به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « instrumentalism » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «instrumentalism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالرزاق حسامی فر*
    جرج بارکلی، فیلسوف تجربه گرای قرن هجدهم از یک سو اشیاء محسوس را چیزی جز ادراک یا تصور نمی داند (ایده آلیسم ذهنی) و از سوی دیگر با انکار وجود جسم، تنها به نفس باور دارد (ایده آلیسم عینی). جاناتان دنسی در کتاب گزارشی تحلیلی از فلسفه اصالت تصوری برکلی کوشیده است یک تصویر کلی از فلسفه بارکلی ارایه کند که هم با استفاده از مشی کلی فیلسوفان تحلیلی دربرگیرنده تحلیلی روشن از عناصر اصلی اندیشه آن فیلسوف باشد و هم با یک نگاه انتقادی نقاط برجسته و ضعیف این فلسفه را نمایان کند. نوآوری مهم این اثر معرفی نظر بارکلی در باب تبیین علمی، چونان تبیینی تفسیری و در عین حال غایت شناختی است. نویسنده می گوید که این نوآوری حاصل بازسازی اندیشه بارکلی و نه صرف مطالعه آثار اوست. در این مقاله هدف بررسی نقاط قوت و ضعف تحلیل های نویسنده در مقام بررسی فلسفه بارکلی و بیان پاره ای کاستی ها در برخی از انتقادات نویسنده بر اندیشه بارکلی است. همچنین ترجمه کتاب نیز نقد و ارزیابی خواهد شد.
    کلید واژگان: تجربه گرایی, ابزارانگاری, نفس, ایده آلیسم, تصور, رئالیسم, بارکلی}
    Abdurrazzaq Hesamifar *
    George Berkeley, an empiricist philosopher of the 18th century, regards corporeal things as perceptions or ideas (subjective idealism) from one side, and from another side, he denies the existence of material things, and he confirms only the presence of the soul (objective idealism). In "Berkeley: An Introduction", Jonathan Dancy, has tried to give an outlook of Berkeley's philosophy, which pursues the analytic philosophers' procedure, contains an analysis of the main constituents of his thought by having a critical view, and shows its prominent and weak points. The significant innovation of this book is in introducing Berkeley's view on scientific explanation as a scientific and, at the same time teleological explanation. He says that he has gotten to this point by reconstructing Berkeley's thoughts rather than just studying these books. This paper aims to evaluate the strengths and weaknesses of some authors' criticisms against Berkeley's thought and to show some defects of his analysis. In addition, the Persian translation of the book will be assessed and criticized.
    Keywords: empiricism, instrumentalism, Soul, idealism, Idea, realism, Berkeley}
  • اسلام رجبی*، علیرضا قائمی نیا

    ریالیسم فلسفی علامه طباطبایی با استدلال هایی همچون فطری دانستن علم به عالم خارج و همین طور استفاده از اصل علیت به اثبات عالم خارج می پردازد. در بعد معرفت شناختی نیز با تبیین ارتباط میان معرفت های حصولی و حضوری و ارجاع علوم حصولی به حضوری، فرایند دستیابی به معرفت مطابق با واقع را اثبات می کند. از سوی دیگر در ریالیسم علمی ادعا می شود؛ هویات نظری مفروض در نظریه های علمی، از عالم واقع حکایت می کنند و عالم همان گونه است که نظریه های علمی آن را تبیین می کنند. ولی ادله ای که برای اثبات وجود هویات نظری و واقع نمایی نظریه های علمی ارایه می گردد، در اثبات مدعا، ناکارآمد هستند. نسبیت معرفت و امور مختلف وابسته به آن مانند؛ اخلاق ، حقوق، سیاست، هنر، ادبیات و بطور کلی هر مقوله مهمی که وابسته به شناخت و معرفت است از لوازم واقع گرایی و غیرواقع-گرایی است. . با توجه به اینکه واقع گرایی هستی شناختی و معرفت شناختی ارتباط مستقیمی با ساختار تمدن، روابط اجتماعی، اهداف و چشم اندازهای یک تمدن دارد، بررسی رویکرد واقع گرایی هستی شناختی و معرفت شناختی گامی اساسی در ارزیابی تمدن های مختلف به شمار می رود. در این تحقیق که به روش توصیفی و تحلیلی، صورت گرفته است ضمن تبیین ریالیسم فلسفی و علمی به بررسی مولفه ها و ادله آن ها می پردازیم.

    کلید واژگان: واقع گرایی, هستی شناسی, ابزارانگاری, تمدن, علم}
    Eslam Rajabi *, Alireza Qaeminia

    Allameh Tabatabai's philosophical realism proves the external world with arguments such as the innate knowledge of science to the outside world and the use of the principle of causality. In the epistemological dimension, by explaining the relationship between acquired and face-to-face knowledge and referring the acquired sciences to face-to-face, it proves the process of achieving knowledge in accordance with reality. On the other hand, it is claimed in scientific realism; The supposed theoretical identities in scientific theories tell of the real world, and the world is as scientific theories explain it. But the arguments presented to prove the existence of theoretical identities and the realism of scientific theories are ineffective in proving the claim. Relativity of knowledge and various related matters such as; Ethics, law, politics, art, literature, and in general every important category that depends on cognition and knowledge are the tools of realism and unrealism. . Given that ontological and epistemological realism is directly related to the structure of civilization, social relations, goals and perspectives of a civilization, examining the ontological and epistemological realist approach is an essential step in evaluating different civilizations. Counts. In this research, which has been done by descriptive and analytical methods, while explaining philosophical and scientific realism, we examine their components and arguments.Keywords: realism, ontology, instrumentalism, civilization, science.

    Keywords: realism, Ontology, instrumentalism, Civilization, science}
  • فردین قریشی
    معرفت اجتماعی، پیوندهای تنگاتنگی با موقعیت تاریخی، زمینه جامعه شناختی و کارکرد نهایی خویش دارد و تضعیف هرکدام از این پیوندها، معرفت اجتماعی را با چالش های اساسی مواجه می کند. بر همین اساس، این شعبه از معرفت، همواره در معرض دگردیسی به سازه های نظری دیگری همچون دگماتیسم، بیگانگی و ابزارگونگی است. پرسش اصلی این مقاله ناظر بر چیستی فرآیند این دگردیسی ها و عوامل موثر بر تکوین آن هاست. برای دسترسی به پاسخ این پرسش از روش فراتحلیل بهره جسته و با تکیه بر ایجاد پیوند بین نظریات مختلفی که جامعه شناسان معرفت و فیلسوفان علوم اجتماعی فراهم آورده اند، کوشش شده است تصویر نظری روشنی از دگردیسی های موضوع بحث و عوامل عینی و ذهنی موثر بر پیدایش آن ها به دست داده شود. نتیجه کار تحریر نظام مند فرآیندهای دگردیسی و شناسایی مجموعه ای از عوامل عینی و دلایل ذهنی دخیل است که می تواند دست مایه پژوهش های تجربی متعددی واقع شود.
    کلید واژگان: معرفت اجتماعی, دگماتیسم, بیگانگی معرفتی, ابزارگونگی}
    Fardin Ghoreishi
     
    Introduction
    This article seeks to clarify how the social knowledge transforms into the other theoretical constructs, and what factors affect the emergence of such transformations.

    Theoretical Framework There is considerable literature in regard to the subject of this research. In general, from the perspective of many sociologists of knowledge, social knowledge has important links with its historical and sociological contexts as well as with its function. However, it seems that with regard to how and why social knowledge departs from the above characteristics and how its relation with its historical, social, and functional conditions is decreased, the issue is still a debate. Karl Mannheim (1976), C. Wright Mills (2015), Alvin Gouldner (1988), Abdulkarim Soroush (1996b), Michael Burawoy (2008), Mohammad Mujtahid Shabestari (1996), P. L. Berger & T. Luckmann (1966) and other thinkers and sociologists have mentioned the effects of certain variables in this regard. What matters in relation to the question of this research is that it seems that through the creation of convergence between these theories, one can outline the processes of social knowledge transformations while identifying its underlying factors.
    Methodology
    Using the library data, the study is conducted within the framework of the meta-analysis of the existing theories. Inspired by existing theoretical literature, three main pathways for the transformations of social knowledge have been drawn. Then, in order to evaluate the factors influencing the formation of these transformations, the variables involved are analyzed within the two groups of objective and subjective factors.

    Results & Discussion
    4-1. The process of transforming social knowledge into dogmatism
    Whenever the cognitive and motivational foundations of Social knowledge evolve over time, but the statements of such knowledge remain unchanged, social knowledge transforms into dogmatism. It seems that the major causes of dogmatism are first the objective, and second the subjective ones. Objective factors include: 1) The entry of the dogmatist people into the circle of bearers of Social knowledge 2) Effect of power relations 3) Inattention of bearers of ideology to the changes of external environment. The subjective factors are: 1) Lack of verifying the correctness or the effectiveness of social knowledge during the time via rational-scientific methods 2) Mental desire towad stability and avoidance of any change.
    4-2. The process of transforming social knowledge into alienation
    Alienation occurs when the cognitive and motivational foundations of the social knowledge evolve in terms of the sociological status, but knowledge tends to conform to the former status rather than to a change in accordance with the changes of motivational and cognitive foundations. The contributing factors in this regard are very similar to those of the transformation of social knowledge into the dogmatism. The objective causes of this phenomenon are: 1) The effect of alienated people among the bearers of social knowledge, in regard to the reproduction of alienation 2) the impact of power relations 3) Relative disconnection of the companions of ideology from the external environment. The subjective factors include: 1) lack of a systematic and rational-scientific investigation of correctness or efficiency of social knowledge regarding new sociological status 2) Mental tendency toward stability and avoidance of probable mistakes.
    4-3. The process of transforming social knowledge into instrumentalism
    It seems that the purpose and function of social knowledge is the transcendence of mankind. If such an attribute of social knowledge is eliminated, this knowledge will not have one of the main and necessary indicators of its validity. It is clear, however, that at many times the goals of social knowledge are determined by the owners of power, and in the same way, in many cases, social knowledge is under the control of the interests and demands of the powerful elite. In that case, social knowledge is transformed into instrumental knowledge. The main causes of this phenomenon are the entry of the instrumentalists into the circle of the bearers of knowledge, the reproduction of instrumentalist relations in epistemological frames, the overall effect of the linkage of power and knowledge, and the irrational socialization of the scholars in the field of the ultimate purpose of knowledge production, especially in the contemporary society. Besides, the subjective causes of such phenomenon are the lack of rational judgment in the field of the ends of knowledge and the fear of the powerful elites’ reaction.

    Suggestions: According to the findings of the research, the continuous assessment of historical validity, sociological validity, and functional validity of social knowledge to prevent its inadvisable transformation into dogmatism, alienation, and instrumentalism is recommended. Also, the researcher suggests doing some appropriate empirical research to measure the abovementioned theoretical results.
    Keywords: Social knowledge, Dogmatism, Epistemic alienation , Instrumentalism}
  • سیدمحمدتقی موحدابطحی
    مقاله حاضر به بررسی این مسئله می پردازد که مبانی معرفت شناختی نظریه فرهنگستان علوم اسلامی (با تاکید بر آراء سیدمحمدمهدی میرباقری) درباره علم دینی چه نسبتی با واقع گرایی دارد؟ نشان خواهیم داد که اراده گرایی به عنوان مبنای معرفت شناختی نظریه علم دینی فرهنگستان علوم اسلامی نه تنها به نفی واقع گرایی (کاشفیت از واقع) و در نتیجه نسبیت گرایی منتهی می شود، بلکه ادعا های واقع گرایانه این مجموعه را در حوزه های خداشناسی و انسان شناسی با تعارض روبرو می کند. این مجموعه می تواند با اتخاذ دیدگاه های معتدل در زمینه واقع گرایی (در مقابل واقع گرایی خام) ضمن دفاع از تاثیر کیفیت اراده بر کیفیت ادراک، از این نتایج نامطلوب برحذر باشد.
    کلید واژگان: علم دینی, فرهنگستان علوم اسلامی, اراده گرایی, واقع گرایی, نسبی گرایی, ابزارگرایی, ایمان گرایی}
    Seyed Mohammad Taqi Movahed Abtahi
    The present article is an attempt to study the relationship between the epistemological principles of the notion of Academy of Islamic Sciences (with emphasis on the viewpoints of Seyed Mohammad Mahdi Mirbaqeri) about religious science with realism. Attempts have been made to demonstrate that voluntarism, as epistemological foundation of the notion of Academy of Islamic Sciences, not only voluntarism leads to negation of realism (unveiling of reality) and consequently to relativism, but also pushes realistic claims of this set in the field of theology and anthropology towards contradiction. By adopting moderate stances in the field of realism (vis-à-vis rudimentary realism), the Academy, while defending the impact of quality of will on the quality of perception, can avoid such undesirable consequences.
    Keywords: Religious Science, Academy of Islamic Sciences, Voluntarism, Realism, Relativism, Instrumentalism, Fideism}
  • میثم امیدعلی، سید حسن حسینی
    نقد و بررسی نظریه های مرتبط با تکنولوژی های رسانه ای، که در ادبیات فرا ارتباطی حاکم اند، می تواند درک درستی از ماهیت رسانه های مدرن را در اختیار محققان رسانه قرار دهد. از آن جمله رویکرد ابزارگرایی است، که به رغم منسوخ شدن در مطالعات معرفت شناختی رسانه، کماکان در نظریات ارتباطی نمود دارد. جبرگرایی اعم از خودمختاری تکنولوژیک، الزام تکنولوژیک، و تکامل گرایی تکنیکی، و تکنولوژی های رسانه ای را علت تمام تغییرات اجتماعی دانستن فقط در حد یک ادعا باقی مانده است؛ هرچند جبرگرایانی نیز وجود دارند که برای تکنولوژی های رسانه ای تا این اندازه اهمیت و تاثیر قائل نیستند و سهمی هم برای فضاهای رسانه ای در نظر می گیرند. ساخت گرایی اجتماعی، به مثابه آخرین نظریه پساجبرگرایی در صدد است که ابهامات و بعضا گزافه گویی های مطرح شده از جانب هریک از حامیان ابزارگرایی و جبرگرایی طی قرن اخیر را رفع کند، و علاوه بر تصدیق تاثیرپذیری جامعه از تکنولوژی، تکنولوژی های رسانه ای را نیز برآمده از بستری تاریخی اجتماعی بداند. در این مقاله دو پارادایم اصلی حاکم بر مطالعات ارتباطی نقدو بر ساخت گرایی اجتماعی در نقش نظریه جایگزین تاکید می شود.
    کلید واژگان: جبرگرایی, ابزارگرایی, ساخت گرایی اجتماعی, خودمختاری تکنولوژی}
    Meysam Omidali, Seyyed Hassan Hosseini
    Criticizing and discussing media technology theories which are predominant in Para-Communicational literature, would help media scholars to better understand the nature of modern media. Although instrumentalism is an outdated approach in epistemological studies of media, it is still applied in communication theories. Determinism in different forms such as technological autonomy, technological necessity, technical evolutionism, and media technologies as the only cause of all social changes has simply remained as a claim. However, there are some determinists who reject the ultimate importance and influence of media technologies and do consider some roles for media spaces, too. Social structuralism as the latest post-determinism theory, tries to shed light on ambiguities and exaggerations which were presented by instrumentalism and determinism supporters, during the last century; moreover, it confirms the influence of technology on society and asserts that media technologies have emerged from a social historical context. This paper criticizes two main paradigms in communication studies and emphasizes on social structuralism as an alternative theory.
    Keywords: determinism, instrumentalism, social structuralism, autonomy}
  • علی چاپرک
    هدف این نوشتار بررسی و سنجش دیدگاه دکتر سروش درباره مساله تکنولوژی در مقاله صناعت و قناعت ایشان و بررسی امکان یا امتناع تکنولوژی دینی در نگاه وی است. در ابتدا به بررسی اجمالی مقاله خواهیم پرداخت و در گام بعد تلاش می شود استدلال اصلی نوشته مشخص و مورد ارزیابی و نقد قرار گیرد. سپس براساس بررسی های انجام شده و با توجه به نظریات حوزه فلسفه و جامعه شناسی تکنولوژی می کوشیم چارچوبی جدید برای مساله تکنولوژی به دست دهیم. و نهایتا به دنبال فهم این موضوع خواهیم بود که آیا در چارچوب جدید ارائه شده برای تکنولوژی امکان تکنولوژی دینی وجود دارد یانه.
    کلید واژگان: تکنولوژی, خودمختاری, ابزارگرایی, پیوستگی, ذات گرایی, قناعت}
    In this essay, we are going to investigate viewpoint of Dr. Soroush about technology, especially in his article Industry and Contentment. For this, first we introduce the main structure of Soroush article and then are going to investigate and critique the article argument. Based on this survey and according to philosophy and sociology of technology we aim to introduce new approach to technology studies. Finally, according to new framework about technology, we try to investigate, the possibility or impossibility of religious technology.
    Keywords: Technology, Autonomy, Instrumentalism, Continuity, Essentialism, Contentment}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال