به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "unity" در نشریات گروه "علوم اجتماعی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «unity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین قاسمی، رویا احمد امرجی*، خورشید نوروزی
    غالب شاعران عارف، نظیر عطار و جامی در آثار خود از تمثیل برای بیان و تاثیرگذاری بیشتر مفاهیم پیچیده عرفانی بهره می بردند، این مفاهیم عرفانی در آثار شاعران اعصار بعد، آشکارا و بدون نیاز به زبان تمثیل بیان شد. پژوهش حاضر، با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، مضمون «وحدت» در اشعار جامی و عطار را با دو مکتب عرفانی متفاوت مورد بررسی قرار داده و سپس به مضمون «وحدت» در اشعار و اندیشه های عرفانی امام خمینی پرداخته است. نتایج تحقیق نشان داد که هر دو شاعر، ضمن وحدت رویه، برای ارائه مفاهیم عرفانی و دستیابی به مضمون «وحدت» نوعی وحدت را تبیین می کنند که در نتیجه رسیدن به غایت سیره عرفانی، یعنی «فناء فی الله» حاصل می شود و مرحله رسیدن به آن، «فناء بالله» است. همین نوع نگاه در خصوص «وحدت وجود» در آثار و اندیشه های امام خمینی بازتاب آشکاری یافته است و ایشان نظریه وحدت وجود را در مرکز عرفان نظری و نظریه وحدت شهود را در قلب عرفان عملی قرار داده اند.
    کلید واژگان: امام خمینی, جامی, سیمرغ, عرفان, عطار, ماهیان, وحدت
    Hossein Ghasemi, Roya Ahmad Amraji *, Khorshid Noorozi
    The majority of mystical poets like Attar and Jami have employed allegory to better influence and express complicated mystical themes in their works. These mystical themes were reflected in the works of later poets clearly without any use of allegory. This article, developed based on a descriptive and analytical method as well as review of library sources, studies the theme of “unity” in Jami and Attar’s poetry with two distinctive schools of mysticism, followed by an analysis of “unity” in Imam Khomeini’s mystical poems and thoughts. The findings indicate that both poets, while maintaining uniform practice, in their attempts for arguing mystical themes and clarification of the theme of “unity,” introduce a form of unity that is attained after gaining the ultimate goal of mystical journey, i.e. fana fi Allah or “complete and absolute surrender of self to the Divine will” as well as the stages to reach fana fi Allah. Such an approach is found in Imam Khomeini’s works and thoughts where he argues “unity of being” as the core theme of theoretical mysticism and places the theory of unity of intuition at the heart of practical mysticism.
    Keywords: Imam Khomeini, Mysticism, Unity, Jami, Attar, Mahian, Simorgh
  • مریم جایروند*

    مابعدالطبیعه عنوانی است که پس از ارسطو بر مجموعه ای از تحقیقات او گذاشته شد. به این ترتیب وحدت مابعدالطبیعه همچون اثری یکپارچه از ابتدا محل پرسش بوده است. خوانش مابعدالطبیعه در مقام اثری واحد در گرو یافت پرسشی نخستین و غایتی مطلوب در بخش های متفاوت این اثر است. آنچه مابعدالطبیعه را به اثری واحد مبدل می کند دانشی یگانه است که ارسطو در پژوهش های مابعدالطبیعی خود به آن نظر داشته است. ارسطو در کتاب مابعدالطبیعه در جست وجوی دانشی به نام سوفیا یا دانش نخستین است. برای ارسطو یکی از دشواری های تحقیق درباره سوفیا این است که آیا سوفیا یک دانش واحد و متمایز است. برای فهم این دشواری باید پرسید وحدت هر علم از نگاه ارسطو در گرو چیست. وحدت هر علم برای ارسطو در گرو وحدت جوهر مدنظر (موضوع) آن است. اما سوفیا به دلیل موضوع خاصی که دارد نمی تواند مانند سایر علوم واحد باشد. موضوع سوفیا موجود به ما هو موجود یا کل است. سوفیا موضوعی عام دارد، با این حال موضوع هر علم هم تنها ذیل کل به عنوان جوهری یگانه قابل درک خواهد بود. سوفیا در تعیین موضوع هر علم ایفای نقش می کند. به این ترتیب سوفیا نه یک دانش واحد و جداگانه، بلکه خاستگاه هر دانش است. سوفیا در مقام واحد و معیار علم شمارنده علوم است. به این معنا سوفیا را می توان دانش نخستین یا واحد علم نامید.

    کلید واژگان: دانش نخستین, سوفیا, جوهر, وحدت, موجود به ما هو موجود, کل
    Maryam Jayervand *

    “τὰ μετὰ τὰ φυσικά (Metaphysics)” is a title that was given to a collection of Aristotle’s researches after him. In this way, the unity of “Metaphysics” as a unified work has been questioned from the beginning. Finding the primary question and the desirable goal in different parts of Metaphysics is necessary to read this book as a single work. What transforms Metaphysics into a single work is a unique knowledge that Aristotle considered in his metaphysical research. In “Metaphysics” Aristotle seeks a science called Sophia or the first science. Whether Sophia is a distinct science is for Aristotle a difficult question to answer. To understand Aristotle’s problem, we should consider the unity of each science. How does every single science become a separate one? For Aristotle unity of each science depends on its substance or subject. Sophia has a specific subject, so Sophia’s unity is not like other sciences. Sophia considers being qua being as its subject. By being qua being, Aristotle introduces a general subject for Sophia. The subject of Sophia is the whole universe, but a conception of the whole is prior to discovering each substance as a unique substance. Sophia plays an important role in defining and discovering a new subject. So, Sophia is not itself a distinct science, it is the origin of all sciences. Sophia is called the first science in this view.

    Keywords: First Science, Sophia, Substance, Unity, Being Qua Being, Whole
  • پیمان ابوالبشری*

    کتاب تصوف و سیاست در متون منثور تا پایان قرن چهارم هجری، نوشته مهدی حیدری، مجموعه ای از هشت مقاله دوباره منتشرشده با ویرایشی نو، زیر لوای نظریه وحدت و کثرت است. فصول کتاب با نظریه ای شکننده، غیر تاریخی و برمبنای مفهوم استعلایی وحدت و کثرت بنا شده است. هدف نویسنده بررسی تاثیر نظریه مذکور در مناسبات چند سویه دنیوی صوفیان با سیاست بوده است. انتخاب فرضیه ضعیف به همراه بی روشی، نویسنده را از بستر و بافت تاریخی دوره کرده و موجب زمان پریشی و مکان پریشی در متن شده است. حیدری همچنین با نقل افراطی روایت های ترجمه نشده عربی، خوانش کتاب را برای مخاطب عادی ناممکن کرده است. برخی از تعمیم های خطا در دسته بندی صوفیه از اشتباهات برجسته ای ا ست که به اثر مذکور، آسیب جدی وارد کرده است. در این نوشته سعی برآن است تا عیار کتاب، خصوصا در بعد طبقه بندی متفاوت گروه های عرفانی جهان اسلام، نقد و بررسی شود.

    کلید واژگان: تصوف, سیاست, ملامتیان, کرامیان, وحدت و کثرت
    Peiman Abolbashari *

    The book “Sufism and Politics in Prose Texts until the End of the Fourth Century AH”, written by Mahdi Heidari, is a collection of eight re-published articles under the banner of a Book. The chapters of the book are based on fragile, non-historical theories and on the transcendental concept of unity and plurality and its effect on the establishment of Sufi multifaceted relations with politics. The choice of a weak hypothesis along with a lack of method has made the author lose track of the historical background and context and has caused the time and place to be lost in the text. Heidari has also made it impossible for the average audience to read the book by quoting untranslated Arabic narrations. Some generalizations of error in the classification of Sofia are prominent errors that have seriously damaged the work. In this article, an attempt has been made to critique the quality of the book, especially in terms of content analysis

    Keywords: Sufism, Politics, Malamatids, Karamieh, Unity, plurality
  • صدیقه امینی، محمدرضا آرام*، امیر توحیدی

    نوشتار پیش رو پژوهشی درباره ی "هم سنجی ارزش اخلاقی اتحاد و الفت با مودت ذی القربی و تاثیر آن در رشد معنوی انسان، از دیدگاه قرآن و حدیث" است. "ارزش اخلاقی" مطلوبیتی است که در اثر فعل یا صفت اختیاری برای روح انسان ساخته می شود و آرمان آن برآورده کردن خواسته های معنوی است. در این میان همبستگی و الفت دو عنصر اساسی در منظومه ی ارزش های اخلاقی اسلام برشمرده می شوند که در رشد معنوی فردی و اجتماعی نقش آفرین بوده و خود بستری برای نمو دیگر ارزش ها و صفات نیکو هستند. از سویی "رشد معنوی" نیز فرآیندی است که انسان را به کمال و امور غیر مادی سوق می دهد. گرچه کاربست ارزش های یاد شده، می تواند انسان را به کمال معنوی برساند؛ اما هستی اغوایات شیطان و نفس اماره همچون موانع راه رشد معنوی مایه ی سختی و به درازا انجامیدن روند و پیمایش روش یاد شده می شود. آنچه می تواند پیمودن این راه را برای انسان سهل و شتابان سازد و ضمانتی برای دستیابی وی به رشد و کمال معنوی گردد، پیوند ارزش های اخلاقی با مودت ذی القربیD است. با آگاهی به اینکه آموزه های دین اسلام جاودانه بوده و کنش به آنها مایه ی سعادت، عزتمندی و رشد مادی و معنوی جوامع انسانی خواهد شد، پرسش بنیادین نوشتار کنونی این است که پیوند ارزش های اخلاقی اتحاد و الفت با محوریت مودت ذی القربی و تاثیر کاربست آن در رشد معنوی انسان چیست؟ در این راستا نگارندگان در پی بازنمایی این انگاره هستند که در دیدگاه اسلامی و بر پایه ی ادبیات دینی، می توان کارایی مستقیم همبستگی و الفت با محوریت مودت ذی القربی در رشد معنوی انسان را دریافت. از همین رو پژوهشگران با اندیشه و بررسی ریزبینانه در آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت و با بازگشت به منابع تفسیری، روایی و کتب اخلاقی و نیز با روش تحلیل محتوای آیات و احادیث که بر اساس الگوی بهره گیری هم زمان از روش استخراجی- درون آیات و روایات- و استنطاقی - اجتهادی- انجام می شود، تلاش می کنند به استنباط و استخراج کارایی ارزش های یاد شده در رشد معنوی از آیات و روایات و در چارچوب تحقیقی علمی بپردازند. یافته های پژوهش کنونی بر پایه ی آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت نشان می دهد که پیوند مستقیم و استواری میان اتحاد و الفت با مودت ذی القربی برپاست و کاربست این ارزش ها مایه ی دستیابی انسان به رشد معنوی خواهد شد.

    کلید واژگان: اتحاد و الفت, ارزش های اخلاقی, مودت, ذی القربی, رشد معنوی, قرآن کریم, احادیث اهل بیت
    Seddighe Amini, Mohammadreza Aram *, Amir Tohidi

    The present article is a research on "Comparing the moral value of unity and solidarity with the duration of Dhi Al-Qarbi and its effect on the spiritual development of man from the perspective of the Qur'an and Hadith." "Moral value" is a desire that is obtained for the human soul as a result of an voluntary act or attribute, and its purpose is to achieve spiritual goals. In the meantime, unity and unity are two basic elements in the system of moral values of Islam that play a role in individual and social spiritual development and are themselves a platform for the development of other values and good qualities. On the other hand, "spiritual growth" is a process that leads man to perfection and immaterial things. Although the application of these values can lead man to spiritual perfection, but the existence of the temptations of Satan and the ego as obstacles to the path of spiritual growth makes it possible to follow this path with difficulty and a long process. What can make this path easy and fast for human beings and become a guarantee for their attainment of spiritual growth and perfection is the connection of moral values with the time of Dhu al-Qurbi (AS). Considering that the teachings of Islam are eternal and practicing them will lead to happiness, dignity and material and spiritual growth of human societies, the fundamental question of this article is that the relationship between the moral values of unity and unity with the focus on Dhi Al-Qurbi and its effectiveness What is in the spiritual growth of man? In this regard, the authors seek to prove the hypothesis that in the Islamic view and based on religious literature, we can deduce the direct effect of unity and solidarity with the focus on the Dhi Al-Qurbi period in the spiritual development of man. Therefore, the researchers should carefully study the verses of the Holy Quran and the hadiths of the Ahl al-Bayt (AS) and refer to interpretive sources, narrations and moral books, as well as the method of analyzing the content of verses and hadiths based on the model of simultaneous use of the extractive method. - It is done inside verses and narrations - and inference - ijtihad - they try to deduce and extract the effect of the mentioned values on the spiritual development of verses and narrations and in the form of scientific research. The findings of the present study based on the verses of the Holy Quran and the hadiths of the Ahl al-Bayt (AS) show that there is a direct and stable relationship between the union and Ulfat with the period of Dhi Al-Qirbi (AS) and the application of these values will lead to spiritual growth.

    Keywords: Unity, unity, Moral Values, duration, Dhi Al-Qurbi, spiritual growth, The Holy Quran, hadiths of the Ahl al-Bayt (AS)
  • هادی صادقی اول*، حسین محسنی
    دیرزمانی است که به موازات پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئله ای کلیدی با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه برای پیشبرد فرهنگ متعالی اسلامی مجال بحث یافت که می توانست علاوه بر بومی سازی علوم انسانی در کشور، مسبب اجماع و همنشینی هر چه بیشتر عالمان دینی و نخبگان دانشگاهی شود. با این حال این ایده، طی دهه های اخیر نتوانسته به مرحله اجرایی برسد و با مشکلات زیادی تاکنون روبرو بوده است. بر این اساس، این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی/تحلیلی و با تکیه بر اسناد و منابع کتابخانه ای، درصدد واکاوی چالش های اصلی وحدت حوزه و دانشگاه در راستای بومی سازی علوم انسانی در کشور و ارایه برخی راهکارها است. بر این اساس یافته های این جستار نشانگر آن است که چالش هایی چون عدم توجه کافی محیط های دانشگاهی و حوزوی به جایگاه علم بومی، سیطره روش های پوزیتویستی در دانشگاه ها، عدم وجود و یا تربیت نخبگان مورد اجماع در محیط حوزه و دانشگاه(نظیر شهید مطهری یا علامه طباطبایی)، فقدان تدوین آثار مشترک حوزه و دانشگاه در حوزه علوم انسانی و عدم پاسخگویی به موقع و مناسب به شبهات حوزه دین باعث شده وحدت حوزه و دانشگاه در تدوین علوم انسانی بومی در حیطه نظری و حتی آرمانی باقی مانده و به مرحله عملیاتی نرسد. در چنین شرایطی بهره گیری اصولی از رسانه ها، طرح مباحث نوین علمی و اجتماعی توسط نخبگان علمی و حوزوی و برگزاری کرسی های آزاداندیشی می تواند رهگشای بومی سازی علوم انسانی از رهگذر پیوند حوزه و دانشگاه گردد.
    کلید واژگان: حوزه, دانشگاه, علوم انسانی بومی, نخبگان, وحدت
    HADI SADEGHI AVAL *, Hosein Mohseni
    After the victory of the Islamic Revolution, one of the important issues for promoting of Islamic culture was unity of the seminary and university which could, in addition to localizing the humanities in the country, bring together the scholars of religion and the university elites. However, in recent decades, this idea has had many problems and could not be executed. Accordingly, this research seeks to main challenges of unity of the seminary and university in order to localize the humanities in the country and to provide some solutions. The findings of this study indicate that challenges such as the lack of adequate attention to the university and seminary environments of the problem of native science, the dominance of positivist approaches to universities, absence consensus elites in the seminary and university environment(such as ayatollah Motahari and Tabatabaie), lack of compilation of joint works of the seminary and university in the field of humanities, failure to respond timely and appropriately to the doubts of the religion, has caused to remain unity of the seminary and university in the development of indigenous humanities in the theoretical field and do not applied. Under such conditions, systematic use of the media, introducing new scientific and technical topics by scientific and religious elites, perform free-thinking seats idea, can be used to the for localization of humanities through the linkage between the seminary and the university.
    Keywords: seminary, university, Native human sciences, Elites, Unity
  • ابراهیم فتحی*

    تامل در نظام خلقت، حاکی از مجموعه ای از روابط اعم از روابط بین موجودات مادی و غیرمادی و همچنین موجودات ذی روح و بی روح به عنوان مبنا و محور عالم می باشد. از بین این روابط، ارتباطات اجتماعی انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده چرا که روابط انسانی و مناسبات اجتماعی دشوارترین رابطه به لحاظ معرفتی و سخت ترین مناسبات به لحاظ عملی است. در این میان شناخت نظرات اندیشمندان جامعه زمینه‏های کاهش دشواری های معرفتی و سختی ‏های مناسبات عملی ارتباطات انسانی را فراهم می‏سازد. در این مقاله برای بررسی و شناخت اندیشه ارتباطات انسانی آیت الله جوادی آملی از روش پژوهش فراترکیب آثار موجود آیت الله جوادی آملی استفاده شده است. به طورکلی روابط انسان مومن از منظر آیت الله جوادی آملی در سه حوزه «اسلامی»، «توحیدی» و «انسانی» تبیین می شود. منظور ایشان از روابط در حوزه اسلامی، ارتباط با کلیه مسلمانان جهان است. ارتباطات در حوزه توحیدی همان ارتباط با موحدان (مسیحی ها، یهودی ها، زردشتی ها و همه کسانی که خدا را قبول دارند) بوده و ارتباطات در حوزه انسانی، مربوط به انسانیت فارغ از هرگونه دین و آیین ایشان است. ارتباط انسان مومن در هر یک از این حوزه ها از چهار اصل کلی و شاخصه کلان «توحید، عدالت، وحدت و حسن معاشرت» پیروی می کند. بر اساس دیدگاه آیت الله جوادی آملی هر حوزه شامل قلمروهای ارتباطی خاص با شاخصه ارتباطی ویژه خود است، ضمن اینکه بعضی از قلمروها در هر سه حوزه مشترک می باشند. در حوزه اسلامی، قلمروهای ارتباطی به ترتیب عبارت اند از: ارتباط با پیامبر (امام و نایب خاص و عام ایشان) با شاخصه محبت و اطاعت (پذیرش ولایت)، ارتباط با والدین با شاخصه احسان و مصاحبت، ارتباط با همسر، فرزندان و خویشان با شاخصه مودت و رحمت، ارتباط با یتیمان و مساکین با شاخصه احسان و مصلحت، ارتباط با همسایه، همنشین و همراه، با شاخصه احسان و نصرت، ارتباط با مومنین و مسلمانان با شاخصه اخوت. در حوزه توحیدی ارتباط با اهل کتاب با شاخصه اتحاد و مسالمت موردتوجه آیت الله جوادی آملی قرارگرفته است. توصیه آیت الله جوادی آملی در حوزه بین المللی این است که مسلمین ضمن زندگی مسالمت آمیز با کفار نسبت به ایشان ولایت و اطاعتی نداشته باشند. در خصوص ارتباط با طاغوت در خارج و منافقین در داخل جامعه اسلامی، برایت و جهت ارتباط با مستکبرین که با مسلمانان جنگ دارند دستور به مبارزه عادلانه می دهد.

    کلید واژگان: ارتباطات, هنجار, الگو, انسان, جامعه, حسن معاشرت, وحدت, عدالت, آیت الله جوادی آملی
    Ebrahim Fathi *

    Reflection on creation implies a set of relations including those between material and immaterial as well as animate and inanimate beings as the basis and axis of the universe. Among these, human social relations are of special importance because human relations and social relations are the most difficult in terms of knowledge and practice. In the meantime, recognizing the views of social thinkers provides the grounds for reducing the epistemological and the practical human relations difficulties. In this article, in order to study and recognize Ayatollah Javadi Amoli’s view of human communication, the research method of combining his existing works has been used. In general, the relations of the believer are explained from Ayatollah Javadi Amoli’s perspective in three areas: "Islamic", "monotheistic" and "human". By relations in the Islamic field, he means communication with all Muslims in the world. In the realm of monotheism, it means communication with all monotheists (Christians, Jews, Zoroastrians, and all those who accept God), and communication in the human realm is related to humanity, regardless of their religions. The relationship of the believer in each of these areas follows the four general principles and macro characteristics of "monotheism, justice, unity and good fellowship." According to Ayatollah Javadi Amoli, each domain includes its specific communication scope with their own characteristics, while some scopes are common in all of them. In the Islamic field, the realms of communication are: communication with the Prophet (Imam and his special and general deputy) with the characteristic of love and obedience (acceptance of guardianship), communication with parents with the characteristic of kindness and companionship, communication with spouse, children and relatives with the characteristic of friendliness and mercy, the relationship with orphans and the poor with the characteristic of benevolence and expediency, the relationship with neighbors and companions with the characteristic of benevolence and victory, the relationship with believers and Muslims with the characteristic of brotherhood. In the field of monotheism, the relationship with the People of the Book conducive to unity and peace has been Ayatollah’s special consideration. Ayatollah’s advice in the international arena is that Muslims should not allow the infidels’ guardianship and should shun their obedience despite living peacefully with them. Regarding the connection with the Taghut (illegitimate tyrants) abroad and the hypocrites inside the Islamic society, he has ordered Muslims' dissociation (bara'at) from them and concerning the arrogant ones who are at war with Muslims, he believes in a just confrontation and fight.

    Keywords: communication, norm, Model, Human, Society, Good Fellowship, Unity, Justice, Ayatollah Javadi Amoli
  • محسن رستمی، میر ابوالفضل مختاری*

    امنیت ملی پایدار از حیاتی ترین مسایل کشور بوده که توسط نیروهای مسلح کشور قابل تامین و تحفیظ است. یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر امنیت ملی در شرایط حاکم بر مملکت و منطقه، وحدت و هم افزایی نیروهای مسلح به ویژه ارتش و سپاه پاسداران است. در چند سال اخیر به دنبال ناامنی های موجود در خاورمیانه و با افزایش حضور نظامی ایران به منظور برقراری ثبات، سناریوها و عملیات روانی مختلفی توسط ایالات متحده آمریکا  به اجرا درآمد. یکی از این سناریوها، ایجاد اختلاف، دودستگی و دو قطبی سازی در نیروهای مسلح به ویژه ارتش و سپاه است که می تواند امنیت ملی را دچار خدشه کند. هدف از پژوهش حاضر تبیین مولفه های تاثیرگذار بر ارتقاء وحدت و هم افزایی ارتش و سپاه و تاثیر آن ها بر امنیت ملی کشور است. در همین راستا، پس از مرور مفهوم امنیت و لزوم پیروی از ولی فقیه، به بررسی و تحلیل رویکرد مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این زمینه پرداخته شد. این تحقیق از نوع کاربردی، روش آن تحلیل محتوا و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای و میدانی است. نتایج این پژوهش نشان داد که تحقق اندیشه های والای فرمانده معظم کل قوا در حوزه های مختلف می تواند به عنوان نقشه راه، زمینه ارتقاء وحدت و هم افزایی نیروهای مسلح کشور را فراهم و نقش بسزایی در تامین امنیت ملی ایفا کند.

    کلید واژگان: مقام معظم رهبری (مدظله العالی), وحدت, هم افزایی, ارتش, سپاه, امنیت ملی
    Mohsen Rostami, M.Abolfazl Mokhtari *

    The Army of the Islamic Republic of Iran and the Islamic Revolutionary Guards Corps are two military armies of Velayat-e Faqih and the Islamic Republic of Iran's holy system, both of which are defending the country's existence and the political system and guarding national dignity. Stable national security is one of the most important goals and interests of the country that can be provided by the armed forces of the country. One of the important factors influencing national security in the conditions of the region is the unity and complementary of other armed forces, especially the Islamic Republic of Iran and the Revolutionary Guards Corps. The insecurities found in the Middle East over the last few years have led to the strengthening of the Islamic Republic of Iran's political and military situation in the region contrary to US desire. Iran's attempts to stabilize the region and confront the occupation of terrorist groups in Iraq and Syria have forced the United States to expose its scenario of complex psychological operations by increasing the threat of Iran's military presence to the region, one from these scenarios, creating divisions, divisions and bipolarity of our society is about different issues. The doping of the armed forces of Iran, especially the army and the Sepah Pasdaran, is one of the goals of these scenarios that could undermine national security. Therefore, in this paper, this unity and synergy are explained in accordance with the guidelines and views of the Supreme Leader Imam Khamenei.

    Keywords: unity, cooperation, army, Sepah Pasdaran, National Security, Supreme Leader Imam Khamenei
  • Roqayye Parham *, Masume Behbudi
    This study used correlational-descriptive research design employing all married students in Abhar IAU from among whom 210 cases were selected through random sampling. Data gathering tools were King’s self-assessed spiritual intelligence questionnaire (2008), Barton’s communicative skills questionnaire (1990) and Olson’s family adaptation scale (1985). Data were analyzed through multi-variate regression. Results indicated there was signifi - cant relationship among variables. This indicated that spiritual intelligence and communicative skills predicted adaptation and correlation of family.
    Keywords: spiritual Intelligence, communicative Skills, family adaptation, unity
  • اصغر مولایی*

    در شهر ایرانی_اسلامی، نظم اجتماعی و فرهنگی یا برگرفته از اصول و تعالیم دین مبین اسلام بوده یا هماهنگ با تعالیم اسلامی بوده که در زندگی روزمره مسلمانان جاری می باشند بطوریکه رعایت این اصول و حقوق در شهر اسلامی به عنوان جزئی از عقاید و حقوق مسلم برای مسلمانان پذیرفته می شود. مهمترین قاعده تنظیم کننده روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شهر اسلامی نظم اجتماعی همان قوانین و احکام شریعت که به رفتارها، تعاملات و امورات مسلمانان در شهر اسلامی نظم می بخشد. این مقاله که با هدف تبیین اصول، مبانی و ویژگی های نظم اجتماعی در شهر اسلامی و با استفاده از روش تحقیق تحلیل کیفی محتوای متون در بخش نظری و روش تحقیق پیمایشی در مطالعه موردی انجام شده است که از طریق توزیع 750 پرسشنامه میان کسبه و بازاریان با گویه های مربوط به نظم اجتماعی و استفاده از طیف لیکرت به مقایسه تطبیقی بازار تاریخی و پاساژهای پیرامون آن پرداخته است. یافته های بخش نمونه موردی نشان می دهد که گویه های مربوط به نظم اجتماعی از دیدگاه کسبه و بازاریان و مراجعین بازار تاریخی نسبت به پاساژهای پیرامون آن از امتیاز بیشتری برخوردار می باشد.

    کلید واژگان: شهر ایرانی, اسلامی, شاخص های نظم دهنده, نظم اجتماعی و فرهنگی, قوانین شریعت, بازار تاریخی تبریز, پاساژ
    Asghar Molaei *

    In Islamic city, social order or based on the principles and teachings of religion is an expression of Islam or in harmony with Islamic teachings that are current in the everyday lives of Muslims, so that observance of these principles and rights in the Islamic city as part of certain beliefs and rights Muslims are accepted. The most important rule regulating social, cultural and economic relations in the Islamic city of social order is the laws and decrees of the Shari'ah that regulate the behaviors, interactions and affairs of Muslims in the Islamic city. Social order must be significant in terms of how people are present in the community, trade, shopping, and consumption, work and leisure. This article aims to explain the principles, foundations and characteristics of social order in Islamic city using the method of research, qualitative analysis of the content of the texts in the theoretical part and the survey research method in the case study, which is distributed through the distribution of 750 questionnaires among the merchants and marketers with The social order categories and the use of the Likert spectrum are comparative comparisons between the historical market and the passages around it. The findings of the case study section show that the items related to social order from the point of view of the merchants, marketers and clients of the historical market are more than the passages around it. Neighborhood interaction and social monitoring, the participation of marketers in different events and their coordinated actions on various occasions such as mourning, vow and ehsan are considered as Islamic models and the social order of historical markets. In contrast to those contemporary passages, which are Western-style commercial centers, many of these patterns are low in social order, and they overcome consumerism, profitability and passage.

    Keywords: Order, Unity, Islamic city, cultural order, social order
  • علی انتظاری*

    در این مقاله تلاش شده است تا آسیب های احتمالی ورود مدرنیته در ایران بر مساجد مورد بررسی قرار گیرد. مسجد در جامعه ایرانی همواره از جایگاه بالایی برخوردار بوده است. نقش مساجد در همبستگی اجتماعی و اعتلای روحی و معنوی مردم بسیار برجسته بوده است. مساجد، سنگر مقاومت مردم و حفاظت از کیان دین و فرهنگ در برابر هجوم بیگانگان بوده اند. در عین حال ورود مدرنیته در مساجد تحت عنوان شبه مدرن از طریق تکنولوژی صوتی توانسته است آسیب هایی را به مساجد وارد کند که در این مقاله تلاش شده است برخی از آن ها مورد بررسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: شبه مدرنیته, مسجد, تکنولوژی صوتی, بدل گرایی, فردبودگی, وحدت و انسجام
    Ali Entezari*

    Identifying the probable Damages of importing modernity to Iran on mosques is my main attempt in this article. Mosque in Iranian society has held a high status till now. The role of mosque in strengthening social solidarity and people’s spiritual promotion has been very distinguished. Mosques have been the main stronghold of people in order to protect their religion and culture against alien’s invasion. Yet, penetrating of modernity to mosques through and by audio technology had certain damages in which in this article I attempt to identify some of them.

    Keywords: Semi-modernity, Mosque, Audio Technology, Replicalism, Individuality, Sociality, Activism, Unity, Solidarity
  • Marziyehbabakhan*
    With the migraon (Hijra) of Muslims to Medina, the history of Islam entered a new stage. From a combinaon of different Arab tribes, the holy prophet (pbuh) created a united Ummah, in which his pivotal presence played a significant role. He guided theArabs from division and disunity towards unity and honor. As he is a perfect exemplar in life, holding him up as an example is the most efficient way for realizaon of Islamic unity in the modern society. With his words and acons, he presented different strategies for creang unity and brotherhood among Muslims, such as the pledge of brotherhood between Muhajerin and Ansar, public treaes and mobilizaon of forces in war, which created unity among Muslims from different tribes. Muslims’ unity and solidarity will bring about bliss and posive results in realizaon of divine goals and prevenon of nondivine purposes. In light of brotherhood and unity, Muslims can prevail over their enemies and preserve their dignity and honor.
    Keywords: holy Prophet (pbuh), Arab tribes, unity, Muslims community
  • برزو مروت*، سید مهدی آقاپور
    همانطوریکه می دانیم کشور ایران به لحاظ ساختاری و ماهوی و بنا به شرایط فرهنگی، مذهبی و تاریخی به عنوان بخشی از گستره عظیم امت اسلامی شناخته می شود.ذات و ماهیت وحدت این مجموعه، وجود مشترکات فراوان در بین امت اسلامی است و سرمایه اصلی تولید این اتحاد، جمعیت مسلمان می باشد. نقطه عزیمت این امر را باید در درک و فهم مشترک مسایل از سوی اعضای این اجتماع(اعم از افراد،جمعیت ها، گروه ها و...)جستجو کرد. در حقیقت کنشگران اجتماعی در عین حالیکه دارای ارزش های خاص خود می باشند، به گونه ای پایبند به ارزش های عام اجتماع نیز می باشند.
    هدف
    هدف از انجام این پژوهش این است که دانشجویان به عنوان کنشگرانی که تحت تاثیر شرایط و عوامل مختلفی هستند؛ نگرش آنها نسبت به وحدت و انسجام اسلامی سنجیده شود. بنابر این به دنبال شناسایی و آگاهی نسبت به این موضوع، این سوال مطرح گردید که دانشجویان منطقه 11 دانشگاه آزاد اسلامی چه نگرشی نسبت به اتحاد و انسجام اسلامی دارند؟ چه عواملی بر این نگرش بیشترین تاثیر را دارند و ساز وکار این عوامل به چه شکلی است؟
    روش
    روش به کارگرفته شده، پیمایشی بوده و جمعیت نمونه بر اساس فرمول کوکران 325 نفر انتخاب گردیده و به روش نمونه گیری مطبق نسبی داده ها جمع آوری گردیده است.
    یافته ها
    یافته های تحقیق بیانگر اینست که از مجموع5 فرضیه تحقیق، همگی تائید گردیده و همبستگی بین متغیرهای «میزان اعتماد به دولت»، «میزان عضویت در تشکل های مدنی»، «میزان مشارکت سیاسی»، «میزان گرایشات اعتقادی و عبادی» و«احساس تعلق اجتماعی عام» با متغیر وابسته«وحدت و انسجام اسلامی»در سطح معنادار بالایی اثبات گردیده است. در معادله خطی که از مدل رگرسیون حاصل گردیده، مشاهده شد که دو متغیر «میزان اعتماد به دولت» و«احساس تعلق اجتماعی عام»حدود 226/. از تغییرات واریانس متغیر وابسته را تبیین و پیش بینی می کنند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصله بیانگر این است که دانشجویان ضمن پایبندی به هنجارهای امت اسلامی نسبت به ارزشهای آن وفادار بوده و این گرایش بیانگر فهم و بصیرت دانشجویان به اصل «وحدت کلمه» می باشد.
    کلید واژگان: وحدت, انسجام, دانشجویان, امت اسلامی
    Morovvatb.*, Aghapour, M.
    Objectives
    The aim of the present article is to recognize and clarify the Effective factors on unity and Islamic solidarity among students of Islamic Azad University. the research is attempting to realize the views of 11 zone students of Islamic Azad University toward unity and Islamic solidarity.
    Method
    The method of the research is survey method and sample population is selected based on kocran formula 325 persons.
    Results
    The results of the survey indicate the conformation of all 5 hypothesis of the research. there is a significant conformation between correlation variables such as " rate of confidence to government", "rate of membership in civil societies ","rate of political participation", "rate of faith and worshiping attitudes"," general social devotion feelings "and depended variable of " unity and Islamic solidarity"." rate of confidence to government "and" general social devotion feelings " clarify and predict approximately. / 226 of variance differences of dependant variable.
    Conclusion
    The author of the paper conclude university students are loyal and faithful to the values and norms of Islamic nation and unity.
    Keywords: unity, solidarity, university students, muslims ummah
  • فاطمه طباطبایی، مرضیه شریعتی
    مهم ترین رکن وصول به وحدت از منظر عرفا شهود عرفانی است. به تعبیر ایشان فاصله میان انسان و پدیده ها در آگاهی شهودی از میان می رود و حقایق به شکل حضوری بر عارف هویدا می گردد. در حالی که نزد فلاسفه نیل به وحدت از رهگذر وجود محقق می گردد و نزد عارف این مهم از طریق شهود حاصل می شود. تبیین اصل شهود وحدانی نشانگر جایگاه توحید در دایره صعود و نزول است. در قوس نزول، وجود و کثرات به ظهور می رسند. خالق به خلق تبدیل می شود و مراتب شکل می گیرند. در این مرتبه سالک ظهورات را به نظاره می نشیند و کثرت را موجود می یابد. مشاهده او در این مرتبه بصری است. حال آنکه در قوس صعود سالک بصر را رها کرده و با بصیرت حقایق را شهود می کند. توحید در قوس صعود رقم می خورد. جایی که در آن کثرات رنگ می بازند و سالک پلکان تنزیه را با قدم سلب می پیماید. شاید به تعبیری بتوان گفت نهایت توحید همان نهایت تنزیه و سلب است. به تعبیر امام نیز سالک در اوج تنزیه به عالی ترین مرتبه توحید که همانا «تسبیح» است واصل می گردد. و این نشان از آن دارد که «وجود» در قوس نزول متحقق می گردد حال آنکه در قوس صعود تحقق از آن «شهود» است. وجود، متضمن ایجاب، تشبیه و کثرت است اما شهود، متضمن سلب، تنزیه و وحدت است. فیلسوف به اثبات وجود نزولی و عارف به اثبات شهود صعودی می پردازند.
    کلید واژگان: توحید, وحدت شهود, مشاهده, وجود, قوس صعود, قوس نزول
    Fatima Tabatabie, Marziyeh Shariati
    The most important pillar of achieving unity in the viewpoint of mystics is mystical intuition. They argue that the distance between human being and other phenomena is eliminated in intuitional awareness and the truths manifest themselves to the mystic in present form. While according to philosophers, unity is achieved through existence. And for the mystics this is achieved through intuition. The explanation of the principle of uniting intuition underlines the status of unity in the circle of ascension and descension. Existence and multiplicity are manifested in the curve of descension. The creator is transformed to creature and gradations are formed. At this stage, the wayfarer observes the manifestations and realizes the existence of multiplicity. His/her observation at this stage is visual, while in the curve of ascension, the wayfarer gives up eyes and observes the truths through insight. Unity occurs in the curve of ascension, where multiplicities are diluted and the wayfarer traverses the stairs of purification by the steps of negation. In other words, the ultimate unity is the ultimate purification and negation. According to Imam Khomeini, the wayfarer, at the peak of purification, achieves the highest stage of unity, which is praising. This indicates that existence is materialized in the curve of descension, while in the curve of ascension realization belongs to intuition. Existence includes creation, assimilation and multiplicity, but intuition includes negation, purification and unity. A philosopher proves the descensive existence while mystic proves ascensive existence.
    Keywords: unity, unity of intuition, observation, existence, ascensive curve, descensive curve
  • محمد مهدی علی مردی
    این بررسی به مفهوم یکتاپرستی در اسلام و آیین سیک اشاره دارد.آیین سیک یکی از جوان ترین ادیان زنده جهان به وسیله گورو نانک در قرن 15م در ایالت پنجاب هند به منصه ظهور رسید. این آیین به یگانگی خدا باور دارد. اما آیا این اعتقاد بر توحید به مفهوم اسلامی دلالت می کند یا صرفا تاکید بر یگانگی برای پرهیز از بت پرستی و چندگانه پرستی است؟
    این بررسی هر چند شباهت های زیادی را بین یکتاپرستی اسلامی و آیین سیک تبین می کند اما آن ها را برابر و یکسان نمی داند. زیرا به اعتقاد نویسنده یکتاپرستی در قالب و معیار توحید اسلامی به آن مفهومی اشاره دارد که صرفا پرهیز از چندگانه پرستی یا اجتناب از بت پرستی نیست. این تفسیر از مفهوم یگانگی توحید اسلامی را تا حدودی از یکتاپرستی در آیین سیک متمایز می سازد.
    کلید واژگان: اسلام, سیک, توحید, یکتاپرستی, یگانگی, یک
    Mohammad Mahdi Alimardi
    In this summary، there is an effort to explain the concept of monotheism and oneness in Islam and Sikhism. Sikhism is the youngest of the world religions and the doctrines of a monotheistic religion founded in the Punjab area of India in the fifteenth century by Guru Nanak and combining elements of Hinduism and Islam. A Sikh believes (EK ONKAAR) there is only One God. IK ONKAAR the most significant word used in the Sikh teachings. But believe in one God in Sikhism is the same Muslim''s believe? However، some believe that the first part of this statement of faith (La ilaha illa''Llah)، expresses the absolute monotheism which is inherent in Islam “There is no god other than God. «This is the essence of the Muslim profession of faith (shahadah) (Kristu، Jyoti). Pronouncement of the Islamic creed، the Shahadah، is the supreme religious act. Its mere recitation suffices for an entry into the»community of the believers. «this is also rejection of polytheism، the destruction of idols، and the witness given to the one and unique God، the Lord and Creator of all that exists? Mircea، Eliade، 1987:26)»
    Keywords: Islam, Sikhism, Monotheism, Tawhid, Unity, Oneness
  • Dr Mahdi Lasani, Mahdi Najafian
    Today, few societies are not involved with the problem of sedition and it can be said that from the beginning of creation until now all societies and governments have been involved with this matter. Therefore, owning the knowledge of sedition management and having an appropriate pattern according to the cultural and religious values of the society has a significant importance. For this reason, in our religious and social culture, the presence of resources like the holy “Koran” and “Nahj Al Balaghah” and also religious leaders who were the government statesmen is very valuable. In Nahj Al Balaghah’s point of view, the most important factor in sedition management is to know the source, level, and the process of sedition in order to manage sedition in the lowest level with the least time and cost. Sedition from the “level” point of view is divided into the difference in thought, schism, and devilry. In the “process” point of view it is divided into the difference of ideas, difference of resources, and tough reaction. The first step in sedition management according to Islam is Unitarianism through raising people’s faith and unity and the use of intellection and wisdom according to time and environment which works for prevention and the last cure is sedition. Imam Ali’s method of sedition management involves intellectual management of sedition that is using faith power, thought, analysis, and planning power, then there was the modest sedition management level, that is, using authority conferment and discussion and finally the tough sedition level, that is, revelation and contrast.
    Keywords: Nahj Al Balaghah, Sedition, Difference of thought, Schism, Unity, Sedition cure, mental management of sedition, Modest sedition management, Tough sedition management
  • Hamid Hamid Ahmadi *

    The article provides a critical assessment of the more recent literature that relies on theoretical frameworks such as post modernism and globalization to deal with national identity, ethnicity and cultural mobility. Explaining sensitive and complicated issues such as identity requires the extensive use of the native historical, cultural and sociological sources related to the Iranian experience in the past rather than extracting generalizations based on a general and a-historical application of general social science theories. Three factors throughout Iranian history have played significant roles in creating a sense of national identity or Iranian-ness among all groups in Iranian society. These factors are the legacy of ancient Iran’s political heritage, the central role of the Persian language in conveying the political, cultural and religious legacy to all Iranian religious and linguistic groups, and the important role of religion in the revival of Iran’s cultural heritage, its independence, and unification.

    Keywords: Unity, Identity, national identity, political heritage
  • اصغر احمدی، سید علیرضا افشانی
    این پژوهش با هدف سنجش نگرش حوزویان و دانشگاهیان نسبت به یکدیگر انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدرسان، استادان، طلاب و دانشجویان مشغول به تحصیل در حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور در سال تحصیلی 81 -80 کشور بوده است. نمونه تحقیق 5000 نفر از دانشگاهیان و1000 نفر از حوزویان بودند که داده های پژوهش از طریق مصاحبه با آنه جمع آوری شده است. بر اساس یافته های این تحقیق، در مجموع حوزویان نگرش مثبت تری نسبت به دانشگاهیان دارند. در این میان حوزویان تمایل بیشتر و دانشگاهیان تمایل کمتری برای نزدیک شدن به نهاد دیگر از خود نشان داده اند. مناسبات و ارتباطات حوزه و دانشگاه در سطح پایینی است و فاصله اجتماعی دو نهاد بسیار زیاد است. افراد دانشگاهی مسن تر در مقایسه با افراد جوان تر، دانشگاهی های متاهل در مقایسه با مجردها، اساتید در مقایسه با دانشجویان، دانشگاهیان دارای تحصیلات بالا درمقایسه با افراد دارای تحصیلات پائین، حوزویان مسن تر در مقایسه با افراد جوان تر، حوزویان متاهل در مقایسه با مجردها، مدرسین درمقایسه با طلاب، نگرش مثبت تری نسبت به افراد نهاد مقابل دارند.
    کلید واژگان: حوزه, دانشگاه, فرهنگ, نگرش, وحدت
    Asghar Ahamdi, Seyed Alireza Afshani
    The main thrust of the present paper is to assess the attitudes of the seminary and university scholars towards each other. The sample of the present study constitutes the seminary teachers and students as well as the university teachers and students of Iran in academic year 2001-2002. The sample constituted 5000 people from university and 1000 people from seminary. The data was collected through interview. The findings of the present paper indicate that overall, the attitude of the seminarians towards the university is more positive. The seminarians are more inclined to be closer to the university compared to the latter’s inclination towards the former. The interaction and communications between the university and seminary are low, while the social gap between the two institutions is very wide. The following groups have more positive attitude towards the other institution: older university teachers compared to the younger ones, the married compared to the bachelors, university teachers compared to the university students, university graduates with higher degrees compared to those with lower degrees, the older seminarians compared to the younger ones, and the married seminarians compared to the bachelor ones.
    Keywords: Seminary, University, Culture, Attitude, Unity
  • محمد جواد (سیاوش) رودگر
    پیدایش جریان ها و مکتب های عرفانی نوظهور آئینی غیر دینی و برخی فرق صوفیانه و سوالات و شبهات عصری ملازم آن، ضرورت تبیین همه جانبه عرفان جامع و کامل اسلامی را اجتناب ناپذیر می نماید. مقاله حاضر با تبیین معنا و مفهوم عرفان ناب از حیث علمی و عملی با رویکردی بر آموزه ها و ادعیه حضرت زهرا (سلام الله علی ها)، به توصیف و تحلیل برخی اصول عرفان اسلامی می پردازد؛ سپس مولفه های محوری و عناصر بنیادین عرفان متخذ از سنت و سیره ی حضرت زهرا سلام الله علی ها و اصطیاد شده از نیایش های فاطمی چون شریعت محوری، جامع نگری، مسئولیت پذیری، سیاست ورزی، زندگی سازی و... را با دو بعد معرفت و معنویت بر پایه عقلانیت و عدالت مورد کنکاش و کاوش قرار می دهد. نوشتار حاضر بر این فرضیه تاکید دارد که عرفان اصیل، سعادت آفرین و کمال بخش تنها در اسلام نبوت و امامت یا عرفان قرآن و عترت، قابل ادراک و وصول و حصول است.
    کلید واژگان: فاطمه زهرا سلام الله علیها, توحید, انسان کامل, شریعت, جامعیت, کمال
    Mohammad Javad Roodgar
    The emergence of new schools of mysticism, some of which are non-religious and Sufistic, and the questions and doubts posed in the same era, require an overall explanation of the comprehensive Islamic mysticism. On the basis of the teachings and prayers of Fatimah (pbuh), the present paper both practically and academically elaborates on the meaning of the real Islamic mysticism and some of its principles. Afterwards, some of principal features and fundamental elements of mysticism, obtained from the traditions and actions of Fatimah (pbuh) as reflected in her prayers, such as being based on Shari’a, comprehensiveness, responsibility, political activities, life-construction etc. are studied according to the two dimensions of knowledge and spirituality and on the basis of rationality and justice. The present paper assumes that real mysticism which brings happiness and perfection exists only in the Shiite Islam or the Islam of the Quran and the household of the Prophet.
    Keywords: Fatimah al Zahra, Unity, perfect man, Sharia, comprehensiveness, perfection
  • سیده مهناز توکلی
    خطبه فدک، سخنرانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی ها است که ایشان پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و غصب خلافت علی (ع)، در مسجد مدینه ایراد فرمود. هدف حضرت (س) از ایراد این خطبه که سند مظلومیت شیعه و مادر ائمه علیهم السلام است، ظاهرا بازپس گرفتن «فدک» هدیه و ارث پیامبر (ص) به ایشان بود، اما در واقع تبیین بسیاری از حقایق و معارف ناب الهی بود. این خطبه شامل معارف توحیدی مانند توصیف وحدانیت خداوند و معارف نبوی مانند بعثت رسول اکرم(ص) و تلاش های وی در دعوت بر توحید و اقامه دین می باشد که با سندهای متعددی از معصوم یا تالی معصوم نقل شده و لذا مفاد آن بر ما حجت است.
    کلید واژگان: فدک, توحید, اخلاص, عبودیت, خلافت, صلوات, صراط مستقیم
    Seyyedeh Mahnaz Tavakkoli
    The speech given by Fatimah (pbuh) in the Mosque of Madinah, after the Prophet passed away and Imam Ali’s right to rule was usurped, is called the Fadak Khotbah. Fatimah’s intention behind presenting this speech, which is the sign of the oppressions against Shi’a and the mother of the Shiite Imams, is apparently regaining an orchard called Fadak inherited to her from the Prophet, but in reality her intention was clarifying many of divine truths and knowledge. This speech contains information about the unity of God, facts about the mission of the Prophet, and his attempts to invite people toward the unity of God and the implementation of Islam. This speech was recurrently narrated by the infallible Imams and by others directly connected to them and, as a result, is authoritative to us.
    Keywords: Fadak, unity, purity, worship, caliphate, Salavat, the right path
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال