به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « semiology » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «semiology» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا مرادی*
    لباس حوزه ای مهم در مطالعات اجتماعی است که در آن توجه کمی به رویکردساخت گرایی شده است. یک مسئله مهم، نداشتن چارچوبی برای صورت بندی دلالت معانی لباس ها است. هدف مقاله حاضر بررسی جلوه های زبان گونگی لباس است. پرسش اصلی این است که معنای لباس تا چه اندازه در چارچوب یک نظام زبانی قابل توضیح است؟ برای این منظور، روش تحلیل ساختی فردینان دو سوسور به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که این روش برای بازشناسی عناصر و روابط درونی نظام پوشش توانمند ولی در توضیح روندهای تاریخی آن ناتوان است. طبق این بررسی، بر نظام پوشش نه تنها منطق دال ومدلول حاکم است، بلکه لباس عرصه نشانه شناسی مجادله برانگیزی است. البته که توضیح ریشه دلالت ها و بحث از نسبت درون ساخت یا برون ساخت بودن دال و مدلول (نشانه ها) نیازمند وارسی های موردی است. در باره «ایستایی» و «پویایی»، نتایج حاکی از آن بود که بررسی ساخت لباس فارغ از تحولات تاریخی اش، بدون نتیجه خواهد بود. لباس هم یک نظام است و هم یک تاریخ. همچنین رویارویی میان «قواعد کلی پوشش» با «علایق و آزادی های فردی در نحوه لباس پوشیدن»، فرایندی جامعه شناختی است که پویایی های اجتماعی را بازنمایی می کند. نهایتا لباس از نوعی منطق زبانی برخوردار است و کدهای خاص خود را دارد اما همچون زبان دارای خزانه واژگان و قواعد دستوری نیست و «پیام های الفبایی» را منتقل نمی کند. ساختار لباس در هر جامعه متشکل از روابط بینامتنی گسترده ای است و نمی توان آن را «زبان» تلقی کرد. لباس از یک «شبه زبان» برخوردار است.
    کلید واژگان: ساخت گرایی, نشانه شناسی, زبان لباس, فردینان دو سوسور, روش تحلیل ساختی, شبه زبان}
    A. Moradi *
    Clothing is an important topic in social studies, but structural approaches have received little attention due to a lack of frameworks for formulating meanings of clothes. The purpose of this study was to pore over on the linguistic effects of clothes. The main question is, to what extent can the meaning of clothes be explained within the framework of a linguistic system? For this purpose, the structural analysis method of Ferdinand de Saussure was used. Results showed this method can recognize elements and relations of the clothing system but not explain historical trends. The clothing system is governed by the logic of signifier and signified and is an arena of contentious semiotics. Discussing the origins and implications of signs requires case studies of synchrony and diachrony of clothes. Regardless of history, studying clothing is inconclusive; it is both a system and history. Confrontation between dress rules and individual dressing represents social dynamics. Clothing has linguistic logic with codes but no vocabulary or grammar to convey alphabetical messages. The structure of clothing in society has extensive intertextual relations and cannot be considered a true language, only a pseudo-language.
    Keywords: Semiology, Clothing Language, Ferdinand De Saussure, Structural Analysis, Pseudo-Language}
  • مشتاق فالح البصری، مرضیه آباد*

    یسعی هذا البحث إلی تحدید الدوال (العلامات) ومن ثم تحلیلها فی الاستجابات التی انتجها الجمهور الزراعی، فی الفتره الممتده بین عامین 2005م و2016م، ای منذ بدا الحدیث عن ضروره توسیع استثمار النفط. وذلک بمنح الشرکات النفطیه الاجنبیه التراخیص لاستثماره. وقد اعتمد الباحث علی رویه الاکادیمی المصری عماد عبد اللطیف الموسس لحقل بلاغه الجمهور، والمتاثر برویه الاکادیمی البریطانی رومان فرکلاف، والمختلف عنه فی توجیه الاهتمام إلی خطاب الجمهور بدلا من خطاب السلطه. وقد استفاد الباحث من جهود عبد اللطیف فی اختیاره لخطاب العاملین بالقطاع الزراعی کشریحه اجتماعیه لتحلیل خطابهم معتبرهم جمهورا من قسمین یسعی صراحه او ضمنا لمقاومه القطاع النفطی المهیمن علی الاقتصاد خطابا او ممارسه باعتباره سلطه. وقد توصل الباحث - بعد ان قسم  الاستجابه مرحلیا إلی مرحلتین: الاولی قبل الإعلان "المبادره الزراعیه" التی اطلقتها الحکومه فی آب من العام 2008 م، والثانیه بعد الإعلان عنها - إلی ان الاستجابه تنقسم إلی المستوی الکلی إلی استجابات نفسیه واخری اجتماعیه. وکل مستوی کلی یتضمن عده ضروب. وقد لاحظنا ان الفتره الاولی کانت تغلب علیها الاستجابات النفسیه ما یشیر إلی  النکوص والتراجع؛ فی حین برزت فی الفتره الثانیه الاستجابات الاجتماعیه التی تغلب علیها الدعوه إلی المقاومه والتغلب علی المعوقات.

    کلید واژگان: الاستجابه, التحلیل النقدی للخطاب, السیمیولوجیا, بلاغه الجمهور, الجمهور الزرعی}
    Mushtaq Faleh AL Basri, Marziyeh Abad*

    This research, with seismological analysis and study, focuses on various responses from masses of Iraqi farmers between the years 2005 and 2016, that is, since the talk began about the need to expand oil investment by granting foreign oil companies licenses to invest in it. The researcher relies on the vision of Egyptian academic Imad Abdel Latif, the founder of the public rhetoric field, who himself was influenced by the vision of British academic Roman Farclough, with simpler difference that he paid attention to the power of the discourse of the masses is the basis of his work  instead of the discourse of authority. The researcher has benefited from the efforts of Abdel Latif, in choosing the discourse of workers in the agricultural sector, as a social segment to analyze their discourse. He considers them a mass consisting of two groups that explicitly or implicitly resist the oil sector that dominates the economy in discourse or practice as an authority. The first was before the announcement of the "agricultural initiative" launched by the government in August 2008. And the second after declaring that the response t several levels is divided into other psychological and social responses, and each level includes several types, and we have noticed that the first period was mostly psychological responses indicating regression. For, while it appeared in the second period is the social responses dominated by the call for resistance and overcoming obstacles.

    Keywords: Response, Critical Analysis, Discourse, Semiology, Agricultural Audience, Rhetoric}
  • جمال محمدی*، صدیقه پیری، بختیار غریبی

    خانواده از جمله مضامین و بن مایه های محوری مجموعه های تلویزیونی است. پژوهش حاضر به مطالعه نشانه شناختی یکی از پربیننده ترین این مجموعه ها، باعنوان لحظه گرگ و میش، می پردازد که موضوع اصلی آن تحول خانواده در دهه های گذشته است. از مدل نشانه شناسی جان فیسک برای تحلیل متن استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که لحظه گرگ و میش با کاربست انواع مختلف رمزگان سعی در دراماتیزه کردن سویه های عادی زندگی خانوادگی و ایده آلیزه کردن خصایل پیشامدی آن دارد تا شکلی از خانواده آرمانی را که غیرتاریخی و ماورایی است به منزله الگو معرفی کند. ویژگی هایی مثل اقتدار مردانه، خانواده گسترده، فرزند آوری و همسرگزینی ستایش می شود و برای تعارض ها و واگرایی هایی خانواده صرفا راه حل هایی اخلاقی و فردی تجویز می شود. خانواده آرمانی پاسخ گویی تمامی نیازها و خواسته های اعضا است و یگانه مامن باثبات و تسلابخش است که فرد باید در پناه آن به جستجوی کمال برآید. برخی از عمده ترین مضامین این مجموعه که در سطح هر سه نوع رمزگان برساخت و بازنمایی می شود عبارتند از: نوستالژی گذشته طلایی؛ بازتولید ایدیولوژی مردسالاری؛ دراماتیزه کردن امور روتین و روزمره از طریق خلق صحنه ها، نماها و سکانس-های نامتعارف؛ توجیه اطاعت فرد از نهادهای ریشه دار سنتی؛ پنهان نمودن نقش ساختارهای اجتماعی؛ روانشناسانه کردن مسایل اجتماعی؛ ارایه راه حل فردی برای غلبه بر شکاف نسلی؛ برجسته کردن نقش افراد در کم رنگ شدن اعتماد اجتماعی؛ و بازنمایی تنوع گروه های اجتماعی و سبک های زندگی در قالب دوگرایی خیر و شر.

    کلید واژگان: مجموعه تلویزیونی, دگردیسی خانواده, نشانه شناسی, بازنمایی}
    Jamal Mohamadi *, Sedige Piri, Bakhtiar Gharibi

    The family is one of the main themes or motives in television series. These series, just like any other media products, attempt to encode their preferred meanings and messages in different technical, social and ideological levels . This article is to do a semiotic study about one of the most popular series named Lahzaye Gorgo Mish whose central theme is about the transformation of family in recent past decades. The theoretical constructs include family transformation in late modernity, the integration/ contradiction of the family, and the media construction of family. We have used semiotic model developed by John Fiske for text analysis. It is concluded that this series, through using different social and technical codes, is an attempt to dramatize the usual aspects of everyday life and idealize its incident features in order to represent an ideal form of family which is ahistorical and transcendental. Elements like patriarchy, extended family, reproduction are deserved and contradictions and divergences are introduced as problems that are solved only by way of ethical and personal solutions. It is claimed that the ideal family is a response to all the needs and demands of the members and is the only safe place for the individuals to seek perfection. Some of the main themes of this series include: nostalgia for the golden past, the reproduction of patriarchal ideology, the justification of traditional authority, concealing of social structures, introducing individual solutions for intergenerational gap and highlighting the role of the individuals in in decreasing social trust.

    Keywords: TV Series, Family Transformation, Semiology, Representation}
  • سیروان عبدی، هادی خانیکی*، اکبر نصراللهی، بیتا شاه منصوری

    ایدز یکی از مسایل مهم حوزه سلامت است که تا کنون تلاش های انسانی برای یافتن درمان قطعی موثر برای آن به نتیجه نرسیده است. این بیماری هر ساله در سراسر جهان افراد زیادی را مبتلاء می کند که همین امر لزوم توجه به این بیماری و نوع بازنمای آن در رسانه های جمعی را توجیه می کند. تحقیقات حاکی از آن است که بازنمایی بیماری بر نگرش درباره آن، مبتلایان و اقداماتی که باید درباره بیماری انجام شود، تاثیرگذار است. در این تحقیق به منظور بررسی بازنمایی ایدز/اچ.ای.وی در رسانه های جمعی به مطالعه سه مجموعه پزشکی «سایه تنهایی»، «حادثه» و «پرستاران» پرداخته ایم. برای پاسخ به سوال تحقیق از دو روش نشانه شناسی و تحلیل گفتمان بهره برده ایم و در مجموع 12 صحنه را تحلیل کرده ایم. واحد تحلیل نیز «صحنه» است. یافته های تحقیق نشان می دهد که در هر کدام از این سریال ها بر راه های انتقال خاصی تاکید شده و سایر ابعاد بیماری شامل روند پیشرفت بیماری، راه های پیشگیری، راه های درمان و در کل بعد زیست پزشکی این بیماری مغفول مانده است. این در حالی است که بر جنبه اخلاقی و دینی پیشگیری با تاکید بر رعایت موازین اخلاقی، حمایت اجتماعی به ویژه از سوی خانواده و ایجاد انگیزه برای مبارزه با بیماری تاکید شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که استفاده از برنامه های آموزش سرگرمی مانند سریال های پزشکی می تواند ضمن سرگرم کردن مخاطبان، اطلاعات مناسبی در این خصوص بدست دهد. اما توجه کافی به ابعاد مختلف یک بیماری مزمن واگیردار از قبیل پیشگیری، درمان و راه های انتقال از الزامات آن به حساب می آید.

    کلید واژگان: بیماری ایدز, اچ.ای.وی, بازنمایی, تحلیل گفتمان, نشانه شناسی, سریال پزشکی}
    Sirvan Abdi, Hadi Khaniki *, Akbar Nasrollahi, Bita Shahmansouri

    AIDS is one of the most important problems in health area which human efforts to find an effective treatment for it has not yet come to a fruition. The increase in the number of HIV positive patients across the world, , justifies the attention paid to this disease and its representation in mass media. Disease portrayal has been found to be associated with attitudes towards specific diseases, feelings about the person with the disease, as well as what needs to be done about the disease. Therefore, three medical dramas including “the shadow of loneliness”, “casualty” and “all saints” in the research were analyzed to know how HIV/AIDS is represented in mass media. Semiology and discourse analysis were used as methodology and twelve scenes were analyzed in general. “Scene” is the unit of analysis in this research. The findings suggest that in each of these TV series the emphasis is upon a certain way of infection and other disease dimensions including disease development course, prevention, treatment and in general biomedical dimension are ignored. Whereas, the ethical and religious dimension of prevention, with emphasis on ethics, social support, especially family support and encouragement in fighting the disease are under stressed.

    Keywords: AIDS, HIV, Representation, Discourse Analysis, Semiology, medical drama}
  • مرضیه زارع*، پریسا شادقزوینی

    در این مقاله در پی یافتن این موضوع هستیم که تا چه حد پوشاک بیانگر هویت ایرانی است و از بین المان ها و عناصر هویتی کدام یک بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؟ به عبارت دیگر، تمام عوامل موثر در هویت، بر پوشاک نیز متجلی شده است و تقریبا می توان آن ها را دو روی یک سکه دانست. در نتیجه، امروزه اگر جوامع بخواهند هویت بومی و ملی خود را تعریف و حفظ نمایند، می بایست به نقش لباس و تاثیر آن در حفظ و ارتقا هویت توجه نمایند.در این مطالعه، لباس های عرضه شده در جشنواره های بین المللی مد و لباس فجر مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور برآنیم تا ببینیم در طراحی لباس های مذکور تا چه حد به عناصر هویت ایرانی توجه شده اند. جمعیت آماری این پژوهش، کلیه لباس های عرضه شده در جشنواره مد و لباس فجر طی سالهای 1390 تا 1394 بوده است. در نهایت مشخص شد، اگرچه به تدریج با افزایش توجه به المان های ایرانی در طراحی لباس مواجهیم، اما هنوز حجم قابل توجهی از آثار دارای نقش مایه های غیر ایرانی هستند. همچنین، شناخت طراحان لباس از هویت ایرانی در بسیاری از موارد همچون رنگ، الگوهای ایرانی لباس و غیره بسیار اندک بوده است. در این میانمشخص شد بته جقه پرکاربردترین نقش مورد استفاده بر روی لباس ها بوده است. در نهایت، این یافته به دست آمد که طراحان لباس چیرگی نشان های غیرایرانی بر نشان های ایرانی را نمایان ساخته اند.

    کلید واژگان: هویت, نشانه شناسی, جشنواره مد و لباس فجر, طراحی پوشاک}
    Marzieh Zare *, Parisa Shadghazvini

    In this paper, we are searching to realize that to what extend clothing presents Iranian identity and among identity signs and elements which one has had the most attention?In other words, All the effective factors in identity have shown themselves in fashion and two sides of the same coin. As a result, Societies should pay more attention to clothing and its role in defining and preserving their native and national identity.In this research, clothes presented in the international festival of fashion and clothing have been studied. In this case we are looking for signs of Iranian identity in the mentioned clothes. All the studied clothes have been exhibited between years 1390 and 1394. For accessing the necessary date with the quantitive content analysing method, Each piece is appraised by codifying the date produced by consuting with experts and referring to valuable written recources.In conclusion, Although we are gradually facing more Iranian symbol in fashion designing, still there are a great amount of works using non Iranian motifs. Also, fashion designers knowledge of Iranian identity including colors and Iranian clothe patterns are very low. Meanwhile it was specified that the most used pattern has been Botejeghe. At last, It was understood that the fashion designers have shown the preference of non Iranian signs over the Iranian ones.

    Keywords: Identity, semiology, Fashion Festival, Fajr Clothing, Clothing Design}
  • مهدی پرور، محمد تقی عباسی شوازی*، احسان حمیدی زاده

    در این تحقیق با استفاده از بینش روشمند نشانه شناسی به تجزیه و تحلیل پدیده رسانه-ای "چالش مانکن" اقدام شده است؛ این مطالعه با هدف کشف و فهم دلالت های ضمنی "چالش مانکن" و واکاوی چگونگی عملکرد و اثرگذاری آشکار و پنهان رسانه های تعاملی بر روی کاربران در قالب جریان سازی هایی رسانه ای بوده است. بدین منظور، 3 ویدیو خارجی از سایت یوتیوب و 3 ویدیو ایرانی از سایت آپارات انتخاب و مطابق عناصر تحلیلی نشانه شناسی رولان بارت تحلیل شدند، براساس علائم و نشانه های استخراج شده، نتایج حاکی است اسطورهای فعال نمایی، نمایش چشمگیر، مصرف نمایشی، نمایش نمایش چشمگیر، خلاق نمایی و نمایش تن آسایی مهمترین دلالت های ضمنی این چالش و عوامل احتمالی ترغیب کاربران به مشارکت در این چالش بوده است. به نظر می رسد، کاربران شبکه های اجتماعی و چالش مانکن نه تنها کاربرانی کاملا فعال، خلاق و با عاملیت تام نیستند، بلکه به عنوان "سوژه هایی سر به راه" و مانکن هایی آلت دست در بستری از فراغت و سرگرمی نه تنها چیزی را به چالش نمی کشند بلکه طی رفتاری مقلدانه و توده ای در راستای تداوم ارزش های سرمایه داری عمل می کنند.

    کلید واژگان: رسانه های تعاملی, جریان سازی رسانه ای, چالش مانکن, نشانه شناسی}
    Mehdi Parvar, Ehsan Hamidizadeh

    Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin ChallengeCyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challenge

    Keywords: interactive media, Mannequin challenge, semiology}
  • محمد اتابک *، فرید عزیزی

    تلویزیون در مقام ابزار بازنمایی نقش مهمی در ترویج و بازتولید آموزه های گفتمان غالب دارد. تصاویر تلویزیونی صرفا ابژه های جذاب و سرگرم کننده یا منتقل کننده اطلاعات و آگاهی نیستند بلکه دلالت ها و ارزش های فرهنگی خاصی را در خود نهفته دارند. پژوهش حاضر با مطالعه مجموعه تلویزیونی پایتخت 5 در پی واسازی ارزش ها و الگوهای رفتاری بازنمایی شده است. به طورکلی این مطالعه در صدد آن است که نشان دهد؛ چه ارزشهای فرهنگی و الگوهای رفتاری در این مجموعه تلویزیونی بازنمایی شده اند و مکانیسم بازنمایی آن ها چگونه بوده است. این پژوهش برای رمزگشایی مضامین و دلالت های فرهنگی این مجموعه تلویزیونی از رویکرد کیفی و روش نشانه شناسی استفاده کرده است. یافته ها نشان داد این سریال دلالت ها و ارزش های فرهنگی خاصی را در قالب ایدئولوژی سرمایه داری مردسالار به میانجی مجموعه ای از نمادها، کنش ها، موقعیت ها، دیالوگ ها و الگوهای رفتاری برساخته است. این ایدئولوژی با بازنمایی تیپ های اجتماعی متعدد و برساخت دوگانه های از قبیل زن/مرد، کارگر/کارفرما، قانون مداری/قانون گریزی، درایت/بی کفایتی، مرد سرکش/زن رام سعی کرده است خود را موجه و منزه از هر خطایی نشان دهد و روابط و مناسباتش را طبیعی سازد.

    کلید واژگان: روایت تلویزیونی, دلالت ها و ارزش های فرهنگی, بازنمایی, ایدئولوژی, نشانه شناسی}
    Mohammad Atabak *, Farid Azizy

    The television as an instrument of representation plays an important role in promoting and reproducing of the doctrines prevailing discourse. The TV Images are not attractive and entertaining objects or transporter of information and awareness, but also have cultural significations and values. The present study by studying the television series of Paytakht 5 is following the deconstruction of represented behavioral patterns and values. In general, this study seeks to show how cultural values and behavioral patterns have been represented in this television series and how was their representation mechanism. This research uses a qualitative approach and semiotic method to decode the cultural themes and significations. The findings show that this TV series has constructed cultural values and significations in the form of patriarchal capitalism ideology to mediate a set of symbols, actions, situations, dialogues, and behavioral patterns. This ideology, by representing multiple social brigades and constructing some duality such as woman/man, worker/employer, labor/employer, legislation/unlegislation, tact/incompetence, tamed women/rebellious tried to represent itself as innocent being and makes its relations natural.

    Keywords: TV Narration, Cultural Values, Significations, Representation, Ideology, Semiology}
  • فرید عزیزی، محمد اتابک، حسینعلی افخمی
    امروزه، بازی های رایانه ای صنعت جهانی بزرگی است که با صنعت های انتشار کتاب، موسیقی و فیلم در حال رقابت است و محصولات این صنعت به صورت گسترده ای از سوی کودکان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت استفاده می شود. بازی های رایانه ای همراه با سرگرمی و لذت، ایماژها و دیدگاه های بسته بندی شده ای را در قالب کلیشه ها ارائه می دهند. پژوهش حاضر با مطالعه بر روی مجموعه بازی رایانه ای السا در پی واسازی کلیشه های جنسیتی زنانه است. این مطالعه ضمن بررسی بازنمایی جنسیت در این مجموعه بازی، نشان می دهد چه دلالت ها و مضامین پنهانی در پس برساخت نمونه آرمانی زنانه نهفته است. به طورکلی این پژوهش برای رمزگشایی از مضامین و کلیشه های جنسیتی پنهان شده در این مجموعه بازی از رویکرد کیفی و روش نشانه شناسی استفاده می کند. یافته ها نشان داد حضور شخصیت زن در اغلب صحنه ها تروماتیک و مسئله دار است؛ از جمله مقوله های کلیشه ای برسازنده این هویت تروماتیک عبارت اند از: قرار گرفتن در نقش های تعیین شده، بدن تربیت پذیر، نمایش توام با رضایت و حضور پنهان سوژه حامی. کلیشه های جنسیتی نهفته در پس این بازی، زنان را متعلق به خانه و محیط آن می داند و از طریق طبیعی سازی نقش های جنسیتی در پی تشدید روابط موجود است.
    کلید واژگان: بازنمایی, زنان, کلیشه های جنسیتی, نشانه شناسی, بازی رایانه ای}
    Farid Azizy, mohammad atabak, HosseinAli Afkhami
    Today, video gaming is a major global industry rivaling the film, music and book publishing industries. The products of this industry are widely used by children and teens to fill leisure time. Computer games with entertainment and pleasure provide packed images and views in the form of stereotypes. The present study deconstruct female gender stereotypes by concentration on Elsa’s Games. This study, while analyzing the representation of gender in this series of games, reveals the implications and hidden themes behind the construction of the female archetype. In general, this research uses a qualitative approach and semiotic method to decode the gendered themes and stereotypes hidden in this game series. Findings show that the presence of female character in most scenes is traumatic and problematic. Including stereotypical categories constituting this traumatic identity are located in assigned roles, training body, showing with satisfaction and hidden presence of Supporter subject. The gender stereotypes behind this game belonged women to the home and its environment and through the naturalization of gender roles, seeks to exacerbate existing relationships.
    Keywords: Representation, Women, Gender stereotypes, semiology, video game}
  • حسین اکبری *، علی اکبر مجدی، محمدرضا حیدری
    به دنبال گسترش فناوری های ارتباطی جدید، معماری متنوع تری از فرآیند انتقال معنا در جهان رسانه ها در حال شکل گیری است. یکی از این روش ها، انتقال مفاهیم متعدد در کالبد بازی های مجازی است. بازی های مجازی به عنوان یک متن، مفاهیم زیادی را به کاربر خود انتقال می دهند. یکی از مفاهیمی که در حوزه رسانه کار بر روی آن کمتر انجام شده است، فردگرایی است. این مفهوم که از لحاظ جامعه شناختی نیز دارای اهمیت زیادی است، با توجه به روش نشانه شناختی بارت، در 16 بازی تلفن همراه مورد بررسی قرارگرفته است. بر اساس رمزگان پنج گانه بارت، چهار رمزگان فرهنگی حوزه مفهوم فردگرایی به عنوان جمع بندی یافته ها ارائه شده است؛ فضای شهری، حرکت به تنهایی، تکیه بر توانایی های فردی، چالش انسان با انسان.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, بازی های تلفن همراه, فردگرایی, دلالت, رمزگان}
    H. Aakbari *, A. Majdi, M. Heydari
    Seeking to expand communication technologies, new diversified ýarchitecture of the process of ýtransferring meaning is evolving ýmedia in the world. One of these methods, conveying the fabric ýin ývirtual games. Virtual games as a text, concepts to transmit ýusers. One of the implications of the media ýin the field of work ýon it has been less, individualism. The notions that in terms of ýsociological ýsignificance is also due to sign method cognitive ýBarrett, mobile phone Games were investigated. Five ýcodes on ýthe basis of the five Barrett, four five codes concept of cultural ýfield as individualism, ýsumming up the findings provided urban ýspace, alone, relying on the individual capabilities, ýhuman ýchallenge with human.ý
    Keywords: semiology, mobile games, individualism, Implications, codes}
  • محمد تقی کرمی*، زهرا محمد زاده
    مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 می پردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانه شناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با به کارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالت های موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، «زن دوم»، «پاتو زمین نذار» و «زندگی خصوصی» که به روشی هدفمند برگزیده شده اند، شخصیت زن دوم واکاوی و بازنمایی سینمایی از شخصیت زن دوم و کلیشه های به کار رفته در این بازنمایی آشکار شود.بنابر نتایج این مقاله می توان گفت در بازنمایی زن دوم شاهد کلیشه هایی هستیم که به کرات به تصویر در آمده اند. کلیشه هایی چون: «یافتن تکیه گاه عاطفی»، «زن مدرن و مستقل»، «زن مطلقه»، «اغواگری»، «تنهایی»، «مادرانگی»، «دین داری»، «تبرئه شدن و مظلومیت»، «ارتباط پنهانی» و «بی آبرویی» از عمده کلیشه های مطرح شده در این فیلم ها هستند. با بررسی این فیلم ها مشخص شد که زن دوم هرچند عمدتا در ابتدای امر اغواگر و فریبنده ظاهر می شود، اما در جریان داستان در جستجوی نقش همسر و در پی تشکیل کانون خانوادگی ست و در نهایت او از تقصیر ورود به این رابطه تبرئه می شود. انگشت اتهام در خصوص ازدواج دوم عمدتا به سوی مردان متاهل است و اراده آن ها در ورود به این ارتباط اصیل شمرده می شود.
    کلید واژگان: بازنمایی, سینما, نشانه شناسی, ایدئولوژی, زن دوم}
    Mohammad Taghi Karami *, Zahra Mohamadzadeh
    The main object of the present thesis is to understand the representation of the "Second Wife" in Iranian cinema in the past two decades. To achieve this goal, we have overwied the theoretical concepts of representation and cinema as a medium of representation.We used qualitative analysis and semiology technic in this thesis. Based on the pattern of Selby and Cowdory we have analyzed the technical codes. The refrences and implications in the movies have been found by Barthes narrative codes. By focusing on these patterns, which were tried in four films: "Shokaran", "Zan-e Dovom", "Pato zamin nazar" and "zandegi-e khosousi" that have been choosen on purpose; the second wife character has been analyzed. And the cinematic representation and the stereotypes of the second wife is revealed.By results of this study it can be said that the stereotypes like "find emotional support", "modern woman", "divorced woman", "seduction", " guiltless and innocence", "solitude", "motherhood", "religion", "secret relationship" and "dishonor" are the major stereotypes were raised in these films. In these film the second wife, though often initially appeared as a seductive and glamorous woman, gradually is seeking for being a real wife and start a family.Finally in representation of second wife in relationship we assumed that the second wife is guilless and innocent. In second marriage we blame the married man for starting the relationship.
    Keywords: Representation, Cinema, Semiology, Ideology, Second Wife}
  • سید وحید میره بیگی
    در گستر ه ی بین المللی که عرصه ی تضاد منافع دولت ها، سازمان ها و شرکت های بین المللی است، صنعت فیلم سازی را می توان به مثابه مجموعه ای از نظام های بازنمایی در نظر آورد. بازنمایی فرآیندی بی طرف نیست و با حفظ معانی خاصی در ژرفنای متون، در خدمت منافع برخی از افراد و گروه ها عمل می کند. این پژوهش با تمرکز بر این پرسش که نظام بازنمایی حاکم بر انیمیشن های تولید شده در صنعت فیلم سازی آمریکا چگونه عمل می کنند و اسطوره های آنها چیست، به موردکاوی انیمیشن وال-ئی ، پرداخته است. بدین منظور از روش شناسی کیفی بهره جسته و جهت چهارچوب مفهومی از نظریه بازنمایی به خصوص نظریات رولان بارت استفاده شده است. برای تحلیل داده ها نیز روش تحلیل نشانه شناختی برگزیده شده است. نتایج نشان داد که نوع پیشرفته و پیچیده ای از اسطوره در این انیمیشن حضور دارد؛ زیرا عملکرد شناخته شده ی اسطوره ها ممانعت از نقد اموری خاص است، اما در این فیلم، اسطوره، در دل انتقاد به اسطوره حضور داشته و به طبیعی جلوه دادن ارزش های سرمایه داری میل دارد.
    کلید واژگان: رولان بارت, انیمیشن وال, ئی, نشانه شناسی, اسطوره}
    Representation is not neutral and by maintaining special meanings in the depth of texts, it declares an interest for some specific individuals and groups. Through International scope which is an arena of conflict of interests among governments, international organizations and companies, perhaps the film industry, as a set of systems of representation, act like this arena. This study has explored the animation Wall-E to analyze its representation system and to explore its myths. To do so, qualitative methodology is applied and as its conceptual framework, representation theory, particularly theories of Roland Barthes are used. To analyze the data, semiology method is utilized. According to the outcomes of this study, in this film’s codes, a kind of sophisticated modern myth is present. Because the well-known functions of myths is to let nature take its course and therefore to prevent criticism, but in this work, myth is observed to criticize myth and it is intended to serve capitalism’s values.
    Keywords: Wall, e, Semiology, Myth, Roland Barthes}
  • ثریا احمدی، سید وحید عقیلی*، سید محمد مهدی زاده، افسانه مظفری
    هدف این مقاله بررسی نحوه بازنمایی هویت جنسیتی و چگونگی بهره گیری از رمزگان های اجتماعی و فنی در نمایش زنان در تلویزیون است. بدین منظور با استفاده از تحلیل نشانه شناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی سریال "تکیه بر باد" تحلیل و ارزیابی شده است و با استفاده از دو رویکرد ذات گرا و غیرذات گرا به هویت جنسیتی و رویکرد برساخت گرا در نظریه بازنمایی استوارت هال به عنوان چارچوب نظری، این موضوع را بررسی نموده است. نتایج نشان می دهد توجه به نقش مادری و همسری، پوشش چادر، تعلق به ارزش های خانواده، توجه به جایگاه پدر و همسر در تصمیم گیری که نشانه های وجود رویکرد مردسالارانه و ذات گرایانه در جامعه ماست، برجسته شده است. در مقابل نشانه هایی نظیر تحصیلات، اشتغال و حضور در فضاهای بیرون، استقلال مادی،  انتخابگری، پوشش مانتو  و مراودات متفاوت از عرف خانواده به عنوان نشانه های هویت برساخته به حاشیه رانده شده اند.
    کلید واژگان: بازنمایی, هویت جنسیتی, فیسک, نشانه شناسی}
    Soraya Ahmadi, Seyed Vahid Aqili *, Seyed Mohammad Mehdizadeh, Afsaneh Mozaffari
    The purpose of this paper is to examine how gender identity showing in "Takie bar Bad" TV series. For this purpose, Fiske semiotic analysis in three levels of reality codes, technical codes and ideology was used. two major approaches to gender identity essentialist approach  and Constructivist approach and Representation theory of Stuart Hall's are used as a theoretical framework for examining this issue. The results show that attention to the role of mother and wife, covered veil, belonging to the family values, the status of the father in making decision, is highlighted  as signs of being patriarchal and essentialist approach in our society. The values ​​of education, employment and participation in the outdoors, physical independence, selectivity, Mantou covering, different ties of family tradition as signs of identity constructed, marginalized.
    Keywords: Representation, gender Identity, Fiske, Semiology}
  • مرتضی بابک معین، کامران پاک نژاد راسخی*
    رویکرد یا نگرش سیستمی در دهه های اخیر همواره به عنوان ابزاری کارآمد، مکمل مطالعات تخصصی پدیده های مختلف در حوزه های گوناگون دانش بوده و موجب درکی جامع و چند وجهی از چرایی و چگونگی روندهای حاکم بر رخدادها و پدیده ها می گردد؛ به خصوص در سده اخیر که علم با تولید و انباشت حجم عظیمی از داده های تخصصی بسیار متنوع روبرو بوده و بنا بر سنت دانش کلاسیک با تکیه بر تحویل گرایی مبتنی بر روش های تحلیلی سعی در تجزیه عناصر سیستم و کشف روابط بین آن ها داشت تا بتواند رفتار کل مجموعه را تبیین کند. این روش تحلیلی بر مبنای دو پیش فرض بود، نخست آن که اندرکنش بین اجزا وجود نداشته یا بسیار ضعیف باشد تا عناصر مجموعه قابلیت تفکیک دقیقی داشته باشند و دوم آنکه روابط میان اجزا با معادلات خطی ساده قابل توصیف باشد؛ امروزه به خصوص با مطرح شدن نظریه آشوب و ریاضیات غیر خطی متصل به آن دیگر بدیهی است که اندرکنش اجزای تمامی سیستم ها از دو شرط یاد شده تبعیت نمی کنند؛ بنابراین نگرشی کل گرایانه در تحلیل سیستم ها لازم می باشد. در این مقاله بر اساس تعریفی سیستمی از فرآیند تولید معنا[1] توسط سیستم های پیچیده سازگار[2]، نحوه اندرکنش بین سوژه و ابژه(فرد با دیگری در نظام اجتماعی) در چهار نظام معنایی لاندوفسکی[3] در مطالعه ای تطبیقی با حالات چهارگانه اندرکنش سیستم ها، مقایسه و پس از تبیین ساز و کار خلق معنا با رویکردی سیستمی در آن، نظام مبتنی بر کنش برنامه مدار را با وضعیت بازنده-برنده و نظام مبتنی بر کنش مجاب ساز را با وضعیت برنده-بازنده و نظام مبتنی بر تطبیق را با وضعیت برنده-برنده و نظام مبتنی بر تصادف را با وضعیت بازنده-بازنده منطبق شده است. دستاورد این پژوهش ارایه تحلیلی با رویکرد میان رشته ای در سه حوزه مختلف تئوری پیچیدگی، نشانه شناسی اجتماعی و علوم اجتماعی است که به ما نشان می دهد با رویکردی سیستمی می توان بسیاری از پدیده های نشانه شناختی با رویکرد اجتماعی و پدیدارشناختی را در سطحی اجتماعی – فرهنگی تحلیل کرده و به تبیین چرایی نتایج حاصل از روابط پیچیده میان آن ها، از زاویه دید سیستمی پرداخت. در این بحث روش پژوهش ما به شیوه تحلیلی توصیفی می باشد.
    کلید واژگان: تطبیق, سمیولوژی, سمیوتیک, سیستمهای پیچیده, نظریه بازی ها}
    M. B. Moein, K. Paknejhadeh Rasekhi*
    In recent decades, systematic approach or attitude has always been as an efficient and complementary means in specialized studies of various phenomena in different areas of knowledge and led to a comprehensive and multi-faceted understanding of why and how the natural processes are. In the last century, science, which faced with a large amount of production and accumulation of very diverse and professional data, tried to analyze and explore the relationships between elements of the system to explain the behavior of the entire system. This analysis was based on two assumptions. Firstly, there is not any interaction between components or it is very weak. Secondly the relations between components must be explicable. The emergence of the chaos theory and nonlinear mathematics made it clear that the interactions of whole system components do not follow the above two conditions, so the holistic approach in systems analysis is necessary. In this paper, according to the system of the production process of meaning by complex adaptive systems, the interactions between subject and object (individual with others) within the four semantic systems of Landowski is compared. Findings demonstrate that with the use of an interdisciplinary approach, we could analyze many phenomena and explain the results of complex relationships of them. By the way, our method is descriptive.
    Keywords: Complex Systems, Games Theory, Semiology, Semiotic, Adaption}
  • فرزانه فرشیدنیک، محمود طاووسی، رضا افهمی
    جهان بینی و اندیشه های اعتقادی جوامع در شک لگیری صورت های هنری تاثیر بسزایی دارند. باور به تقدس مظاهر باروری از جمله باورهایی است که در اندیشه ایرانیان از دیرباز قابل مشاهده بوده و پس از اسلام نیز، در پیوند با حکمت اسلامی، از تداومی تاریخی برخوردار گشته است. انگاره های مونث، به عنوان نمادهای باروری، از دیرباز به صورت های گوناگون در اساطیر بسیاری از تمد نها شکل گرفته و مورد ستایش قرار گرفته اند. این اندیشه در طول زمان و در هنرهای مختلف ایرانی، در تحول و تطوری تاریخی، به صورت های متفاوت نمود یافته است. پژوهش حاضر، به روش توصیفی تحلیلی، به بررسی روند شک لگیری این معنای واحد در صور گوناگون پرداخته است. بررسی این روند نشانگر آن است که جلوه های اساطیری باروری، که در صورت های مختلفی همچون آناهیتا و درخت زندگی نمود یافته، پس از اسلام و به ویژه در هنر و معماری عصر صفویه نیز، بر اساس پیوندهایی مفهومی و برقراری ترادفی معنایی با اندیشه و حکمت ایرانی اسلامی، در هنرهای گوناگون، در صور تهای نمادین متنوعی بروز یافته است. این مظاهر باروری در صورت هایی همچون آناهیتا، درخت زندگی، آب، و گنبد جانشین شده و انگار ه های مذکر طرفین با نمادهایی همچون شیر، مردان نگهبان، بز نر یا طاووس، سرو، و منار جایگزین گشته اند. درواقع، در بعد همنشینی، ساختاری از س ه تایی مقدس شکل گرفته که در یک روند جانشینی به صورت های گوناگونی بروز یافته است؛ به گونه ای که در همه این صورت ها، ضمن تنوع و افزودن بر زیبایی، معنایی واحد رامی توان جست وجو نمود.
    کلید واژگان: اندیشه, جلو ه های باروری, نشانه شناسی, هنر ایران}
    Communities’worldview has an important role in shaping arts. Exploring the evolution of the Persian art and architecture indicates that، in different periods، despitethe changeof aesthetic and expression، there have relatively been some similar meanings in different forms of art. On the words، in different forms of art، expression might be changed but a unique meaning would bemarinated. In this research it is assumed that the roots of these semblances are in philosophical theories that have been dominant in the society. Art can be inspired by different theories، symbolism in Persian Mythological and mystical texts، andultimately leads to the creation of a special aesthetic expression that could create a similar meaning in different kinds of forms. The results of this research indicate that there has been an obvious connection between the Persian art and architecture and philosophy. InSafavids، the combination of various philosophical schools led to the creation of one of the most glorious periods of the Persian art and architecture. Thebelief in the sanctity of the symbols of fertilitythat are visible in the historical Iranian thoughtsas well as in various forms of art such as Anahita and tree of lifehave been replaced with waterfront and domes in the Safavids architecture. In all these shapes، a similar meaning would be visible.
    Keywords: Mythology, Persian art, Philosophy, Semiology, Symbols of fertility}
  • سعید سرابی*، هادی البرزی
    آگهی های بازرگانی و تبلیغاتی در دنیای امروز،جایگاه ویژه و خاص خود را دارند و به جهت رسانهای از خصوصیت ها و قواعد خاصی پیروی میکنند.امروزه در این آگهی ها از شیوه های مختلفی استفاده می شود تا مصرف کنندگان را برای خرید کالای خاص ترغیب کنند. یکی از این شیوه ها، استفاده از ستاره های مطرح ورزشی برای تبلیغات و در مرکز توجه قرار دادن کالای مورد تبلیغ است.
    در این تحقیق با استفاده از شیوه نشانه شناسی ویلیامسون کارکردهای مختلف این آگهی ها از قبیل تمایزگذاری، هم پیوندی عینی، تابعیت واقعیت از کالا، موجد احساس بودن کالا و جایگزینی احساس با کالا مودر بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، ایجاد حس همانندسازی و هم ذات پنداری در مخاطبان آگهی بازرگانی ستاره محور مورد تحلیل قرار گرفته است و با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید ملی و حمایت از سرمایه و کار ایرانی پیشنهاداتی نیز در پایان مقاله برای استفاده بهتر از قابلیت استفاده از ستاره های ورزشی برای تبلیغات کالاهای ملی ارائه شد.
    کلید واژگان: ستاره ورزشی, آگهی بازرگانی, نشانه شناسی, همانند سازی, همزاد پنداری}
    Saeed Sarabi*, Hadi Alborzi
    Nowadays, advertisements have their own special place, certain rules and characteristics.Commercial advertisements are used some methods for convincing users to buy special goods.One of these methods, using sport stars to capture consumer's notices.
    Inthisstudy,semioticsWilliamson methodology was used;based on this method, various functionsof commercialadvertisements such as distinguishing, objectivecoherence, accompaniment of good with reality, createa feelingofgoods,andsubstitutionfeeling forgoods were explored.Moreover, creatingof senseof assimilationandimaginary twinof based-sports stars advertisementsamong consumers were analyzed.
    Keywords: Star Sports, advertisement, semiology, assimilation, imaginary twin}
  • اعظم راودراد*، معصومه تقی زادگان
    بازنمایی، بازتابی از واقعیت های جهان پیرامونی نیست؛ بلکه تصویری جهت داده شده از واقعیت، در رابطه با متن اجتماعی و فرایندهای ایدئولوژیک جاری در جامعه است. رسانه ها نیز تصویر بازنمایی شده از واقعیت ارائه می دهند؛ به ویژه زمانی که واقعیت زندگی زنان را در فیلم و سریال ها به تصویر می کشند؛ آنچه از زنان در فیلم ها به تصویر در می آید، منطبق بر متن اجتماعی و ایدئولوژی های پنهان در هنجارهای اجتماعی است، هنجارهایی که نه خنثی هستند و نه عینی؛ بلکه در راستای منافع طبقات برخوردار از قدرت اجتماعی شکل یافته اند. طبیعی جلوه دادن آنچه تاریخمند است را بارت، اسطوره می نامد. به نظر وی زندگی اجتماعی مملو از اسطوره هاست. اسطوره ها، نظام های معنایی ای هستند که نبایستی آن ها را بدیهی و مسلم فرض کرد، بلکه اسطوره با طبیعی جلوه دادن آنچه تاریخی است، منافع گروهی را تامین می کند رویکرد تاریخمند بارت و تلاش او در جهت پرده برداشتن از منافع برخی نیروهای اجتماعی در فرهنگ عامه قابل توجه است. با همین رویکرد، مقاله حاضر به بازنمایی زن در فیلم «درباره الی...» اصغر فرهادی می پردازد تا به کشف معانی پنهان فیلم و آشکارسازی اسطوره بی کفایتی زن در لایه های معنایی این فیلم برسد. در این راستا مقاله حاضر در بخش رویکرد نظری با گذری بر مفهوم بازنمایی به شرح نظریه اسطوره بارت می پردازد. سپس همچون بارت که نشانه شناسی را روشی اساسی برای نقد ایدئولوژیک و کشف اسطوره می داند، این مقاله نیز به تحلیل نشانه شناختی فیلم «درباره الی...» می پردازد تا اسطوره فیلم و گفتمان سازنده آن را برملا سازد.
    کلید واژگان: سینما, زن, اسطوره, نشانه شناسی, بی کفایتی زن}
    Azam Ravadrad*, Masoume Taghizadegan
    Representation is not a direct reflection of the outside world; rather, it is a biased image of the reality related to the social context and the current ideological processes of the society. Media show a representational image of reality, especially when demonstrate the reality of women’s life in television serials. What is portrayed about women is in accord with the corresponding social context and the ideologies hidden in social norms. These norms are neither neutral nor objective. Rather, they are in harmony with the profits of those classes having social power. Naturalizing what is in essence historical, is what Barthes names it myth. According to Barthes social life is full of myths, which aremeaning systems whose meaning should not be taken for granted. Myth will guarantee the group interests by naturalizing what is historical. Barthes historical approach, and his efforts on unveiling the interests of some social forces existing in the popular culture, is interesting. This article will analyze the movie “About Eli …” directed by Asghar Farhadi, using this approach in order to discover the hidden meanings of the film and unveiling the myth of “inefficiency of woman” in its different meaning making layers. The article includes two parts. In the first part considering the theory of representation, Barthes’ theory of myth is explored. In the second part, as Barthes views the semiology as a method for ideological criticism and unveiling the myth, this method is used to analyzing them movie “About Eli …” in order to unveil the myth hidden in the movie and its constructive discourse.
    Keywords: Cinema, Women, Myth, Semiology, inefficiency of women}
  • احمد محمدپور*، مریم ملک صادقی، مهدی علیزاده
    این مطالعه درصدد است به برساخت معنایی و بازنمایی زن در سینمای ایران بپردازد. بر همین اساس، سه فیلم سینمایی سگ کشی، چهارشنبه سوری و کافهترانزیت به عنوان میدان و نمونه مطالعه بر اساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. چارچوب نظری این مطالعه مبتنی بر نظریه ی بازنمایی است و از روش تحلیل نشانه شناختی نیز برای تحلیل و تفسیر داده ها استفاده شده است.
    بر اساس نتایج پژوهش، از آن جا که قدرت به طور تاریخی، اجتماعی و نمادین در دست مردان است، بنابراین مفاهیم و مقولات فرهنگی بر اساس نظام مردانه تعریف شده و مفاهیمی ذاتا مذکرند. این مفاهیم و مقولات در دنیای زنان دارای معانی نامتعارف و گاه متضاد می باشند. برای زنان مفاهیمی مانند احقاق حق، تساوی طلبی، استقلال، قدرت، رشد، وفاداری بر اساس بهای شان برای مردان در نظر گرفته می شوند. در واقع، زنان دارای هویتی تابع و غیرمستقل هستند. به این ترتیب، زنان برای پیشرفت و تغییر در زندگی خود نه تنها با موانع ساختاری و اجتماعی روبرو هستند، بلکه ساختار نظام مردسالاری همچون وجدان در اعماق ذهن و اندیشه آن ها جای گرفته و حتی در زمان عدم حضور خود نیز پیام قدرتمندی برای زنان می فرستد و به آن ها یادآوری می کند که طبق دستورات عمل کنند.
    کلید واژگان: بازنمایی زن, فیلم های سینمایی ایران, نشانه شناسی, قدرت, هویت}
    Ahmad Mohammadpur *, Maryam Maleksadeghi, Mehdi Alizadeh
    This study deals with the meaning reconstruction and representation of woman in Iranian Cinema. Three well-known films selected as research setting based on purposive sampling. These are Sag Koshi, Chaharshanbe Sori and Kaffe Tranzit. The study used Representation Theory as theoretical framework and semiotic analysis for data analysis. The results show that cultural concepts and categories are defined in the basis of masculine structure. So, such concepts have eccentric and sometimes paradoxical meaning to the women. For women, concepts such as the dispensation of justice, equalization, independence, power, development and loyalty are regarded according to their value for men. Indeed, women have independent and obedient identity. In this manner, in order to progress and interpret their own life, women not only encounter structural and social barriers but also other structures of patriarchic system similar to conscience are penetrated deep into the depth of their mind and thought. The presence of men, even when they are absent, sent very powerful signal for women and remind them that they have to act based on their orders and rules.
    Keywords: Representation of women, Iranian Cinema, Semiology, Power, Identity}
  • سید محمد مهدیزاده، معصومه اسمعیلی
    پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دوره جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلم های اولیه حاتمی کیا که به واسطه ارتباط با فضای جنگ، آثاری مردانه هستند، جایگاهی ندارند. مردها در محور رخدادها قرار داشتند و زن ها بدون حضور مردها تعریف نمی شدند، سوژه ها و موضوعاتی که اصلا زن در آن ها جایگاهی نداشت. دوره اول فیلم سازی حاتمی کیا اصلا به حضور زنان نیاز نداشت، اما از دوره های بعدی و با ورود حاتمی کیا به فضای شهر و تمرکز او روی مسائل اجتماعی جنگ، پای زنان طبیعتا به سینمای حاتمی کیا باز می شود. اما همه این زن ها همواره یک نفر بوده و هستند و تنها با گذشت زمان ابراهیم حاتمی کیا، نقش زنان را پررنگ تر می کند.
    کلید واژگان: بازنمایی, جنسیت, فمینیسم, نشانه شناسی}
    Seyed Mohammad Mahdizade, Masoumeh Esmaeili
    This research aims to make an analysis of the content and semiology of the image of the women society in the cinematic works of Ebrahim Hatamikia. The (statistical) society of this research consists of four movies (The Watchman, The Scent of Joseph's Shirt, The Red Ribbon, Invitation) out of total movies produced by him during four separable chronological sections in Iran i.e. imposed wartime, construction period, reform period and fundamentalism period from 1986. Two methods of semiology (coexistence and substitution) and content analysis have been used as variables for analyzing film content (cast role duration, age, social class, occupation type, situation, and type of dressing and theme of dialogues) and, then, a main question and three subsidiary questions were proposed. The results were analyzed quantitatively and qualitatively, using the method of semiology and content analysis. The findings of the research show that the early movies produced by Hatamikia do not give the women a notable position because of the war-based background of these movies. The male gender is placed at the heart of the events and the description of the females is not feasible without the male characters; the cases and themes to which the women have no affinity. The early cinematic works of Hatamikia lack the women presence and role. However, in his later works when he enters the civil space and makes a focus on the social matters women gain some place and take role in the works of Hatamikia. But, these women are all showed as individual characters every time, who take prominence in the course of time gradually.
    Keywords: Semiology, Gender, Feminism, Representation}
  • مانیا عاله پور *
    در این پژوهش، عکس هایی که زنان در وبلاگ های خود قرار داده اند با بهره گیری از نظریه نشانه شناسی سوسور تحلیل می شوند و نتیجه گرفته می شود که برای این که زنان خود را ابراز کنند و از خود بگویند تنها ابزار کافی نیست بلکه باید گفتار مخصوص به خود را داشته باشند، وگرنه به تریبونی برای مردان تبدیل خواهند شد. از طرف دیگر به نقش زبان در شکل گیری و تقویت انگاره ها و پیش طرح هایی که در مورد زنان و مردان وجود دارد، پرداخته می شود. نتیجه دیگری که این مطالعه به آن دست یافته، این است که تصور زنان از آینده خود مبهم است و زنان از امید و شادابی چندانی در زندگی خود برخوردار نیستند.
    کلید واژگان: وبلاگ, زبان, گفتار, زنان, نشانه شناسی, ابژه, روانکاوی}
    Mania Alehpour*
    This paper is based on the results of a research that studied the images used by women on their blogs. The paper offers the semiology approach of Ferdinand de Saussure to tackle the problematic of representation of women in their weblogs. The results indicate that the necessary means of expression available to women are not sufficient enough to be used for expression and for explaining themselves whether rhetorical or dialogical. Nevertheless, they need their own specific speech opportunities; otherwise they will lose these existing means of expression including weblogs and will remain as a tribune for men. This research also puts forward the role of language on shaping and amplifying the stereotypes about women. Comparing the available images on blogs, the research also concludes that women s image of their future life is ambiguous and they are not expecting enough hope and happiness in their lives.
    Keywords: weblog, language, speech, semiology, object}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال