به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ابراهیم » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ابراهیم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مصطفی سعادت*

    درباره نام ‏شناسی شخصیت‏ های داستان‏ های کوتاه و بلند نویسندگان معاصر و افسانه‏ های عامیانه بلند ایرانی پژوهش‏ های معدودی انجام شده است. ولی تاکنون پژوهش مشابهی درباره داستان ‏های عامیانه کوتاه ایرانی انجام نشده است. پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر، تلاشی برای بررسی نام‏ های مورد استفاده در افسانه‏ های عامیانه با تاکید بر داستان‏ های عامیانه استان لرستان است. افسانه‏ های دو مجموعه که «ابوالقاسم انجوی‏شیرازی» و «بهرام فره‏وشی» به ترتیب از مناطق مختلف کشور و استان لرستان جمع ‏آوری کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. نام ‏های مردانه محمد، احمد، حسن، علی، عباس، ابراهیم و جمشید بیشترین فراوانی را داشتند. بسامد زیاد نام‏ های محمد، احمد، علی و عباس، با توجه به فرهنگ اسلامی توجیه پذیر است. نام‏ های جمشید و ابراهیم به تنهایی یا در حالت ترکیبی در بین 50 نام پربسامد در ایران قرار نگرفته است. در افسانه‏ ها، جمشید، همیشه ملک جمشید نامیده شده، زیبا توصیف شده، ارتباطی با جنگ افزارهای آهنین دارد، دیو و اژدها می‏کشد و به آسمان پرواز می‏کند. این شواهد بیانگر ارتباط بین جمشید اسطوره‏ای با شخصیتی است که در افسانه‏ های عامیانه، جمشید نامیده شده است. بدین ترتیب، زیاد بودن نام «جمشید» در افسانه‏ ها توجیه‏ پذیر می‏ شود. بسامد فراوان نام «ابراهیم» که نامی ایرانی نیست، جالب به نظر می‏ رسد. در سده‏ های نخستین هجری سعی شده است زرتشت و ابراهیم را یک شخصیت بدانند. بدین ترتیب، پیامبر باستانی ایران دارای دو نام می‏شود. در افسانه‏ ها به تدریج نام جدید، جایگزین نام پیشین می‏ شود. زیاد بودن نام ابراهیم در افسانه ‏ها، به دلیل تلاش ایرانیان سده ‏های نخستین اسلامی برای حفظ نام زرتشت است.

    کلید واژگان: ابراهیم, افسانه عامیانه, جمشید, نام‏ گذاری}
    Mostafa Saadat *

    There are few researches on the naming in short and long story characters of contemporary writers and long Iranian folktales, but so far no similar research has been done on Iranian short folktales. The present descriptive-analytical study is an attempt to investigate the male naming in Iranian folktales with emphasis on folktales of Lorestan province. The legends of the two collections, which were collected by “Anjavi-Shirazi” and “Farahvashi” from different regions of the country and Lorestan province, respectively, were used in the study. Mohammad, Ahmad, Hassan, Ali, Abbas, Ibrahim and Jamshid were the most common male names. The high frequency of Mohammad, Ahmad, Ali and Abbas can be justified according to Islamic culture. The names of Jamshid and Ibrahim alone or in combination are not among the 50 most frequent names in Iran. In folktales, Jamshid is always called King Jamshid, beautifully described, associated with iron weapons, kills demons and dragons, and flies into the sky, suggesting a connection between persons named Jamshid in folktales and the mythical Jamshid. Thus, the high frequency of “Jamshid” in folktales is justified. The high frequency of “Ibrahim”, which is not an Iranian name, seems interesting. In the first centuries A.H., it was tried to consider Zarathustra and Ibrahim as one personality. Thus, the ancient Iranian prophet has two names. The new name gradually replaces the old name in folktales. The high number of Ibrahim in folktales is due to the efforts of Iranians of the first centuries of Islam to preserve the name of Zoroaster.

    Keywords: Ibrahim, Jamshid, folktales, Naming}
  • مصطفی عباسی مقدم*، نصره باجی
    برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه های تبلیغی موثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش های ناب و کارساز تربیتی. دانستن سیره و روش های پیامبران در جهت هدایت فرد و جامعه و ابلاغ پیام و رسالت الهی، از این حیث حائز اهمیت است که با محتوای مناسب و تحت ارشاد الهی به انجام رسیده و اثرگذاری آنها تضمین شده است و همه دینداران حقیقت جو می توانند به خوبی و با اعتماد بسیار از آنها بهره برند.
    از میان پیامبران الهی حضرت ابراهیم (ع) - که به پدر انبیاء و پیامبر توحید مشهور است -، جایگاهی برجسته در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی میان مردمان دارد که در این مقاله به تبیین شخصیت و روش های تربیتی و تبلیغی او پرداخته شده است. با توجه به فاصله دیدگاه ها در مورد تفاوت تربیت و تبلیغ، این نکته مبنای تفکیک روش ها قرار گرفته که تربیت عمدتا ناظر به ساختن فرد و تبلیغ ناظر به ساختن جامعه است؛ بر این اساس، مهم ترین روش های تربیتی این نبی الهی، عبارت اند از: بیدارکردن وجدان، طرح پرسش و تردید افکنی، تاکید همه جانبه بر عبادت و نماز، پیشتازی در نیکی ها و اهتمام به خانواده و مهم ترین شیوه های تبلیغی وی: تصریح به توحید و خداپرستی در همه شرایط، بیزاری و برائت از کفر و شرک، استقامت و بردباری و مناظره و جدال احسن است.
    کلید واژگان: ابراهیم, قرآن, روش های تربیتی, روش های تبلیغی, کاربست روش های تبلیغی وتربیتی}
    Mostafa Abbasi Moghaddam*, Nasreh Baji
    To promote a message and a mission, we need effective preaching appropriate methods, and to build a society we need to use effective training methods. Knowing conduct and procedures of prophets to guide individuals and communities and also delivering the message or divine mission is important; because they are under the divine guidance and all believers who are seeking the truth, can benefit from them very well and with confidence.
    Among the prophets Ibrahim (PBUH) - known as the father of prophets and messengers of monotheism – has a prominent position in the field of human education and the promotion of divine mission. In this paper we try to explain his character and his Preaching and training Methods. As there are some different views about differences between education and Preaching, we need paying attention to a point which is important to the separation of methods. The point is this: education is mainly relates to the person or individual but preaching is relates to the society. Accordingly, the most prominent training Methods of Prophet Ibrahim (PBUH) are: wakening up consciences, raising questions, emphasis on worship and prayer, leading to the goodness, and to honor the family. Also the most prominent Preaching Methods of Prophet Ibrahim (PBUH) are: stipulating on monotheism and worship of God in all situations, rejecting heresy and polytheism, resistance and endurance, and good debate or controversy.
    Keywords: Quran, training Methods, teaching methods, function of teaching, training methods}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال