به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « perfect man » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «perfect man» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سیدمحمود یوسف ثانی، سارا قاسمی
    مفاهیم حسن و عشق یکی از مه مترین مفاهیم عرفان اسلامی است که ارتباط عمیقی با مفهوم تجلی حضرت حق دارد. در کیفیت تجلی خداوند، این دو مفهوم ترجمان مدارج هستی شناختی و معرف تشناختی هستند که در دو قوس نزول و صعود مطرح م یشوند. بدین ترتیب، در قوس نزول، تجلی حاصل ملاحظه حسن ذاتی خداوند در مرآت اکوان و عوالم است و در قوس صعود، عشق راهبر انسان برای شهود این تجلی جمال مطلق است.
    در مقاله حاضر این موضوع با رویکرد به اندیشه عرفانی امام خمینی بررسی و تحلیل خواهد شد.
    کلید واژگان: زیبایی, فطرت, انسان کامل, حسن, عشق}
    Seyed Mahmoud Yousef Thani, Sara Ghasemi
    Goodness and love are two major concepts in Islamic theosophy that maintain an in-depth relation with the concept of manifestation of the Divine Truth. In the quality of the manifestation of the Almighty God, these two concepts are interpretations of the ontological and epistemological stages, chiefly discussed in terms of the two circles of ascent and descent. Hence in the circle of descension, manifestation is a result of observation of the inherent Goodness of God in the mirror of the generated beings and the two worlds, while in the circle of the ascension, love guides man toward intuition of this manifestation of the Absolute Beauty of God. This paper reviews and analyzes this point upon an approach based on Imam Khomeini’s theosophical school of thought.
    Keywords: love, beauty, human nature (fitrat), perfect man, goodness}
  • علی احمد ناصح*، مجید اسدی
    انسان شناسی علم به انسان و احوالات انسانی در بعد امور کلی و جزیی، فردی و اجتماعی، تئوریک و عملی است. بر این اساس علم انسان شناسی حوزه های بسیار گسترده ای از علوم را در برمی گیرد. لذا باید ریشه های علم انسان شناسی را در علوم انسانی، هنر، علوم تجربی و علوم اجتماعی جستجو کرد. با ظهور اسلام و تعالیم وحیانی، قرآن به عنوان مهم ترین منبع، افق های جدیدی را درباره ماهیت انسان گشود. جالب ترین نکته هم در مورد مباحث قرآن پیرامون انسان، جامعیت موضوعات و گاه انحصاری بودن مطالب آن است که در کنار هم قرار گرفته اند. در میراث اسلامی سخن بسیاری از سوی عالمان دینی درباره انسان با صبغه روایی، کلامی، فلسفی و عرفانی بیان شده است.
    در این میان امام خمینی نیز به مباحث انسان شناسی های بشری و انسان شناسی قرآنی و تفاوت های این روش ها پرداخته اند و علم انسان شناسی وحیانی، صحیح و جامع را برای زندگی فردی و جمعی ضروری می دانستند.
    کلید واژگان: انسان شناسی امام خمینی, انسان شناسی قرآنی, انسان شناسی اسلامی, ماهیت انسان, انسان کامل, انسان شناسی تطبیقی, انسان شناسی غربی, انسان معاصر}
    Ali Ahmad Naseh*, Majid Asadi
    The subject matter of anthropology is studying human being as well as human conditions in general and particular, individual and social, theoretical and practical issues. On this basis, anthropology encompasses several scientific disciplines. Hence, the roots of anthropology can be traced in humanities, art, experimental sciences and social sciences. With the advent of Islam and its revealed teachings, the Quran, as the most important source, opened new horizons about human nature. An interesting point about the Quran is its comprehensibility and at times exclusiveness, which go hand in hand. The Islamic teachings speak vastly about human being through traditions, theology, philosophy and mysticism. Imam Khomeini has discussed humanistic anthropology as well as Quranic anthropology and their differences. Imam Khomeini maintained that revealed, proper and comprehensive anthropology was necessary for individual and collective life.
    Keywords: Imam Khomeini's anthropology, Quranic anthropology, Islamic anthropology, human nature, perfect man, comparative anthropology, Western anthropology, contemporary man}
  • سوسن آل رسول
    جایگاه زن در عالم وجود از منظر عرفان اسلامی به عنوان شاهکار خلقت و مظهر قابلیت و فاعلیت خداوند مطرح شده است. در این میان سیده زنان عالم، صدیقه کبری (س)، مظهر اتم و اکمل قابلیت و فاعلیت الهی است. تعینات علمی و استعدادها توسط نور وجودی ایشان، تحقق و ظهور پیدا کرده و به فعلیت می رسد. لذا محور اصلی سیر کمالی عبودی، در رضای فاطمه (س) و محبت به او و اهل بیت (ع) است و وصول به مقام توحید و سیر صحیح الی الله بدون ولایت ایشان ممکن نیست و این همه راز الگوپذیری شیعه است.
    کلید واژگان: حضرت فاطمه زهرا (س), فاطر, رضا, انسان کامل, خلقت}
    Sussan Ale, Rasul
    According to the Islamic mysticism, woman is the master piece of the creation and the symbol of God’s agency and capability in the world of existence, with Fatimah being the best symbol of God’s agency and capability. All the manifestations of knowledge and potentialities are realized by her internal light. Thus, the central axis of the process of perfection lies in her satisfaction and love of her and the household of the Prophet. Achieving the status of unity with God and going to the right way towards God would be impossible without accepting her Wilayah. This is the secret behind Shia’s being a good model.
    Keywords: Fatimah al Zahra, Fatir, satisfaction, perfect man, creation}
  • محمد جواد (سیاوش) رودگر
    پیدایش جریان ها و مکتب های عرفانی نوظهور آئینی غیر دینی و برخی فرق صوفیانه و سوالات و شبهات عصری ملازم آن، ضرورت تبیین همه جانبه عرفان جامع و کامل اسلامی را اجتناب ناپذیر می نماید. مقاله حاضر با تبیین معنا و مفهوم عرفان ناب از حیث علمی و عملی با رویکردی بر آموزه ها و ادعیه حضرت زهرا (سلام الله علی ها)، به توصیف و تحلیل برخی اصول عرفان اسلامی می پردازد؛ سپس مولفه های محوری و عناصر بنیادین عرفان متخذ از سنت و سیره ی حضرت زهرا سلام الله علی ها و اصطیاد شده از نیایش های فاطمی چون شریعت محوری، جامع نگری، مسئولیت پذیری، سیاست ورزی، زندگی سازی و... را با دو بعد معرفت و معنویت بر پایه عقلانیت و عدالت مورد کنکاش و کاوش قرار می دهد. نوشتار حاضر بر این فرضیه تاکید دارد که عرفان اصیل، سعادت آفرین و کمال بخش تنها در اسلام نبوت و امامت یا عرفان قرآن و عترت، قابل ادراک و وصول و حصول است.
    کلید واژگان: فاطمه زهرا سلام الله علیها, توحید, انسان کامل, شریعت, جامعیت, کمال}
    Mohammad Javad Roodgar
    The emergence of new schools of mysticism, some of which are non-religious and Sufistic, and the questions and doubts posed in the same era, require an overall explanation of the comprehensive Islamic mysticism. On the basis of the teachings and prayers of Fatimah (pbuh), the present paper both practically and academically elaborates on the meaning of the real Islamic mysticism and some of its principles. Afterwards, some of principal features and fundamental elements of mysticism, obtained from the traditions and actions of Fatimah (pbuh) as reflected in her prayers, such as being based on Shari’a, comprehensiveness, responsibility, political activities, life-construction etc. are studied according to the two dimensions of knowledge and spirituality and on the basis of rationality and justice. The present paper assumes that real mysticism which brings happiness and perfection exists only in the Shiite Islam or the Islam of the Quran and the household of the Prophet.
    Keywords: Fatimah al Zahra, Unity, perfect man, Sharia, comprehensiveness, perfection}
  • دل آرا نعمتی پیرعلی
    هرچه انسان در اتصاف به کمالات واجب الوجود قویتر باشد، به مبدا واجب الوجود نزدیکتر و آثار وجودی او بیشتر است؛ چنانکه انسان کامل مجمع اسماء و صفات خداوند است. از منظر قرآن کریم منصب هدایتگری از آن انسان های کاملی است که از عیوب اخلاقی و نفسانی مبرا بوده و از «ظلم» به معنای عام آن معصوم باشند. قول و فعل و تقریر چنین انسانی حجیت دینی داشته و او به اقتضای وظیفه دینی به امر اقامه دین و اجرای حدود و دفاع از حریم دین خدا می پردازد. حضرت زهرا (س) مصداق بارز «تطهیر الهی» است که به دور از هرگونه تمایل فردی و با دو شیوه اقامه ادله و وصیت سیاسی، به حراست از دین و حمایت از وصی بلافصل رسول خدا پرداخته است و در همه اقوال و اعمال و تقریراتش، جانب دین را لحاظ نموده و خیرخواه امت بوده است؛ فلذا پیروی از سیره متعالی ایشان می تواند راهگشا و کارساز باشد.
    کلید واژگان: قرآن, انسان کامل, زهرا سلام الله علیها, امامت, معصوم, هدایت}
    Delara Nemati Pir, Ali
    The more one enjoys the qualities of the Necessary Existence, the more he/she approaches the origin of the Necessary Existence and his/her existential qualities increase, because a perfect man is the collection of divine qualities and attributes. From a Quranic perspective, the role of guidance belongs to a perfect man who is devoid of moral and spiritual deficiencies and does not oppress others. The speeches, acts, and writings of such a man are religiously authoritative. Due to his religious obligations, he will propagate religion, implement divine laws, and defend the territories of God’s religion. The holly Fatimah is an obvious example of “divine purification” who, without any personal desires and on the basis of bringing arguments and her political will, guarded religion and supported the immediate successor of the Prophet. In all her speeches, acts, and writings, she advocated religion and was benevolent to the Ummah. As a result, following her divine acts can be helpful.
    Keywords: Quran, perfect man, Fatimah al Zahra, Imamate, infallible, guidance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال