به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « natural law » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «natural law» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نیلوفر مقدمی خمامی*، آرامش شهبازی

    اعلامیه جهانی حقوق بشر و دو میثاق بین المللی برخاسته از آن، به منظور حفاظت از حقوق اساسی انسان و جلوگیری از درد و رنج مضاعف او به ویژه پس از تجربه دهشتناک دو جنگ جهانی به تصویب رسید. با وجود این، تصریح این سه سند به اهمیت خانواده و ضرورت حمایت از آن و اختلاف رویکرد نهادهای بین المللی و منطقه ای حقوق بشر در این حوزه، پرسش-هایی را مطرح ساخته است. پرسش اول آن است که رویکرد فلسفی و حقوقی نسبت به نهاد خانواده در ظرف منشور بین-المللی حقوق بشر چیست؟ حقوق دانان بین المللی معاصر بر این باورند که منظومه حقوق بشر، سه نسل از حقوق را تجربه کرده است؛ دو نسل اول ناظر به حقوق فردی و نسل سوم مشتمل بر حقوق جمعی و گروهی. با این توضیحات حمایت از نهاد خانواده در کدام چارچوب، بسترسازی شده است؟ این پژوهش برای پاسخ به پرسش های مذکور با استفاده از روش توصیفی-تفسیری و اسنادی به بررسی گفتمان فلسفی و حقوقی در اعلامیه و میثاقین پرداخته است. رویکرد تفسیری بکارگرفته شده در این مقاله مطابق با قواعد عام تفسیری حقوق معاهدات «مولف محوری» و «متن محوری» است. یافته ها نشان می دهد حقوق بشر در معنای عام خود در چارچوب مکتب حقوق طبیعی معنا دارد و خانواده نیز در سازوکار حقوق طبیعی و با خاستگاه طبیعی مورد توجه قرار گرفته است؛ همچنین شخصیت حقوقی نهاد خانواده مشتمل بر رویکرد منحصر بفرد فردی-نهادی در میثاقین است.

    کلید واژگان: نهاد خانواده, حقوق طبیعی, تفسیر متن محور, تفسیر مولف محور, شخصیت حقوقی}
    Niloufar Moghaddami Khomami *, Aramesh Shahbazi

    Universal Declaration of Human Rights and its two originated Covenants were signed and ratified in order to protect the basic rights of Human being and prevent him from more pain specifically after two world wars’ horrendous experience. Howbeit, the affirmation of these documents about the necessity of “protecting family institution” and different approaches of international and regional human rights institutions have raised some questions. The first question is that what is the philosophical and legal approach to family institution within the International bill of Human Rights? Contemporary International lawyers believe that the International human rights law system has experienced three generations of rights; the first two are about individual rights while the third one contains collective and group rights. According to this discussion, which platform is appropriate to protect the family institution? Based on analytical-interpretive method and through documentary review, this essay has investigated philosophical and legal debates in UDHR and Covenants in order to find the answers of aforementioned questions. The interpretive approach used in this article is "author and text centric" in accordance with the general interpretive rules of treaty law. Findings show that Human rights in its general terms, sense within the framework of the natural law, and the family has been considered in the mechanism of natural rights and has natural origin. Furthermore, the legal personality of family institution includes a unique individual-institutional approach in the Covenants.

    Keywords: Family Institution, Natural law, Text-centered interpretation, Author-centered interpretation, Legal Personality}
  • بهروز صدقی شامیر*، احمدرضا مفتاح، مهراب صادق نیا

    للعقل البشری مکانه معیاریه فی القوانین الثلاثه الرییسه فی العالم. ویعنی ذلک بان العقل البشری یستحق ان یمتلک المعرفه المطلوبه لقوانین الاله، وان یقوم بکشف قانون الطبیعه ویوسسویسن القانون البشری. تتحرک المجتمعات الدینیه وفقا للقانون الإلهی وتعمل المجتمعات العلمانیه وغیر المتدینهوفقاللمتطلبات والمصالح البشریه.تتمثل إشکالیه البحث الراهن فی معرفه ما إذا کان من الممکن ان یتوصل الجمیع إلی ارضیه مشترکه  للتشریع ووضع القوانین بین الطوایف والقومیات الدینیه واللادینیه؟ یحاول هذا المقال و بطریقه وصفیه تحلیلیه، تقدیم حلول فیما یتعلق بعلاقه العقل والقانون بعد دراسه لنظریات نصیر الدین الطوسی وتوماس الاکوینی ومبادیهمووفقا لهذا البحث فإن رای ووجهه نظر کل من "نصیرالدین" و"توماس الاکوینی" هی ان القانون یتبع ویخدم العقل، والعقل عضو یتواجد عند کل إنسان؛ لذا فإنه من الممکن ان یصبح العقل اساسا مقبولا ومشترکا من اجل ان یقوم بوضع وسن القوانین لکل من المتدینین وغیر المتدینین. علی الرغم من آراء بعض علماء النصاری والمسلمین الذین لا یعتبرون العقل البشری مستحقا بالتشریع،فإن توماس یعتقد بان قانون الطبیعه هو الرابطالرییسللمخلوقات ذات العقول فی القانون الاساسی والدایم،و بذلک الکلام کان یشیرالی (العنایه الإلهیه) الواضحه والظاهره للعقل،واکد نصیرالدین علی انه حتی القوانین الإلهیه یمکن ان تکون مقبوله وصحیحه إذا لم تتعارض وتختلف مع العقل. واضاف لاقواله السابقه بان القانون البشری یصبح واجب التطبیق فقط إذا لم یکن متعارضا مع قانون الطبیعه والعدل العالمی. ویذکر"توماس"،بان القانون لن یکون عادلا إن لم یکن تابعا ومویدا لقانون الطبیعه. لذا من الآن فصاعدا یحق للاشخاص_من دون إستثناء_ان یعارضوا قوانین الحکام غیر العادله وان یتجاهلونها ایضا. وفی هذا الشان فقد تمت الإشاره إلی نظریه "العقد الإجتماعی" والمعارضین والمویدین لهذه النظریه مثل، کروسیوس و روسو و هابز و فولر و فنیس وغیرهم.

    کلید واژگان: القانون الإلهی, قانون الطبیعه, العقل المعیار, نصیر الدینالطوسی, توماس الاکوینی}
    Behrouz Sedghi Shamir*, AhmadReza Meftah, Mehrab Sadegh Nia

    Human intellect has a criterion presence in all three types of laws, that is, worthy to know the divine law, discover the natural law, and enact the human law. Religious communities practice on the basis of the divine law, whereas; secular communities operate on the basis of custom and human interests. The question is whether a common ground can be reached in the legislation of religious and non-religious communities? This article, in a descriptive-analytical manner, seeks to examine the theoretical foundations of Khajeh Nasir and Thomas Aquinas and attempts to find a solution to the problem in relation to reason and law. The findings of this study show that to Khawjeh and Thomas, law is attached to reason which is common among all human beings. Therefore, it can be a common basis for legislating religious and non-religious people. Contrary to the views of some Christian and Muslim theologians who do not consider reason worthy of legislation, Thomas considers natural law to be the participation of rational creatures in eternal law, and according to Khajeh, divine law is acceptable if it is not contrary to reason. Also, human law is binding only if it is compatible with the law of nature and justice. Thomas clarifies that if law is not in accordance with natural law; it is unjust and could not be considered law at all. Hence, people have right to disregard the law of oppressive rulers. In this regard, the theory of "social contract" and the pros and cons, including the views of Grossius, Rousseau, Hobbes, Fuller, and Finnis are also mentioned.

    Keywords: Divine Law, Human Law, Natural Law, Intellect Criterion, Khajeh Nasir Tusi, Thomas Aquinas}
  • نرگس پیرحیاتی *، ثریا معمار، مهدی شهابی
    مقدمه
    در تحقیق حاضر به بررسی آثار گذار از مفهوم متافیزیکی عدالت به مفهوم اجتماعی آن در حقوق پرداخته شده است. در گذار از قرن 19 به 20 انتقاداتی به مبنا قرار گرفتن عدالت متافیزیکی در حقوق وارد شد. در نتیجه این انتقادات حقوق برمبنای عدالت اجتماعی بنا نهاده شد. این تحول موجب تغییراتی اساسی در حقوق شد. با توجه به اینکه حقوق کار، بسیار متاثر از این تغییرات بوده، در این تحقیق به آثار گذار از مفهوم متافیزیکی عدالت به مفهوم اجتماعی آن در ابتدا و به صورت کلی و سپس در محتوای قوانین مرتبط با روابط کار ایران پرداخته شد.
    روش
    روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است که روی قوانین مرتبط با روابط کار ایران از سال 1307 تا 1369، در پنج بعد اصلی عدالت اجتماعی و پنج بعد اصلی عدالت متافیزیکی انجام شده است. واحد تحلیل تحقیق، موضوع، در نظر گرفته شده است. واحدهای موضوعی برحسب تطابق و تناظرشان با تعریف ساختاری خاص محتوا، مشخص شدند. تمایز آنها از هم برمبنای مفهومی و برحسب برخورداری از ویژگی های ساختاری مطلوب در تقابل با بخش باقیمانده مطالب بی ربط بود.
    یافته ها
    از سال 1307 تا 1369 میزان بکارگیری مفاهیم عدالت اجتماعی افزایش یافته است. در نتیجه این افزایش و کاهش بکارگیری مفاهیم عدالت متافیزیکی نسبت به عدالت اجتماعی، تغییراتی در قوانین مرتبط به روابط کار ایران رخ داده است. به طوریکه از سال 1307 تا 1369 میزان توجه به عدالت توزیعی، کارکردهای اجتماعی قوانین، نظم اجتماعی، حقوق شهروندی و انعطاف قوانین افزایش یافته است.
    بحث: از سال 1325 به بعد قوانین به جای منفعت فردی بر مبنای حقوق شهروندی بنا نهاده شده است و از انعطاف بیشتری برخوردارند و در مجموع به سود کارگر تغییر کرده اند و جنبه های حمایتی آنها افزایش یافته است.
    کلید واژگان: تحلیل محتوا, حقوق طبیعی, حقوق کار, عدالت اجتماعی, عدالت متافیزیکی}
    Narges Pirhayati, Soraya Memar, Mehdi Shahabi
    Intruduction: This research investigates the implications of the transition from the metaphysical concept of justice to its social concept in law. Throughout 19th century and 20th century, the metaphysical justice as a basis for law was criticized. As a result, social justice was emphasized as a basis for law. This transformation brought about some fundamental changes in law. Since labor law was deeply affected by these changes, the implications of the transition from the metaphysical concept of justice to its social concept in general was investigated and the transition’s practical consequences for the Iranian laws on employment and labor relations were examined.
    Method
    This research is done through content analysis. There is no sampling and the research was done through census technique and all the statistical population is examined. The analysis unit is subject – single statement about something. The content of the Iranian laws related to labor relations from 1928 to 1990 was examined focusing on the five main aspects of social justice and five main aspects of metaphysical justice. The subject units are specified based on their correspondence and compatibility with the special structural definition of content. Their distinction is conceptual based on having desirable structural characteristics in comparison to the irrelevant remainder materials.
    Findings
    From 1928 to 1990, the social justice concepts’ usage has increased. Because of this and a decrease in metaphysical justice concepts in proportion to social justice, the following changes have occurred in the Iranian laws regarding labor relations: from 1928 to 1990, there is an increase in taking into consideration distributional justice, social functions of law, social order, civil rights and flexibility of law.
    Discussion
    From 1946 on, the laws are based on civil rights instead of individual interests. They are more flexible and are changed toward the worker’s interests and their supportive aspects have increased.
    Keywords: Content analysis, Labor law, Metaphysical justice, Natural law, Social justice}
  • بهمن باینگانی*
    مسئله نظم، یکی از موضوع های مهم در علوم اجتماعی است که هرچند قدمت آن به اندازه قدمت تمدن بشری است؛ اما جهان مدرن و مسایل خاص آن مثل شهرنشینی، صنعتی شدن، فردگرایی و... که همگی موجب ایجاد تزلزل در نظم سنتی شدند، موجب شد که توجه به مسئله نظم مورد تاکید بیشتری قرار گیرد. و اگرچه می توان گفت نخستین و جدی ترین اندیشمند مدرن، ماکیاولی است؛ اما این توماس هابز است که برای نخستین بار، پرسش از چگونگی ایجاد نظم را به عنوان مسئله ای مطرح می کند.
    اهمیت فهم چگونگی ایجاد نظم، جهت پیشگیری از جرم، آن است که جرم پیش از همه، تهدیدی برای کاهش نظم و انسجام اجتماعی است و اگر سازوکارهای چگونگی ایجاد نظم به درستی درک شود، به آسانی می توان از وقوع جرم و کاهش انسجام اجتماعی جلوگیری کرد. از این رو هدف اصلی جستار حاضر، بررسی سازوکار ایجاد نظم از نظر توماس هابز است. به این منظور، پس از نگاهی مختصر به زندگی و آثار مهم هابز، جایگاه وی در سنت گسترده تر قراردادگرایی اجتماعی مشخص و سپس با تاکید بر مهم ترین اثر وی، یعنی لویاتان، دیدگاه های هابز درباره چگونگی ایجاد نظم در جامعه بررسی شده است. نتیجه ی حاصل از این بررسی اسنادی، نشان داد که انسان شناسی و روش شناسی خاص هابز، وی را به سمت دیدگاهی اجباری درباره مسئله نظم اجتماعی هدایت می کند که بر اساس آن تنها هنگامی نظم در جامعه ایجاد می شود که افراد دور هم جمع شوند، قراردادی اجتماعی منعقد کنند و دولتی تاسیس کنند که بتواند نظم را برقرار نماید.
    کلید واژگان: نظم اجتماعی, وضع طبیعی, قانون طبیعی, قراردادگرایی, لویاتان}
    Bahman Bayengani*
    The issue of order is one of the most important subjects in social sciences and is as old as human civilization, but the modern world and its special issues like urbanization, industrialization, individualism and etc. that all shook the traditional order lead to a more emphasis on the issue of order. Of course the first and the serious modern intellectual is Machiavelli, but it was Thomas Hobbes who, for the first time, brought up the question of how to establish order as an issue. The importance of comprehending how to establish order to prevent crime is that crime, before all, is a threat to diminution of order and social solidarity, thus if the mechanisms of how to establish order are understood appropriately, it will be easy to prevent crime and social solidarity diminution. So this essay is aimed at examining the mechanisms of establishing order from Hobbes’ viewpoint. For this reason, after examining his life and main works in brief, his position in the more extended tradition of social contract has been identified and then by emphasizing on his main work, Leviathan, his views on establishment of order in society have been examined. The results of this archival examination indicated that Hobbes’ special anthropology and methodology direct him to a coercive viewpoint on the issue of social order which on its basis, society is in order only when individuals gather together, sign a social contract and form a government that could establish order.
    Keywords: Social order, Natural situation, Natural law, Contract, Leviathan}
  • محمد جواد جاوید
    نزدیک به سه دهه است که بشر معاصر بار دیگر به سراغ سوالات سابق جامعه خویش در فلسفه حقوقی رفته است که از قدمت طرح منسجم آن حداقل بیش از سه هزار سال می گذرد. محققان معاصر به سبک تبار یونانی این دانش، در عرصه فلسفه حقوق، خواسته یا ناخواسته، متوجه مسئله ای کلیدی شده اند که به تولید ادبیاتی غنی اما همچنان مبهم و ذهنی درتسهیل دسترسی همگان به صلح و دستیابی عموم به برابری منجر شده است. فلسفه حقوق کنونی نزدیک به نیم قرن است که بازهم از «عدالت» سخن می گوید؛ بحثی که نه قدیم است، نه جدید. در نظر، عمری به قدمت عمر عالم و آدم دارد اما در عمل، جنینی سخت نارس است. فلسفه حقوق در ایران نیز همچون قایقی سبک وزن بر پهنه دریای مسائل فلسفهحقوق درجهان حاضردرحال دوران است؛ و دور نیست تا یا موجی سهمگین به کلی بنیان او را براندازد، یا باز به امید اصلاح، طرحی نو در قالبش دراندازد. مقاله حاضر تفسیری بر همین وضعیت فلسفه حقوق در ایران امروز است. اما در این مختصر قصد دارد تا تحلیل خویش را براساس مطالعه موردی اثری گرانسنگ در فلسفه حقوق فارسی زبانان رقم زند. با مفروض قلمدادکردن الگو، نوشتار حاضر بر این فرضیه استوار است که کتاب فلسفه حقوق: تعریف و ماهیت حقوق (کاتوزیان، 1385) نوشته ای درخور توجه در این حوزه است، از آن روی که زبانی دوگانه در محتوا دارد.
    کلید واژگان: فلسفه حقوق, عدالت, قانون, حقوق تحققی, قانون طبیعی, دولت}
    Mohammad Javad Javid
    It is nearly three decades that modern human being has been thinking about the previous questions raised in its community regarding the philosophy of law، something that goes back to more than three thousand years. Contemporary researchers having the same point of view as Greek philosophers in the domain of Law، intentionally or unintentionally have noticed a key issue which itself lead to lots of deep but abstract and vague literature in facilitating access to peace and equality for all people. It is nearly half of a century that today''s philosophy of law discusses «justice»، a subject which is neither old nor new. In theory، it goes back to the creation of human beings and universe، but in practice it is just like a fetus. The philosophy of law in Iran seems like a light boat floating and wandering on the ocean of world current philosophy of law. It is very likely that a huge wave demolishes it completely or in the hope of reformation، restructures it. This article is an explanation of the same situation we experience with philosophy of law in Iran. It aims at analyzing «philosophy of law: definition and nature of law» which، in this article، is considered of great interest for the duality of its content.
    Keywords: Philosophy of Law, justice, Law, Positive Law, Natural Law, government}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال