به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سلوک » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سلوک» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد رودگر*، طاهره میرزایی

    صوفیه تا پیش از ابن عربی تجلی را غالبا به معنای مطرح در عرفان عملی (تجلی شهودی) به کار می بردند. نظریه تجلی حق در عرفان نظری محیی الدین و شارحان وی مطرح شده؛ اما به تجلی حق در دعا که بیشتر مربوط به ساحت عبادی عرفان عملی است، کمتر توجه شده است. نظریه تجلی حق در عرفان نظری در ظهور مظاهر از مبدا خلقت یعنی باری تعالی است و بازگشت همین نمودها به خود حضرت حق که در دو قوس صعود و نزول صورت می پذیرد. در عرفان عملی، تجلی را شهودی دانسته و آن را تابش نور حق بر دل سالک خوانده اند. جلوه گری نور الهی ناشی از حب پروردگار به بنده بوده، موجب رخداد کشف و شهود، و رشد و کمال و ترقی در قوس صعود می گردد. با توجه به جایگاه کاربردی تجلی حق در دعا در عرفان عملی به بررسی آرای عرفانی ابن عربی و امام خمینی در این باره پرداختهایم. سلوک عملی ابن عربی معرفت شناسانه است. امام خمینی دارای سلوکی است سایلانه و عارفانه؛ سلوکی مبتنی بر دعا و مسیلت در سیره امامان معصوم (ع) و نیز معرفت در مکتب ابنعربی. این پژوهش تلاشی در تبیین شباهت ها و تفاوت ها و چگونگی اندیشه ها و سلوک عرفان عملی این دو شخصیت تاثیر گذار، در موضوع تجلی حق در دعاست.

    کلید واژگان: تجلی حق, دعا, سلوک, ابن عربی, امام خمینی}
    Mohammad Roodgar *, Tahereh Mirzaei

    Until before Muhyiddin ibn Arabi, Sufis chiefly used Tajalli (the appearance and disclosure of God as Truth in Islamic theoretical mysticism) in its common sense in practical mysticism (intuitional epiphany). The theory of manifestation of Truth in theoretical mysticism of Ibn Arabi and his commentators has been already covered but manifestation of Truth in praying – that mostly focuses on the worshipping aspect of practical mysticism – has received less attention. The theory of manifestation of Truth in theoretical mysticism concerns the appearance or disclosure of God’s manifestations from the origin of creation and the return of these manifestations to the Almighty God that takes place in two ascending and descending circles. In practical mysticism, Tajalli is intuitional, described as a light falling upon the heart of the spiritual wayfarer. Manifestation of the Divine Light is a result of God’s friendship with the servant, a cause of intuition and spiritual growth and perfection, and promotion in the path toward the proximity to God. With respect to the applicable status of manifestation of Truth in praying in practical mysticism, we have reviewed views by Ibn Arabi and Imam Khomeini on this issue. Ibn Arabi’s practical mysticism is epistemological in nature, while Imam Khomeini has taken a wayfaring and mystical approach. His spiritual wayfaring is based on praying, seeking refuge in the Infallible Imams (AS) and based on epistemology introduced by Ibn Arabi. This research work intends to clarify the similarities and differences as well as the quality of thoughts and spiritual wayfaring in practical mysticism by the two influential scholars concerning manifestation of Truth in praying.

    Keywords: Manifestation of Truth, Tajalli, Praying, spiritual wayfaring, Ibn Arabi, Imam Khomeini}
  • یوسف علی بیرانوند، قاسم صحرایی*، علی حیدری
    گروه یکی از مهم ترین پدیده های اجتماعی است. مولوی در مثنوی، بارها به مفهوم گروه اشاره کرده و مریدان و مخاطبان را به سلوک گروهی سفارش کرده است. آنچه مولوی درباره گروه گفته بسیار پویاست؛ به طوری که نظرات وی را به عنوان دانشی نظری می توان به کار بست و بومی ساخت. در این مقاله، تلاش ما آن است که با روش توصیفی- تحلیلی، نظرات مولوی را درباره گروه مورد بررسی قرار دهیم و به این پرسش ها پاسخ دهیم: 1- معیارهای تشکیل گروه کدامند؟ 2- فواید تشکیل گروه چیست؟ 3- آسیب های گروه چیست؟ پس از بررسی مثنوی به این نتایج دست یافتیم: 1- مولوی معیار تشکیل گروه را شباهت افراد می داند. 2- او فواید تشکیل گروه را ضرورت پیمودن راه، اجرای دستورات دین، از بین رفتن ناامیدی و... می داند. 3- مولوی آسیب های گروه را بی وفایی اعضای گروه، نداشتن هدف مقدس، رهبر ناآگاه، هم گروهی با افراد نادان و ناشایسته و... بیان می کند.
    کلید واژگان: مولوی, مثنوی, گروه, جامعه, سلوک}
    Yosofali Beiranvand, Ghasem Sahraei *, Ali Heidari
    The group is one of the most important social phenomena. Rumi in Masnavi, has repeatedly referred to the concept of group and recommended his followers gregarious conduct. Rumi has said very practical about group; as his ideas can be applied and localization as a theoretical knowledge. In this paper, we tried to study Rumi's comments about group and respond to these questions by analytical- descriptive
    method
    1- Which are the criterions for forming a group? 2- What is the benefits of group? 3- What are the vulnerabilities of group? After studying of Masnavi, this results were achieved: 1- He knows standard of group form similarity of people. 2- Rumi knows benefits of groups necessity of path, executing commands of religion, loss disappointment,... . 3- Rumi has expressed vulnerabilities of group, disloyalty of members of the group, unholy purpose, an unwary leader, teammate with ignorant and improper people and so on.
    Keywords: Molavi, Masnavi, group, society, behaviuor}
  • فاطمه طباطبایی*
    مدارا در فرهنگ مفاهیم سیاسی به معنای تسامح، دیگرپذیری، پذیرش امر غیر قابل قبول و نیز نوعی رواداری و عدم تداخل و تقابل با آرا، عقاید، نگرش، رفتار و... دیگران علی رغم عدم پذیرش و مقبولیت آنهاست. از این رو تعریفی سلبی است و نتیجه آن تحمل دیگران و مدارا کردن با آموزه ها و باورهای افراد و مسلک های مختلف اجتماعی و دینی است و از منظر درون دینی نیز فضیلتی اخلاقی است که به گونه فردی و اجتماعی مطرح می شود. رفتاری مهربانانه و هدایتگرانه با خود به منظور انقیاد نفس و نیز هدایت افراد برای ساختن جامعه انسانی و متعالی است بدین ترتیب مدارا هم موجب شکوفایی انسانیت انسان و هم عامل تحقق جامعه انسانی می گردد. بدیهی است اتصاف به این صفت اخلاقی عرفانی و اجرای درست و معقول آن نیازمند سلوک علمی و عملی است. نگارنده در این پژوهش به تبیین مولفه ها، مبانی، ضرورت و تاثیر آن در تعالی فرد و جامعه متعالی با رویکردی به اندیشه عرفانی و سیره امام خمینی می پردازد.
    کلید واژگان: تسامح, فضیلت, سیاست, اخلاق, سلوک}
    Fatemeh Tabatabaei*
    Tolerance in political jargon means toleration and acceptance of the other as well as acceptance of unacceptable issues and a kind of lenience and lack of confrontation with the viewpoints and beliefs of individuals and socio-political schools of thought. This approach is philosophically a rational issue, for it is based on a perception of priorities and self-restraint. From intra-religious perspective, it is an ethical virtue, whose aim is self-restraint and sublimation in individual field and preparation of a suitable ground for the growth of different individuals in the society. In this approach, tolerance and lenience do not stem from indifference or self-weakness, rather it is a rational behavior which leads to actualization of humanity of man and also realization of an ideal human society. Hence, acquisition of this attribute in individual field as well as its proper and rational implementation in civil society requires understanding of its limits, expanses and conditions. In the political and social field, Western thinkers have extensive discussions in support or rejection of tolerance. They maintain that the essence of the idea of tolerance has emerged from the intra-religious arguments and tries to defend religious tolerance. The present article is an attempt to review the ideas of Western thinkers as well as the history of tolerance and then the factors, principles, necessity and impacts of tolerance in sublimation of individual and society are discussed from the viewpoint of Imam Khomeini.
    Keywords: Tolerance, lenience, Islam, virtue, politics, ethics, wayfaring, mysticism}
  • نسرین انصاری، مجید یوسفی لویه، علی دلاور
    هدف بررسی اختلال های رفتاری عاطفی همبود با اختلال افسردگی کودکی و روش پژوهش، زمینه یابی بوده است.بدین منظور، پرسشنامه ی ASEBA (آخنباخ) بر اساس نمونه گیری تصادفی بر روی 570 نفر از دانش آموزان شهرستان ایلام اجرا گردید که از بین آنها 19 نفر علایم افسردگی را نشان دادند. در ادامه برای شناسایی اختلال های عاطفی_ رفتاری این آزمودنی ها از پرسشنامه ی CSI _4 (فرم والد) استفاده شد. برای بررسی تفاوت همبودی بین دو گروه افسرده و عادی، پرسشنامه ی CSI _4(فرم والد بر روی 38 نفر از دانش آموزان عادی اجرا و نتایج آنها بررسی شد. تحلیل آماری(خی دو) نشان داد که افسردگی کودکی با اختلال های لجبازی و نافرمانی (01/0>P) ، سلوک (05/0>P)، اضطراب فراگیر (01/0>P)، اضطراب جدایی(01/0>P) و و سواس اجباری (01/0>P) همبودی دارد.
    کلید واژگان: اختلال های رفتاری, عاطفی (اختلالات لجبازی, نافرمانی, سلوک, اضطراب فراگیر, اضطراب جدایی و وسواس اجباری), اختلال افسردگی کودکی و همبودی}
  • خلیل بهرامی قصرچمی*، سید رضاهاشمی
    وجه غالب وجود امام خمینی، سلوک و بندگی ایشان و به تبع آن، شان هدایتگری امام از منظر عشق به مخلوق و بندگی خالق است. امام خمینی در کسب معرفت و گام زدن در عرصه سیاست و تلاش برای تشکیل حکومت و برپایی دولت با اتکال به قدرت الهی و اخلاص و قیام لله و با تاسی جستن به قرآن و مکتب حضرت رسول اکرم(ص) و اهل بیت ایشان(ع) بر این وجه حرکت کردند و وقتی هدف معرفت الله باشد بی شک اندیشه عرفانی امام در حوزه سیاست و رهبری ایشان بیشترین نقش را می تواند ایفا کند. چرا که ایشان معتقد بودند حقیقت ما نیز عین سیاست ماست. لذا با توجه به تالیفات و تقریرات و شخصیت عرفانی امام خمینی و نقش بی بدیل ایشان در رهبری انقلاب اسلامی در این مقاله نیم نگاهی به عرفان سیاسی و سیاست عرفانی در آفاق اندیشه و عمل و بینش و گرایش امام خمینی که«انقلابی معنوی» به معنای جامع کلمه را در عصر جدید و دنیای نوین پدید آوردند داشته و به بررسی نقش و جایگاه عرفان امام خمینی در اندیشه سیاسی ایشان می پردازیم.
    کلید واژگان: امام خمینی, عرفان, سیاست, حکومت, ولایت, شریعت, سلوک}
    Khalil Bahrami Qasrchami*, Seyed Reza Hashemi
    The dominant feature of Imam Khomeini’s character is his wayfaring and servitude to God and consequently his status as a guide in the light of love of creatures and servitude to God. In acquisition of knowledge and traversing the path of politics and trying to establish a government, he relied on the divine power, truthfulness, upraising in the way of God, the Quran, the school of the holy Prophet of Islam and his holy progeny. When the goal is knowledge of God, undoubtedly, Imam’s mystical thought can play the strongest role in the field of his leadership and politics. In fact, he maintained, “our truth is our very politics”. Therefore, given Imam Khomeini’s works, lectures, and mystical character as well as his unique role in leadership of the Islamic Revolution, attempts have been made in this paper to study Imam Khomeini’s political mysticism and mystical politics, which created a “spiritual revolution” in its broad sense in the modern age. Also the role and status of Imam Khomeini’s mysticism in his political thought is studied in this paper.
    Keywords: Imam Khomeini. Mysticism, politics, government, Velayat, Shariat, Wayfaring}
  • فاطمه طباطبایی، پروانه عروج نیا
    از ویژگی های مهم حکمت شیعی، پایبندی به شریعت، اهمیت ولایت وامامت، جمع آوردن تعقل و اشراق وعدم وابستگی به سلاسل صوفیه است. پیروان این حکمت، مشایخ خود را پرورش یافته تعالیم معصومان(ع) و وارث روحانیت انبیا(ص) هستند با عناوینی چون عالم ربانی، حکیم الهی وعارف بالله، تعالیم خود را حکمت می نامند و نه فلسفه صرف.
    در این تحقیق آرای امام خمینی به عنوان نمونه ای از این حکما معرفی می گردد و وجوه اشتراک و افتراق آن با تصوف و عرفان بررسی می شود. همچنین، درباره ویژگی منحصر به فرد حکمت امام خمینی در میان حکمای شیعی یعنی توجه به امور سیاسی و نگاه حماسی واسباب و علل آن، سخن خواهیم گفت.
    کلید واژگان: حکمت, عرفان, ولایت, انسان کامل, سلوک, فطرت, سیاست}
    Fatima Tabatabi, Parvaneh Orujnia
    Among the significant features of Shia theosophy is commitment to Sharia, attaching significance to Wilaya and Imamate and combination of rationality and intuition as well as lack of dependence of chains of mystics. The followers of this theosophy consider their mentors as the disciples of the teachings of the Infallible Imams and inheritors of the spirituality of the Prophet (PBUH) of Islam. They use such titles as divine scholar, divine sage and Gnostic of God, and hence call their teachings theosophy not pure philosophy. The present article is an attempt to introduce the viewpoints of Imam Khomeini as an example of such a sage or theosophist. In the next step the differences between theosophy and mysticism or Gnosticism are discussed. Also the unique features of Imam Khomeini's theosophy, that is, attention to political affairs and his epical approach and its reasons are illustrated.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال