به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "symbolism" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «symbolism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی symbolism در مقالات مجلات علمی
  • عظیم حمزئیان*، قاسم روفی
    کتاب کیمیاگر اثر پائولو کوئلیو، داستانی نمادین است که مضامین عرفانی را در قالب یک سفر مطرح می کند. این مقاله، مفاهیم عرفانی مشترک بین "کیمیاگر" و آموزه های عرفانی شیخ علاءالدوله سمنانی، عارف برجسته قرن هفتم و هشتم هجری را بررسی می کند و با هدف شناسایی مفاهیم عرفانی مشترک مانند وحدت وجود، سفر، نمادپردازی، گنج و... آغاز و سپس نحوه بیان و تفسیر این مفاهیم در هر دو اثر را به صورت تطبیقی تحلیل می کند. در نهایت، جنبه های عرفانی "کیمیاگر" را در  ترازوی آموزه های عرفانی سمنانی مقایسه، ارزیابی و نقد  می کند. این نقد محتوایی با روش توصیفی-تحلیلی وبه شیوه تطبیقی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است . اگر چه منشا و مبدا ، سبک و شیوه، هدف و مخاطب این بررسی با یکدیگر متفاوت است؛ ولی یافته های این پژوهش حکایت از آن دارد که کوئلیو در عناصر مورد اشاره در بالا، اشتراک لفظی با آموزه های عرفانی شیخ سمنانی دارد؛ ولی در غایت و هدف، کاملا در تضاد و تقابل  هم هستند. کوئلیو با اقتباس از آموزه های عرفانی و تلفیق آن با اندیشه خود و با هدف ارائه تفسیری جدید از زندگی، به دنبال ترویج نوعی معنویت مدرن یا معنویت ممزوج برای پر کردن خلاهای بشر معاصر است.
    کلید واژگان: معنویت های نوظهور, عرفان اسلامی, نمادپردازی, سفر, روح جهان
    Azim Hamzian *, Ghasem Raufi
    The book "The Alchemist" by Paulo Coelho is a symbolic story that presents mystical themes in the form of a journey. This article examines the common mystical concepts between "The Alchemist" and the mystical teachings of Sheikh Ala'odoleh Semnani, a prominent mystic of the 7th and 8th centuries AH. It begins by identifying common mystical concepts such as the unity of existence, journey, symbolism, treasure, etc., and then analyzes comparatively how these concepts are expressed and interpreted in both works. Finally, it compares, evaluates, and critiques the mystical aspects of "The Alchemist" in light of Semnani's mystical teachings. This content analysis was conducted using a descriptive-analytical method and a comparative approach based on library studies. Although the origin, style, method, purpose, and audience of this study differ, the findings suggest that Coelho shares verbal similarities with Sheikh Semnani's mystical teachings in the elements mentioned above. However, in terms of ultimate goal and purpose, they are completely contradictory and conflicting. By adopting mystical teachings and combining them with his ideas, Coelho seeks to promote a kind of modern or mixed spirituality to fill the voids of contemporary humanity. promote a kind of modern or blended spirituality to fill the voids of contemporary humanity, offering a new interpretation of life.
    Keywords: Emerging Spiritualities, Islamic Mysticism, Symbolism, Journey
  • زهرا حیدری*
    شیر یکی از نقشمایه های پر تکرار در هنر ایرانی ، به ویژه هنرهای تجسمی است. با استناد به یافته های باستان شناسان، قدمت بکار گیری این کهن الگوی جانوری در هنر و آیین های ساکنان ایران و به ویژه در هنر آرامگاهی، به چند هزار سال پیش برمی گردد. شیر سنگی نمادی جانوری است که از دیر باز به نشانه شجاعت و دلیری بر آرامگاه بزرگان ایل بختیاری استقرار یافته است. این نوشتار با مطالعه میدانی وضعیت کنونی ساخت شیر سنگی، انواع آن، شناخت عوامل موثر در عرضه و تقاضای آن به عنوان یک کالای هویتی در مناطق بختیاری نشین و ارایه آمار کارگاه های فعال شیر تراشی، در پی روشن کردن رابطه این نماد با الگوهای حاکم بر تفکر اهالی فرهنگ بختیاری است. داده های گردآوری شده به شیوه مردمنگاری (با ابزار مصاحبه و ضبط صوت و تصویر) با رویکرد نشانه شناسی ساختاری تحلیل شده است. طبق یافته های این مطالعه، انطباق ویژگی های زیستی شیر ایرانی و زیستگاه آن با قلمرو بختیاری ها و با شیوه کوچندگی که از دیر باز شیوه غالب زندگی در این منطقه بوده است و همچنین ارتباط تنگاتنگ انسان و حیوان دراین شیوه زندگی به عنوان عوامل انسانی و زیست محیطی موثر در این نماد پردازیها شناخته شده اند. شیرسنگی علاوه بر نقش آرامگاهی در آیین های شفا و باروری نیز نقش داشته است و در باور بختیاری ها جایگاه ویژه ای دارد لذا این مطالعه به عوامل روان شناختی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که در حفظ و دوام این نماد نقش داشته اند نیز پرداخته است.
    کلید واژگان: بختیاری, سنگتراشی, شیر سنگی, نمادگرایی
    Lion is a repetitive motif in Iranian art especialy in visual ones. According to archaeologists , this animal has been reproducted in Iranian arts and crafts along thousands years. As animal symbol, ston lions are installed on the grave of the Bakhtiari strong and important persons as a sign of courage. This is a fieldwork research on current situation of stone lion cutting as a craft, its workshop and the cultural factors affecting its offer and demand in Bakhtiari territories. The observational and interviewal data which are necessory for an ethnographical approach are collected from the region and are got to analyse and interpret by emphasis on their symbolic and semiotic aspects. The findings show that the symbolism and activities related to stone lion cutting have been affected by (adapted to) the Bakhtiari territories as a natural factor and also by the close relationship between humans and animals in Bakhtiari life style as an effective cultural factor. Furthermore, ston lion plays role in healing and fertility rituals because it has special place in Bakhtiari beliefs. So its survival can be explained obviously with the socio- psychological, political and cultural factors.
    Keywords: Bakhtiari, cutting craft, stone lion, symbolism
  • ندا رفیعی طاری*، محیا عبدیان
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر بررسی ابعاد شخصیتی و رفتاری حاج قاسم سلیمانی با توجه به شاخص های فرماندهی و شناسایی ابعاد وجودیشان از طریق سیمای جمهوری اسلامی از منظرصاحب نظران حوزه علوم رفتاری پرداخته شده است.

    روش

    این پژوهش به صورت مصاحبه ی نیمه ساختار یافته و مطالعه کیفی در مورد ویژگی های شخصیتی و رفتاری سردار حاج قاسم سلیمانی با استناد به کلیپ های سازمان صدا و سیمای کشور و اظهار نظرات مخاطبان و همچنین 11 نفر از صاحب نظران حوزه ی روانشناسی و علوم رفتاری که عضو سازمان نظام روانشناسی کشور هستند (6 زن و5 مرد)، با میانگین سنی 5/38 و با مدرک تحصیلی دانشجوی دکتری گرد آوری شده است.

    یافته ها

    شاخص های شناسایی شده در دو محور فردی و اجتماعی به ترتیب اولویت شامل: فردی: خدا محوری تعبد و اخلاص، اخلاقی بودن، شجاعت، روحیه مقاومت، ولایت مداری، شهادت طلبی، گذشت و ایثار، فروتنی و ساده زیستی، شخصیت فوق العاده تاثیرگذار (کاریزماتیک)، اعتماد به نفس، مثبت اندیشی،چابکی، هوش هیجانی بالا ،سازماندهی رفتاری مناسب. اجتماعی: فرامرزی بودن و روحیه همدلی داشتن، مردمی بودن و فارغ از هر جناح سیاسی بودن، شوخ طبعی، قابل قبول و قابل احترام بودن جمعی، مهارت مذاکره و دستگیری از نیازمندان

    نتیجه گیری

    شناسایی ابعاد شخصیتی افراد بزرگی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی برای جامعه ی اسلامی ایران جزو موارد مهم و ضروری می باشد و باید با حفظ و آموزش چنین ویژگی های ارزشمندی به نسل های آینده ی سرزمین عزیزمان ایران کوشا بود. تولید محتوا در این خصوص می تواند الگوی مناسبی برای سایر افراد جامعه باشد.

    کلید واژگان: شهید سلیمانی, نشانه شناسی, نمادشناسی
    Neda Rafi&Amp, #, I Tari *, Mahya Abdiyan
    Aim

    The present paper seeks to review Hajj Qasim Suleimani's personality and behavioral dimensions with regard to indexes and indicators of commanders and identify his existential dimensions through IRIB based on the views of experts in behavioral sciences.

    Method

    The paper uses a semi-structured interview method and a qualitative study of Commander Hajj Qasim Suleimani's behavioral and personality traits based on clips made in IRIB, audiences' view points, and eleven (six females and five males) experts of psychology and behavioral science who are members of Psychology and Counseling Organization Of Iran and Ph.D. students with the average median age of 38.5.

    Findings

    The identified indexes and indicators have been divided into personal and social ones in order of priority. Personal indexes include God-oriented sincerity and devotion, having morals, brevity, the spirit of resistance, Guardianship-Centeredness, martyrdom-seeking, sacrifice, humbleness, living a simple life, charismatic personality, self-confidence, optimism, agility, high emotional intelligence, and proper behavioral organization. Social indexes include being a cross-border personality, having the spirit of sympathy, being popular, being free from any political wing, having the sense of humor, being accepted and respected in groups, having the skill of negotiation, and helping the needy.

    Conclusion

    It is necessary and important for Islamic society of Iran to recognize personality dimensions of great personalities like Martyr Suleimani, and those in charge should try to preserve these valuable traits and teach them to next generations of our beloved country. Producing relevant contents can provide other members of society with a proper and correct model.

    Keywords: Martyr Suleimani, Semiotics, Symbolism
  • Hojjatollah. Ghe.Moniri, Nushin Dohniyatkar
    Symbolism has been widely present in modern literature and poetry including the poetry after revolution. However, different poets have used symbolism, this magic element of literary imagination, in various ways and there are no exact researches related to symbolism. So, the present researcher decided to present the image of poetry of revolution and this way, investigated the amount of creativity and innovation of the poets in this period of time. The present research investigates the symbols and symbolism in terms of meaning and context. Some poets such as Hamid Sabzevari, Mohammad Ali Damghani and Ali Mousavi Garmaroodi have shown the national and myths symbols in terms of historical patterns specially history of sacred war period. Other poets such as Nasorallah Mardani, Alireza Ghazve, Abdull Jabar Kkaie, Gheysar Aminpour, Parviz Beigi habib abadi and Fateme Rakeiee have widely used symbols of mystic, literary, and entered the emotional aspects of war and investigated its reflection in cultural space of the society. Some people like Ahmad azizi and Bidelvare have used the symbols in their piece and finally someone like Seyed Hasan Hosseini have shown a different style by employing symbols as irony.
    Keywords: symbols, Symbolism, the poetry of sacred war period
  • عزت ملاابراهیمی، آزاد مونسی
    غسان کنفانی از مشهورترین رمان نویسان فلسطینی است که در چهار رمان «مردانی در آفتاب»، «چه برای تان مانده؟»، «بازگشت به حیفا» و «ام سعد»، گونه های شخصیتی متنوعی را ساخته و پرداخته است. یکی از مهم ترین گونه های شخصیتی، شخصیت نمادین است که بسیار مورد توجه نویسنده است که چه نوع مونث و چه نوع مذکر آن به وفور در چهار رمان فوق به کار رفته اند. شاید به نظر آید که نگاه نمادین کنفانی به شخصیت های زن در رمان هایش بر غنای محتوایی و فنی این رمان ها افزوده است اما اصرار این نویسنده بر پررنگ کردن بعد نمادین شخصیت های زن دو رمان «چه برایتان مانده؟» و «ام سعد» امری است که از هر دو لحاظ نظری و فنی مشکلاتی را برای بعد واقعی این شخصیت ها به وجود آورده و آزادی عمل آنان را محدود کرده است. ریشه مسئله شاید به آن جا برگردد که این نویسنده متعهد و متعصب به فلسطین در این دو رمان نیز همچون سایر رمان های خود با شور و اشتیاق به دنبال طرح ایده خود درباره چیستی و چرایی بحران ها و معضلات روز فلسطین و راه حل آن هاست. شخصیت های نمادین رمان ها نیز در این میان ابزاری هستند در خدمت تبلیغ و ترویج این ایده های غالبا انقلابی؛ در نتیجه بخش عمده ای از پتانسیل های ذاتی و روایی این دو رمان به جای صرف شدن در جهت تقویت جنبه های انسانی و طبیعی شخصیت های زن، صرف تقویت ابعاد نمادین و اسطوره ای این شخصیت ها شده تا پیام ایدئولوژیک داستان تمام و کمال رسانده شود.
    کلید واژگان: زن, نمادگرایی, ادبیات فلسطین, نثر عربی, غسان کنفانی
    Ezzat Molla Ebrahim, Azad Mounesi
    Ghassan Kanafani (1936-1972) is one of the most famous Palestine romancers who has created different personality types in four romances of “Men in the Sun”, ” All That's Left to You”, ” Returning to Haifa”, “Umme Sad”. Symbolic personality is one of the most important personality types that he has given more attention to, whether feminine or masculine, they have been used abundantly in his four romances. Perhaps it seems that Kanafani’s symbolic view to the feminine personalities has increased the content and technical richness in his romances. But the writer’s insistence on highlighting the symbolic dimension of personalities in the two romances of” All That's Left to You” and “Umme Sad”, is a matter that has made difficulties for real dimensions of these personalities in theoretical and technical points of view and has limited their freedom. The origin of this problem refers to this fact that the writer’s commitment and prejudice to Palestine in these two romances like his other romances, with enthusiasm and sensation follows to propose his idea about Palestine’s daily crisis and problems and their solutions. The symbolic personalities of romances are the tools to propagate and to promote these frequently revolutionary ideas. Therefore the main part of narrative and inherent potentials in these two romances, Instead of dedicating to enhance the natural and humanism dimensions of woman personalities are dedicated to enhance the symbolic and mythological dimensions of personalities in order to convey the message of the romances completely.
    Keywords: Arabic romance, Ghassan Kanafani., woman, symbolism, Palestine romance
  • اکرم جودی نعمتی
    در دو بخش پیشین این مقاله، نگرش منفی و مثبت مولانا به زن مورد بررسی قرار گرفت و در بخش حاضر نمادپردازی او درباره زن تبیین می شود. زن در اشعار مولانا از سویی نماد عشق الهی، روح، جان، زمین و رویش است و از سوی دیگر نماد جسم، نفس، دنیا و حرص است. البته این نمادپردازی متخالف، ناشی از دوگانگی نگرش مولانا به زن است که ریشه در فرهنگ تاریخی مسلمانان دارد.
    بخش دیگر مقاله حاضر سیره عملی مولانا در قبال زنان را در زندگی شخصی و اجتماعی، در دو بخش روابط خانوادگی و روابط اجتماعی تبیین می کند. به عقیده نگارنده، این بخش، روشن ترین تلقی مولانا از زن است. تلقی مزبور در میان عرفا و شعرایی که اخبارشان به ما رسیده، نظیر ندارد.
    کلید واژگان: شعر فارسی, مولانا جلال الدین محمد بلخی, نمادپردازی (سمبولیزم), زن, سیره عملی مولانا
    Akram Judi Nemati
    Mowlana’s positive and negative approaches to women being studied in the previous two parts of the article, the symbolic representation of women in his works is elaborated in this issue. Woman in Mowlana’s poetry is symbolized as divine love, spirituality, earth, and fertility, on the one hand, and corporeality, sensuality, worldliness, and cupidity, on the other hand. This contrastive symbolization of women is due to the duality of Mowlana’s views on women, which is rooted in the historical culture of the Muslims’. The next section of the article deals with Mowlana’s conduct towards women in his private life and social relations. This section best represents Mowlana’s conception of women, which is unique among mystics and poets.
    Keywords: Persian poetry, Mowlana Jalal Al Din Mohammad Balkhi, symbolism, woman, Mowlana's conduct
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال