جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « prophet » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »
تکرار جستجوی کلیدواژه «prophet» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
هدف
این مقاله کوشیده تا تا با بررسی های خود نشان دهد که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در زمان و محیط خود چگونه و به چه شیوه ای توانست با حاکمان وقت به تعامل بپردازد و رسالت خویش را پیش ببرد و توحید ناب و خالص را به جهان عرضه کند و موفقیت هایی را بدست آورد. در واقع هدف اصلی مقاله حاضر بررسی شیوه های ارتباطات میان فردی و به طور کلی ابعاد رفتاری و تعاملی ایشان با حاکمان زمان خود است که می تواند امروز در حوزه ارتباطات، روابط عمومی، سیاستگذاری و مدیریت ارتباطات به خصوص ارتباطات دینی مورد توجه و تامل قرار گیرتد.
روشپژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بوده و با مراجعه به منابع کتابخانه ای و علمی و با استناد از آیات قرآن کریم و تفاسیر موجود فیش برداری و مورد تحلیل قرار گرفته است.
یافته هاپس از تشکیل حکومت اسلامی پیامبر،شیوه ایشان در تعامل ابتدا همزیستی با همه شهروندان اعم از حاکم و مردم بود. در چارچوب عدالت و مدارای اسلامی با آن ها برخورد می کرد وتا حد اعلا، بدیها، کارشکنی ها و دشمنیهای مخالفان را تحمل می نمود.
نتیجه گیریبرخورد پیامبر با این مخالفان که به کمتر از ساقط کردن حکومت و کشتار مسلمانان راضی نبودند هرگز از اصل هدایت گری، انصاف، رحمت و عدالت عدول نکرد، در برخی موارد در مقابل دشمنان اسلام با قاطعیت ایستاد. مهمترین علل تعامل عبارت است از: 1. تشکیل نظام توحیدی در جهان 2.اقامه قسط و عدالت 3. ابلاغ دین و رساندن آیات الهی 4.نفی سلطه و دفاع از مظلوم 5. ایجاد امنیت و صلح.
کلید واژگان: ارتباطات میان فردی, پیامبر, حاکمان, شیوه های ارتباطیObjectiveThis article tries to show how and in what manner Prophet Muhammad was able to interact with the rulers of the period in his time and environment and advance his mission and present monotheism to the world and achieve success. In fact, the main goal of this article is to investigate interpersonal communication methods and in general their behavioral and interactive dimensions with the rulers of their time, which can be considered in the field of communication, especially religious communication.
MethodologyThe present study is descriptive-analytical and has been analyzed by referring to library and scientific sources and referring to the verses of the Quran and existing interpretations.
FindingsThroughout history, the divine prophets have seriously fought against all kinds of idolatry, and this struggle has been shared by all the prophets. The second thing that the divine prophets have fought against the specific deviations of their people and population. For example, the people of the period of Prophet Noah (peace be upon him) were worldly, dependent on the world, and arrogant.
ConclusionThe Prophet wants to establish justice in the world. The Prophet wants to create justice so that he can solve the problems that humans want to solve, and propose those problems, and since the revelation came to the Prophets, one of their problems has been the meaning of opposing those who were oppressors. They were cruel, tyrannical, bloodthirsty, and each of them opposed them in a different way, and it should not be thought that any prophet sat in his house and only prayed or gave orders. No, it's not like that, they said the commandments in order to implement them, Ibrahim said the issues, and then he removed the idols, which at that period was like someone daring to the Almighty God in our religion.
Keywords: Interpersonal Communication, Prophet, Rulers, Interaction -
پذیرش اسلام از سوی اهالی مدینه و دعوت پیامبر(ص) به این شهر سرآغاز تحولات عمده ای در تاریخ اسلام و رونق دین اسلام گردید. پیامبر(ص) تلاش کرد تا نابرابری هایی که مسلمانان در مکه شاهد بودند، در مدینه وجود نداشته باشد و طبقه بندی جامعه به اشراف و افراد بی درآمد را از بین ببرد. هدف از این پژوهش آن است که حذف قشربندی جامعه مدینه در زمان حضرت محمد (ص)، به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد. یافته های پژوهش نشان می دهد که شهر مدینه در آستانه ورود پیامبر (ص) با اختلافات قبیله ای مواجه بود. به همین دلیل ساکنان این شهر برای نجات از بحران پیش آمده به پیامبر (ص) روی آوردند، آنها ضمن پذیرش اسلام از پیامبر برای ورود به این شهر دعوت کردند که آن حضرت، پذیرفت. ورود پیامبر به شهر مدینه سبب تشکیل حکومت اسلامی، آغاز تبلیغات گسترده دین اسلام و رونق آن شد. پیامبر تلاش کرد با حفظ برابری میان مسلمانان، اتحاد را در میان اقشار مختلف جامعه مدینه که نمادی از الگوی جامعه اسلامی بود، برقرار کند. ساخت مسجد که از آن به عنوان اقدامی مذهبی و فرهنگی می توان یاد کرد، سبب تحولات عمده ای در جامعه مدینه و حکومت اسلامی شد. مسجد تبدیل به مکانی عبادی- سیاسی گردید و مرکزی برای اتحاد مسلمانان فارغ از هرگونه طبقه بندی اجتماعی بود. موارد ذکرشده، به توسعه و پیشرفت جامعه اسلامی کمک کرد که همانا الگویی اسلامی برای حکمرانی اسلامی است.کلید واژگان: پیامبر(ص), اسلام, مدینه, مهاجر, انصار, الگوی توسعه اسلامیThe acceptance of Islam by the people of Medina and the invitation of the Prophet (PBUH) to this city marked the beginning of major changes in the history of Islam and the prosperity of the Islamic religion. The purpose of this research is to investigate the elimination of the stratification of Medina society during the time of Prophet Muhammad (PBUH) in a descriptive-analytical way. The findings of the research show that the city of Medina was faced with tribal differences on the threshold of the arrival of the Prophet (PBUH). For this reason, the residents of this city turned to the Prophet (PBUH) to save them from the crisis. They accepted Islam and invited the Prophet to enter this city, which he accepted. The arrival of the Prophet in the city of Medina led to the formation of the Islamic government, the beginning of widespread propaganda of the Islamic religion and its prosperity. By maintaining equality among Muslims, the Prophet tried to establish unity among different sections of Medina society, which was a symbol of the model of Islamic society. The construction of the mosque, which can be considered as a religious and cultural act, caused major changes in the society of Medina and the Islamic government. The mosque became a religious-political place and was a center for the unity of Muslims regardless of any social classification. The mentioned things helped the development and progress of the Islamic society, which is indeed an Islamic model for Islamic governance.Keywords: Prophet, Islam, Medina, Muhajir, Ansar, Model Of Islamic Development
-
Journal of Specialized scientific quarterly of child and family studies, Volume:1 Issue: 2, 2023, PP 5 -30
The Messenger of God has interacted according to the conditions in different times and places as well as with different strata. During his stay in Madinah, the actions of His Holiness can be examined and modeled in a special way and from various dimensions. One of these dimensions is the interaction of the Prophet as the ruler and leader of society with women as a stratum of society. This article tries to answer the question that "What kind of interactions did the Messenger of God have with women in Medina?" to obtain the principles governing them by analyzing these interactions. The information required for this work has been collected from historical documents and reports, and while using historical analysis methods, sociological approaches have also been used.
The findings of the research indicate that in his interactions with women, the Prophet sought to make Muslims pay attention to human rights, status and values, and to stabilize the position and status of women. Women, in their interactions with the Prophet9, sought to gain knowledge and rights that were neglected in the Jahili society and emphasized by Islam.
The governing principles of these interactions are: the principle of family placement and compliance with the laws governing it, women's focus on housekeeping and raising a healthy generation, providing the conditions for women's presence in society, eliminating the grounds of immorality, emphasizing respect for privacy between men and women, and prohibition Mixing and paying attention to the influence of time and place play a significant role in these interactions.Keywords: Social Interaction, Prophet, Medina Women, Social Presence -
خانه داری در یک شرایط طبیعی، اولین و طبیعی ترین انتخاب یک زن است که می توان با دلایل متقن از آن دفاع کرد. متاسفانه در حال حاضر این نقش جایگاه ارزشمند خود را در اذهان بسیاری از مردان و زنان جامعه ایرانی ازدست داده است. هرچند طبق آمار، همچنان درصد زیادی از زنان جامعه ما خانه دار هستند؛ اما تضعیف و تحقیر خانه داری در بلندمدت می تواند صدمات جبران ناپذیری بر نهاد خانواده بگذارد. جبری که در فضای جامعه حکم فرماست و زنان را برای کسب وجاهت و مقبولیت، به خارج از خانه فرامی خواند، احساس عدم امنیت و مفید نبودن به زنان خانه دار می دهد. در این مقاله، به بازخوانی دلایل ارزش خانه داری به عنوان یک فضیلت فراموش شده پرداختیم؛ لذا ابتدا علل انتخاب خانه داری را شرح داده و در ادامه نگاهی به اثرات منفی عدمارزش گذاری بر این نقش و تجربه سایر جوامع انداخته و راهکارهایی برای احیای خانه داری ارائه شده است. این مقاله، با روش تحلیلی و اسنادی، این موضوع را از منظر رهبر فرزانه انقلاب بررسی می کند. خانه داری در این مقاله، در مقابل تعریف امروزی از شغل؛ یعنی کار با ساعات معین و در مقابل حقوقی معین قرار گرفته است.
کلید واژگان: خانه داری, زنان خانه دار, خانه داری, فضیلت فراموش شده, رهبر معظم انقلابJournal of Specialized scientific quarterly of child and family studies, Volume:1 Issue: 2, 2023, PP 49 -70The Messenger of God has interacted according to the conditions in different times and places as well as with different strata. During his stay in Madinah, the actions of His Holiness can be examined and modeled in a special way and from various dimensions. One of these dimensions is the interaction of the Prophet as the ruler and leader of society with women as a stratum of society. This article tries to answer the question that "What kind of interactions did the Messenger of God have with women in Medina?" to obtain the principles governing them by analyzing these interactions. The information required for this work has been collected from historical documents and reports, and while using historical analysis methods, sociological approaches have also been used.
The findings of the research indicate that in his interactions with women, the Prophet sought to make Muslims pay attention to human rights, status and values, and to stabilize the position and status of women. Women, in their interactions with the Prophet9, sought to gain knowledge and rights that were neglected in the Jahili society and emphasized by Islam.
The governing principles of these interactions are: the principle of family placement and compliance with the laws governing it, women's focus on housekeeping and raising a healthy generation, providing the conditions for women's presence in society, eliminating the grounds of immorality, emphasizing respect for privacy between men and women, and prohibition Mixing and paying attention to the influence of time and place play a significant role in these interactions.Keywords: Social Interaction, Prophet, Medina Women, Social Presence -
تاریخ نشان می دهد که زنان می توانند با خواست و اراده خود، به جایگاه و ارزش واقعی که در شانشان است، در جامعه و خانواده برسند. در این تحقیق، که با روش کتابخانه ای با رویکرد توصیفی-تحلیلی و اسنادی گردآوری شده، به مستندات قرآنی-روایی جایگاه و ارزش زن در جامعه و خانواده از دیدگاه آیت الله خامنه ای پرداخته است.
اسلام اگرچه با حضور زن در جامعه مخالف نیست؛ و هیچ کشوری هم نمی تواند خود را از این نیرو بی نیاز بداند، اما کار نباید کرامت و ارزش معنوی زن را پایین آورده؛ او را به اختلاط نامناسب و خضوع در برابر نامحرم وادار کند؛ زیرا این امر موجب تزلزل مزلت زن در خانواده می شود. زن با حضور درست و با حفظ جایگاه و ارزش خود، می تواند زمینه پیشرفت هرچه بیشتر کشور را فراهم کند، حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله زن را مدیر و محور و مایه آرامش خانواده می دانند، درعین حال زن را به عنوان یک انسان در فرایند پیشرفت جامعه موثر و اثرگذار می بینندکلید واژگان: آیت الله خامنه ای, جایگاه خانوادگی زن, جایگاه اجتماعی زن, وظیفه زنJournal of Specialized scientific quarterly of child and family studies, Volume:1 Issue: 2, 2023, PP 71 -88The Messenger of God has interacted according to the conditions in different times and places as well as with different strata. During his stay in Madinah, the actions of His Holiness can be examined and modeled in a special way and from various dimensions. One of these dimensions is the interaction of the Prophet as the ruler and leader of society with women as a stratum of society. This article tries to answer the question that "What kind of interactions did the Messenger of God have with women in Medina?" to obtain the principles governing them by analyzing these interactions. The information required for this work has been collected from historical documents and reports, and while using historical analysis methods, sociological approaches have also been used.
The findings of the research indicate that in his interactions with women, the Prophet sought to make Muslims pay attention to human rights, status and values, and to stabilize the position and status of women. Women, in their interactions with the Prophet9, sought to gain knowledge and rights that were neglected in the Jahili society and emphasized by Islam.
The governing principles of these interactions are: the principle of family placement and compliance with the laws governing it, women's focus on housekeeping and raising a healthy generation, providing the conditions for women's presence in society, eliminating the grounds of immorality, emphasizing respect for privacy between men and women, and prohibition Mixing and paying attention to the influence of time and place play a significant role in these interactions.Keywords: Social Interaction, Prophet, Medina Women, Social Presence -
یکی از اصول اخلاقی حاکم بر روابط همسران، اصل مودت و رحمت است. از منظر قرآن، می توان چنین اصلی را از زمره اصول اخلاقی روابط اجتماعی مسلمانان پنداشت، اما جایگاه این اصل در خصوص روابط همسران، از اهمیت و تاکید فوق العاده ای برخوردار است. خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، فلسفه خلقت هر یک از همسران را رسیدن آنان به آرامش دانسته و در همان آیه، سخن از جعل مودت و رحمت به میان آورده است. براین اساس، به نظر می رسد که مودت و رحمت، لازمه حصول چنین آرامشی است که همواره لازم است برای حفظ کیان و قداست خانواده مورد اهتمام همه صاحب نظران قرار گیرد. مودت و رحم، طبع انعطاف پذیر خانواده را صرفا به احکام آمرانه منحصر نمی کند، بلکه برای ایجاد نظم و آرامش در خانواده، به حاکمیت چنین اصلی نیز توجه دارد. با عنایت به اهمیت آن اصل از منظر قرآن کریم، اهتمام به راهکارهای اخلاقی مرتبط با آن، همچون گذشت، سازش و فداکاری لازم و ضروری است. این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی، در صدد تبیین راهکارهای اخلاقی مرتبط با اصل مودت و رحمت میان همسران از منظر قران کریم است
کلید واژگان: قرآن کریم, اصل اخلاقی, مودت, رحمت, همسرانJournal of Specialized scientific quarterly of child and family studies, Volume:1 Issue: 2, 2023, PP 31 -48The Messenger of God has interacted according to the conditions in different times and places as well as with different strata. During his stay in Madinah, the actions of His Holiness can be examined and modeled in a special way and from various dimensions. One of these dimensions is the interaction of the Prophet as the ruler and leader of society with women as a stratum of society. This article tries to answer the question that "What kind of interactions did the Messenger of God have with women in Medina?" to obtain the principles governing them by analyzing these interactions. The information required for this work has been collected from historical documents and reports, and while using historical analysis methods, sociological approaches have also been used.
The findings of the research indicate that in his interactions with women, the Prophet sought to make Muslims pay attention to human rights, status and values, and to stabilize the position and status of women. Women, in their interactions with the Prophet9, sought to gain knowledge and rights that were neglected in the Jahili society and emphasized by Islam.
The governing principles of these interactions are: the principle of family placement and compliance with the laws governing it, women's focus on housekeeping and raising a healthy generation, providing the conditions for women's presence in society, eliminating the grounds of immorality, emphasizing respect for privacy between men and women, and prohibition Mixing and paying attention to the influence of time and place play a significant role in these interactions.Keywords: Social Interaction, Prophet, Medina Women, Social Presence -
ورود گسترده زنان در سال های اخیر به عرصه اشتغال، بازتاب های منفی و مثبتی را به دنبال داشته است. از آنجایی که زنان عنصر و عضو کلیدی هر خانواده محسوب می شوند؛ بنابراین این اثرات به صورت مستقیم و غیرمستقیم متوجه کانون خانواده می شود. در این میان، بیشترین تاثیر بر روی همسر و فرزندان آن خانواده است. زن به عنوان همسر و مادر در خانواده مسئول است. این مسئولیت گاه از سوی قانون و گاه شرع و عرف تعریف می شود و زن را در چارچوب این وظایف و مسئولیت ها، مجاز به انتخاب شغل می کند.
در دین اسلام، علی رغم اینکه جواز اشتغال زن صادر شده، ولی اولویت اول هر زنی انجام وظایف همسری و مادری قید شده است. نواقص و کاستی هایی که در عرصه اشتغال زنان وجود دارد، مشکلاتی را به بار می آورد. این مقاله، به شیوه توصیفی-تحلیلی در نظر دارد آسیب های اشتغال زنان را بررسی کند.کلید واژگان: اشتغال, خانواده, زنان, مادری, همسریJournal of Specialized scientific quarterly of child and family studies, Volume:1 Issue: 2, 2023, PP 105 -124The Messenger of God has interacted according to the conditions in different times and places as well as with different strata. During his stay in Madinah, the actions of His Holiness can be examined and modeled in a special way and from various dimensions. One of these dimensions is the interaction of the Prophet as the ruler and leader of society with women as a stratum of society. This article tries to answer the question that "What kind of interactions did the Messenger of God have with women in Medina?" to obtain the principles governing them by analyzing these interactions. The information required for this work has been collected from historical documents and reports, and while using historical analysis methods, sociological approaches have also been used.
The findings of the research indicate that in his interactions with women, the Prophet sought to make Muslims pay attention to human rights, status and values, and to stabilize the position and status of women. Women, in their interactions with the Prophet9, sought to gain knowledge and rights that were neglected in the Jahili society and emphasized by Islam.
The governing principles of these interactions are: the principle of family placement and compliance with the laws governing it, women's focus on housekeeping and raising a healthy generation, providing the conditions for women's presence in society, eliminating the grounds of immorality, emphasizing respect for privacy between men and women, and prohibition Mixing and paying attention to the influence of time and place play a significant role in these interactions.Keywords: Social Interaction, Prophet, Medina Women, Social Presence -
پیامبر عظیم شان اسلام (ص) بر پایه مفاهیم قرآنی، همواره پیروان خویش را به وحدت دعوت می کرد. اما امت تازه بنیاد اسلامی، در اندک روزگاری پس از رحلت پیامبر (ص)، برخلاف آن آموزه ها دچار گسستگی شدند و یکی از برآیندهای آن، کشتار مسلمانان دست یک دیگر بود. ریشه های این گسستگی همواره موردتوجه پژوهشگران بوده و پژوهش های فراوانی هم در این زمینه انجام شده است؛ هدف این نوشتار ارزیابی انتقادی کتاب «پس از پیامبر» است که در آن نویسنده در راستای پژوهش های پیشین و با روشی متفاوت تلاش نموده تا جنبه های گوناگون مسیله را روشن نماید. روش پیشبرد و انجام پژوهش یادشده تا چه اندازه ای در راستای تبیین مسیله پژوهش موفق بوده است؟ به نظر می رسد که نویسنده ضمن مراجعه به منابع و پژوهش های تاریخی، از عرصه هایی چون روان شناسی، سینما، داستان نویسی، روان شناسی، مردم شناسی بهره برده و تلاش نموده تا ریشه های تاریخی بحران کنونی مسلمانان خاورمیانه و به ویژه عراق را بررسی نماید؛ نتیجه مقاله حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته نشان می دهد که اهمیت کتاب موردبررسی بیش از هر چیز، در رویکرد بین رشته ای و شیوه بیان متفاوت نویسنده در مواجه با مسیله پژوهش است که اثر تازه ای را پدید آورده است. هرچند درباره برخی دیدگاه ها و روش های پیشبرد پژوهش نیازمند بازنگری است.
کلید واژگان: تاریخ اسلام, پیامبر(ص), خلافت, شیعه و سنی, لزلی هزلتن, نقد و ارزیابیThe great Prophet of Islam (PBUH) always invited his followers to unity based on Quranic concepts, but the new Umma of the Islamic Foundation, shortly after the death of the Prophet (PBUH), broke away from those teachings, and one of the consequences was the killing of Muslims by each other. The roots of this disconnection have always been considered by researchers and much research has been done in this field. The aim of this article is to critically evaluate the book "After the Prophet" in which the author has tried to clarify various aspects of the issue in line with previous research and in a different way. To what extent has the method of advancing and conducting this research been successful in explaining the research problem? It seems that the author, while observing the principles of historical research, has used areas such as psychology, cinema, fiction, anthropology and has studied the historical roots of the current crisis of Muslims in the Middle East, especially in Iraq. The result of the present article, which has been done by descriptive-analytical method, shows that the importance of the book under review is, above all, in the interdisciplinary approach and the author's new way of expressing the research problem, which has created a new effect. However, some views have been raised and the methods of advancing the research need to be reviewed.
Keywords: Islamic History, Prophet, Caliphate, Shia, Sunni, Lesley Hazleton, Critical review -
تعاملات رابطه جامعه، دین و فلسفه از مسایل مهم اندیشمندان بوده است. هدف اصلی مقاله حاضر نگاه جامعه شناختی به فلسفه صدرایی در فهم اصول اعتقادی است. ملاصدرا با مبانی و اصول هستی شناختی خود از جمع افراد، صورت نوعی جامعه را بر محور افق های معنوی و معرفتی پدید می آورد؛ چون انسان در افق تعامل دیالکتیک وجودی با ساختارها و عناصر ساختاری جامعه ارتباط دارد. عوامل انسانی و کنش های او کلیت جامعه را به سوی کمال یا انحطاط رهنمون می کند. جامعه مانند سایر امور وجودی جهان، حاوی حرکت جوهری است و به سوی کمال یا انحطاط سوق می یابد. در این نوشتار با روش تحلیلی، عقلی ضمن واکاوی این مسئله که از نظر صدرا فلسفه بر مبنای حکمت نظری در فرایند فهم اصول اعتقادی انسان نقش محوری داشته، با بررسی و اثبات این اصول بر اساس مبانی هستی شناسی و نقش آن در فهم و معرفت جامعه معاصر، راه رسیدن به معرفت و شناخت را در جامعه امروز هموار کرده و در ارایه نظریه های اجتماعی اسلامی کمک شایانی خواهد کرد.
کلید واژگان: فلسفه, جامعه شناختی, عقل, خدا, نبی, معادInteractions between society, religion and philosophy have been important issues for thinkers. The main purpose of this article is a sociological view of Sadra's philosophy in understanding the principles of belief. Mulla Sadra, with his ontological principles and principles, creates the form of a society based on spiritual and epistemological horizons; Because man is related to the structures and structural elements of society on the horizon of existential dialectical interaction. Human factors and his actions lead the whole of society to perfection or decline. Society, like all other existential affairs of the world, contains a substantial movement and leads to perfection or degeneration. In this article, with analytical method, rational while analyzing the issue that according to Sadra, philosophy based on theoretical wisdom has a pivotal role in the process of understanding human beliefs, by examining and proving these principles based on ontological principles and its role in understanding society. Contemporary will pave the way for the attainment of knowledge and cognition in today's society and will help in the presentation of Islamic social theories.
Keywords: philosophy, Sociology, Intellect, god, prophet, Resurrection -
داستان زندگی حضرت مریم از جمله داستانهای مشترک قرآن و اناجیل اربعه (عهد جدید) است. با وجود این مریم در این داستانها نقش و جایگاه یکسانی ندارد. با استناد بر اناجیل ویژگی های مهم مریم به اعتبار مادر عیسی بودن و تولد معجزه آسای او است. اما این تصویر در فرهنگ و سنت مسیحی به تدریج تا آنجا تحول می یابد که مریم به شخصیتی مقدس بدل می شود و مقام الوهیت پیدا می کند. به این تصویر در قرآن اشاره می شود و در واقع حکایت قرآن از داستان مریم با نفی این دیدگاه همراه است. اما در مجموع آنچه در قرآن حکایت می شود بسیار فراتر از روایت اناجیل است. در آیات قرآن ویژگی هایی برای مریم نقل می شود که بی شباهت به ویژگی های انبیاء نیست. هرچند که مفسران به ویژه مفسرانی با گرایش های عرفانی تلاش کرده اند این ویژگی ها را به گونه ای دیگر تفسیر کنند و در نهایت مریم را واجد مقام ولایت بدانند. در این مقاله ضمن سیر تحول جایگاه مریم در مسیحیت و اسلام بازگو می شود به این موضوع مهم نیز پرداخته می شود که چرا در سنت اسلامی مریم و بالطبع زن، از مقام نبوت باز می ماند و در تصوف و عرفان اسلامی مقام او تنها در حد یک ولی پذیرفته می شود.
کلید واژگان: مریم, زن در سنت اسلامی, کرامت, طهارت, نبی, ولیThe story of Mary is one of common stories in the Quran and the Gospels. However she doesn’t have the same role and status in them. According to the Gospels the main characters of Mary are regarded as her being Jesus's Mother and the miraculous birth of her son. This image but, in the Christian culture and tradition gradually evolves so much that Mary is changed to be a holy person and becomes a deity.In Quran is mentioned to this image an indeed the Quranic narration of the story of Mary is accompanied by the negation of this view. But in all, what is said in the Qur'an is much beyond the narrative of the Gospels.In Qumran's verses is expressed some characteristics of Mary, which is similar to the prophet's characteristics. Commentators, however,especially those with mystical tendencies have tried to interpret these characteristics in another way and eventually they consider Mary as a Saint One.In this article is discussed about the evolution of Mary's status in Christianity and Islam and is discussed about this important subject why Mary in Islamic culture doesn't gain the prophecy and her status in Sufism and Islamic Mysticism is merely accepted as a Saint One.
Keywords: Mary, women Islamic tradition, Karama, Cleanliness (Ṭahāra), Prophet, Saint (Vali) -
مسئله امی بودن پیامبر و مطالب پیرامون آن از موضوعاتی است که از دیر باز مورد توجه محققان و صاحب نظران بوده است؛ این مسئله مخالفان و موافقانی دارد مخالفان عمدتا «امی» را منسوب به «ام القری» که همان مکه است میدانند، اما موافقان با استناد به آیهی 48 عنکبوت و دیگر آیات قرآن بر درس ناخواندگی پیامبر(ص) تاکید می کنند، در تایید امی بودن پیامبر شواهد روایی و تاریخی فراوانی وجود دارد؛ بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین –علیهم السلام- درس ناخواندگی پیامبر(ص) از معجزات آن حضرت به شمار می رود زیرا آوردن کتابی چون قرآن فرای طاقت و توان یک شخص امی است؛ از آیاتی که با شخص پیامبر با مشرکان تحدی کرده و از آنان خواسته تا کتابی به وسیله ی شخص درس نخوانده و کتاب ندیدهای چون ایشان کتابی بیاورند آیه مبارک 23 بقره است.
کلید واژگان: امی, پیامبر, درس نخوانده, درس خوانده, اعجاز, نبوتThe issue of Muhammad''s illiteracy and the issues around it have been important debatable topics for a long time. This issue has both positive and negative news. Opponents commonly attribute ommy to ommolghora that is the same Mecca. However, advocates emphasize to prophet''s illiteracy based on verse 48 (spider) and other Qur''anic verses. There abundance of historical and anecdotal proofs showing the Prophet Muhammad being illiterate. Based on the Qur''anic verses and Hadith, the prophet illiteracy is considered a miracle because a revealed book like Qur''an is beyond the power and strength of an illiterate. The current study seeks to show that miracle of the Quran is related to one of the most important characteristics of the prophet, that is, his illiteracy.Keywords: Ommy, Prophet, Illiteracy, Literacy, Miracle, Prophet hood
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.