جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "motif" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «motif» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
ادبیات از آن رو که تجلی گاه و بازتاب دهنده واقعیت های زندگی و آرمان های انسان است، پیوسته تحت تاثیر تاریخ قرار می گیرد؛ از این رو، می توان ریشه بسیاری از داستان ها و روایت های ادبی را در حوادث و روایت های تاریخی جست و جو کرد. در این پژوهش، بر چهار روایت تاریخی و ادبی که نوع خاصی از نیرنگ و فریب که با آسیب رساندن به خود همراه است، بن مایه یا موضوع مکرر آن ها به شمار می آید، تمرکز می کنیم: روایت تاریخی زوپیر مربوط به عصر هخامنشی، روایت تاریخی رزم پیروز با هپتالیان مربوط به دوران ساسانی، داستان زاغان و بومان در کلیله و دمنه بهرام شاهی و داستان شاه نصرانی گداز در دفتر نخست مثنوی معنوی. در راستای به دست دادن یک دید جامع، در ابتدا خلاصه ای از هر یک از این چهار روایت بیان می نماییم (سطح توصیفی پژوهش) و سپس به تبیین اشتراکات و افتراقات آن ها می پردازیم (سطح تحلیلی پژوهش). گردآوری داده ها در پژوهش حاضر، متناسب با موضوع و روش آن، به شیوه کتابخانه ای صورت پذیرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهند که توطئه اصلی در این چهار روایت یکسان است؛ اما پردازش آن ها متفاوت است. افزون بر این، می توان روایت تاریخی زوپیر را منبعی کهن برای سه روایت دیگر دانست؛ منبعی که تا کنون مورد غفلت واقع شده است.کلید واژگان: بن مایه, تحلیل تطبیقی, زوپیر, کلیله و دمنه, مثنوی, نیرنگThe roots of many literary stories can be found in historical narratives. In this research, we focus on four historical and literary narratives that have a special type of deception as their motif. At first, we give a summary of each of these four narratives (descriptive level) and then we explain their commonalities and differences (analytical level). The first narrative is about a Persian man named Zopyrus, who helped Darius the Great to conquer Babylon. The second narrative tells the story of a man from the companions of the ruler of the Hephthalites, who led to the defeat of the Sassanid army by gaining the trust of Peroz I. The third narrative depicts the conflict between crows and owls which ends in favor of the first group with the cleverness and cunning of a crow. The fourth narrative is the story of a Jewish king who, with the trick of his minister, causes internal conflict and mass killing of Christians. In all these narratives, gaining the enemy’s trust by harming oneself is used as a motif, but the method of processing this motif is different in the aforementioned stories. This research, according to its topic and method, is conducted as library research. The findings of this research show that the main plot is the same in these four narratives, but their processing is different. In addition, the historical narrative of Zopyrus can be considered an ancient source for three other narratives; a source that has been neglected until now.Keywords: Comparative Analysis, Deception, Kelileh Va Demneh, Masnavi, Motif, Zopyrus
-
طلسم بخشی از علوم غریبه است که در تمدن اسلامی، ریشه دینی دارد. از این رو، در عموم نقوش طلسم، آیات قرآن، اسامی یا صفات خدا درج شده است. یکی از مهم ترین موارد کاربرد طلسم ها، پوشاک و زیورآلات به شمار می رود. پوشاک و زیورآلات سرآمد مهم ترین وسایل کاربردی بشر از گذشته تاکنون بوده است و دارای کارکرد حفاظتی و همچنین بازتاب دهنده اندیشه مذهبی هر شخص است که در قالب پوشاک نمایان می شود. این امر در جغرافیای فرهنگ کردنشین خراسان جایگاه ویژه ای دارد. بر این اساس، این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که چه گونه هایی از نقوش طلسم در پوشاک و زیورآلات اقوام کرد شمال شرقی خراسان رضوی (روستاهای کلات، لایین و زاوین) وجود دارد؟ این پژوهش توصیفی - تحلیلی است و در آن، برای گردآوری از شیوه کتابخانه ای و مشاهدات میدانی و برای تحلیل، از شیوه کیفی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که از مجموع نمونه های بررسی شده، نه مورد نقش اصلی طلسم در روستاهای کلات، لایین و زاوین وجود دارد. نقوش در آثار مورد مطالعه را می توان به سه دسته طلسم هندسی، جانوری و کیهانی طبقه بندی نمود. همچنین می توان گفت که نقوش بر اساس تخیلات و علوم غریبه برخاسته از دل اعتقادات و باورهای این اقوام بوده که بار معنای نمادین همان فرهنگ را دارند.
کلید واژگان: نقش, طلسم, پوشاک, زیورآلات, اقوام کرد خراسان رضویThe talisman is a part of foreign sciences with religious roots in Islamic civilization. Hence, in most of the spell motifs, verses of the Qur'an, names or attributes of God are included. One of the essential uses of spells is clothing and jewelry. Unique clothing and jewelry have been the most critical human practical items from the past until now and have a protective function and reflect each person's religious thought. This subject has a special place in the Kurdish cultural geography of Khorasan. Accordingly, this study seeks to answer what types of spell patterns are present in clothing and jewelry of the Kurdish tribes of northeastern Khorasan Razavi (Kalat, Lain, and Zavin villages)? This research is descriptive-analytical. The collection method is library and field observations, and the analysis method is qualitative. This study studied nine cases of spell motifs of Kalat, Lain, and Zavin villages. This study shows that we can classify motifs into three categories: geometric, animal, and cosmic talismans. Also, this paper shows that the motifs are based on the imaginations and sciences of strangers arising from the beliefs of these tribes, which have the symbolic meaning of the same culture.
Keywords: Motif, Talisman, Clothing, jewelry, Kurdish tribes Khorasan Razavi -
سوزن دوزی بلوچ، صورت برجسته ای از هنرهای سنتی است که با استان سیستان و بلوچستان، به ویژه نواحی سرحد و مکران تناسب پیدا می کند. هدف این مقاله، طبقه بندی نقوش اصیل و پرکاربرد در بلوچی دوزی جهت دستیافتن به معانی نمادین آنهاست. بدین قیاس پرسش آن است: چگونه می توان با نظر به اسلوب هنرهای سنتی، نسبت به تحلیل و طبقه بندی موضوعی نقش در سوزن دوزی بلوچ اقدام نمود؟ با این نگاه، پژوهش پیش رو به شیوه توصیفی تحلیلی و با نظر به اطلاعات میدانی (مبتنی بر مشاهده و مصاحبه) و البته مطالعات اسنادی (فیش برداری و تصویرخوانی) به شیوه نمونه گیری احتمالی از نقوش سوزن دوزی بلوچ شکل گرفت و تحلیل داده ها بر مبنای طبقه بندی موضوعی برآمده از اسلوب هنرهای سنتی دنبال شد. نتیجه پژوهش در چهل و چهار نقش نشان داد: نقوش سوزن دوزی بلوچ بر مبنای طبقه-بندی موضوعی هنرهای سنتی ایران قابل تقسیم هستند. نقوشی که در عین حال که اغلب به صورت تجریدی و با اشکال شکسته و هندسی تصویر می شوند، بر صور و اجزاء انسانی، جانوری، گیاهی و جمادی همچون زیورآلات، اشیاء مصرفی زندگی و مکان ها دلالت می کنند و واقعیت زندگی مردم بلوچ، اعتقادات و باورهای ایشان را به تصویر درمی آورند.
کلید واژگان: سیستان و بلوچستان, هنرهای سنتی, سوزندوزی بلوچ, بلوچی دوزی, نقشAssociated with Sistan and Baluchestan Province in Iran, specifically Sarhad and Makran, Baluchi needlework is a prominent form of traditional arts. The purpose of this study was to classify original and frequent motifs found in Baluchi-Duzi (Baluchi embroidery) to discover their symbolic meanings. The central question was how could the motifs in Baluchi needlework be analyzed and thematically classified according to the Iranian traditional arts model. In this descriptive-analytical study, probability sampling was utilized to select Baluchi needlework motifs through field research (observation- and interview-based) and library research (indexing and image analysis). The data were analyzed by thematic classification derived from the Iranian traditional arts model. Examination of forty-four motifs demonstrated that Baluchi needlework motifs are geometrical in the main that can be classified into signify human, animal, plant and object (such as jewelry, everyday items, and places) shapes and components. These represent the realities of the Baluchis’ life and beliefs.
Keywords: Sistan, Baluchestan, traditional arts, Baluchi Needlework, Balochi embroidery, Baluchi-Duzi, Motif -
سنگ نگاره ها یا نقوش صخره ای یکی از نخستین هنرهای بشری برای تجلی عواطف و دیده های خود از محیط پیرامونش بوده است. در ایران، شواهد هنر صخره ای را می توان در اغلب مناطق کوهستانی که به نحوی زندگی کوچ نشینی یا رمه داری در آن جریان دارد مشاهده نمود. مجموعه سنگ نگاره های باستانی کال سیر، سیر خردو و مهدوا در منطقه شمال شرق ایران، در شهرستان طرقبه شاندیز واقع شده اند. در این منطقه تعداد کثیری از سنگ نگاره ها با موضوعات متنوع وجود دارد که بررسی این آثار با توجه به قدمتشان می تواند جنبه های تاریکی زندگی ساکنان این حوزه را نمایان سازد. در این پژوهش مطالعه نقوش صخره ای «مجموعه طرقبه شاندیز» با هدف شناسایی و پرداختن به علل و چرایی رسم نقوش صخره ای صورت گرفته است و هدف اصلی تحلیل معانی نقش مایه ها، بازسازی اقتصاد معیشتی و زیست محیط این منطقه بر اساس سنگ نگاره های نویافته در منطقه است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و بررسی میدانی انجام شده است. نتایج این پژوهش با توجه به تکنیک ساخت و تحلیل نقوش حاکی از آن است که این سنگ نگاره ها متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد است و در سه گروه انسانی، حیوانی و نمادین قابل طبقه بندی هستند. این نقوش، برخاسته از عقاید و محیط زیستی که در آن ساکن بوده اند شکل گرفته اند و اقوام خالق این نقوش دامداران کوچ رو بوده اند و این نقوش بازتابی از معیشت آن ها بوده است.
کلید واژگان: شمال شرق ایران, طرقبه شاندیز, هنر صخره ای, سنگ نگاره, نقش مایهIn archaeology rock art is human-made markings placed on natural surfaces, typically vertical stone surfaces. A high proportion of surviving historic and prehistoric rock art is found in caves or partly enclosed rock shelters; this type also may be called cave art or parietal art. A global phenomenon, rock art is found in many culturally diverse regions of the world. In Iran, evidence of rock art can be seen in most mountainous areas where nomadic or herding life takes place. The collection of ancient lithographs of Kalsir, Sir Khordoo and Mohadava are located in the northeastern region of Iran, in the city of Torqabeh Shandiz. In this area, there are a large number of petroglyphs with various subjects, and the study of these works, considering their antiquity, can reveal the dark aspects of the life of the inhabitants of this area. Since these motifs are related to livelihood, studying these motifs can reconstruct aspects of the life of the primitive inhabitants of this region. This field has a valuable rock art that has been related to each other due to the similarity of the designs. In this study, the study of rock motifs of "Shandiz Torqabeh Collection" has been done with the aim of identifying and addressing the causes and reasons for drawing rock motifs and the content analysis and matching method has been used. The data of this research have been collected from the field survey method and library studies. The results of this study indicate that the motifs are in three groups: human, animal and symbolic.
Keywords: Northeast of Iran, Torqabeh Shandiz, Rock art, lithography, Motif -
بررسی نقشمایه های آثار کلوریتی حوزه هلیل رود و مقایسه تطبیقی آن ها با آثار هنری میان رودان، این حقیقت را روشن می سازد که تصاویر منقوش بر سطح این آثار سنگی، همچون پلی میان هنر و تمدن کهن ایران و هنر تمدن های همجوار است که نشانه ارتباط فرهنگی این مناطق است. اسناد تاریخی و ادبی بین النهرین در دوره های سومری و اکدی نیز، حاکی از ارتباطات تجاری، سیاسی و فرهنگی گسترده میان فرمانروایی های بین النهرین و حوزه جغرافیایی جنوب شرق ایران است. از سوی دیگر مشابهت های شکلی و محتوایی حماسه گیلگمش با نقشمایه های حوزه هلیل رود، نشان از وجود اسطوره ای مشابه گیلگمش در این حوزه فرهنگی دارد. بررسی و تحلیل مولفه های اساطیری مشترک میان این نقشمایه ها و حماسه گیلگمش، بیان گر وجود باورهای اعتقادی مشابهی در حوزه های جغرافیایی یاد شده است. در این پژوهش، با شرحی مختصر از حماسه گیلگمش، ارتباط نقشمایه های تمدن جیرفت با روایت داستانی حماسه مذکور بررسی شده است. تحلیل معانی نمادین نقشمایه ها نیز با یاری از نمادشناسی تطبیقی صورت گرفته است.
کلید واژگان: گیلگمش, نقشمایه, هلیل رود, جیرفت, میان رودانThe comparative study of chlorite works' motifs of Halilroud basin and art works of Mesopotamia clarifies the fact that the images engraved on the surface of these stone works are regarded as a bridge between the ancient Iranian art and civilization and the art of neighboring civilizations, signifying the cultural relationship of these regions. Historical and literary documents of Mesopotamia in the Sumerian and Akkadian periods indicate the broad commercial, political, and cultural relationships between the rules of Mesopotamia and the geographical area of southeastern Iran. On the other hand, the form and content similarities of the epic of Gilgamesh with motifs of Halilroud basin indicate the existence of a myth similar to Gilgamesh in this cultural area. The investigation and analysis of the mythological components common between these motifs and the epic of Gilgamesh reveals similar beliefs in the mentioned geographical areas. By providing a brief description of the epic of Gilgamesh in this research, the relationship between the motifs of Jiroft civilization and the narrative fiction of this epic is investigated. The semantic analysis of motifs are also carried out using comparative symbolism.
Keywords: Gilgamesh, motif, Halilroud, Jiroft, Mesopotamia -
تداول فی الفنون الزخرفیه الاثریه الإیرانیه، صنف من التطریز ما یسمی بالتطریز الزرادشتیه؛ ویعنی به فن یضفی علی فساتین النساء رسوما متناسقه ومتناغمه من الناحیه البصریه والجمالیه، لیطرح علی البال هذا التساول: ما هی البنی الشکلیه والدلالیه التی ابتنت علیها الرسوم الزرادشتیه المطرزه علی فساتین النساء؛ والتی اعتبرت ابرز الامارات الثقافیه فی آداب الستر آنذاک، وتکفلت دورا حاسما وبارزا فی حفظ هویه المراه الزرادشتیه واستمرارها طول التاریخ الإیرانی الإسلامی؟ وعلی هذا الاساس، جاءت هذه المقاله بصدد فک الرمز عن شکل هذه الرسوم ودلالاتها؛ إذ یقدم النظر فی هذا المجال، صوره ابین واوضح من ممیزات هذه الرسوم الفنیه العامه، وستعتبر نتایج البحث، مرجعا موثوقا به فی فهم التطریزات الزخرفیه الإیرانیه الاخری، فی مجال تصمیم الازیاء. تشیر النتایج بان هذه الرسوم کانت مستمده من العناصر الطبیعیه والنباتیه والحیوانیه التی تحظی فی النظام العقیدی-الثقافی فی إیران القدیم بقیم ودلالات رمزیه کالخلود، البعث، النمو، التبیین، النشاط، الحیویه، الحکمه، العلم والبرکه والخصوبه، وکانت النساءتزین مختلف اجزاء فساتینهن بها، حسب مدی قدسیتها ونظرا إلی إیمانهن بانها تجسد رغباتهن وآمالهن وامنیاتهن المثالیه فعلا، فیطرزنها برسوم یتسع نطاقها لتتجاوز الرسوم الواقعیه إلی التجریدیه، کما یعملن بعضها بخیوط من الحریر حسب اسلوب التطریز؛ لیزدنها رونقا وبهاءا.
کلید واژگان: الرسم, التطریز الزرادشتی, الفستان, الدلاله والمضمون, النساءA type of needlework known as Zoroastrian embroidery (Zartoshti-douzi) was common as decorative art in ancient Iran. The art of ornamenting womenchr('39')s clothing with patterns arranged in a coherent visual and aesthetic way prompts following question: Which visual and semantic structures were allowed to be sewn as Zoroastrian embroidery motifs onto womenchr('39')s dresses? The inquiry is particularly highlighted since they were seen as the most striking cultural symbols in the ethnic garment of the time, bearing the grave responsibility of preservation and continuation of Zoroastrian womenchr('39')s identity throughout the historical period of Islamic Iran. Accordingly, the present study attempts to conduct a formal and thematic analysis and decode these motifs. Such studies can provide a deeper insight into the dominant artistic sphere, and the resulting knowledge will serve a reliable reference for understanding other Iranian ornamental needlework in garment design. Data analysis shows that motifs were taken from natural, floral, and animal elements, which, in ancient Iranian culture and belief, carried symbolic values and meanings as eternity and immortality, recreation, thriving and growth, enlightenment, exuberance and dynamism, wisdom, blessings, and fertility. These concepts were regarded as realizations of womenchr('39')s wishes, desires, and ideal aspirations, and were sewn onto pieces of clothing one way or another in accordance with their extent of sacredness. Visually speaking, they were used in a variety of forms from realistic to abstract, and manifested colorful imagery using different sewing styles and silk threads.
Keywords: Motif, Zoroastrian Embroidery, Clothing, Concept, Women -
جل اسب، یکی از مهم ترین و ضروری ترین دست بافته های عشایر قشقایی است که از زمان حضور اسب در جامعه ایلی، همواره مورد توجه و استفاده بوده است. در این بافته، بافنده علاوه بر سعی در ارایه جلی با دوام و کیفیت بالا، اهتمامی ویژه به بعد زیباشناختی (نقش و رنگ) آن داشته است. از این رهگذر، هم نشینی دو عنصر تجسمی نقش و رنگ در جل های قشقایی، آن را به یک اثر هنری بومی و عشایری (کاربرد جل ها به واسطه تغییر شیوه زندگی، منسوخ شده است)، تبدیل نموده است که امروزه زینت بخش مجموعه ها و موزه های مشهور جهان است. این مقاله بر آن است تا جل های نقش طاووسی را از منظر زیباشناختی بررسی، تحلیل و معرفی نماید. از این رو، تعداد سی جل از منابع مختلف جمع آوری و مورد مطالعه قرار گرفت. یافته های پژوهش چنین است: نقوش در نمونه های انتخابی به چهار طبقه جانوری (حیوانات و پرندگان)، انسانی، گیاهی و اشکال هندسی تقسیم می شود که از این میان نقوش جانوری و به طور خاص نقش پرنده طاووس در برگه های متنوع، بیش ترین حضور را هم به صورت تک نگاره و هم به صورت تکرار در قالب نوارهای افقی، در زمینه جل ها دارند. هم چنین تعداد رنگ های به کار رفته در این بافته ها بین 8 الی 12 رنگ است که عبارت است از قرمز، آبی، سرمه ای، سبز، زرد، نارنجی، عنابی، سیاه، سفید، خرمایی، قهوه ای باز و سیر. هم چنین فن بافت جل ها، سوزنی و قالی بری (ترکمن نقش) است. این پژوهش از نوع بنیادین و روش تحقیق از نوع تحلیلی توصیفی است. شیوه گردآوری داده ها نیز توامان به صورت کتابخانه ای و میدانی، جستجو در موزه ها و مجموعه های معتبر، بوده است.کلید واژگان: عشایر, قشقایی, دست بافته, جل اسب, نقش, رنگNomadic woven is an expression of the visual art of the tribes and tribes in which, weaver While considering the purpose and application of the weave, particular attention is paid to the aesthetic dimension (motif and color) as well as the ritual and symbolic aspects of the textural process. in the meantime, blanket or cover of horse are one of the different types of nomadic woven fabrics that provide a space for motif-playing. and artistic creation is a work of art by a weaver. qashqai weavers are one of the most beloved tribal and tribal artists of iran in the past, using imagination, their taste was able to create similar gems to valuable artworks in the field of tribal art. while it is a showcase of peacock art, these are examples today although limited, they are housed in world-renowned private museums and collections. in this article, the motif of peacock in aesthetic perspective will be introduced, analyzed and described. the results show that the qashqai of cover of horse Are woven often with weaving Souzani of techniques and Ghalibori(Torkaman naghsh). Also the peacock of motif in a variety ofGhalibori(Torkaman naghsh). Also the peacock of motif in a variety oAlso arietyKeywords: nomads, Qashqai, Handwoven, Horse costume, motif, Color
-
از گذار درک و شناخت فعالیت های انسان در زیست بومش می توان به شناخت پدیده های بومی رسید. از این رهگذر مصداق ها و نمونه های مادی فرهنگ از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این مصداق ها بازتاب دهنده اندیشه ها، آمال و تخیلات از طریق عینیت بخشی است و پندارهای غیرمادی را به شیوه های مادی و در قالب آثاری عمدتا از جنس هنر به ظهور می رساند. بر این پایه، دست بافته های ایلی و عشایری ایران و به طورخاص گلیم بافته ها محملی برای بازتاب باورها، زیست بوم و عناصر آن، ذهنیات، احساسات و تمنیات درونی بافندگان است. آن ها در هر ایل و منطقه ای خاص، بر مبنای باورها و روحیات شخصی، فرهنگ و هم چنین محیط زندگی را در کنار هم قرار داده و به عنوان بخشی از هویت ایلی و جمعی در دست بافته خویش با سبک مختص به خود، بازآفرینی می کند. تعامل و همراهی و پیوستگی میان فرهنگ و زیست بوم در عشایر بسیار چشم گیر است. این مقاله بر آن است تا به بازشناسی دست بافته های عشایری ایران با تکیه بر گلیم چهار منطقه از منظر مولفه های فن-شناختی (ریسندگی، رنگرزی، فنون بافت)، زیباشناختی (طرح و نقش، رنگ بندی)، مواد اولیه، ساختار فرهنگی و اجتماعی، منابع انسانی تولید (هنرمندان بافنده) را مورد مطالعه و بررسی قراردهد. جامعه نمونه و انتخابی در این تحقیق، چهار ایل بختیاری، قشقایی، شاهسون و کرمانج است. نحوه انتخاب نمونه ها به واسطه برجستگی ایل های یاد شده در تنوع و پرکاری و نقش پردازی گلیم ها و هم چنین اشتراکات در برخی نقوش می باشد. پژوهش حاضر از نوع بنیادین و روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و جمع آوری داده ها به روش کتاب خانه ای و میدانی صورت گرفته است.
کلید واژگان: ایل و عشایر, گلیم, دست بافته, نقش و رنگ, بوم شناسی فرهنگی, فن بافتBy understanding human activities in his ecosystem, we can recognize material cultures. It is important to see how thoughts, aspirations and imaginations emerge as cultural materials which are considered as products of crafts and artistic skills. So, nomadic and tribal handwoven products of Iran, especially killims, reflect beliefs, emotions, desires and also ecosystems of people who weave them. There is a wonderful interaction and connection between culture and ecosystem of nomads. The aim of this paper is recognition of nomadic handwoven objects in four main regions of Iran based on technical components (spinning, dyeing, weave techniques) aesthetics (design, coloring), materials, the cultural and social structures, and human resource of production (weaver artists). The case studies of the research are the killims of Bakhtiari, Qashqaei, Shahsavan and Kormanj tribes. The reason of choosing these killims is their significance in nomadic handwoven objects (due to their diversity, motifs and laborious nature) and also their common motifs. The paper is written based on a fundamental research which was conducted by a descriptive-analytical methodology; data collection was done both in field and by reviewing documents.
Keywords: nomads, Handwoven, killim, Cultural Ecology, motif, color, weaving technique -
مطالعه نقوش موجود بر مهرها و اثرمهرها می تواند زوایای تاریکی از تاریخ اجتماعی دوران سلوکی و اشکانی را پدیدار کند. از سوی دیگر، تحلیل موقعیت های فردی و اجتماعی اشخاص یا گروه های اجتماعی به منظور درک روابط پیچیده آنان با افراد یا سایر گروه ها یا به منظور درک روابط بر هم کنشی میان آنان جایگاه ویژه ای را در مطالعات تاریخی به خود اختصاص داده است که از آن میان تحلیل موقعیت های زنان نیز توجه خاصی را به خود جلب کرده است. در مقاله پیش رو، تعداد 53 مهر و اثرمهر با نقوش مختلف زنان از نقاط گوناگون سرزمین های سلوکی و اشکانی تبیین و تحلیل شده اند. تصاویر زنان روی آثار مذکور از نظر سبک و نقش مایه شیوه های متفاوت و ترکیبی دارند و شامل تصاویر الهه های یونانی، زنان در حال انجام دادن کارهای گوناگون و فعالیت های اجتماعی و روزمره بوده که از آن میان نقوش الهه های یونانی بیشتر موضوعات مهرها و اثرمهر های این دوره را به خود اختصاص داده اند. نمونه های مطالعه شده از مراکزی چون اروک، تل کدش، سلوکیه کران دجله، نسا، شوش، و صالح داوود خوزستان به دست آمده اند. نوشتار حاضر ضمن تحلیل نقوش ذکر شده، به نحوه نقش آفرینی زنان در ساختارهای اداری، سیاسی، و اجتماعی سلوکیان و اشکانیان می پردازد. از مشهورترین نقش مایه های مهرها و اثرمهرها نیز باید به الهه های آفرودیت، تیکه، آتنا، و نیکه اشاره کرد. همچنین، باید اظهار داشت که استفاده از نقوش زنان در دوره سلوکی بیشتر رایج بوده و بر مهرهای دوره اشکانی، به غیر از سه مورد، به ندرت از تصویر زنان استفاده شده است.
کلید واژگان: الهه های یونانی, دوره سلوکی و اشکانی, زن, مهر و اثر مهر, نقش مایهAnalysis of the role of women in Seleucid and Parthian societies based on seals and seal impressionsThe Study of seals and seal impressions can make clear the dark corners of the social history of the Seleucid and Parthian. On the other hand, the analysis of personal and social position of individuals or groups for understanding the complicated relationship between human with others people or groups, also for the understanding of interactional relationships has gained special attention in historical researches. Among above mentioned topics, the position of women has attracted particular attention. In this paper 53 seal and seal-impressions of women with different designs from different parts of the Seleucid and Parthian lands are explained and analyzed. Pictures of women on the seals differ in style and motif that include images of Greek women doing various chores and social activities, of which the Greek goddesses comprise more seals impressions in this period. Samples from study centers such as Arook, Tel Kadesh, Seleucian karan Dejle, Nesa, Shoosh and Saleh Davood of Khuzestan were obtained. This article analyzes the designs, also the role and activity of women in administrative, political and social structures of Seleucid and Parthian. The most famous motifs of seals and seal-impressions include Aphrodite, Tike and Athena goddesses. It should also be noted that using women in designs were more common in the Seleucid era where as in Parthian periods other than three seals, rarely the image of women were used.Keywords: Seleucid, Parthian periods, Seal, Seal impression, Motif, Greek goddesses, woman
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.