمله مهم ترین این روش ها، هرمنوتیک عینی است که ریشه در سنت هرمنوتیکی در آلمان دارد و از این رو، بیش از هر روش کیفی دیگری به متن تکیه می کند. این روش در پی دستیابی به ساختارهای معنایی عینی و در عین حال، پنهان در پس کنش هاست. این ساختارها که چیزی شبیه به عادتواره های بوردیویی اند، مختص به یک مورد خاص هستند و با دستیابی به آنها می توان به بینش هایی درباره الگوهای عام کنش اجتماعی پی برد. هرمنوتیک عینی به جای رده بندی واقعیت اجتماعی بر بازسازی متوالی آن تاکید دارد و به جرات می توان آن را یکی از عمیق ترین روش ها در حوزه تحقیقات کیفی دانست. مطمئنا استفاده درست و دقیق از این روش، زوایای جدیدی از ساختارهای نهفته در پس کنش ها را آشکار خواهد ساخت.
کلید واژگان: هرمنوتیک عینی, تحلیل متوالی, هرمنوتیک, روش تحقیق, تحقیق کیفی -
پدیده بازارهای سنتی سنندج، مجموعه ای کامل و پیچیده از فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. با وجود این پیچیدگی ها، میان وجوه مختلف بازار و نوع ساختار بنا و معماری آن، به تدریج و با گذشت زمان هماهنگی معقولی برقرار است. لذا به نظر می رسد این پدیده در بردارنده ساختارهای ارزشمند اما پنهانی است که فهم آنها صرفا در یک تعامل سازنده با فضا و کاربران و ساکنان آن امکان پذیر است. هدف پژوهش حاضر آن است که با نگاهی پدیدارشناسانه و با تکیه بر دیدگاه فیلسوفانی همچون گادامر و هایدگر، پدیده بازار سنتی سنندج را، آن گونه که در تجربه مخاطبان و ساکنان بازار نمایان می شود، تبیین نماید. روش انجام پژوهش به صورت پدیدارشناسی هرمنوتیک است که در آن از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته، با یازده نفر از کسبه و کاربران بازار، استفاده شده است. در پایان، نوزده افق معنایی جدید از پدیده بازار سنتی سنندج پدیدار شده است. تجاوز به راسته اصلی گذر از طرف کسبه به عنوان یک رفتار اصیل، کارکرد ارتباطی و گذری بازار، عجین شدن مفهوم بازار با حادثه تاریخی ساخته شدن خیابان انقلاب، راحتی و خودمانی بودن ارتباطات داخل بازار و نامفهومی گذر طبیعی زمان در بازار به دلیل ساختار کالبدی آن از جمله نتایج مهم پژوهش حاضر است.
کلید واژگان: هرمنوتیک فلسفی, معماری, پدیدارشناسی, بازار سنتی سنندجThe phenomenon of Sanandaj Traditional Bazaar is a complete and complex set of economic, cultural and social activities. A reasonable harmony has gradually developed between the various aspects of the Bazaar and its architecture in spite of all these complexities. Thus it seems that this phenomenon involves valuable but hidden structures, whose understanding is possible only in a constructive interaction with the space, its users and the shopkeepers. The purpose of this study is to explain the Sanandaj Traditional Bazaar phenomenon as reflected in the experiences of the users and shopkeepers through a phenomenological viewpoint and by relying on the views of philosophers such as Gadamer and Heidegger. The research method is phenomenological hermeneutics, and depth semistructured interviews with eleven shopkeepers and users were conducted in this study. Finally, nineteen new semantic horizons of Sanandaj Traditional Bazaar emerged. The violation of the main passage by the shopkeepers as an authentic behavior, the communicational function of Bazaar, the combination of the concept of Sanandaj Traditional Bazaar with the historic event of the construction of Enghelab Street, the comfort and intimacy in communications within the Bazaar and incomprehensible natural passage of time in the Bazaar due to the physical structure of the Bazaar, are the main results of this paper.Keywords: Philosophical hermeneutics, architecture, phenomenology, Sanandaj Traditional Bazaar -
با ظهور شرایط جدید در اروپای مدرن یک همزمانی تاریخی اتفاق افتاد، که از طریق آن شرایط پسا وسطائی اروپا در عین حال هم گسستی از گذشته خود اروپا بود، و هم یک پیوست تحمیلی با آینده عالم غیر اروپا. اما، برای غیر اروپائیان، همزمانی تاریخی متفاوت رغم خورد. آنها خود را گسسته از گذشته خود، و پرتاب شده در یک «وضع طبیعی» تحمیل شده یافتند. تجربه اروپائیان در گفتار استعماری روایت شده است. تجربه دنیای مستعمره شده در گفتار پسا-استعماری روایت شده است. این مقاله تلاشی است برای میزبانی نظری ملاقاتی بین گفتار استعماری و گفتار پسا استعماری.
کلید واژگان: بینا فرهنگ بودگی, گفتار استعماری, گفتار استعمار شده, برخورد تمدنها, هرمنوتیک تفاوت, هرمنوتیک مقاومتModern Europe witnessed a historical simultaneity as the result of which, not only Europe ruptured from its own past, rather a forced attachment to the non- European's future was also forged. This historical "development" has been narrated in the "colonial discourse". On the other hand, for the non–Europeans, however, a different historical simultaneity took place. Hence; the colonized/non -Europeans found themselves forcefully ruptured not only from their own selfhood, but also thrown in an imposed 'state of nature' dispossessed of their identity. This historical experience has been narrated in the "post-colonial discourse". The current paper is an attempt to host a 'meeting' between the colonial and the post-colonial discourses.Keywords: Interculturality, Colonial Discourse, Discourse of the colonized, Clash of Civilizations, Differential Hermeneutics, Hermeneutics of Resistance -
ابتناء مطالعات و پژوهش های انسانی و اجتماعی بر الگوهای روش شناختی یکی از ضرورت های حوزه علوم انسانی در حال حاضر شده است. مکاتب، نحله ها و متفکران مختلف و تاثیرگذاری در این حوزه با دغدغه یادشده به مطالعه و تحقیق اشتغال دارند. یکی از این الگوهای روشی، روش های کیفی، تفهمی و به طور خاص روش هرمنوتیک است. این روش که به انواع و اقسام مختلفی تقسیم می شود، طرفداران و قائلین زیادی در مطالعات اجتماعی و انسانی و حتی اعتقادی و دینی پیدا کرده است. در فضای فکری معرفتی ایران نیز برخی از نویسندگان کاربست این روش را در مطالعات دینی و کلامی مطرح نموده اند که البته با مناقشات و چالش های علمی معرفتی فراوان مواجه شده اند. در مقاله حاضر ضمن تبیین ادله هرمنوتیک فلسفی، با نگاهی انتقادی به این روش امعان نظر خواهد شد. هرمنوتیک فلسفی از دو زاویه نقد شده است که عبارت اند از: نقدهای درون هرمنوتیکی و برون هرمنوتیکی. مقصود از نقد درون هرمنوتیکی، مجادلاتی است که برخی از نحله ها و اشخاص قائل به هرمنوتیک طرح نموده اند. نقدهای برون هرمنوتیکی، بیان ایرادات هرمنوتیک فلسفی از دیدگاه جریان ها و اشخاصی است که خارج از چهارچوب هرمنوتیک به ارزیابی این روش پرداخته اند.
کلید واژگان: هرمنوتیک, هرمنوتیک فلسفی, نسبیت, فهم, تاریخ و سنت, مفسرDependence of humanities and social studies and research on methodological patterns has become a requirement in the field of humanities. Various influential schools، beliefs، and thinkers in the field are studying and researching with this concern in mind. One of these methodological patterns is the qualitative interpretative method and hermeneutics method in particular. This method، which is divided into several kinds and types، has found many advocates and believers in social and humanities، and even religious and doctrinal، studies. In the intellectual-epistemic environment of Iran، too، some authors have proposed the application of this method in religious and theological studies، and، of course، have encountered many scientific-epistemic controversies and challenges in the course. In this paper، while explaining the evidence of philosophical hermeneutics، a critical view of this method will be presented. Philosophical hermeneutics has been criticized from two perspectives which include intra-hermeneutic and extra-hermeneutic criticism. Intra- hermeneutic criticism refers to the controversy set forth by some beliefs and individuals that support hermeneutics. Extra-hermeneutics criticism is the explanations of philosophical hermeneutics objections from the point of view of the currents and individuals who have evaluated this method outside the framework of hermeneutics.Keywords: Hermeneutics, Philosophical Hermeneutics, Relativity, Perception, History, Tradition, Interpreter -
جهانی شدن، پدیده ای است که تاثیرات قابل ملاحظه ای بر زندگی بشر امروز گذارده است، تا آن جا که می توان عصر کنونی را «عصر جهانی شدن» نامید. مفاهیمی همچونآزادی، دموکراسی و حقوق بشر، از جمله مفاهیمی هستند که در این عصر، رویکردی جهانی پیدا کرده و با توجهبه تفوق تفکر غربی و لیبرال دموکرات در عصر کنونی، این مفاهیم، از منظر تفکر لیبرال دموکراسی معنا شده، و هر تفسیر و قرائت جدیدی از این مفاهیم که توسط «دیگران» ارائه گردد، طرد می شود. این امر موجب شده که همواره برخی از نظریه پردازان، جهانی شدن را مترادف با جهانی سازی بدانند که به دنبال تحمیل قرائت و معنی خاص خود از مفاهیم مربوط به عصر جهانی شدن است.
سوال اصلی مقاله این است که بر اساس نگرش هرمنوتیک فلسفی، جهانی شدن به چه معناست؟ در پاسخ به این پرسش و بر پایه ی این فرضیه که: «بر مبنای نگرش هرمنوتیک فلسفی، جهانی شدن، بستری است که در آن سایر بازیگران عرصه ی جهانی می توانند مبتنی بر تصورات، سنت ها، باورها، شرایط فرهنگی و ریشه های تاریخی خود به تفسیرها و قرائت های جدید از مفاهیم مربوط به عصر جهانی شدن بپردازند.»، با روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس نظریه ی هرمنوتیک، به منظور دستیابی به پاسخی مناسب برای این پرسش، به تجزیه و تحلیل مباحث در این زمینه پرداخته شد، و با مقایسه ی دو نگرش هرمنوتیک روشی و فلسفی و تطابق این دو هرمنوتیک با دو مفهوم جهانی سازی و جهانی شدن، برخی از چالش های موجود میان جمهوری اسلامی ایران و غرب، در چارچوب فهم متفاوت از مفاهیم مربوط به عصر جهانی شدن ارزیابی گردیدکلید واژگان: هرمنوتیک, هرمنوتیک فلسفی, جهانی شدن, ایران, غربGlobalization is a phenomenon that has had significant impacts on our today’s lives، so that we can rightly name the modern era as “globalization era”. In this age، concepts such as freedom، democracy، and human rights have found a global approach and given the predominance of western and liberal democrat thought in the current era، these concepts have been defined from a liberal democrat perspective and any new interpretation and reading of these concepts offered by “others” is rejected. This has made some theoreticians consistently regard globalization as synonymous with globalism and try to impose their own specific interpretation and definition of globalization. The main question of this paper is” What does globalization mean based on the philosophical hermeneutics approach?” Answering this question based on the hypothesis that “based on philosophical hermeneutics approach، globalization is a platform that other global players can apply their novel interpretations and readings of the concepts related to globalization based on their assumptions، traditions، beliefs، cultural conditions and historical roots”، a descriptive- analytical method based on hermeneutics theory was selected to find an appropriate answer to the research question. The related topics were discussed and analyzed and the two approaches of philosophical and methodological hermeneutics were compared and these two were contrasted with the two concepts of globalization and globalism to assess the existing challenges between Iran and the west over different understandings of the concepts related to globalization eraKeywords: Hermeneutics, Philosophical hermeneutics, Globalization, Iran, The west -
«برنامه ی قوی» در جامعه شناسی فرهنگی، گرچه به مرور و تدریجی، اما در پاسخ به چالش های نظریه ی جامعه شناختی فرهنگ شکل گرفت. یکی از این چالش ها، مبهم بودن مفهوم پردازی ها از فرهنگ بود. ابهام، گرچه به تلقی دوگانه ی ادبی و اجتماعی از فرهنگ تقلیل می یافت، ولی مسئله ی اساسی درواقع مبهم بودن جایگاه تبیینی فرهنگ بود. جامعه شناسی فرهنگی می کوشد تا با قائل شدن نقش علی برای فرهنگ، جایگاه ویژه و متمایزی به این مفهوم بدهد و بدین وسیله به نظریه های جامعه شناختی فرهنگ، قدرت تبیینی بیش تری ببخشد. چنین رویکردی اقتضا دارد تا از منابع مفهومی غنی در نظریه ی ادبی - از ارسطو گرفته تا کنون - در نظریه ی جامعه شناختی فرهنگ استفاده شود. «برنامه ی قوی» می کوشد تا چنین امکانی را فراهم آورد.کلید واژگان: برنامه ی قوی, جامعه شناسی فرهنگی, جفری الگزاندر, گیرتز, هرمنوتیک ساختاری, روایت, رمزگان, نماد, پرفورمنسIn response to deficiencies of sociological theories of culture, Jeffrey Alexander, has shaped Strong program in Cultural Sociology. One of these deficiencies was ambiguity in conceptualizations of culture. Ambiguity, although reduce to the dual (literary & social) perception of culture, but underlying problem, in fact, was ambiguousness of explanatory status of culture. By maintaining a causal role for culture, Cultural Sociology tries to give a special and distinct status to this concept. This idea can give further explanatory power to the sociological theories of culture. Such an approach demands using rich conceptual resource of literary theory from Aristotle to Fry and Brooks- in the sociological theories of culture. Strong program tries to provide such a possibility.Keywords: Strong program, Cultural sociology, Jerey Alexander, Geertz, Structural hermeneutics, narrative, Codes, symbol, Performance
-
در سال های اخیر، منابع متعددی در مورد پیشرفت علوم و فنآوری در ایران منتشر شده است. با فرض اینکه فنآوری یک«برساخت اجتماعی» محسوب می شود، این مقاله کوشش می کند در پرتوی نظریه تفسیر پل ریکور، نشان دهد که رابطه گفتمانی جامعه ایران با فنآوری غرب را می توان به رابطه متن با خواننده در«گفتمان یقین» ریکور مشابه دانست. ثانیا، این مقاله می کوشد روشن سازد که این مرحله در بستر گفتمانی پیشین ریشه دارد که می توان آنرا «گفتمان شک»نامید.
در همین راستا، مقاله نخست بر اساس نظریه تفسیر پل ریکور یک مدل مفهومی بنا می سازد که در آن بر حسب تمثیل، فنآوری به متن و کاربر فنآوری به خواننده متن تشبیه شده است سپس در یک مطالعه تاریخی توضیح می دهد که در دوران پس از انقلاب، این رابطه دوتایی (فنآوری و کاربرآن) دارای دو مرحله با ماهیت متفاوت بوده است: مرحله فاصله گذاری از 1357 تا 1368 و مرحله فاصله برداری از 1368 تاکنون. مقاله با این نتیجه گیری پایان می گیرد که رشد کنونی تولیدات علمی به مثابه پایه های مادی، سیاست گذاری عمومی با محوریت ملیت خواهی فنآورانه مبتنی بر«گفتمان یقین عمل می کند و این گفتمان نیز به نوبه خود، در خدمت فرایند هویت سازی اجتماعی است که به قصد ایجاد حس عزت و احترام به هویت ملی ایجاد شده استکلید واژگان: هرمنوتیک شک, هرمنوتیک یقین, متن و خواننده, ملیت خواهی فنآورانه, سیاستگذاری عمومیToday، there is a plethora of literature on the process of accelerating growth of science and technology in Iran. Assuming technology as a social construct of modern society، and in the light of Ricoeurian hermeneutic approach، this paper aims، first، to show the resemblance of the current discursive relationship between the Iranian society and technology to a «discourse of faith» and، second to explain how this discourse has roots in the preceding one which can be considered as a «discourse of suspicion». To do so، the paper first، builds a conceptual model based on the Ricoeurian theory of interpretation، where، by analogy، modern technology is compared to the text and the user of the technology as its reader. Then، it introduces two episodes of relationship between technology and its Iranian users in the public policy of the post-revolutionary era: distanciation and appropriation. It concludes that the current growth of scientific endeavors serves as the material base for an Iranian discourse of techno-nationalism; a new self-identification which motivates the elites to develop new bases for national self-esteem.Keywords: Iran, Discourse Analysis, Hermeneutic, phenomenological Approach, Narratives, Techno, nationalism, Discourse of Suspicion -
آیا اساسا دستیابی به عینیت در فهم تاریخ ممکن است؟ به عبارت دیگر، آیا می توانیم از یک رخداد تاریخی، گزارشی کاملا عینی و بدون تاثیر از ارزش ها، نگرش ها و منافع خودمان ارائه دهیم؟ آیا رسیدن به یک «تاریخ کامل» و تفسیر کامل از یک جریان تاریخی ممکن است؟ و آیا اگر چنین چیزی ممکن نیست، می باید در نقطه مقابل، هر روایتی از تاریخ را بپذیریم و گریزی از نسبی گرایی نداریم؟ آیا می توانیم معیارهایی بیابیم که به کمک آن ها میزان حقیقت روایت های گوناگون تاریخی را نسبت به یکدیگر بسنجیم؟ این مقاله در پی کنکاش در پرسش های فوق از منظری هرمنوتیکی است، اما پاسخ های هرمنوتیکی این پرسش های در درون نحله های مختلف هرمنوتیک یکسان نیست. این مقاله ضمن پذیرش و تحلیل چگونگی تاریخمندی فهم و تاریخمندی مفسر، در عین حال می کوشد از نسبی گرایی اجتناب ورزد.
کلید واژگان: تاریخمندی, تفسیر, نسبی گرایی, هرمنوتیک, هرمنوتیک رومانتیک, هرمنوتیک نوInternet and other modern communication technologies have affected all aspects of the gathering, combining, and transforming knowledge, especially in scientific-educational and research organizations. These processes are parts of the whole intellectual capital in any organization. Intellectual capital is the hidden and intangible property which is oriented toward organizational goals. In the present study, I attempt to reflect on the affects internet has on some particular dimensions of intellectual capital, namely the human and the communicational, in Iran’s universities. According to the theoretical basis, it is shown that internet usage is an important factor in developing organizational intellectual capital (here, in the universities). Results show that human and communicational capitals are differently distributed in various universities. On the other hand, internet accessibility and consumption (type and quantity), as the independent variables of the study, have meaningful affects on human and communicational capitals in all universities. Furthermore, it is noteworthy to say that there are some other factors, as the ranking of the university, department, educational level (for students), and degree (for faculty members), and gender, which intervene in the process. Results show that internet usage, besides other factors as age, gender, marital status, could guide in explanation of the human and communicational capitals’ changes in the universities. -
این مقاله کوششی برای شناساندن مفهوم اصطلاح هرمنوتیک و بررسی دامنه فعالیتهای این علم است. هرمنوتیک رشته ای نوظهور در حوزه تفکر مغرب زمین است که پیشینه آن به نهضت اصلاح دینی و عصر روشنگری بازمی گردد. این شاخه از علم در دهه های اخیر رونق یافته و در کنار معرفت شناسی، فلسفه تحلیلی و زیبایی شناسی، شان فلسفی ویژه ای احراز کرده است.
در این مقاله ابتدا، نظریات مکاتب هرمنوتیکی در سه بخش ارائه می شود، سپس در بخش دوم مقاله نظریات تفسیری امام خمینی ذکر می گردد و علاوه بر مقایسه نظریات امام خمینی با هرمنوتیک دانان، برخی از آرای تفسیری اندیشمندان معاصر نیز ذکر می شود.
کلید واژگان: هرمنوتیک کلاسیک, هرمنوتیک مدرن, هرمنوتیک فلسفی, عینی گرایی, نسبی گرایی, دلالت تصوری, دلالت تصدیقیThe main thrust of the present article is to shed light on the concept of hermeneutics and the field of its activities. It is a new school in the Western thought, whose history goes back to the religious reformations and enlightenment eras. This school has developed in recent decades and has gained a special philosophical status on the side of epistemology, analytical philosophy and aesthetics.In the present study, the hermeneutical schools are discussed in three parts. In the second part of the article, Imam Khomeini’s interpretative viewpoints are discussed and besides comparing the viewpoints of Imam Khomeini with hermeneutics experts some of the viewpoints of the contemporary thinkers are also discussed.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.