جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "collective identity" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «collective identity» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
هدف
مدیریت دانش نقش مهمی در بهبود کیفیت سازمان های مختلف به ویژه سازمان های آموزشی دارد. بنابراین، هدف این مطالعه ارائه مدل مناسب مدیریت دانش مدیران مقطع متوسطه شهر تهران بود.
روشروش پژوهش حاضر کمی و این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش مدیران مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 2843 نفر بودند و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 341 نفر تعیین که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش مدیران مقطع متوسطه (100 گویه ای) بودند. داده ها با روش های تحلیل عاملی اکتشافی و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS-27 و Smart PLS-3 تحلیل شدند.
یافته هایافته ها نشان داد که 4 گویه به دلیل بار عاملی کمتر از 40/0 حذف و 96 گویه در 16 بعد مدیریت منابع انسانی، فرآیندهای مدیریت دانش، یادگیری و نوآوری، توانمندی های فناورانه، استراتژی و هدف، الگوپذیری، بهره وری و کارآیی، حمایت مدیران ارشد، زیرساخت های فناورانه، زیرساخت های سازمانی، فرهنگ سازمانی، محرک های انگیزاننده دانشی، دانش محوری، توانمندسازی، کار تیمی و معماری دانش قرار گرفتند. همچنین، ابعاد دارای بار عاملی و میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از 50/0 و پایایی کرونباخ و ترکیبی بالاتر از 80/0 بودند. افزون بر آن، مدل مناسب مدیریت دانش مدیران مقطع متوسطه شهر تهران دارای برازش مناسبی بود و مدل مذکور بر هر 16 بعد اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0<p).
نتیجه گیریبا توجه به نتایج این مطالعه و از آنجایی که مدیریت دانش نقش مهمی در بهبود وضعیت های سازمان های مختلف از جمله سازمان های آموزشی دارد، مسئولان و برنامه ریزان نظام آموزشی با توجه به آنها می توانند گام موثری در جهت بهبود مدیریت دانش بردارند.
کلید واژگان: مدیریت دانش, مدیران, مقطع متوسطه, یادگیری و نوآوری, کار تیمیpurpose:
The knowledge management plays an important role in improving the quality of various organizations, especially educational organizations. Therefore, the aim of this study was to presenting an appropriate knowledge management model of high school principals of Tehran city.
MethodologyThis study was a cross-sectional from type of correlation. The research population was high school principals of Tehran city in the 2020-2021 academic years with number 2843 people, and the sample size based on the Krejcie & Morgan table was determine 341 people, who were selected by stratified random sampling method. The research tools were included the demographic information form and researcher-made questionnaire of knowledge management of high school principals (100 items). Data were analyzed with the exploratory factor analysis and structural equation modeling methods in SPSS-27 and Smart PLS-3 software.
FindingsThe findings showed that 4 items were removed due to the factor loading of less than 0.40 and 96 items were placed in 16 dimensions of human resource management, knowledge management processes, learning and innovation, technological capabilities, strategy and goal, modeling, productivity and efficiency, support of senior principals, technological infrastructure, organizational infrastructure, organizational culture, knowledge-motivating stimuli, knowledge-based, empowerment, team work and architecture knowledge. Also, the dimensions had a factor load and average variance extracted of higher than 0.50 and Cronbach's and combined reliability of higher than 0.80. In addition, the appropriate knowledge management model of high school principals of Tehran city had a good fit and the said model had a direct and significant effect on all 16 dimensions (P<0.05).
ConclusionAccording to the results of this study and since knowledge management plays an important role in improving the conditions of various organizations, including educational organizations, the officials and planners of the educational system can take an effective step towards improving knowledge management.
Keywords: Collective Identity, Social Competence, Self-Efficacy, University Students. Knowledge Management, Principals, High School, Learning, Innovation, Team Work -
Purpose
Considering the significance of collective identity in carrying out group and social activities, this study aimed to design a model of collective identity based on perceived social support with the mediating role of emotional intelligence among students.
MethodologyThe present study was applied in objective and descriptive-correlational in method. The research population comprised all undergraduate psychology students of the Islamic Azad University of Qom Province in the academic year 2021-2022. The sample size of this study was 500 individuals, selected after reviewing the entry criteria through convenience sampling. Data were collected using the Collective Identity questionnaire (Hezarjaribi & Lohrasbi, 2011), Perceived Social Support (Sherbourne & Stewart, 1991), and Emotional Intelligence (Schering, 1996) questionnaires and analyzed using Pearson correlation coefficients and structural equation modeling in SPSS-27 and AMOS-24 software.
FindingsThe findings showed that collective identity, perceived social support, and emotional intelligence among students had a positive and significant correlation (P<0.01). Additionally, the model of collective identity based on perceived social support with the mediating role of emotional intelligence in self-efficacy among students had an appropriate fit. In this model, the variable of perceived social support had a direct and significant effect on emotional intelligence and students' collective identity, and the variable of emotional intelligence had a direct and significant effect on their collective identity. Perceived social support with the mediating role of emotional intelligence had an indirect and significant effect on students' collective identity (P<0.001).
ConclusionAccording to the results of the present research, counselors and psychologists can improve collective identity among students by enhancing their perceived social support and emotional intelligence through educational workshops.
Keywords: Collective Identity, Perceived Social Support, Emotional Intelligence, Students -
آیین ها را می توان ظرفی برای بازنمایی حافظه ی تاریخی، فرهنگی، اعتقادی جوامع و به طور کلی هویت آن ها قلمداد کرد که واکاوی ساختار و محتوای آن، کلیدی برای فهم ابعاد مختلف هویتی جوامع است. در ایران و به ویژه در استان خراسان رضوی، آیین ها تنوع و و پیچیدگی بسیاری دارند؛ به همین دلیل پژوهش دربار ه ی آیین ها برای بازشناسی هویت ملی و حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس کشورمان ضروری است. با وجود این اهمیت، خلا جدی در این حوزه به ویژه در استان خراسان رضوی به چشم می خورد. پژوهش های موجود نیز به وابستگی آیین ها به یکدیگر و به عبارتی یکپارچگی آیین ها در قالب مجموعه ها یا ابرساختارهای آیینی بی توجه بوده اند؛ در حالی که آیین ها هویتی جمعی دارند که بازشناسی آن جز از طریق تحلیل نظام ساختاری حاکم بر ابرساختار آن ها امکان پذیر نیست. با توجه به ضرورت پرکردن خلا موجود، پژوهش پیش رو قصد دارد ضمن توصیف و معرفی ابرساختار آیین علم برداری چشام در میان سایر ابرساختارهای آیینی محرم این منطقه، در مسیر رسیدن به هدف بازشناسی هویت جمعی مجموعه ی آیینی محرم در این روستا با استفاده از تحلیل نظام ساختاری علم برداری در چشام گام بردارد؛ بنابراین، این پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که براساس نظام ساختاری مجموعه ی آیینی محرم روستای چشام با تمرکز بر علم برداری در این روستا، چگونه می توان هویت جمعی این مجموعه ی آیینی را بازشناسی کرد؟ داده های پژوهش کیفی و مردم شناسانه ی پیش رو با استفاده از روش میدانی مردم نگاری و مصاحبه ی نیمه ساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل تماتیک بررسی شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد هویت آیین علم برداری چشام در سه نظام ساختاری کنش آیینی و کنش حسی و اجرای روایت قابل بازشناسی است و محور نظام بخشی به این ساختار هویتی، روایت واقعه ی عاشوراست.
کلید واژگان: هویت جمعی آیین, ابرساختار آیینی, آیین علمگردانی, روستای چشام, میراث ناملموس محرمIntroductionRituals serve as vessels for preserving and expressing a society’s historical, cultural, and religious memory, as well as its collective identity. Therefore, analyzing the structure and content of rituals is essential for understanding the various facets of a society’s identity. In Iran, particularly in the Razavi Khorasan province, rituals are diverse and complex, making research in this area crucial for recognizing national identity and protecting Iran’s intangible cultural heritage. Despite its importance, there is a significant gap in this field, especially in Razavi Khorasan. Previous studies have often overlooked the interdependence of rituals and their integration into broader collections or superstructures, which are vital for understanding collective identity. To address this gap, this research aims to describe and introduce the superstructure of the flagpole-carrying ritual in Chesham village, along with its other Muharram ritual superstructures, to recognize the collective identity of this ritual collection. By analyzing the structural system of the flagpole-carrying ritual, this study seeks to explore how the structural system of Chesham village’s Muharram ritual collection can be utilized to understand the collective identity of these rituals.
MethodThis qualitative, descriptive-analytical research focuses on the flagpole-carrying ritual in Chesham village, located in Kah district, Davarzan county, in the western part of Razavi Khorasan province. Data collection primarily employed field methods and ethnography, supplemented by library research for theoretical and experimental literature. Field study tools included observation, semi-structured interviews, and open interviews. Data analysis utilized thematic analysis, a qualitative research approach based on analytical induction. This method involves “data classification and input and output data modeling” as a form of analytical typology (Mohammadpour, 2013, pp. 68-69). The thematic plan, as described by Wolcott (2005, 2008), was implemented in three stages: description, analysis, and interpretation (Mohammadpour, 2012, pp. 68-69). Initially, the collected data was organized in chronological order. In the analysis stage, data was categorized based on the ritual's placement within the ritual collection. Finally, in the interpretation stage, the ritual's placement within the regional ritual collection was compared and analyzed.
FindingsThe flagpoles in Chesham village consist of 18 pieces, each with a wooden base and an iron Tuq on top. During the flagpole-carrying ritual, the bodies of the flagpoles are typically covered with black cloths, while the joint where the metal Tuq meets the body is adorned with colorful, often green scarves. This ritual is an integral part of the superstructure of flagpole-carrying and is connected to other superstructures that form the broader ritual collection of Chesham's Muharram rituals. In terms of timing and importance, flagpole-carrying holds a unique position in the village’s rituals. It is observed in four distinct periods: Friday nights of the first decade of Muharram, the eve of Ashura, Ashura morning, and Ashura evening. Flagpoles play a primary role in the flagpole-decorating and flagpole-carrying rituals, and a secondary role in various other rituals, including “Questions and Answers”, “Stone Beating”, “Nakhl Gardani”, “Ta’zieh”, and others. Moreover, flagpole-carrying itself encompasses a collection of rituals, including visiting the graves, and visitation letter reading; each with its own distinct characteristics and methods. Notably, the flagpole and flagpole-carrying rituals are symbols of the collective identity of the village people. They also play a significant role in shaping the collective identity of the ritual collection and the broader Muharram ritual superstructure in Chesham.
Discussion and ConclusionExamining the structural system of Muharram rituals in Chesham village, particularly focusing on flagpole-carrying, highlights the significance of the narrative system in shaping the collective identity of this ritual tradition. In this narrative framework, both living and deceased actors utilize drama, words, music, and movement to convey the storytelling aspect of the rituals. This structural system, referred to as “superstructure” (Nünning & Rupp, 2013, p. 13), serves as a “block” within the broader “ritual grammar” of the Muharram ritual collection in Chesham, as well as in higher contexts across Khorasan and Iran. It comprises various subsystems, each representing different blocks that contribute to the overall structure. Each of these subsystems narrates the story by emphasizing specific performing methods, engaging the senses of the ritual actors, and incorporating their collective actions. A close examination of these narrative performance sequences within the superstructure of the Muharram rituals in Chesham, with a special focus on flagpole-carrying, demonstrates that the complexity and breadth of this superstructure—reflecting the community's collective identity—correspond to the peaks and troughs of the Ashura event narrative.
In summary, the social intermediary identity of the Alam in Chesham is manifested through the village's Muharram ritual collection, of which the Alam superstructure is an integral part. The collective identity associated with the flagpole-carrying superstructure can be discerned through three structural systems: ritual action, sensory action, and narrative performance (Figure 1). The foundation of this identity structure is the narration of the Ashura event throughout the calendar year, involving the participation of the entire village, as well as ritual objects such as a flag, palm tree, stone, chain, musical instruments, and ceremonial clothing.Keywords: Collective Identity, Ritual Superstructure, Flagpole-Carrying Ritual, Chesham Village, Intangible Heritage Of Muharram -
بازتعریف جامعه به قالب قلمرو سرزمینی و سیاسی در صورت مرکزگرای عقلانیت مدرن، زیستن گاه های جمعی را وارد مرحله تازه ای ساخت. با انگاره تلقی از جامعه به قالب دولت-ملت ها در اقتضای ضرورت تاریخی عقلانیت مدرن، هویت جمعی تبدیل به مسئله شد. اینک با شکسته شدن مرزهای «زمان-فضا» و امکانیت «کنش بی واسطه به مکان» باری دگر انگاره تلقی از «جامعه» در آستانه انقطاعی تاریخی است. بااین همه، هنوز پرسش از «هویت جمعی ایران» یکی از پرسش های جدی است. تودرتویی هم زمان خیر و شر در عقلانیت سیاسی مدرن با محصور کردن درک ما از تشخص خویش به قامت محدوده های جغرافیایی-سیاسی در کژفهمی ها و رنج ها منشا اثر فراوان بوده است؛ اما فهم درون ماندگار هویت جمعی فراسوی خیر و شر مستلزم گذار از نگاهی اخلاقی و تمرکز بر اقتضائات تاریخی است.
کلید واژگان: عقلانیت مدرن, آموزش, هویت جمعی, عقلانیت تکنیکال, ناسیونالیسم قوم گرا, همسان سازیThe present article aims to trace the understanding of Iran's collective identity in historical reference to the rationality of schools. The theoretical guide of the research is derived from the conceptual apparatus of Michel Foucault, and the methodological logic of the research is through the genealogical approach and Foucauldian discourse analysis. The findings of the study indicate that "historical events" and "multiple developments" during the "confrontation" at the beginning of the confrontation with the civilization of the West made Iran susceptible to multiple situations. Modern education, on the one hand, arose such a desire from within the society that here education is mainly focused on progress in the socio-economic fields and does not have a relation with the collective identity. On the other hand, the structural encounter with the Western world, the mainly military necessity of the government, and the health crisis led to the understanding and "technical rationality" of knowledge. The rationality that later at the end of the century, with the rebellion of the "progressive discourse" from its initial principles and the problematization of collective identity, put modern education at the service of "the impossibility of open collective identity."
Keywords: collective identity, Education, school, Genealogy, Power, Knowledge, Discourse, Rationality, Encounter, Progress Discourse, Pastoral Power, Biopolitic, technical rationality -
ظهور جنبش های هویت طلبانه،پان-ناسیونالیستی و مهاجرت در کنار گسترش قدرت ارتباطی رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی به طور روز افزونی اعتبار شکل های هویتی به رسمیت شناخته شده تحت عنوان دولت-ملت را زیر سوال برده اند.ادعاهای جدید هویتی این تردید را ایجاد می کنند که آیا همچنان چهارچوب های قرن هجدهمی اروپا برای تعریف هویت جمعی تحت عنوان "ملت"، کفایت می کند؟ ادعای نمایندگی گروه طالبان از مردم افغانستان- که از مرداد ماه 1400 همزمان با پیشروی های سریع و به دست گیری قدرت توسط ایشان همراه بود- و استفاده این گروه بدوی از رسانه های مدرن در بازنمایی هویت و عملکرد خود از جمله معاصرترین مصادیق وضعیت فوق است. بندیکت اندرسون معتقد است ملت ها "جماعت های تصوری" هستند که گرد تصوراتی مشترک قوام می یابند. در همین راستا «نانسی ریون بورگ » محتوای رسانه ها را تا حد زیادی شکل دهنده هویت جمعی و درک عمومی از کشور می داند. این مقاله تلاش دارد تا با توجه به دو رویکرد مذکور به بررسی این موضوع بپردازد که در شرایط سست شدن نسبت میان مرزهای دولت-کشورها با هویت سازی های جمعی درون یک کشور، تحت عنوان ملت، رسانه ها چگونه می توانند با به تصرف درآمدن توسط گروه هایی چون طالبان در ایجاد و گسترش اشکال جدید هویت سیاسی موثر باشند. به این منظور از رویکردی میان رشته ای در علوم سیاسی و علوم ارتباطات، بهره گرفته شده است. روش مورد استفاده توصیفی-تحلیلی با بهره گیری از شیوه تحلیل محتوا و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی است.
کلید واژگان: دولت-ملت, هویت جمعی, رسانه, طالبان, افغانستانThe rise of identity based movements, pan-nationalism, and immigration along with the expansion of the communicative power of mass media and social networks, has increasingly called the validity of identity forms recognized as nation-states into question. New identity claims arouse doubt on whether are eighteenth-century European frameworks still sufficient to define collective identity as "nation"? The Taliban claim for representing the Afghan people - which has been accompanied by rapid seizures of power since August 2021 - when the primitive group use of modern media to represent its identity and performance is one of the most contemporary examples of this idea. Benedict Anderson believes that nations are "imaginary communities" that are formed around common imagination. In this regard, Dr. Nancy Rivenburg considers the content of the media to be largely a form of collective identity and public perception of the country. This article tries to examine the issue of considering the two mentioned approach, in the conditions of weakening the connection between the borders of the Nation-States with the collective identifications within a country, as a nation, how can the media Occupying by groups such as the Taliban will be effective in creating and spreading new forms of political identity. For this purpose, an interdisciplinary approach in political sciences and communication sciences has been used.
Keywords: Nation-State, Collective Identity, Media, Taliban, Afghanistan -
امروزه پدیده دموکراسی به یک امری جهانی و همه گیر تبدیل شده، اما با وجود این تعدادی از کشورها هنوز وارد این جرگه نشده و تعدادی هم که به این پدیده پیوسته اند، از سطح رشد و شکوفایی دموکراسی به یک اندازه برخوردار نیستند. عوامل متعددی در پیدایش، رشد و شکوفایی دموکراسی و نگرش به آن موثر هستند؛ یکی از این عوامل تاثیرگذار، «هویت جمعی» است. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین هویت جمعی و نگرش به دموکراسی است. برای دستیابی به این هدف از مجموعه داده های پیمایش جهانی «اینگلهارت» طی سال های 2020-2017م. استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کشورهای اروپای غربی (آلمان، سوید و اسپانیا)، کشورهای خاورمیانه(ایران، عراق و مصر) و کشورهای نوظهور آسیایی (ترکیه، کره جنوبی و مالزی) می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که نوع غالب هویت جمعی، نگرش و شناخت به دموکراسی را تحت تاثیر قرار می دهد؛ هم چنین نتایج پژوهش بیانگر نگرش متفاوت به دموکراسی در بین سه گروه از کشورهای مذکور است. طبق این نتایج کشورهای اروپای غربی از نمره بالاتر، بعد از آن کشورهای خاورمیانه و سپس کشورهای نوظهور آسیایی قرار دارند؛ هم چنین نتایج پژوهش نشان می دهد برخی از متغیرهای شاخص دموکراسی با ساختار فرهنگی و ارزشی جوامع در تناقض است.کلید واژگان: هویت, دموکراسی, هویت جمعی, نظام سیاسیToday, the phenomenon of democracy has become a global and widespread phenomenon, but despite this, a number of countries have not yet entered this Jirga, and some that have joined this phenomenon, do not have the same level of growth and prosperity of democracy. . Several factors are effective in the emergence, growth and prosperity of democracy and the attitude towards it. One of these influential factors is “collective identity”. The purpose of this research is to investigate the relationship between collective identity and attitude towards democracy. In order to achieve this goal, Inglehart’s global survey data set was used during the years 2017-2020. The statistical population of this research is Western European countries (Germany, Sweden and Spain), Middle Eastern countries (Iran, Iraq and Egypt) and emerging Asian countries (Turkey, South Korea and Malaysia). The results of the research showed that the dominant type of collective identity affects the attitude and recognition of democracy. Also, the results of the research show a different attitude towards democracy among the three groups of the mentioned countries. According to these results, Western European countries have a higher score, followed by Middle Eastern countries and then emerging Asian countries. Also, the results of the research show that some of the index variables of democracy are in contradiction with the cultural and value structure of societies.Keywords: Identity, Democracy, Collective Identity, political system
-
با توجه به شکل گیری و تقویت سبک ها و خرده فرهنگ های خاص در جامعه شهری ایران، پژوهش حاضر با هدف مطالعه پدیده سیاه پوشی به عنوان ابزاری فرهنگی برای نمایش ارزش ها در بین پسران سیاه پوش ایلامی صورت پذیرفته است. رویکرد پدیدارشناسی چارچوب متدیک جهت دهنده پژوهش است؛ برای گردآوری داده ها از تکنیک مصاحبه عمیق و برای تحلیل داده ها از تحلیل تماتیک بهره گرفته شده است. جامعه هدف پسران سیاه پوش شهر ایلام می باشد و از نمونه یابی زنجیره ای در جهت دستیابی بهتر به اطلاع رسان ها بهره گرفته شده است و پس از مصاحبه با 24 نفر بر اساس اصل بسندگی اشباع نظری اتفاق افتاد. نتایج به دست آمده بیانگر آن هستند که سیاه پوشان بیش از آنکه خود عامل اثرگذار در فرایند زندگیشان بوده باشند معلول شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه هستند . جامعه ای که سازوکار های لازم برای ایجاد همنوایی را از آنها سلب و نوعی طغیان درونی را در وجودشان به ارمغان نهاده تا از طریق رفتار های کجروانه و چالش زا، مسیر اصلی را دچار خدشه و مسیری تازه از حیات اجتماعی و لو پرمخاطره را برای خود ترسیم سازند تا از این طریق آمال و امیال سرکوب شده خود را جویا شوند.
کلید واژگان: هویت جمعی, سبک زندگی, خرده فرهنگ, سیاه پوشی, ایلامConsidering the formation and strengthening of specific styles and subcultures in the urban society of Iran, the present study aims to study the phenomenon of black clothing as a cultural tool to display values among Elamite black boys. The research has been done in the form of a qualitative paradigm and also the phenomenological method has been used to collect data and the thematic analysis method has been used to analyze the findings. Also, the target population is the study of all boys in black in Ilam city and chain sampling has been used in order to better access the informants. Semi-structured interviews were also used as data collection tools and after interviewing 24 people based on the principle of theoretical saturation, it happened. The results show that black people are more affected by the economic and social conditions of society than by being an influential factor in their life process. A society that deprives them of the necessary mechanisms to create harmony and has brought a kind of inner revolt in them to distort the main path and a new path of social life, even if it is risky, through deviant and challenging behaviors. Draw for themselves to seek out their repressed aspirations
Keywords: Collective identity, lifestyle, subculture, black dress, Ilam -
مطالعه حاضر برآن است تا با هدف دستیابی به شناخت سوژه سیاه پوشی: رویکردی پدیدارشناسانه به پدیده سیاه پوشی پسران شهر ایلام بپردازد. ضرورت دارد تا پژوهش در قالب پارادایم کیفی انجام پذیرد و روش قالب آن پدیدارشناسی و از روش تحلیل تماتیک در جهت تحلیل داده ها بهره گرفته شود. در جهت دستیابی بهتر به اطلاع رسان ها از نمونه یابی زنجیره ای و از مصاحبه نیمه ساختمند به عنوان ابزار گرداوری اطلاعات استفاده شده و پس از مصاحبه با 24 نفر بر اساس اصل بسندگی اشباع نظری حاصل شد. یافته ها بیانگر این مسیله است که پسران مورد مطالعه از نظر تیپ شخصیتی اقتدار طلب می باشند، از نظر اجتماعی دچار طرد اجتماعی شده اند، از نظر اعتقادی، دین ستیز و از نظر سیاسی، سلطه ستیزند و همه این موارد نشات گرفته از نظام تقسیم کار اجتماعی نابهنجار است که سبب گشته افرادی از این دست از رویه کلی حاکم بر جامعه فاصله بگیرند. نتیجه نهایی حاصل از یافته ها این است که سیاه پوشی یک معلول اجتماعی است نه علت. پس، برای مواجهه با آن باید علت را شناخت نه با معلول به مبارزه پرداخت.
کلید واژگان: خرده فرهنگ, سبک زندگی, هویت فردی, هویت جمعی, سیاه پوشیthe present study aims to address the phenomenon of blackening of boys in Ilam with the aim of gaining knowledge about the subject of black dress: a phenomenological approach. It is necessary for the research to be done in the form of a qualitative paradigm and its method is phenomenological and the method of thematic analysis is used to analyze the data. In order to better reach the informants, chain sampling and semi-structured interviews were used as data collection tools and after interviews with 24 people, theoretical saturation was obtained based on the principle of sufficiency. Findings indicate that the boys studied are authoritarian in terms of personality type, socially excluded, ideologically anti-religious and politically anti-domination, and all of these originated from the division system. It is an abnormal social work that has caused such people to distance themselves from the general practice of society. The end result of the findings is that blackness is a social disability, not a cause. Therefore, in order to face it, one must know the cause and not fight with the disabled.
Keywords: Subculture, lifestyle, individual identity, collective identity, blackness -
هدف اصلی این مقاله تحلیل کیفی برداشت های دو نسل تحصیل کرده های کرمانشاه از هویت شان است. چارچوب مفهومی این پژوهش به نظریه های برخی از جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی کلاسیک و معاصر نظیر جورج هربرت مید، چارلز هورتن کولی، آنتونی گیدنز و استوارت هال در باره هویت ارجاع می دهد. پژوهش حاضر از نوع کیفی است و با استفاده از روش های نمونه گیری هدفمند و نظری، 15 نفر از اساتید و 15 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ معیار تعیین حجم نمونه، رسیدن به اشباع نظری بود. داده ها با استفاده از ابزارهای پرسشنامه باز و مصاحبه عمیق فردی جمع آوری و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون تحلیل شدندنتایج این تحقیق نشان می دهد از نظر هر دو نسل تحصیلکرده های کرمانشاه هویت مردم کرمانشاه از دو عنصر فردی و جمعی تشکیل شده است. در باره هویت فردی در بین دو نسل اشتراک برداشت هایی در مفاهیم «مهمان نوازی»، «شادزیستی»، «خون گرمی»، «ولخرجی»، «پرستیژطلبی»، «بی نظمی در کار» و اختلاف برداشت هایی در مفاهیم «پهلوانی» و «تعلق به مکان»، «خشن بودن»، «تنبلی» و «راحت طلبی» مشاهده می شود.
کلید واژگان: «هویت فردی», «هویت جمعی», «کرمانشاه», «هویت کاوی», «خلقیات»The primary goal of this paper is the qualitative analysis of two educated generations’ perceptions of kermanshah’s people about their identity. The conceptual framework of the research is referd to the theories of some classical and contemporary sociologists and social psychologists such as Jorge Herbert Mead, Charles Horton Cooley, Anthony Giddens and Stuart Hall about identity. The research is quantitative one and based on purposeful and theoretical sampling methods, 15 professors and MA students of the faculty of social sciences in Razi University are selected as a sample. The criterion for determining the sample size was theoretical saturation. The datas are collected via open-ended questionnaire and in-depth individual interview tools und analyzed by the technique of thematic AnalysisThe results indicated that from the perspective of tow educated generations the identity of Kermanshah’s people is composed of two elements, namely individual and collective identities. As for the individual identity, there are common perceptions in terms of concepts like hospitality, cheerfulness, wholeheartedness, prodigality, luxuriousness and messiness in doying tasks and perceptional differences in concepts like heroism, sense of belonging to home, aggressiveness, laziness and self-indulgence.In regard of the collective identity, the two generations’ perception is that the people of Kermanshah can be recognized with such common collective properties as cultural diversity, ritualism, ethnocentrism, convergence, divergence, superstition and patriarchy. However, the new generation’s perception is that superstition is not just specific to Kermanshah and that patriarchy was related to the past and it is now being very weakly practiced.
Keywords: “individual identity”, “collective identity”, “Kermanshah”, “identity exploration”, “dispositions” -
ظهور و گسترش شبکه های اجتماعی مجازی، به خصوص شبکه های اجتماعی تصویرمحور، فضایی به نسبت باز برای بازنمایی هویت و حتی هویت سازی در اختیار گروه های قومی و به حاشیه رانده شده قرار داده است که به صورت تاریخی از آن بی بهره بوده اند. این مقاله به دنبال شناخت انواع گونه های هویتی بازنمایی شده زنان کرد ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و نیز شناسایی راهبردها و فن هایی است که این زنان برای بازنمایی هویت جمعی خود بکار می گیرند. روش تحقیق این پژوهش، روش کیفی نتنوگرافی یا مردم نگاری شبکه ای است که برای گردآوری و تحلیل داده ها از الگوی سادبک مشتمل بر سه فن مصاحبه، مشاهده مشارکتی و خوانش محتوای مجازی استفاده شده است. بر اساس یافته ها، کاربران زن گرچه در بازنمایی هویت خود عاملیت بیشتری یافته اند، اما کنشگری آن ها از ساختارهای از پیش تعیین شده معماری شبکه های اجتماعی نظیر لایک، کامنت و بازنشر تصاویر تاثیر گرفته است. همچنین یافته ها نشان از وجود سه تیپ هویتی جهان وطنی، ملی ایرانی و قومی در این شبکه دارد؛ تیپ هایی که مولفه های هر یک از آن ها خود به سه زیرمجموعه نمایش تعلق به جامعه مطلوب، فرهنگ و سیاست تقسیم می شوند. هر یک از این زیرمجموعه ها نیز راهبردها و فن های بازنمایی مختص به خود را دارند. هویت های بازنمایی شده زنان در اینستاگرام در مقایسه با رسانه های جمعی از تنوع و تکثر بیشتری برخوردار است. همچنین این هویت ها سیال و چندرگه بوده و در برهه هایی خاص نظیر بحران های اجتماعی رادیکال تر بروز می کنند.کلید واژگان: بازنمایی, زنان کرد, اینستاگرام, هویت جمعیThe emergence and expansion of virtual social networks, especially image-based social networks, has provided a relatively open space for representing identity and even identity building to ethnic and marginalized groups in society that have historically been deprived of it. This article seeks to identify the types of identity species that represented by Kurdish women on the Instagram social network; It is also identify the strategies and techniques that these women use to represent their collective identities. The research method used is a qualitative Netographic in which the Sadbak model consists of three interview techniques, collaborative observation and virtual content reading. According to the findings, although users have become more involved in representing their identities, but their activity is influenced by predetermined social network architecture structures such as liking, commenting, and sharing images. The findings also showed that there are three identity types of Kurdish women in this network: “cosmopolitanism”, “Iranian-National” and “ethnical”. The elements of each of them were divided into three categories: “belonging to the desired community”, “culture”, and “politics” and each of these subsets was represented by its own strategies and techniques. Identities represented on Instagram are more diverse than mass media. Also, these identities are fluid and polymeric and occur more radically at certain times, such as social crises.Keywords: Typology, Kurdish Women, Instagram, Goffman, collective identity, ethnicity, virtual identity
-
از آن جایی که حضور دختران دانشجو درسال های اخیر در دانشگاه های کشور، بسیار پررنگ ترشده است و تعداد دانشجویان زن روند افزایشی داشته است. بررسی هویت جمعی دانشجویان دختر برای حضور در جامعه و احساس امنیت اجتماعی آنان ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هویت جمعی و احساس امنیت اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه های دولتی شهر بابل درسال95 -1394 انجام شده است. روش پژوهش به لحاظ اجرا، پیمایشی، به لحاظ معیار، کاربردی و به لحاظ معیار زمانی مقطعی بوده است. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر تعیین گردید. اعتبار پرسشنامه از نوع اعتبار محتوایی بوده است. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیرها بیانگر بالا بودن همبستگی درونی گویه ها و به عبارت دیگر مطلوبیت پایایی ابزار پژوهش بود. چارچوب نظری مورد استفاده در این پژوهش مبتنی بر دیدگاه نظری بوزان، ویور، مولار و گیدنز می باشد.
یافته های پژوهش نشان داد که ،5/78 درصد از دانشجویان دختر دارای هویت جمعی بالا بوده اند. بر اساس نتایج این پژوهش، بین هویت جمعی و احساس امنیت اجتماعی دانشجویان دختر رابطه معنی دار آماری وجود ندارد. بر اساس نتایج رگرسیون خطی بین متغیرهای سن و مقطع تحصیلی با احساس امنیت اجتماعی رابطه معنی داری دارد. با توجه به نتایج آنالیز واریانس چندگانه، همچنین بین پایگاه اقتصادی اجتماعی و امنیت اجتماعی رابطه معنی دار است.کلید واژگان: دختران دانشجو, هویت جمعی, احساس امنیت اجتماعیSince the presence of female students in universities in the country in recent years, very bold coated and the number of female students has increased, the collective identity of students to participate in community and social security is critical. This study aimed to investigate the relationship between collective identity and social security of female students in State University of Babol was conducted in 1394-95. Methods to run the survey, in terms of the criteria applicable to the measure of time, has been cross-sectional. Data was collected using a questionnaire. The sample size was determined using a Cochran formula of 400 people. The validity of the content has been validated. Cronbach's alpha coefficient for the variable statements indicate high internal consistency and reliability of the questionnaire was favorable in other words. The theoretical framework used in this study is based on theories Buzan, Weaver, Molar, and Giddens.
The results showed that the 78/5 high percentage of female students has been a collective identity. The results of this study, the relationship between collective identity and social security of female students is not statistically significant. Based on the results of the linear regression between age and level of education has a significant relationship with a sense of social security. According to the results of multiple analysis of variance, also is a significant relationship between socio-economic status and social security.Keywords: Female Students, collective identity, a sense of social security -
طی چند دهه گذشته، مطالعات قومی در ایران بنا به دلایلی فزونی یافته است. با وجود این، به نظر می رسد که مسائل قومی در ایران به موضوعی حل نشدنی تبدیل شده است. منابع اطلاعاتی دور از واقعیت های میدانی، به عنوان یکی از دلایل ناکارآمدی سیاست های نظام مدیریت قومی، مطرح می شود. مقاله حاضر در پرتو الهامات نظری مید، بلومر، جنکینز، توماس، هال، و میلتون بنت در مورد هویت جمعی، با هدف شناخت خلا ها و آسیب های معرفتی مطالعات قومی در ایران، حول این سه محور تنظیم شده است: 1) معرفی، مرور، و دسته بندی مطالعات پیشین قومی در ایران؛ 2) نقد و بررسی مطالعات قومی در ایران؛ 3) پیشنهاد الگویی برای مطالعات قومی در ایران. برای انجام پژوهش از روش توصیفی تحلیلی و تکنیک نقشه پیشینه و فرم استخراج مطالب استفاده شده است. می توان به طراحی حوزه مطالعاتی جامعه شناسی هویت برمبنای سه قضیه بنیادین برگرفته از مفاهیم جهان رسانه ای، جهان واقعی، و هویت در کنار ارائه الگویی متکثر از هویت طلبی قومی، به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای مقاله اشاره کرد.کلید واژگان: هویت جمعی, نقشه پیشینه, قوم, جامعه شناسی هویتOver the past few decades, ethnic studies in Iran have increased a number of causes. Nevertheless, it seems that ethnic problems in Iran have become an unresolved subject. One of the reasons for the ineffectiveness of the policies of the ethnic management system is information sources far from field facts. This research is based on the ideas of Mead, Blumer, Jenkins, Thomas, Hall and Milton Bennet in relation to collective identity with the aim of identifying the Vacuums and epistemic damage of ethnic studies in Iran around these three axes: 1. Introduction, Review and Classification of Early Ethnic Studies in Iran 2. Checking and criticism of Ethnic studies in Iran 3. Propose a model for ethnic studies in Iran. For research purposes, descriptive-analytical method and the Technique of Review map and the form of extraction of materials have been used. One of the most important achievements of the research is designing the field of sociology of identity based on three fundamental theorems of the concepts of the media world, the real world and identity, along with the presentation of a model of diverse ethnic identity.Keywords: collective identity, Review map, ethnic, identity sociology
-
این مقاله به مطالعه تاثیراستفاده ازسایتهای شبکه اجتماعی برهویت قومی دانشجویان دانشگاه های تهران می پردازند. شبکه های اجتماعی مجازی در سال های اخیر نقش گسترده ای در تحولات اجتماعی و سیاسی ایفا کرده اند و همین مسئله مطالعه آنها را ضروری ساخته است. چهارچوب نظری این مقاله را هویت قومی تشکیل می دهد. در چهارچوب نظری استفاده شده در این مقاله هویت ملی شامل چهار بعد هویت یابی قومی، تعلق به فرهنگ قومی، تعهد به اجتماع قومی و بعد سیاسی هویت قومی است. روش نمونه گیری نیز تلفیقی از روش های هدفمند و گلوله برفی بود. روش پیمایش بعنوان روش تحقیق انتخاب شد و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه برخط استفاده شد. سایت فیسبوک نیز بعنوان زمینه تحقیق انتخاب شد چرا که پرکاربرترین و محبوبترین شبکه اجتماعی مجازی است. نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از سایت فیسبوک با هویت قومی دانشجویان همبستگی مثبت دارد. این متغیر با هر سه بعد هویت قومی رابطه مثبت دارد اما مقدار این همبستگی پایین و ضعیف می باشد.
کلید واژگان: هویت جمعی, هویت قومی, فیسبوک, شبکه های اجتماعی مجازی, پیمایش آنلاینThis paper aims to explore the effects of Social Network Sites (SNSs) on ethnical identity in students of Tehran universities. SNSs have played an important role in the political, social, cultural and even economic events in recent years, so studying them and their effects is a necessary. Following such rationale, we assess the effects of these sites on ethnical identity. Reviewing exiting literature shows that ethnical identity includes 4 dimensions: ethnical identification, ethnical culture belonging, ethnical community commitment, and political dimension. Also we used a combination of purpose and snowball sampling methods to gather the research sample, and research is done using online questionnaire. Facebook was chosen as a research field due to its popularity. Results show that there is a relation between SNSs using and ethnical identity. Despite the existence of this relationship we should mention that this correlation is weak.
Keywords: collective identity, ethnical identity, Facebook, Social Network Sites (SNSs), online survey -
بررسی رابطه گونه های هویت جمعی با مصرف گونه های موسیقیایی نمونه مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه یاسوجبعد از دهه 1970 نوعی چرخش مطالعاتی از تمرکز صرف بر وجوه تولید به وجوه مصرف به ویژه مصرف فرهنگی و نوعی چرخش تبیینی از تاکید بر متغیرهای به اصطلاح «سخت» مانند طبقه، به تاکید و توجه به متغیرهای به اصطلاح «نرم» مانند هویت اتفاق افتاد. بر اساس این، پژوهشگران به مصرف موسیقیایی که یکی از مهم ترین گونه های مصرف فرهنگی است و تبیین آن بر اساس هویت جمعی توجه کردند. با وجود این، جامعه شناسان جامعه ما به هر دو واقعیت بررسی مصرف گونه های موسیقیایی و تبیین آن بر اساس عوامل فرهنگی، کمتر توجه کرده اند. با درنظرگرفتن محدودیتهای بالا، مقاله حاضر نتیجه پژوهشی کمی - پیمایشی است که درباره رابطه مصرف گونه های موسیقیایی با هویت جمعی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان لر دانشگاه یاسوج بوده اند که برای دسترسی به آنان از شیوه نمونه گیری طبقهای چندمرحلهای متناسب با حجم استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، مصرف موسیقی پاپ و موسیقی کلاسیک غربی به ترتیب پرمصرف ترین و کم مصرفترین گونه های موسیقیایی دانشجویان بوده اند. رابطه هویت قومی با مصرف گونه های موسیقیایی محلی، پاپ و مذهبی، مثبت و معنادار و با موسیقی سنتی و غربی، غیرمعنادار بود. رابطه هویت ملی با مصرف گونه های موسیقیایی غربی و پاپ، منفی و معنادار، با موسیقی مذهبی، مثبت و معنادار و با سایر گونه های موسیقی غیرمعنادار بود. رابطه هویت جهانی با مصرف گونه های موسیقیایی غربی و پاپ، مثبت و با موسیقی های سنتی، محلی و مذهبی، منفی و معنادار بوده است. درنهایت می توان گفت میزان برجستگی، تعهد و تعلق به هر یک از گونه های هویت جمعی، ذائقه مصرف موسیقیایی فرد را به سمت و سوی مصرف یک نوع موسیقی خاص سوق میدهد؛ به عبارتی افراد منفعلانه موسیقی مصرف نمی کنند، بلکه فعالانه متناسب با سرمایه های هویتی خود موسیقی های خاصی را انتخاب و مصرف می کنند.کلید واژگان: مصرف فرهنگی, مصرف موسیقایی, هویت قومی, هویت ملی, هویت جهانی, قوم لر, دانشگاه یاسوجIntroductionA kind of study shift from the mere focus on the modes of production to the modes of consumption, especially the cultural consumption occurred after 1970s, and by the same token a kind of explanatory turn happened from concentration on what are known as hard variables such as class to what are known as soft variables such as identity. Accordingly, music consumption, as one of the most important kinds of cultural consumption and explaining it based on collective identity came into focus. However, both realities of musical consumption mode and its explanation according to cultural factors have received little attention from the contemporary sociologists in Iran society.Materials and MethodsConsidering the mentioned limitations, the present study was done using quantity and survey method (description-explanatory) along with the researcher made questionnaire concerning the kind and the amount of musical consumption (dependent variable) and three modes of important modes of collective identity including ethnic, national and global ones (dependent variable). Lor students of Yasouj University were selected as the participants for some reasons: first by interacting with their families and in the city environment using Lori accent with their friends and relatives, they had access to ethnic talk. Second, they had access to national talk through their presence in the university, interaction with non-Lor friends, taking part in the classes and studying cultural texts with national and beyond ethnic content. Third, with the least skill in English and using new communication technologies like internet and new smart phones, they could have more access to global talk. Thus, for investigating the current study selecting students with Lori ethnic identity background who could also had access to national and global talks looked the most appropriate and logical strategy. According to Morgan table, 380 subjects were identified for the sample and this amount increased to 400 to increase the validity. To access the sample, the cluster random sampling method was also employed.
Discussion of results &ConclusionsThe Friedman mean difference test results revealed that two kinds of pop music and western classic music had the most and the least musical consumptions respectively. Furthermore, the correlational test of different variables of the study showed that the relationship between ethnic identity and local, pop, and religious musical consumption is positive and significant while it is insignificant with western and traditional music. The correlation between national identity and western and pop musical consumption was significant and negative, while this correlation with religious musical consumption was significant and positive. The correlation between global identity and western, pop musical consumption was positive while this relationship with traditional, religious and local musical consumption was negative and significant. Finally, based on the findings it could be claimed that the degree of commitment and attachment to any type of collective identities shape the individual's musical consumption taste and leads him/ her towards consuming a particular musical type. In other words, people dont select their musical consumption passively but this is an active process based on the identity assets of people. According to multiple regression test results all three kinds of collective identity played a role in the kind and the amount of musical consumption but in specifying one or more musical consumption mode and in different directions. Thus, it can be said that identity role in musical consumptions acts in two ways. First as a positive stimulator encourage people towards a specific musical consumption pattern and second as an inhibitor inhibit them from a specific musical consumption. Lastly, it was clarified that in investigating different musical consumption modes different factors should be taken into account and identical variables are not able to specify the variance and the diversity of musical consumption of different individuals.Keywords: musical consumption, collective identity, Lor Ethnic, students, Yasouj University -
در این مقاله، رابطه بین هویت جمعی کلان (مذهبی وجهانی) با اعتماد اجتماعی جوانان شهر دوشنبه مورد تبیین قرار گرفته و از رویکرد نظری گیدنز به عنوان نظریه غالب جهت بررسی رابطه مذکور استفاده شده است. روش تحقیق آن از نوع پیمایشی، ابزار آن پرسشنامه و جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه جوانان 18 تا 29 ساله (دختر و پسر) شهر دوشنبه با تعداد 189041 نفر است که تعداد 383 نفر از آن ها به عنوان نمونه آماری انتخاب و مطابق روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد سنجش قرار گرفتند. یافته ها نشان می دهد که بین هویت جمعی (کلان) و اعتماد اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد و مهم ترین (مطلوب ترین) هویت جمعی از نظر جوانان شهر دوشنبه، هویت جهانی است. همچنین ضریب تعیین مدل رگرسیونی ارائه شده 1,59 درصد می باشد که نشان می دهد هویت های جمعی1,59 درصد اعتماد اجتماعی جوانان را توضیح می دهد. این یافته ها نشان می دهد که هویت جمعی جوانان تاجیکستان در فاصله قریب به 20 سال که متاثر از نوعی اقلیت ملی (تاجیکی) بود متحول شده و به سمت هویت های کلان دینی و جهانی بسط پیدا کرده است.
کلید واژگان: اعتماد اجتماعی, هویت جمعی, هویت مذهبی, هویت جهانیThe present paper, has explained the relationship between macro collective identity (Religious and universal) and social trust of Dushanbe city’s youth and has used Gideon’s theory as a prevailing approach to review the above-mentioned relationship. The research methodology is of survey type, using questionnaire. N= 189041 including all the young people (male and female) of Dushanbe city, ranging from 18-29. Among this number, 383 people were chosen as a statistical sample and measured based on simple random sampling. These findings indicated that there is a significant relationship between macro collective identity and social trust. Likewise, the most important (the most favorable) collective identity at the view point of Dushanbe city’s youth is universal identity. Moreover, the presented determination coefficient of the regression model is 59.1% which shows that the collective identities explain 59.1% of the youth’s social trust. The results indicate that the collective identity of Tajikistan’s youth has changed for 20 years influenced by national minority (Tajik) and expanded towards religious and universal macro collective identities.
Keywords: social trust, collective identity, religious identity, universal identity -
در سده ی اخیر غرب مفهومی پرمناقشه در فضای فکری کشور بوده و گفتمان های هویتی، دلالت های متفاوتی برای آن تولید کرده اند که هژمونیک شدن هریک، پیامدهای اجتماعی متفاوتی را رقم زده است. با توجه به موقعیت منحصربه فرد تلویزیون در ایران، نحوه ی بازنمایی غرب در آن می تواند گفتمان معینی را تضعیف یا تقویت کند. همچنین با توجه به مدل مالکیتی تلویزیون، بررسی تصویر غرب در این رسانه، جایگاه کلیدی این مفهوم در سیاست هویتی گفتمان مسلط را نشان می دهد. این پژوهش بازنمایی غرب در دو سریال تاریخی کیف انگلیسی و مدار صفر درجه را با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی و با توجه به سه فرانقش بازنمایی، تعاملی و متنی، مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فرانقش بازنمایی با توجه به عناصر و موضوعات مرتبط با غرب انجام شده است. نتایج نشان می دهد که گرچه صورت بندی هر دو سریال متاثر از نگاه گفتمان مسلط به غرب است، با این حال گفتمان های غرب ستا نیز در صورت بندی آن ها حضور انکارناپذیری دارند. گفتمان مسلط با ساخت چنین سریال هایی در کار تولید جامعه ای متصور و نوعی هویت جمعی است و این امر بدون بازنمایی غرب به مثابه ی دیگری ممکن نیست. مفهوم غرب برای برساختن دو نوع دیگری دیگری بیرونی و دیگری درونی به کار می رود. غرب به مثابه ی دیگری بیرونی، انسجام درونی هویت جمعی را در سطح دولت- ملت ممکن می کند. کارکرد دیگری بیرونی نیز مشروعیت زدایی از گفتمان های درونی رقیب با گفتمان مسلط است. این تحقیق نشان می دهد که برخلاف گفتمان شرق شناسی که در آن شرق دیگری پست و مادون است، غرب برساخته شده در متون سریال ها به نحوی متناقض دیگری مهم است.کلید واژگان: بازنمایی, غرب, ایران, هویت جمعی, تلویزیون, سریال تاریخی, صداوسیماThe West has been a controversial concept for Iranians in the last century. Different identity discourses have tried to produce and fix different significations for the West and each signification has had its own social consequences. Given the unique position of state-run television (IRIB: Islamic Republic of Iran Broadcasting) in Iran, the representation of the West in the popular programs can support or emasculate a certain identity discourse. In addition, because IRIB is a state-run media, the analysis of the West Image in its texts can show the key position of the West concept in the identity politics of state dominant discourse. For exploring how Iranian television historical series represent the West, this research applies a Critical Discourse Analysis (CDA) to two famous Iranian historical television series (English Bag and Zero Point Orbit). The results show, although, the approach of state dominant discourse against the West affects the formation of both series, we can still see the presence of discourses that admire the West. Both series are at work to reproduce an imagined community and construct a certain collective identity, and for this, they need to represent the West as the other. English Bag tries to build an Islamic collective identity and weakens the identity discourse that based on ancient Iranian values. In contrast, Zero Point Orbit does not emphasize Islamic identity clearly and instead fortifies Iranian national identity, although this fortification is performed in Islamic limitations of state dominant discourse. While English Bag problematizes some aspects of the West concept, Zero Point Orbit tries to naturalize these aspects. In contrast with the Orientalism discourse that represents the East as an inferior other, the research shows in the Occidentalism discourse of both television historical series, the West is not only an inferior other but also a significant other that the self shapes in front of the Wests gaze.Keywords: Collective Identity, Historical Series, Iran, IRIB, Representation, Television, the West
-
پژوهش حاضر با هدف تعیین برجستگی ابعاد فروملی (جنسیتی، خانوادگی و طبقاتی) هویت جمعی در مقایسه با ابعاد ملی و فراملی، تعیین برجستگی هر یک از ابعاد فروملی در مقایسه با یکدیگر، تعیین برجستگی جنبه های شناختی، احساسی و رفتاری تشکیل دهنده هر یک از ابعاد فروملی و نیز تعیین میزان تاثیر کارگزاران جامعه پذیری در ساخت ابعاد فروملی هویت جمعی و تبیین مناسبات میان آنها بر 380 نفر از جوانان 29-15 ساله استان گلستان در سال 1391 به انجام رسید. یافته ها نشان داد: ابعاد فروملی هویت جمعی در هر سه جنبه شناختی، احساسی و رفتاری از برجستگی بالاتری نسبت به ابعاد ملی و فراملی برخوردار بودند. خانواده سازوکار اصلی جامعه پذیری در شکل دهی به ابعاد فروملی هویت جمعی است، سپس برنامه های ماهواره ای، نظام آموزشی و در نهایت، برنامه های صدا و سیما قرار دارند.
کلید واژگان: هویت جمعی, هویت فراملی (جهانی), هویت ملی, هویت جنسیتی وکارگزاران جامعه پذیریThe aims of this study are the specification salience of infra-national dimensions of collective identity in comparison with national and transnational dimensions, specification salience of infra-national dimensions in comparison with each other, specification salience of cognitive, emotional and behavioral aspects forming each infra-national dimension and also determining influence of socialization agents over formation of infra-national dimensions of collective identity and explanation relations existing between them. The population is selected from youth of Golestan province (15-29 years old) in 2012. Results show that infra-national dimensions of collective identity in three cognitive, emotional and behavioral aspects enjoy higher salience in proportion with national and international dimensions. Family is the main socialization mechanism in forming infra-national collective identity aspects; the satellite programs, educational system and programs of IRIB are the other mechanisms.Keywords: collective identity, international identity, national identity, gender identity, socialization -
فرهنگ، به سبب پویایی ذاتی، جوهر و اساس تجربیات تازه ای است که آرام آرام در حافظه جمعی نقش می بندد و تغییر آن به نحوی است که پدید آمدن هر ذهنیت جدید به معنی فراموش کردن پیشینه آن نیست. این ویژگی از فرهنگ مجموعه ای می سازد که، در گذر از گذشته به سوی آینده، پیوسته به غنای آن افزوده می شود و ریشه سرزمین عمیق تری به دست می آورد. در برشمردن خصلت های فرهنگ لازم است، بیش از هر چیز، به نقش هماهنگ کننده آن اشاره شود که از طریق آن برای فرد اجتماعی امکان پیوند با محیط فراهم می شود. در این معنا «محیط» به حیطه پیرامونی فرد محدود نمی شود بلکه، به طور وسیع تر، رابطه با دیگر فرهنگ ها را نیز در بر می گیرد. از این رو، همجواری فرهنگ ها، به علت وجود تعامل میان آن ها، برای جوامع تنش زا نیست و از منظر هویت فرهنگی بحران پدید نمی آورد، بلکه تاثیرگذاری یک سویه ارزش های بیگانه، به ویژه از طریق گسترش ارتباطات رسانه ای که با جداسازی زمان و مکان از یک دیگر همراه است، می تواند از نظر هویت فرهنگی زمینه ساز بحران باشد.
کلید واژگان: فرهنگ, هویت, پویایی فرهنگی, هویت جمعی, هویت فرهنگی, تغییر اجتماعیCulture, due to its dynamic nature, is the origin of novel experiences which are gradually engraved on the collective memory of the individuals. Cultural transformation occurs in a way that emergence of any new mentality does not necessarily lead to disremembering the previous ones. This characteristic of culture forms a collection, which through the passage of time, from past to the future, keeps being enriched and gaining deeper roots. Among the outstanding characteristics of culture, we need to refer to its coordinating role through which a social being could be linked with the environment. In this sense, the environment is not limited to an individual’s surroundings, but expands to involve the relationships with other cultures. Thus, cultural adjacency, due to the existing interactions between cultures, is not tensioning for the societies, and does not result in cultural identity crises. Contrariwise, the one-sided influence of the foreign values, particularly as a result of expansion of media relations accompanied with time-space separation, can pave the way for cultural identity crises.Keywords: Culture, Identity, Cultural dynamicity, Collective identity, Cultural identity, Social change -
شناخت هویت اجتماعی هر جامعه ای برای تصمیمات بهینه و در نهایت سلامت آن جامعه نقش مهمی دارد و این یکی از عواملی بود که ما را به نگارش این تحقیق برانگیخت. روش پژوهش پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه است. جمعیت آماری، شهروندان گیلک 18 سال به بالاتر رشت به تعداد 666/443 نفر است و حجم نمونه 383 نفر برآورد شده است. برای قابل فهم بودن گویه ها از اعتبار صوری و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است.
نتایج پژوهش نشان می دهد که میزان گرایش پاسخ گویان به هویت محلی، ملی و جهانی در سطح متوسط و بالایی است. هم چنین شهروندان به ترتیب اولویت به هویت محلی، هویت ملی و هویت جهانی گرایش دارند.
نتایج دیگر حاکی از این است که هویت جمعی با احساس تبعیض، مشروعیت نظام سیاسی و تعامل اجتماعی رابطه ی معنادار و مستقیم دارد. مقدار ضریب تعیین تعدیل شده نشان می دهد که 6/14 درصد از تغییرات هویت جمعی توسط متغیرهای مستقل تبیین می شود. متغیر تعامل اجتماعی با ضریب رگرسیون 338/0 و متغیر مشروعیت نظام سیاسی با ضریب رگرسیون 148/0 بر متغیر هویت جمعی تاثیر داشته اند.کلید واژگان: هویت جمعی, هویت محلی, هویت ملی, هویت جهانی, گیلکThis study investigates the factors that are influential on the collective identity of the majority of Gilaki citizens of Rasht, Iran. The study rests on a survey utilizing a questionnaire as the data gathering instrument. The population is 443,666 Gilaki citizens of the city, adults over 18. The sample size is 383 participants. The understandability of the questions is satisfied by using the face validity of the questionnaire, and the reliability is concerned by Cronbachs Alpha.
The results show that the degree of the respondents inclination towards their local, national, and global identity is from medium to high levels, with the priority to respectively the local identity, national identity, and finally global identity. Also, results indicate that the collective identity has a significant relationship with the feeling of discrimination, intelligibility of the political system, and social interaction. The adjusted coefficient of determination shows that 14.6% of the alterations in collective identity are explained by the independent variables. Social interaction and the intelligibility of the political system, with the regression coefficients of respectively .338 and .148, were effective on collective identity.Keywords: Collective Identity, Local Identity, National Identity, Global Identity, Gilaki -
نشاط اجتماعی پدیده ای ضروری درهرجامعه می باشد. نشاط اجتماعی برای تقویت بسیاری از مولفه های رشد اجتماعی مانند امید اجتماعی، اعتماد اجتماعی و... مفید خواهد بود. چرا که یکی از اصلی ترین نیازهای جوامع امروزی است. هدف مقاله، دست یافتن به میزان نشاط اجتماعی در بین سه قوم ایرانی (آذری، کرد و لر) می باشد. بررسی این اقوام در 3 شهر تبریز، نقده وشهرکرد انجام شده است. در بررسی چارچوب نظری محققان فرضیه ها را برمبنای نطریه های بلومر، بوردیو و دورکیم تدوین نموده اند. روش مورد استفاده پیمایش بوده و با فرمول کوکران 450 نمونه از جامعه آماری ذکر شده، انتخاب شدکه نمونه گیری چندمرحله ای یعنی نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده مبنای کار قرار داده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که میزان نشاط در میان اقوام متفاوت بوده و میانگین آن 90/21 می باشد و بیشترین مقدار مربوط به قوم آذری می باشد. متغیرهای رابطه اجتماعی، هویت محلی و ملی در ارتباط با میزان نشاط قرارگرفته و نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیر هویت محلی بیشترین ارتباط با میزان نشاط داشته است. سپس هویت ملی و بعد هم رسانه بیشترین ارتباط را با متغیر وابسته داشته اند. در صورتی که متغیر روابط کمترین رابطه را با متغیر وابسته درمدل رگرسیونی نشان داده است. اما نکته مهم تر این که عدد 63/0 در سمت راست متغیر وابسته نشان دهنده ضریب عدم تعیین است که مشهور به psi است و اگر این عدد را از 1 کم کنیم، ضریب تعیین مدل به دست می آید. 37/0=62/0-1 یعنی 37 درصد از متغیر وابسته یعنی نشاط اجتماعی توسط این مدل تبیین شده است و این نشانگر برازش خوب مدل می باشد.
کلید واژگان: نشاط اجتماعی, هویت جمعی, ارتباط اجتماعی, اقوام ایرانیSocial vitality is one of the necessary phenomenons in any society. To strengthen the elements of social development such as community of hope and social confidence, social vitality is very important. The purpose of this article is to find the amount of social vitality among Iranian tribes (Azeris, Kurds and Lurs). The research was done in Tabriz, Nagadeh and shahre Kord. In examining the theoretical framework the researchers developed the assumptions on the basis of Blomer, Bourdieu and Durkheim. Using the Cochran formula, 450 were selected and the multistage cluster sampling and random sampling of were used to do this. The findings of the study show that social vitality varies among ethnic groups with the mean score of 90/21 and the Azeri has the greatest mean. The relationship between Social relation, local and national identity with social vitality were based and regression analysis showed that the local identity had the highest correlation with social vitality. Then, the national identity and the media had the highest correlation with the dependent variable. More importantly, however, value of 63/0 on the right side of the dependent variable represents the coefficient of determination that is known as psi and if this number is minused from 1, we determine the model coefficient (37/0). It means that 37% of the dependent variable explained by this model.
Keywords: Social vitality, Collective Identity, social relations, The Iranian Tribes
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.