به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هستی شناسی خودمان » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «هستی شناسی خودمان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید مهدی یوسفی*
    گفته می شود فوکو نظریه پردازی است که از آغاز کار خود به تحلیل گروه های سرکوب شده ای چون مجانین، بیماران، دانش آموزان، سربازان و زندانیان پرداخته است و در نهایت نظریه ای پیرامون قدرت ارائه کرده است که می کوشد قدرت خرد و مقاومت های موضعی علیه آن را بررسی کند. ما چنین خوانشی را خوانش قدرت-محور یا نظریه ی قدرت می نامیم چرا که از اساس دچار این اشتباه می شود که فوکو را نظریه پرداز قدرت بداند و نظریه ی او را به نوعی نظریه ی صوری یا جامعه شناسی سیاسی بدل کند که می توان از بخش های تاریخی آن چشم پوشی کرد. هدف این مقاله نشان دادن تمایز این دیدگاه با نظریات و انتقاداتی است که تلاش می کنند با در حاشیه قرار دادن بحث قدرت تفسیری رادیکال از آرای فوکو به دست دهند.
    کلید واژگان: فوکو, قدرت, کمیابی, نیرو, هستی شناسی خودمان}
    Mehdi Yousefi*
    It is said repeatedly that Foucault begins his theoretical occupation with analyzing the repressed groups,such as insanes,patients,students,soldiers, and prisoners,to set forth a power theory that examines micro-powers and local resistances. This reading of Foucault’s work is called,here,Power-Oriented reading or Power-Theory reading. This reading is fundamentally misleading,for since it considers Foucault a power theorist,assumes his theory as a formal or a political sociology,that its historical examples are not constitutive parts. The object of this essay is to demonstrate the distinction between this reading and some critical considerations that,marginalizing the power,gain a radical interpretation of Foucault’s works.
    Keywords: Foucault, Ontology of Ourselves, Power, Rarity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال