به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « political culture » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «political culture» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یوسف ترابی*

    رهبران و نخبگان سیاسی در هر جامعه و نظام سیاسی نقش کلیدی در مدیریت کشور و تصمیم گیری های مهم و راهبردی ایفا می نمایند؛ تا جایی که توسعه ملی و یا عدم توسعه کشورها به رهبران و نخبگان سیاسی نسبت داده می شود. فرهنگ سیاسی نخبگان که مبنای رفتارهای سیاسی آنها در عرصه های مختلف است از اهمیت بسزایی برخوردار است. تحقیق حاضر پویشی علمی به منظور بررسی ابعاد مثبت و منفی فرهنگ سیاسی نخبگان در جمهوری اسلامی ایران است. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی است که با استفاده از روش تحلیل اسنادی انجام می گیرد. ابزارهای تحقیق عبارت اند از کتابها و مقاله ها واسناد موجود پیرامون فرهنگ سیاسی نخبگان. مهم ترین مولفه های فرهنگ سیاسی نخبگان سیاسی در ایران در دو بعد مثبت و منفی عبارت اند از مولفه های مثبت: معنویت و اخلاق، اخلاص، ساده زیستی، مردمی بودن، عقلانیت و علم گرایی، عزت و نفوذناپذیری، تواضع، شجاعت و ایثار، جهانی نگری. ابعاد منفی نیز شامل خودبزرگ بینی ، اغراق، قانون گریزی، انتقادناپذیری، دوگانگی شخصیت، بدبینی و سوءظن و روحیه قومگرایی است.

    کلید واژگان: نخبگان سیاسی, فرهنگ سیاسی, رفتار سیاسی, جمهوری اسلامی ایران}
    Yousef Torabi *
    Objective

    Political leaders and elites in every society and political system play a key role in managing the country and making important and strategic decisions to the extent that the national development or non-development of countries is attributed to political leaders and elites. This research investigates the positive and negative aspects of the political culture of elites in the Islamic Republic of Iran.

    Methodology

    The current research applies qualitative research, using the document analysis method to study books, articles, and existing documents related to the political culture of the elites.

    Findings

    The most important components of the political culture of political elites in Iran in both positive and negative dimensions are: spirituality and morality, sincerity, simplicity of life, being a people, rationality and scientific orientation, honor and invulnerability, humility, courage and selflessness, worldview.

    Negative dimensions: 

    self-conceit, exaggeration, law-abiding and relationship-oriented, uncriticism, duality of personality, pessimism and suspicion, ethnocentrism.

    Keywords: Political Elites, Political Culture, Political Behavior, Islamic Republic Of Iran}
  • شهروز شریعتی*، علی نعمت پور
    با ورود کنشگران و سازمان های غیردولتی به عرصه جهانی و نقش آفرینی آن ها بعد از جنگ سرد، تغییرات مهمی در فهم دیپلماسی و نقش آن در نظام های جهانی به وجود آمده است. این پژوهش با بررسی منابع قدرت دیپلماسی در آموزه های شیعی تلاش کرده است تا ضمن تبیین ابعاد مفهوم «دیپلماسی مبتنی بر ایمان» چگونگی پیشبرد اهداف دیپلماتیک را با استفاده از ظرفیت تشیع به عنوان یک بازیگر غیردولتی ورای مرزهای ملی و با تاکید بر ظرفیت موازنه سازی نشان دهد. مقاله در پی یافتن پاسخ به این پرسش نظری است که ظرفیت نهاد شیعه به عنوان یک کنشگر و «بازیگر غیردولتی» (NSA)چگونه در پیشبرد اهداف و برنامه های پیروان این مذهب عمل می کند؟ در پاسخ به این پرسش این فرضیه آزموده می شود که دیپلماسی مبتنی بر ایمان مذهب تشیع، به کمک اجماع عمومی پیروان بر سر اصول و بنیان های مشترک ایمانی و با بهره گیری توامان از سه گونه دیپلماسی «مبادله ای»، «حمایتی» و «فرهنگی» برای دستیابی به اهداف مشترک شیعیان در ایجاد موازنه با اجتماعات رقیب، ظرفیت سازی می کند. در این پژوهش همچنین با مطالعه کتابخانه ای، اسنادی و مدارک علمی تلاش می شود تا دیپلماسی شیعه در جهان معاصر به «روش تفسیری» تبیین شود. یافته های این مقاله با یادآوری این نکته که دیپلماسی مبتنی بر ایمان در تحولات آینده نظام بین المللی نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد، نشان می دهد نهاد تشیع با استفاده از منابع و ظرفیت دیپلماسی مبتنی بر ایمان خود می تواند نفوذ خود را به صورت توامان در سطوح فروملی و ورای مرزهای ملی گسترش دهد و در جهان پیرامونی خود موازنه سازی های نیرومندی را ایجاد کند. یافته های این پژوهش همچنین با تاکید بر مبانی مشترک عقیدتی سیاسی در فرهنگ سیاسی شیعه نشان می دهد این نگرش های ایمانی موجب افزایش قدرت کنشگری و انسجام شیعیان می شود و ظرفیت مهمی را برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با اکثریت شیعی فراهم می کند.
    کلید واژگان: بازیگران غیردولتی, دیپلماسی مبتنی بر ایمان, شیعه, فرهنگ سیاسی, قدرت نرم}
    Shahrooz Shariati *, Ali Nematpour
    The advent of non-state organizations and their involvement in the global arena since the end of the Cold War have brought about substantial changes in the comprehension of public diplomacy and its role within world systems. By conducting an examination of the influencers present in Shia doctrines, this study seeks to clarify the aspects of “faith-based diplomacy” and offer guidance on how the Shia clerical institution can further its diplomatic objectives internationally. From a theoretical standpoint, the study places significant emphasis on the notion of balance of power in its examination of the trajectory of Shia diplomacy. The article examines the theoretical inquiry into the manner in which public diplomacy operates within the Shia faith to further its objectives and establish equilibrium beyond the confines of nation-states. This study aims to examine the hypothesis that the public diplomacy practices of the Shia faith are grounded in the consensus reached by its adherents concerning the fundamental principles and underpinnings of Shia political culture, namely Imamate and justice. By utilizing three distinct forms of diplomacy—specifically, “exchange,” “aid,” and “cultural” diplomacy—its objective is to cultivate the necessary capabilities to accomplish the common goals of Shiites and promote equilibrium among rival communities. This study investigates contemporary Shiite diplomacy in a global context through the application of a “interpretive method” and a comprehensive analysis of scholarly, documentary, and library materials. The findings of this research emphasize the critical significance of faith-based diplomacy in influencing forthcoming global affairs. Furthermore, the article sheds light on the capacity of the Shi'ite institution to utilize its resources and faith-driven diplomatic abilities to facilitate the concurrent growth of its impact on a national and global scale, thus promoting stable equilibriums in the global sphere. This inquiry further demonstrates the significant influence that religious viewpoints have on the formation of geopolitical dynamics.
    Keywords: Shia, Faith-based Diplomacy, Non State Actors (NSA), political culture}
  • محمد محمودی کیا*

    تلاش برای پیاده سازی الگویی کارآمد از حکمرانی مبتنی بر فرهنگ سیاسی اسلامی ایرانی و ارزش های بومی همواره یکی از دغدغه های اندیشمندان مسلمان بوده است. بر این اساس، کوشش های نظری فراوانی برای نیل به این مقصود انجام پذیرفته است که در قالب نگارش ده ها عنوان مقاله، کتاب، و پژوهش های دانشگاهی انتشار یافته است. بااین وجود، همچنان وجود کژکارکردی های نهادی و ساختاری همچنان پاشنه آشیل تحقق این مهم است. بر این اساس، این مقاله با کاربست روش فراترکیب، به دنبال پاسخ به این پرسش است که الگوی اسلامی ایرانی از حکمرانی خوب بر چه بنیان های مفهومی بنا شده و نظریه تبیین کننده آن بر چه مقولاتی استوار است؟یافته های این پژوهش حاکی از آن است که الگوی اسلامی ایرانی از حکمرانی خوب بر پایه بنیان های مفهومی و مقولات محوری همچون «تضمین سعادت دنیوی و اخروی افراد جامعه»، «نقد نگرش تک ساحتی به انسان در الگوی حکمرانی خوب پارادایم غربی»، «حاکمیت خوانش اسلام فقاهتی روزآمد و خردگرا» و «لزوم تحقق الگوی دینی از مردم سالاری» استوار است؛ همچنین مقوله مرکزی بالاتر قابل انتزاع از مقولات مذکور را می توان در قالب «تحقق الگویی آرمانی مرجع از حکمرانی در پرتوی خوانشی روزآمد، مبتنی بر مقتضایات عصری، و جامع نگر از اسلام فقاهتی» تبیین نماییم.

    کلید واژگان: تحقق, الگوی اسلامی و ایرانی, حکمرانی, مطلوب, فرهنگ سیاسی}
    Mohammad Mahmoodikia *

    Trying to implement an efficient model of governance based on Iranian Islamic political culture and indigenous values has always been one of the concerns of thinkers and planners of the Islamic system. Accordingly, many theoretical efforts have been made to achieve this goal, which has been published in the form of writing dozens of articles, books, and academic research. However, we are not yet witnessing the realization of an efficient local model of good governance, and institutional and structural dysfunctions are still the Achilles' heel of this realization. Accordingly, using the background of research literature and the application of meta-combined method, this article seeks to answer the question of what conceptual foundations the Iranian Islamic model of good governance is based on and what categories its explanatory theory is based on?The findings of this study indicate that the Iranian Islamic model of good governance based on categories such as "ensuring worldly and otherworldly happiness of society", "one-sided view of the good governance model of the Western paradigm to man and weakness and inadequacy in domestic political culture." "The rule of reading modern jurisprudential Islam" and "realization of the model of religious democracy" is firm; Also, the higher central category that can be abstracted from the mentioned categories can be explained in the form of "realization of the ideal reference model of governance in the light of modern reading, based on modern requirements, and comprehensive of jurisprudential Islam

    Keywords: realization, Islamic, Iranian model, Governance, desirable, Political Culture}
  • خالید میارغنج*، محمد عباس زاده، فاروق امین مظفری، جواد علیپور
    مقدمه

    این مقاله رویکردی اجتماعی به منظور درک و تحلیل تحولات فرهنگ سیاسی در جوامع مختلف ارایه می کند. بدین منظور نقش ابعاد و مولفه های توسعه اجتماعی در تغییرات فرهنگ سیاسی در 20 کشور منتخب جهان در سال 2020 را بررسی می‎کند

    روش

    مقاله حاضر از روش مقایسه‏ای ​​با رویکرد توصیفی - تحلیلی استفاده می‎کند. واحد مورد مطالعه کشورهای مختلف در سال 2020 است که باروش نمونه‎ گیری هدفمند انتخاب شده ‎اند.

    یافته‎ ها: 

    یافته ها حاکی از آن است که فرهنگ سیاسی تحت تاثیر فرایند توسعه اجتماعی دچار تغییر و دگرگونی می شود؛ به طوری که نقش متغیرهای توسعه اجتماعی نظیر فعالیت های مدنی، انجمن ها، انسجام درون گروهی و بروز سرمایه اجتماعی عمومی، رشد روزافزون باورها در خصوص برابری جنسیتی، ادغام اقلیت ها، نیازهای اساسی انسانی، بنیان های به زیستن و فرصت ها، در جهت گیری های فرهنگ سیاسی شهروندان جوامع مختلف به سمت یک فرهنگ سیاسی مشارکتی و دموکراتیک موثر است.

    نتیجه‎ گیری:

     یافته ها نشان می‎دهند که توسعه اجتماعی فراتر از دیگر ابعاد توسعه است و جنبه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی زیرمجموعه آن هستند. بدین ترتیب فرهنگ سیاسی شهروندان به عنوان جزیی از روند توسعه سیاسی یک جامعه در فرایند توسعه اجتماعی متحول می شود؛ بنابراین توسعه اجتماعی مقدم بر فرهنگ سیاسی است. این رویکرد، رویکردی نظری تحت عنوان «رویکرد اجتماعی» در تحلیل فرهنگ سیاسی است که برخلاف رویکردهای قبلی و رایج که بر نقش عوامل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در تحلیل فرهنگ سیاسی تاکید می کردند، نقش ابعاد اجتماعی توسعه را در تحلیل و تبیین فرهنگ سیاسی تعیین کننده می داند.

    کلید واژگان: پیشرفت اجتماعی, توسعه اجتماعی, توسعه سیاسی, دموکراسی, رویکرد اجتماعی, فرهنگ سیاسی}
    Khalid Mayarghonj *, Mohammad Abbaszadeh, Farogh Amin Mozafari, Javad Alipor
    Introduction

    One of the distinguishing aspects of different societies is the difference in the values, attitudes and behaviors of their people in relation to politics and the political system, which is manifested in the form of political culture and in components such as consciousness, beliefs, values, norms and political symbols. These components are formed in the context of history and social life and change as societies develop. One of the dimensions of development that includes almost all other dimensions of development and influences the political culture of societies as one of the basic indicators of political development is social development. A look at the index of social progress in 2020 and its adjustment to the index of democracy in different countries shows that social development influences the political culture of different societies. Accordingly, this article intends to provide a theoretical approach to the analysis of political culture by highlighting the role of social development in political culture and reviewing the theoretical and experimental literature with reference to the valid indicators of social development and political culture of countries while answering the question: How does social development change political culture? 

    Method

    The present article uses a comparative method with a descriptive-analytical approach. The study unit is different countries in 2020, which have been selected by purposive sampling method. Data collection tools include library and documentary studies, including reports from recognized international organizations, books, and professional articles.

    Findings

    The comparison of the situation of different countries in terms of the two indicators of social progress and democracy in 2020 shows that all countries with high social development are considered fully democratic societies and their political culture has a high value. Even in the countries ranked second and third in social development, their political culture has declined in proportion to the decline in social development, and their political system tends to be imperfect democracy. In addition, the countries in the fourth and fifth rank of social development with relatively low social progress scores have relatively low political culture scores, and they have subsequent political culture relative to the relatively low level of social development and belong to the hybrid regimes based on the democracy index in 2020. Finally, the countries in the sixth rank of social development all have undemocratic political culture and authoritarian political regimes.

    Conclusion

    Findings show that in the process of social development of a society, the indicators of social development influence the dimensions and components of political culture of citizens. The study of the theories of thinkers such as Almond and Verba, Inglehart, Wellsel and Putnam confirms this assertion. In addition, the study of the state of countries in terms of social development and democracy confirms the relationship between social development and political culture. The correspondence between countries’ political culture and their state of social development based on indicators of social progress and democracy clearly shows this. It can be concluded that in the relationship between the different dimensions of development, the social dimension comes first and plays a fundamental and decisive role. Thus, social development takes precedence over political culture. This approach is a theoretical approach called the “social approach” in the analysis of political culture. Unlike previous and common approaches that emphasize the role of cultural, political, and economic factors in analyzing political culture, it considers the role of social dimensions of development to be crucial in analyzing and explaining political culture.

    Keywords: social development, Political Development, political culture, Democracy, Social Progress, Social approach}
  • شاهرخ امیری، علیرضا خدامی*، کرامت الله راسخ
    از مهمترین و برجسته ترین دلایل اندیشمندان علوم اجتماعی و سیاسی برای تاثیرات سیاسی انواع سرمایه، آن است که سرمایه های اجتماعی از طریق منابع انسانی ای نظیر مهارت های انسانی به وجود آمده اند؛ منابعی که توانایی افراد را برای رفتارهای جمعی افزایش می دهند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه های سه گانه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر فرهنگ سیاسی شهروندان شیراز صورت گرفته است. در تحقیق حاضر از تکنیک پیمایش استفاده شده است و از لحاظ نوع برخورد با مساله مورد بررسی و ورود به آن مطالعه ای میدانی است. همچنین، جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه سرمایه اجتماعی دلاویز (1384)؛ پرسشنامه محقق ساخته سرمایه فرهنگی؛ پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اقتصادی؛ و در نهایت، پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ سیاسی انجام گردید. جامعه آماری تجقیق شامل شهروندان بین 15 تا 65 سال شهر شیراز می باشد که بر اساس سرشماری سال 1395 تعداد جامعه آماری برابر با 1154884 نفر می باشد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر انتخاب گردید؛ همچنین، روش نمونه گیری در این تحقیق، نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار AMOS نشان دهنده این است که مدل تحقیق به خوبی برازش یافته و معنادار است. همچنین رابطه معناداری بین سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با فرهنگ سیاسی در بین شهروندان شهر شیراز وجود دارد.واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی، فرهنگ سیاسی، نسل.
    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, سرمایه اقتصادی, سرمایه فرهنگی, فرهنگ سیاسی}
    Shahrokh Amiri, Alireza Khoddami *, Keramatollah Rasekh
    One of the most important and prominent reasons of social and political science thinkers for the political effects of various types of capital is that social capitals are created through human resources such as human skills; Resources that increase people's ability for collective behavior. In this regard, the present research has been conducted with the aim of investigating the effect of economic, social and cultural capitals on the political culture of the citizens of Shiraz.  The survey technique is used in the current research and it is a field study in terms of dealing with the problem under investigation and entering into it. Also, collecting information through Delaviz Social Capital Questionnaire (2004); Questionnaire developed by the cultural capital researcher; Researcher-made questionnaire of economic capital; And finally, the researcher-made questionnaire of political culture was done. The statistical population of Tajqiq includes citizens between 15 and 65 years of age in Shiraz city, based on the census of 2015, the number of statistical population is equal to 1154884 people, and the sample size is 384 people based on Morgan's table; Also, the sampling method in this research is multi-stage cluster sampling. Data analysis using AMOS software shows that the research model is well fitted and meaningful. Also, there is a significant relationship between social, economic and cultural capital and political culture among the citizens of Shiraz.Key words: social capital, cultural capital, economic capital, political culture, generation
    Keywords: Social capital, economic capital, Cultural capital, Political Culture}
  • عباس خورشیدنام*
    یکی از رویکردهای رایج برای توضیح چگونگی شکل گیری یک انقلاب، بررسی ایدیولوژی و جهان بینی انقلابیون است. ایدیولوژی با فراهم کردن پاسخی برای پرسش «چه باید کرد» و خلق یک نظام معنایی برای معترضان به مبارزه مشروعیت می بخشد و بسیج نیروها را تسهیل می کند؛ اما برخی از نظریه پردازان مانند دیوید اسنو معتقدند نظام های معنایی راهنمای انقلابیون را نمی توان به ایدیولوژی فروکاست و در کنار ایدیولوژی های انقلابی باید به چارچوب هایی که راهنمای عمل کنشگران است نیز توجه شود. چارچوب ها نظام های معنایی هستند که به شکل نانوشته و حتی ناخوداگاه به انتخاب و موضع گیری کنشگران جهت می دهند و به عنوان یک عامل میانجی کننده، موجب می شوند ایده های انقلابی تعین مادی پیدا کنند و به بسیج نیروها منجر شوند. این مقاله با بررسی خاطرات فعالان جنبش دانشجویی در دوران پهلوی دوم در پروژه تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد فرایند سیاسی شدن فعالان دانشجویی را از طریق شناخت چارچوب حاکم بر کنش و انتخاب آن ها موردمطالعه قرار می دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد که طایفه کشی یکی از چارچوب هایی است که نقش پررنگی در سیاسی شدن دانشجویان، ایجاد مرزبندی بین گروه های خودی و غیرخودی و استمرار رقابت ها و کنش های سیاسی در دانشگاه داشته است.
    کلید واژگان: چارچوب بندی, طایفه کشی, جنبش دانشجویی, انقلاب اسلامی, فرهنگ سیاسی}
    Abbas Khorshidnam *
    One of the common approaches for explaining how a revolution is constructed is to analyze the ideology of revolutionaries. Ideology legitimizes the conflict and facilitates the mobilization of forces by providing an answer to the question ‘What should be done’ and developing a semantic system for the revolutionaries. But some thinkers such as David Snow believe that such semantic systems can’t be reduced to ideology and besides that, the attention must be paid on the frames that conduct the action of protesters. Frames are semantic systems that conduct the choice and position of revolutionaries in an unwritten and even unconscious way and as a mediating factor, they materialize revolutionary ideas and facilitate political mobilization of forces. This article deals with the memories of student movement activists during Pahlavi II in the Oral History Project of Harvard University to examine the process of politicization of student activists by analyzing the dominant frame of their action and choice. The findings show that Tayefe-Keshi is the frame that plays an important role in this process which has the function of developing boundaries between ‘us’ and ‘them’ and reproducing the political conflict and competition in the university.
    Keywords: Framing, Tayefe-Keshi, student Movement, Islamic revolution, political culture}
  • شیلا باباخانی*، نسیم مجیدی، عباس اسدی
    یکی از مهم ترین پیامدهای زیست مجازی ایرانیان، تغییرات محتمل در هنجارها و ایستارهای سیاسی جامعه یا همان فرهنگ سیاسی است. فرهنگ سیاسی در ایران به عنوان فضایی فرهنگی که نمایانگر چگونگی ارتباط مردم با نظام سیاسی است، به همان اندازه که از پدیده های متنوعی همچون انقلاب، ساختار نظام سیاسی، کارگزاران حکومتی و... تاثیر پذیرفته، محتمل است که ظهور و گسترش شبکه های اجتماعی نیز متاثر شده باشد. اینکه فرهنگ سیاسی ایرانیان در فضای شبکه های اجتماعی واجد چه مولفه هایی و شاخص هایی است، مسیله ای است که پژوهش حاضر برای پاسخگویی به آن از روش کیفی و تکنیک دلفی بهره برده است. میدان این پژوهش شامل اساتید، صاحب نظران و خبرگان علوم سیاسی و علوم ارتباطات (ارتباطات سیاسی) و جامعه شناسی سیاسی است که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند. برای گردآوری اطلاعات و داده های پژوهش از سه روش مرور نظام مند متون و ادبیات موضوع، مصاحبه اکتشافی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پنل دلفی در سه دور اجرا شده است. از میان تعداد 28 مولفه مطرح شده توسط خبرگان در دور اول، تعداد 7 مولفه در دور دوم تایید شدند که به ترتیب اهمیت و اولویت عبارت اند از: فقدان اعتماد، نقد/تخریب نظام سیاسی، افراط گرایی سیاسی، خودمداری، پارادوکس بیگانه ستیزی/ بیگانه گرایی، جهت گیری غیرمشارکتی/اعتراضی؛ و رفتارهای سوگیرانه. درنهایت در دور سوم برای هرکدام از این مولفه ها، دقیق ترین و مهم ترین شاخص ها انتخاب شدند. مهم ترین دستاورد این مطالعه معرفی دو مولفه فرهنگ سیاسی ایرانیان است که اساسا تعلق به عصر رسانه های نوین دارد: نقد/تخریب نظام سیاسی و جهت گیری غیرمشارکتی/اعتراضی.
    کلید واژگان: فرهنگ سیاسی, نقد نظام سیاسی, اعتماد, جهت گیری انتقادی, خودمداری}
    Shila Babakhani *, Nasim Majidi, Abbas Asadi
    One of the most important consequences of Iranians' bio-virtualization is the possible changes in the political norms and attitudes of the society or the political culture. Political culture in Iran as a cultural space that shows how people relate to the political system as much as it is influenced by various phenomena such as revolution, the structure of the political system, government agents, etc., it is likely that the emergence and expansion of social networks be affected. The scope of this research includes professors, experts in political science and communication sciences (political communication), and political sociology who have been selected by the method of snowball. Three methods of a systematic review of the texts and literature, exploratory interview, and researcher-made questionnaire were used to collect research information and data. Delphi panel is implemented in three rounds. Among the 28 components proposed by the experts in the first round, 7 components approved in the second round are in order of importance and priority: lack of trust, criticism/destruction of the political system, political extremism, autonomy, xenophobia / alien paradox Orientation, non-participatory / protest orientation; and biased behaviors. Finally, in the third round, the most accurate and important indicators were selected for each of these components. The most important achievement of this study is the introduction of two components of Iranian political culture that basically belong to the age of modern media: criticism/destruction of the political system and non-participatory / protest orientation.
    Keywords: political culture, critique of the political system, Trust, critical orientation, self-government}
  • علی حسن فردبابلی، عبدالرضا هاشمی*، احمدعلی حسابی

    فرهنگ سیاسی نخبگان نقش مهمی در توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی سیاسی دارد، به شکلی که می توان اذعان نمود؛ توسعه یافتگی فرهنگ سیاسی شرط لازم برای توسعه سیاسی است و توسعه سیاسی جوامع همواره با فرهنگ سیاسی سنجیده می شود. از طرفی؛ نگرش ها و جهان بینی های فرهنگ سیاسی نخبگان اگر دموکراتیک باشد باعث رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی خواهد شد، در این بین عواملی در تعیین این نوع فرهنگ سیاسی تاثیر گذار است که مهم ترین آن سرمایه اجتماعی درون گروهی است. این مقاله با روش کمی و به صورت پیمایشی به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی درون گروهی و فرهنگ سیاسی پرداخته است، روش نمونه گیری به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده و 214 نفر از نخبگان سیاسی استان خوزستان به عنوان نمونه انتخاب شدند، برای سنجش فرهنگ سیاسی از پرسشنامه استاندارد تسلر و از پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی درون گروهی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی درون گروهی تا حدودی بالا بوده (44/18) است ولی میانگین فرهنگ سیاسی رو به متوسط (19/154) بود. نتایج همچنین نشان داد که بین ابعاد سرمایه اجتماعی (اعتماد، انسجام و مشارکت درون گروهی) با فرهنگ سیاسی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛ و بیش از 19 درصد از واریانس متغیر فرهنگ سیاسی توسط دو متغیر اعتماد درون گروهی و مشارکت درون گروهی تبیین شدند. به طور کلی می توان گفت که سرمایه اجتماعی درون گروهی می تواند باعث ایجاد تغییراتی در فرهنگ سیاسی جامعه شود.

    کلید واژگان: فرهنگ سیاسی, سرمایه اجتماعی درون گروهی, اعتماد, مشارکت, انسجام}
    Alihasan Fardbaboli, Abdoreza Hashemi *, Ahmadali Hesabi

    Elite political culture plays an important role in political development or underdevelopment, as can be acknowledged; the development of political culture is a necessary condition for political development, and the political development of societies is always measured by political culture. On the other hand; Attitudes and worldviews of elite political culture, if democratic, will lead to economic and social development, In the meantime, factors are influential in determining this type of political culture, the most important of which is social capital within the group. This article examines the relationship between intra-group social capital and political culture in a quantitative and survey manner. The sampling method was simple random sampling method and 214 political elites of Khuzestan province were selected as the sample. To assess political culture, Tessler standard questionnaire and researcher-made social capital questionnaire within the group were used. The results showed that the amount of social capital within the group was somewhat high (18.44) but the average political culture was moderate (19.154). The results also showed that there is a positive and significant relationship between the dimensions of social capital (trust, cohesion and intra-group participation) with political culture. And more than 19% of the variance of the political culture variable was explained by the two variables of intra-group trust and intra-group participation. In general, it can be said that social capital within a group can cause changes in the political culture of society.

    Keywords: : Political Culture, Intragroup Social Capital, trust, Participation, Cohesion}
  • امیر آرین پناه، محمدرضا غلامی شکارسرایی*، هادی نوری، رضا علیزاده

    به باور متفکران علوم اجتماعی، کتاب های درسی یکی از مهم ترین ابزارها برای القای فرهنگ سیاسی و جامعه پذیرساختن دانش آموزان است. دراین بین، کتاب های مطالعات اجتماعی دوره متوسطه، بیشترین نقش را در جامعه پذیری سیاسی و انتقال فرهنگ سیاسی به نوجوانان بر عهده دارند. هدف این پژوهش سنخ شناسی فرهنگ سیاسی در کتاب های مطالعات اجتماعی متوسطه دوره اول سال تحصیلی 97-1396 بر اساس نظریه آلموند و وربا است. روش این پژوهش، تحلیل محتوای کمی و جامعه آماری آن، بخش مدنی تمام کتاب های مطالعات اجتماعی متوسطه دوره اول است. یافته ها نشان می دهند خروجی مدنظر نظام سیاسی در کتاب های موردمطالعه وجود ندارد؛ در کتاب های مطالعات اجتماعی متوسطه دوره اول هیچ گونه مقوله ای درزمینه مشارکت وجود ندارد و فقط به مقوله های آگاهی و انتظارات توجه شده است که در این میان توجه به آگاهی بیشتر، ازجمله انتظارات بوده است. درمجموع، فرهنگ سیاسی القایی کتاب های موردبررسی، از نوع فرهنگ سیاسی محدود - تبعی است.

    کلید واژگان: فرهنگ سیاسی, آموزش وپرورش, مطالعات اجتماعی, متوسطه دوره اول, تحلیل محتوا}
    Amir Arian Panah, MohammadReza Gholami Shekarsaraee*, Hadi Noori, Reza Alizadeh

    Textbooks are considered by social science thinkers to be one of the most important tools for inducing political culture and socializing students. Among the textbooks taught in junior high school, social studies textbooks play the most important role in political socialization and the transformation of political culture in adolescents. This study is aimed to investigate the typology of political culture in high school social studies textbooks for the first year of the 2017-17 academic year based on the theory of Almond and Verba. The method of this research is among the quantitative content analysis researches. The statistical population of the study includes the civic section of all high school social studies textbooks in the first grad. For doing the research, the components of Almond and Verba political culture were extracted according to the political categories of the studied books. Findings show that there is no considered output for the political system in the studied books, there is no category in the field of participation in the textbooks of social studies in the first year and only the categories of awareness and expectations have been focused. It has been noted that attention to awareness has been more than expected. In general, the induced political culture of the studied books is of the parochial-subjective one.

    Keywords: Political culture, education, social studies, first year of high school, content analysis}
  • فاضل کرد

    بررسی موضوع اثربخشی طبقه متوسط جدید بر ایده و شاخص‌‌های حکمرانی خوب، از مهمترین موضوعات علوم اجتماعی و علوم سیاسی است. اگر رقابت و مشارکت سیاسی، مدیریت امور عمومی (دولت تسهیل‌گر و پاسخگو) توانمندسازی نهادهای مدنی و فرهنگ سیاسی را مفاهیم بازیگری طبقه متوسط جدید بر حکمرانی خوب (قانون‌گرایی، شفافیت، عدالت و پاسخگویی) در ایران پسا انقلاب بدانیم، پرسش پژوهش آن است که بازیگری طبقه متوسط جدید در ایده حکمرانی خوب چگونه بوده است؟ از آنجا که فرایند گذار به ایده حکمرانی خوب و رشد کیفی آن، در‌گرو ساخت دولت تسهیل‌گر و اعتماد اجتماعی میان شهروندان و دولت است، بنابراین شناخت طبقه متوسط جدید و دولت و ارتباط آنان با هم، امری لازم است. یافته‌های پژوهش نشان داده است که استحکام حکمرانی خوب در پرتو دولت توسعه‌گرا و تسهیل‌گر، مستلزم سازش میان نخبگان فکری و نخبگان ابزاری، تمرکز بر تقویت نهادهای مدنی، رقابت و مشارکت و چگونگی بر خورد طبقه متوسط جدید با فرهنگ سیاسی در امر مردم سالاری است. چارچوب نظری برای تحلیل موضوع، نظریات نوسازی با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با روش تاریخی خواهد بود .

    کلید واژگان: طبقه متوسط جدید - حکمرانی خوب - رقابت و مشارکت سیاسی, دولت حداقل و تسهیل گر, نهادهای مدنی, فرهنگ سیاسی}
    Fazel Kord

    The study of the sffectiveness of the neo- middle class on the neo- ideas and the indicators of the good ruling party is one of the most  important topics of the social and political sciences. If competition and participation, common order mangements ( facilitative and  responsive government), empowering of the civic organizatins  and political culture known as key- roles of the middle class over the good ruling party ( rule- governing,  transparency, justice and responsiveness) known as the post- revolution of Iran, the question is: what is the role of the neo- middle class over the idea of the good ruling party?
    As the transition of the good governing and its improvement, is under the pledge of the facilitative government and the  social trust among the citizens and the government, the recognition of tne new middle class and the government and their relations together, is a must. The findings of this study shows that the solidity of the good ruling party under the shadow of the facilitative and devoper government is a requirement of the thinking  and instrumental talents.  Focusing on the civic organizations, competition and partnership and how to deal with the  neo-middle class  is with the political culture of the democracy.
    The  theoritical frame for the analysis of the topic is the  reconstruction with the descriptive- analytical and historical approaches.

    Keywords: New middle class, good ruling party, competition, political participation, the minor, facilitator government, civic organizations, political culture}
  • محمدحسین پناهی، علی علی آبادی*
    این پژوهش پیمایشی باهدف بررسی رابطه بین میزان بهره گیری از رسانه های خارجی و فرهنگ سیاسی انجام شد. بدین منظور، با مرور پژوهش ها و نظریه های مرتبط با موضوع، فرضیه های پژوهش از چارچوب نظری استخراج و شاخص های سنجش فرهنگ سیاسی ساخته شد. به منظور گردآوری داده ها و آزمون تجربی فرضیه ها، پس از طراحی پرسشنامه توسط پژوهشگر، 410 نفر از شهروندان 18 ساله و بالاتر ساکن مناطق 22 گانه شهر تهران با روش نمونه گیری طبقه ای برگزیده شدند. مطابق با یافته های توصیفی پژوهش، شهروندان تهرانی موردبررسی در نمونه آماری به ترتیب به فرهنگ های سیاسی لیبرالی، سوسیالیستی و اسلامی گرایش داشتند. بر اساس یافته های تبیینی پژوهش، با افزایش میزان بهره گیری افراد از رسانه های خارجی، گرایش به فرهنگ سیاسی لیبرالی افزایش یافت اما گرایش به فرهنگ های سیاسی سوسیالیستی و اسلامی کاهش یافت. همچنین مطابق با نتایج پژوهش، با افزایش استقلال اطلاعاتی و ارتباطی پاسخگویان و با کنترل سایر متغیرها، گرایش به فرهنگ سیاسی لیبرالی افزایش یافت، اما گرایش به فرهنگ های سیاسی سوسیالیستی و اسلامی کاهش یافت.
    کلید واژگان: رسانه های خارجی, جهانی شدن, استقلال اطلاعاتی و ارتباطاتی, فرهنگ سیاسی, لیبرالیسم}
    Mohammad Hossein Panahi, Ali Aliabadi *
    This survey research aimed to investigate the relationship between the use of foreign media and political cultures. For this purpose, 410 citizens aged 18 years and older living in 22 districts of Tehran were included in the sample by stratified sampling method, and using research data collected with a questionnaire, research hypotheses were tested. According to the descriptive findings of the study, the citizens of the statistical sample tended to liberal political values, socialist political values, and Islamic political values, respectively. According to the research results, with the increase in the use of foreign media, the tendency to liberal political culture increased, but the tendency to socialist and Islamic political cultures decreased. Another result of the research was that with increase of information and communication independence of individuals, the tendency towards liberal political culture increased but the tendency towards Islamic and socialist political cultures decreased.Keywords: Foreign media, globalization, information and communication independence, political culture
    Keywords: Foreign media, Globalization, information, communication independence, political culture, liberalism}
  • سید علی میرلوحی، طاها عشایری، طاهره جهان پرور، الهام حسین زاده

    فرهنگ سیاسی به دانش سیاسی، آگاهی سیاسی، دانش، تاکتیک، ذایقه یا نگرش سیاسی شهروندان اطلاق می‌شود. در ایران مسیله سیاست، مشارکت در انتخابات، حضور درصحنه‌های مختلف سیاسی-اجتماعی و آگاهی سیاسی شهروندان از احزاب و کاندیداها نشانگر رشد فرهنگ سیاسی آنهاست. هدف اصلی این تحقیق مطالعه عوامل موثر بر فرهنگ سیاسی شهروندان در بازه زمانی 1380 الی 1400 است. روش تحقیق از نوع فراتحلیل (کمی)، جامعه آماری آن 45 سند که 23 تحقیق (پیمایشی بودن، داشتن ضرایب همبستگی، سطح معنی‌داری و حجم نمونه) به روش غیر احتمالی انتخاب شدند. نتایج نشان می‌دهد بین سرمایه سیاسی، رسانه جمعی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل روانی و مسایل ملی بافرهنگ سیاسی رابطه معنی‌داری وجود دارد. با توجه به وجود ناهمگنی بین مطالعات فوق، از متغیرهای تعدیل گر استفاده‌شده است. نتایج نشان می‌دهد که از بین گروه‌های قومی قوم ترک با مقدار (0.23)، فارس (0.21)، ترکمن (0.20) و قوم کرد (0.18) بر فرهنگ سیاسی به‌عنوان متغیرهای میانجی تاثیر داشته و اثر کلی آن‌ها برابر با 0.18 درصد است. از بین نوع جامعه آماری، اساتید دانشگاه با مقدار 0.34 و دانشجویان با مقدار 0.29 و نخبگان علمی با مقدار 0.26 درصد بیشترین تاثیر را به‌عنوان متغیر میانجی بر فرهنگ سیاسی داشته‌اند.

    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, فراتحلیل, فرهنگ سیاسی, هویت قومی}
    seyed ali mirlohi, Taha Ashayeri, Tahereh Jahanparvar, Elham Hoseinzadeh

    Political culture refers to the political knowledge, political awareness, knowledge, tactics, tastes or political attitudes of citizens. In Iran, the issue of politics, participation in elections, presence in various socio-political arenas and citizens' political awareness of parties and candidates show the growth of their political culture. The main purpose of this study is to study the factors affecting the political culture of citizens in the period 2001 to 2021. The research method was meta-analysis (quantitative), the statistical population was 45 documents in which 23 studies (survey, correlation coefficients, significance level and sample size) were selected by non-probability method. The results show that there is a significant relationship between political capital, mass media, social capital, economic capital, cultural factors, psychological factors and national issues with political culture. Due to the heterogeneity between the above studies, modifier variables have been used. The results show that among the ethnic groups of Turks (0.23), Fars (0.21), Turkmen (0.20) and Kurds (0.18) have an effect on political culture as mediating variables and their overall effect is equal to 0.18%. Among the statistical population, university professors with a value of 0.34 and students with a value of 0.29 and academic elites with a value of 0.26% had the most impact as a mediating variable on political culture

    Keywords: Social capital, meta-analysis, Political Culture, Ethnic identity}
  • علی محمد جوادی*، محمدعلی برادران، مراد برادران
    مقدمه

    از عوامل تاثیرگذار بر توسعه ی سیاسی، چگونگی جهت گیری های نسبت نظام سیاسی و ایفای نقش سیاسی افراد آن جامعه است. این جهت گیری ها و کنش های سیاسی افراد، ممکن است در بین طبقات اجتماعی (با توجه به سرمایه های اقتصادی و فرهنگی) متفاوت باشد. بر این اساس تحقیق حاضر درصدد شناسایی فرهنگ سیاسی طبقات اجتماعی است.

    روش

    تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است، حجم نمونه ی 400 نفر و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در شهر  اردبیل در سال 1398 انجام شده است.

    یافته ها

     یافته های تحقیق نشان داد که فرهنگ سیاسی طبقه ی پایین و متوسط از نوع «محدود- تبعی» و فرهنگ سیاسی طبقه ی بالا از نوع «تبعی- مشارکتی» است. همچنین یافته ها نشان داد که  تفاوت معنی داری بین فرهنگ سیاسی طبقه ی متوسط و پایین وجود ندارد، ولی فرهنگ سیاسی طبقه ی بالا، تفاوت معنی داری با فرهنگ سیاسی طبقه ی متوسط و پایین دارد.

    بحث

    فرهنگ سیاسی طبقات اجتماعی در ایران گویای شکاف بین نظام سیاسی و مردم، بی اعتمادی نهادی، دوری از اقتدارگرایی و پیچیده پنداشتن موضوع سیاست است. بنابراین فرهنگ سیاسی در اذهان و اندیشه ها رشد یافته، ولی در بعد رفتاری و عملی عقب افتاده است که می تواند ناشی از «هزینه های فعالیت سیاسی»  باشد، و یا  ناشی از«فرهنگ سیاسی» که در طول تاریخ در ایران وجود داشته است. همچنن با توجه به اینکه فرهنگ سیاسی طبقه متوسط و پایین تفاوت معنی داری با هم ندارند و نوع فرهنگی سیاسی این طبقات محدود و تبعی است این طبقات دچار انفعال سیاسی شده و توسعه سیاسی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

    کلید واژگان: طبقه ی اجتماعی, فرهنگ سیاسی, فرهنگ سیاسی مشارکتی}
    Alimohammad Javadi*, MohammadAli Bradaran, Morad Baradaran
    Introduction

    One of the factors influencing political development is the orientation of the political system and the political role of the individuals in that society. These political orientations and actions of individuals could be different among social classes. (According to economic and cultural capital) The present study seeks to identify the political culture of social classes.

    Method

    This study was conducted with a survey method and by questionnaire with a sample size of 400 people in Ardabil in 2019.

    Finding

    The results showed the type of political culture of the middle class and the lower class is the subject – parochial and political culture of upper classes is Participant. Results of analysis of variance and Scheffe test showed that there isn’t any significant difference in middle and lower class political culture but the upper-class political culture had a significant difference with middle and lower class political culture. Confirmatory factor analysis of political culture indicators was performed by Amos Graphic software and the variables of social class, age and gender in relation to political culture were significant by regression test. In totally, there is a gap between the political system and individuals in society.

    Discussion

    The political culture of the social classes in Iran shows the gap between the political system and the people, institutional distrust, avoidance of authoritarianism and complicating the issue of politics. Thus, political culture has grown in the minds and thoughts, but it has lagged behind in behavioral and practical dimensions, which can be due to the "costs of political activity", or due to the "political culture" that has existed in Iran throughout history. . Also, due to the political culture of the middle and lower classes are not significantly different and the type of political culture of these classes is the subject – parochial, these classes have become politically inactive and have affected the political development of society.

    Keywords: Social class, political culture, Participatory political culture}
  • شهروز شریعتی*، عادل فاریابی

    مروری بر تاریخ طرح های توسعه ایران در دوره سلطنت محمدرضا پهلوی بیانگر این نکته است که فرایند سیاستگذاری توسعه در ایران دچار آشفتگی های فراوانی بوده است و حتی به نظر می رسد کنشگران و کارگزاران توسعه اقتصادی ایران به استناد شواهدی که در این مقاله نشان داده می شود، نتوانسته بودند این معضلات را به درستی شناسایی کنند. این نوشتار با روش شناسی مبتنی بر جامعه شناسی تاریخی و در چارچوب نظری تلفیقی از آموزه های نظریه رانتیریسم و  پاترمونیالیسم کوشیده است تا نشان دهد چگونه برنامه های توسعه در ایران ناکام می ماند. مقاله نشان می دهد شیوه حکمرانی متاثر از درآمدهای نفتی در اقتصاد سیاسی و مناسبات پدرسالار در فرهنگ سیاسی، درمجموع موجب می شد کنشگران توسعه ایران بدون فهم مسایل اساسی جامعه و الزام خود به پاسخ گویی، نتوانند از فرصت ها و ظرفیت ها برای بهبود حکمرانی، در کشور استفاده کنند. مقاله در پاسخ به این پرسش که مهم ترین علت های ناکارآمدی طرح های توسعه در ایران طی دو دهه پایانی سلطنت محمدرضا پهلوی ناظر بر چه مشکلاتی بوده است؟ با روش تحلیل محتوای تاریخ شفاهی هاروارد، برمبنای تجربه زیسته جمعی از کارگزاران توسعه کشور و با گزینش، کدگذاری و طبقه بندی گویه های انتقادی کارگزاران اقتصادی در پروژه تاریخ شفاهی هاروارد، این فرضیه را مورد آزمون قرار می دهد که به نظر می رسد عدم موفقیت پیش برد پروژه توسعه ایران در زمان محمدرضا پهلوی، در بی توجهی به مبارزه با مفاسد اداری، بی انضباطی اداری، مداخله مستمر در امور دولت، ضعف سیاستگذاری و برنامه ریزی اقتصادی و در عین حال تضعیف مداوم نهادها، نخبگان سیاسی و نیروهای اجتماعی ریشه داشته است.

    کلید واژگان: ایران, حکمرانی, فرهنگ سیاسی, رانتیریسم, پاتریمونیالیسم}
    Shahrouz Shariati*, Adel Faryabi

    A review of the history of Iran's development in the second Pahlavi period shows that the country's economy was suffering from endless turmoil and the country's senior decision makers could not even properly identify these problems. Using the theories of Rentierism and Patrimonialism, this article has tried to show how in the process of formation of the modern state in Iran, a special way of governing based on political, economic and administrative corruption was formed. The article shows that the use of oil revenues in political economy and patriarchal relations in political culture led to bad governance in Iran. The main question of this article is about the most important causes of inefficiency of governance in the Pahlavi era?  The research method in this article was to analyze the content of the lived experience of the managers of the Pahlavi period in accordance with the oral history of Harvard. The article shows that ignoring the basic requirements of modern governance and the constant weakening of institutions, political elites and social forces led to the inability and collapse of the Iranian political system.

    Keywords: Iran, Governance, Political culture, Rentierism, Patrimonialism}
  • احمد آذین*، نسرین درویشی، اصغر محمدی
    پژوهش حاضر با هدف تبیین جامعه شناختی فرهنگ سیاسی و مولفه های قوم گرایی و سنت گرایی موثر بر آن در کلانشهر اهواز صورت گرفته است. داده های پژوهش با روش پیمایشی از نمونه ای با حجم 384 نفر جمع آوری شد که از جمعیت 781091 نفری شهروندان 18 تا 65 سال ساکن در کلانشهر اهواز به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند. متغیر وابسته (فرهنگ سیاسی) با سه بعد ارزش های سیاسی، نگرش های سیاسی و دانش سیاسی، عملیاتی شد و رابطه آن با متغیرهای مستقل شامل قوم گرایی و سنت گرایی که ترکیب و تلفیقی از نظریات اینگلهارت، الازار، هابرماس، آلموند و وربا است؛ فرضیه سازی و آزمون شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برآورد و داده های حاصله ، با استفاده از نرم افزار spss26 و AMOS در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد، از بین دو متغیر قوم گرایی و سنت گرایی، متغیر سنت گرایی با فرهنگ سیاسی رابطه مثبت و قوم گرایی با فرهنگ سیاسی رابطه منفی معنی داری دارند. هم چنین در خصوص رابطه قوم گرایی و سنت گرایی با ابعاد فرهنگ سیاسی مشخص شد که قوم گرایی با ارزش های سیاسی، رابطه مثبت معنی دار و با نگرش های سیاسی و دانش سیاسی، رابطه منفی معنی داری دارد. هم چنین سنت گرایی هم با ارزش های سیاسی، رابطه مثبت معنی دار و با نگرش های سیاسی، رابطه منفی معنی دار دارد، ولی سنت گرایی با دانش سیاسی، رابطه معنی داری ندارد
    کلید واژگان: فرهنگ سیاسی, شهروندان کلانشهر اهواز, مولفه های فرهنگی, قوم گرایی و سنت گرایی}
    AHMAD AZIN *, Nasrin Darvishi, Asghar Mohammadi
    The present study aims to Sociological explanation of political culture and the components of ethnocentrism and traditionalism affecting it in the metropolis of Ahwaz. The data of this study were collected by survey method from a sample of 384 people who were selected from a population of 781091 citizens aged 18 to 65 years living in the metropolis of Ahwaz by stratified random sampling. The dependent variable (political culture) became operational with three dimensions of political values, political attitudes and political knowledge and its relation to independent variables, including ethnocentrism and traditionalism, which are a combination of the theories of Inglehart, Elazar, Habermas, and Almond Verba; Hypotheses were made and tested. The data collection tool in this study is a questionnaire whose reliability was estimated through Cronbach's alpha coefficient and the data were analyzed using SPSS26 and AMOS software at both descriptive and inferential levels. Findings showed that between the two variables of ethnocentrism and traditionalism, the variable of traditionalism has a positive relationship with political culture and ethnocentrism has a significant negative relationship with political culture. Also, regarding the relationship between ethnicity and traditionalism and the dimensions of political culture, it was found that ethnocentrism has a significant positive relationship with political values and a significant negative relationship with political attitudes and political knowledge. Traditionalism also has a significant positive relationship with political values and a significant negative relationship with political attitudes, but traditionalism has no significant relationship with political knowledge.
    Keywords: Political Culture, Citizens of Ahwaz Metropolis, Cultural Components, Ethnocentrism, Traditionalism}
  • قربانعلی سبکتکین ریزی*

    مشارکت سیاسی که ازضرورتهای انکار ناپذیر درثبات نظامهای سیاسی در قرن حاضر به شمار می رود، تحت تاثیر عوامل مختلفی شکل می گیرد. از جمله ی این عوامل می توان به نقش عوامل فرهنگی اشاره نمود. هدف از تحقیق حاضر مطالعه ی نقش این عوامل بر میزان مشارکت سیاسی درایران است. این پژوهش به روش پیمایش و با مطالعه بر روی جمعیت شهرستان بجنوردانجام گرفته است. جمعیت نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طیقه ای انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسش نامه استفاده شده که اعتبار آن به روش صوری و پایایی آن به کمک آماره ی آلفای کرونباخ سنجیده شده است. داده ها با استفاده از ابزار16spss، تجزیه و تحلیل شده اند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین پنج عامل فرهنگی یعنی احساس قدرت و نفوذ سیاسی، اعتماد سیاسی و اعتماد اجتماعی، رضایت از زندگی و میزان دینداری، که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند با متغیر مشارکت سیاسی همبستگی معناداری داشتند. از میان متغیر های زمینه ای پژوهش نیز متغیرهای جنسیت، شغل ، تحصیلات و وضعیت اقتصادی همبستگی معناداری با مشارکت سیاسی داشتند.

    کلید واژگان: مشارکت سیاسی, فرهنگ سیاسی, شهروندان, ثبات سیاسی, اعتماداجتماعی وسیاسی}
    Ghorbanali Saboktakin Rizi *

    This paper looks for to study the factors affecting the contribution of citizens in paying municipal tolls. Using survey method, the data collected by conducting a self-constructed questionnaire. 500 residents (above 20 years old) were selected as sample by conducting random sampling method. Findings showed that the average mean of participation in the payment of municipal tolls among respondents was 31 of 55. In other words, the respondents' participation level in this field was below the average level. Among dimensions of participation, the highest mean was belonging of behavioral dimension and the lowest mean was belonging to propensity or emotional one. The independent variables (i. e. the satisfaction of municipal services, the social responsibility, the citizenship awareness, the sense of anomie in urban management and the sense of belonging to urban and neighborhood) were significantly associated with participation in payment of tolls. Multiple linear regression analysis indicated that these variables are able to estimate up to 28% of the dispersion of the payment of tolls. Finally, the results showed that deducting and tacking tolls as local taxes shall be consistent with the economic condition of citizens, to increase the public participation in paying of local taxation.

    Keywords: Social Participation, Political Culture, Citizens, Political stability, social&political trust}
  • سید رضا حسینی، علی بهرامی*
    کتاب فهم فلسفه سیاسی در بستر زندگی اجتماعی نوشته مل تامپسون و ترجمه نرگس تاجیک نشاطیه را انتشارات پگاه روزگارنو در سال 1397ش منتشر کرد. در این کتاب، مولف با اتخاذ یک راهبرد مخاطب محور و در پرتو توجه به مسایل و پدیده های روز سیاسی، بر تحلیل و تجزیه آنها در چارچوب فلسفه سیاسی تاکید داشته است. از ویژگی های قابل تامل کتاب، بهره مندی از روال و روند تاریخی در توجه به مفاهیم بنیادین و نوین فلسفه سیاسی در برابر علم سیاست و احیای نگرش هنجاری به امور سیاسی است. در این مقاله، کتاب از منظر روش و مبنای نظری و تجزیه وتحلیل ها و داده ها، نقد و بررسی شده است و در مجموع به این نتیجه می رسد که به رغم بهره مندی از شیوه های نوین تالیف، نگارش و ساختاربندی متن و ایجاد جذابیت محتوایی و شکلی برای مخاطب، این کتاب نتوانسته است، تحلیل و تبیین مناسبی از کاربست فلسفه سیاسی در مسایل روز اجتماعی را به خوبی نشان دهد. دراین مقاله، علت چنین وضعیتی در خروج از ریل راهبردی نویسنده مبنی بر التفات و تمرکز بر فلسفه سیاسی، از فصل چهارم به بعد، پراکندگی و آشفتگی در طرح موضوعات و پدیده های بسیار متنوع و عدم تناسب و توازن معنایی و مفهومی در بیان آراء و نظرات فیلسوفان و متفکران سیاسی مشاهده می شود.
    کلید واژگان: فلسفه سیاسی, زندگی اجتماعی, فرهنگ سیاسی, زندگی سیاسی, تحولات جهانی}
    Seyyed Reza Hoseini, Ali Bahrami *
    The book, “Understanding Political Philosophy in the Context of Social Life” written by Mel Thompson and translated by Narges Tajik Neshatia, was published by Pegah Rosgarno Publications in 1397. In this book, the author, adopting an audience-oriented strategy and paying attention to the issues and phenomena of the political day, has emphasized their analysis in the framework of political philosophy. One of the remarkable features of the book is the use of historical routines and trends in paying attention to the fundamental and modern concepts of political philosophy versus political science and reviving the normative attitude towards political affairs. In this article, the book is reviewed from the perspective of method and theoretical basis and analysis of data, and in general concludes that despite the use of new methods of writing, and structuring the text, and creating a content and form appeal to the audience, this book has not been able to show a proper analysis and explanation of the application of political philosophy in the problems of the social day. In this article, the reason for such a situation in the author’s strategic departure from attention and focus on political philosophy, from the fourth chapter onwards, scattering and confusion in the design of very diverse topics and phenomena and semantic and conceptual imbalance in expressing the views of philosophers and political thinkers are observed.
    Keywords: Political Philosophy, Social life, Political Culture, Political Life, Global Developments}
  • Nasratullah Masoudi, Asghar Mohammadi *, Ahmad Azin
    The aim of this study was to investigate the effect of social capital on the political culture of teachers in Khorramabad. The theoretical framework of the research has been developed using the approach of sociology and social psychology and with emphasis on Giddens and Putnam theories. This study was a cross-sectional and descriptive study. The present study was conducted in 1398 among 436 teachers in Khorramabad, who were selected by appropriate sampling method. Data analysis was performed using SPSS statistical software version 25 at both descriptive and analytical levels. The research findings indicated that between the cognitive dimension of social capital (r = -0.149, P = 0.001), communication (r = -0.227, P = 0.000), structural (r = -0.236, P = 0.001) and there is a significant relationship between teachers 'political culture; in other words, with increasing all three dimensions of social capital, the amount of teachers' political role increases.
    Keywords: Political Culture, Social capital, teachers}
  • میترا بیات، حسن خیری*، محمدحسین پوریانی

    از جمله عوامل تاثیرگذار بر توسعه سیاسی، عامل کلیدی سرمایه اجتماعی است. پژوهش حاضر در پی بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی تشکل های مردم نهاد استان مرکزی بر توسعه سیاسی می باشد. شاخص های مورد نظر سرمایه اجتماعی، اعتماد و انسجام اجتماعی هستند. برای دستیابی به این هدف از نظریات پاتنام، کلمن و فوکویاما استفاده شده و از روش پیمایشی (پرسشنامه) و اسنادی بهره می گیرد و با استفاده از آموس و مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تاییدی انجام می شود و با استفاده از SPSS شاخص های توصیفی به دست می آید. ضریب آلفای کرونباخ برای21 گویه، 925/0 و دارای پایایی قابل قبولی می باشد. جامعه آماری، اعضای تشکل های مردم نهاد استان مرکزی (1304نفر) می باشد و از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده استفاده شده است. حجم نمونه 384 نفر می باشد. یافته پژوهش این است که سرمایه اجتماعی تشکل های مردم نهاد بر توسعه سیاسی تاثیر مثبت و معناداری دارد و برای تحقق جبهه فرهنگی- اجتماعی انقلاب و هم افزایی استعدادها و ظرفیتها برای سامان دادن به اهداف سیاسی نظام و مبارزه با دشمنان و شفاف سازی چالش های پیش رو و توسعه جامعه مدنی، نقش مهمی ایفا می کنند.

    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, توسعه سیاسی, مشارکت سیاسی, فرهنگ سیاسی, تشکل های مردم نهاد}
    Mitra Bayat, Hassan Kheiry *, MohammadHossein Pouryani

    One of the influential factors in political development is the key factor of social capital. The current study seeks to investigate the effect of social capital of Non- Governmental Organizations of Markazi province on the political development. The desired indicators of social capital are trust and cohesion. Putnam, Coleman and Fukuyama’s theories have been used and has applied a survey method (questionnaire) and documental method and by using Amos and structural equation modeling, confirmatory factor analysis is performed and descriptive statistics were obtained using SPSS. Cronbach's alpha coefficient for 21 items is ./925 and has an acceptable amount of reliability. The statistical population includes the members of NGOs of Markazi province that is 1304 people and a stratified random sampling has been used. The sample size is 384. The finding of the research reveals that social capital of non-governmental organizations has a positive and significant effect on the political development. They play an important role for the manifestation of the socio- cultural aspect of the Revolution and for the synergy of all talents and capacities for organize the political goals of Iran and to fight enemies and to face challenges ahead.

    Keywords: Social capital, political development, political participation, Political Culture, Institutions of the people}
  • Neda Mohammadpour Khabazi, Mohammad Soltanifar *, Ali Akbar Farhangi, Sara Mohammadpour

    Novel communication technologies significantly influence proactive behaviours by expanding and developing information highways and using satellite and computer facilities in the world. These influences can be examined in political, social, economic, and cultural aspects and so on. The main purpose of current research is to study the cyberspace role in political development from the student's viewpoint of Azad and the National University of Tehran. The research method is surveyed, and it is made of the researcher's questionnaire. A sample does it consists of 384 students of Azad and the National University of Tehran. Cronbach’s alpha of questionnaire is 84%, and questionnaire validity is confirmed by communication and political science experts. Mann-Whitney U test and the binomial test is used for data analysis. The results show that using cyberspace has a role in political development from student's viewpoint of Azad and the National University of Tehran and, besides, the impact of using cyberspace on political development from the student’s viewpoint of Azad and National University of Tehran is different. The findings imply that using cyberspace has a role in strengthening democratic values and traditions, economic development and political legitimacy, political culture, the strengthen of structural differentiation, the application of functional necessity and pattern variables, modernized and mobility of the political system.

    Keywords: Cyberspace, Political development, political culture}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال