به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « guardianship » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «guardianship» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد مهریار، محسن واثقی، سیده فاطمه هاشمی*

    مفهوم «کودک بد سرپرست» از مفاهیم نوپا در عرصه حقوق خصوصی است. ازآنجاکه «بد سرپرستی» آثار حقوقی و کیفری ای مانند سلب صلاحیت یا مجازات کیفری سرپرست را به دنبال دارد، بررسی این مفهوم ضروری است. مفهوم بد سرپرستی در فقه به صورت مجزا موردبررسی قرار نگرفته است؛ اما از خلال مباحث فقها می توان این مفهوم را استنتاج نمود. این مفهوم، در ضمن کلمات امام خمینی در مباحثی مانند سلب ولایت ولی، سقوط حضانت و عدالت در ارتباط با سرپرست طفل بیان شده است. همچنین این مفهوم در حقوق با کاستی ها و نقایصی همراه است. قانون گذار تنها در یک مورد این اصطلاح را تبیین نموده است. گستردگی مفهوم بد سرپرستی و رد پای آن در جای جای حقوق، ضرورت بحث از مفهوم بد سرپرستی را با توجه به نیازهای روزافزون جامعه در این زمینه بیش ازپیش نمایان می سازد. سوال اصلی آن است که ضابطه اطلاق بد سرپرستی بر سرپرستان شرعی و قانونی کودک چیست؟ اگرچه ضابطه تعیین شده در فقه بسیار کلی است، با تطبیق این مسئله با حقوق می توان به تعیین برخی از مصادیق غیر حصری آن دست یافت؛ بنابراین ضابطه کلی در فقه آن است که عمل حرام مرتبط با وظایف والدین، موجب اطلاق بد سرپرستی بر او می گردد. اطلاق بد سرپرست لزوما به معنای سلب ولایت از کودک نیست؛ اما به دادرس در مقام صدور حکم عادلانه، کمک شایانی می نماید.

    کلید واژگان: کودکان بد سرپرست, ولایت, حضانت, عزل ولایت, مصلحت}
    Mohammad Mehryar, Mohsen Vaseghi, Seyyedeh Fatemeh Hashemi *

    The concept of "poorly supervised child’ is a new concept in the field of private law. Since "poor or bad supervision" has legal and criminal effects, such as disqualification of the supervisor or criminal punishment for the bad supervisor, the investigation of this concept requires special attention. The concept of poor guardianship has not been discussed independently in jurisprudence, but it can be deduced from the discussions of jurists. This research is an attempt to analyze this concept in Imam Khomeini's viewpoints through his statements on topics such as terminating the guardianship, the fall of custody, and justice in relation to the guardian of a child. However, the definition of this concept in law has some shortcomings. The legislator has explained it only in one case. The spread of the concept of poor or bad guardianship and its traces in the law show the necessity of more investigation of this concept to fulfil the society’s needs. The main question is: What is the rule for applying the concept of bad guardianship to the religious and legal guardians of a child? Although the rule set in jurisprudence is general, by employing this issue within the legal framework, it is possible to determine some of its non-exclusive examples. Therefore, the general rule in jurisprudence is that the commitment of a prohibited act related to the duties of parents leads to the application of bad guardianship to the guardians. The term "bad guardian" does not necessarily mean depriving the child of guardianship, but it helps the judge to issue a fair verdict.

    Keywords: Expediency, Guardianship, Poorly Supervised Children, Terminating The Guardianship}
  • محمدمهدی ولی زاده*
    آیه 34 سوره نساء از آیات چالشی قرآن کریم در حوزه ی زنان به شمار می رود که خوانش های متفاوت و گاه متناقضی از آن توسط مفسران، فقیهان و محققان اسلامی ارایه شده و طرح موضوع قوامیت مرد بر زن در آن، زمینه را برای ورود شبهات اسلام ستیزانه یا تفاسیر زن گرایانه از قرآن فراهم کرده است. پژوهش حاضر با توجه به خلا جدی در حوزه پژوهش میان رشته ای قرآن و اخلاق، در صدد پاسخ به پرسش «انگاره ی تزاحم قوامیت مرد بر زن با کرامت اخلاقی زن و چگونگی حل آن» با روش تحلیلی - انتقادی بوده است. در این راستا ضمن تبیین انگاره تزاحم قوامیت با اصل کرامت در ریشه یابی انگاره تزاحم دو ریشه مهم شامل انگاره نادرست از قوامیت و انگاره نادرست از کرامت شناسایی شد. این تحقیق با ارایه معنای منتخب از قوامیت و بازتعریف کرامت در ادبیات اسلامی، نشان می دهد منافاتی میان قوامیت و اصول اخلاقی وجود ندارد و روح قوامیت منجر به تکریم زن و توازن جایگاه او نسبت به مرد می شود و اصل قوامیت، بر مصالح واقعی اخلاقی استوار است.
    کلید واژگان: اخلاق اسلامی, تزاحم اخلاقی, کرامت زن, فمینیسم, قوامیت, اخلاق قرآنی}
    Mohammadmahdi Valizadeh *
    Verse 34 of Surah Nisa is one of the challenging verses of the Holy Qur'an in the field of women. Different and contradictory readings of it have been presented by Islamic commentators, jurists and scholars, and the mention of the guardianship of men over women in it has given rise to anti-Islamic doubts or interpretations. has provided a feminist interpretation of the Qur'an. Considering the serious gap in the field of interdisciplinary research on Quran and ethics, the present research tries to answer the question "How can the concept of male guardianship over women with the moral dignity of women be solved?" Answer with analytical-critical method. In this regard, after explaining the concept of conflict between guardianship and the principle of dignity, he has tried to find the roots of the concept of conflict and has reached two important roots; The wrong idea of ​​consistency and the wrong idea of ​​dignity. By presenting the selected meaning of guardianship and redefining dignity in Islamic culture, this research has shown that basically there is no contradiction between guardianship and moral principles, and the spirit of guardianship leads to the respect of women and the balance of her position compared to men. , is based on real moral material.
    Keywords: guardianship, women's dignity, Moral Conflict, Islamic ethics, feminism}
  • سید محمد حسینی*، محمدمهدی کریمی نیا

    ولایت به معنای سرپرستی و حضانت به معنای پرورش، دو مقوله ای مهم در زندگی فرزندان در نهاد خانواده می باشند. در فقه امامیه، ولایت فرزند در وهله نخست به عهده پدر و حضانت در وهله نخست بر عهده مادر قرار داده شده است. بر این اساس، این پرسش مطرح می شود، که تغیر جنسیت چه تاثیری بر ولایت و حضانت فرزندان دارد؟ این پژوهش با به کارگیری روش توصیفی- تحلیلی، در پاسخ به پرسش مذکور، دو دیدگاه را واکاوی می کند. نخست آنکه از آن جهت که پدر از عنوان پدری و مادر از عنوان مادری با تغییر جنسیت، خارج می شوند، حضانت و ولایت آن ها نسبت به فرزند ساقط می شود. در مقابل برخی از نظرگاه دیگر نیز این احتمال را می دهند که ولایت و حضانت آن ها همچنان باقی و ثابت می باشد. چرا که در عرف به پدر و مادری که تغیر جنسیت داده اند، پدر و مادر اطلاق می شود، چون پدر مادر از عناوینی هستند که با تغیر جنسیت زایل نمی شوند.

    کلید واژگان: تغیر جنسیت, ولایت, حضانت}
    Sayyed Mohammad Hoseini *, MohammadMahdi Kariminia

    Guardianship of children and their custody are two important things in the family institution. According to Shia jurisprudence, the guardianship of children is the responsibility of the father and their custody is the responsibility of the mother. Now we have to answer the question, what effect does change the gender of parents have on guardianship and custody of children? In response to this question, this research investigates two points of view with a descriptive-analytical method. First, because the father loses the title of a father by changing gender and the mother loses the title of mother by changing gender, their custody and guardianship over the child are lost. On the other hand, some jurists consider it possible to remain in their guardianship and custody. Because in the social context, people call those who were parents before the gender change because the title of each parent cannot be taken away from them by gender change.

    Keywords: gender change, Guardianship, custody}
  • محمدحسن حائری*، مرضیه زارع، فاطمه نجیب زاده

    مسیله ولایت بر صغیر و صغیره، یکی از مسایل بسیار مهم در مبحث وصایت است. چنانچه پدر و جد پدری صغیر یا صغیره در قید حیات باشند، اختیار امور آن ها به دست پدر و یا جد پدری است و ولایت آن ها شرعی و قهری و از ناحیه خداوند است. اگر موت پدر یا جد پدری نزدیک باشد، آن ها می توانند به کسی تحت عنوان وصی، وصیت نمایند تا امور صغیر و صغیره را بعد آن ها بر عهده بگیرد، اموری که ممکن است در ارتباط با صغیر یا صغیره مورد وصیت واقع شود، بحث مراقبت و تربیت او، اداره اموال، ازدواج و طلاق اوست. در این مقاله، نگارندگان با روش توصیفی-تحلیلی و مراجعه به منابع کتابخانه ای-اسنادی به بررسی ولایت داشتن وصی در امر نکاح صغیر و صغیره با رویکردی بر آرای امام خمینی و مشهور فقها پرداخته اند و پس از ذکر و بررسی ادله قایلان به ولایت و عدم ولایت وی، برخلاف نظر امام خمینی که قایل به عدم ولایت وصی در تزویج صغار است، ولایت وصی در تزویج صغار را در صورت تصریح موصی به اثبات رسانده اند.

    کلید واژگان: ولایت, وصیت, وصی, موصی, صغیر, صغیره, تزویج, نکاح, امام خمینی}
    Mohammadhasan Haeri *, Marzieh Zareh, Fatemeh Najibzadeh

    The issue of guardianship of a minor boy or girl is one of the most important issuesin the field of will and testament. If the minors’ father and paternal grandfatherare alive, their authority is in the hands of the father or paternal grandfather, andtheir guardianship is based on sharia and divine law. If the death of the father orpaternal grandfather is imminent, they can appoint someone in their will to takecare of the affairs of the minors. The affairs that may be related to the minor boyor girl include their caretaking and upbringing management of their property,marriage and divorce.In this article, using descriptive-analytical method andcollecting the necessary data from library-documentary sources, attempts havebeen made to examine the guardianship of the testamentary guardian regardingthe marriage of minor boy and minor girl an approach to Imam Khomeini andfamous jurists’ viewpoints. Imam Khomeini argues that the testamentary guardiandoes not enjoy the guardianship regarding the minor’s marriage. But, there areother jurisprudents who argue that if the testator explicitly mentions the issue ofthe minor’s marriage in his will, the testamentary guardian enjoys the right to getthe minors married.

    Keywords: guardianship, Testament, testamentary guardian, testator, minor boy, minor girl, Marriage, Imam Khomein}
  • متینه السادات موسوی، مهرداد عباسی*، مهدی مهریزی

    از آنجاکه بخش اعظمی از تفاسیر موجود بطور سنتی توسط مردان مسلمان نوشته شده اند چگونگی توصیف روابط جنسیتی و حقوق زنان سهم قابل توجهی درآن دارد. اما با ظهور فمینیسم اسلامی برخی زنان مسلمان منسوب به این جریان به منظور اندیشه برابری زن و مرد از نگاه اسلام مبتنی بر مبانی دینی در حال بحث برای ارزیابی های جدید از این تفاسیر سنتی هستند و از استدلا ل های خود با شواهدی از قرآن حمایت می-کنند. در این میان، برخی از پیش گامان این اندیشه کار خود را با این ادعا که مردان مسلمان قرآن را از چشم اندازی مردسالارانه خوانش کرده اند و بدین وسیله نابرابری جنسیتی و پدرسالاری را وارد تفسیر قرآن کرده اند به بازخوانی متن قرآن به مثابه اساسی ترین منبع اسلامی تمرکز کرده اند. این در حالیست که نگارندگان مدعی اند در میان اندیشمندان و مفسران شیعی چنین حاکمیت دیدگاه مردسالارانه ای عمومیت ندارد و اگرچه جنسیت می تواند در خوانش از متن موثر باشد اما التزام به مبانی اصیل قرآنی و محوریت پارادایم توحیدی مانع از ارایه برداشت های جانبدارانه خواهد بود. بررسی قوامیت مردان بر زنان که از چالش برانگیزترین آیات قرآن پیرامون حقوق زنان است، از دو منظر جنسیتی زنانه (ودود، بارلاس و هبری) و مردانه (علامه طباطبایی، جوادی آملی ، مطهری) با وجود اختلاف در آبشخورهای فکری، اعتقادی و فضای بروز و ظهور، نتایج مشابهی بدست می دهد که حاکی از برداشت های غیرجانبدارانه از سوی مفسران شیعی دارد. اینکه قوامیت برای مردان فضیلتی محدود و مشروط است به منظور ایفای مسیولیت های خانوادگی و اجتماعی در حمایت از حقوق زنان است و معانی برتری و سیطره بر زنان سوءبرداشت هایی بیش نیست.

    کلید واژگان: قرآن, تفسیر, قوامیت, خوانش زنانه, تفسیر سنتی}
    Matineh Sadat Moosavi, Mehrdad Abbasi *, Mahdi Mehrizi

    Since much of the existing commentary has traditionally been written by Muslim men, how gender relations and women's rights are described plays significant role. But with the rise of Islamic feminism, some Muslim women in this movement are debating new evaluations of these traditional interpretations in order to conceive of equality between men and women from an Islamic perspective based on religious principles. They support the Quran. Meanwhile, some pioneers of this idea have focused their work on re-reading the text of the Qur'an as the most basic Islamic source, claiming that Muslim men have read the Qur'an from patriarchal perspective, thereby incorporating gender inequality and patriarchy into the interpretation of the Qur'an. the authors claim that such a rule doesn̓t have a patriarchal view among Shiite thinkers and commentators, and although gender can be effective in reading the text, adherence to the original Qur'anic principles and the centrality of the monotheistic paradigm will prevent biased interpretations. The study of the strength of men over women, which is one of the most challenging verses of the Qur'an on women's rights, from two perspectives of women (Wadud, Barlas and Hebri) and men (Tabatabai, Javadi Amoli, Motahhari) despite differences in intellectual, doctrinal and emergence, It gives similar results, indicating biased interpretations by Shiite commentators. That masculinity is a limited and conditional virtue for men is in order to fulfill family and social responsibilities in support of women's rights, and the meanings of superiority and domination over women are nothing more than misconception.

    Keywords: Quran, commentary, Guardianship, Female Reading, Traditional Commentary}
  • سید سعید زاهد زاهدانی، محمدحسین جمال زاده*

    نیازهای ضروری جوامع از طریق تشکل های طبیعی اجتماعی، موسوم به نهاد تامین می شوند. از جمله برای ایجاد نظم و امنیت و مدیریت جامعه، نهاد سیاست تشکیل می یابد. هر فرهنگ و تمدنی دارای سبک مدیریت و انتظام بخشی مخصوص به خود است. از این رو هر تمدنی دارای یک نهاد سیاسی با شاکله مخصوص به خود است. تمدن مدرن با کنار گذاشتن واقعیت غیب و تکیه بر واقعیت مشهود (سکولاریزم) و اعتماد به انسان (هیومنیزم) شکل و رشد یافت. نهادهای اجتماعی آن، از جمله سیاست هم بر همین پایه استوار شدند. با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی و ظاهر شدن اسلام در یک منظر تمدنی چنین می نماید که شاکله های نوینی به نهادهای اجتماعی مخصوصا سیاست داده شد.مقاله حاضر تلاش می کند با استفاده از روش بررسی متون و بحث و نظرخواهی از متخصصین، در یک مطالعه تطبیقی شاکله سیاست در تمدن نوین اسلامی را تخمین زند. موضوع پژوهش مطالعه تطبیقی شاکله سیاست در دو تمدن مدرن و نوین اسلامی است و هدف پژوهش آن است که پایه های نظری سیاست را در تمدن مدرن و تمدن نوین اسلامی با یکدیگر مقایسه کرده و نتایج اجتماعی هر یک را مورد سنجش قرار دهد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که شاکله سیاست در این دو نوع تمدن با یکدیگر تفاوت مبنایی دارند؛ هر چند ممکن است هر دو به مردم سالاری متمسک باشند. تمدن مدرن بر اساس انسان گرایی و توجه به سودجویی و منفعت طلبی انسان ها هر نوع عملی را مجاز می شمارد اما تمدن اسلامی تکیه خود را بر ربوبیت الهی می گذارد و با اهمیت دادن به رابط بین عالم غیب و مشهود تلاش می کند نظامی را در سیاست جایگزین کند که ولایت الهی در سطوح مختلف اجتماعی ساری و جاری شود.

    کلید واژگان: ولایت, حاکمیت, سیاست, فرهنگ, تمدن اسلامی, تمدن مدرن}
    Seyed Saeid Zahed Zahedani, MohammadHussain Jamalzadeh *

    The essential needs of societies are provided through natural social organizations, called institutions. For instance, to create order and security and management of society, the institution of politics is formed. Every culture and civilization has its own style of management and discipline. Hence, every civilization has a political institution with its own structure. Modern civilization was formed and developed by abandoning the unseen reality and relying on the apparent reality (secularism) and trust in man (humanism). Its social institutions, including politics, were based on this. With the victory of the Islamic Revolution in 1979 and the emergence of Islam in a civilized perspective, it seems that new structures were given to social institutions, especially politics. The present article tries to estimate the structure of politics in the new Islamic civilization in a comparative study using the method of reviewing texts and discussing and consulting experts. The findings of this study show that the form of politics in these two types of civilizations are fundamentally different from each other; however, both may adhere to democracy. Modern civilization, based on humanism and attention to the profit and benefit of human beings, allows any kind of action, but Islamic civilization relies on divine lordship and tries to replace the system in politics with the importance of the link between the unseen and the visible. Divine to be present and current in different social levels.

    Keywords: Guardianship, Governance, politics, Culture, Islamic civilization, modern civilization}
  • جابر میرزاپوری ولوکلا*، محمدحسین سپهر

    مصونیت بخشی انقلاب اسلامی، استحکام ساخت درونی نظام جمهوری اسلامی، تشکیل دولت و جامعه اسلامی، و حرکت به سوی تمدن‎سازی نوین اسلامی نیازمند «انقلابی‎گری» است. معنا و مفهوم «انقلابی‎ گری» نقش مهمی بر چگونگی عبور از مراحل پنج‎گانه انقلاب اسلامی یعنی وقوع انقلاب، نظام‎سازی، دولت‎ سازی، جامعه ‎سازی و تمدن‎سازی اسلامی دارد. هدف از این پژوهش معناکاوی، مفهوم‎ شناسی و تعیین ابعاد، مولفه ‎ها و شاخصه ‎های انقلابی ‎گری در چهارچوب ماهیت، اهداف و آرمان‎های انقلاب اسلامی است. ‎از روش اسنادی و خبرگی [1]، با ابزار فیش‎برداری برای جمع‎ آوری داده ‎ها و تحلیل موضوع استفاده شده است. یافته ‎ها نشان می‎دهد که انقلابی‎گری در چهارچوب انقلاب اسلامی به معنای «تحول‎اندیشی، تحول‎خواهی و تحول‎آفرینی مبتنی بر ارزش‎ها و آرمان‎های انقلاب اسلامی در تمام ساحت‎های حیات فردی و اجتماعی، هماهنگ با مواضع و رهنمودهای ولی فقیه» است. یافته‎ ها بیان می‎دارند که انقلابی‎ گری در چهارچوب انقلاب اسلامی واجد مولفه‎ های توحید، ولایت، حق، جهاد، عقلانیت، پیش‎روندگی، پیش‎برندگی و مردمی‎بودن است. انقلابی‎گر کسی است که بتواند مولفه‎ های هشت‎گانه را در چهار ساحت روحی (تحول‎ یافتگی)، ذهنی (تحول‎اندیشی)، روانی (تحول‎ خواهی) و رفتاری (تحول‎ آفرینی) در خود درونی‎سازد. نتایج این تحقیق مهم‎ترین شاخصه ‎های انقلابی‎ گری را این‎گونه برمی‎ شمارند؛ استکبارستیزی، توکل به خدا، یاوری ولی، حق‎ مداری، دشمن‎ ستیزی، ایثارگری، نفوذناپذیری، بصیرت‎ افزا و روشنگری، صبر و استقامت، ناهی از منکر، آمر به معروف و عمل به هنگام. نتایج این پژوهش می‎تواند برای مراکز علمی، فرهنگی و تربیتی به کار گرفته شود.  

    کلید واژگان: انقلابی‎گری, انقلاب اسلامی, تحول, جهاد, ولایت}
    Jaber Mirzapouri *, MuhammadHussain Sepehr

    The immunity of the Islamic Revolution, the strengthening of the internal structure of the Islamic Republic, the formation of the Islamic state and society, and the movement towards a new Islamic civilization require “revolutionaryism.” The meaning and concept of "revolutionaryism" has an important role in how to go through the five stages of the Islamic Revolution, namely the occurrence of the revolution, systematization, state-building, socialization and Islamic civilization.The purpose of this semantic research is the conceptualization and determining the dimensions, components and characteristics of revolutionaryism in the context of the nature, goals and ideals of the Islamic Revolution. ‎From the documentary method, expertise has been used with phishing tools to collect data3 and analyze the subject. The findings show that revolutionaryism in the context of the Islamic Revolution means “transformational thinking, transformationalism and evolutionalism based on the values ​​and ideals of the Islamic Revolution in all areas of individual and social life, in accordance with the positions and guidelines of the Supreme Leader.”The findings indicate that revolutionaryism in the context of the Islamic Revolution has the components of monotheism, guardianship, truthfulness, jihad, rationality, progressiveness, leadership and being popular. A revolutionary is one who can internalize the eight components in four areas: spiritual (transformation), mental (transformational thinking), psychological (transformationalism), and behavioral (evolutionalism). The results of this research enumerate the most important features of revolutionaryism as follows; Anti-arrogance, reliance on God, helper of the guardian, righteousness, antagonism, self-sacrifice, impenetrability, insight and enlightenment, patience and perseverance, forbidding the evil, commanding the good and acting in time. The results of this research can be applied to scientific, cultural and educational centers.

    Keywords: revolutionary, Islamic Revolution, Transformation, Jihad, guardianship}
  • محمد تقی پیربابایی*، جواد رحمانی
    با توجه به جایگاه مشارکت در مدیریت شهری توجه به این مفهوم، لازم و ضروری هست. مدیریت شهری ‏در ایران در رابطه متقابل و ارگانیک با برنامه ریزی شهری نیست. متاسفانه در کشور ما اکثر اقدامات مدیریت ‏شهری، از بالا و از بیرون انجام شده که اکنون نیاز به حرکتی از پایین و از درون، برای بومی شدن آن هاست. ‏حال با توجه پتانسیل ها و همچنین چالش های پیش روی مشارکت مردم در ایران و وجود اشخاصی همچون ‏علامه طباطبائی که در این زمینه اظهار نظر جامع و کاملی دارند؛ می توان از وجود چنین افرادی برای بومی ‏سازی مفهوم مشارکت در ایران بهره جست. در این مقاله سعی گردیده است تا مفهوم مشارکت در مدیریت ‏شهری را از نظریات علامه طباطبائی تبیین نمود. به همین منظور ابتدا به تحلیل و بررسی نقش مشارکت در ‏مدیریت شهری پرداخته ایم و در ادامه به تبیین نظریات علامه طباطبائی در مورد مشارکت شهروندان و نقش ‏آنان در حکومت از نظر علامه طاطبائی اشاره کرده ایم. سپس نقش حکومت در جامعه اسلامی را بیان شده ‏است و به این نتیجه رسیده ایم که از دیدگاه علامه طباطبایی نه تنها شهروندان می توانند در مدیریت شهر نقش ‏داشته باشند، بلکه مردم نسبت به مدیریت شهری دارای حق هستند و به گونه ای وظیفه شرعی و الهی مردم و ‏شهروندان است که در مدیریت شهری نقش داشته باشند. به عبارتی دیگر اگر مردم به صورت مستمر در مدیریت ‏شهری نقش نداشته باشند وظیفه دینی و شرعی خود را انجام نداده اند.‏
    کلید واژگان: مشارکت, مدیریت شهری, اسلامی, علامه طباطبائی, ولایت}
    Mohammad Taghi Pirbabaii *, Javad Rahmani
    ue to the participation in the conception of urban management, is necessary .Urban management in Iran is not in the ýinteraction of organic with urban planning.Unfortunately, in our country, most ýof Proceedings of the urban managementþ,þý had down from above and out Which ýnow need to move from the bottom and inside, to get their own native. Now, ýgiven the potential and altho challenges facing public participation in Iran and ýthere are people like that in this Allama Tabatabai who have comprehensive and ýcomplete comment; Can be used to localize the concept of participation in Iran ýby existence Such people. For this purpose, in this article was being tried to ýexplain the concept of participation in urban management bu use the Allameh ýTabatabai's views. For this purpose, first, we analyze the role of partnerships in ýurban management And Then, using a theory by use of credit perceptions views ýof Allameh Tabatabai noted to explain the Allameh Tabatabai views about ýcitizens participation and their role in the government. Then we have described ýthe role of government in society's and reached the conclusion that the views ýTabatabai, In other words, if people are not continuous urban management, ýreligious and legal duty to have done. In fact, the right and duty of the people to ýthe city and its municipal administration enjoining good and forbidding wrong ýis like.ý
    Keywords: participation, Urban management, Islamic, Allameh Tabatabai, Guardianship}
  • علی اکبر ایزدی فرد، رزاق ادبی فیروزجایی، احمد مرتاضی *، محمد مهدی زارعی
    حضانت و سرپرستی کودک ازجمله امور حساس و پراهمیت در حوزه نهاد خانواده به شمار می آید که انجام آن در مقطع خاصی از سن کودک بر عهده مادر است. پیداست که سرپرستی و تربیت کودک، سعی و زحمت فراوانی را مطالبه می کند و ازاین رو سوال مهمی که پاسخ به آن لازم می نماید آن است که آیا مادر در قبال نگهداری و سرپرستی کودک، استحقاق دریافت اجرت را دارد؟ جواز یا عدم جواز اخذ اجرت بر حضانت یکی از خاستگاه های اختلاف نظر فقهی است. به طوری که بسیاری از فقی هان خاصه و عامه با ارائه ادله ای چند و با تاکید بر واجب بودن حضانت و ماهیت حکمی آن و عدم جواز اخذ اجرت بر واجبات، به عدم جواز اخذ اجرت بر حضانت حکم نموده و در مقابل، پاره ای از ایشان، قائل به جواز اجرت بر حضانت شده اند.
    نگارندگان در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن واکاوی قول به جواز و عدم جواز، از رهگذر اثبات حقیقت عرفی برای مفهوم حضانت و نیز با استناد به اصل برائت در شبهات حکمیه وجوبیه و سایر ادله و مویدات، حق بودن حضانت نسبت به مادر کودک را اثبات نموده و با تاکید بر عدم تنافی بین وجوب یک عمل و دریافت اجرت بر آن، چنین نتیجه می گیرد که دریافت اجرت بر حضانت، حتی در فرض وجوب آن، جایز است. مضافا این که سایر ادله قائلین به جواز، وافی به مقصود و کافی برای اثبات ادعای ایشان نبوده و از طرفی باوجود منفعت محلله مقصوده در حضانت و احترام عمل مسلم و با نبود مانع، اقتضای اصل، جواز اخذ اجرت بر حضانت است.
    کلید واژگان: اجرت, حضانت, حق, تکلیف, فقه}
    Ali Akbar Izadi Fard, Razagh Adabi Firuzjayi, Ahmad Mortazi *, Mohammad Mahdi Zarei
    custody and guardianship of child amongst sensitive and important issues that is considered in Family Institution regionthat doing it in certain section of The age of the child, the mother Is responsible. It is clear that curated and upbringing of the child, demands effort andabundance inconvenience and hence an important question that respond to it required is that, is the mother for Maintenance and guardianship of child, the competency of the receive wage for it? permissibility or nonexistence of permission of taking wages for guardianship is one of the origins of the Jurisprudential disagreement. so that, many of special jurisprudents and the public by providing several evidences and with emphasis on the custodianship obligatory and the nature of its command, and lack of license of taking wages for obligatory acts, has ruled into the lack of license of taking wages for guardianship and in contrast, some of them have been believed a license wages on guardianship.the authors in this research, with descriptive-analytic method, meanwhile, explore Promise to to permissibility and the lack of permissibility, through the the prove of the customary truth to the notion of guardianship and also based on the presumption of innocence in Neccessity judgment doubts of and the other evidence and confirms has proven righting of guardianship into child mother and with emphasis on not opposed between the necessity of an action and receive wages for it, this such a results that receiving wages for guardianship is permissible.even in the premise of its necessity. moreover Since other evidence of the believers in the permissibility accomplisher to the purpose and was not enough to prove his claims and the other hand despite the benefit in guardianship and respect of the inalienable act and with the absence of an obstacle, principle due permissibility of the obtaining of wages is based on guardianship.
    Keywords: wages, guardianship, Right, Obligation, Jurisprudence}
  • بیژن حاجی عزیزی، محمد مولودی، راضیه حسنخانی
    کثرت سردرگمی ها و پرسش های متعدد نهادهای مجری قانون از مقام اداره ی حقوقی دادگستری در پرونده های با موضوع حضانت حاکی از آن است که علی رغم اهمیت بحث حضانت، قانون گذار تعریف دقیقی از حضانت و اختیارات و وظایف حاضن ارائه ننموده و گاه مسائل مهمی که در این باره به وجود می آید را مهمل نهاده است. این امر به خلط اختیارات و اقتدارات حاضن با عناوین مشابه از جمله ولی، وصی و قیم منجر می شود. قانون حمایت خانواده مصوب 1391 به بحث حضانت با دقت نظر بیشتری توجه کرده و در دعاوی حضانت دستاوردها و نوآوری هایی داشته است، لیکن این ابداعات نیز خالی از نقص و ایراد نبوده است. مقاله ی پیش رو ضمن پرداختن به جایگاه، حقوق و تکالیف حاضن به خلاها و تعارضات موجود در این باره پرداخته و راه حل هایی را پیشنهاد داده است.
    کلید واژگان: حضانت, والدین, حق, تکلیف, ولایت, سرپرستی}
    Bizhan Haji Azizi, Mohammad Mowlavi, Razieh Hassankhani
    Custody is considered as subject of research because of its importance on child’s mental and physical characteristics and of course it`s effect on society progress. The legislator always gives attention to child position and his (her) potential role in building of society basis. Child physical maintenance is necessary for growth along with proper training for spirit sublimation. Despite the importance of custody, legislator has not determined it`s precise definition and powers and custody of guardian (child maintenance) and subsequently the major issues is ignored. This leads to its confusion with similar titles such as warden, executor, guardian (child maintenance) The majority of bewilderments and questions of executive intuitions of law from legal department of justice, confirmed it. This article has determined the position, rights and duties of child maintenance altogether gaps and conflicts in this domain and given some resolutions. The law of family protection 2012, considered child custody with more accuracy and this lend to achievements and innovations in custody cases. But these innovations have some defects that we have presented these and given some resolutions for elimination of those defects.
    Keywords: Custody, Right, Duty, Custody, Guardianship}
  • Ali Abbasi, Roqayeh Yousefi Sooteh
    Mankind is a level of possibilies’ existence that is in absolute poverty and need of its true cause (the most high necessary existent); however, perhaps because of belonging to the earth, love of this world and the influences of the material world, he neglects remembering God and forgets his origin. In his precious works, “Al-Mizan” commentary and “Resala Al- Valayah” ,AllamehTabatabaii proves that by separang from physical body and aenon to its inherent poverty, soul can remove the veils and obstacles that deprives him of the beauty and glory of God and move from the posion of servitude towards the posion of divinity. The posion of “guardianship” is the posion of perfecon and power that God’s servants gain as the result of devoon, sincerity and true worship. Reviewing the works of AllamehTabatabaii and using a descripve-analycal approach, the present research deals with explaining the “origin of guardianship” from the viewpoint of Allameh. Hence, in the first part, the principles and foundaons of guardianship including “nearness to God” and “aenon to outward and inward life” are invesgated and then in the second part of the study, the origin of guardianship, that is the “total manifestaon of God’s names and aributes,” is explained.
    Keywords: guardianship, closeness to God, devoon, AllamehTabatabaii}
  • سید محمدصادق طباطبایی، عادل پرنیان جوی
    توانایی یک اراده در ایجاد مالکیت برای دیگری همواره منشا اختلاف میان فقها بوده است. عده ای از فقها آنچنان قدرتی به اراده یک نفر می دهند که بتواند مالی از اموال خود را داخل در ملکیت دیگری نماید این درحالی است که برخی دیگر به سختی در مقابل این نظر ایستادگی می نمایند. با بررسی کتب فقهی مصادیقی مانند وصیت و وقف را می توان مشاهده نمود که به شدت این اختلافات دامن زده است، به گونه ای که برخی از فقها این دو نهاد را ازجمله تملیکات یکجانبه می دانند؛ با این وجود برخی دیگر با استناد به قاعده منع تملیک قهری و اصل عدم ولایت، حکم به استثنایی بودن اینچنین تملیکات داده اند. در این میان امام خمینی از نظر اخیر جانبداری نموده ودر حالی که وصیت را ایقاع و ایجاد شده به اراده موصی می داند، اما تملیک موصی به را مشروط به قبول موصی له دانسته اند. در وقف نیز علی رغم آنکه وقف را ایقاع می داند اما با شرط صحت دانستن قبض و فک ملک بودن آن، تصور تملیک یکجانبه بودن این دو نهاد حقوقی را با مشکل مواجه نموده اند و تملیک به یک اراده را مخالف با آزادی و سلطنت منتفع می داند.
    کلید واژگان: عقد, ایقاع, تملیک قهری, ولایت, وصیت, وقف}
    Seyed Mohammad Sadeq Tabatabie, Adel Parnianjoi
    The will of one person to create ownership for another has always been a controversial issue among jurisprudents. Some of the jurisprudents maintain that the will of one person is so strong that he or she is entitled to make another person owner of his or her own property. At the same time there are jurisprudents who oppose this viewpoint. At the same time, some other issues such as endowment and will expand the scope of this controversy. Some jurisprudents consider these two institutions as unilateral possessions. Still there are other jurisprudents who maintain that on the basis of the rule of prohibition of forceful ownership and the principle of lack of guardianship, such ownerships are exceptional. Imam Khomeini advocates the latter viewpoint while considering will as something created by the testator but ownership of property is subject to the acceptance of the legatee. Although they consider endowment as stoppage, the precondition that taking and release makes it correct has made the conception of unilateral ownership of these two legal institutions difficult and hence they consider ownership on the basis of one person's will contrary to the freedom and ownership of the beneficiary.
    Keywords: contract, stoppage, forceful ownership, guardianship, will, endowment}
  • فریبا حاجی علی، مهدیه محمدتقی زاده
    مقاله حاضر برای پاسخ به این پرسش است که آیا مدیریت زنان به ویژه در سطوح کلان (مدیر کل، وزارت و ریاست قوای سه گانه) حرام شرعی است یا خیر؟ ابتدا آیاتی که فقها برای اثبات حرمت حکومت و مدیریت زنان استفاده کرده اند، تبیین و نحوه استدلال به آنها تقریر می شود آنگاه دلالت آنها مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. مهم ترین آیه، آیه «قوامون» است که در آن پس از بیان فتوای امام خمینی، نحوه استدلال به آن از کتاب دلیل تحریرالوسیله، مطرح می گردد و با تحلیل آیه، آشکار می شود که دامنه قوامیت محدود به نظام خانواده بوده و معنای قوامیت، مراقبت و نوعی مسئولیت حفظ خانواده است. مفهوم فضل نیز، فزونی و مصداق آن با توجه به تعبیر «بعضهم علی بعض»، قوت تعقل و صلابت جسمانی مردان و عاطفه و زیبایی زنان است. این آیه به هیچ وجه ولایت مطلقه را برای مردان بر همسرانشان اثبات نمی کند تا از طریق دلالت فحوی، حرمت حکومت و مدیریت زنان احراز شود. همچنین هیچ یک از آیات دیگر نیز حرمت مدیریت زنان را اثبات نمی کند. امام خمینی قائل به حرمت حکومت و ولایت زنان است اما در سیره حکومتی ایشان، زنان، مدیریت بخش هایی از جامعه را برعهده داشته اند.
    کلید واژگان: قوام, مدیریت, زنان, مردان, تدبیر و حکومت}
    Fariba Hajiali, Mahdiyeh Mohammad Taqizadeh
    Women without caretakers or women with bad caretakers have special psychological-mental conditions and face special social and cultural problems due to different reasons such as poverty and undesirable economic conditions and hence are among the most vulnerable strata of society. Given the fact that according to existing statistics over the past three decades the number of such women has been increasing, it is the duty of the government to adopt a special approach to their problems in order to fulfill their needs. According to Islamic teachings, the ruler of a Muslim state, as the guardian of society, and in line with the guardianship that he has over the financial resources, is bound to pay special attention to such women and protect them. This issue has solid fundamentals in the Islamic Republic of Iran. The founder of the Islamic Republic, Imam Khomeini, in his recommendations to officials asked them to pay special attention to the oppressed and downtrodden which includes the said women as well. (Imam Khomeini, 2006, Vol 17:3)The main thrust of the present paper is to study the legal and jurisprudential principles aiming at protecting women without caretaker and women with bad caretaker. Attempts have been made to prove the guardianship of the ruler and his obligation to pay attention to the needs of the needy strata, particularly the said women. Also the principles and policies employed in the Islamic Republic of Iran to protect the vulnerable strata have been explained.
    Keywords: Principles, fundamentals, policies, guardianship, social justice, welfare, security, citizenal rights}
  • محمد مهدی مقدادی
    از موارد مهمی که مصلحت در اجرای احکام نقش اساسی یافته و تشخیص و کارسازی آن به مکلفین وا نهاده شده است، ولایت و سرپرستی بر کودکان است. با آنکه سرپرستی بر کودکان به دلیل ناتوانی و حجر فراگیر آنها گستره ی وسیعی دارد، لیکن عنصر «مصلحت» دامنه ی آن را محدود می کند و نظام سرپرستی را موجه جلوه می دهد. با این وجود پرسش های متعددی در این باره مطرح است که چندان به آنها عنایت نشده است و بیم آن می رود که این کاستی و غفلت موجب تضییع حقوق کودکان یا اهمال و سوء استفاده ی سرپرستان گردد. نوشتار حاضر با منظور قرار دادن این موضوع و پرسش های طرح شده تلاش می کند طی پنج مبحث مفهوم، اهمیت و جایگاه مصلحت در سرپرستی و حضانت کودکان و تاثیر آن در تصدی ولایت قهری و اعمال سرپرستی را بررسی کند و نسبی و متغیر بودن این عنصر مهم را تبیین کند.
    کلید واژگان: مصلحت, حقوق کودک, ولایت قهری, سرپرستی, نسبی بودن مصلحت, متغیر بودن مصلحت}
    Mohammad Mahdi Meghdadi
    One of the important cases in which the interests of the implication of the Islamic law has an essential role and in which to decide how to implement is entrusted to the people themselves is the Guardianship(Welaya) of the children. Due to the disability of the children, the scope of the guardianship of them is very vast and it is the best interests of the children that can limit this scope and justify the guardianship system. However, there are various questions in this regard that have not received due attention. It is feared that this ignorance may lead to the loss of the children’s rights or the abuse by the guardians of the children.Therefore regarding this issue and questions, this paper tries to deal with 5 topics concerning the best interests: their concept; importance and position; their impact on guardianship; the enforcement of guardianship; their relativity and changeability.
    Keywords: Best Interests, Children Rights, Guardianship, Relativity of Interests, Changeability of Interests}
  • مهدی رهبر، صالح سعادت
    بر اساس فقه امامیه - با استناد به ادله نقلی - و با عنایت به قوانین موضوعه در این باره، ازدواج مجدد زنی که از همسر اول خود فرزندانی دارد، موجب سلب حضانت وی از فرزندانش می شود، لذا زن برای از دست ندادن حضانت فرزندانش مجبور است خود را از تشکیل زندگی دوباره محروم کند. این وضعیت گاهی اوقات موجب اثرات جبران ناپذیر روانی، اجتماعی و اقتصادی در زن است. در صورتی که ازدواج مجدد مرد مطلق صاحب فرزند موجب سلب حضانت از وی نمی شود. نوشتار حاضر با بررسی آثار فقهی و حقوقی در بحث حضانت بیان می کند، در حضانت اطفال باید از یک سو رعایت مصلحت طفل و از سوی دیگر شرایط حاکم بر زندگی زن و مرد مدنظر قرار گیرد. بنابراین نباید صرف ازدواج مادر جواز سقوط حضانت او شود. در پایان نیز پیشنهاداتی برای اصلاح قوانین مرتبط داده شده است.
    کلید واژگان: طلاق, ازدواج مجدد, حضانت, عسر و حرج, مصلحت}
    Mahdi Rahbar, Saleh Saadat
    On based on imamieh jurisprudence - on the basis of quoted causes - and considering to the maked laws in this case, remarriage of a woman who has childrens from her first husband, cause divesting her guardianship of her childrens.for this, the woman is forced to deprive herself of remarriage to not lose her guardianship of her childrens this situation sometimes causes psychotic, social and economical irreparable results for a woman. Whereas divorsed man remarriage don’t divest his guardianship of his childrens. This essay, with regarding to jurisprudencial and juridical works about the guardianship arguments, says in this case, on the one hand expediency of child and on the other hand ruling conditions of man and woman life sould be regarded. for this merely mother remarriage shouldn’t be caused to divest her guardianship. In the end of this essay, we give some suggestions to reform the pertaining laws.
    Keywords: Divorse, Remarriage, Guardianship, Destitution, Expediency}
  • حجت الاسلام و المسلمین علی نصیری
    قرآن بر اساس اصل جامعیت و پاسخگویی به نیازهای هدایتی انسان، در آیه 34 سوره نساء، درباره چگونگی مدیریت خانواده سخن گفته است و بر اساس دو امتیاز موهبتی و کسبی مردان بر زنان، قیومیت خانواده را به مردان واگذار کرده است. در این مقاله، مدالیل این آیه بررسی شده و در کنار تبیین مفهوم قیومیت و ضرورت پیش بینی مدیریت در نظام خانواده، به این نکته تاکید شده است که گستره قیومیت مردان، فراتر از حوزه خانه و خانواده است و خداوند بر اساس دو اصل حکمت و مصلحت، قیومیت را به مردان سپرده است.
    کلید واژگان: قیومیت, نظام خانواده, برتری موهبتی, برتری کسبی}
    Dr. Ali Nasiri
    The holy Quran being a perfect book talks in verse 34 of Chapter al-Nisa about family management in a bid to answer man’s needs for guidance. Because of two privileges, one gifted to him and another acquired by him, God has relegated the guardianship of family to men. In this article, the reasons and arguments attached with this verse have been studied along with the concept of ‘guardianship’ and the necessity of proper family management. Furthermore, it has been stressed that the extent of men’s guardianship exceeds house and family domain and that God, the Exalted, has granted guardianship to men on the basis of the two principles i.e. wisdom and expediency.
    Keywords: guardianship, family system, God, gifted superiority, acquired superiority}
  • حجت الاسلام و المسلمین احمد قدسی
    بر اساس آیه 34 سوره نساء، برتری ذاتی مردان، مبنای سرپرستی، مدیریت و قوامیت آنان بر زنان است و این قوامیت، رخصت نیست تا قابل واگذاری و انتقال به زنان باشد. برتری ذاتی و تکوینی مردان، نعمتی برای زنان و سبب رشد و کمال آنان است، چنانکه به علت ارادی و اختیاری نبودنش، تفاخری برای مردان به حساب نمی آید و ملازمه ای با کرامت و برتری عنداللهی ندارد. آنچه منشا تفاخر و کرامت عنداللهی است تقوا و سعی و تلاشی متناسب با آن استعداد ذاتی است.
    طاعت زنان در مقابل مردان همانند اطاعت فرزند در مقابل والدین و سجده فرشتگان در مقابل آدم، عین اطاعت از خداوند است؛ چون خدا به آنان امر کرده است، از این رو در محرمات الهی چنین اطاعتی واجب نیست، بلکه حرام است. نشوز زنان همانند اطاعت، اختصاص به مسائل زناشویی ندارد بلکه در همه مسائل خانوادگی که به مدیریت نیازمند است، جریان دارد. روش های سه گانه موعظه، هجر و ضرب، چون به هدف اصلاح زن و خروج او از نافرمانی است در صورتی قابل اجراست که امید به اصلاح وجود داشته باشد. تصدی گری زنان در جامعه در صورتی که در نگاه عرف و عقلا، قوامیت آنان بر مردان به حساب آید مخالف آیه محل بحث است و باید از آن پرهیز شود.
    کلید واژگان: رجال, قوامیت, نساء, فضیلت, نشوز, ضرب النساء}
    Hujjatul, Islam Ahmad Qudsi
    Issues like men’s authority over women, management and protection of women by men, the creational deficiencies of women, the superiority of men, the necessity of women obeying men, the impermissibility of going out of home for women, women’s disobedience, corporeal punishment of women by their husbands, occupation of posts by women and the general guardianship of women are the intellectual concerns of many religious scholars, managers and divine politicians. A brief look into verse 34 of Chapter al-Nisa and the related traditions about it can, to some extent, wipe out ambiguity from our mind and give us a clear picture about the opinion of the Quran and that of the Ahl al-Bayt (a.s.) in regards to men’s authority over women.It seems that if we examine the literary and explanatory points and purports of the verse in a question and answer manner as is done in sequential interpretation of the Quran, drawing a conclusion and availing ourselves of a more appropriate meaning of the verse concerning the foregoing issues will take place sooner. For this reason, we have followed the discussions in two parts: “the literary and explanatory points” and “messages and purports” followed by a conclusion.
    Keywords: men, guardianship, women, superiority, disobedience, beating women}
  • زینب طیبی
    از اساسی ترین مباحث، در جامعه ای که بخش بزرگی از آن را زنان تشکیل می دهند، موضوع «حقوق و شخصیت زن» است. از آنجا که زنان در جوامع بشری همواره از شان و حقوق خود دور مانده اند و گاه منزلت انسانی ایشان مورد تردید قرار گرفته است، جایگاه و شخصیت زن در فرهنگ آن جامعه، بیانگر منزلت و جایگاه ایشان در آن اجتماع است. مکتب های دینی و سیاسی مختلف درباره شخصیت، جایگاه و حقوق زن دیدگاه های مختلفی بیان نموده اند که در این میان، مکتب اسلام که مکتبی انسان ساز و جامع نگر با نگرشی فراگیر و عادلانه است، حقوق زن و مرد را به خوبی ترسیم نموده و تفاوت های تکوینی و حقوقی آنان را نشان دهنده تفاوت در هویت انسانی ایشان نمی داند. ارزیابی انسان ها با میزان تقوی و ارج گذاری عمل صالح مومن، بدون در نظر گرفتن ویژگی های صنفی زن و مرد، حکایت از بی تاثیری این تفاوت ها در ارز ش گذاری افراد جامعه از دیدگاه این آیین مقدس دارد.
    آیه 34 سوره نساء از مهم ترین آیات مربوط به مساله زن و حقوق وی است که برخی کج اندیشان تلاش نموده اند با تفسیری ناعادلانه، نگاه اسلام که داعیه دار برترین آیین ترقی و تکامل انسان است را به زن خدشه دار نمایند. از این رو، فهم درست این آیه تاثیر مهمی در بازنمایی نگاه قرآن کریم به «شخصیت و حقوق زن» دارد. در این نوشتار تلاش شده است تا با بهره گیری از نظر پژوهشگران فریقین در حوزه تفسیر، حدیث و لغت و نیز بررسی تطور معنایی قوامیت از بستر تاریخی اقوال و تاثیر تطورات اجتماعی بر آن، دیدگاه مهم ترین تفاسیر شیعه و اهل سنت در مورد بخش اول آیه 34 سوره نساء را فراروی خوانندگان خود قرار دهد.
    کلید واژگان: رجال, قوامیت, نساء, فضل, نفقه, خانواده}
    Zainab Tayyebi
    One of the most fundamental discussions in the society of which women are a part is “women’s rights and personality”. Given the fact that women have always remained deprived of their due rights and at times their very human status has been put to question, the position and personality accorded to women in the culture of every society are indicative of her position and status in that society.Different religious and political schools have expressed different views about woman’s personality, status and rights. Amongst them is the religion of Islam which is a human-constructing and comprehensive school having a broad and just attitude towards women. It has illustrated man and woman’s rights in the best possible manner. Islam does not consider creational and legal differences to be a sign of the difference of identity. Evaluating human beings through the yardstick of piety and attaching importance to the pious acts of a believer regardless of gender differences signify that these differences carry no momentum in the eye of this sacred religion.Verse 34 of Chapter al-Nisa is one of the most important verses dealing with woman and her rights. Unfortunately, some crook-minded people have endeavored to tarnish Islam’s perspective towards women by presenting an unjust and unfair interpretation of the verse. Hence, a correct perception of this verse will have a substantial effect on exploring the holy Quran’s view concerning woman’s rights and personality. In this study, efforts have been made to present the most important views held by Shiite and Sunni tafasir (commentaries) about the first part of verse 34, albeit with the help of the views of the researchers of both sects in the area of commentary, hadith and etymology and also through studying the chronological development of “guardianship” and the impacts of social development on it.
    Keywords: men, guardianship, women, superiority, maintenance, family}
  • حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالکریم حیدری
    این مقاله سعی دارد مراد از کلمه «درجه» در این سخن خدای متعال که فرموده است:«وللرجال علیهن درجه» را از خلال بررسی گفته های مفسرین و با توجه به معنی لغوی آن تبیین کند. این نوشتار، میان این آیه از سوره بقره و آیه دیگری از سوره نساء، آنجا که خدای تعالی می فرماید: «الرجال قوامون علی النساء»، ارتباط برقرار کرده است؛ چرا که بسیاری از مفسران بر این باورند که این دو آیه مفسر یکدیگرند. در این مقاله، تبیین شده است که این آیه در تبیین جایگاه مردان و اینکه آنها به خدا نزدیک تر و نزد او گرامی تر می باشند، نیست بلکه به این مطلب اشاره دارد که بین مردان و زنان با توجه به نقش ها و وظایف مربوط به هر یک از آنها، تفاوت هایی وجود دارد و معیار تقرب به خدا، تقوی و عمل صالح می باشد و این چیزی است که با عدل الهی و روح اسلام تناسب دارد.
    کلید واژگان: درجه, فضل(برتری), مرد, زن, سرپرستی}
    Hujjatul, Islam Sayed Abdul Karim Haideri
    Main question: What is meant by “degree” in the above verse? This article aims to explain the meaning of the word “degree” (darajah) in the Quranic verse in which God, the Exalted, says, “and the men are a degree above them”. The explanations are given with a view towards the sayings of the exegetes and commentators of the Quran and the literal meaning of the word. The article finds a correlation between this verse of Chapter al-Baqarah and another verse from Chapter al-Nisa in which God, the Exalted, says, “men are the protectors and maintainers of women” because many commentators are of the view that these verses are interpreting each other. It has been clarified in this article that the verse is not meant to assume a higher position for men as being closer and dearer to God. Rather it points out that there are differences between men and women considering their roles and duties towards each other. It emphasizes on the fact that the criterion for proximity to God is piety and good deeds. This is something which is coherent and compliant with divine justice and the true nature of Islam.
    Keywords: degree, superiority, man, woman, guardianship}
  • حجت الاسلام و المسلمین سید محمد نجفی
    مسئله «ولایت زن» از مباحث مهم جوامع اسلامی است. ولایت مورد بحث در این مقاله، به معنی سرپرستی و مدیریت بر گروه می باشد. سوال اصلی بحث آن است که آیا در مدیریت بر یک گروه (ولایت بر کل جامعه یا زیر مجموعه های آن) مرد بودن شرط است یا خیر؟ علمای مسلمان معمولا به این مسئله در بحث قضاوت عامه پرداخته اند و اکثر آنها مرد بودن را در این مسئله شرط دانسته اند، جز ابوحنیفه که در غیر از حدود قصاص، قضاوت زن را جایز می داند. اصل در مسئله، عدم ولایت و عدم وجوب اطاعت است، مگر آنکه دلیلی بر آن اقامه شود. طرفداران جواز ولایت زن، به سیره عقلاء و عموم برخی روایات تمسک کرده اند، اما در مقابل، مخالفین با ولایت المراه به چهار آیه از جمله: «الرجال قوامون علی النساء»، احادیث متعددی مثل احادیث باب القضاء، روایاتی مانند «المراه ریحانه و لیست قهرمانه» یا روایاتی که حکومت زنان را از علائم فساد زمان می شمرد و روایتی که جامعه ای را که زن بر آن حاکم باشد، موفق یا رستگار نمی داند (صحیحه حمران بن اعین در این زمینه مهم ترین سند است که حکومت و تسلط زنان در جامعه را بسیار مذمت می کند) استناد کرده اند.
    از جمله ادله مخالفین ولایت زن، مذاق شریعت است که این خواسته ها و دستورات از احکام گوناگون شارع در مورد زنان مثل تاکید بر جدایی زن و مرد اجنبی و خانه نشینی زن و یا روایاتی که از نقصان عقل و رای زن سخن گفته و یا اطاعت از زن و مشورت با او را نهی می کند، به دست می آید. در این مقاله سعی شده است به ادله مخالفین در مسئله ولایت زن پاسخ داده شود، ولی در نهایت ولایت زنان را مرجوح می داند و در مورد منصب های کلیدی جامعه به ویژه به صورت گسترده، متمایل به عدم جواز شده است.
    کلید واژگان: ولایت, سیره عقلاء, مذاق شریعت, زن, قرآن و سنت}
    Hujjatul, Islam Sayed Muhammad Najafi
    The question concerning “woman’s guardianship” is one of the important discussions of today’s Islamic society. Guardianship discussed in this article is meant for management and authority over a group. The principal question is: Is maleness a necessary trait for authority over a group (be it authority over an entire society or a small group of individuals)? Many Muslim scholars have dealt with this issue in their discussions concerning general judgment and most of them have considered masculinity to be a necessary condition in this regard except for Abu Hanifa who allows woman to have judicial authority in matters other than punishments and penalties. In fact, the basic problem originates in women’s being deprived of the right of guardianship and obedience in areas where there is not any valid proof. The proponents of permissibility of women’s guardianship resort to the biography (seera) of the wise-men and the generalness of some traditions. As for the opponents, they avail themselves of four Quranic verses including “men are the protectors and maintainers of women” and also of several narrations like those dealing with women’s judgment or narrations such as “the woman is a sweet basil and she is not a champion” or narrations that consider woman’s government to be a sign of corruption of time or the narration which says that a society which is ruled by its women is doomed to failure and destruction (Hemran bin A’ayun’s authentic tradition in this regard is one of the most important proofs reproaching and reproofing women’s rulership and domination over the society). One of the arguments put forth by the opponents of women’s guardianship is what is known as “shari’ah taste” according to which there are orders and instructions about women such as the emphasis laid on women’s segregation from men, women’s staying indoors or the narrations which say that women are deficient in intelligence and their opinions are flawed or the narrations which discourage obeying women and seeking their advice. In this article, efforts have been made to give answers to the arguments presented by the opponents of guardianship and authority of women. However, women’s guardianship has been considered as less preferable. When it comes to occupying the key posts of the society, the article tends to consider it as impermissible for women.
    Keywords: guardianship, biography of wise, men, shariah taste}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال