به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « واقع گرایی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «واقع گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن جباری نصیر*
    با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1990، فهم از قدرت نیز به تدریج تغییر کرد. قدرت نرم با تعدیل تمرکز محدود تحلیل قدرت واقع گرایانه یعنی در اختیار داشتن منابع ملموس خاص برای حفظ و افزایش قدرت ملی با توانایی تغییر رفتار کنشگران، با وارد کردن عنصر متقاعدکنندگی و قدرت جذب یعنی توانایی شکل دادن به خواسته های دیگران بدون کاربرد عنصر زور و اجبار، توسط جوزف نای مطرح شد و از نظر اثربخشی، ماهیت رفتار و مشخص بودن منابع را به وضوح نشان داد. در توضیح نای، قدرت نرم با اینکه در قالب و ترمیم نظریه رئالیستی به عنوان یک مفهوم تحلیلی طرح بندی شده، اما با دیدگاه و نظریه های لیبرالیستی و سازه انگاری توانایی انطباق و همپوشانی دارد. تلقی آموزش عالی به عنوان تابعی از قدرت نرم مستلزم بررسی نظری رابطه آن با سایر نظریه های روابط بین الملل است. سوال اساسی این است که جایگاه قدرت نرم آموزش عالی در نظریه های اصلی روابط بین الملل چیست و چگونه می توان آن را در قالب نظریه های ناظر به رفتارهای عملگرایانه تبیین کرد. در این مقاله، با تبیین آموزش عالی به عنوان یک امر فرهنگی و تابعی از قدرت نرم، نسبت آن با نظریه های رئالیسم، لیبرالیسم و سازه انگاری، به صورت میان رشته ای، با استناد به مطالعات کتابخانه ای با رویکردی توصیفی تحلیلی بررسی می شود. در بررسی هر یک از این نظریه ها، روایت ها، چارچوب های مفهومی و نظری در رابطه با نقش قدرت نرم آموزش عالی ارائه می شود تا پتانسیل و کارکرد آن در دستیابی به موضوعاتی همچون توسعه همه جانبه ملی، در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، فناوری و اقتصادی، حفظ صلح و پیشگیری از درگیری های احتمالی تبیین شود. این مقاله با ارائه مبانی نظری و ظرفیت فکری لازم می تواند مقدمات ارائه رویکردهای عملی در موضوع مورد پژوهش را در پژوهش های آتی فراهم آورد.
    کلید واژگان: قدرت نرم, آموزش عالی, لیبرالیسم, واقع گرایی, سازه انگاری, هویت, جنگ و صلح}
    H. Jabbarinasir *
    With the disintegration of the Soviet Union in the 1990s, the understanding of power also gradually changed. Soft power by modifying the limited focus of realist power analysis i.e. possessing specific tangible resources to maintain and increase national power, introduces persuasive power; the ability to shape the desires of others not by force but through persuasion distinguishes between hard and soft power. In terms of effectiveness, it clearly showed the nature of the behavior and the concreteness of the resources. In Joseph Nye's explanation, soft power is an analytical concept that matches and overlaps with realist, liberal, and constructivist views and theories. Higher education can be regarded as an apparatus of soft power, thereby entailing examination of its relationship with other international theories.  The basic question is the position of the soft power of higher education in international theories and how it can be theoretically explained in the theories that have also observed pragmatic behaviors. Here, by explaining higher education as a cultural matter and an apparatus of soft power, we demonstrate its relationship with the theories of realism, liberalism and constructivism. Methodologically, we are conducting an interdisciplinary study, citing library studies and explaining descriptive review. In examining each of these theories, we present narratives, conceptual and theoretical frameworks regarding the role of the soft power of higher education to explain its role in domestic development and national interests in various political, social, cultural, technological and economic fields, maintaining peace and preventing conflict as well as its role in expanding public diplomacy and soft power of higher education.
    Keywords: Soft Power, Higher Education, Liberalism, Realism, Constructivism, Identity, War, Peace}
  • سید محمدرضا امیری طهرانی*
    رابطه خرد-کلان از مهم ترین موضوعات در مطالعات اجتماعی به معنای عام آن است. این که پدیده کلان چگونه از اجزا و پدیده های خرد حاصل می شود و قوانین پدیده های کلان چه نسبتی با قوانین ذی ربط پدیده های خرد دارد، به مسیله نوظهوری اجتماعی در همه شاخه های علوم اجتماعی مربوط می شود. هیچ پژوهش اجتماعی بدون پیش فرضی صریح یا ضمنی در پاسخ به این مسیله امکان پذیر نیست. نوظهوری اجتماعی به دو نوع قوی و ضعیف تقسیم می شود و رویکردهای روش شناختی در تامین شرایط هر یک، ایستارهای متفاوتی دارند. نوظهوری مستلزم مطالعات میان رشته ای است و تحقیق درباره پدیدار نوظهور، استفاده از رشته های متفاوت را ضرورت می بخشد. در این مقاله تلاش می شود که با روش تحلیلی و میان رشته ای و با بهره جستن از مفاهیم فلسفه ذهن، روان شناسی و عصب زیست شناسی، نخست شرایط نوظهوری اجتماعی تبیین گردد و سپس ایستار رویکردهای روش شناختی فردگرا و جمع گرا اعم از تقلیل گرا و ناتقلیل گرا در تامین این شرایط، نقد و ارزیابی شود. به این منظور، پس از تعریف مفاهیم نوظهوری اجتماعی قوی و ضعیف، در تبیین شرایط نوظهوری قوی از مفاهیم برگرفته از فلسفه ذهن هم چون تحقق چندگانه و انفصال فاحش بهره می گیریم. در تامین شرایط نوظهوری قوی، رویکرد نوظهوری فردگرا با چالش علیت روبه پایین و تقلیل ناپذیری، و رویکرد نوظهوری جمع گرا با چالش شیء انگاری روبرو است.
    کلید واژگان: نوظهوری اجتماعی, فردگرایی روش شناختی, جمع گرایی روش شناختی, علیت روبه پایین, واقع گرایی, ابتنا, تقلیل پذیری}
    M.R. Amiri Tehrani *
    The individual-community relationship has always been one of the most fundamental topics of social sciences. In sociology, this is known as the micro-macro relationship while in economics it refers to the processes, through which, individual actions lead to macroeconomic phenomena. Based on philosophical discourse and systems theory, many sociologists even use the term "emergence" in their understanding of micro-macro relationship, which refers to collective phenomena that are created by the cooperation of individuals, but cannot be reduced to individual actions. "Emergence" theories attempt to explain the nature of society as a complex system by examining how individuals and their relationships lead to the creation of integrated and macro-social phenomena such as markets, educational systems, cultural beliefs, and shared social practices. As a prelude to activity, every researcher has to answer the question from the methodological point of view, how is it possible to study the behavior of social groups and how can we gain knowledge about the laws related to social groups? Anyone who deals with humanities and social sciences or any reality and phenomenon that affects human beings, inevitably deals with the reality that is emerging. In fact, emergence occurs when one level of reality emerges radically from another level. Examples of emergent levels of reality include how the mind emerges from the body; or the way society emerges from human beings. Therefore, when there is an emerging factor, different scientific disciplines should be used, because it is inevitable to talk about social affairs, psychology and neurobiology, as well as physical and even chemical.
    Keywords: social emergence, Methodological Individualism, methodological collectivism, downward causality, realism, reductionism, subvenience}
  • سید محمد چاووشی*
    ارایه بحثی نظری، مقایسه یی و اسنادی درباره مهم ترین رویکردهای نظری که مردم نگاری از آغاز تاسیس دانشگاهی رشته مردم شناسی به خود دیده، هدف نوشته حاضر است. تقسیم بندی و بررسی سیر تحول این رویکردها از مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی تا ویژگی های آشکارتر هر یک صورت گرفته و برای هر یک، مثال یا مثال هایی از بخش هایی از مردم نگاری های معتبر کلاسیک یا متاخری ارایه شده که در ادبیات مردم شناسی موجود است. واقع گرایی، تفسیر گرایی، کاربرد پذیری برای مردم (نه برای قدرت ها)، اخلاق گرایی و انتقادی یا سیاسی بودن در مردم نگاری، از مهم ترین مفاهیم مورد بحث هستند که در چهارمین رویکرد (مردم نگاری/ مردم شناسی ستیزنده) به اوج خود می رسند. مهم ترین نتیجه این است که فلسفه و زیست شناسی توانسته است که مبانی قابل دفاعی را برای اخلاق گرایی و انتقادی بودن در رویکرد اخیر (چهارم) فراهم نماید. لزوم ارایه چنین بحثی، شفاف سازی تفاوت هایی می باشد که در سطح آکادمی و حوزه علوم اجتماعی بین رویکردهای واقع گرا و پسامدرن می تواند جریان داشته باشد.
    کلید واژگان: مردم نگاری, اخلاق گرایی, واقع گرایی, کاربرد پذیری, انتقادی بودن}
    Seyed Mohammad Chavooshi *
    Giving a comparative theoretical and documental discussion about the different approaches to ethnography from academic emergence of anthropology up to now, is the goal of the present article. The classification of ethnographical approaches and evaluation of the change route is discussed from their ontological and epistemological bases up to their more overt characteristics and every approach is exemplified with some parts of the authentic classic or recent ethnographies that exist in anthropological literature. Realism, interpretivism, applicability for peoples (not for powers), moralism and criticalism are the most important discussed concepts that have reach to their highest level in the fourth approach, i.e. militant anthropology / ethnography. The most important result is: philiosophy and biology have been able to give a defensible base for the moralism and criticalism of recent (fourth) approach. The necessity of this discussion is clarifying the most intensive differences between the realist and postmodernist approaches that can be ongoing in the field of social science and at academic level.
    Keywords: Ethnography, moralism, Realism, applicability, Criticality}
  • اسلام رجبی*، علیرضا قائمی نیا

    ریالیسم فلسفی علامه طباطبایی با استدلال هایی همچون فطری دانستن علم به عالم خارج و همین طور استفاده از اصل علیت به اثبات عالم خارج می پردازد. در بعد معرفت شناختی نیز با تبیین ارتباط میان معرفت های حصولی و حضوری و ارجاع علوم حصولی به حضوری، فرایند دستیابی به معرفت مطابق با واقع را اثبات می کند. از سوی دیگر در ریالیسم علمی ادعا می شود؛ هویات نظری مفروض در نظریه های علمی، از عالم واقع حکایت می کنند و عالم همان گونه است که نظریه های علمی آن را تبیین می کنند. ولی ادله ای که برای اثبات وجود هویات نظری و واقع نمایی نظریه های علمی ارایه می گردد، در اثبات مدعا، ناکارآمد هستند. نسبیت معرفت و امور مختلف وابسته به آن مانند؛ اخلاق ، حقوق، سیاست، هنر، ادبیات و بطور کلی هر مقوله مهمی که وابسته به شناخت و معرفت است از لوازم واقع گرایی و غیرواقع-گرایی است. . با توجه به اینکه واقع گرایی هستی شناختی و معرفت شناختی ارتباط مستقیمی با ساختار تمدن، روابط اجتماعی، اهداف و چشم اندازهای یک تمدن دارد، بررسی رویکرد واقع گرایی هستی شناختی و معرفت شناختی گامی اساسی در ارزیابی تمدن های مختلف به شمار می رود. در این تحقیق که به روش توصیفی و تحلیلی، صورت گرفته است ضمن تبیین ریالیسم فلسفی و علمی به بررسی مولفه ها و ادله آن ها می پردازیم.

    کلید واژگان: واقع گرایی, هستی شناسی, ابزارانگاری, تمدن, علم}
    Eslam Rajabi *, Alireza Qaeminia

    Allameh Tabatabai's philosophical realism proves the external world with arguments such as the innate knowledge of science to the outside world and the use of the principle of causality. In the epistemological dimension, by explaining the relationship between acquired and face-to-face knowledge and referring the acquired sciences to face-to-face, it proves the process of achieving knowledge in accordance with reality. On the other hand, it is claimed in scientific realism; The supposed theoretical identities in scientific theories tell of the real world, and the world is as scientific theories explain it. But the arguments presented to prove the existence of theoretical identities and the realism of scientific theories are ineffective in proving the claim. Relativity of knowledge and various related matters such as; Ethics, law, politics, art, literature, and in general every important category that depends on cognition and knowledge are the tools of realism and unrealism. . Given that ontological and epistemological realism is directly related to the structure of civilization, social relations, goals and perspectives of a civilization, examining the ontological and epistemological realist approach is an essential step in evaluating different civilizations. Counts. In this research, which has been done by descriptive and analytical methods, while explaining philosophical and scientific realism, we examine their components and arguments.Keywords: realism, ontology, instrumentalism, civilization, science.

    Keywords: realism, Ontology, instrumentalism, Civilization, science}
  • مریم رحیمی سجاسی*، عبدالحسین کلانتری، طوبی شاکری گلپایگانی

    تامل در مصادیق شرعی حقوق زن در نقش همسری، معرف مصادیقی از حقوق زن است که در جامعه کمتر شناخته شده است. به طوری که به نظر می رسد در ارتباط با این مسیله، در منابع سه گانه شرع، عرف و قانون، نوعی ناهمسازی و شکاف وجود دارد. مقاله حاضر با اذعان به پیچیدگی و ذو ابعاد بودن دلایل این تعارض، در نظر دارد از منظر رویکرد روانشناسی اجتماعی، نقش زنان را در این زمینه مورد مطالعه قرار دهد. به این منظور 30 زن ساکن استان تهران که سابقه زندگی زناشویی داشت ند، از حیث چگونگی مواجهه با تضییع حقوق خویش مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل تماتیک، به استخراج پنج تم محوری خودخاموشی، درماندگی آموخته شده، زنانگی فراشرعی، خانواده مداری و اخلاق مداری انجامید که مانع مطالبه گری زنان شده بود. براین اساس زنان با ادراک توانایی های فردی خویش، خلقیات شوهر و شرایط فرهنگی- اجتماعی جامعه، با اتخاذ رویکرد واقع گرایی از مطالبه حقوق شناخته شده خود ممانعت کرده و در تضییع حقوق زن و تثبیت وضعیت موجود مشارکت می ورزند.

    کلید واژگان: حقوق زن, واقع گرایی, زنانگی فراشرعی, ناهماهنگی شناختی, درماندگی آموخته شده, خودخاموشی}
    Maryam Rahimi Sajasi *, Abdolhossein Kalantari, Touba Shakeri Golpayegani

    The reflection in the sharia cases of women's rights as a wife is an example of women's rights, which is less well-known in society. There seems to be a kind of inconsistency in the three sources of sharia, custom and law in relation to this issue. The article, by acknowledging the complexity and multi-dimensions of the reasons for this contradiction, aims to examine the role of women in this regard from the perspective of the Cognitive Balance Theory. To this end, 30 women living in Tehran province who had a marital life experience were interviewed in the light of how to encounter the violation of their rights. Data analysis using the thematic analysis led to the extraction of five key themes included self-silence, learned helplessness, meta-religious femininity, circuit family, and ethical behavior in women that prevented them from claiming. Accordingly, by perceiving their individual abilities and the socio-cultural conditions of their society, the women prevented from claiming their well-known rights by adopting a realistic approach, and they cooperate in violating the women's rights a nd stabilizing the status quo.

    Keywords: Women's rights, realism, meta-religious femininitye, learned helplessness, Self-silencing}
  • فرشید دانش پژوه*، هادی صمدی، احمدرضا همتی مقدم

    واقع گرایی عرفی و واقع گرایی علمی دو برنهاد متافیزیکی هستند که اولی متعهد به وجود هویات مشاهده پذیر معرفت عرفی و دومی متعهد به وجود هویات مشاهده ناپذیر ضروری در نظریه های خوب جاافتاده علمی اند. برخی از فیلسوفان با اتکا به رویکرد تکاملی در مقام دفاع یا انکار واقع گرایی عرفی و علمی برآمده اند. بررسی این استدلال ها نشان می دهد شواهد مثبتی به نفع هر دو موضع واقع گرایی و ضدواقع گرایی وجود دارد؛ اما پیامدهای شک گرایانه رویکرد تکاملی به علم، منشا ایده جدیدی برای تبیین علم و رشد معرفت علمی است.در این مقاله با بررسی استدلال های یادشده، موضعی به نفع شرحی تکاملی برای علم و رشد معرفت علمی مبتنی بر تبیین تکاملی ون فراسن اتخاذ خواهد شد؛ موضع سومی که میان واقع گرایی و معجزه باوری در تبیین موفقیت علم است. انتخاب، بین واقع گرایی یا معجزه دانستن موفقیت علم، مصداقی از مغالطه همه یا هیچ است. در رویکرد تکاملی به علم، تولید مدل های مقاوم و تاب آور، هدف اصلی علم و فلسفه است و واقع گرایی علمی نیز یکی از مدل های تاب آور فلسفه علم است.

    کلید واژگان: واقع گرایی, تکامل, انتخاب طبیعی, اعتمادگرایی, ون فراسن}
    Farshid Daneshpajooh *, Hadi Samadi, Ahmadreza Hemmatimaghaddam

    Common sense realism and scientific realism are two metaphysical thesis. The former accepts the existence of the observable entities of common sense knowledge and the later accepts the unobservable entities necessary for the well-established scientific theories. Common sense realism and scientific realism are defended or rejected by some philosophers with reliance on the evolutionary approach. Studying these arguments shows there are positive evidences to the advantage of both subjects; realism and anti-realism, But skeptical consequences of evolutionary approach to science is a source for a new idea to specify science and to develop the scientific epistemology. In this article، in addition to investigating the above local reasonings to the advantage of Van Fraasson's evolutionary explanation will be adopted for science and scientific epistemology growth on the basis of specifying evolutionary; the third position which between realism and belief in miracle is in specifying the success of science. In this approach, the evolutionary approach, the production of resistant and abiding models is the main goal of science and philosophy and the scientific realism is also one of the abiding models.

    Keywords: realism, evolution, Natural Selection, Reliabilism, Van Fraassen}
  • سعید سلیمان زاده *، علی امیدی، سحر براتی
    هدف این پژوهش مطالعه تغییر رویکرد سیاست خارجی آمریکا از بین الملل گرایی لیبرال در دوران اوباما به نوانزواگرایی و واقع گرایی در دوران ترامپ است. سوال اصلی این است که راهبرد سیاست خارجی ترامپ چیست؟ برای پاسخ به این سوال از چارچوب مفهومی «نظریه های نقش جهانی آمریکا» استفاده می شود. فرضیه اصلی نیز این است که راهبرد سیاست خارجی ترامپ ترکیبی از رویکردهای نوانزواگرایی و واقع گرایی است. درواقع، بدون بررسی دقیق این دو رویکرد نمی توان منطق سیاست خارجی جدید آمریکا را به صورت منسجم و صحیح درک کرد. از این جهت، چنین استدلال شده است که ترامپ از منظر گرایش سیاسی و عملکرد اقتصادی نوانزواگرایانه و در حوزه مسائل نظامی و امنیتی کاملا واقع گرایانه عمل کرده است. در این مقاله، سیاست خارجی ترامپ در قالب دو راهبرد «نخست آمریکا» و «احیای مجدد آمریکا» مفصل بندی و تحلیل می شود. پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است و از منابع مکتوب و مجازی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.
    کلید واژگان: سیاست خارجی آمریکا, ترامپ, بین الملل گرایی لیبرال, نوانزواگرایی, واقع گرایی}
    Saeid Soleimanzadeh *, Ali Omidi, Sahar Barati
    The present paper aims at investigating the shift in the U. S. foreign policy from the liberal internationalist approach during the Obama administration to the neo isolationist and realist approaches in the Trump administration. The main question is: “What is the Trump's Foreign Policy Strategy?” The “Theories of America's World Role” is used in response to this question. The main hypothesis of the paper is that the Trump's foreign policy strategy is a combination of neo isolationist and realist approaches. In fact, one fails to grasp a coherent and accurate understanding of the U. S. foreign policy without the effective integration of the two approaches. Therefore, the current paper argues that Trump has acted completely realistic in terms of military and security issues but neo isolationist in term of political orientation and economic performance. The current paper analyzes Trump's foreign policy in accordance with two strategies “America First” and “Make America Great Again”. This is a descriptive analytical research and the information collected from library and internet.
    Keywords: U.S. Foreign Policy, Trump, Liberal Internationalism, Neo-Isolationism, Realism}
  • رحیم دهقان سیمکانی
    آیا حجاب، از جمله ارزش های اخلاقی بوده و ریشه در تکوین دارد یا در زمره ی آداب محسوب شده و به اعتبار و عرف وابسته است؟ پاسخ به این مساله نیازمند تبیین معیار تمایز آداب از ارزش ها است. بر اساس تفاوت های بین ارزش ها و آداب، معیار تمایز ارزش از ادب را می توان این گونه دانست؛ هر مقوله ی ارزشی که 1- مربوط به ساحت درونی انسان باشد؛ 2- منشا تکوینی داشته باشد؛ 3- استدلال پذیر باشد؛ 4- ارتباط مستقیم با سعادت انسان داشته باشد؛ و 5- مشترک بین همگان باشد؛ ارزش اخلاقی محسوب خواهد شد. در غیر این صورت، به شرط این که از خصایص آداب برخوردار باشد، باید آن را در زمره ی آداب قرار داد. این خصایص پنج گانه در مقوله ی «حجاب» و پوشش زن وجود دارد. بر این اساس، حجاب، برخلاف آداب، امری وضعی و اعتباری نیست، و حقیقت ارزش بودن آن به شرایط جوامع بستگی ندارد. این مقاله، ضمن تبیین معیار تمایز آداب از ارزش ها، تلاش نموده تا با روش تحلیلی و کیفی، با تاکید بر آراء تفسیری آیت الله جوادی آملی، نشان دهد که حجاب ریشه در واقع دارد. از این رو، تلقی برخی نواندیشان مبنی بر قرار دادن حجاب در زمره ی آداب و اتخاذ رهیافت ناواقع گرایانه در مورد آن، موجه نیست.
    کلید واژگان: اخلاق, آداب, ارزش, حجاب, واقع گرایی}
    R Dehghan Simakani
    Is "hijab" an ethical value rooted in reality or considered as a custom which is related to different communities and traditions? The answer to this question requires a clear criterion for differentiating customs from values. Based on the differences between values and customs, we can say; any value which is original, reasonable, and common to everyone, relates to man's inner dimension, and if it is contacted to humans’ happiness, it is moral value, otherwise it should be placed among customs. These five features exist in the category of "hijab" and therefore hijab is an ethical value. Accordingly, hijab, is rooted in nature and it does not depend on the circumstances of different communities and traditions. This article clarifies the criteria for the distinction between customs and values, and also with a method of analysis, with an emphasis on the views of Ayatollah Javadi Amoli, in an effort to show that "hijab" is a virtue. Hence the belief of those who consider "hijab" as a custom is not acceptable.
    Keywords: ethics, customs, values, value, realism}
  • سعید وصالی*، سارا رحیمی

    تقلیل روش به «ابزار و تکنیک» محض، حاصل کلیشه ای ست که «روش تحقیق» را منفک از «چارچوب نظری» و رسالت آکادمی را صرفا تحقیق تجربی می داند؛ استفاده از نظریه گفتمان مبتنی بر این تلقی، علاوه بر ایجاد ناهمسازی های نظری- روشی، دست اندرکار آفرینش اسطوره ای جدید و نشانگر بی اعتنایی به تنشی با سابقه درون نظریه است. وجود دو نوع کلیشه تاریخ نگر - واقع گرایی و انتزاعی گری- و تقسیم آن میان آکادمی به عنوان جایگاه راستین «علم»، و خارج از آکادمی به عنوان عرصه حقیقی «روشنفکرمآبی و تتبعات نظری» به این وضعیت دامن می زند. البته، در سال های اخیر به سبب هژمونی پست مدرنیسم کلیشه ی نحله دوم تحت عناوینی چون «امتناع نظریات وارداتی در توضیح وضعیت خاص ایران»، «علم بومی» و... به گفتار آکادمیک نیز راه یافته است. چه بگوییم جریان دوم، صرفا واکنشی به پوزیتیویسم جریان اول است و چه برای آن حیثیت مستقلی قایل شویم، به نظر می رسد هر دو در توافقی آشکار و نهان، به ضخامت اسطوره عصر حاضر یاری می رسانند. ادعای سخن گفتن از واقعیت به واقع گرایانه ترین شکل و یا ادعای سخن گفتن از ذات و ماهیت چیزها دو سویه ی التفات اسطوره ای است که خود را به مثابه عقل سلیم دانشگاهیان و روشنفکران تثبیت نموده است و این چنین بر خصلت دوپهلوی خود می افزاید؛ تا حدی که دامن تحلیل گفتمان را که پیرو سنت رولان بارت، بناست اسطوره های تاریخ زدوده را واکاوی کند، گرفته است. مساله اصلی مقاله آن است که آیا درون نظام نشانه شناسی بارت پاسخی برای گفتار تاریخ زدوده کنونی که در آن کلیشه های تحلیل گفتمان فرصت استقرار یافته اند، وجود دارد؟ به عبارتی برآنم که به میانجی بازخوانی مناقشه بارت با منتقدان زمانه اش، و با کمک برخی واژگان لاکلایو و موف، اسطوره تحلیل گفتمان را رمزگشایی نمایم.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, اسطوره, دلالت صریح, دلالت ضمنی, امر بدیهی, طبیعی سازی, دال اعظم, کلیت غایب, واقع گرایی, بی طرفی, مساله تعمیم, ذات گرایی, این همان گویی}
    saeid Vesali *, sara Rahimi

    Reducing the method to "tool and technique" is the Consequence of a stereotype that distinguishes the "research method" from the "theoretical framework" and determines the function of the academy in empirical research; the use of the theory of discourse based on this approach, in addition to creating dissonance Theoretical-methodical, is a new academic myth and reflects the disregard of tension within historical theory means the tension of two types of historical stereotypes mean realism and abstraction-historicism . They are divided among the academy as the true position of "science," and non-academic field as the real realm of "intellectual thinking". Of course, in recent years, as the hegemony of postmodernism is dominated, the second stereotype means "refusal of imported theories to explain the specific situation of Iran", "Native-Islamic science" has also come to academic discourse. whether we say that the second stream is merely a reaction to the academic positivism, or named it an independent Interpretation, it seems both of them -in a clear and secret agreement- has caused reproducing the dominated myth in present time.  While discourse analysis that follows the tradition of Roland Barth, is going to analyze the myths. The main concern of the paper is decoding myth of discourse theory in Iran with the help of some theoretical vocabularies of Laclau and Mouffe and the semiotic system of Barrett especially Barth's controversy with his Contemporary literary critics.

    Keywords: Discourse analysis, myth naturalization, absent totality, Realism neutralism, generalization problem, historicism}
  • محمد مهدی رحمتی، فرناز گرجیان، حمید عباداللهی چنذانق
    این پژوهش تلاش دارد با بررسی بازتاب رسانه ای تعدادی از مسابقات فوتبال که در شرایط حساس سیاسی و اجتماعی در دهه های 40، 50 و 60 شمسی انجام شده، اولا تحلیلی از کشمکش بین گفتمان ها در هر دوره به دست دهد؛ و ثانیا الگوی گفتمان هژمونیک در هر دوره را شناسایی کند. بدین منظور، با تکیه بر روش تحلیل گفتمان لاکلو و موف ، سه مسابقه فوتبال از سه دهه از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب و بررسی شده است. این سه مسابقه عبارت است از مسابقه ایران و اسرائیل در اردیبهشت 1347، مسابقه ایران و هلند در خرداد 1357 و مسابقه ایران و کره جنوبی در مهر ماه سال 1369. یافته ها نشان می دهند که روایت ها از مسابقه ایران و اسرائیل درسال 47 بیشتر واقعه نگار است و لحن اسطوره ای در آن ناپخته و خالی از رجزخانی است؛ متن های مربوط به خرداد 1357 در شیوه ی روایت و بیان حامل عناصر آرمانی و انقلابی است، و در دهه شصت پخته تر و تا حد زیادی ایدئولوژیک می شود. در نهایت، بر اساس یافته های این پژوهش در دهه 40 و 50 شاهد نوسان گفتمان میان «واقع گرایی» و «آرمان گرایی» هستیم؛ پس از انقلاب در گفتمان آرمان گرایان «هویت ملی» تبدیل به «هویت دینی» می شود و «مرزهای ایدئولوژیک» جایگزین «مرزهای جغرافیایی» می گردد. همچنین مفاهیمی چون امت و اسلامیت جایگزین ملت و ایرانیت میشود. بنابراین در متون سه دهه 40 ، 50 و 60 گفتمان های «واقع گرا» ، «آرمان گرا» و «دینی» قابل شناسایی است.
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, واقع گرایی, آرمان گرایی, گفتمان مذهبی, هژمونی}
    Mohammad mahdi rahmati, farnaz gorjian, hamid ebadollahi chanzanagh
    This research aims to study media reflections of some soccer matches that have been played in the sensitive political and social situation in the 60s, 70s and 80s. First, it discusses an analysis of the struggles between the discourses of each period. Second, it identifies Hegemonic discourse in each decade. In addition, the following research aims to analyze and comment on the discourses that seek after a national identity that has been formed in different historical ages.
    For this purpose, we have chosen three soccer matches of these three decades with targeted sampling method to be discussed based on Laclau and Mouffe's discourse analysis.
    These three matches are Iran vs. Israel on May 1968, Iran vs. Netherlands on June 1978 and Iran vs. South Korea on October 1990. The way of reporting Iran, Israel match is in a more realistic view and the mythical tone is naïve and without any ranting, whereas the texts on June 1978 are narrated in a revolutionary way with idealistic elements and in the 1990s it gets more ideological and experienced.
    In conclusion, based on the result of this research, between the 1960s and 1970s we can see a vacillation in discourse between "Realistic View" and "Idealistic View", after the Islamic revolution "National Identity" changes into "Religious Identity" and "Ideological Borders" replace "Geographical Borders" in idealistic discourse.Also definitions like "The Ummah" and "Islamism" replaced "nation" and "Iranism". Accordingly, in the texts of the 60s, 70s and 80s "Realistic", "Idealistic" and "Religious" discourses can be identified.
    Keywords: Discourse Analysis, Realism, Idealism, Religious Discourse}
  • سیدمحمدتقی موحدابطحی
    مقاله حاضر به بررسی این مسئله می پردازد که مبانی معرفت شناختی نظریه فرهنگستان علوم اسلامی (با تاکید بر آراء سیدمحمدمهدی میرباقری) درباره علم دینی چه نسبتی با واقع گرایی دارد؟ نشان خواهیم داد که اراده گرایی به عنوان مبنای معرفت شناختی نظریه علم دینی فرهنگستان علوم اسلامی نه تنها به نفی واقع گرایی (کاشفیت از واقع) و در نتیجه نسبیت گرایی منتهی می شود، بلکه ادعا های واقع گرایانه این مجموعه را در حوزه های خداشناسی و انسان شناسی با تعارض روبرو می کند. این مجموعه می تواند با اتخاذ دیدگاه های معتدل در زمینه واقع گرایی (در مقابل واقع گرایی خام) ضمن دفاع از تاثیر کیفیت اراده بر کیفیت ادراک، از این نتایج نامطلوب برحذر باشد.
    کلید واژگان: علم دینی, فرهنگستان علوم اسلامی, اراده گرایی, واقع گرایی, نسبی گرایی, ابزارگرایی, ایمان گرایی}
    Seyed Mohammad Taqi Movahed Abtahi
    The present article is an attempt to study the relationship between the epistemological principles of the notion of Academy of Islamic Sciences (with emphasis on the viewpoints of Seyed Mohammad Mahdi Mirbaqeri) about religious science with realism. Attempts have been made to demonstrate that voluntarism, as epistemological foundation of the notion of Academy of Islamic Sciences, not only voluntarism leads to negation of realism (unveiling of reality) and consequently to relativism, but also pushes realistic claims of this set in the field of theology and anthropology towards contradiction. By adopting moderate stances in the field of realism (vis-à-vis rudimentary realism), the Academy, while defending the impact of quality of will on the quality of perception, can avoid such undesirable consequences.
    Keywords: Religious Science, Academy of Islamic Sciences, Voluntarism, Realism, Relativism, Instrumentalism, Fideism}
  • مریم سادات نقیبی اصفهانی*، حسنعلی پورمند، مهدی کشاورز افشار
    این پژوهش به مطالعه شرایط اجتماعی اواخر دهه1370 و بازنمایی آن سینمایی فیلم نفس عمیق(شهبازی، 1380) میپردازد. پرسش اصلی پژوهش، تبیین رابطه ی میان گفتمان مسلط بر جامعه ایران در دوره مزبور و مضامین سینمایی فیلم نفس عمیق است. فرضیه ی پژوهش این است که فیلم نفس عمیق، بازنمایی واقع-گرایانه ای از بستر اجتماعی اش دارد. هدف پژوهش تمرکز بر مضامین این فیلم و شرایط اجتماعی دوره مورد نظر است، تا از این طریق بتوان به ویژگی هایی دست یافت که معنای فیلم را در کنش سیاسی عصر (ساختارهای فرا هنری) نشان داد. پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی است و از روش مطالعه تطبیقی تمثیلی و رویکرد نظریه بازتاب سود می برد. پس از مطالعه فیلم به مثابه یک متن و مرور خوانش های معتبر از شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، اقتصادی زمانه ی مزبور، یافته ها حاکی از آن است که فیلم نفس عمیق کاملا برآمده از شرایط اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و گفتمانی سال تولیدش است. در نتیجه ساز و کار این فیلم فرهنگی اجتماعی است.
    کلید واژگان: واقع گرایی, بازتابندگی, گفتمان, فیلم نفس عمیق}
    Maryam Sadat Naghibi Esfahani *, Hassanali Pourmand, Mahdi Keshavarz Afshar
    The area of media and film is popular and related to institutions and discourses of the era. Showing the image of the society in a film has different reasons and
    Purposes
    sometimes to proselyte and sometimes to show the social reality. This paper examines the social conditions of late 1370s and the cinematic representation of these conditions in Deep Breath (Shahbazi, 2003) and explores the relationship between sociology and cinema in this movie. This film is a 2003 Iranian Crystal Simorgh winner, won a FIPRESCI Prize and had attended many festivals. The main question of the research is to explain the relationship between dominant discourse of the period and the cinematic content of Deep Breath. And to answer it, there are some preliminary questions: What is the social conditions of late 1370?/ What is the public discourse of institution of Iranian cinema in this era?/ What is the representation of Tehran’s society on the screen in the film? The hypothesis of the paper is that Deep Breath has shown a real and apposite representation of society of the period. The aim of this study is to concentrate on the film and the social conditions of the time, and to analyze how society of reformation period (1997-2005) is represented in the film, in order to access some features that show the meaning of the film in the political action of the time (as non-artistic structures). In order to study the images of Iranian society through the Iranian fiction cinema, the researchers got the concept and came to the conclusion to choose the period of study from 1997 to 2005. In Iran's reform era, the rules of production and surveillance changed, so this film is a great case study to focus on. A necessity of such research is that Deep Breath has challenging components for research because of its production date and the accusation of festival taste. The research method would be a qualitative method. In fact as a qualitative method, the methodology of this research would be textual analysis. According to the theoretical framework which is theory of reflection, the paper will also employ the comparative analysis. through a critical and objective analysis of the film and reviewing the valid reading about the social conditions of the time, the results shows that Deep Breath is completely coming from the social, cultural, historical and discourse conditions of its production date, so the mechanism of the movie is cultural and social: the film has been influenced by the sociopolitical changes and by the sociopolitical occurrences in the society. So despite some conspiracy theories which some critics associate with Iranian festival cinema, this film is reflecting strong sociopolitical content.
    Keywords: Realism, reflection, discourse, Deep Breath}
  • کیوان الستی، حسین شیخ رضایی
    واقع گرایی و قراردادگرایی درجات و مراتب متفاوتی دارند. می توان از فلاسفه ای نام برد که رویکرد آنها به علم و انواع به عنوان «واقع گرایی» قلمداد شده است، اما آنها باور دارند که قراردادهای دانشمندان در عضویت نمونه ها و در یک نوع خاص (یعنی طبقه بندی نمونه ها)، نقش مهمی ایفا می کنند. از این رو، اهمیت دادن به نقش طبقه بندی در علم، پذیرش این حکم را که انواعی طبیعی و مستقل از دخالت بشر در جهان وجود دارند، نامحتمل می کند. با وجود این، در این مقاله استدلال می شود که حتی اگر مفاهیم علمی از طریق طبقه بندی ایجاد شوند و در این طبقه بندی ها ملاحظات عملگرایانه نقش ایفا کنند، باز هم مفاهیم حاصل قادر به بازنمایی تقسیمات طبیعی جهان خواهند بود.
    برای این منظور، ابتدا رویکردهای متفاوت به واقع گرایی در مورد انواع را شرح داده و سپس به این سوال پاسخ داده می شود که با فرض مفید بودن محمول های نوعی در دستگاه های علمی، آیا ممکن است که انواع از پیش معینی وجود نداشته باشند. در بخش پایانی نیز استدلال می شود که انواع علمی هویت هایی برساخته هستند، اما غالبا می توانند بازنمایی کننده تقسیمات طبیعی جهان باشند.
    کلید واژگان: انواع, خصوصیت های طبیعی, محمول های نوعی, واقع گرایی, نلسن گودمن}
  • رهبر محمودزاده*
    این مقاله به بررسی بنیان های روش شناختی رویارویی دو نحله فکری در باب فلسفه تکنولوژی و پژواک این رویارویی در فضای فکری ایران می پردازد. دو تن از متفکرانی که آرایشان در حوزه عقلانیت نقاد قرار می گیرد عبارت اند از: عبدالکریم سروش و علی پایا. در آن سوی، اندیشمندی که نظریاتش عمدتا در چهارچوب فلسفه هایدگر قرار می گیرد، رضا داوری اردکانی است. سمت و سوی مقاله حاضر در جهت نقد اندیشه پیروان هایدگر است.
    کلید واژگان: تکنولوژی, علم, عقلانیت نقاد, پدیدارشناسی, شهودگرایی, پوزیتیویسم, زبان, واقع گرایی}
  • رضا صادقی*
    دانش فارغ از ارزش، از آرمان های دوران مدرن بود که در چند دهه اخیر امکان تحقق آن نفی شده است و اکنون بیشتر فیلسوفان علم، دانش را به عنوان هویتی ارزشمدار تعریف می کنند. پرسش مطرح در این خصوص آن است که آیا تاثیر ارزش ها بر دانش، عینیت آن را به چالش می کشد و دلیلی بر نسبیت است؟ در این مقاله با توجه به تعدد شاخه های دانش و تنوع ارزش ها استدلال خواهد شد که ارزش ها در دانش های مختلف نقش یکسانی ندارند. ضمن آنکه حضور ارزش ها در مسیر تولید دانش در صورتی مستلزم نسبی گرایی است که همه ارزش ها نسبی باشند و حضور آنها محتوای دانش را تغییر دهد؛ اما نه نسبیت همه ارزش ها قابل دفاع است و نه نسبیت ارزش ها لزوما به معنای نسبیت محتوای دانش است.
    کلید واژگان: عینیت, ارزشمداری, نسبی گرایی, واقع گرایی, پوزیتیویسم}
    Reza Sadeghi*
    The value-free science is one of the basic dreams of modern period that its possibility has been challenged in the last decades and now most of the philosophers of science regard science as avalue-ladenness. Now the question is that would the influence of values in the method of science undermine its objectivity and support relativism. this article with regard of plurality of branches of science and variety of values will argue that values in the different sciences have not the same role. In adition that the presence of values in the way of science production is involved relativism if all values were subjective and if their presence makes a change in the contant of science. But not all values are subjective nor the relativity of values necessitate the relativity of sciences.
    Keywords: Objectivity, value, ladenness, rlativism, realism, positivism Rezasadeqi, assistant professor of Isfahan University}
  • رضا علیزاده ممقانی
    این مقاله به بررسی آرای فلسفی مارتین هایدگر متقدم و متاخر در مورد نسبت علم و فناوری می پردازد. ترتیب کار از این قرار است که ابتدا شرحی کلی از دیدگاه های هایدگر در مورد علم و نسبت آن با فناوری ارایه شده و سپس روایت خاص دان آیدی _ فیلسوف فناوری پساهایدگری_ از فلسفه ی هایدگر عرضه می شود که با گریزی بر مطالعات لین وایت مورخ فناوری همراه است. دست آخر رهیافت هایدگر-آیدی در مورد نسبت علم و فناوری مورد تحلیل قرار گرفته و مقاله با نگاهی نقادانه بر آرای ایشان به پایان می رسد.
    کلید واژگان: هستی شناسی مبنایی, دازاین, امر فناورانه, امر انتیک, امر دم دستی, امر فرادستی, واقع گرایی, عقلانیت نقاد}
    Philosophical attitudes of early and later Martin Heidegger regards to the relation of science and technology is the case study of this article. The order of work is as follows, first of all there is a general review of Heidegger’s ideas about the relation of science and technology and then interpretation of Ihde _ a post Heideggerian philosopher of technology_ regards to the Heidegger’s philosophy is presented which is completed by Lyn White’s story of middle ages technology. At last the approach of Heidegger-Ihde is analyzed and article is concluded by a critical point to them.
    Keywords: Foundational Ontology, Technological thing, Dasein, ontic, ready to hand, present in hand, realism, critical rationalism}
  • سیدمحمدتقی موحد ابطحی
    با پیروزی انقلاب اسلامی ایران انتظار می رفت تحولی اساسی، در ماهیت برنامه های توسعه پدید آید؛ اما چنین نشد. تحلیل های متفاوتی در این زمینه ارائه شده است که داوری درباره آنها، بدون شناخت عمیق از چیستی برنامه توسعه ممکن نیست. با وجود تاثیرگذاری های فراوان برنامه توسعه، در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، درباره این موضوع بررسی های فلسفی و اخلاقی ناچیزی شده است.
    در این مقاله، پس از اشاره ای اجمالی به تاریخچه برنامه توسعه، نشان داده می شود که برنامه توسعه، با توجه به معانی گوناگونی که از تکنولوژی ارائه شده است، هویتی تکنولوژیک دارد و می توان درباره آن، به مثابه یک تکنولوژی مطالعه فلسفی و اخلاقی کرد. بررسی ماهیت برنامه توسعه، در فضای فکری هایدگر، شناسایی درون دادها و برون دادهای متافیزیکی آن، آشکار ساختن جهت داری ارزشی برنامه توسعه، توجه به ملاحظات اخلاقی در تدوین و اجرای برنامه توسعه موضوعاتی است که در این مقاله بررسی شده است. در پایان، این پرسش مطرح می شود که در قبال برنامه توسعه، چه موضعی باید گرفت؟ بررسی های این مقاله مقدمه ای است برای پاسخ دادن به این پرسش که به چه دلیل الگویی ایرانی و اسلامی از برنامه توسعه، در ایران پدید نیامده است؟
    کلید واژگان: تکنولوژی, برنامه توسعه, فلسفه تکنولوژی, ملاحظات اخلاقی در تکنولوژی, هایدگر, مارکس, واقع گرایی}
    Seyed Mohammad Taghi Movahed Abtahi
    After the Islamic revolution in Iran, a dramatic change in the nature of thedevelopment program was expected; but this was not accomplished. Variousanalyses have been proposed in this regard, judging which is impossible without adeep understanding of the development program. Despite the extensive impact of thedevelopment program in cultural and societal fields, little philosophical and ethicalstudies have been performed in this regard.In this article, after a review of the background of the development program, it isshown that the development program, based on the different proposed definitions oftechnology, has a technologic nature and can be treated as a technology ofphilosophical and ethical study. A study of the nature of the development program,in Heidegger's view, is presented in this article that includes indentifying themetaphysical inputs and outputs, manifestation of value orientation of developmentprogram, attention to ethical considerations in programming and implementation ofdevelopment program. Finally, the question is raised that what should be thereaction to the development program? The analyses of this article set the ground forthe answer of the following question: Why has the Islamic-Iranian model ofdevelopment program not been developed in Iran?
  • هادی صمدی
    مقاله ی حاضر هفت بخش دارد. در بخش اول، مقدمه ای در مورد رویکرد معناشناختی ارایه می شود. بخش دوم به تفاوت های رویکردهای سنتی و معناشناختی اشاره می کند. در رویکرد معناشناختی، مدل ها نقشی اساسی دارند. جوهر اصلی این دیدگاه این است که نظریه ها چیزی بیشتر از مجموعه ای از مدل ها نیستند و بنا بر این، شاخصه ی نظریه ها و فهم اینکه آنها چگونه جهان را بازنمایی می کنند، در صورتی که چنین کنند، به مفهوم مدل وابسته است. در بخش سوم، به نقش مدل ها در این رویکرد اشاره شده و در بخش چهارم، به معرفی دو شاخه ی معروف تر رویکرد معناشناختی یعنی ساختارگرایی و حالت فضا پرداخته می شود. بخش پنجم به این موضوع می پردازد که بر خلاف تصور رایج در مورد غیر واقع گرایانه بودن دیدگاه معنایی می توان همانند فیلسوفانی نظیر ساپی و گی یر تعبیری واقع گرایانه از این رویکرد داشت. بخش ششم به نقدهایی که به رویکرد معناشناختی وارد آمده، و بخش آخر به برخی رویکردهای جایگزین اشاره می کنند
    کلید واژگان: نظریه, مدل, رویکرد معناشناختی, رویکرد نحوی, ساختارگرایی, حالت, فضا, واقع گرایی}
  • نظریه پردازی در روابط بین الملل
    بهرام نوازنی
    در این مقاله، چاپ دوم یک منبع درسی دانشگاهی با ارزش در زمینه نظریه های مختلف مطرح در موضوع روابط بین الملل نقد و بررسی شده است. گذشته از ویژگی های مثبت این کتاب که ان را در ردیف بهترین های منابع فارسی موجود در موضوع نظریه های روابط قرار داده، وجود چندین اشکال و ایراد که بعضی از آنها مهم و قابل توجه است، لزوم بازنگری در چاپ های بعدی این اثر را اکیدا توصیه می کند. علاوه بر چندین ایراد املایی و دستوری در متن کتاب که مانع روانی و سادگی مطلب شده، نویسنده در حدود یک سوم از کتاب را به بحث منطق صوری و اموری اختصاص داده است...
    کلید واژگان: نظریه های روابط بین الملل, سیاست خارجی, آرمان گرایی, واقع گرایی, رفتارگرایی}
  • خسرو قبادی
    در متون علمی و کلاسیک روابط بین الملل مفهوم منافع ملی ابتدا توسط واقع گرایانی چون مورگنتا به معنای تنها عامل تعیین کننده رفتار خارجی دولتها در صحنه بین المللی استفاده شد. با ظهور رفتارگرایی در حوزه روابط بین الملل، آنان در سایه نظریه های تصمیم گیری به ارجحیتهای ذهنی تصمیم گیرندگان در تعیین منافع، مهمتر از الزامات محیط عملیاتی توجه کرده اند. در این میان اندیشمندانی از هر دو رویکرد، از اساس منکر اثربخشی و کارایی این مفهوم در تحلیل و ارزیابی رفتار خارجی دولتها شده اند. در چنین فضایی همزمان با تغییرات محیط بین المللی، برخی از طرفداران مفهوم منافع ملی به بازتعریف این مفهوم در فضای جدید پرداخته و از ضرورت وجودی آن دفاع کرده اند، به گونه ای که حتی در عرصه جهانی شدن نیز گریز و گزیری از مفهوم منافع ملی نیست...
    کلید واژگان: منافع ملی, واقع گرایی, عینی گرایی, رفتارگرایی و ذهنی گرایی}
    Khosrow Ghobadi
    The concept of national interest was first used by realists such as Morgenta as the only factor which determines the behavior of governments in the international arena. With the emergence of behaviorism as a discipline in international relations and in the wake of decision - making theories, the mental priorities held by decision makers were considered to be more important than environmental exigencies in regulating national interests. Meanwhile, a group of experts from both sides, denied the efficiency of this concept in the analysis of the international behavior of governments. On the other hand, side by side with the changes occurring in the international relations, some proponents of the concept of national interst have endeavored to render a new definition of the concept and defend its necessity to the extent that even under globalization one cannot neglect its effect. The article gives a brief account of the history of the development of this concept and discusses favorably of its necessity and implications in the Islamic Republic of Iran under such titles as the conceptual ripeness of national interest, solving ideological conflicts, environmental and regional exigencies, the international order and American hegemony, and finally the democratic aspect of this identity.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال